Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1474 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26124
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15792)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10332)

aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ? - Diskusné fórum - Moto turistika

Chystáte sa na nejakú cestu, alebo len hľadáte radu ako a kam vycestovať ?

Značky: Cestopis, Tip, Mapa, GPS, Batožina, Plánované, Skúsenosti.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuaky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ? - Diskusné fórum - Moto turistika

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti.

| 1 2 | Nasledujúce

08.12.2009 11:37

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

CB750:Ak váha jazdnej súpravy prekročí 3500 kg je to C1


08.12.2009 11:51

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: ako si na to prisiel?
Ak celkova hmotnost TAZNEHO vozidla prekroci 3500 kg, nie?


08.12.2009 11:56

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Pretože B,B+E je max váha jazdnej súpravy 3500kg.Nemôžeš z B ťahať za vozidlom s povolenou hmotnosťou 3500kg ťahať desať 750kg prípojných vozidieľ.


08.12.2009 12:10

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

cb750, ano povodna otazka bola taka..
..odpoved som nejako, aj za pomoci diskutujucich dufam nasiel...
..niekolko krat tu uz aj odznela..
..ano, je na to viacej nazorov, ale nema asi vyznam sa tu stale motat do kola co je vozidlo, co je suprava kedy je 3500 a podobne...
..ano ziadna prakticka skusenost tu este neodznela..

..to co tu neustale pise egres2 nema podla mna ani hlavu ani patu

..solidny rozbor tejto problematiky sa da najst na rizeni privesu

..ma to hlavu aj patu,robili to erudovani pravnici,tak je to snad spravne,
... ale samozrejme, stale to moze ktokolvek pochopit akokolvek...
...takze tak


08.12.2009 12:15

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: ale preco by si nemohol? V celej EU mozes, snad je Slovensko vynimka?


08.12.2009 12:32

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

tak este odvolavka na stranku EU.

"KATEGÓRIE VOZIDIEL

Definície rôznych kategórií vozidiel boli zosúladené nasledovne:

...

Kategória B: motorové vozidlá s maximálnou povolenou hmotnosťou nepresahujúcou 3 500 kg a ktoré nemajú viac ako osem miest okrem miesta pre vodiča; motorové vozidlá tejto kategórie môžu byť s prívesom, ktorý má maximálnu povolenú hmotnosť do 750 kg; kombinácia ťahača kategórie B a prívesu, kde maximálna povolená hmotnosť súpravy nepresahuje 3 500 kg a maximálna povolená hmotnosť prívesu nepresahuje hmotnosť nenaloženého ťahača.

Kategória B + E: kombinácia vozidiel pozostávajúca z ťahača kategórie B a prívesu, ak súprava nespadá pod kategóriu B."

ec.europa.eu/youreurope/nav/sk/citizens/living...


08.12.2009 12:44

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

MaAT:Bez obáv.
Podstatou rozdelenia vodičských oprávnení je celková povolená hmotnosť vozidiel .Pri každej skupine je v rámci VO možné použiť prípojné vozidlo max 750kg pričom súprava nesmie prekročiť max hmotnosť určenú pre skupinu.Pri prípojnom vozidle nad 750kg je potrebné k VO aj skupina E.Pri všetkých skupinách je to jednoznačne určené len pri B je odsek 6/písmeno a/ prípojné vozidlo max 750kg -B a písmeno b/ viac ako 750kg a znovu-B čo je v podstate z hľadiska rozsahu VO to isté a potom je tam odsek 7.ktorý hovorí že ak to nie je písmeno b/ tak je to -B+E čo je hlúposť pretože v podstate na každé vozidlo a jazdnú súpravu s výnimkou A a T a A1 ti stačí B+E.A pri aplikácii znení zákonov podľa internetových právnikov si s B+E sadnem do kamiónu a som OK?????


08.12.2009 13:15

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Bol tu spomínaný Hammer.Ak má celkovú povolenú hmotnosť viac ako 3500kg tak na to potrebuješ C1.


08.12.2009 13:27

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Podstata je v tom, čo je zapísané v osvedčení o evidencii v kolonke: najväčšia pípustná hmotnosť prípojného vozidla -brzdeného,nebrzdeného.Pre vozidlá skupiny M je možné zapísať len prípojné vozidlo skupiny O1 -do 750kg a O2-nad 750 kg len do celkovej váhy jazdnej súpravy 3500kg.
Takže.Opakujem.C1.


08.12.2009 13:31

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2: podla toho, co od teba citam tak nie si OK,
... ja som si tot nedavno sadol so single B-ckom do lietadla,
dokonca aj moja mama, ktorama vodicak iba na motorku, si tam sadla bez problemu tiez...

P.S. tento prispevok je taky zbytocny, ze si ani nezasluzi aby nan niekto reagoval


08.12.2009 13:37

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

MaAT:Jasne chlapec :-D hlavne že ti si OK.Či chceš alebo nechceš na tvoju otázku odpovedám C1.
A na pôvodnú otázku :Taká súprava neexistuje.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (08.12.2009 13:41)


08.12.2009 14:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

Chamo
 Turista 

Ikona

Copy: máš pravdu, podla jedného článku, čo som teraz čítal je to tak ako to dvrdíš a teda

Ak máš B+E môžeš viesť súpravu auto do 3500kg + vozík akýkoľvek do celkovej váhy 7000 kg na Slovensku!


08.12.2009 14:25

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Egres, prepac, neviem ci si insitny pravnik, alebo studovany, ale motas tu hrusky s jablkami.

1. "Pri prípojnom vozidle nad 750kg je potrebné k VO aj skupina E." - to uz nie je pravda, po poslednej novelizacii (este zaciatkom tejto temy som o tom ani sam nevedel). Konkretne skupina "B" - mozes viest auto do 3500 kg celkovej hmotnosti, alebo supravu auto + prives, kedy celkova hmotnost supravy je pod 3500 kg (napriklad Oktavka 2000 kg + karavan 1100 kg, teda spolu 3100 kg). Bez "E"-cka.

2. "pri aplikácii znení zákonov podľa internetových právnikov si s B+E sadnem do kamiónu a som OK?????" - na to si ako prisiel? Akonahle ma samotne tazne vozidlo nad 3500 kg celkovu hmotnost (co ten tahac urcite ma), tak potrebujes "C" (resp. C+E pre supravu).


08.12.2009 15:09

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Nič také som nepísal.Prečítaj si podrobne čo som písal.
Nariadenie vlády hovorí:
K vozidlu kategórie M môže byť pripojené-nebrzdené prípojné vozidlo max 750kg ak vozidlo bolo schválené na pripojenie 750kg.
K vozidlám kategórie M môže byť pripojené prípojné vozidlo -max 3500kg brzdené ak bolo vozidlo schválené na pripojenie na 3500kg.
Vozidlá kategórie M sa delia:
M1-max 3500kg
M2-max 5000kg
M3-nad 5000kg
Je jasné,nie každému,že k autu 1560 kg nikto nedovolí pripojiť 3500kg príves.A je jasné,nie každému,že k 8000 kg autobusu sa dá pripojiť 3500kg brzdený príves.
Toľko o jazdných súpravách.
Čo sa týka VO:VO skupina E je vodičské oprávnenie na vedenie prípojných vozidiel nad 750kg.
M1+N1-max 3500kg + 750kg príves spolu max 3500kg = B
M1+N1-max 3500kg + príves spolu max 3500kg = B+E
M1-max 3500kg + 3500kg príves je výplod JUGDr.


08.12.2009 15:24

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres, znova si zopakoval to iste: "skupina E je vodičské oprávnenie na vedenie prípojných vozidiel nad 750kg" - a ja som ti na to odpoved pisal uz vyssie.


08.12.2009 15:30

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Toto si písal :to uz nie je pravda, po poslednej novelizacii (este zaciatkom tejto temy som o tom ani sam nevedel) kedy bol 8/2009 novelizovaný?


