http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

„Hodne“ o Honde PCX 125

[Vaše stroje - Moja motorka]

Malá vrtká, dobre .... jazdí.

Nosenie dreva do lesa

Možnože je ešte motocyklový človek, ktorý nepozná kvality cenového trháku v skútrovom svete, alebo neverí oslavným propagačným článkom. Európsky predaj v r. 2011 vyše 23.000 kusov PCX. Pred 8 rokmi som si kúpil 125 skúter z Číny. Tento mimoriadne šťastný deň som premrhal takou banalitou, ako je kúpa čínskeho skútra. Mal som si kúpiť žreb, alebo nehnuteľnosť.

 Pôvodný štít je vhodný len na leto.
Pôvodný štít je vhodný len na leto.

Ale vážne číňan fungoval s menšími muchami a funguje dodnes. Za 8 rokov sa zmenilo to, že rozdiel medzi zhodným výrobkom od „značkového“ výrobcu a neznámeho sa z 40% scvrkol na 18%. Keď dokážeš žiť so skútrom na 14“ kolesách a prípadne oželieť 3 kW tak cenovo najbližší „značkový“ skúter stojí o 25% viac. A to je hodená rukavica. Porovnávame vodou chladené motory. Pozrime sa jej dvojzmyselne pod sukňu.

Pod sukňou sa dajú vidieť rôzne divy, záleží na tom, kto sa díva, či starec, gay, mladík, gynekológ, alebo námorník z ruskej ponorky.

 Pozrime sa na ňu
Pozrime sa na ňu

Motorček a okolie

8,33 kW je dnes na pomery vodníkových 125 cm3 menej, čo vôbec nevadí, pretože krútiaci moment 11,5 Nm je pri 6000 ot. 10 až 11 kW osminky zvyknú mať najvyšší krútiaci moment okolo 7500 ot. Ale aj o dva ventily viac. Skútristovi bez otáčkomera a vlastne aj s otáčkomerom to môže byť jedno. Dôležité je trafiť sa do nastavenia variátora a to sa podarilo absolútne dokonalo. Na mestských 50 km/h skúter vyletí. Mne na suchom a veľmi hladkom asfalte pri prudkom otočení plynu mierne prekĺzava zadné koliesko. Vždy mi to vyčarí úsmev na tvári.

 Už aby bol máj, lásky čas.
Už aby bol máj, lásky čas.

Maximálka je tachometrových 105, teda skutočných 95 km/h. To postačuje aj na obchvaty krajských miest. Motorček má olejovú náplň 0,8 l oleja, výmenný interval každých 8.000 km, alebo raz ročne. Cena oleja je okolo 9 € za 1 l, čiže nič. Sviečku chce meniť tiež každých 8.000 km. Kontrola ventilov každých 4.000 km. Remeň variátora /cena 67 €/ po 24.000 km... Chladič je umiestnený vpravo pred zadným kolesom. Motorček produkuje milé vibrácie a plasty sa k nemu nepridávajú.

 Biela a čierna.
Biela a čierna.

Štartovanie je jedinečné. Absolútne tiché. Vraj to zabezpečuje ACG dynamoštartér, čomu vôbec nerozumiem. Absolútna zbytočnosť je možnosť automatického vypínania motora pri zohriatom motore a zastavení. Musia byť splnené požiadavky typu, nabitia batérie, predchádzajúcej rýchlosti aspoň 10 km/h. Ale aj kraviny. Napr. nemôžeš pri zastavení na križovatke odľahčiť sedadlo /je tam tlakový snímač/, zložiť nohy na zem a vytiahnuť si zarezané gate zo zadku. Potom systém nefunguje a štartovať musíš klasicky, je po frajerine. Štartovanie motora, bez štartéra je nasledovné. Musíš stlačiť len ľavú brzdovú páčku a štartér. 1 sekundu je ticho, ktoré lieči a potom zrazu beží motor. Je to ozaj fascinujúce. Funguje to rovnako pri + 30 C 0 aj -14 C0 .

 Svetlá sú dobré a pekné.
Svetlá sú dobré a pekné.

Spotreba je okolo 2,2 l/100km. Pri teplotách okolo -7 C0 niečo vyše 3 l/100km, 3,5 l/100km je pri -14 C 0 ale k rozjazdu je treba otočiť plynom o 1/3 viac a prvé metre jazdy sú kostrbaté. Aj preto modely 2012 a PCX 150 majú pružnejšie remene variátora. Nová PCX 150 má aj inovovaný motor s menšou olejovou náplňou. Ťažko povedať, či je menej oleja lepšie riešenie.

