[Vaše stroje - Moja motorka]
Malá vrtká, dobre .... jazdí.
Možnože je ešte motocyklový človek, ktorý nepozná kvality cenového trháku v skútrovom svete, alebo neverí oslavným propagačným článkom. Európsky predaj v r. 2011 vyše 23.000 kusov PCX. Pred 8 rokmi som si kúpil 125 skúter z Číny. Tento mimoriadne šťastný deň som premrhal takou banalitou, ako je kúpa čínskeho skútra. Mal som si kúpiť žreb, alebo nehnuteľnosť.
![]() |
Pôvodný štít je vhodný len na leto. |
Ale vážne číňan fungoval s menšími muchami a funguje dodnes. Za 8 rokov sa zmenilo to, že rozdiel medzi zhodným výrobkom od „značkového“ výrobcu a neznámeho sa z 40% scvrkol na 18%. Keď dokážeš žiť so skútrom na 14“ kolesách a prípadne oželieť 3 kW tak cenovo najbližší „značkový“ skúter stojí o 25% viac. A to je hodená rukavica. Porovnávame vodou chladené motory. Pozrime sa jej dvojzmyselne pod sukňu.
Pod sukňou sa dajú vidieť rôzne divy, záleží na tom, kto sa díva, či starec, gay, mladík, gynekológ, alebo námorník z ruskej ponorky.
![]() |
Pozrime sa na ňu |
8,33 kW je dnes na pomery vodníkových 125 cm3 menej, čo vôbec nevadí, pretože krútiaci moment 11,5 Nm je pri 6000 ot. 10 až 11 kW osminky zvyknú mať najvyšší krútiaci moment okolo 7500 ot. Ale aj o dva ventily viac. Skútristovi bez otáčkomera a vlastne aj s otáčkomerom to môže byť jedno. Dôležité je trafiť sa do nastavenia variátora a to sa podarilo absolútne dokonalo. Na mestských 50 km/h skúter vyletí. Mne na suchom a veľmi hladkom asfalte pri prudkom otočení plynu mierne prekĺzava zadné koliesko. Vždy mi to vyčarí úsmev na tvári.
![]() |
Už aby bol máj, lásky čas. |
Maximálka je tachometrových 105, teda skutočných 95 km/h. To postačuje aj na obchvaty krajských miest. Motorček má olejovú náplň 0,8 l oleja, výmenný interval každých 8.000 km, alebo raz ročne. Cena oleja je okolo 9 € za 1 l, čiže nič. Sviečku chce meniť tiež každých 8.000 km. Kontrola ventilov každých 4.000 km. Remeň variátora /cena 67 €/ po 24.000 km... Chladič je umiestnený vpravo pred zadným kolesom. Motorček produkuje milé vibrácie a plasty sa k nemu nepridávajú.
![]() |
Biela a čierna. |
Štartovanie je jedinečné. Absolútne tiché. Vraj to zabezpečuje ACG dynamoštartér, čomu vôbec nerozumiem. Absolútna zbytočnosť je možnosť automatického vypínania motora pri zohriatom motore a zastavení. Musia byť splnené požiadavky typu, nabitia batérie, predchádzajúcej rýchlosti aspoň 10 km/h. Ale aj kraviny. Napr. nemôžeš pri zastavení na križovatke odľahčiť sedadlo /je tam tlakový snímač/, zložiť nohy na zem a vytiahnuť si zarezané gate zo zadku. Potom systém nefunguje a štartovať musíš klasicky, je po frajerine. Štartovanie motora, bez štartéra je nasledovné. Musíš stlačiť len ľavú brzdovú páčku a štartér. 1 sekundu je ticho, ktoré lieči a potom zrazu beží motor. Je to ozaj fascinujúce. Funguje to rovnako pri + 30 C 0 aj -14 C0 .