08.12.2009 16:19

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

Chamo
 Turista 

Ikona

(7) Do skupiny motorových vozidiel B+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o jazdnú súpravu podľa odseku 6 písm. b).

to znamená, to, že pokiaľ nejde o jazdnú súpravu podla odseku 6 písm. b) v skupine B, neplatí obmedzenie hmotnosti do 3500 kg !

a tým pádom ak si niekto kúpi auto s celkovou hmotnosťou 3500kg , a vozík nad 750kg tak mu stačí B+E


08.12.2009 16:24

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Egres, zle som sa vyjadril - nie novelizacia, ale novy zakon o cestnej premavke.
"ZÁKON z 3. decembra 2008 o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov".
Je to tam uvedene v § 75 - Rozsah a členenie skupín a podskupín motorových vozidiel

odstavec 6:

"(6) Do skupiny motorových vozidiel B patria
a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny A a T a podskupiny A1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg,
b) jazdné súpravy zložené z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

(7) Do skupiny motorových vozidiel B+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o jazdnú súpravu podľa odseku 6 písm. b)."

Inac tie vozida kategorie M, ako si ich rozpisal hore, (co je M1, M2 a M3) - tam ti nechyba nic?


08.12.2009 16:25

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Smernica EHS: Skupina B+E.Jazdná súprava, ktorá nepatrí do skupiny Bale ťažné vozidlo je motorové vozidlo skupiny B a prípojné vozidlo má hmotnosť minimálne 1000 kg uzatvorenú karosériu širokú minimálne ako ťažné vozidlo a výhľad je možný len pomocou bočných zrkadiel.


08.12.2009 16:35

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: ach jaj :-) toto co si tu teraz zamotal, to su podmienky na skusky v autoskole...
ked si robis vodicak na B+E, tak musis skusku vykonat na takomto vozidle.
vravim - hrusky s jablkami.


08.12.2009 16:37

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

Chamo
 Turista 

Ikona

:-D

podla starého to bolo lepšie, vtedy si teoreticky mohol s B+E viest súpravu o celkovej hmotnosti až 12250 kg :-)


08.12.2009 17:19

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Chamo: limit hmotnosti privesu ti urcoval vyrobca vozidla (udaj v technicaku).
A pochybujem, ze existuje nejake auto, ktore ma podla technicaku povolene tahat tazsi prives, nez je hmotnost tazneho vozidla (vynimkou su jedine supravy tahac + naves, a potom traktory a podobne stroje kategorie T).


08.12.2009 17:37

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

Filippo
 Turista 

Ikona

copy: aj Off-roady a mozno aj SUV-cka mozu bezne tahat privesy s hmotnostou od dajme tomu 2800 do 3500 kg, a taku vahu nemaju mnohe ani celkovu, nieto este pohotovostnu... ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Filippo (08.12.2009 17:40)


08.12.2009 19:43

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

voziky mozu mat vyssiu hmotnost ako okamzitu hmotnost tazneho vozidla,
standardne max. 1,5 nasobok, podmienecne az 2,5 nasobok

konkretny pripad - Range Rover:
hmotnosti z technicaku
povolena - 3125kg
prevadzkova - 2630kg
supravy- 6625kg
auto ma povoleny vozik max. hmotnosti 3500kg


08.12.2009 19:46

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Filippo: vdaka, mas pravdu, ja si asi stojim na kabli dnes :-~
Ved som sam pisal o nasom Pathfinderi na zaciatku tejto temy.. este som aj spominal ze je to nejake divne. Ten to ma tiez tak - 2880 kg celkova vaha auta, 3000 kg povolena hmotnost privesu.Velky Landcruiser ma stopro 3500kg povolenu hmotnost privesu, a celkovu hm. auta ma urcite tiez mensiu.

Asi je teda stanoveny nejaky koeficient, ale kde to v zakonoch najst, to netusim.


08.12.2009 22:33

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

Chamo
 Turista 

Ikona

copy: BMW X5 sa dal od výrobcu upraviť na ťahanie prívesu o hmotnosti 5 ton :-)

a po starom to bolo tak, že pokiaľ jazdná súprava nešla viac ako 40km/hod tak hmotnosť prívesu mohla byť 2,5 násobok ťažného vozidla pokiaľ nad 40km/hod, tak 1,5 násobok
no po novom už neviem kde to je :-(


08.12.2009 23:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

CHamo [dobre]
tie bulharské koeficienty boli viazané na rýchlosť presne ako hovoríš.


09.12.2009 12:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Prakticky moje auto:
Celová povolená hmotnosť:2260 kg
Povolená hmotnosť nebrzdeného pr.vozidla: 750kg -brzdeného: 2100kg
Hmotnosť jazdnej súpravy: 4360 kg
Ďalšie úradné záznamy:Schválené spájacie zariadenie : 321507
max.zaťaženie prívesu na guľu: 83,3 kg
Teraz len kúpiť ťažné 321507 alebo iné, ktoré má schválenie typu pre vozidlo VW 38 Passat 3BS/BDN/SG 4M.Dať namontovať autorizovanou osobou ktorá má povolenie na montáž ťažných zariadení a nájsť autorizovanú osobu ktorá má oprávnenie na prerobenie brzdového systému auta na prepojenie s brzdeným prívesom, alebo absolvovať po montáži v servise test u Poverenej technickej služby overovania vozidiel.Potom ísť na odbor dopravy a DI a dať si ťažné zapísať do OEV.
Potom mi stačí B+E.
Otázka.Kto to má takto urobené?


09.12.2009 12:32

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: potrebujes iba namontovat obycajne tazne, teda s gulou ISO 50. Nie prerabat brzdovy system. Tym brzdenym privesom sa mysli prives s najazdovou brzdou, nie s tlakovym brzdenim.


09.12.2009 12:54

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:V smernici EHS sa píše"Prípojná hmotnosť bez prevádzkového brzdenia max750kg a s prevádzkovým brzdením max 3500kg" .V technických podmienka sa píše"Brzdy -prevádzkové-parkovacie-núdzové-odľahčovacie-ABS".
V nariadení vlády 349/2009 sa píše"Kategória L-prípojné vozidlo vybavené nájazdovou brzdou".
"Kategória M1 sa píše"pri zapojení nebrzdeného prípojného vozidla max 750kg.Pri zapojení brzdeného prípojného vozidla max 3500kg".
"Pri vozidlách C a T môže byť brzdovým zariadením nájazdového typu pripojené len prípojné vozidlo ,ktorého max hmotnosť je menšia ako hmotnosť ťažného vozidla.
Z toho mi vyplýva, že ak max.váha prípojného vozidla prekračuje 750kg musí mať prevádzkovú brzdu.Inak je to logické pretože pri C,D a T je to jednoznačná podmienka .


09.12.2009 12:58

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

vondra
 Geriatrik 

Ikona

Egeš2: ...netušim o akych prerabkach brzdoveho systemu hovoriš,.......brzdene voziky su vybavene systemom najazdovej brzdyako ti už ozrejmil copy a u vyššich hmotnostnych kategoriii sa použiva vzduchovava brzdova sustava


09.12.2009 13:24

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: mas Passata, auto kategorie M1. Co s nim maju spolocne vozidla kategorie C a T? Ty potrebujes akurat tazne s gulou ISO 50 a zapojenu el. zastrcku (na osvetlenie privesu). Privesy do 750 kg nemusia mat ziadnu brzdu, nad 750 kg musia mat najazdovu brzdu. Co je na tom nejasne?


09.12.2009 15:13

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Asi mi nejde do hlavy, že za škodu 120 môžeš podľa uvedeného výkladu pripojiť 3500 kg príves s nájazdovou brzdou.


09.12.2009 15:39

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: jasne ze nemozes, mas predsa v technicaku uvedene, aka je maximalna povolena hmotnost privesu brzdeneho/nebrzdeneho.


09.12.2009 20:03

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Egreš v tomto prípade prišlo na vtip 3 právnici majú 5 právnych názorov a všetky sú správne.
Nechcem ťa znevažovať (skôr ťa beriem ako skvot MR) ale ty odcituješ niečo a zmysle stohej právnej citácie a je to ok. Ty ako právnik asi nepripustíš možnosť ako to bolo myslené, prípadne zauradoval škriatok, alebo to nedotiahol autor (alebo sa mýlim?) Podľa textu máš pravdu aj keď je text zjavne nesprávny.
Vozidlá CaT tu neriešime, nájazdová brzda je špeciálna brzda (v tomto prípade prevádzková v súvislosti z prípojnými vozidlami kategorie xyz ťahanými osobnými vozidlami kategorie xyz)
Treba pozrieť TP (OEČV) aby ma niekto nechytal za slovíčka. To bude smerodatné (pre mňa) aké má zapísané brzdy príves do 3500
podľa mňa v kolonke prevádzková brzda bude napísané nájazdová (určite tam nebude kvapalinová ani vzduchová) ostatné kolonky budú určite škrtnuté. Čím sa naplní litera zákona 349/2009

Prečo sa autách nad 3500 používajú vzduchová brzdy? Asi preto aby sa na prívesoch nemuseli odvzdušňovať tie kvapalinové. Prečo autá do 5000kg používajú na prívesoch (nad 750) nájazdovú brzdu, lebo majú kvapalinové brzdy.

Egreš ešte si do teba rypnem, keď dáš za ten tvoj passatisko príves nad 750kg ako si dáš prerobiť tie brzdy? Budeš odvzušnovať príves alebo dáš na auto vzduchové?
Vidíš že nie som právnik, ale niekedy aj zdravý rozum stačí.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil CB750 (09.12.2009 20:04)


09.12.2009 20:47

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Dodám:
Zákony robia právnici, tí asi svoje texty nekonzultujú po technickej stránke z luďmi čo rozumejú technickej stánke veci a ak áno tak tí právnici produkujú také texty ktorým tí technici asi nerozumejú.
Potom ťa zastaví policajt a tie texty (zákony) si vykladá každý "po svojom" lebo je to nejednoznačné, nelogické, zmätočné. Argument o zdravom rozume neakceptuje, lebo je to napísané inak. To "inak" je zákon!
Príklad? Predbiehanie, predchádzanie, obchádzanie, ale ak k tomu začneš kombinovať slová prekážka, idúce auto, auto stojace začína to byť prúser. To auto doplníš ešte na stojace v závislosti od vôle vodiča a stojace nezávisle od vôle vodiča potom dostaneš tolko správnych možností koľko je policajtov na cestách.
Teba keď zastavá dementný policajt tak ho ohúriš svojimi citáciami a keďže on nie je vykladačom koránu radšej ťa pustí, lebo kto sa bude naťahovať z právnikom. Za ten čas čo by sa z tebou handrkoval uloví ďalších 2-3 a tí v snahe mať ten prúser lacnejší radšej prispejú na policajtove Vianočné darčeky.


09.12.2009 21:25

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

bkery
 Kávičkár 

Ikona

no, mňa by zaujímalo:

Aké vozidlá a jazdné súpravy môžem riadiť s vodičákom B?

Zaujíma ma znenie zákona.
Lebo tiež sa pripájam k názoru egresa , že nad 3500 celkovej potrebujem C.


09.12.2009 22:45

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

opovedám opäť:
(6) Do skupiny motorových vozidiel B patria
a) motorové vozidlá okrem vozidiel skupiny A a T a podskupiny A1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg,

Stačí B, A a T sú motorky a traktory. takže auto+príves (do 750kg)

b) jazdné súpravy zložené z ťažného vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla.

Súprava vozidiel auto+príves (nad 750kg) ale do 3500 kg súpravy stačí tiž B

(7) Do skupiny motorových vozidiel B+E patria jazdné súpravy zložené z motorového vozidla skupiny B a prípojného vozidla, ak nejde o jazdnú súpravu podľa odseku 6 písm. b).

B+E treba ak je to vozidlo do 3500kg+príves nad 750kg, ale súprava má súčet viac ako 3500kg

Nikdy nespomínajte C to je na vozidlá nad 3500kg hawk


09.12.2009 23:04

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

CB750:spravne, teraz uz podla zakona zostava jedina nejasnost, a to je:

S vodicakom samotne B (teda bez E) je limit 3500 kg , alebo 4250 kg (3500kg auto +750 kg prives)?


Upravené 1 krát. Naposledy upravil copy (09.12.2009 23:09)


09.12.2009 23:28

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Bez E-čka je to auto do 3500kg + 750 nebrzdený príves, alebo lahšie auto a ťažší príves ale tak aby súprava sa zmestila do 3500kg, pričom auto nesmie byť ľahšie ako príves.

Keď sa nadajú splniť tieto podmienky potom už jedine B+E

Jasne že aj pri B+E asi treba aj zdravý rozum. To spočíva v tom že spojovacie zariadenie určené pre osobné autá je predpísané (neviem o inom nako je guľa ISO 50) tlak na gulu musí byť podľa TP, neviem koľko ale nebude to viac ako 100kilo Egrešov pasat má okolo 80kilo, Octavka tá má tuším 50kg takže ten egrečov návrh o Š 120 a návese neprejde určite, náves nemá najazdovú brzdu a musel by mať kolá v strede to sú tie veci ktoré takúto kombináciu principiálne vylučujú. Určite by sa toho našlo viac, ale ja nie som konštruktér. Zober si len detail ako by riešili pruženie ak by si mal teoretický 12m príves a chcel by si prejsť retardér. O 10 cm sa ti nadvihne zadok auta a zadok prívesu vlečieš po zemi. :-D


09.12.2009 23:56

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

CB750: jasne, to vsetko chapem, akurat to co som spominal ako jedinu nejasnost, je, ze v zakone chyba vymedzenie toho samotneho B-cka. Nie je tam spomenuty limit supravy, ale limit tazneho auta 3500 kg - s tym, ze k nemu moze byt pripojeny prives do 750 kg.
Ale obmedzenie hmotnosti supravy je spomenute az v b) odseku, cize na ten prvy sa to vztahovat moze / a nemusi.

a ked spominas tie dlhe privesy - uz som tahal za osobnym autom vselico, najdlhsi bol 10 metrovy (3 napravy v strede), a potom aj take, ktore maju podvozok typu traktorova vlecka - teda ze predna naprava zataca.


10.12.2009 0:38

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Ten 10 metrovy vyzeral priblizne takto
Pozri obrázok

Takto vyzera suprava 3500+3500 kg, teda soferovat mozes s vodicakom B+E
Pozri obrázok

a toto je suprava 1850kg + 1100 kg (prives je prazdny, pouzivany ako kancelaria na vystavy)
Pozri obrázok


10.12.2009 9:40

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Vidím že je to možné aj keď na druhej strane to nebude asi jednoduché tahať 10m príves :-D ten čo má riadenú nápravu tak to :-O s tým s musí fasa cúvať :-D

Toto sú tie veci na hrane zákona= čo nie je zakázené je povolené.

Pozdravujem tých čo si kôli tomuto robia VP sk C :-D


10.12.2009 10:05

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

marceld
 Turista 

Ikona

uz ked sme to "skoro" vyriesili..
Pametate si ceny vodicakov kedysi?

ja som robil
B v 1992 za tusim 1400 KCS
C v 1995 za cca 4200 KCS
E v 1996 za 1200 vtedy bez skusky, stacilo potvrdenie od kamosovej mamy zo zelovocu, ze som u nich jazdil rok na Avii..
.. a hura od 21 rokov legalne na kamione po europe..
A som robil nedavno, takze nic zaujimave..
D mi na vojne nechceli dat, to sa robilo tusim iba na jednej posadke v Leviciach, ci Nitre, ci kde..

Skoda, ze sa take dobre veci takto skur...(pokazili)!


10.12.2009 10:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

CB750:Strohé preto,že tu nechcem vypisovať právny rozbor rozporu so zákonom aký posielam okresnému sudcovi aby dal podnet na prešetrenie. >:-)
Nespochybňujem znenia zákonov ale ich právnu účinnosť.O to m sú vyhrané spory kde ide o princíp a podstatu zákonov-spravodlivosť-a to nie vždy ide ruka v ruke so suchými paragrafmi.
To príspevkovanie je o tom, že sa tu krížom krážom pletú debaty a debatujúci tak je z toho niekedy guláš. :-D
Čo sa týka mnou spomínaná prerábka bŕzd, tak som mal na mysli prerobenie nájazdovej machanickej za hydraulickú nájazdovú aj z brzdením pri cúvaní.
Čo sa týka princípu VO tak je jednoznačne založený na celkovej hmotnosti a dĺžke vozidieľ a tu mi nejde pod nos "absurdita" B+E s porovnaním C1,C a C1+E a C+E.Príklad:Vo firme máme 3800 kg c.hmotnosti IVECO .Skladník na to potrebuje C1 čiže má C.Keď za IVECO pripojí 800kg príves potrebuje C1+E na jazdnú súpravu 4600kg.Ja sadnem do pasáta ,pripojím príves a frčím na B+E s jazdnou súpravou 4260kg. 12m dlhou.Nie som v podstate motorové vozidlo nad 3500kg bez ohľadu na to či vcelku alebo súprava?Vzťahujú sa na mňa značky pre vozidlá nad 3500kg,na diaľnici dodržujem 90km a v letných mesiacoch nesmiem na diaľnicu v určených dňoch a hodinách.
A takisto čo sa týka samotného VO E.Pri všetkých skupinách je E podmienkou pre prípojné vozidlá nad 750kg len pri B môže byť pr.vozidlo nad 750kg a čo je zaujímavé, len za predpokladu, že súprava neprekročí hranicu 3500kg, čiže hranicu C1.
Ako hovorí krtko:Toto mi vŕta v hlave pri vŕtaní. :-D