Foto:
 Honda PCX 125 2011 Honda PCX 150 2012
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:PCX 125PCX 150
Rok:20112012
Kategória:SkúterSkúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:124.9 ccm153 ccm
Max. výkon:10.88 k (8.00 kW) / 8000 ot.13.60 k (10.00 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:11.56 Nm / 6000 ot.14 Nm / 5250 ot.
Kompresný pomer:11:110,6 : 1
Vŕtanie x Zdvih:52,4 x 57,958 x 57,9 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHCSOHC
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatickáautomatická
Sekundárny pohon:variátorvariátor
Zdvih vpredu:31 mm100 mm
Zdvih vzadu:75 mm
Brzdy vpredu:kotúčovákotúčová
Priemer bŕzd vpredu:220 mm220 mm
Pneu vpredu:90/90 14M/C 46P90/90 14M/C 46P
Brzdy vzadu:bubnovábubnová
Priemer bŕzd vzadu:130 mm130 mm
Pneu vzadu:100/90 14M/C 57P100/90 14M/C 57P
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:124 kg129 kg
Výška sedla:761 mm760 mm
Rázvor:1305 mm1315 mm
Dĺžka:1917 mm1915 mm
Šírka:738 mm738 mm
Výška:1094 mm1095 mm
Svetlá výška:135 mm130 mm
Objem nádrže:6 l5.9 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:2.2 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 204 km

Exotické pneumatiky ma prekvapili. Žiletkový rozmer vpredu 90/90 - 14" , vzadu 100/90 – 14" asi spôsobuje, že je väčší tlak na vozovku, ale pri poletujúcom snehu a teplotách 0 a –5 C 0 a nasolenej vozovke držíš mestské tempo a nikomu neprekážaš. Samozrejme si považovaný za pomätenca.

 Predná brzda mohla byť aj účinnejšia.
Predná brzda mohla byť aj účinnejšia.

Brzdy.

Je úplne jedno, aký je veľký brzdový kotúč, keď sú brzdy priemerné, vzadu bubnové a duálne. Presnejšie dojem ich priemernosti spôsobuje, že páčky musíš silnejšie stlačiť, čo môže byť pre ženu na hranici znesiteľnosti. Pre murára bude ich obsluha brnkačka. Páčky sú nenastaviteľné.

Svetlá a svetielka.

Hlavné 2 x 35 W, úplne postačujúce. Škoda, že koncové a brzdové nie je diódové. Kontrolky uvidíš blikať aj v tom najjasnejšom dennom svite, v noci sú prisilné. Tvar palubovky vhodne dopĺňa celkový dizajn. Chýbajú hodiny. Nie je to však žiadna tragédia v obľúbenom moto obchode Lidl si za 6 € zakúpiš cyklopočítač s hodinami, podsvietením a teplomerom. Umiestniš to na chrómované riadidlá a vec je vybavená.

 Pekná prístrojovka, ešte bez cyklo PC. V galérií je s PC.
Pekná prístrojovka, ešte bez cyklo PC. V galérií je s PC.

Ovládače.

Dokonalé, nemajú mŕtve neisté polohy. Sú ergonomické. Mne osobne vadí, že na Honde NT 700V mám tlačidlo klaksónu a smeroviek presne opačne ako na PCX. Na PCX sú správne umiestnené, teda dole bližšie k palcu. Myslím si, že aj v roku 2006 mali ľudia palce na rovnakom mieste ako aj dnes. Nerozumiem prečo musí byť kľúč v určenej polohe na otváranie podsedadlového priestoru a krytu nádrže. Napríklad pri bežiacom motore /zahrievaní/ neotvoríš „sedák“. Malo by to byť funkčne vo všetkých polohách okrem uzamknutia riadidiel. Riadidlá sa uzamykajú v obidvoch krajných polohách.

 Ach ten kľúčik.
Ach ten kľúčik.
Otvorené sedadlo o ne neoprieš. Kryt nádrže na stredovom tuneli by mal zároveň slúžiť ako veko nádrže ako je to v autách Renault, pozri dalériu. Pri tankovaní musíš otvoriť kryt, veko je pomerne hlboko a po otočení o 900 ho nemáš kam odložiť a so skútrom nie je spojené lankom. Veko nádrže a otvorenie podsedadlového priestoru obsluhuješ jedným dvojpolohovým tlačidlom. Má taký krátky chod, že som si myslel, že je elektrické ako na maxi skútroch. Normálne som napísal dílerovi, aká je finta na otvorenie, keď si vybiješ baterku. Alebo vyberieš baterku a zatvoríš sedadlo. Otváranie je mechanické. Prečo nemám také na NT 700 V?

 Pomerne veľký úložný priestor.
Pomerne veľký úložný priestor.

Odkladací priestor.

Neviem čo ľudia odkladajú do neuzamykateľnej schránky pri ľavom kolene. Zámok na kotúč tam rachotí. Pod sedadlo vojde v pohode bežná prilba, riadna reťaz, skladací ruksak, ľadviňák a nohavice nepremoky. Dokonca by som ani veľmi neodporúčal kupovať držiak na kufor a kufor samotný. Keď ho využiješ / ten kufor / zriedkavo tak ti pomôže ten skladací ruksak za 5 €. Háčik je v tom, že musíš prevŕtať plast nad zadným svetlom. Nekupuj si kufor Givi, ja už to nikdy neurobím, pokiaľ sa nebude dať otvoriť neuzamknutý kufor bez kľúča. Je to na infarkt. Somarina.

 Takto sedí 176 cm človiečik na sedadle bez hrboľa.
Takto sedí 176 cm človiečik na sedadle bez hrboľa.

Posed a ovládanie.

Je to klasický WC posed. Kolená v priamom uhle. Chceš sa posunúť vzad, bráni ti však hrboľ. Ten odskrutkuj, odstráň poťah z prvej polovice, orež ho a poťah navleč späť. Čalúnnik chcel 5 €. Keď ti vadí aj napriek tomu, jazdi bez neho, ostanú ti v sedadle dve diery, časom ich „ostrambáš“. Na veľkých Kymco skútroch to bolo polohovateľné. Inak predsa sedí chlap o 25 cm vyšší ako prcek. Keď zastavíš, vypneš motor, zamkneš riadidlá, ťažšie sa zostupuje, chce to trošku obratnosti, aj preto je kryt veka nádrže čierny, lebo ho budeš okopávať. V prípade bielej farby je jasne vidieť, čo je čierne a môžeš to používaním ošúchať, okopať. No a to je nelakované.

Rejd je úžasný, oceníš ho pri pomalom slalome medzi autami v kolóne. Žiletkové pneu mu dávajú obratnosť bicykla, vlastne ešte väčšiu, cyklista sa okolo nohy neotočí.

 Čo je čierne, je nelakované.
Čo je čierne, je nelakované.

Štandardný štít by som označil za vyslovene letný. Usmerňuje vzduch do výšky srdca, pokiaľ ho nemáš v zadku. Teraz pochválim Givi a jeho dymový vyšší štít za cca 65 €. Nemusíš nič vymýšľať, ak to potrebuješ rovno si ho kúp. Originálny je oveľa drahší, mám pocit, že trošku vyšší a má nadstavce na späťáky. Pokiaľ by si chcel jazdiť v brutálnom nečase má Givi v ponuke štít, cez ktorý sa pozeráš, taký je dlhý. Budeš však vyzerať ako taliansky zmrzlinár.

 Vhodnejší Givi štít.
Vhodnejší Givi štít.

Mne najviac vyhovuje 80tka. Keď idem po rovinke a pozriem na rýchlomer je tam. Vhodný kompromis, medzi hlukom, pohodlím a výkonom skútra. Na skútroch dizajnového typu Honda SH, Scarabeo prúdi vzduch okolo svetla a riadidiel priamo doprostred tela, čo v zimných mesiacoch nie je vhodné.

Spaťáky sú výborné. Spolujazdec sedí pohodlne, ale na držanie má len priehlbiny v zadnej časti, teda palec s prstami nespojí a úchop je slabší. Stupačky má pohodlné.

Dizajn a úžitková hodnota.

Za 2 hodiny fotenia v okolí Hlavnej ulice v Košiciach ma oslovili 5 ľudia, z toho dve ženy a pýtali sa: „Čo je to za motorku?“ Bude zrejme vydarený. Bolo ozaj cítiť záujem ľudí, totálnych laikov, nikdy neboli na výstave, zraze a pod. Len sa im ten „predmet“ páčil. Výsledný dojem nebol rozhodne: „ Tak to je rozpočtovka.“

 Praotec a vnuk.
Praotec a vnuk.

Keby u nás bola vôľa ako v susednej ČR a od roku 2013 by vodiči s oprávnením „B“ mohli riadiť skúter 125 cm 3, keby si mohol mať skútrik zaparkovaný pri bloku...úžitkovosť spoľahlivého a dostupného skútra by sa riadne zvýšila. Kúpu si môžeme aj ináč zdôvodniť. Za 11 rokov, aj keby sa skúter vyparil, rozpadol na prah bude strata hodnoty 200 € ročne to sa predsa dá rozdýchať. Mám na ňom len 4000 km, poruchu som nemal.

Čo by som na ňom zmenil, keby som do toho mohol kecať.

Sedadlo bez hrboľa a otváracie dozadu, diódové zadné svetlá a tým väčší podsedadlový priestor. Aby štartoval na bočnom stojane a pri zvýšení otáčok ešte pred zopnutím variátora by zdochol. Samozrejme pri vyklopenom bočáku. Takže banalitky a venoval som sa im v článku neúmerne dlho.

 Z očí do očí.
Z očí do očí.

Kto počúva trh, žnie úspech.

Pridané dňa: 12.04.2012 Autor: MajoKE

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk