http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Z Londýna do Španielska

[Mototuristika - Európa - Cestopis]

Mototuristika na iný štýl. Dosť podrobný opis môjho výletu do Španielska.

Je júl roku 2002. Vtedy ešte touringový zelenáč som napísal nejaké postrehy hlavne pre vlastné potreby do môjho archívu. Je to orientované hlavne pre milovníkov športového štýlu jazdy a nováčikov. Pôvodne som si sľúbil, že to bude krátke, výstižné a zaujímavé. Akosi sa to predlžovalo a predlžovalo. Dúfam, že to na svojej zaujímavosti nič nestratilo. Takže sa priprav na dlhé čítanie.

Na úvod len poznamenám, že to bola absolútna šialenosť rozhodnúť sa na takú cestu a za takých podmienok. Moja najdlhšia cesta dovtedy bola Londýn - Sheffield, čo je asi 160 míľ. Takže skúsenosť z pohľadu výbavy a logistiky nulová a na mašine jazdím len od septembra 2000 (Bandit ‘96), necelé 2 roky ku dňu výjazdu. Cesta bola jednoducho tripom za mojim bratom, ktorý žije v Španielsku!

Trasa: Londýn - Calais - Bordeaux - Valencia - Oliva a späť
Obsadenie: ja a moja novučičká Suzuki GSX-R 600 K1 (r. v. 2002). V Calais sa ku mne pripojil Anton, kamoš z Poľska na Honde CBR 1000F (r. v.1991).

Pár postrehov k výbave:

Začalo to, ako asi u všetkych bikers už v poriadnom predstihu postupným nákupom výbavy. Jedno šťastie, že Angličania sú fanatickí do jazdenia a tak sa tu dá zohnať takmer všetko, na čo len pomyslíš. Takisto sa tu jazdí celý rok a tak aj výbava tomu zodpovedá. Aj ja denne a počas celého roku jazdím na motorke do roboty, čo v tej londýnskej premávke je najschodnejšia a najrýchlejšia cesta. Takže výbavu na zimu a do dažďa som mal, ale na leto? Tu málokedy svieti slnko a teploty vystúpia nad 25 stupňov a tak som v lete vystačil s odzipsovaním futra zo svojej zimnej bundy. Koža zostala doma. Zamietol som ju hneď od začiatku ako nevhodnú, nepohodlnú na cestovanie a príliš horúcu na tamojší pobyt.

Uvažoval som aj o novej prilbe, ale finančne bola táto možnosť zamietnutá. Dokúpil som len slnečne citlivú fóliu na sklo mojej Arai Quantum, keďže som nechcel počas cesty používať slnečné okuliare v prilbe.

Ďalším a veľmi užitočným doplnkom bol zadný ‘hugger’ (blatník) a mudguard extension (predlžovač predného blatníka), čo zadržiava nečistotu z cesty a udržiava bike pekne čistý. A jasne že tankbag, panniers a humpbag (čize tašky). Išiel som po kvalite-Oxford Sports.

Jedinú vec som nestihol dokúpiť a strašne som to oľutoval na diaľnici - windscreen (plexištít). Štandartný Suzuki je dosť nízky, a tak vyvýšený alebo tzv. double bubble by bol super. Pri rýchlosti nad 110 míľ/h (176 km/h) sa mi prilba na hlave od vetra tak triasla, že som jasne nevidel na cestu.

Dva týždne pred cestou som dal motorku do servisu na tzv. 2. servis.

Moje pneu Pirelli Dragon Evo sú akousi zmesou na trať a na cestu, čo som ocenil hlavne v ‘etapovej jazde’ v Pyrenejách. Prisali sa na cestu ako s lepidlom. Ich životnosť je však slabá a po 4500 km boli tak vhodné do koša.

Posledná vec bol plán. Ten som našiel na internete. www.viamichelin.co.uk poskytne podrobný (miestami až príliš) popis cesty, odbočku po odbočke, s možnosťami rôznych ciest podľa preferencií diaľnic, najrýchlejšej alebo najkratšej cesty. Ja som si zvolil cestu bez nudných diaľnic po cestách 1. triedy, ktoré nie sú spoplatnené. Plán som si vytlačil a vložil pod fóliu do tankbag-u, aby som na to pekne videl počas cesty. Tiež som si z tejto web-ky stiahol document ‘European motoring advice’, čo sú legálne požiadavky na šoférovanie v zahraničí (zelená karta, lekárnička, triangel, hladina alkoholu v krvi, povinné použitie svetiel počas dňa pre motocykle a pod), pre Francúzsko a Španielsko.

A prišiel deň odchodu. Vlastne deň predtým som sa pokúsil úsporne zbaliť. Viac ako polovicu vecí mi v batožine zabrali veci na motorku. Veď čo už človek potrebuje v horúcej krajine? 2 tričká, kraťasy, jeans a sandále. Nechcel som strácať ráno čas pripevňovaním batožiny na motorku, radšej si pospím. A tak to urobím večer pred odchodom. Ach, to bolo správne rozhodnutie. Prvýkrát v živote, pomýšľajúc o cestovnej rýchlosti a bezpečnosti, mysliac aj na moju delikátnu baby a jej lakovú úpravu, trvalo mi to asi 1,5 hod, kým som bol úplne spokojný.

1. deň (prvý problém)

Je 22. júla, deň D. Vyrážam o 8.15, tankujem plnú nádrž po ceste. Mám to 110 km do Doveru, 2 hodiny na to. Beriem to v pohode. Všetko ide hladko, batožina drží, neprekračujem povolenú rýchlosť 70 míľ/h, čo je aj výrobcom doporučená rýchlosť pre batožinu.

