[Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Výrobné linky v Sasku začali prvé motocykle vyrábať v roku 1922 ešte pod označením DKW. Debutom bola MZ RT125, ale značku MZ- Motorradwerk Zschopau začali používať až od roku 1956. Do doby zjednotenia Nemecka opustilo výrobné linky niekoľko miliónov jednostopých dvojtaktov.
Mnohí si MZtu pamätáme z čias keď bol výber pri kúpe zúžený na modely dvoch výrobcov, Jawy a MZty. MZ sa tým v 80. tych rokoch stala popupulárna hlavne vďaka tomu, že si ju čerství držtelia vodičského oprávnenia pre skupinu A zvolili ako prvú „veľkú“ motorku. Dnes sa u nás ponúkajú len jazdené modely 150 a 250 a málokto tuší, že slogan "MZ is Back" je už niekoľkoročným marketingovým ťahom výrobcu a nie sentimentálnym výrokom pri upratovaní garáže. Tí čo sa vybrali medzi 4. a 7. marcom do Budapešti na 3. Medzinárodnú výstavu motocyklov mali možnosť vidieť opäť modely MZ, tentokrát už v novom šate.
![]() |
MZ 1000S |
Vráťme sa pár rokov dozadu, keď ešte minulé storočie nemalo ani šesť rokov. V tom čase sa Dán Jörgen Skafte Rasmussen rozhodol kúpiť pre Rasmussen & Ernst fabriku v bývalom údolí Zschoppau-Dischau. Čoskoro sa ukázalo, že práve tento krok viedol k rozmachu výroby a vývoja motocyklov a prepravných prostriedkov v pohorí Erz. Fabrika sa preslávila v roku 1916, kedy vyvinuli vlastný parostroj-automobil od ktorého sa neskôr odvodila obchodná značka DKW (Dampf Kraft Wagen). Tieto tri písmená sa objavili aj ako názvy konkrétnych modelov. Prvý motocykel nazvali "Malý zázrak" (Das Kleine Wunder) a malý dvojtakt "Snom malých chlapcov" (Das Knaben Wunsch).
![]() |
DKW 142 z roku 1921 |
Výstrel zo štartovacej pištole zaznel v roku 1922. V tom čase Rasmussen spustil výrobu "cestného modelu pre ríšu". Do júla toho istého roka sa ich podarilo zhotoviť 2000 kusov, pričom výrobu opustil aj dvadsaťtisíci parostroj. Úspechy sa následne premietli aj do podnikateľského plánu vo forme zakladania dcérskych spoločností aj mimo územia Nemecka. V roku 1926 je už nutná pásová výroba, preto sa nasadil prvý mechanický dopravník.
Čo však mnohí nevedia, je skutočnosť, že svetoznámy emblém so štyrmi kruhmi uzrel svetlo sveta tiež v Zschoppau. V roku 1932 sa zlúčili DKW, Audi a Horch a spoločne kúpili Wanderer-Werk. Vznikla tak Auto-Union so sídlami v Siegmari, Berlíne, Zschoppau a Zwickau. Celkovo zamestnávali 4500 ľudí.
Po druhej svetovej vojne zariadenia v zschoppaurskej fabrike demontovali a znárodnili v NDR, ale čoskoro sa opäť použili na výrobu motocyklov, tentoraz už pod značkou MZ.
![]() |
DKW 250 racer z roku 1938 |
Po zjednotení Nemecka v podmienkach voľnej hospodárskej súťaži sa dostala výroba do ťažkých časov. Politické zmeny znamenali pre výrobný závod istú smrť. Na troskách zlikvidovanej fabriky povstala v roku 1992 nová značka. MuZ síce nadviazal na produkciu obľúbených dvojtaktov, ale rozhodli sa aj pre nasadenie motora Rotax 500. Potrebné investície a splnenie prísnych kritérií zahraničných trhov posunuli MuZ do nezávideniahodnej pozície. Nepomohlo nič, opäť prepukli finančné problémy, keďže výroba nebola rentabilná. V 74. roku existencie platobná neschopnosť podniku vyústila do krachu. Reštrukturalizácia podniku začala v roku 1996, kedy malajzská spoločnosť Hong Leong kúpila „cakumprásk“ všetko. Nielenže sa vyriešili pretrvávajúce finančné problémy, ale sa aj otvorila cesta pre ďalší vývoj. Vedenie prevzali 2. septembra pričom finančná injekcia predstavovala cca 50 miliónov mariek. Kapacita výroby je v súčasnosti 300 000 motocyklov s malým výkonom ročne. MuZ sa chce orientovať predovšetkým na výrobu motocyklov v ázii, ktoré by mali spĺňať európsky certifikát kvality, ale nechce sa vzdať ani aktivít ohľadom výskumu a vývoja. Stanoveným cieľom je dosiahnuť, aby sa behom desiatich rokov spoločnosť s veľkou tradíciou opäť zaradila na predné priečky výrobcov motocyklov v Európe. Zostávajú dva roky.
![]() |
RT 125 |
![]() |
RT 125 |
Vývoj v Zschopau vyústil do úplne nového stroja, ktorý kvôli spomienkam nesie opäť označenie RT 125
Toľko história. V súčasnosti je vlajkovou loďou radový dvojvalec. Jeho charakteristický zvuk sa v ostatnom čase z povedomia pomaly vytráca. Snáď len Yamaha TDM 850 a v 90-tych rokoch vyrábaná Laverda ho ponúkala, aj to však v hodne tlmenej verzii.
MZ 1000 S sa ani nemohla objaviť v lepšom čase ako dnes, kedy výrobcovia dodávajú na trh dvojvalce skoro výhradne v tvare V (samozrejme výnimka BMW). Aj zvuk TDM 900 viac pripomína V2. MZ 1000 toto príjemné bublanie razantne prekričí. O slovo sa hlási Neue Deutsche Welle v podaní malajzských hudobníkov. Už veru bolo aj na čase. O novej športovo turistickej MZ-te sa zatiaľ iba rozprávalo. Trvalo to tri a pol roka, kým sa od oficiálneho ohlásenia modelu dostala na cesty prvá várka zo sériovej výroby. Splní očakávania? Sľubovaných bolo 114 koní...
![]() |
Ako sa ukázalo na meracej lavici Dynojet, sila je ešte väčšia: na spojke rovných 118 koní pri otáčkach 9400/min. Celkom pekná hodnota a to aj odhliadnuc od toho, že krivka výkonu nie je práve najrovnejšia. Odráža sa to najmä na vibráciách pri plnom zaťažení, ktoré už vôbec nie sú príjemné. Pri 5000ot/min sa trasie celý stroj, od riadidiel až po stúpačky. To je impulz pre jazdca ihneď podradiť, a rýchlo preč z tohto nepriateľského poľa. Inak dávkuje motor výkon priemerne do tých 5000ot/min, pri 3000ot/min je cítiť začiatok záberu. Celkový dojem: ťahá rovnomerne až do červeného poľa. Tu sa už nerovnosti výkonovej krivky pri jazde badať nedajú. Skôr sa treba sústrediť na prácu s plynom, keďže sa konštruktérom nepodarilo dosiahnuť to, aby odozva na pohyb zápästím nebola taká surová. Ak sa s plynom nepracuje s dostatočným citom, vyvolaná reakcia sa prejaví prudkým trhnutím a neúmerným zaťažením pohonnej jednotky.
![]() |
Trojlúčové „elektróny“ dostali obutie Metzeler Sportec M-1 |
Úzke zákruty a pomalšie naklápanie sa tak stávajú výzvou. Každý drsnejší záber plynom znamená svojvoľnú zmenu smeru. Skrátka treba byť veľmi zžitý s týmto motocyklom nato, aby sa dali aj pomalšie prejazdy zákrutami dostatočne vychutnať.
![]() |
Potešenie z jazdy sa prejaví pri akcelerácii, keď sa ručička otáčkomera prehupne cez hodnotu 6000. V tom momente je motor správne naladený na svižnú jazdu, pretože výkon prudko stúpa. Správne ho využiť pomáha 6 stupňová prevodovka, ktorá je síce presná, ale k radeniu treba vyvinúť určitú silu. Vysoké otáčky sa premietnu aj do spotreby. Pri jazde mimo mesta dosiahne hodnotu 6,2 litra na 100 km, pri 20 litrovej nádrži sa tak dá uhnať viac ako 300 kilometrov.
Podvozok je od výroby nastavený dostatočne tuho, Marzocchi–upsidedown v kombinácii s centrálom Sachs dokážu citlivo reagovať aj pri vyššom tempe športovej jazdy. Presnou odozvou zabezpečujú bezprostredný kontakt s vozovkou. Vďaka plne nastaviteľnému podvozku sa dá zvoliť dostatočný komfort pre turistickú jazdu aj po zvlnených komunikáciách. Akcelerácia na nerovnom povrchu síce vyvolá na riadidlách pohyb ako pri ryžovaní, ale toto trhanie netreba brať vážne. Sú o tom presvedčení aj konštruktéri z MZ, veď oni rozhodli, že táto športová turistika posilňovač riadenia nepotrebuje. Pohyby riadidlami sa dostatočne prenášajú a ani pri prudkej zmene smeru nie je potrebné vyvinúť veľký tlak. Aj napriek hmotnosti cez 200 kilogramov sa dá hovoriť o dokonalej obratnosti. Brzdy Nissin sa ukázali ako dobrá voľba. Žiaden extrém, žiadne kusnutie, iba spomalenie. Predná vidla však pri „dupnutí“ na brzdy reaguje tvrdým spätným úderom.
Ak chce byť MZ konkurencieschopná, mala by prejsť niektorými úpravami. Ani nie tak podvozku, ako pohonnej jednotky. Už v blízkej budúcnosti sa chce výrobca venovať úprave krivky vstrekovania, aby vyhladil chod motora a upravil jeho podanie výkonu aj pri prudšej akcelerácii. Inak sa uvedenie vcelku podarilo. Svojský dizajn, nezameniteľný zvuk a racionálne postavený podvozok.
![]() |
Motor:
Vodou chladený štvortakt, radový dvojvalec s jedným vyvažovacím hriadeľom. Dve vačkovky poháňané reťazou s vrchným uložením, štyri ventily na valec. Elektronické vstrekovanie paliva s priemerom sacieho potrubia 52 mm, trojcestný katalyzátor, akumulátor 12 V/12 Ah, štartér.
Vŕtanie × zdvih: 96 × 69 mm
Objem valcov: 999 cm3
Kompresný pomer: 11:1
Nominálny výkon: 114 koní (84 kW) pri 9000ot/min
Max. krútiaci moment: 98 Nm (10 kpm) pri 7000ot/min
Prevody:
Primárny cez ozubené kolesá, hydraulicky ovládaná viaclamelová spojka v olejovom kúpeli, šesťstupňová prevodovka, sekundárny prevod O-krúžkovou reťazou.
Podvozok:
Oceľové trubky. Vpredu obrátená teleskopická vidlica s vnútorným priemerom 43 mm, vzadu uzavretá hliníková kývačka s centrálom. Vpredu dvojitý kotúč s priemerom 320 mm(štvorpiestik), vzadu kotúč s priemerom 240 mm a dvoma piestikmi, zliatinové disky.
Pruženie vpredu/vzadu: 120/120 mm
Rozmer ráfov vpredu/vzadu: 3,50x17 / 5,50x17
Pneu vpredu/vzadu: 120/70 R 17 / 180/55 R 17
Rozmery a hmotnosť:
Rázvor : 1425 mm
Uloženie prednej vidlice: 65°
Výška sedla: 835 mm
Hmotnosť (celková): 234 kg
Nádrž/rezerva: 20/5 l
Zrýchlenie:
0–100 km/h 3,6 s
0–140 km/h 6,0 s
0–200 km/h 12,3 s
Maximálka: 240 km/h
Spotreba: 6,2 l/100 km
Napísal: Helmut Dieb
Foto: Rossen Gargolov
Pridané dňa: 21.04.2004 Autor: Awia