http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 1

[Testy a predstavenia - Doplnky]

Počas dovolenky v Nórsku som sa podujal na krátky testík štyroch navigácii od Garminu.

Ako vybrať navigáciu na motorku som riešil celkom dlho. Spočiatku som sa pokúšal nahradiť drahú motonavigáciu PDAčkom, ktoré som používal v aute. V aute bohato stačilo, na moto to bolo na … figu. Smartfon dopadol rovnako, nasledovala konečne moto navigacia za skvelých 170 eur. Po 3 týždňovej dovolenke putovala tam kam patrí - do auta. Takže prišla na rad otázka, či bude stačiť tá za 3 kilá, alebo radšej tú za 600. Na pár tranzistorov je to celkom slušný peniaz. Voľba padla na vtedy horúcu novinku Garmin Zumo 350 LM. Teraz sa naskytla možnost porovnať v teréne 350tku s ostatnými moto navigáciami od Garminu: už staršie Zumo 660, univerzálna Montana 600 a GPSmap 62st - posledný mohykán, plne ovládaný tlačidlami. Prezradím hneď na začiatku, že test dopadol trochu netradične.

 Navigácie nabité, môžme vyraziť
Navigácie nabité, môžme vyraziť

Po 10 000 km sa mi nepodarilo vybrat víťaza ani porazeného. Prišlo mi to ako porovnávať v jednom teste Hondu Goldwing, Ducati Monster, GSko od BMW a k tomu ostré enduro od KTM. Každá mala niečo do seba.

Skrátim kompletnú technicku špecifikáciu na pár základných faktov a budem sa viac venovať skúsenostiam a dojmom z používania.

Zumo 660Zumo 350Montana 600 MotoGPSmaps 62ST
Uhlopriečka4,3 palca4,3 palca4 palce2,6 palca
Rozlíšenie480x272480x272480x272160x240
OvládanieDotyk. displejDotyk. displejDotyk. displejTlačidlami
BatériaLi-ion, vymeniteľnáLi-ion, zabudovaná3x AA alebo Li-ion2x AA
ModyAuto, motoAuto, motoAuto, moto, loď, cyklo, chodecAuto, moto, loď, cyklo, chodec
Dodávané mapové podkladyCity Navigator Europa + LM aktuálizácia City Navigator Europa + LM aktuálizáciaCity Navigator Europa + SK topoTopo mapa europy + SK topo
Použiteľné mapové podklady- City Navigator - Topo mapy- City Navigator - Topo mapy- City Navigator - Topo mapy - BirdsEye (satelitné snimky) - vlastné mapy- námorné mapy- City Navigator - Topo mapy - BirdsEye (satelitné snimky) - vlastné mapy- námorné mapy
PamaťCca 3,8 GB +MicroSD karta8 GB + MicroSD karta3GB + MicroSD karta500 MB + MicroSD karta
Rozmery13.5 x 8.4 x 2.3 13.0 x 9.4 x 3.07.48 x 14.42 x 3.6413,7 x 17,5 x 5,8
Hmotnosť 270g270g289g s bateriou260g s bateriou

Zumo 660

Zumo 660 je momentálne najvybavenejšia navigácia pre motorkárov od Garminu. A aj napriek tomu, že je na trhu už pár rokov, stále patrí medzi naj navigácie. Na krk mu začalo dychať novšie Zumo 350 z vlastných radov.

 Zumo 660
Zumo 660

Vyhotovenie

Dizajn je decentný, taký univerzál na každú motorku. Zariadenie je spĺňa normu IPX7, čiže žiaden dážď mu neublíži. Dotykový displej s uhlopriečkou 4,3 palca sa dá ovládať aj v rukaviciach. Z technických parametrov ešte spomeniem slot na microSD kartu, BT s podporou A2DP a vymeniteľnú batériu. BT v prilbe často nepoužívam, takže je pre mňa doležité, aby som dobre videl na displej za každých podmienok. Prvú polovicu cesty Nórskom som bol sklamaný, keďže na priamom sĺnku som videl figu a v porovnaní s ostatnými zariadeniami bolo na tom Zumo 660 najhoršie. Až keď som začal laborovať s držiakom, našiel som tú správnu polohu. Displej bol zrazu jasnejši a dobre čitateľný aj na slnku, takže zvyšnych 5000 km no problem.

Menu

Na menu si treba zvyknút no mohlo by byť viac užívateľsky príjemnejšie. Keďže ma pomerne veľa nastavení, občas som sa v menu stratil. Na druhej strane som vedel celkom rýchlo a jednoducho naťukať smer k pumpe (aj počas jazdy). Počas navigovania je možné nastavit 3 rôzne zobrazovania dátových poli. Vyberať sa dá z množstva údajov o rýchlosti, čase, vzdialenosti, atď. Najviac mi vyhovalo zobrazovanie na pravej strane, keď neuberalo z miesta na výšku. Celkom zaujimavý je údaj o západe slnka - pri stanovani potom neprekvapí, že je zrazu tma (využitie za polárnym kruhom v lete je však diskutabilne :-) ). Jednoducho sa dá prepnut na trasový počítač a ten už zobrazuje údajov do aleluja.

 Menu
Menu

Navigovanie

Samotné navigovanie je na vysokej urovni. Cieľ je možné zadať ako adresu, súradnice, vybrať bod na mape, či vyhľadať v databaze POI. Tá je celkom rozsiahla a často som ju využíval pri hľadaní pumpy, kempu, bankomatu atď… Čo sa týka presnosti adries hodnotím na výbornú s hviezdičkou. Na zadanú adresu odnvavigovalo vždy presne. Problémové sú občas samotné inštrukcie na zmenu smeru, ktore si Garmin trochu zjednodušuje. V podstate platí, že ak nehlási žiadne odbočenie, treba sa držať hlavnej cesty. Niekedy to však nebolo až také jednoznačné a na križovatke som sa musel poobzerať, kam to vlastne mám íst. Vyhodou je, že neotravuje 100x na diaľnici "Držte sa vľavo", nevýhoda zas, že treba sem tam kuknúť na displej na križovatkách. Pri zlom odbočení, je prerátanie trasy rýchle a bez problémov sa dostanete na pôvodný smer. Zobrazovania mapy je tiež v duchu "v jednoduchosti je krása". Žiaden 3D reliéf so západom sĺnka, či iné okrasy. Vynikajúce sú fotografické výjazdy z dialnice, kedy sa na polovici obrazovky zobrazí fotografia exitu, a človek sa hneď lepšie zorientuje a zaradí do správneho pruhu.

Ďalšie funkcie

Okrem navigovania má Zumo 660 ešte zopár zaujímavých funkcii. Prevodník mier, kalkulačka, prehliadač obrázkov či prehrávač mp3. Veľkou výhodou je možnosť spárovať so zariadením telefón a prijať hovor. Najprv sa mi to zdalo zbytočné, no keď je človek na dovolenke 3 týždne a trávi celý deň na motorke, začne byť otravné vyvolávať späť a hlavne v roamingu. Okrem štandardnej cestnej mapy vie Zumo 660 pracovať aj s topomapami od Garminu.

Praktické skúsenosti

Tak a tu je zopár mojich postrehov. Displej je veľmi dobrý, ak ho porovnávam s tým, čo som používal na navigovanie pred Zumom . Inak sa však javí, ak ho porovnám s ostatnými Garmin zariadeniami. Tu získalo Zumo 660 zemiakovú medailu zo štyroch porovnávaných zariadení. O čosi lepšie je na tom novšia 350tka, ktorá ma displej o niečo jasnejší. Montana a GPSMaps 62 majú iný typ displeja, ktorý je výrazne lepší na priamom sĺnku. V menu mi chýbala možnosť vyhľadať POI popri trase či v okolí ciela ako to vie Zumo 350. Zbytočne to zdržiava napr. pri hľadaní pumpy. Ďalej mi vadilo to zjednodušovanie navigačných pokynov a trasy. Z niekolkotisicoveho mestečka je zrazu jedna hlavná cesta, čo som vyriešil priblížením mapy, aby som šiel na istotu. Chýbala mi aj možnosť výpočtu ekonomickej trasy, na výber je iba najkratšia alebo najrýchlejšia. Pokial viem, automobilové gépéeská od Garminu máju aj túto možnosť, tak prečo ekonomické trasa chýba na motocyklových (toto sa tyka aj zuma 350)? Zumo 660 zobrazuje alarm pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti, no je škoda, že sa nedá nastaviť aj tolerancia. Fungovalo to občas dobre (+- par metrov od zmeny rýchlosti), občas s väčšou odchýlkou (+- 100 metrov), hoci vo Švédsku bola maximálna povolená rýchlosť často nesprávna (70 namiesto 50). Takže ako doplnková informácia je to ok, ale občas to môže miasť a je lepšie sledovať dopravné značky.

 Sobiu dopravnu zápchu Zumo 660 nehlási
Sobiu dopravnu zápchu Zumo 660 nehlási

Na 100% sa nedalo spoľahnúť ani na databázu POI. Stalo sa, že sme dorazili na pumpu, ktorá však vôbec neexistovala, alebo aj naopak, našli sme pumpu bližšie ako bola najbližšia podľa navigácie. Celkovo však hodnotím datábazu výborne, 3 týždne sme podľa nej hľadali pumpy a ubytovanie a až na pár prešľapov bolo všetko ok. Pri hľadaní ubytovania som narazil aj na takú vec, že občas boli POI rozdelené do kategórii hotel, kemp atď. a občas boli všetky spolu. Takže som sa snažil uhádnuť podľa názvu, či je to kemp alebo hotel. Keď už sa bavíme o POI, chýbala mi kategória trajekty.

Zumo 660 ponúka 3 úrovne detailov mapy. Priznám sa, že som nezistil presne, čo ktorá úroveň zobrazuje, takže som si musel vystačiť s tým, či chcem viac alebo menej detailov. Ale ani pri tých najvyšších detailoch nezobrazilo vždy pumpu pri ceste, ale kopec rôznych obchodov či bankomaty tam boli zobrazené. Lenže ja chcem jazdiť, nie nakupovať!

Po pripojeni k PC sa javi Zumo ako externý disk s kapacitou necelých 4 GB. Na najnovšie mapové podklady to už nestačí a treba použiť mico SD kartu alebo nahrať iba časť máp. Tu by som upozornil, že pri pomalej karte potom môžu nastať problémy pri prekresľovaní, ako mne pred zložitejšou križovatkou v Mnichove. Kontrolujem si na displeji kam mám odbočiťa zrazu biela obrazovka, sekundu, dve nič a až potom sa prekresli celá križovatka. Toto sa našťastie stalo počas mojej dovolenky len párkrát a za vinu som to dal pomalej pamäťovej karte.

Silné stránky

Aby som len nekritizoval, podľa Zuma 660 som odnavigoval bez nejakých problemov takmer 5000 km od diaľnic cez lokálne cestičky až po veľké mestá. Ponúka výborný displej, zvláda spárovanie s telefónom aj presmerovanie hovoru do prilby, prehrávanie mp3. Čo vie však úplne najlepšie, je presne doviesť na zadanú adresu. Nestalo sa mi, aby sme došli do cieľa a ten bol o pár blokov ďalej, za toto dávam jednotku a s hviezdičkou. Mapy obsahujú mnoho ďalšich užitočných informácií o obchodoch, bankomatoch, pumpách atď. Bezproblémové je aj vytváranie trasy, či už v PC alebo priamo v navigácii.

Záverečně zhodnotenie

Ak by som mal prirovnať Zumo 660 k nejakej motorke, určite by to bola Honda Goldwing. Maximálna výbava a minimálna konkurencia. Ale kedže je na trhu nejaký ten piatok, niektoré parametre maju ine gépéeska lepšie.

Plusy a mínusy

plnohodnotný BT s možnosťou telefonovania, MP3 prehrávač, databáza POI, slot na kartu microSD Slabší displej v porovnaní s ostatnými modelmi Garmin, komplikovanejšie menu, menšia kapacita pamäte

Zumo 350

350tka vychádza zo 660 ale je postavená o triedu nižšie ako vlajková loď Zumo 660. Chýba jej vymeniteľná batéria či možnosť spárovania s telefónom cez BT. Napriek tomu je v niektorých ohľadoch lepšia a ak človek oželie telefonovanie, mp3 a dalších pár drobností bude Zumo 350 správna voľba.

 350 skončila pre nedostatok miesta na menšom GéeSku
350 skončila pre nedostatok miesta na menšom GéeSku

Vyhotovenie

Pri 350tke sa dizajnéri trochu viac odviazali a povedal by som, že dizajn je atraktívnejší. Telo je pogumované, dobre sa drží a pôsobí robustne. Vodotesnosť opäť zaručuje štandard IPX7. Na spodnej strane pod gumovými krytkami nájdeme audio vystup a slot na microSD kartu. Baterka je napevno zabudovaná a nedá sa vymeniť. Okrem verzie 350 je na trhu aj Zumo 340. Ide o to isté zariadenie, jediný rozdiel je v mapových podkladoch. 340tka ma o pár krajin menej, ale zato nižšiu cenu. Zumo 350 má aj modrý zub, podporuje však spojenie s hands-free. Čiže spárovať sa dá iba s BT interkomom v prilbe, na telefon a iné zariadenie zabudnite. Lepšie je na tom 350tka s vnútornou pamäťou. Tá je až 8 GB, čo s rezervou stačí na celú cestnú mapu Európy a ešte zostane dosť miesta na turisticke topo mapy. To je prvá vec, kde Zumo 350 poráža drahšiu 660tku. No poráža ju aj v displeji, ktorý je síce rovnako veľký, ale viditeľne jasnejši a má aj lepšiu viditeľnosť na sĺnku.

Menu

V Garmine popracovali aj na menu a to je teraz prehľadnejšie a ľahšie sa v ňom orientuje. Možno aj preto, že niektoré položky odtiaľ zmizli a pribudli rôzne skratky na niektoré funkcie. Pre mňa najužitočnejšia je možnosť vyhľadávať POI popri trase, či v okolí cieľa. Ak potrebujem natankovať, dám vyhľadať pumpy popri trase a navigácia ma nebude ťahať späť alebo mimo trasu. Ďalším plusom je kategória trajekty v databáze POI. Škoda však, že zmizla možnosť zmeniť umiestnenie dátových polí pri navigovaní. K dispozícii je len panel na spodnom okraji displeja so 4 údajmi, ktorý uberá z miesta na výšku. 660 má aj bočny panel alebo zobrazenie v rohoch. Nastaviť je možné akurát dizajn panela s rôznymi motívmi. Trasový počítač naštastie neutrpel žiadnu ujmu a ponúka rovnaké množstvo údajov ako pri 660.

 Trasový počítač
Trasový počítač

Ďalšie funkcie

Okrem samotného navigovania 350tka ponúka aj kalkulačku, budík a prevodník veličín, no najzaujímavejšou funkciou je však servis. V ňom sa dá nastaviť akú údržbu treba spraviť po koľkých kilometroch. Základné úkony už existujú, dajú sa však pridávať nové a po nastavení bude Zumo bude odratávať kilometre do dalšej výmeny oleja, filtra, sviečok či návštevy servisu.

Navigovanie

Samotné navigovanie je podobné ako pri Zumo 660. Podporuje tiež len dva rôzne výpočty trasy, najrýchlejšiu a najkratšiu. Novší model pre motorkárov bude ponúkať aj moznosť uprednostňovať kľukatejšie cesty. Mne by zatiaľ stačila aj tá ekonomicka trasa. Naplánovať trasu pomocou plánovača je úplna hračka. Stačí vybrat prejazdové body, uložiť a môže sa íst. Prejazdové body sa dajú neskôr preusporiadať, vymazať alebo pridať ďalšie. Musím povedať, že toto vyriešili v Garmine na jednotku. Čo sa týka ostatných vecí, väčšinou plati to, čo pre Zumo 660. 3 úrovne detailov na mape, značné zjednodušenie trasy pri navigovaní a maximálna presnosť. Žiadne 3D budovy v meste ani efektný reliéf so zapadajúcim slnkom. Grafické prevedenie je jednou z mála oblastí, kde ma konkurencia navrch. Snáď jedinou takouto grafickou vychytávkou Garminu sú spomínané fotografické exity na dialniciach.

 Fotografické výjazdy na diaľnici
Fotografické výjazdy na diaľnici

Praktické skúsenosti

Zumo 350 mám od jeho uvedenia do predaja. Prvé verzie firmware mali drobné nedostatky. Občas nastal problém pri navigácii, nefungovalo spojenie s čínskym BT interkomom. S novými verziami firmware zmizli všetky problémy a pribudli aj nejaké vylepšenia. Čo sa týka navigácie, povedal by som, že Zumo 350 a 660 navigujú rovnako a rozdiely sú skôr v prevedení. Čo však hovorí pre 350 je lepší displej, väčšia vnútorná pamäť a prepracované menu. Displej sa prejaví hlavne na priamom slnku. Do vnútornej pamäte sa zmestí kompletná mapa City Navigator Europe. A aj ked každá nova verzia mapy je väčšia a väčšia, myslim že tých 8 GB bude ešte dlho stačiť. Menu sa zmenilo rozhodne k lepšiemu a orientácia v ňom mi už nerobila problem. Navyše pribudli rôzne skratky na rýchlejší pohyb v menu. Subjektivne sa mi zdalo ze 350 ma aj lepsi prijem signálu.

Silné stránky

350 sa nesnaží isť cestou aby ponúkala čo najviac funkcii. Žiadne prehrávanie mp3, telefonovanie, vymeniteľná batéria alebo 3D budovy v meste. Snaží sa zaujať kvalitným spracovaním, pohodlným plánovaním a prvotriednym navigovaním. Prináša aj zaujímavú novinku v podobe sledovania servisných intervalov. Pár drobností jej k dokonalosti ešte chýba, ale o čom by bola potom dalšia generacia 

Plusy a mínusy

Funkcia servis, kapacita vnútornej pamäte + slot na microSD kartu, pevný držiak na motorku v balení, ovládanie, plánovač trasy Chýba ekonomická trasa, labilný držiak do auta

Pokračovanie testu:

11.11.2013 - zooo Čitatelia: 11499 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Doplnky]

-

Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 2

Počas dovolenky v Nórsku som sa podujal na krátky testík štyroch navigácii od Garminu. V tejto časti sa pozrieme na GPSmaps 62ST a Montana 600 Moto.

 

Pridané dňa: 03.10.2013 Autor: zooo

http://motoride.sk