10.12.2009 11:12

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Viem čo hovoríš, mne to skôr pripadá ako klavírovanie medzi zákonmi a hladanie únikových možností. No a ako ťa poznám ak ťa budú nútiť (v robote) jazdiť po dialnici v piatok po 17:00 a ty nechceš tak to zdôvodníš v pohode. lebo passat+ príves =.......
Na druhej strane ak si budeš sebe sťahovať veci tak policajta presvedčíš že pravdu nemá.
V tomto je tá zapeklitosť a pokrútenosť paragrafov. Skoro jasnú vec dvaja ludia odprezentujú inak, ale pravda, teda výklad zákona by mal byť iba jeden.
Toto je to čo mi na "práve" vadí neviný sa stanú vinnými, poškodený je veľakrát obvinený, vraha pustia lebo nemajú priznanie a svedok si to účelovo rozmyslel hajzel sa vykrúti z násila a v neposlednej rade sa slušný človek stane bezdomovcom, lebo nejaký hajzel za nezaplatenú faktúru od telefónu poslal exekútora.
Ale emisie, nástenkové tendre to sa móóóže to je zo spoločného.
O autách :-D
Dávnejšie sa robili Fordy Tranzity a mali v zadu dupláky. Potom niekto zas niekto niečo inovoval a výsledok bol: tranzit + dupláky =C, tranzit + jednoduchá montáž= B v podstate išlo o identické autá v TP bol pozmenený údaj o nosnosti a jedno bolo do 3500 a to z dvojmonážou bolo nad3500. Realita bola že to po 10r niekto dovliekol z nemecka a nemal C a začali špekulovať ako to dostať na značky. Osobne si myslým že výrobca chcel vyplňiť medzeru na trhu, rozšíriť ponuku.... tak vymyslel hovadinu ktorá niekomu pekne znepríjemnila život. To isté si myslím o motorkách čo sú uškrtené na 25kw. Potom to junci otvárajú a zabíjajú sa. (však v návode nebolo napísané že tie plechy medzi karbecom a valcom tam musia byť). Potom príe právnik a ten "vydokladuje" že to nie je zablombované teda je to bezvýznamné a jeho klient je tým pádom neviný a to zrazené decko malo v čase nehody byť v škole a vlastne rodič zanedbal výchovu a to je trestné.....
Dovi dopo!


10.12.2009 14:55

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

CB750:
S tym privesom co som daval fotku hore, sa jazdi lepsie ako s normalnym privesom - celu vahu privesu nesu 4 kolesa v rohoch = neprenasa vahu na tazne zariadenie, tazne auto neskace. Prives pekne kopiruje stopu auta (nemusis si nadbiehat do krizovatky, alebo na kruhovom objazde). A cuvanie je iba otazka zvyku - nie je problem.
No a nie je to ziadne vec na hrane zakona, je to normalne legalny prives, pocet naprav privesu nie je zakonom obmedzeny, podstatna je celkova hmotnost .

Takisto nie je obmedzeny pocet naprav tazneho vozidla, mozes mat kludne 3 alebo 4 napravy na aute kategorie B. Zase je podstatna len celkova hmotnost.

Priklady mas tu - vsetko su to auta kategorie B do 3500 kg.

Pozri obrázok

Pozri obrázok

Pozri obrázok






10.12.2009 15:15

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: ked chces posielat okresnemu sudcovi podnet na presetrenie rozporov so zakonmi, tak by si si mal najprv k veci viacej nastudovat.
A zacni technickymi vecami - napriklad tymi najazdovymi brzdami. "prerobenie nájazdovej machanickej za hydraulickú nájazdovú aj z brzdením pri cúvaní." - nuz, najprv si zisti, comu sa hovori cuvacia automatika. maju ju totiz uplne vsetky privesy vybavene najazdovou brzdou, lebo je zo zakona povinna. Zacni napriklad tu: www.knott.sk/servis/navod1.htm Ta cuvacia automatika nema nic spolocne s brzdenim pri cuvani, praveze naopak - pri cuvani prives odbrzdi, inac by si totiz cuvat vobec nemohol. Brzdny okruh spolocny s taznym vozidlom (tlakove brzdy - vzduchove alebo hydraulicke - musia mat az privesy nad 3500 kg.

Nove kategorie vodicakov u nas boli zavedene prave pre zjednotenie pravidiel u nas a v EU. Ten priklad co si spominal: ze Passat s privesom, dokopy 4260 kg, je B+E, kym na dodavku Iveco 3800 kg uz potrebujes C-cko - no ved to je uplne normalne.
V "starej" EU je uplne bezne, ze si das zapisat do technicaku celkovu hmotnost taku, ako potrebujes - teda prides s tym Ivecom na urad, vypises tlacivo, ze chces zmensit celkovu vahu auta na 3500 kg (na ukor uzitocnej nosnosti), zaplatis 5-10 eur poplatok a je to, vystavia ti novy technicak. Vybavene. U nas? U nas budu mudrovat, ze to neni len tak, ze to treba homologaciu, vyjadrenie vyrobcu, STK-cku novu, atd. (alebo uplatok).

Ja som pred par rokmi doviezol pre sklenarov dodavku (nieco podobne ako na obrazku) , ktora mala na boku drziak na prevoz skla, okien a pod. Bola to 2 rocna jazdenka, s nemeckym technicakom. To boli problemy! Kdeze prihlasenie u nas - vraj rozmery sa zmenili, treba novu homologaciu, pomaly aj na crash testy by ma s tym poslali.
Pritom v starej EU su take auta uplne bezne. To je paradox, nie? Ze pridem na aute s nemeckou znackou, a jazdit s nim po Bratislave mozem - ale na slovenske znacky ho jednoducho nedam, lebo uradnik si postavi hlavu - hoci je uprava homologovana pre celu EU.
Auto sa nakoniec predalo do Ciech, tu u nas nebolo mozne ho prihlasit - a v Cechach bez problemov, a jazdi.
Pozri obrázok


10.12.2009 15:45

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Klasika :-~ Ja nehodnotím brzdné systémy.To čo si sem hodil -dodávku na prevoz skla-
by schválil len absolútne chorý mozog.
A napr.dnes som riešil dodanie certifikátov na chemické kotvy,rezanie jadrovou vrtačkou a veľký zváračský preukaz a stupne na rebríku na silo pre Nemeckého odberateľa.A chce od nás schválenie typu na vyhradené zariadenie -oceľovú konštrukciu-pričom to nie je vyhradené a môžeš prísť zajtra kedy s ním budem 20 x telefónovať aby som mu vysvetlil že máme tie isté smernice ako oni.
P.S.K vozidli M1 môžeš pripojiť len príves so stredovou jedno alebo dvojnápravou a nie náves.


10.12.2009 17:07

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

ja mám obdobné súsenosti a angličanmi tí zas majú (hromozvod - vyhradeé el zariadenie elektrické) normu na ročnú kontrolu. ale oni to vizuálne pozrú každý rok a u nás sa vizuálna kontrola robí priebežne (bez zápisu o výsledku) a 1x za 5 rokov sa odmeria a zisťuje sa prechodový odpor. tak čo je lepšie?
iný kraj iný mrav.


10.12.2009 17:46

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres2: tie certifikaty ohladom vrtania, chemicke kotvy atd. su pre mna spanielska dedina, preto k tomu mudrovat nebudem. Ale k privesom/navesom/nastavbam sa kludne vyjadrim, lebo to je jedna z veci, ktore ma zivia.

Dodavky na prevoz skla: chod povedat nemcom, rakusanom, francuzom, holandanom atd., ze maju "absolutne chore mozgy" - lebo taketo auta na prevoz skla alebo okien sa u nich bezne pouzivaju, su homologovane a legalne. Na mobile.de je teraz 28 aut podobnych aut (drziak na prevoz skla na boku auta) - napis im, nech roztrhaju technicaky, lebo tebe sa to nepaci. Napis firmam, ktore v EU vyrabaju a predavaju take upravy na dodavky, ze nech zatvoria firmu, lebo to "by schválil len absolútne chorý mozog" - a je takych firiem v EU minimalne 30, take znamejsie su napriklad HEGLO, alebo www.lansing.de/fahrzeugbau/2/3/index.htm

Privesy k M1: ukaz mi zakon, kde je napisane to, co tvrdis ty: "K vozidlu M1 môžeš pripojiť len príves so stredovou jedno alebo dvojnápravou..". Pocet naprav a ich umiestnenie nie je obmedzene - hore som ti daval obrazok privesu s 3 napravami v strede, aj skrinovy prives s tocnou. Obmedzenia su akurat na hmotnost - max. 3500 kg, na rozmery (napr. sirka 2,55m), povinne osvetlenie, najzadova brzda s cuvacou automatikou. Co nie je zakazane, je povolene. Co napriklad takato Smart supravicka - tiez legalna a homologovana.
Pozri obrázok

Navesy k pickupom: mozes si kupit pickup Nissan, Mitsubishi, Toyota atd. - a potom si dat na plosinu umiestnit tocnu, a pripojit naves (obytny, skrinovy, plosinovy) - zase legalne. Aj na Slovensku su taketo supravy, na slovenskych znackach - napriklad bratislavska firma Attack (vyrobca sportakov K1) ma Nissan Navara s obytnym navesom , alebo nedavno cez ruzinovske hody na pri Strkoci stali kolotociari (tiez nejaky pickup s obytnym navesom na seneckych znackach).
Podla zakona by mali byt vsetky taketo otvorene pickupy automaticky v kat. N1 - teda "vozidlo konstruovane na prepravu nakladu), a aj tak som uz videl sukromne dovezenu 5-miestnu Navaru s technicakom M1. Policajti v tom maju niekedy hokej.
Obytne navesy pre vodicak B+E sa vyrabaju aj v EU - napr. Tischer. Pravda, taketo navesy uz nemaju najazdovu brzdu (technicky nemozne), ale elektro-hydraulicku (el. signal od spinaca brzdoveho svetla v taznom aute).
Pozri obrázok


11.12.2009 9:33

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Pre zariadenia a komponenty triedy A alebo triedy S určené na použitie s prívesmi s maximálnou
prípustnou hmotnosťou nepresahujúcou 3,5 tony, a ktoré vyrábajú výrobcovia bez spolupráce
s výrobcom vozidla a kde sú zariadenia a komponenty, ak je to vhodné, určené na montáž po
predaji, sa výška a ostatné montážne prvky spojovacieho zariadenia overia vo všetkých prípadoch
úradom pre typové schvaľovanie alebo technickou službou v súlade s prílohou 7 odsekom 1.

Ak výrobca vozidla žiada o schválenie vozidla vybaveného mechanickým spojovacím zariadením
alebo komponentom alebo povolí používanie určitého vozidla na vlečenie akéhokoľvek typu
prívesu, tak potom na žiadosť bona fide žiadateľa o možné typové schválenie pre mechanické
spojovacie zariadenie alebo komponent, alebo úradu pre typové schvaľovanie, alebo technickej
služby zmluvnej strany výrobca vozidla ochotne sprístupní tomuto žiadateľovi alebo úradu, alebo
technickej službe informácie, ktoré sa vyžadujú v odseku 5.3, s cieľom umožniť výrobcovi
spojovacieho zariadenia alebo komponentu správne navrhnúť a vyrobiť mechanické spojovacie
zariadenie alebo komponent pre takéto vozidlo. Na žiadosť bona fide žiadateľa o možné typové
schválenie pre mechanické spojovacie zariadenie alebo komponent sa poskytnú tomuto žiadateľovi
všetky informácie uvedené v odseku 5.3, ktorými disponuje úrad pre typové schválenie


11.12.2009 10:29

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: vies jak sa ja vzdy strasne tesim, ked nieco doveziem, a na uradoch zacnu mekotat " to sa neda!" "to vam neschvalime!" - a samozrejme kazdy jeden taky statny konik ma v sufliku nejaku tu vizitocku, na "dobreho experta", teda ze jedine, keby tak ten sa ma ujal, a nejak mi s tym pomohol.. ze ako "ze ako - no ved skusime to nejak" a uz sa v duchu vidia, ako prave dohodil kseft nejakemu bratrancovi, expertovi zo samostudia, vykladacovi noriem, alebo nejakemu dalsiemu preludnenemu uradu, co mu za to na vianoce posle kalendar..

Byvali casy - a nebolo to tak davno, len nejakych 7 rokov dozadu - kedy si slovak doviezol jazdene auto alebo motorku, a slovenska masineria ho nahanala po vsetkych moznych uradoch a vyskumakoch, akoze aby "dokladoval plnenie noriem" a samozrejme za to pekne zacaloval. Aj ja osobne som to raz absolvoval - doviezol som Hondu CB500, no hadaj ci mudrlanti statom plateni a obcanmi dotovani, nevymysleli, ze sice jazdila v Nemecku a ziadny problem, ale ja konkretne k nej potrebujem absolvovat plnenie 4 noriem: emisie, brzdy, el. odrusenie a hlucnost. Co na tom ze v Nemecku a celej EU motorka schvalena, nasi darmozraci predsa nemozu do nasej prekrasnej, superbezpecnej a hyperekologickej krajinky vpustit len tak nejakeho narusitela, kdeze, to by vyzeralo! NEPROJDOU!

A tak som sa mal s motorkou vybrat do Prahy na vyskumak (lebo na Slovensku nemaju meracie zariadenie na emisie), brzdy mi vraj mozu odmerat aj v Budapesti, no a nastastie, to el. odrusenie mi aj v EVU Dubnica urobia. Suma sumarum, 50 tisic korun poplatkov na skusky, a k tomu cestovanie a cas.. Co na tom, ze moto ma nemecky technicak.
Takze prva moja cesta - EVU Nova Dubnica. Obtelefonovat - to ako za sociku, telefony zdviha vratnik na dochodku.. kym som sa dopracoval az k milostivemu, ktory mi povedal ze o 3 mesiace (pomaly po sezone) aby si nasledne vypocul moje vrucne a uprimne slova na adresu ich uradu, ktore ale asi zabrali - pospominal som do telefonu aj mena, ktore som akurat tak z novin poznal - takze velkodusne mi udelil termin skusky uz o 10 dni. Takze - rano este za tmy moto na vozik, a cesta z BA do Dubnice (preberame na skusky iba do 8,00!).
Tam som prisiel, formality ako vypisanie papierov, zlozit moto z vozika, a odovzdal som ju mlademu typkovi, ktory vyzeral, ako keby si v tom urade odkrucal civilku - co sa prejavovalo tym, ze na kazdu moju otazku ho zaliala cerven v licach, a celkovo nerozumel vlastne nicomu, asi len tomu tajomstvu, ze preco je tam zamestnany a kto ho tam dostal. Moto som odovzdal - a vraj mam prist o 14.00.
A ja ze - ved merajte to elektricke odrusenie hned, ved kto vam tu moto podrzi? Nemali v tej hale ani zdvihak, ani ziadne upinacie zariadenie, ani valce ako na STK-ck. A ja ze . to na nej budete aj jazdit? Nie, ze vraj oni to pomeraju, a potom mi zavolaju. A ze nech sa nestaram, ze oni predsa motorky testuju bezne, a bla bla bla.

