[Testy a predstavenia - Test]
Vzkriesený Indian je čímsi, čo na našich cestách len tak nevidieť. Vyslovene štýlová motorečka, ktorá ma jedinú úlohu: dobre vyzerať. No a popri tom by nebolo na škodu, keby aj dobre jazdila.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Indian Scout bol vytvorený za účelom ísť po krku konkurencii z radov H-D, teda modelu V-Rod. Nie je teda klasikou s véčkovým motorom a nemožným ovládaním. Je to moderný stroj, ktorý má jasné retro prvky, vďaka čomu má už od pohľadu svoj osobitý charakter.
Pri tejto motorke fakticky nemá zmysel čokoľvek riešiť. Ona sa vám buď páči alebo nie. A ak nie, tak na nej nájdete milión chýb, no ak áno, nebude mať chybu žiadnu. Bude to totiž jej charakter. Ale myslím si, že skôr sa vám zapáči. Prečo? No lebo je to poriadny kus železa.
Bábovky ruky preč, rozmaznanci, ktorí majú radi len totálnu uhladenosť, takisto. Neviem síce čo mám povedať ja s mojou mušou váhou, keď toto je jasne stroj pre iné korby, ale „ouu jes aj lajk it“. Chodím okolo Scouta a všade po ňom ťukám. Sakriš, fakt sa odnikiaľ neozvalo také to tlmené buchnutie ako robia plasty. Kde som zaklopkal všade zvučná ozvena, proste kde vidíte plech je plech, kde železo tak železo. Indian Scout je proste falat hmoty. Už toto samo o sebe, pri dnešnom šetrení kde sa len dá, pri plastoch imitujúcich karbón, chróm atď., je skrátka zážitok.
Tak človek spraví pár krokov vzad a sleduje siluetu Scouta. Sleduje ho ako celok, tú kopu železa, nalešteného chrómu a krásne lakovaných častí. Ale čo zaujme najviac, je motor. Pre niekoho možno až príliš gýčovo zvýraznený naleštenými časťami, avšak to bude len dojem z obrázkov. Naživo to všetko sedí ako riť na šerbli. Len ten štít, ten by som dal hneď preč (on tam ale pôvodne nie je, je to príplatková neoriginálna výbava). A do preč by som poslal aj stúpačky spolujazdca a jeho sedadlo (taktiež príplatková výbava). Povoziť sem tam ženu, milenku, frajerku či čokoľvek iné môže byť fajn, no krajšie sa bude na Scoutovi jazdiť osamote. Silueta atypického bobbera by tak ostala jasnejšia.
Jasné je aj to, že Indian Scout má byť od výroby krajší pri pohľade z pravej strany. Tak sa dohodli dizajnéri a konštruktéri mohli iba pokrčiť ramenami. Veď ako ináč, keďže bočný stojan je vľavo, motorka je viac odhalená vpravo. Preto aj náhon remeňom a predná brzda sú na ľavej strane. Tá pravá (strana) má byť pastvou pre oči. Čiže navzdory nie najmenšej hmotnosti má Scout vpredu iba jednu brzdu. Koleso tak ostáva pekne odhalené a keď oči skĺznu trochu vzad, narazia najprv na už spomínaný krásny motor a z neho dozadu vedúce chrómované výfuky. Presnejšie, zvody chrómované nie sú, ten chróm to sú kryty, ozaj pekne zapracované, až si to človek všimne len pri detailnom pohľade.
Takže sme opäť spravili pár krokov k Scoutovi a sledujeme detaily. Tie sú prepracované do toho najposlednejšieho prvku, ktorý tu nájdeme. Čosi podobné som videl len na MV Agustách. Písmeno I, logo Indian, proste každá časť nesie odkaz na výrobcu. Ešte aj pneumatiky sú špeciálne vyrobené pre značku Indian a nájdete na nich patričný nápis (okrem iného aj nápis Kenda, čo teda veľmi neoslovilo). Aj taká vec ako prachovka kryjúca maticu pre nastavenie predpätia zadných tlmičov bola označkovaná.
Indian Scout si vyžiada veľa hodín nemého čumenia naň, kým majiteľa omrzí. Preto by som si ho kľudne zadovážil aj v zime, až tak by ma netrhalo, že s ním nebudem hneď jazdiť. Kým sa so všetkými detailmi zoznámim, snáď aj priberiem, narastie mi brada a na motorku zapasujem alá drsňák z katalógu.
