Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1397 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26194
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15827)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10367)

Nabíjačka pre gélové batérie - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuNabíjačka pre gélové batérie - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

| 1 2 | Nasledujúce

21.11.2016 23:46

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

ale no tak pani gelovu bateriu nikto na motorke nema ale iba bezudrzbovu AGM to nie je to iste 14,a nieco V je palubne napetie ked sa spusti alternator samotnu baterku nenabijete na viac ako 13 a nieco V to by ste ju museli nabijat 24 V nabijackou na nakladaky staci iba zastartovat a hned to spadne na 12 V baterka pocas leta ziaden zahul nema mozes prejst za den aj 5 000 km od toho je tam regulator napetia ktory bateriu odpoji a skratuje prebytocne napetie napetie do kostry pocas nastartovaneho motora valite na alternator nie na bateriu motorka ma predsa rovnako ako auto dva obvody vybitu aj trochu vybitu baterku normalne naper autonabijackou s prudom 5,5 A hovori sa tomu rychlonabijanie staci nejakych 10 minut a je nabita rovnako ako keby ta natacal cez kable z auta pri cene baterii do motorky je zbytocne cokolvek spekulovat


22.11.2016 0:42

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Pirates, ale tvoja GL 1800, ma tiez alternator, rovnako ako moje BMW.
Tam ti nic kurit nebude, ak tu baterku budes trapit nejakou divokou nabijackou.
Jedine co odide, ak sa bude prebijat, je baterka.
Ale vo vatsine moto, kde je magnetto, tak aj pri vypnutom kluciku, je pripojeny cez main fuse ten regulator.
Jednoducha skuska spravnosti.
Na moto, ktora ma magnetto a regulator skratovaci, odpoj baterku, vypni klucik, pripoj na miesto nej, laboratorny zdroj z prudovym obmedzenim. Napriklad 0-20V 100mA-1A.
Prudove obmedzenie nastav na 1A a pomaly zvysuj napatie. Pri spravnej funkcii regulatora, pri cca 13,8V bude zacinat stupat prud a pri cca 14V a malicko mozno viac, 14,2, bude cely prud tiect cez regulator. Napatie stupat uz nebude. Po kratkej chvilke, bude citit male oteplenie toho regulatora.
Niektore regulatory, ale to naozaj maloktore, to maju spravene malicko inak, takze by si sa v pripade podobneho pokusu, nedomeral podobneho vysledku. Jedna sa povatsinou o male skutre a mopedy, ktore bud nemaju bateriu, alebo nemaju starter, ale maju bateriu, len na obrysove svetla a blinkre. Tam je regulator od baterie oddelny diodou, bateria sa krmi len relativne malym prudom. Podobne platilo aj u malych moto, kde bol ULO box. Tam bol vstavany maly NiCd akumulator, alebo externe, mala olovena baterka. Princip regulacie bol odlisny, na dasi clanok.
Preto tvrdim a tvrdit budem, na nabijanie treba z rozumom.
Kto nejazdi v zime, alebo nema pohotovostne vozidlo v zimnom rezime, nemusi udrzovat bateriu handrokyselinovu, alebo gelovu vobec. Staci odpojit dobit a nechat do jari v klude.
Klasicke kyselinove baterky z tekutym elektrolytom, by sa mali aspon raz, dva krat pocas zimy dokrmit. Alebo vybrat a mat doma v teple.
Niekto, komu nezalezi na spotrebe el. energie, moze mat pripojenu celu zimu v garazi nejaku nabku inteligentnu, to neuskodi, ale zabere do penazi. Kludova spotreba niektorych udrzovacich zdrojov, je aj 10-20W.. Niektore aj viac zeru.
To je skratka na zvazenie osobnych priorit.



22.11.2016 6:57

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Re: ado93: Sorry, akosi mi to vypadlo, takže podľa odkazu nemáš žiadnu gelofku, ale obyčajnú handernú, takže sa nemusíš ničoho báť.


22.11.2016 7:10

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Re: janoval: Viem dobre, čo je ohmov zákon... Teleso, ponorené do kvapaliny...
Ale teraz bez srandy, podľa čoho si myslíš, že sa riadi prúd, tečúci z reglera do baterky? No asi podľa napätia na výstupe z reglera, pretože čím vyššie napätie, tým vyšší prúd. Tu vstupuje do toho vnútorný odpor batérie a tvrdosť zdroja, čo je vlastne tiež vyjadrenie vnútorného odporu zdroja.
Ľudovo povedané, prúd je pri konštantnom napätí tým vyšší, čím je baterka vybitejšia a čím je zdroj silnejší.
A skús si u svojej motorky prepočítať max nabíjací prúd podľa výkonu alternátora a spotreby motorky.
Ak mi odpovieš na dve otázky správne, zaplatím ti pivo a pol deci.
1. aká je jediná neznáma hodnota pri tom prepočte - istý jeden spotrebič, o ktorého spotrebe bez merania sa nikde papierovo nič nedozvieš.
2. Či baterka dostáva väčší záhul pri prevádzke /štarty, krátke časté jazdy, dlhé jazdy, atď atď/, alebo pri vegetovaní na nabíjačke, teda, čo vlastne škodí oloveným platniam viac.


