http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Kawasaki W800 Special Edition 2014 - retro ako sa patrí

[Testy a predstavenia - Test]

Motorkári, ktorí nemajú motorku len na premiestňovanie sa z bodu A do bodu B, často používajú v spojitosti s motocyklom slovo duša. Nie tá gumená, ale tá druhá, dráždiaca tých, čo na ňu neveria a blažená pre tých, čo ju v motorke hľadajú.

Neexistuje presná definícia, čo by to malo byť, ale väčšina sa zhodne na tom, že z krajiny vychádzajúceho slnka je tých mašín s dušou pomenej... a preto vďaka za každú jednu, ktorá ju má.

Keď si s odstupom času prečítam tento úvod, tak ako niektorých z vás, aj mňa napadne – nie je to príliš patetické? No potom si premietnem, aké pocity vo mne vyvolávala počas spoločne strávených kilometrov a poviem si, nech, nie vždy je nutné byť racionálny a už vôbec nie pri motorkách. Reč je o Kawasaki W800 Special Edition a vopred sa ospravedlňujem, že tento test nebude mať snahu byt objektívny ako pravítko, ale bude skôr o primitívnej radosti z motorkovania.

Trocha histórie

W800 nie je len módny výstrelok retro vlny, ale má za sebou desaťročia starých prapredkov, ktorých korene siahajú až do Británie. Za prvého z nich sa dá považovať anglická značka BSA a ich model A7, ktorý vznikol už v roku 1946. S obmenami a s iným názvom sa vyrábal až do roku 1961. O pár rokov neskôr kúpila Kawasaki spoločnosť Meguro, ktorá vyrábala licenčné kópie motocyklov BSA. Tak vznikli v rokoch 1965-1975 prakticky priami potomkovia W800-ky a síce W1 (v tej dobe najväčší objem motora v Japonsku), W2 a W3. Ich éra skončila nástupom štvorvalcových motorov.

V roku 1999 chcela Kawa oživiť tradíciu a vyslala do sveta W650, od ktorej je odvodená dnešná 800-ka. Vyrábala sa do 2007-ho a bola to nefalšovaná stará škola s karburátormi, nakopaváčkou a zadnou bubnovou brzdou. V roku 2011 sa začal písať príbeh W800-ky, popri ktorej sa vyrábala aj špeciálna edícia, a o tej dnes bude reč.

Krása je subjektívna, ale...

Vnucovať niekomu svoju predstavu o kráse proste nejde, ale pravda je, že drvivá väčšina obecenstva, čo W800 videla, na ňu skladala ódy. Výnimku snáď tvoril len zlomok z mladšej generácie odchovanej na plastoch a futuro dizajne.

Jej retro dizajn nie je samoúčelný, je nadčasový a nepodlieha módnym výstrelkom. Špeciálna edícia posúva do popredia okrem tvarov hlavne farby a ich kontrast. Lesklý červeno-čierny lak je na krásne tvarovanej nádrži zdobenej chrómovým vekom nádrže a emblémom W, lesklo čierno lakované sú aj blatníky, rám, klasické guľaté svetlo lemované chrómovým pásom a aj všetky bočné “dekle“. To všetko v ladiacom rozpore s matnými zvodmi výfukov aj samotnými výfukmi retro tvaru a čiernymi ráfikmi vypletaných kolies.

 Kawasaki W800
 Kawasaki W800
 Kawasaki W800
 Kawasaki W800

Centrom tejto nádhery je vertikálny, paralelný, vzduchom chladený dvojvalec s objemom 773ccm, ktorého už kŕmi vstrekovanie. Matná v kontraste s chrómom a v chróme ukryté ozubené súkolie – tzv. Kráľovský hriadeľ (ktorý o sebe dáva vedieť typickým hvizdom) – to je hotové umelecké dielo! Nestarnúcu eleganciu dokresľujú detaily ako kužeľovité pochromované smerovky, prachovky na predných vidlách, veľké, vpredu 19 a vzadu 18 palcové kolesá, obuté do tenkých Dunlopiek TT s dobovým vzorom dezénu, dva analógové budíky so “starým“ fontom, sedlo, gumené kryty nádrže a mnoho iných.

