[Testy a predstavenia - Test]
Moderné retro mašinky sú krásne, na oko potešia aj motorkára srdciara, no čo sa starosti o stroj týka, nevyžadujú nič extra. Starý, jednoduchý dizajn s odhalenými komponentami motorky, pritom nulová vynútená starostlivosť, v dnešnej uponáhľanej dobe prídu vhod. Takže o čom Honda CB1100EX je?
Proste motorka, tak to je Honda CB1100EX. Moderný stroj s výzorom klasík 60-tych a 70-tych rokov. Tento raz ma pri preberaní nemusel nik zaúčať do miliónov elektronických funkcií stroja, tento raz nie, tento raz som dostal iba kľúčik do rúk a mohol som vyraziť. A presne o tom Honda CB1100EX je. Iba sadnúť a vyraziť. Presne ako sa vraví, v jednoduchosti je krása, to skrátka platí aj pre motorky.
![]() |
Honda CB1100EX vychádza z modelu CB1100. Ktoré z prevedení Hondy na tému retro naháč je krajšie, nech si každý rozhodne sám. EX-ka však vznikla práve z podnetov zákazníkov, resp. fanúšikov značky Honda. A tak sa na Honde CB1100EX objavila dvojica doslova obrovských výfukových koncoviek, liate kolesá dostali košom a nahradili ich vypletané a zväčšila sa aj nádrž na konečných 17.5 litra. Obe retro CB1100-vky od Hondy pre rok 2014 dostali prepracovaný displej a prepracovanú 6 st. prevodovku.
K tejto motorke by mali dodávať aj malú drevenú stoličku. Takú tú so štyrmi krátkymi nohami a okrúhlym miestom na sedenie. Hlavne nízku, aby sa na nej zle sedelo, lebo aj tak by som pri nej na presne takej stoličočke presedel celé hodiny. S handričkou v ruke, nejakým tým prostriedkom na leštenie a dookola umýval umyté, lebo veď šmuhy by som narobil stále, a tie na takej motorke nemajú čo hľadať.
Honda CB1100EX sa nemusí na pohľad každému páčiť. Nuž, sto ľudí sto chutí. Mne sa páči. A veľmi. Taký garážový doplnok. Masívna strojovňa, ktorej dominantou je motor. Veľký štvorvalec je krásne vystavený svetu, rebrá ako sa patrí a štvorica výfukových zvodov zoradená vedľa seba ako vojaci pri nástupe. A smerom k spodku motora sa zbytočne nekrútia, zvody proste stoja na EX-ke ako taká pochrómovaná hradba, ktorá je zakončená dvojicou veľkých výfukových koncoviek.
Časti s chrómovým leskom nie sú na CB1100EX žiadnou raritou. Blatníky, obruba predného svetlometu, obruba na dvojici budíkov aaaale veď pozrite si fotogalériu. Je tu toho dosť, čo sa dá dookola leštiť a pretierať. Puntičkári strávia touto činnosťou najviac času zrejme za vypletanými kolesami a k tomu sa pridá aj večné „odmuškovávanie“ prednej klasickej vidlice.
Kolískový rám je kvôli čiernej farbe trošku v úzadí, no aj ten k takémuto retru skrátka patrí. Jednoduchá objemná plechová nádrž pekne zaduní pri každom poklepaní na ňu. Štýlový je aj jej uzáver na pánte, ktorý dierku pre kľúčik schováva pod otočným vekom. Bohužiaľ, dekle pod sedadlom už plechové nie sú. Na fotkách to nepôsobí až tak zle, no je to podľa mňa detail, na ktorom sa zbytočne šetrilo. Nehodia sa tu ani ostatné plastové kryty, ktoré nebijú do oka, no pri tom večnom sedení pri motorke by asi začali vadiť a najskôr by sa to nejako prerobilo. Kus železa by mal byť kusom železa.
Jednodielne sedadlo zlý dojem nezanecháva, takisto ani prístrojovka pozostávajúca, ako ináč, z dvojice analógových budíkov. Medzi nimi síce je moderný LCD displej, avšak ten nevadí, predsa len to je moderná motorka a údaje ako dva tripy a spotreba paliva (aktuálna a priemerná) prídu vhod. Samozrejme, oveľa viac poteší zobrazenie stavu paliva v nádrži. Ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa sa tu hodí z hľadiska rozhodenia grafiky displeja, no sám o sebe je pri tom motore zbytočný.
Len škoda, že tak ako sa mi celá motorka, až na pár odstrániteľných detailov neskutočne páči, tak tak som ostal zarazený po naštartovaní. Neriešim bzukoty spod nádrže (karburátory by tu hádam nik neočakával) a prebehnutie ručičiek na budíkoch po otočením kľúčom, skrátka nová doba. Ibaže po naštartovaní nastalo nič. No nič, iba taký bzukot. Z tých laufov by malo ísť aspoň čosi, čo by okoliu dávalo najavo, že toto je tisícstovka!!! Bohužiaľ, normy sú normy, ale až tak tichá?!
Modernu cítiť aj zo samotnej jazdy. Motor má jemný chod a ťahá prakticky od voľnobehu. Prevodovka to isté, nikde žiadne falošné neutrály, ľahučký chod páčky a v kombinácii s týmto motorom by jej stačil hádam aj iba štvrtý prevodový stupeň. Šesť kvaltov je zbytočných, no ak by tam neboli, od väčšiny by asi Honda CB1100EX za toto dostala poriadne mínus. A tieto všetky plusy tu človek vníma tak trošku negatívne. Nejaké tie „nepríjemné“ vibrácie, nejaký ten výkonnostný skok behom vytáčania motora, nejaký ten falošný neutrál, proste niečo „zlé“ by sa k retru hodilo.
Ale poďme k samotnej jazde. Ono je to proste paráda! Motorkovanie vo svojej čistej podstate. Keďže nádrž so sedadlom sú takmer v jednej rovine, jazdec sa necíti byť obklopený strojom. Vlastne ho ani nevidí, iba ak sklopí zrak, zbadá dvojicu budíkov (a samozrejme displej), čo je úplne postačujúce a viac pri jazde z časti motorky nie je nutné vidieť. Je to doslova plachtenie cestami s pocitom voľnosti, nespútanosti a čistej radosti z jazdy ako takej.
Keďže je to naháč ako sa patrí, tak tomu jazdec prispôsobí aj tempo. Jazdiť viac ako 90 km/h nie je vyslovene nepríjemné, ale motkať sa sedemdesiatkou, tak to je ono. Načo sa ponáhľať? Toto je o relaxe, veď predsa dnes sa už skoro každý iba ponáhľa. Únik z uponáhľanej reality menom Honda CB1100EX je veru zdraviu prospešný.
Okresky a všakovaké bočné cesty sú vodou na mlyn takejto jazde. Vzpriamený pohodlný posed, vetrík vo vlasoch, teda v brade, ležérne nakláňanie sa zo strany na stranu a občas zastaviť a kochať sa kusom motorky odstaveným popri ceste v krásnom prostredí doplnenom o pukanie chladnúceho motora. Nie, to s vodníkom nie je možné zažiť. Aj podvozku to sedí, zvláda taktiež cesty v horšom stave bez toho, aby bol jazdec zbytočne roztrasený. K tomu tá spotreba 3.9 litríka na pohodovú stovečku, poteší.
Cestovateľ to je tiež obstojný, vlastne možno aj perfektný. Nepreplácaný elektronikou, ešte aj bez 12V zásuvky. Kde zapojím GPS (bez toho aby som musel „šahať“ do elektriky), kde si odložím drobnosti, ktoré chcem mať po ruke, koľko je vonku stupňov, aký mám tlak v pneumatikách... Nié, toto nie je novodobý turista rozmaznávajúci jazdca. Turistika na Honde CB1100EX mi dosť pripomenula moje samotné turistické začiatky na Simsone.
GPS je pre tých, ktorí sa ponáhľajú, mapa pre tých, ktorí radi blúdia. A na CB1100EX je blúdenie radosť. Drobnosti ako mobil nech sa kľudne vybijú a sú hodené kdesi na spodku vačku alebo aj rovno doma. Dovolenka, ak je od slova dovoliť si, tak si na tomto retro naháčisku dovolím mať všetkých v péčku, nech si ma zháňajú koľko chcú. Koľko je vonku stupňov? No predsa buď horúco alebo zima, číselný údaj mi môže byť ukradnutý. A čo s tým tlakom v pneumatikách? Kurnik zohnem sa a zmerám si to, keď už nebudem mať špinu za nechtami, nech ju mám aspoň v brázdach na končekoch prstov. Zbytočne sa tu rozpisovať nebudem, prosto pre rozmaznaných turistov to nebude, pre tých ostatných áno.
