[Vaše stroje - Moja motorka]
Moji priatelia vedia, že mám pre Tricity slabosť, dokonca som sa v roku 2014 len kvôli konceptu previezol 800 km, aby som ho videl a reál je ešte lepší. O to viac si cením, že ma požiadali o kritický pohľad bez akejkoľvek cenzúry.
![]() |
Krásny Bardejov, ideálny podklad pre Tricity. |
Dostal si niekedy u psychológa otázky, na ktoré sa nedá odpovedať „normálne“? Páčia sa vám bradatí muži? Sledujete rád silnú búrku? Prechádzate sa v silnom vetre? Oženili by ste sa s hlúpou ale krásnou ženou? Tak na zopár týchto debilín som si spomenul pri skúšaní Tricity. Zobral som ho do vetra, búrky, tmy, na diaľnice. Všade tam, kde nebolprioritne určený a vyrobený.
![]() |
Na vínko a domov tlačiť. |
Vo firme Petro a spol. www.petroaspol.sk/yamahamotor/index.html preberám Tricity, stav km – panenská 0. Teplomer na palubovke ukazuje predajňových 21 stupňov. Vyrážam smer Prešov – Bardejov. Na tejto trase som skontroloval stav krajnice rýchlosťou 60 km/h. Všímam si, že teplomer ukazuje pravdivých 7 stupňov až po 15 minútach. Je snáď ortuťový? Myslí na to, keď ho vyberieš z garáže a bude ukazovať 5 stupňov za mokra, aj po príchode do práce a absolvovaní mestských 5 – 10 km. Možno sa pravdu nedozvieš. Teplomer ukazuje pravdivo, ak je skúter dlhšie vonku, alebo tam nocuje.
![]() |
Bardejov. Hradby na severnej strane. |
Po 50 km zmizne jeden dielik z palivomera. Kto navrhol prepínač smeroviek? Asi chlap, čo to v živote neskúsil v rukaviciach. Keď chcem zapnúť smerovku „vľavo“ musím povoliť úchop riadidiel a využiť celý rozsah pohybu kĺbu ľavého palca. Otravné to je, keď máš o 0,5 cm voľnú rukavicu na palci, čo je pri zimných rukaviciach normálne.
![]() |
Ozaj palcolomné zapínanie smeroviek. |
V Bardejove, na námestí pri fotení, odpovedám na otázky zvedavých ľudí. Zdôrazňujem, že všetci ľudia, ktorí sa ma počas 14 dní používania pýtali na Tricity ,boli starší ako ja, teda 44+! Keď som počas jednej hodiny 6x otvoril odkladací priestor a sedák mi padal na ruky, túžil som sa opýtať vynálezcu: “ Prečo si tam nedal vzperu?“ Napr. na Yamahe Majesty S sa sedák sám zdvihne po odomknutí.
![]() |
Námestie v Bardejove. |
Za tmy vyrážam z Bardejova do Košíc. Sú 2 °C. Nedeje sa nič, krajnice sú znova OK, po ďalších 40 km ubudne dielik na palivomeri. Zisťujem, že sériový štít mi nepomôže, ale svetlo je kráľovské. Akoby ani nebolo z triedy osminiek. Diódy osvetľujú vozovku do strán priamo od predných kolies a predné tlmené svetlo jasne osvetľuje plochu, je skvelo nastavené na mestskú rýchlosť 50 – 70 km/h, / vtedy prejdeme 14 – 19 m za sekundu/.
![]() |
Stretávacie svetlá - výborné. |
Pripomínam, že na suchu z 50 km/h na 0 zastavíš vždy do 11m a po krátkom tréningu aj do 9 m. No a 9 m to sú dve stojace bežné autá za sebou. Chválospev pokračuje pri diaľkovom svetle. Ďaleko presahuje rýchlostné možnosti Tricity. Veď pozri fotografie. Žiarovka 55/60W H4, ktorú ľahko vymeníš ak strčíš ruku pod „sukňu“ medzi kolesá aj bez náradia a demontáže krytov. Foto v galérií. Prachovku nerátam ako kryt. Vzadu je diódové osvetlenie a počas života skútra by si ho nemal meniť. V smerovkách sú klasické žiarovky. Po zapnutí kľúča v zapaľovaní svietia len diódy vpredu a vzadu. Na mestskom skútri chýbajú výstražné svetlá. Chyba!
![]() |
Diaľkové svetlá. |
V noci na diaľnici pácham dopravné priestupky, avšak pomalou jazdou, to sa mi ešte nestalo. Pri hľadaní krytky objektívu zisťujem, že by som si prial osvetlený odkladací priestor, keď to majú majitelia skútrov Kymco a Sym v nižšej cenovej kategórii. Po ďalších 30 km ubudol dielik na palivomeri.