Dôvod úpravy: garamatika a prvopis

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (22.11.2016 7:11)


22.11.2016 8:03

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

tu je uz zas tolko mudrosti popisanych, ze nema zmysel sem dalej prispievat.

Ako takmer kazda tema, tak aj tato na motoride moze is rovno na smetisko, kvoli zopar trolom, ktori si myslia, ze vsetkemu rozumeju....

Re: Plazivec: nejaku teoriu si niekde vyguglil, len tomu nerozumies. Nerozoznavas ani medzi napatim a prudom. To ze vies co je ohmov zakon, este neznamena, ze mu aj rozumies.


22.11.2016 8:41

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Nosnou časťou ale je Merlin00 proti všetkým (blbom) + snaží sa to vysvetliť aj tým menej zdatným , ibaže ...

Dostáva sa mu odpovede , že veď dodávateľ (einhell-cz) píše toto a to je písmo sväté , načo hneď ďalší tomu vykladačovi písma svätého dá krátky úprimný pozitívny lajk (keby mohol , tak by asi dal aj sto) , že Mishko: [dobre] asi tak nejak , no a tam začína tragikomédia
Keby si tí dvaja (aj ďalší) prečítali aj iné stránky , (napr.originál Einhell) , tak by možno zistili , že čecháčkom akosi z textu vypadla veta :

Das Gerät ist nicht für Blei-Gel-Batterien geeignet.


čo (samozrejme) okamžite veci stavia do iného svetla , lebo jediné , čo tá nabíjačka vie , že je obmedzená na najvyššie napätie 14,1V (elektronikou 8-) :-))) ) , to ale stačí na tvrdenie , že nemôže prebíjať . >:-) :-)))


22.11.2016 8:46

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Re: janoval: Vidí sa mi, že nemáš ani páru o tom, ako to funguje a uchyľuješ sa k osobným urážkam, ja mám strednú elektrotechniku a aj keď už je to dávno, tak si základné veci pamätám a tebe nič nehovoria slová ako potenciál a rozdiel potenciálov a čo to vlastne je napätie, iba si trochu múdrejší ako hovno.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Plazivec (22.11.2016 8:46)


22.11.2016 8:55

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Mishko
 Skútrista 

Ikona

brazel: V anglickom texte na einhell.com nic take nie je.

products.einhell.com/com_en/cleaning-car-accessories...

Aj tam im to akosi vypadlo?


22.11.2016 9:08

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

vratim sa k povodnemu oziveniu temy

Zdravim
Chcem sa spytat ohladne baterie na zimu. V motorke je asi 2 mesacna baterka. A co som sa bavil s jednym chlapom ktory predava baterie povedal ze tieto bezudrzbove nemam nijako riesit, staci ked bude v teple. Mam garaz kde nieje pod 15° nikdy takze ju mam nechat celu zimu v motorke a nic sa jej nestane. Ze ak chcem tak raz mesacne mam nastartovat a nechat motorku zohriat.

na zaklade prispevkov co som cital tak som nasiel aj ludi co toto potvrdili tuto teoriu

napr tu kolega pise (TomasVFR):
"z vlastnej skusenosti viem ze gelovu baterku netreba nabijat a vydrzi min 6 rokov ked ti motorka dobija jak ma"

presne toto mi povedal ten chlap.

ako to teda robit? nabijat ju? nenabijat ju? vobec sa do toho nevyznam.

ide o tuto bateriu:
Novelbat AGM YTZ14-BS
jamimoto.sk/index.php?route=product/product...


ze tieto bezudrzbove nemam nijako riesit, staci ked bude v teple. - nie je pravda, bezudrzbove baterky su myslene v zmysle ze netreba dolievat destilku a nie ze ju netreba dat na nabijacku


Ze ak chcem tak raz mesacne mam nastartovat a nechat motorku zohriat. - najlepsi sposob ako znicit baterku. Neexistuje aby sa ti odber ktory zoberie starter dobil pocas toho kratkeho casu co sa ti motorka zohreje + kazdy zbytocny studeny start je skratka zbytocny


"z vlastnej skusenosti viem ze gelovu baterku netreba nabijat a vydrzi min 6 rokov ked ti motorka dobija jak ma" - uplna blbina. Okrem toho ze si ludia mylia pojmy akozegelova (merlin ju nazyva handrogelova) a skutocne gelova baterka.

plus treba zvazit fakt ze zijeme v dobe kedy ma kazdy druhy na motorke GPS a dva tri dalsie elektrospotrebice (nezriedka z Číny).

Ja nabíjam moju handrogelovú baterku každý mesiac 1-2x a nabitie netrba nikdy menej ako 30 min. Uplne rovnaky status bol ked som mal v tej iste motorke Oddysey AGM (kto sa orientuje medzi baterkami tak vie ze toto je "mercedes" medzi baterkami. Nechce sa mi vobec riesit nejaku skrytu spotrebu. Baterku od motorky neodpajam lebo potom sa mi vynuluju servisne intervaly a zacne svietit servis.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (22.11.2016 9:19)


22.11.2016 9:14

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: brazel: s Merlinom je to ako s Ficom. On priblizne vie o com toci. Ale rozprava o niecom, comu ovecky nerozumeju a preto mu to vsetko zozerku aj s chybami.

Kokotiny:
1. "Pouzite nabku, ktora ma automatiku a vypne sa, ked dosiahne napatie, okolo 14V"

- pri 14V je nabita tak na 80%. Vtedy sa prechadza z nabijania konstantnym prudom, na nabijanie konstatnym napatim.

2. Ak gelovu baterku, zabudnete jeden, dva dni, na nabijacke, ktora ju prebije, na napatie vyssie, ako 15V, tak sa zasulfuju elektrody.

- Elektorda sulfatuje, ked je baterka vybita. Ked je plne nabita, tak vsetka syra je v elektrolyte ~ kyselina syrova. Pri prebijani sa deje uz len elektrolyza vody. Z baterky sa uvolnuje elektrolyt v podobe rozlozenej vody na vodik a kyslik. Ked klesne elektrolyt a obnazi elektrody, tak tie coroduju, oxiduju.

Brazel kokotina:

1. "A okrem toho , ak má "dvojmesačná" AGM batéria už teraz len 12,41 V , tak asi nebude veľmi frišná a určite nie dvojmesačná .
Alebo jej niekto zakrútil krkom hneď po kúpe ."

- Napatie nic nenapoveda o stave alebo kapacite akumulatora, len o tom na kolko % je nabita. Moze byt nizsie, ak je skratovany niektory clanok, ale to uz potom nie je akumulator, ale elektricky odpad.

plazivec kokotiny:

1. Keď sa v lete jazdí, baterka dostáva iný záhul. A tu špekuluje niekto jak Beta s piču.

- Predpokladam, ze si myslel iny zahul, ako nenabita baterka v zime :D kedze reco bola o dobijani akumulatora v zime.

2. Ja len toľko, že keď ideš 400-500km, tak asi je baterka na 100 percent a predsa do nej regler tlačí 14,5V

- 14,5 netlaci, ak je zdravy tak ma napatie na vystupe 13,8 do 14,1. A ked je baterka na 100%, tak pri tomto napati uz do nej netecie ani prd a uz vobec do nej netlaci ziadne volty :-D Keby ju prebijal co i len trochu, rychlo by ti z baterky elektrolyt vyfucal, alebo by ju nafukol.


Re: brazel: Preco tym nenabijat gelovu baterku je uz na inu debatu. Ale uz sa mi nechce... Gelovu baterku davat do niecoho so startrom, je zbytocnost.

Re: Plazivec: To ze niekto ma elektrotechnicku priemyslovku a prd elektrike rozumie som zazil na vlastnej kozi. 60% spoluziakov z mojej triedy tej elektrike nerozumeli ani prd. Na vyske to bolo velmi podobne, aj ked som nebol na fakulte elektrotechniky, ale informatiky no so zameranim na hardware. Ak ma chces dalej pouzcat o elektrika, kludne mozes. Rad sa pobavim.






22.11.2016 9:16

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Jelcan
 Kávičkár 

Ikona

Pre Ado93 a aj ostatných:
možnom nám to pomôže:

Baterky, batérie, akumulátory a podobná háveď, ktorá nám dokáže znepríjemniť život.

a ešte jeden článok:
Testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií


22.11.2016 9:23

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Plazivec
 Čoprák 

Ikona

Re: janoval: No aj keď máš informatiku, tak si moc toho z elektriky na tej fakulte nepobral. Napätie baterky je vždy nižšie ako napätie na výstupe z reglera, tzn. že aj do plne nabitej baterky tečie nejaký prúd. Že dostáva záhul som myslel to, že jazdením sa baterka neustále vybíja, nabíja a že baterke je vždy lepšie na nabíjačke, ako v motorke, keď ti toto nedochádza, tak vráť diplom.


