Anketa:
Seriál článkov: Novinky 2026
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 61 až 75 z cekového počtu: 63.
12.08.2025 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4161 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Royal Enfield predstavil Goan Classic 350 - pocta motokultúre sedemesiatých rokov v Goa
Goan Classic je „slobodomyseľným“ vyjadrením divokých, bohémskych strojov a customovej kontrakultúry, ktorá formovala motocyklový priemysel v Goa v 70. a 80. rokoch 20. storočia. Mi sme ho už videli v predpremiére na motozraze Motoverse v Goa v Indii a teraz prichádza oficiálne aj na európsky trh.
28.07.2025 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 3974 [Novinky - Predstavujeme]
Kawasaki novinky 2026 - inovovaný Versys 650 a rad W
Kawasaki uvoľnila prvé lastovičky týkajúce sa roka 2026 - prichádza inovovaný Versys 650 a rad W.
15.07.2025 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 3102 [Novinky - Predstavujeme]
Triumph pridal na Scramblera 400 tri veci, a vytvoril úplne novú motorku - a akú krásnu!
My motorkári veľmi dobre vieme, že niekedy aj malá drobnosť dokáže motorku zmeniť takmer na nepoznanie, a to aj jazdne, alebo iba esteticky. No a Triumph Scrambler 400 X je z hľadiska jazdných vlastností postavený viac ako dobre, iba tá estetika je s tými odlievanými kolesami taká nejaká schizofrenická...
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 | Nasledujúce
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!






