[Novinky - Reportáž]
Počas testovačky Duke 390 v Salzburgu sme dostali možnosť nahliadnuť aj na miesta kde sa legendárne stroje "Ready to Race" rodia - konkrétne do útrob troch tovární v Mattighofene. Prinášame vám okrem verím že pútavého čítania aj bohatú fotogalériu a video.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia a ktm.at
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
![]() |
Hlavná budova továtne KTM |
KTM : Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen - Za touto trojicou písmen sa skrýva meno zakladateľa ale ale aj miesto - mesto Mattighofen v hornom rakúsku, kde má dnes sídlo a výrobné závody spoločnosť KTM Sportmotorcycle. My sme dostali jedinečnú príležitosť nahliadnuť do útrob troch tovární, resp. oddelení. Začali sme v hlavnej výrobnej linke, kde sa motorky kompletujú. Potom sme sa presunuli len neďaleko do motorárne a nevynechali sme ani športové oddelenie KTM Factory racing.
Hlavná hala kde sa dnes motorky KTM kompletujú je takmer novostavba. Ako sa výroba v KTM rozširovala, staré priestory už nevyhovovali. Nová výrobná hala sa nachádza na okraji mesta Mattighofen. Hala má zvonku vcelku slušné rozmery a pochopiteľne jej dominuje oranžová farba.
![]() |
Nech sa páči, vstúpte |
Prehliadku začíname v medziskladisku, kde na plné obrátky maká logistika. Výroba je totiž založená na minimálnych skladových zásobách a na kvalitnej logistike, ktorá riady dodávku komponentov od subdodávateľov. Celá logistika sa tak plánuje na mesiace dopredu. Z tohto medziskladu sa potom komponenty presúvajú na výrobnú linku.
V hlavnej výrobnej hale sú štyri identické linky na výrobu + jedna linka na výrobu prototypov a prípravu sériovej výroby. Jedna linka je dlhá cca 60m a má tvar písmena U (takže 2x60m + oblúk) Všetky 4. linky sú rovnocenné, na každej z nich je možné vyrábať akýkoľvek model značky. Napriek tomu sa snažia na jeden raz vyrobiť čo možno najviac kusov z jedného modelu. Prestavenie linky a logistiky je totiž časovo náročný proces, počas ktorého výroba stojí.
![]() |
Linka samotná nieje pohyblivá, pohyb vždy vychádza smerom od pracovníka, ktorý hotový medzivýrobok posunie ďalej. Počas jedného dňa fabrika vyprodukuje až 400 motoriek. Kľúčovým pre skladanie motoriek v takomto rýchlom tempe je tzv. pre-assembling – teda predskladanie komponentov do väčších blokov. Popri pracovníkovi, ktorý je na linke, pracuje ďalší, ktorý mu chystá do zásoby celky, ktoré sa potom montujú na výrobok. Napríklad celá podsedlová časť je skompletovaná ako jeden celok a odložená pracovníkom na regál vedľa linky. Pracovník na linke potom už len k motorke na linke primontuje celú podsedlovku a posúva motorku ďalej po linke.
Takáto výroba rozhodne nie je žiaden veget. Na druhej strane v KTM nechú aby ich zamestnanci robili pod stresom, alebo dokonca v panike, pretože to má výrazný dopad na kvalitu. Priorita teda nieje v čo najvyššom počte motoriek denne ale v najvyššom počte kvalitných bikov. Vo fabrike preto nieje žiaden zamestnanec, ktorý by chodil okolo, kontroloval pracovníkov a „povzbudzoval“ ich do práce. Namiesto toho je vo výrobnej hale len displej, na ktorom je zobrazený počet dokončených bikov a tiež koľko ich treba v tento deň ešte vyrobiť. Ľudia tak pracujú koncentrovane, no nie v panike.
Na konci každej linky je kontrolná kabína s dynamometrom. Robí sa tam hneď po skompletovaní motorky funkčný test. Motory, sú testované aj samostatne na konci výrobného procesu v motorárni.