Vymenovať ich všetky by bolo okradnutie čitateľa o zážitok z ich objavovania. Naozaj, to treba vidieť! Krása je síce subjektívna, ale objektívne hovorím, že na jej posúdenie treba mať cit a vkus.

Nie od A do B, ale od ucha k uchu

Takto nejako vnímam význam W800. Toto nie je pracovný nástroj, toto je nástroj pre radosť. Aj keď druhé nevylučuje to prvé. Takto – pri preberaní na Studenej si prajem, aby to bola SE verzia. Obyčajná je na prvý pohľad ligotavejšia, možno krajšia, na druhý však už víťazí tajomnosť temnej farebnej kombinácie. Ako sa k nej blížim, podvedome mi zrak padne na miesto, kde kedysi (W650) bola nakopávačka. Ortodoxných škrie, že tam nie je, mňa nie a aj keď uznávam, že “nakopnúť to” je frajerina jak sviňa, predsa len som novší ročník a asi aj zhýčkanejší. Ďalšia vec, ktorá udrie do očí, je jej dlhá nízka stavba. Nasadám na (zatiaľ) pohodlné sedlo a stláčam štart. Prichádza jedna z mála kritík, ktoré sa tu dočítate – ten zvuk! W800 má relatívne dlhý zdvih motora s 360° kľukou a ťažkým zotrvačníkom. Zvuk motora by mal byť brutálny. Bohužiaľ, rozumiem, že sú tu Euro–nezmyslo–normy, ale aby mala drsná mašina “zo 60-tych” rokov zvuk jemného ševelenia, tak to je fail. Trochu to kazí atmosféru a laďáky sa priam pýtajú.

Konečne sa rozbieham a je tu ďalšia, síce nie veľmi retro, ale príjemná vlastnosť – mäkkosť lankovej spojky a hlavne hladkosť a presnosť prevodovky. Kvalty tam padajú tichučko a ja pomaly otáčam pravačkou. Ten motor je paráda! Je jemný a pritom dôrazný, absolútne bez cukania už z voľnobehu s neuveriteľnou elasticitou. Skutočne, skúšam môj obvyklý test, idem 50-60km/h na 5ke a motorka pokojne zrýchľuje. Začínam sa škeriť. Jazda mestom je paráda, vďaka motoru stačí radiť jedna a tri, úzka, hravo ovládateľná stavba sa prepletá mestom a premieňa nutné presuny na zábavu. Podvozok z klasickej nenastaviteľnej vidly a zadných tlmičov (nast. predpätie) je nastavený komfortne a žehlí prehrešky našich cestárov a pokojne aj mačacie hlavy. Od prednej kotúčovej a zadnej bubnovej brzdy nemám prehnané očakávania, ale ich nezáludný nábeh mi (zatiaľ) stačil.

V otáčkach, v ktorých som sa v meste pohyboval (2000-3500) sa objavili aj jemné vibrácie. Jemne to rozvibrováva výhľad v späťákoch, ale dokresľuje to atmosféru, neobťažuje. Jazdím si mestom pomaly 50-60, na obchvate 80-90km/h, nevadí mi, že ma predbiehajú vytunené Fóbie, smejem sa do prilby. Hádžem si motorku zľava doprava, zrýchľujem a zas nechám motor sám seba zabrzdiť (má celkom silný brzdný účinok), nič ma netrápi a na nič nemyslím – easy ride.

Pre praktikov, áno, nie je veľmi praktická, pod sedlom je malé náradie a zámok na kotúč, okrem toho sa tam nezmestí nič. V lete na semaforoch ide od motora teplo, čo skôr oceníte v chladnejších dňoch. A ozaj, má nastaviteľnú spojkovú aj brzdovú páčku. A vôbec, koho to trápi?