22.11.2016 9:24

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Mishko

Batterieladegerät BT-BC 10 E
Artikelnummer: 1050850

Schutzisolierter Aufbau
Ladeelektronik
Stahlblechgehäuse
Tragegriff
Eingebautes Amperemeter
Überlastungs-, Verpolungs- und Kurzschlussschutz
Ladeleitung mit kräftigen Polzangen
Geeignet zum Laden von Starterbatterien in Kraftfahrzeugen

Leistungsstarkes, automatisches 12 V Elektronik-Ladegerät. Über das eingebaute Amperemeter kann der momentane Ladestrom sicher abgelesen werden. Die kräftigen Polzangen gewährleisten einen optimalen Kontakt zu den Batteriepolen. Am handlichen Tragegriff kann das Gerät sicher transportiert werden. Die Ladeelektronik begrenzt die Ladespannung auf 14,1 V (WU-Kennlinie). Eine Überladung der angeschlossenen Batterie ist dadurch unmöglich, der Lagevorgang muss nicht überwacht werden. Das Ladegerät ist zum Laden von nicht wartungsfreien oder wartungsfreien 12V Starterbatterien (Blei-Säure-Batterien) die bei Kraftfahrzeugen eingesetzt werden bestimmt. Das Gerät ist nicht für Blei-Gel-Batterien geeignet. Auch Erhaltungsladungen selten genutzter Batterien können mit diesem Gerät problemlos durchgeführt werden.

Einhell je akosi firma sídliaca v Nemecku (Landau an der Isar) , už dlhé roky ponúkajúca jednoduché a lacné produkty (produkované , podľa mňa , v Číne a už v časoch , keď sa ešte všetko v Číne nevyrábalo)
A pohľad na tú nabíjačku opísal už Merlin00 , ja síce viem o elektrike to , že kope , ale také nabíjačky ako ten Einhell vyrábali hádam už aj ZVT za socíku .

Merlin00 , Einhell nie je jedno peklo , ale iba peklo , ein sa tu neprekladá , to len Volkswagen zaplatil milióny za reklamu a v našich televíziách bol reklamný slogan VW - das Auto prekladaný ako VW - to auto . Uši to pílilo . 8-) :-)
To musela byť parádna krava , čo to tak preložila , po nemecky zrejme iba zo slovníka , ale možno mala iné prednosti a ťahala ako v tom vtipe o (voľakady slávnych) cigaretách , keď sa jednej opýtali
"Za koľko vyfajčíte Spartu ?" a odpoveď bola "Za dve hodiny aj s náhradným brankárom !"


Dôvod úpravy: adresát

Toto musím ... sýra a kyselina sýrová ... >:-) :-D >:-)
S diplomom . 8-)

Upravené 2 krát. Naposledy upravil brazel (22.11.2016 9:28)


22.11.2016 9:28

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

plazivec - nechcem vobec vstupovat do vasho sporu s janovalom len ma zaujalo ze

"baterke je vždy lepšie na nabíjačke, ako v motorke"

ja z elektriny viem urcite radovo menej ako vy dvaja ale skus mi vysvetlit rozdiel medzi dobijanim reglerom / alternatorom v motorke a medzi dobijanim nabijackou, dik


22.11.2016 9:32

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: Plazivec: uz nemam energiu ti nic vysvetlovat. Do plne nabitej baterky zdravy regulator prud netlaci. Vsetok prud ktory potecie do akumulatora nabiteho na 100%, rozumej vsetka sira z elektrod je uz v kyseline. Niet dalsej siry na reakciu, nastava uz len elektrolyza vody.

Ak si myslis, ze pri vyvoji hardware-u nepotrebujes znalosti elektrotechniky a elektroniky, tak si ozaj odbornik na vsetko.


22.11.2016 9:39

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: brazel: slovencinu som nestudoval. A mylit sa je ludske, z toho mi vypliva, ze aspon viem, ze nie som hovado :-D

Pri tej pekelnej nabijacke by som tak ako Mishko skor doveroval vyrobcovi, alebo udajom zo stitku, alebo dokumentacie, ako nejakej internetovej diskusii. Samozrejme aj svojho cinskeho Imax-a som najprv premeral, ci neklame predtym ako som ho nechal samostatne pracovat. ;-)


22.11.2016 10:14

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

brazel
 Kávičkár 

Ikona

janoval , preboha ... by som tak ako Mishko skor doveroval vyrobcovi, alebo udajom zo stitku, alebo dokumentacie
A ja som tam vložil opis od koho ?
Okrem toho model BT-BC 10 E už nemecká firma v Nemecku ani neponúka !!!


22.11.2016 10:22

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: brazel: Je to uz v druhom odstavci. Nereagoval som priamo na teba, aj ked:

"Dostáva sa mu odpovede , že veď dodávateľ (einhell-cz) píše toto a to je písmo sväté , načo hneď ďalší tomu vykladačovi písma svätého dá krátky úprimný pozitívny lajk (keby mohol , tak by asi dal aj sto) , že Mishko: [dobre] asi tak nejak , no a tam začína tragikomédia... "

reagoval som na toto:

"Obsahom tej nabky, je trafo a usmernovac a orientacny, niako nekalibrovany ampermeter, skor len indikator tecuceho prudu. Napatie na prazdno, je vyssie ako 15V a pre gelovku, alebo AGM handrokyselinovu, moze byt smrtelna, ak sa necha baterka pripojena prilis dlho.
Ziadna automatika v nej nieje.
"

Dôvod úpravy:

"Die Ladeelektronik begrenzt die Ladespannung auf 14,1 V" moja nemcina nie je boh vie co, viem si vypitat pivo, rezen a ucet :-D

Tiez netvrdim, ze by som tomu slepo doveroval. Treba overit, ale ked to tam raz do popisu napisu, preco by to tak nemohlo byt? Technicky vyriesit je to otazka desiatok centov max zopar eur.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil janoval (22.11.2016 10:31)


22.11.2016 10:40

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Takže podľa logiky , ak nedáva viac ako 14,1 V , tak hurá s ňou na všetky 12V batérie ? Že by ?


22.11.2016 10:52

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ak vies zabezpecit, ze do tej baterky nebude dlhodobo tiect prud vacsi ako C/10, tak tu nabijacku mozes pouzit na vsetky olovene baterky s tekutym elektrolytom, alebo AGM. To vies dosiahnut napriklad tou ziarovkou, ktoru som spominal, alebo tak, ze baterka nie je priliz vybita. Ziarovka sice nie je najstastnejsie riesenie, ale ak ta nabijacka nema ziadnu presnu regulaciu, len obmedzenie napatia, tak to ziarovkou velmi nedobabres. Ked uz vidis, ze ta ziarovka ledva svieti, tak to pripojis na priamo.

Na gelovu baterku pise vyrobca, ze to nie je. Toto by som neriesil gelove baterky ma v motorkach malo kto, ludia si to mylia s AGM. Gelova totiz vie dodat nizsi prud na kratko (startovaci), ako klasicka naliata, alebo AGM. Zbytocne vlacit tazsiu vaciu baterku, ked netreba.


22.11.2016 11:08

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Ja sa pozastavujem pri tej nabíjačke Einhell a ten nie , ten C/10 nevie .

A s tým nabíjaním aj tu (a nielen tam) niečo píšu www.blueboxbatteries.co.uk/blog/vrla-batteries-gel-vs-a...
A tam sa im priplietlo niečo , že
VRLA batteries, both AGM and GEL, are often referred to as Gas Recombination Batteries because they do not need topping up and a large percentage of the gas generated on overcharge is recombined into water and in this respect they are maintenance. However, it must be remembered that when being overcharged both types will give off explosive hydrogen and oxygen and they must never be installed in sealed enclosures or where ventilation is restricted.

Raz , v jednej dielni , sa man opýtal , že ako má vedieť , či tú autobatériu dobíja , hovorím mu "Tak si prisvieť dovnútra" .
Zlá rada , lebo si prisvietil ... zapaľovačom . :'( >:-) Šťastie , že mu oči nezasiahlo . 8-)


22.11.2016 13:04

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Bateria sa nabija 2h 45min. Kedy ju mam odpojit? Ked bude prud 0A?

Prud klesa konstatne po 0.01A za 8 minut, co by znamenalo na dalsich cca 5 hodin

Pozri obrázok

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil ado93 (22.11.2016 13:18)


22.11.2016 16:10

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Momentalne 6 hodin nabijania.

I = 0.19 [A]
U = 13.71 az 13.73 [V]

Predpokladam dalsie 3 hodiny. Celkovo 9 hodin nabijania. Mne sa to zda strasne dlho, je to normalne ked mala baterka 12.41V co zodpoveda 80%?

teplota baterie je stale rovnaka izbova.

Dôvod úpravy: nefunguju niektore matematicke znacky

Upravené 3 krát. Naposledy upravil ado93 (22.11.2016 16:19)


22.11.2016 16:39

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Je to normalne, ked ti ta nabijacka dava len 13,7V. Mudra nabijacka by to zvladla o cosi skor... ta by nabijala pri 14,2 - 14,5V a momentalne by ti tam tieklo odhadom tak 300mA...


22.11.2016 18:53

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Brazel - šprict du dojč ? ja vôl knedige frojlajn, ich šprice immer und furt , dojč auch ;-)


22.11.2016 20:54

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Napisem "kratku" vsuvku.
Patrim medzi ludi, ktory baterky rozoberali, nie pre to, aby zistili co v nich je, ale preto, ze kedysi sa bezne robila taka hnusna robota, ak mal clovek dve rovnake, alebo rozmermi elektrod podobne, vadne baterky a skrina baterky to umoznovala, dala sa poskladat jedna nova.
Samozrejme, dnes by to teoreticky slo tiez, ale nieje na taketo ciny dovod.
Principom bolo, ze sa vybrali plusove elektrody a nahradili sa v baterii vysypane minusove, poskladali sa separatory, vycistila skrina, naladovali sa clanky, nahodil sa dekel, zaliali sa olovom mostiky a na vrch, sa naliala smola. Naplnil sa kyselinou a naformoval sa takyto akumulator, sluzil ako novy, zas aj 8-10 rokov.

Co je dolezite vediet dnes, je asi tolko, ze v motorkach su akumulatory startovacie, teda su urcene na prevadzku, kde chvilu tecie velky prud, ked sa startuje a nabijane su bez obmedzenia prudu, len do napatia, ktore ma nastaveny regulator, pokial nieje v palubnej sieti tak vysoky odber, ze napatie nemoze nastupat na plnu hodnotu. Typicky okolo 13,8-14V

Baterky klasicke, plnene kvapalnou kyselinou, ktore zblnkaju, su klasika, maju svoje vyhody a nevyhody. Maju vyssie straty samovybijanim a postupne stracaju aj hmotu elektrod, tento kal sa usadza na spodku nadoby. Casom sa rozsypu elektrody uplne a baterka umre.
Su ale lacne a pri spravnej starostlivosti, vydrzia relativne dlho.
Niektore maju VRLA= Valve Regulated Lead Acid, teda nemaju klasicke stuple, na dolievanie a kontrolu elektrolytu, ale odgrgavaju cez ventil, pokial plynuju.

Potom su dnes rozsirene AGM =Absorbent Glass Mat. teda sklenene platno, alebo handra a sklenena vata, kde je absorbovana kyselina, ako elektrolyt. Nezblnkaju, daju sa pouzivat aj v inej polohe, ako ventilmi a vyvodmi hore, lebo elektrolyt nevytecie..
Maju vsak svoje specifika.
Nemali by sa prebijat a dlhodobo nabijat, nad uroven napatia, kedy zacinaju plynovat. Elektrolyt nemoze volne cirkulovat, ako v klasickom akumulatore, kde eletrolyt je tekuty a ak takyto akumulator, nechame dlho plynovat, odluci sa do tej handry, cast olova a zvysuje sa vnutorny odpor, vytvaraju sa miesta, kde elektrody, prestavaju byt cinne. Takato korozia nastava, najma pri prebijani.
Teda akumulator moze byt dlhodobo aj dobijany, ale nesmie sa prekrocit napatie, pri ktorom by dlhodobo takyto akumulator plynoval. Nieje mozne ani nahradit stratenu vodu a nieje mozne merat hustotu elektrolytu.
Takto dlhodobo plynonujuci akumulator, ak sa potom raz vybije, pod napatie minimalne, okamzie sa znizi jeho kapacita. Sulfatacia odseparuje oloveny kal a akumulator je v prdeli.
U Akumulatorov AGM, nefunguje moc ani desulfatacia, pomocou tepaveho prudu, nakolko elektrolyt nemoze cirkulovat, ako v klasickom akumulatore.

Kratkodobe nabitie, na plne napatie, kedy plynuje, AGM akumulator, nemoze uskodit.
Nabijanie ked ukoncime, plynovanie prestane a napatie sa vrati na hodnotu typicku, pre akumulator na prazdno, teda okolo 12,5V.
Ako pobezi cas, podla stavu akumulatora, nezapojeny akumulator AGM, straca v priemere 5% kapacity mesacne. Nieje dovod, aby nevydrzal 6 mesiacov, nabity a odpojeny, niekde v mieste, kde nieje hlboky mraz, pod -10°C
Na jar staci dokrmit, alebo skratka nabit, pripojit a bude zas fungovat normalne.
Poziciam si z wikipedie vetu...
Startovací baterie se skladují odpojené a měly by se pravidelně dobíjet podle doporučení výrobce...
Ak teda chceme byt pedanti, tak v polke zimy, mozeme dokrmit..

Gelove baterie..
To je v podstate velmi podobne, AGM bateriam, az na to, ze su velmi citlive, na dlhodobe prebijanie, este viac, ako handrokyselinove, pretoze bublinky vznikajuce pri takomto nabijani, nemaju kde lahko unikat a ak hmota elektrod, sa zacne odlucovat, tak sa takato bateria obvykle najprv zdeformuje a nakoniec rozdrapi. Rovnako ak vysycha, vdaka dlhodobemu cyklickemu prebijaniu, tak jednotlive clanky zvatsia objem, stupne vnutorny odpor a baterka umiera. Ale umiera nie postupne, ale tak nejak naraz. Obvykle sa utrhnu elektrody v jednom clanku, ktory je najviac tepelne namahany.
Maju ale najmensie straty samovybijanim, nove aj menej, ako 1% mesacne.
Rovnako su menej citlive na mraz a pokial sa neprebijaju a len su umiestnene niekde, kde je im teplo, tak nestracaju niako dramaticky vodu odparovanim.
Problem je, ze ak sa jedna o gelove baterie startovacie, nemozu mat tak vysoky startovaci prud, ako baterie kvapalinove, alebo handrokyselinove. I ked dnes, je mozne asi vsetko.
Pri optimalnej prevadzke, ak sa neprekracuju hodnoty prudu maximalneho, startovacieho, alebo maximalneho napatia pri naiti, ci minimalneho pri vybijani, vydrzia asi najdlhsie.
Najvatsou vyhodou je, ze mozu byt prevadzkovane v lubovolnej polohe a ani otrasy im nejako neskodia. Olovo sa vdaka velkej hustote gelu, nemoze nejak dramaticky odlucovat.

V praxi teda, pokial nemate motorku v stalej pohotovosti, dlhodobo odstavenu, nieje potrebne riesit na tych 5-6 mesiacov, nejake specialne opatrenia.
Podla mna, je dolezite, najma v pripade odstavky, tu bateriu odpojit, aby palubna elektronika, nevycucala tu baterku a neznicila sa. Nabita baterka, prezije zimu aj v nevykurovanej garazi.

Napětí naprázdno nabité 6článkové baterie: 12,6–12,8 V
Napětí naprázdno vybité 6článkové baterie: 11,8–12,0 V
Napětí pod zátěží, při kterém se má ukončit vybíjení: 1,75 V (pro jeden článek)
Pro 6článkovou baterii to je 10,5 V

Všechna napětí jsou platná pro 20 °C, v případě změny teploty se musí vhodně upravit.
Hodnota udržovacího napětí se může lišit v závislosti na výrobci.
V případě dobíjení udržovacím napětím se napětí musí pečlivě nastavit, protože nízké napětí způsobuje sulfataci elektrod a vysoké jejich korozi a ztrátu elektrolytu, což významně zkracuje životnost akumulátoru.

Napětí pro občasné dobíjení baterie (12V): 14,2–14,5 V
Napětí, při kterém začíná výrazná tvorba vodíku a kyslíku: 2,4 V (pro jeden článek)
Po ukončení nabíjení baterie (12V) do plného nabití klesne napětí rychle na 13,2 V a poté pomalu na 12,6 V.


cs.wikipedia.org/wiki/Olov%C4%9Bn%C3%BD_akumul%C3%A1tor

Neverte teda nabijackam, ktorych vyrobca tvrdi, ze 14V, je trvale vhodne na trvale dobijanie.
Mozno velky akumulator, ktory ma kapacitu okolo 60-100Ah, nebude moc trpiet, lebo strata hmoty elektrod a korozia elektrod, bude velmi pomala, ale u malej moto baterie, kde strata aj mala hmoty, moze znamenat ze nenastartujeme, alebo ze sa vyrazne znizi kapacita, nieje vhodne dlhodobe nabijanie na 14V.
Tak tiez plati, ze tvorba plynu, znamena stratu vody, takze u baterii, kde nieje mozne skontrolovat hustotu elektrolytu a ani ho niako riedit, takato metoda udrzovania na 100% kapacity, nieje vhodna, lebo je to na skodu a skracuje sa zivotnost.


22.11.2016 21:02

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Bateriu som nabijal presne 10 hodin s konstatnym napetim 13.7V a prud klesal az po 0.09A kde som bateriu odpojil, nakolko to slo z 0.10 na 0.09 az 40 minut. Bateria bola cely cas v miestnosti s 21°C a ona mala taku istu teplotu (pocitovo) vobec sa neohriala.

Je to v poriadku?

momentálne po hodine od odpojenia z nabijacky ma 13V


22.11.2016 22:48

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Je to v pohode a bud v klude.
Napatie este malicko klesne, na cca 12,5V, asi najskor zajtra.
Odloz a ak mas chut, tak uprostred zimy skontroluj napatie, ak bude stale 12v, netreba dobijat, na jar dobijes, strcis do moto a jazdis.


23.11.2016 7:15

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Re: Merlin00: Dnes rano mala 12.95V

Necham ju celu zimu v izbe, raz mesacne odmieram len pre zaujimavost a na jar uvidim ci nabijat alebo len zalozit a jazdit.

Dakujem vsetkym za pomoc


23.11.2016 10:00

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

V garazi pri 15 stupnoch jej bude lepsie ako v izbe pri 24.


23.11.2016 13:24

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Undefined
 Turista 

Ikona

Ja tiež nechápem tento stres okolo batérií :D

Vo Varane je baterka od výroby. O cca 3-4 mesiace bude mať teda 7 rokov od datumu predaja motorky samotnej ... Nič, ale absolútne nič je nie je ... Ani neviem, aká je. Asi gelova nebude :D

Hneď ako vymením na zimu olej a filtre, tak ju hodím na Optimate a odtial rovno do bytu, kde ju bude hriať stabilná bytová teplota ... Na Jar ju hodím na kontrolu na Optimate a šup ho do motorky ...