Lenže ja toľko času nemám, bohužiaľ. Toto bohovské povozenie je mi dopriate iba na kratší čas, aj to sem tam krížom cez prehánky. Čo je v tomto prípade bohapusté rúhanie sa voči motorke ktorú sedlám. Toto umyť, ach jáj, lebo toto sa ukáže vo svojej ozajstnej kráse len keď je to riadne vypucované.
Usádzam, lepšie povedané, padám do koženého sedadla. Kľúčik frajesky strkám pod nádrž a už aj nedočkavo štartujem. A tu ostávam sklamaný. Pána beka, Véčko jak hrom, aj to trošku vibruje, ale vôbec to nehučí. Čakal som nejaký ten thunderstruck, proste niečo, nie také to euronormované bublikanie. Ako fakt, tu by som hneď kúpil čosi adekvátne akusticky ladiace. A ak nie, tak by som chytil vŕtačku a spravil si zopár dier sám. No ale fajn, do testovačky je zakázané šahať, i keď dovozca naznačil, čó naznačil, rovno to povedal, že tam pôjdu iné laufy. Veď aj musia!
No prevodovka, tá je železná, veľmi mi pripomína tú moju GéeSovú. Taký viacstupňový Rammstien, teda tuná konkrétne 6-stupňový. Jednotka tam práskne, dvojka o trochu menej a tak ďalej. Lízkať prevodovú páku nestačí. Keď chceš čosi zaradiť, tak to tam zaraď a poriadne! Chod páky je dlhší a zapadanie kvaltov tuhšie, či sa tá tuhosť upraví po nabehaní väčšieho množstva km nevedno, no dúfam, že nie. Nech to je stále stroj pre chlapa.
A tak sa najprv musím dostať z mesta. Hééj rejd je slabý, no a? Ale motoru je jedno aké tam má točky, nezdochne, ale pri tých úplne nízkych protestuje. Aj tak sa po meste mocem so zaradenou 4-kou a vraj Scout točí 2.000 ot./min. Neriešim, keď pridám, kúštik sa to zatrepe, ale len kúštik, a letí vpred. Síl a otáčok ma k dispozícii dosť. Takže strúhať frajera od červenej po červenú, jasná vec kámo.
Mimo mesto mám čas obdivovať krajinu. Len si tak idem a nadávam na pridaný štít. Je horúco a ja by som chcel priamy nápor vetra. A keď nenadávam na to, že je horúco, tak nadávam na to, že chčije a chčije. No to len tak okrajovo, lebo popravde, je mi všetko jedno. Sedím na bombasticky vyzerajúcej motorke a idem vpred.
Zazerám aj na budík, ktorý v sebe skrýva viac než len funkciu tachometra. Dole je totiž malý displej a ten ukazuje všeličo, napríklad aj otáčky či výstrahu ohľadom niečoho a hodiny, a to je asi tak všetko. Aké jednoduché, aké parádne, no nie? V dnešnej elektro dobe je jednoduchosť cnosťou. No a pre úplnosť, súčasťou budíka sú aj bežné výstražné kontrolky.
Najviac sa mi ale páči ako Amík vymyslel to, aby nemusel pre Európana vyrábať inú várku budíkov. Proste sa tu prepne MPH na KPH, ale ciachovanie budíka ostáva. Veď je krásny retro,ručičkový, žiaden stúpajúci teplomer. Takže evidentne „júesej“ motorka bude upravená pre zobrazenie MPH, tým pádom tam ručička pri KPH ide raketovo rýchlo nahor. Mal som dojem typu fúha, toto je ozaj raketa, kým som si nezačal všímať čísla. Výsledkom je, že diaľničná 130-tka je dosť blízko konca tachometra.
Ale koho toto trápi? Je to skôr úsmevné. Skôr ma budú trápiť jazdné vlastnosti motorky. A viete čo, nebudú. Indian Scout sa ovláda dobre. Áno, presne také to dobré ako na vysvedčení, čiže na trojku. No zopakujem sa, koho už len toto trápi? Ja idem vpred teším sa z jazdy a viem, že sa nezabijem, pokiaľ nebudem od motorky chcieť aby sa správala ako motorka inej kategórie.
Len priečne nerovnosti typu hranatého, či výstupky z asfaltu typu maličká tehla, proste takmer kolmo vystupujúce prekážky na ceste, tak na tie veľký pozor. Toto Indian Scout nedokáže pobrať s ľahkosťou ani napriek poriadne vysokým pneumatikám. Vtedy zadok doslova vyskočí a vás to na sedadle nadhodí.