Lebo sedadlo je pohodlné, mäkké, pri veľmi dlhej jazde si vyžiada prestávku, ale to aj vyfúkaná hlava. Batožinu je o čo prigurtňovať, je to naháč, rúrky zadného rámu sú vždy k dispozícii. Že na tom v prípade dažďa premoknem. Noa, nie som z cukru. Ale nohy ostávajú dosť dlho v suchu, vytŕčajúci motor robí svoje. Aj zrýchlený presun diaľnicou možný je, aj držať stabilných 130 km/h. Nie je to síce radosť z jazdy (to asi žiaden diaľničný presun), no ani vyslovené trápenie, hlavu mi to neurvalo, zavraždené mušky na krku boli občas nepríjemné. To k takémuto stroju patrí! Potom má človek zo seba pocit typu "aký som drsný motorkár", takého predsa nemôže nič zastaviť, iba prázdna nádrž.
Keďže tá má objem 17.5 litra, tak pri diaľničnej spotrebe 4.9 l/100 km, to je stále slušný dojazd. Turistika pozostávajúca z ďaleko príjemnejšieho pomalého motania sa potom znamená dojazd cez 440 km. Priemerná spotreba počas celého testu sa zastavila na hodnote 4.4 l/100 km, znamenajúca dojazd približne 397 km. Slušné, nie? Cik a cig pauzy na pumpách budú isto častejšie. Len pozor kam CéBé-čku odparkujete, nevyzerá ľahko, nie je ľahká a aj na centrál sa nevyhadzuje najpríjemnejšie. „Jes“, aspoň tu vzdoruje motorka jazdcovi, keď už nie pri jazde.
Čo však pri jazde obľúbenými priesmykmi či inými zákrutovými úsekmi? Šport a CB1100EX, áno, poďme na to, samozrejme v rámci zamerania stroja. On ten motor totiž točí 9.500 ot./min., a to znamená na dvojke rýchlosť cez 160km/h a ani neviem, koľko ide na totálne vytočenej 6-ke (asi veľmi veľa, keďže 130 km/h je tam už pri 3.500 ot./min.).
Trošku odskok do mesta, z ktorého sa vždy treba najprv vypliesť. Na 6-tke sa dá ísť aj mestská 50-tka a motoru to nevadí ani pri následnej akcelerácii bez podradenia. Len to nie je až také svižné. Bezpečnejšie je motať sa mestom na štvorke, vtedy ak treba znenazdajky rýchlo zrýchliť, je sila motora dostupnejšia. Samotná jazda mestom je bezproblémová, problémy s manévrovaním sa pri rozjazde strácajú. V okrúhlych späťákoch vidieť všetko, čo je potrebné (za letnou odhalenou krásou Sloveniek treba stále otáčať krkom), aj keď by som prijal trošičku dlhšie „tykadlá“, na ktorých sú umiestnené. Na kávičku, do reštiky atď. bezproblémový stroj. A potom opäť to kochanie od stola :-)
Športovať s plným bruchom nie je najzdravšie, ale ani CB1100EX nie je typický "rejser". I keď som bol dosť prekvapený, čo všetko zvláda. Podvozkovo fajn, predná klasická vidla a vzadu dvojica tlmičov s možným nastavením predpätia pružiny C kľúčom zázraky neprinášajú. Len kto by to od nich čakal, kto by to čakal od tejto motorky? Snáď len jedinci pomýlení tým, pre koho je tento stroj určený.
Do zákrut sa však CB1100EX púšťa nečakane ľahko, len to preklopenie na druhú stranu už ide ťažšie. Veď má svoje kilečká a rázvor skoro 1.5 metra. Tiahle zákruty sú o niečom inom. Istota aj vo vyšších rýchlostiach je neskutočná. Blbý pocit z ohýbania kolískového rámu sa nekoná, zahúpanie spôsobené do pohodlna ladeným podvozkom je očakávateľné. Brzdy tam tiež sú, stačia, neohúria. Nissin-ky na tejto mašine však nemajú dôvod jazdca ohúriť, s týmto sa aj tak nemá jazdiť po prednom. ABS-ko poteší, zvlášť pri tesnom brzdení keď sa pred zákrutou nachádza bordel na ceste.
Pocit z jazdy znásobuje nápor vzduchu, keďže nie je za čo zaľahnúť a táto motorka je hlavne o pocitoch. Vytočený motor o sebe už dáva vedieť, stále je však neodpustiteľne tichý. Časté radenie nutné nie je, keď tam necháte štvorku, jazda bude svižná, síce trošku skútroidná, no dostatočne rýchla za každých okolností. Obdrieť stúpačky a výfukové koncovky možné je, ale načo to s týmto strojom robiť?
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Oficiálne video, Pozadie/Wallpaper, Technické parametre.
Priameho konkurenta má Honda CB1100EX vo vlastných radoch a je ním Honda CB1100. Tá má menšiu nádrž, nemá vypletané kolesá a má o jednu výfukovú koncovku menej. Jazdné vlastnosti budú u oboch takmer rovnaké, takže rozhodnú dizajnové rozdiely a možno aj cenovka.
Ostatná konkurencia už tak priama nebude, nakoľko Triumph Bonneville a Kawasaki W800 majú predsa len polovičný počet valcov, nižší výkon, avšak nemožno im uprieť, že pôsobia viac retro. Od troch ladičiek zase prichádza síce jednoduchý, avšak menej retro pôsobiaci model Yamaha XJR1300, ktorý má väčší objem motora a teda aj výkon.
A tak prichádza záver, záver kedy nechcem vrátiť kľúče od tejto strojovne. Zároveň však viem, že by som skôr siahol po čomsi originál starom. Po čomsi, kde si zašpiním ruky, kde budem stále čosi nastavovať, s čím budem večne tak trošku nespokojný. Pre všetkých ostatných, ktorým sa páči dizajn rokov minulých, ale ktorí nemajú čas (a možno ani chuť či znalosti) starať sa o veterána, je tu Honda CB1100EX. Dizajnová lahôdka, jazdecky trošku sterilná, ale stále poskytujúca pocit z čistého nefalšovaného motorkovania, kde ide len o tri základné veci: motorku, jazdca a plynúce prostredie okolo.
Dizajn, Pocit z jazdy, Spotreba | Na retro veľa plastových dielov, Príliš sterilný prejav motora |
Servisný interval | 12.000 km |
Spotreba | 4.4 l/100km |
Objem nádrže | 17.5 l |
Dojazd | 397 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 1.250 ot. / 2.000 ot. / 3.500 ot. |
Cena motorky | 11.990,- EUR |
Text: Feri Zubal - zeON
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Honda | Kawasaki | Triumph | Yamaha |
Model: | CB1100 EX | CB1100 | W 800 | Bonneville | XJR 1300 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | ||||
Kategória: | Klasika | Klasika | Klasika | Klasika | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | štvorvalec (4T) | štvorvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1140 ccm | 1140 ccm | 773 ccm | 865 ccm | 1251 ccm |
Max. výkon: | 89.8 k (66.0 kW) / 7500 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 7500 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 7500 ot. | 97.8 k (71.9 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 91 Nm / 5000 ot. | 93 Nm / 5000 ot. | 62 Nm / 2500 ot. | 69 Nm / 5800 ot. | 108.4 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 9.5 :1 | 9.5 :1 | 8.4:1 | 9.2:1 | 9.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 73.5 x 67.2 | 73.5 x 67.2 | 77 x 83 | 90.0 x 68.0 mm | 79.0 x 63.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 130 mm | |||
Zdvih vzadu: | 105 mm | 125 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 296 mm | 300 mm | 310 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-18 | 110/80-18 | 100/90-19M/C 57H | 110/70 R19 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 256 mm | 160 mm | 255 mm | 267 mm |
Pneu vzadu: | 140/70-18 | 140/70-18 | 130/80-18M/C 66H | 130/80-R 17 | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 225 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 260 kg | 247 kg | 217 kg | 245 kg | |
Výška sedla: | 795 mm | 795 mm | 790 mm | 790 mm | 795 mm |
Rázvor: | 1490 mm | 1490 mm | 1465 mm | 1490 mm | 1500 mm |
Dĺžka: | 2195 mm | 2195 mm | 2180 mm | 2115 mm | 2175 mm |
Šírka: | 835 mm | 835 mm | 790 mm | 740 mm | 765 mm |
Výška: | 1130 mm | 1130 mm | 1075 mm | 1202 mm | 1115 mm |
Svetlá výška: | 125 mm | 125 mm | 125 mm | 125 mm | |
Objem nádrže: | 17.5 l | 14.6 l | 14 l | 16 l | 21 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km | 5.5 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 298 km | cca 199 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 8/2014 11.990,-EUR Výfuk 4 do 2, koncovky po oboch stranách, Vypletané kolesá | Cena 8/2014 10.790,-EUR Výfuk 4 do 1, koncovka na pravej strane, Zliatinové kolesá | Cena 07/2014: 8295 EUR | Cena 8/2014 7.840,-EUR | Cena 8/2014 9.390,-EUR |
Pridané dňa: 22.08.2014 Autor: zeON