http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA

[História]

Továreň JAWA do r.1965 napriek tomu, že vyrábala sériové motocykle s dvojtaktným motorom (okrem 500 OHC), na cestné preteky pripravovala výhradne štvortakty. Koncom roka prišiel "zhora" príkaz na okamžité zastavenie výroby a vývoja štvortaktov. Mali ich nahradiť dvojtaktné motocykle, s ktorými na pretekoch zatiaľ neboli továrenské skúsenosti.

Bez predošlého vývoja bol postaviť konkurencieschopný stroj ale problém. Preto na prechodné obdobie bolo prijaté riešenie Vlastimila Raina (konštruktéra motocyklov RAVO). JAWA jeho dielo odkúpila a na jeho základe vyrobila prvý dvojtakt.

Podvozok vychádzal z JAWY 350 2xOHC. Motor bol vzduchom chladený dvojvalec o objeme 349,6 cm /62x57,9/ s rozvodom zmesi rotačnými šupatkami umiestnenými po bokoch motora a výkonom 52k (11 000 ot./min). Odber točivého momentu bol uprostred valcov a prenášaný na suchú spojku hriadeľom. Kľuková skriňa sa skladala z troch odliatkov. Prevodovka bola 7-rýchlostná.

Bol to veľmi rýchly motocykel, ale veľmi poruchový a háklivý na nastavenie. František Šťastný po zadretí motora s ním absolvoval svoj najznámejší pád na T.T. na ostrove Man. Kvôli zlému chladeniu vznikla jeho prezývka Rampouch (najlepšie by bolo obložiť ho ľadom). Jeho posledná verzia sa už pripravila s vodným chladením. Boli vyrobené 3 kusy a niekoľko motorov, ale do M.S. nikdy nezasiahol. Jazdili na ňom aj František Srna a František Helikar.

 \"Špionážny záber\" Jawy 350 Rampouch z depa
"Špionážny záber" Jawy 350 Rampouch z depa

 František Šťastný na Jawa 350 Rampouch
František Šťastný na Jawa 350 Rampouch

Ďalšia konštrukcia bola ojedinelá 125-ka so vzduchom chladeným dvojvalcom do V, s dvoma kľukovými hriadeľmi spriahnutými ozubenými kolesami. Mal objem valcov 124,7 cm (44x41) a výkon 27,5 k (14 000 ot./min). Problémová bola ale 4-hriadeľová 7-rýchlostná prevodovka. Vyrobili sa 2 kusy a jazdili na nich Gustáv Havel a František Boček. Aj od tohoto motocykla sa upustilo a vývoj sa sústredil na 4-valec.

 Dvojvalcová Jawa 125
Dvojvalcová Jawa 125

 Motor dvojvalca Jawa 125
Motor dvojvalca Jawa 125

Súčasne sa v JAWE v Prahe - Strašniciach vyrábali v menšej sérii motocykle určené pre triedu Formule Junior. Boli to 250-ky JWA Junior a boli prideľované zväzarmovským jazdcom.

Jednalo sa o motocykle ktoré vznikli zo súťažných terénnych strojov prezývaných Banán, kvôli ich kolískovým rámom a podveseným motorom. Motorová skriňa bola z jedného kusu s víkami na prevodovku a kľukový hriadeľ. Obsah 246 cm (70x64). Najväčší výkon 30k (7 200 ot./min).
Pre továrenských jazdcov boli vyrobené trubkové rámy ,vodné chladenie a 6-rýchlostné prevodovky. Tento motocykel nebol absolútne schopný čeliť zahraničnej konkurencii.

 Jawa 250 Junior s trubkovým rámom a vodným chladením
Jawa 250 Junior s trubkovým rámom a vodným chladením

 Ladislav Šolc na Jawe 250 Junior
Ladislav Šolc na Jawe 250 Junior

V roku 1967 už sa začala skúšať 4-valcová 350-ka, stroj unikátnej stavby, ktorý sa skladal zo štyroch samostatných motorových jednotiek do tvaru V,spriahnutých ozubením. Každý valec mal samostatný kľukový hriadeľ s rotačným šupatkom. Elektronické zapaľovanie pre neho bolo vyvinuté v Považských strojárňach. 344 ccm (48x47.6) motor mal ohromný výkon 70k (13 000 ot./min.) a tak dochádzalo k problémom s materiálom, hlavne s ojničnými ložiskami. Odstraňovanie problémov sa dialo za prevádzky a prvý úspech dosiahol F. Šťastný na G.P. v Brne 1968 - 3.miesto. Tak vznikol v Československu motocykel, ktorý bol schopný vyhrať titul majstra sveta.

 Motor štvorvalca Jawa 350
Motor štvorvalca Jawa 350

JAWA angažovala popri F. Šťastnom majstra sveta a asi najagresívnejšieho jazdca tej doby angličana Billa Ivyho. V r.1967 v prvých pretekoch odpadol pre poruchu avšak v ďalších dvoch obsadil druhé miesta, keď poriadne popreháňal neporaziteľného G. Agostiniho na MV Aguste. Pri tréningu na G:P. NDR sa v jeho motore rozsypalo ojničné ložisko a Ivy smrteľne havaroval. Po ňom zasadol za riadítka Talian Silvio Grassetti a v celkovom hodnotení majstrovstiev obsadil druhé miesto.
Tragédie Ivyho a Františka Bočka v Brne však odštartovali nezáujem JAWY o cestné preteky.
Jazdci na 4-valci: F. Šťastný, Bill Ivy, Silvio Grassetti, Jack Findlay a Zdeněk Bíma. Vyrobené 3 kusy, jeden z nich je vo Francúzku na predaj za 180 000 Euro.

 Bill Ivy na štvorvalcovej Jawe 350 deň pred tragédiou
Bill Ivy na štvorvalcovej Jawe 350 deň pred tragédiou

Začiatkom 70.rokov sa ešte nejak zo zotrvačnosti vyrábali 2-valce 350cm s rozvodom piestom a vzduchovým chladením (neskôr vodou), ale nemali vôbec žiadnu šancu na medzinárodný úspech.
Samostatné motory sa dodávali aj Zväzarmu. Údajne bola vyrobená aj plnokrvná 500-ka, ale aký to malo zmysel, nie je známe. Trieda 500cm sa u nás nejazdila a vo svete s dvojvalcom...

 Vzuchom chladená Jawa 350
Vzuchom chladená Jawa 350

 František Srna na Jawe 350 s válcami Yamaha
František Srna na Jawe 350 s válcami Yamaha

Posledný špeciál v histórii bol vyrobený v r.1976. 250-ka s vodným chladením a rozvodom rotačnými šupatkami dosahovala výkon 60k (13 000 ot./min.) a vychádzala z konštrukcie Rampoucha a 4-valca. Kolesá už boli použité liate a brzdy kotúčové. Jazdcami boli Angličan Dave Hickman, Bohumil Staša a Peter Baláž. Keď továrenský tým zanikol, s nimi súkromne jazdili Oldřich Kába a Jan Bartúněk. Kába sa na tejto JAWE zabil a Bartúněk ho svojimi haváriami a úpravami prakticky zlikvidoval. Bol použitý anglický rám Maxton, valce Yamaha atď. V tomto prevedení to ale bol veľmi rýchly a dobrý stroj.

 Posledný továrenský špeciál Jawa 250
Posledný továrenský špeciál Jawa 250

 Jawa 250
Jawa 250

 Motor šupatkovej Jawy 250
Motor šupatkovej Jawy 250

Treba ešte spomenúť, že v 50. a 60-tych rokoch pre nedostatok špeciálnych motocyklov si súkromní jazdci upravovali sériové motocykle. Či to už boli Peráky alebo Kývačky vedeli ich pripraviť v domácich podmienkach na celkom slušnej úrovni. Práve títo jazdci, o ktorých sa toho veľa nevie, sa zaslúžili o to, že preteky v Československu sa vôbec jazdili..

 Košičan Tibor Deliman na Jawe 350 Perák
Košičan Tibor Deliman na Jawe 350 Perák

 Tibor Deliman na upravenej Jawe 250 Kývačka
Tibor Deliman na upravenej Jawe 250 Kývačka

 Ďalší košický jazdec Ján Matis pri príprave Jawy 250
Ďalší košický jazdec Ján Matis pri príprave Jawy 250

Ak Vás táto téma zaujala, viac info môžete nájsť na stránkach:
Retromoto club Košice
Preteky cestných motocyklov v Košiciach

Pridané dňa: 23.01.2004 Autor: Retro

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

http://motoride.sk