Tak som o 14tej dosiel, moto vyzdvihol, z plnej nadrze benzinu bola poloprazdna, stala presne na tom istom mieste, kde som ju rano postavil a prve co som si pozrel, bol stav tachometra - presne taky isty (ani tachometer nebol odpajany, plomba).. zacaloval som 10 litrov za "skusky", dostal som krasny elaborat, ako moto "skusali" v jednotlivych rezimoch, pri rozlicnych otackach motora, a pri rozlicnych rychlostiach jazdy. AKURAT TAK VO SNE. Co bolo podstatne, moto vyhovela "testom" a tak som chudobnejsi, ale s papiermi Dubnicu opustil.
Spomenul som to vecer znamemu, s tym ze ma cakaju este brzdy, emisie a hlucnost, a teda Praha a Budapest, ten sa zasmial a povedal mi ako na to.
Ten znamy v tom case bol importerom pneu Dunlop a Goodyear na Slovensko. Takisto samozrejme, potreboval "atesty" a "skusky" - v puchovskom vyskumaku v Matadore,kde predtym dlhe roky robil, mu tie gumy testovali. Mali tam taky obezny bubon, o ktory sa pneumatika oprela, a merali rychlost az do 180 km/h, rychlejsie to mali zakazane pustat, predsa len to uz bolo stare zariadenie, co keby sa ten bubon rozpadol, na com by potom merali.. No a on samozrejme dovazal aj gumy na vselijake sportaky, aj take, co boli v rychl. kategorii pre rychlosti 270 km/h - no ale co tam po europskej homologacii, vyskumak mu to musel "otestovat" nanovo - samozrejme, vyhovuje, skusky od 0-270 km/h boli vykonane. On vedel, ze to netestuju, oni vedeli, ze on vie, ze to ani nemaju na com testovat - ale v takejto symbioze spolunazivali roky.. Akurat co ho to stalo peniaze. Kocurkovo.

Skratim to: do ziadnej Budapesti ani Prahy som potom uz s moto nesiel. Moto isla legalne na papiere, a hned nato do sluzby do jednej trnavskej autoskoly, kde si na nej urobil vodicak uz nejeden motoadept.
Slovensko sa dostalo do EU, takze odvtedy zacali ucinkovat magicke pismenka "CE" a globalna europska homologacia . Este sa chvilu snazili statom plateni robit cavyky s predkladanim COC certifikatov, ale aj to sa podarilo pretlacit, ze ich to preslo - ako si mohol sledovat na motoride. Este aj dnes sa najdu "vykladaci zakonov" ktori mi na autosalone mudrovali, ako odtahovka, ktoru som vystavoval, urcite neprejde schvalovanim, ale to som im uz len s usmevom na perach ukazoval CE stitok z nemeckej Dekry. Takze asi tak.



11.12.2009 11:16

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy: uz davno som s nikym tak nesuhlasil.
Veci, ktore v europe bezne funguju, lebo su logicke, udskusane, ziadane, schvalene... na slovensku narazia na barieru nepochopenia a odporu...
kazdy, kto ma pocit ze moze nieco ovplyvnit, sa citi byt "vykladacom zakona" a najde si milion dovodov preco nie, preco to tak nemoze byt.

..nechapem, preco si sami sebe robime taketo problemy, ten zakoreneny negativizmus voci vsetkemu co nepozname...

cca pred rokom som tu tiez polozil jednoduchu otazku, ako je to so zelenou kartou v rusku:
..presne to iste: ...patlama, patlama, paprtala, jamalicha, echanu, echanua...
..samozrejme ze poistenci inych eu poistovni v rusku v pohode fungovali, a samozrejme ze sloveski nie...

ani rusi niesu taki jebnuti, aby nevedelii kto je v europe kokot!

B+E detto, v celej europe v pohode, ale na slovesku ti zabiju..."...sak take ani neni", lebo...patlama, paprtala, jarda pisturdy, zbluch...

..niekedy mam pocit ze si harmonizaciu prava s EU ani nezasluzime.

...sorry za citovy vylev.
Egres2 toto nie je o tebe, ty si len neskodny amater

edit: preklepy

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MaAT (11.12.2009 11:24)


11.12.2009 11:21

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy.Od roku 2006 prebralo Slovensko v Nariadení vlády 1/2006 až 578/2009 smernice EHS pri schvalovaní typu takže spôsob úradného a technického postupu je podľa noriem, ktoré robí aj DEKRA.
P.S.To čo je schválené na Slovensku musí schváliť aj Nemecko a naopak.To čo neschvália na Slovensku nie je schválené ani v Nemecku.
P.S II.Dodávame strojné zariadenia do EU tak viem ako postupuje Nemec.Aj keď máme všetko podľa smerníc EU tak na nás vyťahuje národné predpisy a musíme prerábať stroje podľa jeho predpisu.
P.S.III. Ja som v podstate rád že na Slovensku panuje "Slovenský úradník" tak ako panuje oproti tomu ako panuje Nemecký úradník s razítkom v ruke.


11.12.2009 11:34

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

Maat: a presne o tom to je. Kym inde hladaju cesty, ako sa to a to DA, a aj to dosiahnu, tak u nas je to presne naopak - hned sa vyroja mudrlanti, co take nieco este nevideli, alebo ich stve, ze to sami nevymysleli, alebo na to prisiel iny skor nez oni sami - a tak hladaju, ako sa to NEDA, alebo, preco by sa to nemohlo... Vsetky mozne atesty si nakoniec plati zakaznik sam, ale sudny znalec "homologator" sa tvari, ako keby ho platil stat, a ty si len ten cervik, ktory otravuje.

A tak je to aj s motorkami, aj s autami (napriklad to rozdelovanie donedavna, do ktoreho auta mohla ist mreza na N1, a do ktoreho nie - no asi podla toho, ktory importer priamo ci nepriamo zacvakal), aj s vodicakmi, aj s dopravnymi zakonmi. Takto sa Slovensko nikam neposunie.


11.12.2009 11:45

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: k tvojmu P.S. c. 1:
to, co je schvalene v Nemecku, ako globalna homologacia, uz nema co schvalovat Slovensko. Moze akurat tak ziadat certifikat, a zalozit si ho do sanonu. Napriek tomu sa to stale deje - alebo sa o to Slovensko pokusa.

Ak zastupujes v procese schvalovania vyrobcu, ano, je na tebe, aby si vsetky tie schvalovania a skusky obehal a absolvoval. Ak ja ako zakaznik alebo dovozca kupim nieco, co je vonku schvalene, a to schvalenie plati pre celu Europu, tak nemam co behat a absolvovat cely schvalovaci proces nanovo, duplicitne.

Narodne predpisy - ano, ale iba v pripade, kedy narodna legislativa urcuje ine podmienky, ako v krajine povodu. napriklad ze kupim lokomotivu alebo trolejbus, ktora je schvalena na (priklad) 8kV napatie, ale ja ju chcem prevadzkovat u nas, kde je 12 kV rozvod. Ale aj v tom pripade - preco by som mal nanovo davat testovat pracovisko vodica, ci je ergonomicke a ci je z neho vyhlad? To sa predsa nelisi od toho uz schvaleneho.

Slovensky uradnik je uplatny. Z pohladu prosebnicka, ktory od neho nieco chce - ano, potesi to, ked uradnik nieco zjednodusi, ked ti schvalovaci proces urychli ci zjednodusi, aj ked si za to vypyta. Bohuzial, je to na Slovensku stale tak. Ale preco si ten uradnik pyta aj za veci, do ktorych ho je nic, alebo ktore proste MUSI uznat - a namiesto toho ta natahuje, zdrzuje, a priam vydiera?


11.12.2009 11:54

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

MaAT:Ak nepreukážeš že si "profík" oproti mne tak si taký istý ".patlama, patlama, paprtala, jamalicha, echanu, echanua... >:-)


11.12.2009 12:10

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Vonkajšie výčnelky.
(2) Toto nariadenie vlády sa nevzťahuje na vonkajšie
spätné zrkadlá alebo na guľu spájacieho zariadenia.
(3) Účelom tohto nariadenia vlády je znížiť riziko alebo
závažnosť zranenia osoby pri náraze karosérie alebo
pri kĺzaní tela po karosérii v prípade kolízie; to platí,
keď vozidlo stojí, aj keď je vozidlo v pohybe.


11.12.2009 12:36

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2: nemam abiciu ti nieco preukazovat. Zmienka o tvojom amaterizme, bola zvolena nesikovne, bolo to myslene v celkovom kontexte, sorry.
V podstate si myslim, ze je dobre ked tu pises, bez ohladu na to ci ja s niecim suhlasim alebo nie, ale to ti jednak asi ani nemusim hovorit a druhak to odomna ani nezalezi.


11.12.2009 13:16

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: to co preberame teraz, je uz uplne vzdialene nazvu temy, "aky vodicak na jazdnu supravu nad 3,5t". Ty sa tvaris ako expert, ale na kazdy argument vytiahnes nejaku dalsiu vyhlasku alebo definiciu, co s tym vodicakom nesuvisi. A na "experta" sa teda mylis dost casto.

Odkedy si sa do tejto temy zapojil, tak si prispel tymito pripomienkami:
prípojné vozidlo nesmie vážiť viacej ako ťažné: nie je pravda (mimochodom aj ten naves je pripojne vozidlo)
Skupina B -max.3500kg celková hmotnosť -menej ako osem osôb.: menej oko osem, tekze 7 osob? Skupina B je ale az do 9 osob (vodic + 8 cestujucich).
Prípojné vozidlo max 750 kg =B: to tiez nie je pravda, ak hmotnost celej supravy neprekorci 3,5 tony, prives moze byt tazsi.
Prípojné vozidlo viac ako 750kg =B+E.: to si si sam odvodil z nespravneho vykladu vety vyssie.
Ak váha jazdnej súpravy prekročí 3500 kg je to C1.: nie, iba ak hmotnost samotneho tazneho vozidla prekroci 3500 kg, a nie supravy.
Pretože B,B+E je max váha jazdnej súpravy 3500kg.: chybny vyklad zakona.
Vozidlá kategórie M sa delia: M1-max 3500kg, M2-max 5000kg, M3-nad 5000kg - dalsia chyba. M1 je su osobne vozidla na prepravu max. 9 osob - hmotnost nie je obmedzena (napriklad taka obytna Avia, ma cez 3,5t a je to pritom stale auto kategorie M1), ale M2 a M3 su minibusy a autobusy na prepravu viac ako 8 osob okrem vodica, pricom M2 je do 5 ton a M3 nad 5 ton. No a tu ta mylia tie zakony - kategoria vozidla nesuvisi priamo s kategoriou vodicaku.. na tu obytnu Aviu potrebujes uz vodicak C, lebo ma nad 3500 kg, a na minibus napr. Ducato s 12 sedackami, aj ked ma menej nez 3,5 tony hmotnost, potrebujes uz D - ale keby mal o tri sedacky menej, tak ti staci B. A dalsie co ta myli, je to nove cestne myto - za tu obytnu Aviu myto platit nebudes, aj ked je cez 3500 kg, postaci ti dialnicna nalepka.

atd..

Sem tam hodis nejake tvrdenie, ktore v zakonoch absolutne nie je, a vydavas ho za pravdu - (napriklad ze prives za M1 moze mat len 1 alebo 2 stredove napravy), Dalsie veci sa mi nechce uz komentovat (napriklad to o tej nutnej prerabke brzd na taznom aute, o chorych mozgoch, co schvaluju upravy aut na prevoz skla), obcas sa ti do zdovodnenia zamota uplne nesuvisiaca vec (ked si omylom vlozil podmienky na vozidla autoskoly, na vykonanie skusky v na B+E vodicak), teraz si zas vytiahol nejake vonkajsie vycnelky.

Moja otazka - ako suvisia vonkajsie vycnelky s vodicakom? Kupis si homologovane auto, k tomu homologovany prives (nie tazsi, ako mas povoleny k autu), co tu riesime ake vycnelky alebo klzanie tela po karoserii? To nech riesi vyrobca, mna ako vodica to predsa nemusi zaujimat. Ked na privesny vozik priviazem enduro motorku, z ktorej na kazdu stranu trcia packy, stupacky, upevnovacie popruhy - co ju mam celu zabalit do molitanu? Dolezite je akurat nepresahovat obrys privesu. (***** aha, ty si asi myslel s tymi vycnelkami to auto pre sklenarov - nuz, Slovensko bude musiet popustit, a take auta sa casom zacnu objavovat aj tu, na nasich znackach - tak ako museli sklopit hlavu aj s COC certifikatmi, aj s odpoctom DPH na osobaky pre platcov DPH).

P.S.: inac je to celkom zaujimava debata, aj ked na motorkarskom serveri sklzavame mimo povodnej temy.


Upravené 1 krát. Naposledy upravil copy (11.12.2009 13:27)


11.12.2009 13:55

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Tak ako vždy."Rozobrázkuješ debatu a potom s čiastkových vyjadrení urobíš oponentovi súhrn jeho vyjadrení a hop je tu lidoop.
Aj ja sem dokážem,teda vlastne nedokážem, dať obrázok Lochnesky a na základe toho budem oponovať že podľa zákona existuje. :-D
P.S.Aj tak mi to je jedno a aj jedno mi je jedno.


11.12.2009 14:09

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: vsetko co je podciarknute, su tvoje vlastne vety. CTRL C + CTRL V.


11.12.2009 15:44

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Keď hádžeš obrázky tak skús doložiť fotkou ,ktoré vozidlo na ktoré stačí B+E má schválené od výrobcu prípojné vozidlo z točňou,s otočným ojom s prednou nápravou a A-50-1 až 5 s celkovou povolenou hmotnosťou vyššou ako celková hmotnosť ťažného vozidla.
Citroen JAMPER :celková povolená hmotnosť -3500kg.prípojné vozidlo celková povolená hmotnosť -2200 kg.
Takisto osvedčenie o evidencii vozidla so zápisom:Nosič skla na vonkajšej bočnej karosérii prečnievajúci obrys vozidla.


11.12.2009 17:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres, teraz som celkom nerozumel. S tymi privesmi - neviem co je A-50-1 az 5, asi nejaky pravny predpis, netusim ale aky. To mi najprv upresni.

A co sa tyka nosica skla, a toho ze precnieva obrys vozidla - normalne si kupis Jumper, Ducato, Transit, dostanes TP. Nasledne ti firma, ktora take bocne nosice vyraba (alebo predava) ten nosic vo svojej autorizovanej dielni namontuje, dostanes opeciatkovany certifikat a ides si to dat zapisat do technickeho preukazu. Podobne ako ked si das na auto namontovat tazne s gulou - mozes si ho kupit aj na dobierku z Galie, ale namontuje ti ho autorizovany servis, potvrdi - a ty nasledne ides na zapis do TP.

Ty v tom vidis zase pravny problem - ze ten nosic na sklo precnieva obrys vozidla. A to sa (podla teba) nesmie. Lenze - no a? Ked si pripojis za osobne auto prives, ten moze byt max 2,55 metra siroky - tiez bude precnievat (akurat musis mat nastavce na zrkadla). A co potom take nosice bicyklov na zadne dvere, alebo na tazne? Neprecnievaju?
Pozri obrázok


11.12.2009 18:12

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

manana
 Edvenčr 

Ikona

kokoz stare ze jake semitske zaklinadlo? ...patlama, patlama, paprtala, jamalicha, echanu, echanua... maatko teda ja berem ze nesledujes prieskumy volebnych preferencii, ale keby si tak robil, hned zistis, ze 2/3 obcanov SR su notoricky ulievaci, chronicki tupci, alebo xenofobni magori, a to som nascital len Smer, HZDS, SNS a SMK... :-D bacha to som len neskodny sociolog- amater ;-)


14.12.2009 11:08

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Firma, ktorá nosiče vyrába ich musí dať schváliť na pracovisko technickej služby overovania vozidiel.Som zvedavý ako si poradia s vyhláškou 464/2009 § 15 odsek 1 a 2. "Nosiče batožiny a podobné zariadenia nesmú presahovať pôdorysný obrys vozidla okrem zadnej časti -myslené tak, že smerom do zadu môže- a nesmú mať ostré hrany a výčnelky.Vonkajšie časti musia mať polomer zakrivenia minimálne 2,50mm.
ô


14.12.2009 13:24

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

CB750
Darca Krvi  Geriatrik 

Ikona

Pravdepodobne ja ako kupujúci to riešiť nebudem, mám ťažné mám, nosič bicyklov kúpený v serióznom obchode s atodoplnkami má CE má! Tým to pre mňa ako užívateľa skončilo. Ak sa niekomu taký nosič nepáči mal by zabezpečiť aby sa nepredával. Hotovo. Predsa ja ako zákazník vo Forstingeri nebudem pred kúpou nosiča študovať nejaké ostré hrany a výčnelky. Rovnako sa mi zdá stupidné za také niečo zaplatiť pokutu.


14.12.2009 13:34

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

CB750:Nosiče nemusíš riešiť.Problém výrobcu.Ale ako osoba zodpovedná zo zákona za "technický stav vozidla".476/2009.Technická nespôsobilosť vozidla:"boli urobené nepovolené úpravy, alebo bol zabudovaný neschválený komponent alebo samostatná technická jednotka"
8/2009 Z.z.Použiť na jazdu len vozidlo podľa 725/2004.
Čo sa týka CE.Každý samostatný komponent musí byť schválený pre použitie na konkrétne vozidlo alebo vozidlá.Tzn:Že nosič bicykla musí spĺňať podmienky zákona po namontovaní na vozidlo.


14.12.2009 13:48

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

marceld
 Turista 

Ikona

CB750. Ked je nieco povolene v jednom state, neznamena to, ze je to povolene aj u nas. Aj ked je snaha zosuladit predpisy v ramci EU, tak tam furt je priestor na restriktivnejsie uplatnenie spolocnej legislativy na narodnej urovni..
Myslim, ze ten nosic na bicykle za auto povoleny u nas nieje. A to je potom tvoja starost, ked si ho tam namontujes aj ked je homologizovany a aj ked ho predavaju v normalnom obchode....

Ako napr aj nieco podobne:

wapedia.mobi/de/EuroCombi

U nas taketo kamiony jazdit nemozu i ked vo Svedsku v pohode..


16.12.2009 9:52

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres2: ta 464/2009 je ta slavna vyhlaska, ktora zakazala umiestnovat GPS navigacie na celne sklo v aute? A potom, ked si sudruhovia uvedomili, ze tym by bolo vlastne nelegalne mat na celnom skle aj palubnu jednotku na dialnicne myto, tak to zase vypustili?
Aspon vidis, ako sa u nas tvoria zakony.


16.12.2009 10:02

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Je to tá slávna vyhláška.Lenže tá vyhláška je platná a má rozpor jedine vo výklade pojmu "zorné pole vodiča, plocha výhľadu priama a plocha výhľadu nepriama".To je ale ošetrené v smernici EU , ktorú síce súdruhovia v rámci aproximácie práva EU dali do odkazu, že bola v tejto vyhláške prevzatá, ale je zle definovaná.
Čo sa týka "komponentov" presahujúcich obrys vozidla, je to do vyhlášky prebrané korektne.
P.S:Ešte som sa nedostal k jazdnej súprave B+E do 3500 kg+prípojné vozidlo spolu 6000kg podľa zápisu v OEV/TP/.


16.12.2009 10:15

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: zaujimave ze v tej vyhlaske 464/2009 nie je ani slovo o nosicoch bicyklov , pripojenych na tazne zariadenie (resp. ho vraj zakazuju?) - ale v zakone 8/2009 o cestnej premavke je zmienka presne o takych nosicoch.
§ 123 odst. 17:
"Ak je vozidlo vybavené schváleným nosičom bicykla, ktorý znemožňuje riadnu čitateľnosť evidenčného čísla, musí byť tabuľka s evidenčným číslom premiestnená na predpísané
miesto na nosiči bicykla vrátane predpísaného osvetlenia."

Vyhlaska vs. zakon? No, co je viac?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil copy (16.12.2009 10:16)


16.12.2009 10:38

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Prvý je zákon.Čo sa týka motorových vozidiel tak je tam viacej zákonov ,vyhlášok a nariadení.Prvá vec je "technická spôsobilosť" vozidla.Tá sa riadi jedným zákonom, vykonávacou vyhláškou a Nariadeniami vlády.Druhá vec je "premávka na komunikáciach" a tá sa riadi iným zákonom a vyhláškou.Tzn.že máš povinnosti ako majiteľ vozidla a potom povinnosti ako vodič.
Čo sa týka nosičov bicyklov tak prvá vec je aby spĺňali technické požiadavky a potom sa s nimi môže vozidlo pohybovať v premávke za zákonom stanovených podmienok.


16.12.2009 10:52

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: no ale ako je to vlastne s tymi nosicmi bicyklov za autom? V zakone su spomenute (teda okrajovo), ale spomina sa tam "schvaleny nosic bicyklov". Podla tej vyhlasky, ako pises, su zase zakazane. Kazdy jeden normalny bicykel pre dospeleho je urcite dlhsi, nez je sirka bezneho osobneho auta (napr. Oktavka) - takze vzdy bude ten bicykel presahovat obrys auta.

Potom tomu nerozumiem - schvaleny je nosic bicyklov na tazne zariadenie, ale prazdny? A ked nalozis nan bicykel (na ktoreho prepravu je ten nosic vyslovne urceny) tak uz presiahnes sirku vozidla, a tym padom uz je vlastne taka preprava nepovolena?
Fakt je to totalny gulas v zakonoch a vyhlaskach.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil copy (16.12.2009 10:58)


16.12.2009 10:56

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Nemám prehľad o nosičoch schválených ale videl som taký, kde bolo predné koleso demontované a malo zvlášť úchyt takže nepresahoval bočný obrys.A ak sa nemýlim tak nosič na strechu je bezproblémový.


16.12.2009 11:19

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres, jedna vec mi nie je jasna. Ak je taky sposob prepravy bicyklov povoleny v Nemecku ci Rakusku, a turista odtial pride na Slovensko (alebo prechadza cez Slovensko do Polska) - co spravi hliadka dopravnych policajtov? Prikazu vodicovi bicykle (alebo cely nosic) demontovat, s tym ze u nas nie je povoleny (teda ze bicykle presahuju sirku auta)? Ako je riesene toto?


16.12.2009 11:34

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Čo urobí slovenský policajt ak namerá Nemcovi 0,5 promile alkoholu keď doma to má povolenú hranicu?


16.12.2009 11:50

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

VŠEOBECNÉ ŠPECIFIKÁCIE
5.1 Ustanovenia tejto prílohy neplatia pre tie časti vonkajšieho povrchu, ktoré v podmienkach naloženého vozidla,
so všetkými dverami, oknami a prístupovými vekami zatvorenými, sú buď:
5.1.1 vo výške viac než 2 m; alebo
5.1.2 nižšie než podlahová čiara; alebo
5.1.3 umiestnené tak, že v statickom stave sa ich nemožno dotýkať guľou o priemere 100 mm.
5.2 Vonkajší povrch vozidla nemá vykazovať smerom von akékoľvek zašpicatené alebo ostré časti alebo akékoľvek
výčnelky takého tvaru, rozmerov, smeru alebo tvrdosti, ktoré by mohli pravdepodobne zvýšiť riziko alebo
vážnosť telesného poranenia osoby pri náraze karosérie alebo keď sa po karosérii telo šmýka v prípade kolízie.
5.3 Vonkajší povrch vozidiel nemá vykazovať smerom von akékoľvek časti, ktoré by mohli zachytiť chodcov,
cyklistov alebo motocyklistov.
5.4 S výnimkou ustavení bodov 5.5, 6.1.3, 6.3, 6.4.2, 6.7.1, 6.8.1, 6.10 nižšie, žiadna vyčnievajúca časť
vonkajšieho povrchu nemá mať polomer zakrivenia menší než 2,5 mm.


16.12.2009 11:54

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

to je trochu odlisny pripad. (offtopic: v Nemecku mozes sexovat so 14-tkou, vo Vatikane, Spanielsku, na Malte s 12tkou - u nas je basa aj za jej nahu fotku).

Ale - co urobi slovensky policajt, ked k nam pricestuje anglican vo svojom aute, ktore podla nasich zakonov soferuje z miesta spolujazdca?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil copy (16.12.2009 12:04)


16.12.2009 11:58

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

copy:Ak je ten "Vatikán" pravda tak idem rozkopať betlehém čo mám doma na okne.


16.12.2009 12:19

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres: tak asi budete mat vianoce bez betlehemu ;-)
S tym Vatikanom je to pravda, limit je 12 rokov veku, iba v pripade "podriadenosti" (napriklad ucitel a ziacka) plati limit 15 rokov.
en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_consent_in_Europe


16.12.2009 13:58

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

egres2
 Bahniak 

Ikona

Tak to si iný bordelík urobili .


16.12.2009 14:21

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

egres sekol som sa s tym Spanielskom a Maltou. Spanielsko je az od 13 rokov, a na Malte to plati iba ked su obaja "ucastnici" maloleti.
Ale ten Vatikan, dobre, nie?


28.05.2015 20:14

Re: aky vodicak na jazdnu supravu >3,5T ?

copy
 Skútrista 

Ikona

takze zmena - od r. 2013 uz vo Vatikane nie od 12 rokov, ale az od 18!

Zato v Nemecku, Rakusku, Madarsku, Taliansku, Srbsku atd. od 14.


| 1 2 | Nasledujúce


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.