Oveľa viac baterku ničia "kávičkári" čo aj cez leto X krát mašinu nakopnú len preto, aby prešli pár km a potom ju zhasli a dobrý pár sto KM trip absolvujú len ojedinele alebo aj vôbec ... Sám som zvedavý, koľko ešte potiahne, pred zimou a po zime ju zmerám :-)


23.11.2016 13:32

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Re: Undefined: cele to bolo o tom, ze nemam vhodnu nabijacku, tak som nevedl ako to vyriesit.

A dozvedel som sa nieco nove o bateriach na zaklade niektorych prispevkov, takze som mudrejsi. ;-)

Dôvod úpravy: 8-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil ado93 (23.11.2016 13:33)


23.11.2016 19:11

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Este sa chcem opytat, bateria je 23 hodin od odpojenia nabijacky a ma 12.96V. Nemalo to klesnut na 12.6V? (stale je v izbe 20-21°C) pojde do garaze zajtra


23.11.2016 20:55

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Komko
 Turista 

Ikona

Ak by ti za den kleslo napatie o 0.3 voltu tak to by bol shit a nie akumulator


24.11.2016 1:33

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

preco je baterii lepsie na nabijacke ako vo vozidle :-D ziadne vozidlo nedobija pulzne proste to tam ten regulator napere a na rozdiel od nabijacky nikdy nedokaze nabit bateriu na 100 % pretoze je tak nastaveny

gelova bateria ani nahodou nieje rovnaka ako AGM v gelovej nie su ziadne handry ani vlakna v gelovej je elektrolyt vo forme gelu ak neviete ani co je to gel tak to mi je fakt luto :-D

trapit sa nad baterkou do motorky je fakt pre zobrakov nova stoji 40 euro to dostanem aj za flasky od piva co za zimu vypijem


24.11.2016 6:09

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

joscu
 Kávičkár 

Re: pirates: baterku napises najlacnejsiu co najdes ale ked sa jedna o tvoj GW tak napises tu najvecsiu sumu sak nech si šrac ne ? :-D


24.11.2016 10:52

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Re: pirates: ked stoji baterka ako vravis 40eur tak ju treba kupovat kazdy rok a vzdy vyhodit po sezone?


24.11.2016 11:35

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: pirates:
Teda nechcem byt za uplne najmudrejsieho, ale drahy Pirates, v gelovej baterke tiez musi byt separator v podobe vlakna, alebo rohoze, pripadne platna z materialu podobneho AGM separatorom elektrod.
Je to preto, ze ak do jahodoveho dzemu nastrkas lyzicky a buchnes stym lekvarom o stol, tiez v tom lekvari drzat nebudu.
Skuska spravnosti je, vezmi gelovu baterku z nejakeho zaloyneho zdroja a drbni snou o zem, alebo ju nacni sekerou.
Budes prekvapeny, ale tiez medzi elektrodami je separator.
V niektorych velmi drahych gelovych Pb bateriach, je dokonca specialne tkane platno, velmi tenke, zo sklenenych niti. Typicky hawker, alebo optima TCG- twist cell gel.
U lacnych CSB, alebo beznych panasonic gelkovkach, je plastova mriezka.


24.11.2016 11:51

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

joscu ale do GW nejde ina baterka ako do kazdej motorky

Ado ani nie ale je dobre mat doma nahradnu pretoze v sobotu nedelu byvaju baterkarne zatvorene v Tescu nekupis kardan neroztlacis a u tej AGM nikdy nevies kedy exne nechala ma tak Yukina v senci odisiel clanok Intruder v zime v meste odisiel regulator kontrolka dobijania sa nerzvietila a baterku vymlatilo ja si uz radsej kazdy rok kupim novu baterku a uz mam na moto namontovany aj Voltmeter napojeny od baterky aby som videl ci dobija

to akoze fakt cenu baterky neriesim kto chce mat opicu musi mat aj na banany

www.akumulator.sk/motobaterie.htm?sort=name...


25.11.2016 23:20

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

josi
 Kávičkár 

Ikona

ado93: napätie oloveného akumulátora je závislé od mernej hmotnosti elektrolytu. V našom zemepisnom pásme sa používa pri zaplavených elektródach elektrolyt 1,28 kg/lt, čomu zodpovedá napätie naprázdno 12,6 V (a viac). AGM akumulátory používajú elektrolyt 1,32 kg/lt, čomu zodpovedá napätie naprázdno 12,8 V (a viac). Takže keď budeš mať vytúžených 12,6 V, bude už vybitý o cca 20%.


26.11.2016 1:55

Re: Nabíjačka pre gélové batérie

Re: josi: dakujem za vysvetlenie, absolutne sa do takychto veci nerozumiem.


| 1 2 | Nasledujúce


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.