![]() |
Svetlá sú dobré a pekné. |
Spotreba je okolo 2,2 l/100km. Pri teplotách okolo -7 C0 niečo vyše 3 l/100km, 3,5 l/100km je pri -14 C 0 ale k rozjazdu je treba otočiť plynom o 1/3 viac a prvé metre jazdy sú kostrbaté. Aj preto modely 2012 a PCX 150 majú pružnejšie remene variátora. Nová PCX 150 má aj inovovaný motor s menšou olejovou náplňou. Ťažko povedať, či je menej oleja lepšie riešenie.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | PCX 125 | PCX 150 |
Rok: | 2011 | 2012 |
Kategória: | Skúter | Skúter |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 153 ccm |
Max. výkon: | 10.88 k (8.00 kW) / 8000 ot. | 13.60 k (10.00 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.56 Nm / 6000 ot. | 14 Nm / 5250 ot. |
Kompresný pomer: | 11:1 | 10,6 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52,4 x 57,9 | 58 x 57,9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC | SOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 31 mm | 100 mm |
Zdvih vzadu: | 75 mm | |
Brzdy vpredu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vpredu: | 90/90 14M/C 46P | 90/90 14M/C 46P |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 130 mm |
Pneu vzadu: | 100/90 14M/C 57P | 100/90 14M/C 57P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 124 kg | 129 kg |
Výška sedla: | 761 mm | 760 mm |
Rázvor: | 1305 mm | 1315 mm |
Dĺžka: | 1917 mm | 1915 mm |
Šírka: | 738 mm | 738 mm |
Výška: | 1094 mm | 1095 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 6 l | 5.9 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 2.2 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 204 km |
Exotické pneumatiky ma prekvapili. Žiletkový rozmer vpredu 90/90 - 14" , vzadu 100/90 – 14" asi spôsobuje, že je väčší tlak na vozovku, ale pri poletujúcom snehu a teplotách 0 a –5 C 0 a nasolenej vozovke držíš mestské tempo a nikomu neprekážaš. Samozrejme si považovaný za pomätenca.
![]() |
Predná brzda mohla byť aj účinnejšia. |
Je úplne jedno, aký je veľký brzdový kotúč, keď sú brzdy priemerné, vzadu bubnové a duálne. Presnejšie dojem ich priemernosti spôsobuje, že páčky musíš silnejšie stlačiť, čo môže byť pre ženu na hranici znesiteľnosti. Pre murára bude ich obsluha brnkačka. Páčky sú nenastaviteľné.
Hlavné 2 x 35 W, úplne postačujúce. Škoda, že koncové a brzdové nie je diódové. Kontrolky uvidíš blikať aj v tom najjasnejšom dennom svite, v noci sú prisilné. Tvar palubovky vhodne dopĺňa celkový dizajn. Chýbajú hodiny. Nie je to však žiadna tragédia v obľúbenom moto obchode Lidl si za 6 € zakúpiš cyklopočítač s hodinami, podsvietením a teplomerom. Umiestniš to na chrómované riadidlá a vec je vybavená.
![]() |
Pekná prístrojovka, ešte bez cyklo PC. V galérií je s PC. |
Dokonalé, nemajú mŕtve neisté polohy. Sú ergonomické. Mne osobne vadí, že na Honde NT 700V mám tlačidlo klaksónu a smeroviek presne opačne ako na PCX. Na PCX sú správne umiestnené, teda dole bližšie k palcu. Myslím si, že aj v roku 2006 mali ľudia palce na rovnakom mieste ako aj dnes. Nerozumiem prečo musí byť kľúč v určenej polohe na otváranie podsedadlového priestoru a krytu nádrže. Napríklad pri bežiacom motore /zahrievaní/ neotvoríš „sedák“. Malo by to byť funkčne vo všetkých polohách okrem uzamknutia riadidiel. Riadidlá sa uzamykajú v obidvoch krajných polohách.
![]() |
Ach ten kľúčik. |
![]() |
Pomerne veľký úložný priestor. |
Neviem čo ľudia odkladajú do neuzamykateľnej schránky pri ľavom kolene. Zámok na kotúč tam rachotí. Pod sedadlo vojde v pohode bežná prilba, riadna reťaz, skladací ruksak, ľadviňák a nohavice nepremoky. Dokonca by som ani veľmi neodporúčal kupovať držiak na kufor a kufor samotný. Keď ho využiješ / ten kufor / zriedkavo tak ti pomôže ten skladací ruksak za 5 €. Háčik je v tom, že musíš prevŕtať plast nad zadným svetlom. Nekupuj si kufor Givi, ja už to nikdy neurobím, pokiaľ sa nebude dať otvoriť neuzamknutý kufor bez kľúča. Je to na infarkt. Somarina.
![]() |
Takto sedí 176 cm človiečik na sedadle bez hrboľa. |
Je to klasický WC posed. Kolená v priamom uhle. Chceš sa posunúť vzad, bráni ti však hrboľ. Ten odskrutkuj, odstráň poťah z prvej polovice, orež ho a poťah navleč späť. Čalúnnik chcel 5 €. Keď ti vadí aj napriek tomu, jazdi bez neho, ostanú ti v sedadle dve diery, časom ich „ostrambáš“. Na veľkých Kymco skútroch to bolo polohovateľné. Inak predsa sedí chlap o 25 cm vyšší ako prcek. Keď zastavíš, vypneš motor, zamkneš riadidlá, ťažšie sa zostupuje, chce to trošku obratnosti, aj preto je kryt veka nádrže čierny, lebo ho budeš okopávať. V prípade bielej farby je jasne vidieť, čo je čierne a môžeš to používaním ošúchať, okopať. No a to je nelakované.
Rejd je úžasný, oceníš ho pri pomalom slalome medzi autami v kolóne. Žiletkové pneu mu dávajú obratnosť bicykla, vlastne ešte väčšiu, cyklista sa okolo nohy neotočí.
![]() |
Čo je čierne, je nelakované. |
Štandardný štít by som označil za vyslovene letný. Usmerňuje vzduch do výšky srdca, pokiaľ ho nemáš v zadku. Teraz pochválim Givi a jeho dymový vyšší štít za cca 65 €. Nemusíš nič vymýšľať, ak to potrebuješ rovno si ho kúp. Originálny je oveľa drahší, mám pocit, že trošku vyšší a má nadstavce na späťáky. Pokiaľ by si chcel jazdiť v brutálnom nečase má Givi v ponuke štít, cez ktorý sa pozeráš, taký je dlhý. Budeš však vyzerať ako taliansky zmrzlinár.
![]() |
Vhodnejší Givi štít. |
Mne najviac vyhovuje 80tka. Keď idem po rovinke a pozriem na rýchlomer je tam. Vhodný kompromis, medzi hlukom, pohodlím a výkonom skútra. Na skútroch dizajnového typu Honda SH, Scarabeo prúdi vzduch okolo svetla a riadidiel priamo doprostred tela, čo v zimných mesiacoch nie je vhodné.
Spaťáky sú výborné. Spolujazdec sedí pohodlne, ale na držanie má len priehlbiny v zadnej časti, teda palec s prstami nespojí a úchop je slabší. Stupačky má pohodlné.
Za 2 hodiny fotenia v okolí Hlavnej ulice v Košiciach ma oslovili 5 ľudia, z toho dve ženy a pýtali sa: „Čo je to za motorku?“ Bude zrejme vydarený. Bolo ozaj cítiť záujem ľudí, totálnych laikov, nikdy neboli na výstave, zraze a pod. Len sa im ten „predmet“ páčil. Výsledný dojem nebol rozhodne: „ Tak to je rozpočtovka.“
![]() |
Praotec a vnuk. |
Keby u nás bola vôľa ako v susednej ČR a od roku 2013 by vodiči s oprávnením „B“ mohli riadiť skúter 125 cm 3, keby si mohol mať skútrik zaparkovaný pri bloku...úžitkovosť spoľahlivého a dostupného skútra by sa riadne zvýšila. Kúpu si môžeme aj ináč zdôvodniť. Za 11 rokov, aj keby sa skúter vyparil, rozpadol na prah bude strata hodnoty 200 € ročne to sa predsa dá rozdýchať. Mám na ňom len 4000 km, poruchu som nemal.
Sedadlo bez hrboľa a otváracie dozadu, diódové zadné svetlá a tým väčší podsedadlový priestor. Aby štartoval na bočnom stojane a pri zvýšení otáčok ešte pred zopnutím variátora by zdochol. Samozrejme pri vyklopenom bočáku. Takže banalitky a venoval som sa im v článku neúmerne dlho.
![]() |
Z očí do očí. |
Kto počúva trh, žnie úspech.
Pridané dňa: 12.04.2012 Autor: MajoKE