![]() |
Týmto spôsobom výroby teda trvá kompletovanie jedného motocykla od úplného začiatku až po odoslanie v priemere menej ako jednu hodinu. Samozrejme, čas sa líši aj od modelu k modelu. Pri množstve manuálnej práce sa dostavujú aj nejaké chyby. Štatisticky je to 3-5%. Ak sa vyskytne nejaký problém, s komponentom, niektorý diel je poškrabaný, poškodený a podobne, na linke sa to neopravuje, iba zdokumentuje. Tieto veci rieši potom kontrola kvality v závere procesu. Tá si dáva záležať, pretože pre fabriku je najhorší stav ak sa zlý výrobok dostane až k dílerovi. Následne riešenie, zasielanie napríklad len poškodeného blatníka a pod. je zbytočne nákladné.
![]() |
Ako sme sa presúvali halou ďalej prišli sme do sekcie, kde si KTM ako jediný výrobca motoriek sám kompletuje vypletané kolesá. Odlievané kolesá prichádzajú od dodávateľov a v KTM dostanú len brzdové kotúče a pneumatiky, no z kvalitatívnych dôvodov si KTM kompletuje vypletané kolesa vo vlastnom závode.
Zaujímavou kapitolou je aj balenie motoriek na odvoz. Ten sa delí na európsky a zaoceánsky. Európske dodávky sú logisticky riešené priamo z fabriky kamiónmi. Pre zaoceánsku dopravu je však potrebné motorky zabaliť do drevenného kontajnera, vypustiť vŠetky kvapaliny, často demontovať plexištít, riadidlá, kolesá a podobne. Motorky sa potom naložia do kontajnera a putujú loďóu napríklad do USA. Stáva sa – a nieje to jedinečný prípad – že niektorý kontajner počas prepravy jednoducho spadne z lode do oceánu. Všetko je síce poistené, ale časová strata po strate 100ks motoriek sa už len veľmi ťažko dá dohnať.
Piata linka – sa „skrýva“ v rovnakej výrobnej hale, ale je za plotom. Slúži na výrobu presériových modelov a prototypov. Je to miesto kde si podávajú ruku vývojári a dizajnéry s výrobou. Vývoj je totižto dokončený až vtedy, keď výroba vie ako daný model produkovať. Môžete mať dokonalý prototyp, je to ale nanič ak nieje uspôsobený nato, aby sa z neho dalo vyrobiť 50 000 kusov. Každý model si teda prejde touto linkou kde spolu robia dizajnéri s výrobou a podľa potreby upravujú výrobok tak, aby bola možná aj hladká sériová výroba.
Okrem toho sa na tejto linke montujú aj špeciálne modely ako 250 Racer, Rally motorky – 450 Rally Replica a podobne – modely vyrábané v menšom počte od 20 do 100 kusov. Pre takéto počty sa neoplatí využívať niektorú z hlavných liniek
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Motoráreň, KTM Factory racing a Video.
Motoráreň sa nachádza nedaleko hlavnej fabriky, sotva 5 minút jazdy. Bola dokončená v roku 2002 Je to podobná budova a my začíname prehliadku v jej zadnej časti, pretože je to miesto, kade prichádzajú do továrne komponenty. Rovnako ako v hlavnej budove je tu medzisklad komponentov.
Motoráreň má dve výrobné linky, ktoré sú takmer identické, s minimálnymi rozdielmi v niektorých nástrojoch a podobne. Zjednodušene sa dá povedať že na linke 1 kompletujú menšie motory a na linke 2 tie väčšie.
![]() |
Výrobná kapacita bola cca 50 000 motorov ročne v roku 2002 a dnes je na úrovni 95 000 ks. Toto všetko je možné prí práci na jednu smenu. V tejto fabrike prichádzajú na svet všetky motory KTM okrem 85SX a Duke 125/200/390. Denne teda fabriku opúšťa 300 – 400 motorov.
Bloky motorov si KTM vyrába sama na vlastných CNC strojoch. Bloky sa vždy vyrábajú v pároch a tak sa používajú aj na celú montáž motora. Najprv sa do blokov strojovo a v jednom ktorku nalisujú všetky ložiská a guferá. Rovnako sa do bloku vyrazí už aj číslo motora. Potom idú na linku, kde je priebeh veľmi podobný ako pro montáži motocykla. Pracovník na linke postupne vkladá nejaký hotový pripravený komponent a posúva celok po linke ďalej. Počas najšej návštevy kompletovali na linke 1 motory 450 EXC pre USA a zaujímavosťou bolo, že som natrafil na kľukovky do tohto motora, ktoré pochádzajú od slovenského dodávateľa.
![]() |
Na rozdiel od liniek kde sa motorky kompletujú, je v motorárni prechod na výrobu iného motora oveľa jednoduchší, jednoducho na vstupe prídu iné bloky motora a linka pracuje s inými komponentmi. Všetky jednoválcové motory majú totiž veľmi podobný výrobný proces. Dve motorové linky musia byť schopné dodávať motory pre 4 výrobné linky v hlavnom závode.
Na výstupe z liniek je 6 testovacích miestností s dynamometrom, pretože po dokončení sú všetky motory naštartované a majú za sebou kompletný horúci beh. Po úspešnej kontrole dostáva motor nové filtre a náplne a je pripravený na expedovanie.
Na konci návštevy sme sa nevyhli častej otázke o predlžovaní servisných intervalov. Odpoveď odborníka bola jasná: „Podľa môho názoru nieje potrebné mínať za najdrahšie oleje, ale radšej olej meniť častejšie.“ Rovnako dodal, že najdôležitejšia je prvá výmena oleja v motore po prvých 1000km.
![]() |
Motor pripravený na horúci test |
Športové oddelenie KTM Factory racing – budova ktorú sme navštívili ako poslednú, je v prevádzke teraz prvý rok. Nachádza sa asi 5 minút jazdy od hlavného závodu a hneď vedľa motorárne. V minulosti boli motošport sekcie rozdelené na viacerých miestach. Dnes je všetko na jednom mieste od endura, motokrosu, Moto3, extrém endura až po rally. Celá budova má rozlohu cca 350 m2 a priamo tu pracuje cca 60 ľudí. KTM motorsport ale zamestnáva asi 120 ľudí na celom svete (vrátane pobočiek v USA, Belgicku a pod). Všetky športové rozhodnutia, vývoj aj výroba špeciálnych dielov pre motoršport dnes prebieha tu.
![]() |
Prehliadku sme začali akousi „sieňou slávy“, kde boli vystavené rôzne úspešné motorky značky, ktoré zbierali svetové tituly v rôznych discipinach. Potom sme sa už presunuli do vývojových a výrobných priestorov ale treba povdať že tam bolo dosť prázdno, pretože všetky tímy boli vo svete na pretekoch.
Pokračovali sme sekciou Moto3, kde nám ukázali nielen priestory, ale aj motorky tejto triedy. KTM začala s vývojom špeciálu pred dvoma rokmi od nuly a dnes majú motorku, ktorá má titul. Tohto roku majú už 16-jazdcov, ktorí sedlajú KTM.
Po presune do priestorov motokrosárov sa dozvedáme aj o ďalšej vyvojovej dielni KTM pre motokros v Belgicku, kde sú vraj oveľa lepšie tréningové podmienky. Väčšina svetových MX tímov má sídlo v Belgicku alebo Holandsku pretože je tam dostatok tratí na testovanie a tréningy. Továrenskí jazdci jazdia tú najnovšiu techniku, ktorá sa ale potom po úpravách dostáva aj do sériovej výroby nasledujúci rok.
![]() |
Keď sme sa presunuli do sekcie Rally, reč sa zviezla samozrejme na Cyrila Despresa a jeho odchod z KTM. V tom čase ešte nebolo známe s ktorou znackou Cyril zmluvu podpíše. V KTM Racing aj vďaka domu dostal šancu v sedle rally motorky aj Tadeuzs Blazusiak na Abu Dhabi Desert Challenge.
V závere som sa nevyhol ani téme osudu značky Husqvarna v rukách KTM. Zatiaľ je všetko veľmi čerstvé a športová sekcia vraj funguje „po starom“ Ale ako mi povedali, tak KTM má s Husqvarnou podobné plány ako s Husabergom. Mnoho komponentov bude podobných ale vraj v tých hlavných by mali byť rozdiely.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia a ktm.at
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Na prehliadku nás pozvala KTM CEE.
Pridané dňa: 12.06.2013 Autor: Awia