Mimochodom sedadlo a posed. Veľmi pohodlný s nohami ďaleko vpred. Ako uvelebený v pojazdnej obývačke. Len rajdy by som prijal o čosi dlhšie, občas som mal pocit, že sa až príliš naťahujem pred. A naťahovať sa občas treba, hlavne pri nečakanom brzdení.
Do jazdy totižto treba zapojiť aj trochu logiky. Veľký stroj váži dosť kíl, veď je to kus železa a vpredu len jeden kotúč. Takže rozmýšľaj pred tým než sa vrhneš do zatáčky a pred tým než to rozkúriš na ulici v meste. Keď ktosi skočí pod koleso, Scout nezastaví na mieste.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Scout je úplne iný indián ako Chief, ktorý som skúšal pred rokom. Chief je mastodont a totálna klasika. Scout (tak ako to bolo aj v minulosti v počiatkoch značky Indian) je menším a obratnejším strojom. Tu je to aj s inou technikou, iným motorom a celkovým poňatím. Scout je modernejší cruiser s vydarenými jazdnými schopnosťami, ktoré nevylučujú ani naozaj svižnejšiu jazdu.
Scout si ma získal hlavne peknými prepracovanými detailami. Je to proste motorka, na ktorú je radosť pozerať a kochať sa. A tá radosť pokračovala aj ďalej po rozbehnutí. Príjemná ovládateľnosť, prejazd mestom nebol žiadnym utrpením, podvozok sa snaží jazdu čo najviac zlepšiť. No a potom túlanie sa po okreskách a zákrutkách, to Scoutovi sedí... Keď píšem túlanie, tak mám na mysli svižnú jazdu krajinkou, ale žiadnu paľbu. Takáto jazda vie byť neskutočným relaxom, ktorý nám nepokazil ani fakt, že sme za deň trikrát zmokli. Veď no a čo? :-)
priam dokonalý vzhľad, prepracované detaily, fajn jazdné vlastnosti | zvuk sériových výfukov, plexi (na testovanej moto) tam nepasuje |
Tuná mi napadá jedine jeden stroj a to Harley-Davidson V-Rod. H-D sa bude zrejme podobne ovládať a ponúkne aj podobný pocit z jazdy. Výkonové parametre tu nemá zmysel riešiť, najväčším rozdielom, a v zásade aj faktom, prečo siahnuť po tejto či konkurenčnej mašine, je dizajn. H-D dáva najavo skôr akúsi modernosť celého konceptu, zatiaľ čo Indian je jasné retro. No a netreba zabudnúť ani na príslušnosť k značke. H-D u nás pozná predsa len viac ľudí a to môže tiež rozhodnúť (v mojom prípade by to bolo v prospech Indiana, s takou mašinou sa chcem od ostatných líšiť). Cena je taktiež rozdielna, v prospech Indiana, no nemyslím si, že by pri výbere takejto strojovne hrala výraznú rolu práve cena.
Alebo predsa ešte jeden stroj? Trochu iný, síce taktiež s Véčkom, avšak pootočeným. Tiež nemá reťaz, no nemá ani remeň, a je z Talianska. Moto Guzzi California 1400 Custom. Je to iná kávička, ale tiež pôsobí masívne a určite modernejšie. Možno nie až tak prepracovane, no práve to sa môže minimalistom páčiť viac. Nuž a je drahšia, zato však má väčší motor a viac bŕzd.
A na koniec do tabuľky hodím aj zopár strojov z Japonska. I keď nič z toho nebude priamym konkurentom Scouta, ale môžu zaujať nižšou cenou. Lebo koniec koncov, motorka ako motorka, či?!
Na chvíľu som sa stal drsňákom na dvoch kolesách. Taký ten čistý pocit z jazdy, rýdza radosť už len z toho, že mám pod sebou poriadnu mašinu, tak o tom je Indian Scout. Jazdí dobre, človek si na ňom užije aj cestu plnú zákrut, no najviac si však oddýchne pri túlaní sa krajinou. Úplným základom je však fakt, že Indian Scout proste fantasticky vyzerá. Za tie prachy to je stroj, na ktorom niet hádam žiadnej imitácie. Poctivé materiály a poctivo vypracované detaily znamenajú, že Scouta si jeho majiteľ užije aj odparkovaného v garáži.
Premakané detaily, vyrobená z poctivých materiálov, motor, jazdné vlastnosti vzhľadom na kategóriu | Pneumatiky, sériový zvuk |
Servisný interval | 8.000 km |
Spotreba | 4.7 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 12.5 l (2.5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 215 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2.000 ot. (4.st.) / 2.900 ot. / 4300 ot. |
Cena motorky | 13.990,- EUR |
Stúpačky spolujazdca | 219 EUR |
Sedadlo spolujazdca | 289 EUR |
Veterný štít universal | 129 EUR |
Deflektor na plexi universal | 59 EUR |
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KlasikMoto Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Aventuro Carbon.
Foto: | |||
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Indian | Harley-Davidson | Moto Guzzi |
Model: | Scout | VRSCF V-Rod Muscle | California 1400 Custom |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Klasika |
Motor: | |||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1130 ccm | 1250 ccm | 1380 ccm |
Max. výkon: | 96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / ot. | 116.62 Nm / 6500 ot. | 120 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5:1 | 10,5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 72.0 mm | 104 x 81.2 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | kardan |
Zdvih vpredu: | 120 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeň |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 130/90-16 | 120/70ZR-19 60W | 130/70-18 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, dvojpiestikový strmeň |
Priemer bŕzd vzadu: | 298 mm | 282 mm | |
Pneu vzadu: | 150/80-16 | 240/40R-18 79V | 200/60-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 290.3 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 244 kg | 305.27 kg | 300 kg |
Výška sedla: | 635 mm | 678.18 mm | 720 mm |
Rázvor: | 1562 mm | 1701.8 mm | 1685 mm |
Dĺžka: | 2311 mm | 2357.12 mm | 2445 mm |
Šírka: | 880 mm | 850 mm | |
Výška: | 1207 mm | 1181 mm | |
Svetlá výška: | 121.92 mm | 165 mm | |
Objem nádrže: | 12.5 l | 18.93 l | 20.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 156 km | ||
Servisný interval: | 8000 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 07/2015: 13,990,- EUR | Cena: 08/2015 15.430,- EUR (bez DPH) | Cena 11/2014: 16.995,- EUR |
Foto: | |||||
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Indian | Suzuki | Yamaha | Kawasaki | Honda |
Model: | Scout | Intruder C1500T | XVS1300A Midnight Star | VN900 Custom | VT 750 C2B |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | ||||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1130 ccm | 1462 ccm | 1304 ccm | 903 ccm | 745 ccm |
Max. výkon: | 78.9 k (58.0 kW) / 4 ot. | 72.8 k (53.5 kW) / 5500 ot. | 50.3 k (37.0 kW) / 5700 ot. | 45.6 k (33.5 kW) / 5500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / ot. | 131 Nm / 2 ot. | 106 Nm / 4000 ot. | 78 Nm / 3700 ot. | 64 Nm / 3500 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5:1 | 9,5 : 1 | 9.5:1 | 9.6:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 96 x 101 mm | 100,0 x 83,0 mm | 88.0 x 74.2 | 79.0 x 76.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | remeň | remeň | kardan |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 135 mm | 150 mm | ||
Zdvih vzadu: | 108 mm | 110 mm | 103 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 330 mm | 298 mm | 300 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 130/90-16 | 130/80-17 | 130/90-16M/C 67H | 80/90-21M/C 48H | 120/90-17M/C 64S |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 298 mm | 275 mm | 298 mm | 270 mm | 180 mm |
Pneu vzadu: | 150/80-16 | 200/60-16 | 170/70B-16M/C 75H | 180/70-15M/C 76H | 160/80-15M/C 74S |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 283 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 244 kg | 363 kg | 304 kg | 278 kg | 251 kg |
Výška sedla: | 635 mm | 720 mm | 690 mm | 685 mm | 650 mm |
Rázvor: | 1562 mm | 1675 mm | 1690 mm | 1645 mm | 1640 mm |
Dĺžka: | 2311 mm | 2570 mm | 2490 mm | 2405 mm | 2510 mm |
Šírka: | 880 mm | 990 mm | 995 mm | 895 mm | 920 mm |
Výška: | 1207 mm | 1440 mm | 1145 mm | 1120 mm | 1125 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 145 mm | 130.8 mm | ||
Objem nádrže: | 12.5 l | 18 l | 19 l | 20 l | 14.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | 4.8 l/100km | 5.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 156 km | cca 296 km | cca 288 km | ||
Servisný interval: | 8000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 07/2015: 13,990,- EUR | Cena 05/2013: 12 990,-€ | Cena: 10.090,- Eur (22.10.2013) | Cena 9/2014 8.495,-EUR | Cena 9/2014 7.890,-EUR |
Pridané dňa: 05.10.2015 Autor: zeON