Po asi 60 km mi začína blikať kontrolka oleja a na mojom digitálnom displeji bliká F1. Čo to do pekla je? Okamžite zastavujem. Vypínam motor a chodím ako blázon hore dole nevediac čo robiť. Volať servis? Ešte som stále doma v GB. Lepšie to riešiť teraz ako niekde v pol ceste vo Francúzsku. Nakoniec som po 10 minútach rozmýšľania naštartoval motorku, zistil že kontrolka už nebliká, tak som pokračoval v ceste. V duchu som nadával na servis, kde ju 2 týždne predtým kontrolovali a menili olej. F1 sa neskôr opäť ozýva a ja dám motorke opäť 10 minút break. Ledva som dorazil do Doveru (bol som posledný, ktorý sa nalodil), keď nám oznámil kapitán lode, že majú výpadok počítačov a loď bude mať asi 45 minútové meškanie. A Anton na mňa čaká v Calais. Super stres hneď od začiatku.

 Doverské skaly
Doverské skaly

14.00 hod Calais - stretávka s Antonom s kamošom z Poľska, krátky pokec, plán cesty a už sa rútime dole Francúzkom po bezplatnej diaľnici do Boulogne-sur-Mer, kde odbočujeme na N1 až do Abbeville. Tam odbočujeme na A28-opäť bezplatnú diaľnicu-hrozne nudnú-až do Rouen. Vediem celý čas ja až na prípadné obehovačky na oživenie všednej cesty. Počasie je super, nie príliš teplo ani zima, neprší. Avšak plno áut. Plán bol 2 dni jazdy a raz prespať vo Francúzsku. To sme sa však nemali stratiť! I napriek podrobnej mape. Problém bol, že cesty sa neustále opravujú, vylepšujú a pod. A tak niektoré nepresnosti v mojom popise cesty boli. Napríklad aj hranica Fr. a Sp. pod Col du Somport sme našli úplne v inom stave, ako bola popísaná v mojom pláne z internetu. Je kompletne prerobená.

Sever Francúzska je strašne nudný a plný turistov, hlavne Holanďanov s ich veľkými karavanmi. Tiež priame cesty a hlavne bezplatná diaľnica A28 z Abbeville do Rouen, ktorej sa nedá rozumne vyhnúť, je nepríjemná. Tam vyskúšame mašiny a batožinu pri rýchlosti 160 - 170 km/h. V pohode. Len ja sa už nemám za čo skryť kvôli môjmu tankbag a nízkemu prednému sklu. Kým Anton je v pohode na svojej CBR ako v gauči pred TV. Takže možnosti mojej GSX-R zostávajú na diaľnici zatiaľ nevyužité.

Zvečerieva sa a nám sa nechce zastať. Zaostávame za plánom asi 400km aj vďaka môjmu oleju, ktorý sa pár krát ozval. Berieme nútenú prestávku a pýtame o pomoc českého vodiča kamiónu, či nemá nemecký slovník. Moja motorka bola importovaná aj s nemeckými papiermi, tak aj manuál ku nej je v nemčine. S pomocou slovníka vyčítame, že vážny problém to nie je (čim sa myslí, že dá sa na tom dojazdiť), ale je nutné podrobné preskúmanie v servise. Našťastie mám so sebou aj zoznam všetkých suzuki servisov a dealerov v Európe. Najbližší je v Bordeaux, asi ďalších 600 km. Modlíme sa celú cestu.

Za Rouen vychádzame na N154 smer Chartres a odtiaľ N10, ktorá nás privedie až do Bordeaux. Po peknej naháňačke sme si nevšimli odbočku a blbo odbáčame na platenú diaľnicu, kde nás 7 km vychádza asi na € 5.

Už je asi 22.00 a my sme stále na ceste. Úplne splynutí s mašinami. Nechce sa nám zosadať. Len keby ten sku… benzín nebolo treba tankovať tak často. V podstate stojíme každú hodinu. Nádrž má len 18 litrov. Mimochodom ide sa dobre, prázdne cesty a veľmi kvalitné, cesta viac nevyzerá tak nudne. Nakoniec po krátkej rozprave sa rozhodujeme, že je múdrejšie nájsť nejakú posteľ, ale hlavne SPRCHU!!!

Ale to nie je také ľahké v turistickej sezóne. Všetky hotely a bed&breakfast sú plné. Nakoniec zastavujeme pri komplexe asi 4 lacných hotelov v Chatellerault. Snažíme sa do jedného dostať, ale zvonenie o polnoci neprivoláva nikoho z recepcie. Až vychádza chlapík po nejaké veci do auta. Tak sa ho pýtam ako sa tu môžem ubytovať. Odkazuje ma na automat. ´Ano! Vložíš credit kartu, zadáš koľko nocí chceš a či s raňajkami. Na to po úspešnom overení creditky ti automat vytlačí číselný kód do hotela, aj do tvojej izby, aj do areálu na parkovanie. Ani sa neotravujeme s taškami. Zoberieme len tankbags, prikryjeme motorky na noc, 2 zámky a hurá do sprchy a do postele. Ráno tam už personál je, ale nikto sa ťa nič nepýta, zješ svoje raňajky, zbalíš si 5 švestek a vypadneš. Wow, tomu hovorím 21. storočie. Ináč super komfort a čisto, len za €45 pre dvoch aj s raňajkami. Mimochodom takú dobrú hot chocolate som v živote nepil.

2. deň

Vstávame okolo 9.00. Vyrážame však až o 11.00. V hlave mám len jedno – moju baby. Nech vydrží do Bordeaux, tam bude v dobrých rukách. Minulý deň sme urobili len 730 km a lepšie to nevyzeralo kvôli môjmu oleju ani na dnes. Olej sa však neozval ani raz.

Cesta je vážny bolehlav. Bordeaux je obrovské prístavné mesto s veľkým prekladiskom kamiónovej dopravy. Cesta začína hustnúť kamiónmi jazdiacimi 90 km/h. Veľmi pomaly pre nás. Obehovať sa nedá. Cesta je široká, ale len jednoprúdovka a v strede je nevyužitý pás so vzduchovými kolíkmi naprieč, plný špiny a bohvie čoho nepríjemného pre naše gumy. Defekt dostať nechceme a tak sa držíme v kolóne, sem tam trpezlivosť dojde a predbiehame, zase sa zaradíme a tak to ide prakticky až do samotného centra Bordeaux.

No ako mám nájsť Suzuki dealera v 2 miliónovom meste? No podľa nosa. Proste ideš po čuchu. Ináč si to neviem vysvetliť, že po viacerých úplne nezmyselných odbočeniach som na brehu rieky Garonne odparkoval pred hangárom s názvom Moto Kits. Ocitám sa v najväčšom motorkárskom obchode v akom som kedy bol. Samozrejme, že hovoria anglicky. Preparkujem motorku ku dielni, ktorá je hneď za predajňou. Tam sa mechanik preháňa po nábreží asi 150 km/h na Haybuse. Opravuje brzdy. Je asi 35 stupňov. Musím zložiť všetku batožinu. Zo mňa leje. Pod sedadlom je elektronická prípojka na nejaký záhadný prístroj, ktorý ten mechanik ku nej pripojí. Prinesie tiež obrovskú knihu a snaží sa nájsť v knihe údaje, ktoré mu ukazuje displej. Po chvíli oznamuje, že s mojou mašinou nič nie je, zrejme je to len alarm, ktorý rušil niečo. (Alarm je v UK nutnosť. Takú mašinu ti bez alarmu nikto nepoistí.) Všetko vyriešené za 20 minút a ZADARMO!

Je asi 15.00. Už sme asi trikrát zmokli. Pripomína mi to Londýn. Snažíme sa vymotať z Bordeaux a bludiska dialnic, až sa nám to darí a po asi 70 km cesty prichádzame do najúžasnejšej časti Francúzska. Zastavujeme a Anton vyberá kameru a pripevňuje ju na tašku na nádrži. Po prvom neúspešnom pokuse kamerovania oblohy sa konečne ocitám v objektíve kamery. Cesta je úzka, autá však ustupujú z cesty akonáhle uvidia svetlá vo svojich zrkadlách. Všade dookola sú zelené vinice a kamenné budovy. Nádhera. Horšie je, že nevieme nájsť otvorenú reštauráciu. Konečne jeme a vypočítavame, že je lepšie prespať pred Pyrenejami a zostane nám len 700 km do miesta 20 dňového odpočinku. Tak už len malá túra a kochanie sa prírodou, malé ponaháňanie sa a predbiehanie, skúška maximálnej znesiteľnej rýchlosti na moju hlavu(tentoraz sme udreli 135mil/hod = 216km/hod) až dorážame do malebného mestečka neďaleko Pau, ktoré sa pripravuje na veľkú fiestu.

Je asi 20.00. Tu prespávame. Opäť malebný hotelík, s bazénikom, len o trošku drahší. Veď sme pod Pyrenejami. Vôbec neváhame a okamžite sa hádžeme do vody. Neskôr ideme na pizzu, zapneme v izbe telku a zisťujeme, že polovica programov sú porno programy. Aj to je Francúzsko.

 Pod Pyrenejami
Pod Pyrenejami

3. deň

Začíname skôr, asi o 10.00 sme už na ceste. Predsa len nás čaká ešte 750 km a hory. Snažím sa vytiahnuť môj bike z garáže ale nie a nie s ním pohnúť. Skúšam spojku, brzdu, rýchlosť všetko možné a nič. Čo mi už načisto šibe? Bike som odparkoval predkom k múru a tak som nevidel poriadne na predné koleso(výhovorky ja viem). Nakoniec sa naštvem a riadne s bikom cuknem dozadu. Ten zvuk si zapamätám doživotne. Zabudol som na brzde disc lock. Ten som doteraz nepoužil, keďže som ho zabudol pod sedadlom a tašky som na noc aj tak neskladal, kedže sme mali secure parking. Až v Bordeaux som ho objavil pri kontrole moto v servise. Praskol mi blatník, ale iba na boku a neohrozuje koleso. No kto sa nenaučí na chybách druhých, sa naučí na vlastných. Naozaj?

Hneď po vyštartovaní sa mení počasie. Začína mrholiť. Slabučký dáždik, ale veľmi hustý. Zastavujeme na benzínke a navliekame nepremokavé veci. Ale to je už vážne horúco. Ono to nedýcha a tak sa zaparujeme. Ani väčšia rýchlosť nepomáha. Pomaly však dážď ustupuje a my sa môžme konečne vyzliecť. To sme už na samotnom úpätí Pyreneí. Úzke cesty, málo áut, samá zeleň dookola a hory. Sucho. Stúpanie začína, cestovná rýchlosť neklesá. Stále to držíme cez 130km/hod. Začínam si to užívať. Pridávam a pridávam. Neviem si pomôcť. Tlačím, čo z nej ide. Alebo toľko, koľko sa odvážim. Otáčky sa pohybujú od 7500 až do červenej a držím to tam. Zvuk motora znie krásne. Tu sa moja GSX-R cíti ako doma. Batožina dáva vynikajúci pocit ťažiska a istoty v zákrutách. Iba taška na nádrži mi zavadzia pri nakláňaní. Nemám ruky ako orangután a celkovo som z tých pomenších v našej pospolitosti(no veď dobrého veľa nenarastie, sa mi snažil niekto polichotiť) a tak o kolene na zem môžem len snívať. Úzka cesta, prudké a nepredvídateľné zákruty. Zanechávam Antona za sebou. Tu sa jeho ťažká CBR nechytá. I keď je to 1000ccm váži však až 230kg, ale má len o 15 koní viac ako moja GSX-R so 163kg . Som ďaleko vpredu a musím zastavovať, aby som mu dal šancu ma dobehnúť, ale hlavne aby sme sa nestratili. A už sme na vrchole. Col du Somport 1632 m n. m. To je nádhera!!! Pozeráme pred seba a vidíme nekonečné, slnečné a suché Španielsko. Obzrieme sa za seba a vidíme zamračené, zelené a mokré Francúzsko.

 A sme v Spain
A sme v Spain

Na hraniciach stretávame párik z UK na Ninji ZX-12. Plavili sa až do Bilbaa, čo im trvalo 3 dni a momentálne len jazdia po Pyrenejách hore a dole, Španielsko a Francúzsko a Andorra. Super zábava.

Zjazd dole je ešte vzrušujúcejši. Cesty su neporovnateľne lepšie. Širšie. Predbiehanie nie je žiaden problém, i keď Španieli nie sú takí tolerantní ako Francúzi a neuhnú sa. Tentoraz sa Anton drží so mnou. Tiahle zákruty dole kopcom dovoľujú preradiť s kolenom dole bez zbytočného ubratia plynu. Topánky na zem len tak zľahka. Bojím sa o ne. Odstránil som z nich sliders kvôli ceste, ako nepotrebné a ak poškodím koľajničky, tak ich nikdy nebudem môcť dať naspäť a môžem si kúpiť nové. To ma však neodrádza a nespomaľujem. Stojíme ešte častejšie kvôli dotankovaniu. Ešte že je tu lacnejší benzín. Tiež je neporovnateľne teplejšie. A tak schladiť sa v klimatizovanej benzín pumpe je super. Je tak teplo, že Anton si zvlieka rukavice. Po 15 minútach mi zdesene ukazuje, aby sme zastali. Uštipla ho osa do ruky. Je v bolestivom šoku. Po pol hodine jojkania, pokračujeme ďalej s rukavicami na rukách.

 Pod hranicou
Pod hranicou

Ani mráčika na oblohe a slnko praží a praží. Všade dookola je pustatina. Cesty väčšinou vedú bypasom okolo miest a tak nevidíme nič len vyschnutú krajinu. Sme naozaj v Spain? Nevyzerá takto v Afrike? Treba niečo zjesť. Zastavujeme v malej dedinke v pohostinstve-bez klimatizácie!!! Ani slovo po anglicky. Objednávame niečo, nevieme čo. Po 15 minútach prinesú pomleté žalúdky v hrozne tučnej omáčke. Asi sa pogrcáme. Tak Anton sa toho ujme a objednáva párky a hranolky(fuj). Ako tak sme najedení a vyrážame zase na cestu. Čaká nás Zaragoza, kde sa zamotáme na pol hodinu kvôli opravám na ceste a rôznym obchádzkam. Konečne sme vonku z mesta a už len priama čiara k moru. Valenciu obchádzame cez bypass a pripájame sa na pobrežnú cestu až do Olivy. Tá je však poriadne prepchatá autami v tomto období roka a tak nám to trvá dlhšie ako sme predpokladali. Predierame sa kolónov áut. Priemerná rýchlosť asi 20 - 40 km/h. O 20.00 sme v cieli.

Počas pobytu nenajazdíme veľa km. Chodíme len na pláž, čo je asi 5 km. Využívame aj bratove auto. Rozhodne nedoporučujem jazdenie v kraťasoch. I keď počas celého pobytu sme na pláž kvôli pekelnej horúčave ináč ani nešli. Mimo mesta je to veľmi nebezpečné, o čom som sa aj sám mohol presvedčiť. Jedného dňa sme sa vybrali na Val de Ebo-najvyšší vrch v okolí. Páľava. Jasne že ideme v kraťasoch. Pomaly, opatrne. Ale to aj tak nezabráni jednej ose vojsť pod moje kraťasy a pekne ma uštipnúť do nohy, neďaleko toho ‘chúlostivého’ miesta. Za výhľad na more to však stálo.

 Val de Ebo výlet
Val de Ebo výlet

Sumár:

Záverečná úvaha

Na záver len krátke konštatovanie. Jazda na motorke vo Francúzsku je absolútna lahôdka. Pokiaľ sa vyhneš diaľniciam, máš šancu vidieť úžasný francúzsky vidiek na veľmi kvalitných cestách. Perličkou sú však vodiči. Sú neuveriteľne ohľaduplní ku motorkárom. Väčšina sa uhne z cesty až za krajnicu až sa víri prach. A to mám na mysli aj oprotiidúcich vodičov. Takže žiadny problém predbiehať. Predstav si prázdny pás v strede jednoprúdovej cesty plnej áut. Pripadali sme si ako policajti alebo ako by sme mali VIP tickets na šoférovanie po Francúzsku. Stále som mal ten pocit bezpečnosti, že o nás vedia a nevybočia náhle bez pohľadu do zrkadla. Nič také sa nedeje tu v Anglicku.

Oliva - Valencia - Calais - Londýn (cesta späť)

Trasa cesty naspäť, po zamietnutí návštevy Andory pre nedostatok času, zostáva rovnaká. Avšak dobrodružstvá ju urobili úplne inou.

Piatok 16. 8.

Po nádhernej 20-dňovej dovolenke prišiel čas odchodu. Cesta naspäť začala o 1.00 hodine rannej pred barom, kde sme sa všetci Česi a Slováci žijúci v blízkosti Valencie, ako aj domáci kamoši stretávali. Posledné zbohom a hlasné trúbenie a už si to šinieme von z mesta. Táto pobrežná cesta je cez deň aj pre motorkára, kvôli turistom takmer neprejazdná. Tentoraz je prázdna, ale plno malých mestečiek so semaformi po ceste k najbližšej diaľnici na Valenciu nás veľmi spomaľuje. Snažíme sa aspoň v meste neprekročiť povolenú rýchlosť o viac ako 20km/hod. Pamätám si, keď sme tu prichádzali pred 20 dňami. Bolo pred 8 večer a páľava. Najprv prišli dole rukavice, potom rozopnuté bundy, rozsipsované nohavice po kolená. Prichádzali sme z dialnice, kde sme išli okolo 180-200km/hod a páľavu nebolo tak cítiť. Páľava, ale aj prázdna cesta boli hlavnými dôvodmi prečo sme vyšli o takomto čase. Tiež sme si vypočítali, že by sme to zvládli s jedným prespaním po ceste. Tým by sme ušetrili deň na regeneráciu-nedeľu (v sobotu by sme boli v Londýne) a v pondelok ‘hurá’ do práce. Ešte jeden dôvod sme mali. Ranný východ slnka pod Pyrenejami. Jediná obava bol benzín. Konktrétnejšie dostupnosť otvorených benzínových púmp v nočných hodinách.

Pri veľkých rýchlostiach, keďže som sa nemal za čo skryť (nízke sklo na motorke) mi vnikal pod prilbu vietor a vysúšal mi oči a neustále klipkanie viečkami ma znervózňovalo. Na ceste naspäť som sa rozhodol pouziť ‘stop wind’. Návlek na spodok prilby, ktorý má tomu zabrániť. To som však nevedel, že ten funguje len do takej 120 km/h. Potom ho jednoducho vietor sfúkne na krk. A tak zastavujem a opravujem to asi 3-krát. Zakaždým nájsť vhodné miesto na zastavenie, dole prilba, rukavice, navliecť to naspäť... A 10 minút v čudu. 10 minút pri rýchlosti 150 km/h je 25 km. A to 3-krát. Mohli sme byť už o 75 km ďalej. 4-krát. Tak to už nie. Kua!!!! Aj Anton má toho už dosť. Stáva sa to akurát na neosvetlenej časti cesty mimo mesta. Konečne vidím svetlo. Asi hostinec. Zastavujem, schádzam dole, vypínam motor, dám dole prilbu a zisťujem, že zišlo dole aj spodné tesnenie na mojej 3 ročnej Arai. Zrejme od slnka. 20-dňová páľava priniesla svoje obete. Našťastie mám sekundové lepidlo. Priliepam to naspäť. Drží to. Super. Na to sa objaví žena vo dverách a to čo vyzeralo ako hostinec sa ukazuje byť bordelom. ’Že či nevojdeme na chvíľu?’. ’Nie, nie chica, ponáhľame sa.’

Pokračujeme už bez zázraku na prilbe s menom ‘stop wind’. Čaká nás nudný bypass okolo Valencie a už sa rútime španielskym vnútrozemím po N234 na Teruel a Zaragozu. Vôbec nespomaľujeme a udržujeme rýchlosť z diaľnice do 180 km/h. Je tma ako v rohu. Cestu poznáme len z opačnej strany. Krajinka začína hornatieť, cesta kľukatieť. Vyžaduje si to veľkú koncentráciu. Nie však väčšiu ako v centre Lodýna, kde ťa môže auto buchnúť kedykoľvek. Tu sme len my, naše schopnosti a spoľahlivosť našich bikes. Ale Anton opäť zaostáva. Začínam byť nervózny. Čakám na neho. Niečo mi ukazuje na svojom bike, nie veľmi rozumiem. Zastavujeme na prvej otvorenej benzínke. Anton má zle nastavené zadné pruženie. Cítil sa zahanbený Pyrenejami a tak deň pred odchodom ho zmäkčil. Lenže to malo presne opačný efekt. Hovorí, že si najprv myslel, že má defekt. Tak ho blbo vynášalo v zákrutách. Nevadí, 15 minút a je to v poriadku. Tankujeme plnú. Vo vnútrozemí sa ochladilo a ja vkladám futro do svojej bundy.

Tentoraz Anton drží krok. Zase si to užívam. Ten adrenalín z rýchlosti je úžasný. Môj životný štýl v Londýne je nabitý a okrem jazdy do a z roboty veľa príležitosti na poriadnu rýchlu jazdu nemám. Ozýva sa oranžová. Nenávidím tú farbu. Znamená platiť. Áno môj tátoš je hladný. Akosi skoro. Spomaľujeme. Anton má o 2 litre väčšiu nádrž, ale aj o 400 ccm viac. Vidíme mesto na pravo. Cesta však vedie bypassom mimo. Neviem čo robiť. V meste predsa musí byť pumpa. Ale kde? Spomaľujem ešte viac. Ideme už len asi 80km/hod. A zrazu pumpa. Spása. Tankujeme plnú a smejeme sa. Číselník sa zastavuje na 17,8 litra do mojej 18 litrovej nádrže!!! Sú 4 hodiny ráno. Kde bude ďalšia pumpa?

 Cesta na vrchol Pyrenejí
Cesta na vrchol Pyrenejí

Je 7 hodín. Blížime sa k Zaragoze. Sme hodinu za pôvodným plánom. Slnko vychádza. Opäť Zaragoza a jej rekonštrukcia ciest. Tentoraz vyzerá značenie v Zaragoze jasne a zreteľne. Zrazu však zmizlo a my len podľa slnka smerujeme na sever. Dostávame sa však na platenú diaľnicu severo-západným smerom. Najbližšia možná odbočka vhodná na návrat je asi 35 km hore diaľnicou. Zastavujeme a rozmýšľame či pokračovať a odbočiť správnym smerom ďalej alebo sa vrátiť do Zaragozy a znovu v nej blúdiť. Vraciame sa. Tlačíme čo sa dá (s ohľadom na moju prilbu). Cez 200 km/h až do Zaragozy. Zázrakom z tejto strany to vyzerá oveľa jednoduchšie. Sme von z mesta a ideme dobrým smerom po N330. Blížime sa k Huesce, míňame ju po ľavej strane a už sme na úpätí Pyrenejí. Poslednýkrát tankujeme lacný benzín. Je 8.00 a my sme 2 hodiny pozadu za plánom. Ale aké to šťastie, reštaurácie ešte len otvárajú. Zasatvujeme za Jacou v dedinke Villanua. Od 23.00 sme nič nejedli, len pár čokolád a keksov. Sme hladní ako psi a dávame si na raňajky výdatný obed. 530 km je za nami a my si doprajeme hodinovú prestávku.

Nenecháme sa rozptýliť prírodou a cestou k vrcholu zastavujeme kvôli foteniu len raz. Ďalšia zastávka bude hore na vrchole. Tentoraz na hranici fotíme francúzsku stranu.

 Vrchol Pyreneí
Vrchol Pyreneí

Čaká nás celé Francúzsko, 1104 km do Calais.

 Francúzsko pred nami
Francúzsko pred nami

Schádzame dole Pyrenejami smer Pau. Míňame mestečko, v ktorom sme spali, keď sme šli opačným smerom a po N134 si to šinieme až do Bordeaux. Bordeaux je tiež celé rozkopané a značenie nie je vôbec jasné. Orientačným bodom sú nám rieka po pravej strane, cez ktorú sa musíme dostať a obrovský most, ktorý na to použijeme. Nebol to veľký problém. Pokračujeme po N10 smer Paris. Sme veľmi unavení. Opäť tá hrozná diaľnica. Vietor sa mi dostáva pod prilbu a núti ma klipkať viečkami. Klipkanie sa predlžuje. Z ‘bezpečnostných dôvodov’ striedam oči. Raz zavriem jedno, raz druhé. Udržujem konštantnú rýchlosť asi 170 km/h. Opieram si bradu o moj tankbag. Zlý nápad, zatváram obe oči na dlhšie. A zrazu vidím všade po ceste veveričky. Plno veveričiek. Uberám rýchlosť. Otváram oči. Mikrospánok!!! Tak toto nie. Mám sa priveľmi rád nato, aby som sa tu zabil. Zastavujeme na prvom možnom parkovisku. Vyzliekame sa a líhame v tieni do trávy si pospať. Oddychujeme asi 1 hodinu. Pozerám do mapy a počítam, že by sme mohli spať v tom istom hoteli ako na ceste do Španielska. To je však ďalších 200 km. Zvečerieva sa, teplo neustupuje. Sadáme na motorky a pokračujeme v ceste, rozhodnutí tam dôjsť za každú cenu. Nechce sa nám stráviť noc pod holým nebom. Nie sme na to vybavení a nutne potrebujeme sprchu.

Neprešli sme však ani 120 km a hlad a únava sa ozvali znova. Potrebujeme si odpočinúť. McDonald to spraví tentoraz. Oddychujeme asi 45 minút. Je 20.00 a stmieva sa. Prichádzame k nášmu známemu hotelu. Je plný a zvyšné 3 tiež. Našťastie je toto veľmi rušná cesta a tak aj plno hotelov. Zastavujeme pri každom možnom, čo si vyžaduje veľa času. Každý je plne obsadený. Sme zúfalí. Prechádzame ďalších 100km. Melieme z posledných síl. V dedinke s názvom Les Ornes ( ani nie je na našej mape ) sú značky na 2 hotely. Nachádzame 1, zavretý. Druhý nevieme nájsť a tak sa pýtame okoloidúcich. Nachádzame ho zavretý tiež. Ani živej duše. Pozeráme na lavičky v parku. Po najkrutejších 5 minútach rozhodovania čo ďalej, vychádza hlukom našich motoriek vyrušený majiteľ. Púšťa nás dnu. Dokonca i bikes do dvora. Berieme izbu v slušnom rodinnom hotelíku. Izba za €35 pre dvoch je najlacnejšia na našej ceste a však raňajky za €7.50 je trochu veľa.

Je piatok 16. 8., 21.00 a my po nádhernej sprche kalkulujeme. 1220 km a 20 hodín jazdy. Dosť slušné. Doprajeme si úžasný spánok až do 10.00.

Sobota 17. 8. (deň plný prekvapení)

Vstávame o 10.00. Pekne v kľude sa naraňajkujeme a zbalíme. Zostáva nám len úbohých 540 km do Calais. A máme na to celé popoludnie. Potom sa len nalodiť, hodinku loďou do Doveru a ďalšiu hodinku do Londýna. Posielam sms, aby ma čakali s večerou okolo 19.00. To ešte netuším, čo nás čaká!

Vyštartujeme až o 12.00. Ale tempo zo včera nás ešte drží a tak rýchlo naberáme cestovnú rýchlosť a odkrajujeme s kilometrov. Míňame Tours a Chartres. Tankujeme akosi častejšie. Po asi 3 hodinách jazdy sa napájame na bezplatnú dialnicu, ktorá vedie do Rouen. Zastavujeme na dlhšiu prestávku. Zachcelo sa nám niečoho chladeného v tej páľave. Kupujeme nanuky, chladenú colu a ľaháme do trávy. Neponáhľame sa, máme čas.

Benzínová príhodička

Anton navrhuje natankovať, keď už sme na benzínke. Ja som však proti. On vždy bol akýsi paranoidný, keď prišlo k bezínu. Jeho CBR musí mať predsa väčšiu nádrž ako moja Suzuki, ale vždy zastavuje prvý i keď ručička nie je v červenom. Kategoricky zamietam. Podľa mojich údajov, mali by sme urobiť ešte asi 30 km, kým sa ozve moja oranžová. A mimochodom, musíme natrafiť na ďalšiu benzínku čoskoro. Lenže na diaľnici pri neustálej 200-ke sa v nádrži vytvára pekný vír. Vyrážame teda bez dotankovania. A hneď pekne zhurta - 210 km/h. Priama, poloprázdna, nudná cesta.

Nočná mora každého motocyklistu - prázdna nádrž

Z diaľnice však potrebujeme odbočiť, aby sme sa vyhli centru mesta a tiež platenému úseku tesne pred mestom. My sa však na oživenie opäť šalíme s rýchlosťou a Anton ma predbieha. Nemám síl ho predbehnúť naspäť. So sebazaprením tlačím rekordných 217 km/h. Je to neznesiteľný nápor vetra a ja to vzdávam. Nechávam ho viesť. Márne sa snažím upútať jeho pozornosť na odbočku. Jednoducho ju míňame. Oranžová sa ozýva, najprv len blikaním, neskôr neustálym svietením. Opäť ten vír v nádrži. Vychádzame na platený úsek. Snažíme sa obrátiť. Bez šance. Musíme platiť. Pýtam sa na pumpu. Že vraj tam nie je žiadna!!! Platíme poplatok a pomalým tempom, asi 80 km/h pokračujeme. Prvé myknutie motorkou a vedel som, že je zle. Motor po chvíli zdochýňa. Zázrakom sa vynorí z poza zákruty parkovisko. Dôjdem len zotrvačnosťou.

 Sťahovanie benzínu s magickým perom Parker
Sťahovanie benzínu s magickým perom Parker

Na parkovisku je plno áut, hlavne Angličanov. Väčšina je však na dieseloch. Ich ochota aj tak za veľa nestojí. Pýtame sa Francúzov na pumpu. Hovoria, že jedna je na odbočke z diaľnice, asi 5 km. Super. Nakoniec sa však rozhodujeme spustiť z Antonovej nádrže. Nedarí sa nám pouziť hadičku spúšťacieho systému a tak musíme benzín vycucať do fľašky. Jasne že som sa fajne napil, ale do fľašky nezišlo nič. Aj on ma totiž benzínu len tak na spodku. Hadička je krátka. Odmontovávame kapotáž a zdvíhame nádrž, nakláňame motorku. Nič nestačí.

Antonov geniálny nápad - rozobral svoje Parker pero a nastokol ho na koniec hadičky. Akurát. Spúšťame asi 4 deci. To musí stačiť na 5 km. Naštartujeme a modlíme sa. Pomaličky prechádzame asi 5 km a o pumpe ani znaku. Ďalších 500 m a motorka zdochýňa znovu. Nikde žiadne parkovisko. Slnko páli neuveriteľne. Už nesťahujeme benzín a posielam Antona nájsť benzínku a priniesť mi nejaký ten liter. Odtláčam motorku pod most do tieňa. Tam sa aj máme stretnúť. Anton ma necháva samého. A ja tlačím a myslím, že nemám so sebou povinné 2 triangle a ešte som vysušil nádrž. Ak pôjde okolo francúzska polícia, pekne si na mne zgustne. Mastná pokuta ma neminie. Šancu im však dať nechcem. Keď tu zbadám skrytú nepoužívanú odbočku vedúcu k veľkej bráne. Za ňou areál s niekoľkými budovami. Kde sa tu vzali? Akási údržba diaľnic, tak mi to pripadá. Aspoň že nestojím na diaľnici. Pokuta nebude. Ale tiež tu stáť a nečinne čakať na Antona sa mi nechce. Ktovie či našiel nejaký benzín, alebo či aj on niekde ‘neodparkoval’ ako ja. Príležitosť si nenechám ujsť. Preskakujem plot a hľadám pomoc. Jasne, sobota. Nikto nie je v práci. Ale počujem kosačku trávy.

Francúzske myslenie. Zbadám chlapíka. Po anglicky vie asi tak ako ja po francúzsky. A tak mimikou a gestikuláciou mu vysvetľujem o čo ide. Má benzín. Hurá! Berie kanister a kľúče od brány. Prichádzame k motorke, ktorá je asi 300 m dole na ceste. Zabudol lievik. Nič to, je ľahšie tlačiť motorku hore kopcom ku lieviku ako ísť po lievik, však? Francúzske myslenie. Ešte sa mu snažím vysvetliť, že nemôžem pohnúť s motorkou, lebo kamarát ma nenájde. Márne. A tak tlačím 300 m hore kopcom v úžasnej páľave. Mám benzín. Čo ďalej? Chlapík mi tvrdí, že ak prejdem druhou bránou a odbočím doľava, tak zídem presne na benzínku. 3 minúty cesty. Snažím sa odporovať. Moja brána je však bezpečne zamknutá a tak mi nič nezostáva len poslúchnuť. Ešte volám Antonovi na mobil. Má ho vypnutý!!! Veril by si tomu? My sa rozdelíme a on vypne mobil. Nachádzam pumpu presne ako mi ju chlapík opísal. Ale také jednoduché to zas nebude. Je to automatická pumpa. Žiadny personál. Berie len karty. Našťastie ja mám. Lenže nechce ju akceptovať a vypisuje mi niečo po francúzsky o čom nemám ani páru. Po asi ‘100’ pokusoch som to vzdal a ponúkam €10 mladíkovi za natankovanie z jeho karty (neskôr doma som zistil, že chcelo obyčajný PIN). A tak som zabil asi pol hodiny. Mám poloplnú nádrž, neviem kde je Anton. Horšie je, že neviem ani ja kde sa nachádzam. Z pumpy vedú 2 odbočky, neviem, ktorou sa vybrať. A zrazu sa vyrúti zo zákruty Anton. Nebiť tej posratej karty, nestretli by sme sa. Je veľmi nahnevaný. Nerozprávame a hneď sa vydávame cestou do centra Rouen. Neskôr v McDonalde mi povedal, že našiel pumpu, aj priniesol benzín, ale jasne že ma nevedel nájsť. Vraj urobil 2 kolečká, až beznádejne odbočil na pumpu, kde sme sa stretli. Zase máme časový sklz. A tak to doháňame po známej nudnej bezplatnej diaľnici A28 a v nádrži sa nám opäť víri. Schádzame z diaľnice nájsť benzínku v malom mestečku. Omylom ukazujem pri platení na iný stojan. Zabíjame asi 20 minút anulovaním mojej kreditky a platením správnej sumy. Vytvára sa veľká rada. My sa potíme ako kone. Chválabohu máme už len posledných 100 km do Calais.

Calais príhodička

Prichádzame do prístavišťa v Calais. Tu sa musíme rozdeliť. Ja mám totiž spiatočný lístok a Anton nie. Ideme spolu, aby som mu povedal, na ktorú loď budem nalodený a aby si kúpil lístok na tú istú. Je 20.45. Výborne, všetko vybavené. ’Čau, stretneme sa vo vnútri na parkovisku, odchod lode o 21.15.’ Vchádzam do vnútra a čakám. 21.00, Anton nikde. Dostávam pokyn na nalodenie. Odmietam s tým, že čakám na kamoša. 21.15 a Anton nikde. Zmeškal som svoju loď. Parkovisko sa vyprázdnilo a začalo sa naplňovať vedľajšie na ďalšiu loď. Pýtam sa ženy s vysielačkou, či by mi vedela zistiť, či je nejaký motocyklista na ďalšej lodi zabookovaný. Ona že nie je. Som nervózny. Čo sa mu mohlo stať? Medzitým ma prebookovali na ďalšiu loď - 21.45. Odchádzam, či príde alebo nie. Ani sa mu nesnažím volať. Viem že vypol mobil kvôli imigračnej kontrole na UK strane. Ženská mi navrhuje sa ísť za ním pozrieť, kým loď neodpláva. A tak sadám na bike a púšťam sa pomedzi kamióny do colnej kontrolovanej zóny, kade ma ona poslala(ako najjednoduchšiu a najrýchlejšiu cestu von). Blbosť. 4 colníci ma zastavujú. Pýtajú sa čo tu robím. Vysvetľujem situáciu v angličtine. Nerozumejú. Tvária sa, že nie. A tak pomaly a od znovu spustím môj príbeh. 'Prichádzam zo Španielska …..’Španielska?’. ‘Prevážate nejaké drogy?’. ‘Otvorte batožinu!’. Och nie! A tak ma prezreli ako za starých komunistických čias. Pekne sa na mne pobavili, hlavne keď som sa asi pol hodinu snažil dať všetko na pôvodné miesto. Mal som 5 minút do nalodenia. Naháňačka s časom. Pri okienku opäť vysvetliť prečo som tu znovu, keď som tade pred pol hodinou prešiel. Tak vojdem dnuka a tam ma krásne čaká Anton. Opäť nasratý, kde som, keď sme sa dohodli, že tu budem.’ Dnes si to urobil už druhý raz! ’To sa nerobí’.’Keď raz povieš, že tam budeš, tak čakáš kým tam neprídem’. Obaja sme mali svoj vlastný pohľad na tieto veci a svoju pravdu. Po vysvetlení môjho pohľadu na vec, už na palube trajektu, sa na tom zasmejeme. Už to nie je podstatné.

Nočná mora anglická. Je 22.00 anglického času. Priplávali sme do Doveru. Prechádzame cez hranice bez problémov. Dialnica A20 z Doveru do Londýna je v rekonštrukcii. Je zprejazdnený iba jede pruh. Turistická sezóna v plnom prúde. Výborný čas na opravy. Myslel by si si, že žiaden problém pre motorkára. Haha. Omyl. Už sme v Anglicku. Tiež sa zobúdzame z toho krásneho francúzskeho sna a posledný úsek našej nádhernej dobrodružnej cesty sa stáva našou nočnou morou. Nakoniec sa s tým neserieme a obehujeme z prava aj z ľava po krajnici. Len nech už sme doma. Celých 15km krokom, niekedy aj stojíme v zápche, akoby sme boli autom a nie na bikoch. Jednoducho sa nedá prejsť. Tak ochotne nás angličania púšťali. Konečne sa to rozširuje na 2, neskôr na 3 pruhy a my naberáme rýchlosť, kým sme na A20. Na orbitály M25 spomaľujeme a dodržiavame predpísanú rýchlosť. Je tu plno rýchlostných kamier a to pokračuje, až kým nevojdeme do tzv. Väčšieho Londýna a ďalej až domov. 24.00 a večera je studená.

Sumár z cesty naspäť

Krátka úvaha na koniec oboch ciest

Spolu najazdených 4267 km (aj s málo km najazdenými počas pobytu). Mašina ‘žrala’ v pohode, ak sme to držali pod 190 km/h. Cez 200 to však bol vážny šok na naše peňaženky. Musím však poznamenať, že absolútne toho neľutujeme. Celkovo som utratil na benzín € 273. Plus nepredvídané poplatky za diaľnice cca € 10. A 3-krát hotel po € 20. Ešte je tu loď Calais - Dover a späť za € 175. Plus poistenie motorky pre prípad poruchy aj s prepravou do Anglicka na 25 dni £85. Nezodpovedne som si nezakúpil poistenie liečebných nákladov v zahraničí, čo určite nabudúce urobím. Celkovo ma teda cesta Londýn - Oliva - Londýn ‘se všým všudy’ vyšla na € 645. Plus nejaké to jedlo, ktoré nerátam, keďže to je u každého individuálne. Nič sme si nebrali so sebou. Nebolo to aj tak kde dať a tak sme sa spoliehali na reštaurácie. Pobyt taktiež nezaratávam, keďže tam sme mali ubytko zadarmo. Vyzeralo to ako šialenstvo, ale všetko sa dá zvládnuť, keď človek veľmi chce. Treba sa len odhodlať a uskutočniť svoj sen. A presne to som urobil.

Pridané dňa: 24.02.2007 Autor: mahaluko

http://motoride.sk