![]() |
V Košiciach na stavbe metra. |
Na rovinu, Tricity sa nekupuje, aby si čakal v kolóne áut. Mesto si prosím, čím väčšie, tým lepšie, čím viac ulíc zo stredoveku ešte lepšie! V apríli 2015 stačia aj Košice. Stavajú tu totiž metro, výkopy sú hlboké. Električky nepremávajú a hlavné ulice v širšom centre sú rozkopané a neprejazdné. V tých užších ľudom praskajú steny domov od šialenej premávky. Riadny chaos. Robotníci sú rozmiestnení jeden na 100 m. To je pre Tricity raj. Kľučkuješ si po znečistenej vozovke, brzdíš silno a s istotou. Vyjazdené koľaje a ich prejazdy? Nič sa nedeje! Úsmev na tvári. Električkové priecestia prechádzam“ s palcom v nose.“ Niektoré zastávky MHD sú priamo na vozovke a zo zámkovej dlažby, už sa im nevyhýbam.
![]() |
Výhody na veľkých križovatkách. |
Najväčšiu radosť mám z veľkých križovatiek, prídeš na prvú pozíciu, predtým si kľudnou jazdou minul 400 m kolónu. No a odbočovanie môžeš urobiť podstatne bezpečnejšie, pretože na konci odbočovania nás čakajú pasce v podobe prechodov pre chodcov. Veď pozri obrázok a podľa mierky si uvedom vzdialenosť. Nezdá sa to, ale tu máme s Tricity nespornú výhodu. Kto skútruje do práce každý deň, vie o čom píšem. Samozrejme, niekedy odbočuješ v prúde vozidiel a jednoducho sa netrafíš medzi farbou nanesené pásy a asfalt, poklopy kanálov, výtlk opravený smolou a nie asfaltom a podobné chuťovky. Výjazd na obrubník pri parkovaní na riadidlách cítiš minimálne.
![]() |
Schod je vysoký po os kolesa. |
Tak tu si vieme veľa dovoliť. Mne sa dostávalo do mierneho pošmyknutia zadné koleso, ale vyslovene som to preháňal a skúšal. Na bežnom skútri by som si to nedovolil, na Pcx-kách som sa, párkrát v teniskách, pred pádom odrazil nohou od zeme a takmer mi prsty vybehli z tenisiek.
![]() |
Rovná podlaha má svoje výhody, ale znemožňuje vytvoriť väčší kufor. |
Všimni si, že blatníky, okrem toho, že siahajú až do polovice kolesa sú pekne spracované kombináciou plastov. Mne sa nepodarilo, aby som sa sám ošpliechal, jedine ak by mi pomohol silný bočný vietor. Nezanedbateľná je skutočnosť, že vyjazdené koľaje s vodou hravo prekonáš, pretože v koľaji nemáš obidve predné kolesá. Sú od seba 38,5 cm. Takže v daždi si bezstarostne pobehuješ z pruhu do pruhu. No a keď máš domov pár km a začína pršať nohavice ti ozaj nezmoknú, lebo v oblasti kolien je Tricity širší.
![]() |
Chcem veríť, že to prežije nasolené cesty. |
Teraz neviem, či je moja výčitka oprávnená, ale na zadné koleso by som si prial blatníček, ako na bežných motorkách a nie „ohybnú zásterku“, aby slaná voda zo zimnej cesty nefŕkala na štartér.
Brzdenie je z inej dimenzie. Samozrejme, ak si piánko brzdíš pred križovatkou, nie je to nič mimoriadne. Aj tlak na brzdovú páčku by mohol byť menší, asi to bude lepšie s ABS. Aj keď moja manželka po presadnutí zo skútra Yamaha D´elight na prvej križovatke dobrzdila 3 m šmykom. Ale keď si párkrát vyskúšaš ako intenzívne vieš dobrzdiť tromi brzdovými kotúčmi 152 kg skúter s tromi kolesami zistíš, že z predpísaných 50km/h na suchu stojíš po 9 m a navyše „tuhosť“ prednej vidly a stabilita, je to úplne iné ako na klasike.
![]() |
Pekné štíhle kolesá. Brzdový kotúč je pekne zakrytý |
Neraz som skúšal na bežných skútroch brzdenie. Na Tricity je intenzívne brzdenie v priamom smere omnoho bezpečnejšie. Teraz sa vrátim k odstavcu o svetlách a miere „osvitu“. Dodávam, že prekážku, ktorú ti Tricity osvetlí, tak tú nezrazíš. Spočiatku mi vadilo, že pri silnejšom stlačení ľavej brzdovej páčky, keď brzdí silno zadné koleso a predné miernejšie, pravá páčka mala asi 3 cm voľný chod. Všade na brzdách sú totiž jednopiestiky. Pravá brzdová páčka brzdí len predné kolesá. Ak ľavou páčkou dostaneš do šmyku zadné koleso, predné sa ešte odvaľujú. Osobne si myslím, že brutálnym stlačením pravej páčky sa prevrátiš, ale to musíš byť blbec alebo opica. Ten malý motorček nedokáže brzdy prehriať, či uštvať.
Posed predurčuje Tricity do mesta. 176 cm človek otáča riadidlami z jednej strany do druhej bez toho, aby rozťahoval nohy. Znie to komicky, ale ani náhodou to nie je bežné na mnohých skútroch. Hlavne začiatočníci pri pomalých rýchlostiach napr. okolo stojacich áut, chcú zrazu obísť auto, teda odbočiť o 90 stupňov, riadidlá sa dotknú stehna, stehno si zablokuješ, nohu na zem nepoložíš a hanba je na svete. Ja som sa teda natočil video, pneumatiky majú priemer 14 a 15 palcov a sú od seba vzdialené 240 cm, od okraja po okraj. Možnosť otáčania riadidiel je veľkorysá.
![]() |
Skútristke vysokej 122 cm originálny štít vyhovuje. |
Dokonca ak máš maximálne vytočené vpravo, teda poriadne vykrútené zápästie, plyn dokážeš obtiažne pridať. Skúsenejším by som odporučil „nulovú“ vôľu na plyne. Keďže sa nám vytáčajú obe kolesá, priestor na vystretie nôh ako na Honde PCX nejestvuje. Si odsúdený na večný WC posed. Možno by sa už mohli všetci výrobcovia zamyslieť a uvedomiť si, že ak skútrista jazdí sám, naprd mu je výškovo delené sedadlo, ktoré nevie využiť a je pokrčený. Mám známeho, ktorý každý svoj nový skúter odčalúni, to továrenské delenie si upraví podľa seba. Príde o 2 l úložného priestoru, ale získa 15 cm pre vlastný zadok. Na stúpačky spolujazdca dostane aj 122 cm vysoké decko. Madlá nemajú otvor na zovretie ruky ako okolo rúry. Škoda, väčšinou si okolo nich priviažem skúter, ale aj spolujazdec ma silnejší úchop.
![]() |
Späťaky sú najširšia časť na skútri. |
Na nastavení späťákov mi vadí, že síce pekne vidím vzadu do strán, ale nevidím auto, ktoré ide presne za mnou a moja stopa je presne v jeho strede. Ak nastavenie zmením, vidím aj lakte, aj za seba, ale nie do vedľajších pruhov. Inými slovami, môže sa ti stať, že náhodou vyrobíš dopravný priestupok priamo pred dopravnou hliadkou.
Keďže máme rovnú podlahu, ľahučko sa nám nastupuje a vystupuje, riadidlá sa zamykajú len vľavo. Pri štarte je nutné stlačiť akúkoľvek brzdovú páčku. Na bočnom stojane, motor nenaskočí. Ručnú brzdu Tricity nemá. Na hlavný stojan by mohol ísť kvôli ženám a fyzicky slabším, či starším ľuďom ľahšie. Svetlosť je 12 cm, sedadlo je vo výške 78 cm. Rázvor je krátky 131 cm. Sedadlo sa vyklápa odomknutím zo spínacej skrinky. Otváracia prilba veľkosti „M“ tam poľahky vojde, náradie je jeden skrutkovač.
![]() |
Pod sukňou. |
K baterke na dobíjanie sa dostaneš ľahko a bez náradia. Ak chceš baterku vybrať, vyskrutkuješ 4 skrutky. 12 V zásuvku nemá, nepochopiteľné, ale nemá. Ale zase na oplátku v manuáli je informácia, že elektrická sústava zvládne zaťaženie 120 W navyše. Kábel zapojený cez relé tam je. Presnejšie použiť sa dá, len keď je kľúč v polohe „ON“, nemusí bežať motor. Nachádza sa pod plastom nad riadidlami, demontuješ 4 skrutky a si tam.
![]() |
Hmm, nová doba, veď uvidíme, kto ďalej zájde. |
Je úplne nový, nenašiel som ho v inej Yamahe. Možno bude v novom modeli, priamo postavenom proti Honde PCX. Má o 0,5kW menej ako PCX teda 8,1 kW pri 9000 ot. 10,4 Nm pri 5500 ot. ale má nižšiu servisnú náročnosť. Keďže nemá zbytočný otáčkomer, nevieme pri koľkých otáčkach sa nám pohne, ale napr. Yamaha Majesty S sa mierne pohne pri 3500 ot. na normálny rozbeh potrebuje 5500 ot. Podľa skútrových frajerov má v priamom porovnaní s Hondou PCX / http://www.scooter-station.com/Comparatif-Yamaha-Tricity-125-vs-Honda-PCX-125.html/ o 0,3 l vyššiu spotrebu. Potvrdzujem, že úplne prvých 150 km pri teplotách 0 – 5 stupňov, ale pri rýchlosti 60 km/h som mal spotrebu 2,7 l/100km. Ďalších poctivých mestských 400 km, veľa štartov, slalom za výborných 3,1 l/100km.
![]() |
Čerstvo vyliahnuté |
Čo už napísať o modernom skútrovom motore, drie ako otrok, chce raz za 4000 km vymeniť 0,8 l oleja, raz za 8000 km vymeniť sviečku, pri 12 000 km skontrolovať ventily, pri 20 000 km vymeniť filter, odporúča sa meniť remeň variátora pri 20 000 km, môj na číňankovi potiahol asi do 35 000 km. Prístup k sviečke je jednoduchý, odobratím čierneho plastu za lýtkami jazdca. Chladí ho kvapalina 0,37 l v chladiči, 0,33 l vo vyrovnávacej nádobke, palivo si cucá z 6,6 l nádrže pod sedadlom.
Čo sa týka čapov a kĺbov vpredu, vyžadujú si len vizuálnu kontrolu. Čas ukáže, koľko vydržia. Teoreticky, ak dokážeš vymeniť olej a sviečku, do servisu by si mal ísť na 12 000 km.
![]() |
Zložitejšia predná vidla, ale ľahká. |
![]() |
Škoda zlého teplomera. |
Pneumatiky Maxxis vpredu 2x 90/80/14 na zimu by som odporučil vymeniť za Heidenau K66 80/80/14, aby sa sneh nenabil do blatníkov. Disk 14 x 2,15. Rozdiel bude mínus 3,2%. Predné pruženie 90 mm.
![]() |
Poľský dom v Bardejove |
Ostrieľaný skútrista si s ním vie nájsť zábavu v podobe ozaj hlbokých náklonov aj pri malých rýchlostiach, škrtať hlavným stojanom na obidvoch stranách a na dobrej ceste nie je žiadny problém. Zábavou sú aj prudké dobrzďovačky, jednoducho povedané zábava je nehospodárna jazda. Ako na motardoch. Chcelo by to znížiť maximálnu rýchlosť z takmer nepoužiteľných 100 km/h na 90 km/h a trochu pridať v zrýchľovaní z 0 na 40 km/h, aby tie efektné náklony boli aj so zrýchľovaním. Na zimných pneumatikách ho budeš používať celý rok.
![]() |
Kostol sv. Egídia. |
Skútrové uchá s vodičákom „B“ v ňom nájdu väčšiu istotu, ale keď chcú jazdiť len počas slnečných dní a môžu si to dovoliť, nech radšej berú „veľké 10 – 11kW 125tky“. Výhody Tricity si neužijú.
Osobne vidím potencionálneho majiteľa Tricity ako staršieho chlapa s motocyklom, ktorý to kúpi do rodiny pre seba, manželku a dospelé deti, alebo celoročného fanatika.
![]() |
Duel, foto scooter-station.com. Tricity má plus 19 kg |
Jar 2015: Honda PCX 125 a Yamaha Majesty 125 S (dočasne) obe za 2590 €. Cenu plus 1100 € za trojkolku by som bral ako férovú, predsa len je tam možnosť celoročného mestského použitia. Absorbovanie nárazov od poplátaných ciest do riadidiel je príjemnejšie, o brzdení ani nehovoriac. Ale za cenu 3990 € by som chcel vyšší štít, vyhrievané rukoväte, aretáciu sedáku, 12 V zástrčku, kufor s adekvátnym dizajnom a brzdovým svetlom, výstražné smerovky, ručnú brzdu s tiahlom na bočný stojan.
![]() |
Šikmá veža v Bardejove. |
No a ešte tam chýba niečo nepodstatné, možno až banálne, taká drobnosť, aby sme vedeli, že niekto tam premýšľal o pomoci skútristom napr. šuflík na kotúčový zámok, alebo miesto na, povedzme, originálny yamahácky „U“ zámok, skrinka, priehradka na dutinách kapotáže, nastaviteľný štít, bezkľúčový štart...
„Vy v Japonsku! Keď už viete, čo máte robiť, tak to urobte! ☺“
Skúter na mikrotest požičali chlapci z www.petroaspol.sk/yamahamotor/index.html oficiálny predajca Yamaha - Prešov.
Pridané dňa: 20.04.2015 Autor: MajoKE