S vetrom o preteky

Keď sa dostanete mimo mesto, začína to pravé motorkovanie. Bez akejkoľvek ochrany voči vetru cítite všetko na priamo a v rýchlostiach, akými sa s W800 budete pohybovať, je to až žiadané. Čo by za trochu osvieženia dali moji spolubojovníci na ceste na Šturec (Jazda za zosnulých motorkárov), keď sa varili pri 33 stupňov Celzia komplet v závetrí svojich honosných Edvenčrov. Počas týchto dvoch dní som najazdil cca 800 km po všetkých typoch ciest a môžem povedať, že Wéčko sa mi dostalo pod kožu. Spočiatku sa išlo turistickým tempom 100-120 km/h. Motorka v tejto rýchlosti bola krásne stabilná, pohodlná a so spotrebou okolo 4 l/100km.

Kawasaki W800 2014 Special Edition
Kawasaki W800 2014 Special Edition
Kawasaki W800 2014 Special Edition
Kawasaki W800 2014 Special Edition

Obávanú a nudnú diaľnicu zvládla lepšie, než som sa odvážil očakávať. Počiatočných 120km/h sa nedalo dlhodobo udržať a s miernymi obavami o motor a podvozok som začal ťahať za plyn. Za pár sekúnd tam mám 150 a nestačím sa diviť, s akým prehľadom to motorka na poslednom piatom prevodovom stupni dáva. S kľudom, bez trasenia, bez revu... No dobre, vyskúšame tvoje limity! Po chvíli bezcitného vytáčania som tam dokonca mal až 180 km/h(!), ale to už podvozok trochu znervóznel. Motor však freneticky nereval a nemal som pocit, že by chceli vyskočiť piesty. Ten lineárny hladký priebeh ma udivoval. Mašina má síce 60 Nm už pri 2500 ot./min., ale papierový výkon len 48 koní, čo sa mi pocitovo zdalo ako podhodnotené. Ustálených diaľničných 140km/h však zvládala nonšalantne.

Konečne sme na Šturci a po zvyšok tohto aj nasledujúceho dňa už jazdíme iba zákruty stredného a severného Slovenska – a že ich tam je dosť. Tu sa ukáže, čo a ako. Samozrejme čakať od tejto motorky v zákrutách pri 140-ke stabilitu lokomotívy je nezmysel a nejaké to zavlnenie tam je, ale keď si na to zvyknete a zoberiete to ako súčasť motorky, ktorá nielen retro vyzerá, ale má sprostredkovať aj dobové pocity, tak vás to začne dokonca baviť. Ostré brzdenie takisto nie je niečo, čo by som tu očakával, páčka prednej je do polky dráhy skoro hluchá, a potom začne brzdiť primerane k motorke. Zas ide len o zvyk a o prispôsobenie jazdy typu mašiny. Navyše hojne využívam brzdenie motorom, takže väčšina brzdných situácií je s prehľadom.

Kawasaki W800 2014 Special Edition

Kratšie zákruty okolo stovky, to je to, čo je tu najzábavnejšie. Natankovaná motorka má hmotnosť 217 kg (nato, že je skoro celá z kovu, je to dobré číslo), je úzka s tenkými gumami, a tak sa príjemne v zákrutách preklápa. Osvedčil sa mi štýl "trošku ju vonkajším kolenom potlačiť dovnútra zákruty a zatlačiť na vnútornú stupačku" a motorečka sa ochotne sklápa. Má však nízko výfuky, a tak vás radšej predčasne ukľudnia šúchajúce stupačky. Vtipné je, že po okreskách táto dáma "v rokoch" drží krok s ostatnými motorkami (samozrejme strelcov zo Šturca nepočítam), netlačíte pri tom na pílu, ale bavíte sa, a to všetko pri spotrebe 4,5 l/100km. Obuté Dunlopy vyzerajú dosť tvrdo, ale pokiaľ si nepomýlite W800 s GSX-R, tak by ste mali byť v poho.

Jazda je proste uvoľnená, relaxačná, máte čas vychutnať si okolie, cítite pulzovanie stroja pod vami a zrazu je všetok stres preč.

Turistika naľahko

S W800-kou sa dá v pohode zájsť aj ďalej než okolo “komína”. Samozrejme, bude to skôr turistika naľahko, kreditková, ale ostatné predpoklady na dlhšie jazdy má. Na pohodlnom sedle (aj pre spolujazdca) sa dá zvládnuť aj 300-400 km denne (potom už trocha tlačí zadok), pozícia je skoro vzpriamená, mierne predklonená za nižšími riadidlami, nohy sú uložené na stupačkách, nie natiahnuté dozadu.

Kawasaki W800 2014 Special Edition

Kawa dokonca na menšie cestovanie myslela a pridala pod sedlo háčiky na upevnenie batožiny. So spotrebou pod 4,5 litra máte k dispozícii aj slušný dojazd, na ktorého blížiaci sa koniec upozorní vypísané “fuel” na malom displejíku. Ten je tiež tŕňom v oku pre konzervatívnych klasikov. Súhlasím, nemusel tam byť, poskytuje len základ ako km, trip, čas a stav paliva, ale mňa extra nepobúril. Prístrojovka je tak jednoduchá, ako celá motorka a obsahuje len tie najnutnejšie kontrolky. Podvozok je, ako som spomenul, komfortný, možno predná vidla sa pri prudkom brzdená viac ponára, čo by mohol vyriešiť hustejší olej. Viem si predstaviť dopraviť sa na mašine len tak naľahko niekam do Álp, resp. k moru a tam si bezstarostne krujzovať a spoznávať okolitý svet.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

W800-vka ma zaujala už keď prišla na trh. Aj pred tým som registroval 650-tku ako krásnu klasiku a aj preto som trochu 800-vke nemohol odpustiť chýbajúcu nakopávačku. Viete ako to je, asi by ste nechceli každý deň kopať ale... Takáto retro mašinka by si to zaslúžila.

 Kawasaki W800
Kawasaki W800

Je pre mňa dosť nepochopiteľné, že som sa k nej dostal až v roku 2014. Ale oplatilo sa čakať. Pravé retro od prvého pohľadu až po posledný detail. Samozrejme oko "hnidopicha" nájde modernejšie vecičky, ale sú tu dosť pekne schované. Čo je ale hlavné, aj dojem z jazdy je taký ako výzor. Motor má svoje vibrácie, viete o ňom, ale zas nič otravné. Ide veľmi hladko a extrémne ticho. Sám som nevedel či je to výhoda či nie, ale užíval som si to svišťanie vetra okolo prilby. Nejaký laďák by ale W800 isto vyčaroval poriadny zvuk, ako spred 30 a viac rokov.

Potom prišla na rad brzda, prvá polovica zdvihu na okrasu a potom mierny nástup. Retro dojem znovu nepokazený, tak to má byť. Ale neboj predsa len je to kotúč a keď je treba, tak zatiahneš a Kawa brzdí na úrovni.

 Kawasaki W800
Kawasaki W800

Jazda na W800 mi vyčarila úsmev na tvári, bol to úplne iný zážitok. Je to motorka, ktorú musíte skúsiť. Ja netvrdím, že sadne každému, ale ak sadne, tak už bude vaša. Má v sebe nejaké to čaro, ktoré iným chýba. Niečo, prečo vás zrazu baví jazdiť inak, pomalšie a venovať sa krajine a okoliu a užívať si samotnú jazdu. Nikdy to asi nebude bestseller značky, ale to je len a len dobre.

dizajn, retro feeling, retro aj dojem z jazdy, pekná prístrojovka, tichučký chod motora chýba nakopávačka (niežeby bola potrebná), tichučký chod motora

Konkurencia

Aj keď je retro v móde, zistil som, že konkurencia nie je tak nabitá, ako v iných segmentoch. V podstate najbližšie ma k Wéčku Triumph Bonneville, alebo Thruxton. Majú rovnaký motorický základ. Špecialitky tohto typu ponúka aj Moto Guzzi V7/V7 Racer, ktoré sme testovali, potom ťažší, ale takisto archaický Harley 883 alebo jednovalcová novinka od Yamahy SR400, čo je menšia, slabšia a lahšia motorka, ale s podobným zameraním. Ešte ma napadla Yamaha XJR 1300, masívny old school naháč, ktorý ako retro nevznikol, on sa tam dopracoval vekom.

Tažké lúčenie

Deň, keď som mal odovzdať túto podarenú Kawu bol tažký. Rozlúčiť sa s motorkou, ktorá ma skoro 1000 km nabíjala pozitívnou energiou, prinášala mi pocit voľnosti a prapodstaty motorkovania, nebolo ľahké.

Kawasaki W800 2014 Special Edition

A pre koho táto stará dáma je? Jednoducho pre motorkára. Pre každého motorkára, ktorý už nepotrebuje nahánať sekundy, kecať o koňoch a maximálnej rýchlosti a motorku nemá (len) na sýtenie svojho ega. Je to motorka pre pohoďákov, na pohodu a pre radosť z jazdy, akú zažívali naši otcovia a dedovia, aj keď u nás iba na Jawách.

Plusy, mínusy

dizajn!, motor, pocity slabšia predná brzda, nevýrazný zvuk

Video

Video: Kawasaki W800 2011 Official video


Video: Kawasaki W800 2011 - official video

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Kawasaki W800 Secial Edition 2014

Servisný interval 12000 km
Spotreba 4.3 l/100km
Objem nádrže 14 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 240 km
Otáčky motora pri 90, 130 km/h (5. prev. stup.) 3000 ot. / 4500 ot.
Cena motorky 8.595,- EUR

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.

Foto:
 Kawasaki W 800 2014 Triumph Bonneville A2 2013 Moto Guzzi V7 2013 Harley-Davidson 883 Roadster 2014 Yamaha SR400 2014 Yamaha XJR 1300 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiTriumphMoto GuzziHarley-DavidsonYamahaYamaha
Model:W 800Bonneville A2V7883 RoadsterSR400XJR 1300
Rok:201420132013201420142013
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:KlasikaKlasikaKlasikaChopper/CruiserKlasikaNaháč
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:773 ccm865 ccm744 ccm883 ccm399 ccm1251 ccm
Max. výkon:47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot.68.0 k (50.0 kW) / 7500 ot.51.0 k (37.5 kW) / 6200 ot.23.26 k (17.10 kW) / 6500 ot.97.8 k (71.9 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:62 Nm / 2500 ot.69 Nm / 5800 ot.58 Nm / 5000 ot.74.6 Nm / 3500 ot.27.4 Nm / 3000 ot.108.4 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:8.4:19.2:18.9:18.5 : 19.7:1
Vŕtanie x Zdvih:77 x 8390.0 x 68.0 mm80x74 mm76.2 x 96.8 mm87 x 67.2 mm79.0 x 63.8 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)DOHCSOHC (2V)DOHC (4V)
Chladenie:vzduchomvzduchomvzduchomvzduchomvzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazkardanremeňremeňreťaz
Zdvih vpredu:130 mm130 mm150 mm130 mm
Zdvih vzadu:105 mm118 mm105 mm125 mm
Brzdy vpredu:jedno kotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájedno kotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm310 mm320 mm298 mm298 mm
Pneu vpredu:100/90-19M/C 57H110/70 R19110/90 18100/90-H1990/100-18M/C 54S120/70-ZR17
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovábubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:160 mm255 mm260 mm267 mm
Pneu vzadu:130/80-18M/C 66H130/80-R 17130/80 17150/80-B16110/90-18M/C 61S180/55-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:225 kg255 kg
Hmotnosť s náplňami:217 kg179 kg264.4 kg174 kg245 kg
Výška sedla:790 mm790 mm805 mm744 mm785 mm795 mm
Rázvor:1465 mm1490 mm1524 mm1410 mm1500 mm
Dĺžka:2180 mm2115 mm2085 mm2175 mm
Šírka:790 mm740 mm750 mm765 mm
Výška:1075 mm1202 mm1095 mm1115 mm
Svetlá výška:125 mm142 mm130 mm125 mm
Objem nádrže:14 l16 l22 l12.49 l12 l21 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:3.94 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 237 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 07/2014: 8295 EURCena 07/2014: 7840 EURCena 07/2014: 8395 EURCena 07/2014: 9300 EURCena 07/2014: 6390 EUR

Pridané dňa: 08.07.2014 Autor: matox

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk