http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

KEEWAY Viva 125 - Bez predsudkov

[Vaše stroje - Moja motorka]

Tento článok píšem, pretože sa domnievam, že to môže niekomu pomôcť pri rozhodovaní, či ušetrené peniaze stoja za to, alebo nie. Stalo sa mi skutočne veľakrát, že ma cudzí človek čakal pri skútri, keď som nakupoval. Hneď sa pýtal na skútrik a v tvári mal optimizmus, všetko nadšenie skončilo po vyslovení, že je to číňan. Chápem, nezazlievam. Takže 65.000Sk za KEEWAY Viva 125 - 4T , alebo 110.000Sk a viac za lepšie a technicky dokonalejšie skútre. Bavíme sa o štvortaktoch, vodou chladených.

Ak teda zháňaš vodníka a skúter 125, chceš nové so zárukou a z hocijakých príčin sa ti 110.000Sk zdá veľa, tak čítaj. Nezáživné rady, ako postupovať pri kúpe, na čo si dať pozor sú v závere, aby to neobťažovalo prípadných letmých čitateľov. Pre úplnosť dodávam, keďže článok je pomerne kladný, že sa neživím predajom čínskych skútrov a ani svoj nepredávam. Domnievam sa, že takmer 7000km odjazdených väčšinou v meste ma oprávňuje vysloviť názor na tento skútrik.

Vzhľad a prevedenie.

Osobne ma zaujal náznak retro štýlu, skúter prednou časťou značne pripomína Apriliu Scarabeo 125, zadnou časťou Hondu Dylan. V súčasnosti je už vo výrobe nový model, okopírované Honda SH 150 www.cfmoto.cn/product/moto/motoshow.asp?id=30 Veľké 16 palcové kolesá sú síce pekné, ale aj štíhle, takže náklony v štýle skútristov na začiatku filmu Taxi, taxi nie sú možné. Následne z toho plynie ďalšia nevýhoda a to odkladací priestor pod sedadlom oproti skútrom na 13 palcových kolesách je naozaj malý a prilba tam nevojde. Ja tam nosím reťaz, spodky od nepremokov Made in Baumax, kt. sa mimochodom osvedčili, sú žlté a neprehliadne Ťa ani Stevie Wonder, spray na pneu, je tam dodatočne vyrobená zásuvka na 12V.

 Na Bukovci, pár km od Košíc
Na Bukovci, pár km od Košíc

Tie väčšie kolesá majú zase výhodu pri jamách a výtlkoch, ktoré sa javia vzhľadom k veľkému kolesu ako menšie. Aj preto je v cene štandardne kufor do ktorého vojde prilba pre skútristov. Lekárnička, kľúče, mini rádio a núdzové cyklistické červené svetielko je v odkladacom priestore pred kolenami. Pozornosť zaujme aj veľkosťou dospelý výfuk, ktorý spôsobuje, že skúter je veľmi tichučký. Ja to oceňujem, pretože parkujem v bytovke a stúpanie 1.5m prekonávam chôdzou vedľa skútra. Výhrady mám ku svetlu z hľadiska výkonu a dizajnu.

 Pod sedadlom je priestor asi 3dm
Pod sedadlom je priestor asi 3dm

Voči lícovaniu plastov nemám výhrady, je porovnateľné so značkovými skútrami. Veľká špára sa Ti vytvorí pri špičkách nôh pri prvom rozoberaní, aj keď to urobia v servise, lebo plasty sú v jednom bode spojené tri, na akomsi kolíku a nemáš to ako zistiť, vidieť. Žiadna farba sa neolúpala, ani na exponovaných miestach. Za predným kolesom, v oblasti nôh a bokoch skútra. Chrómové skrutky ostali lesklé, všetky. Moje výhrady : čo i len pri najmenšej snahe by bolo možné plasty a spoje viesť tak, aby sa komplikovane pri serv. úkonoch nemusel skúter rozoberať.

 Na rebrách pred chladičom je  už pre istotu mriežka
Na rebrách pred chladičom je už pre istotu mriežka

Bezpečnosť, ovládanie.

Predné svetlo 35W. Mizerné za dažďa v noci. Na hranici znesiteľnosti. Prístroje. Tak a na tom sa skutočne šetrilo. Podľa mňa už lacnejší tachometer neexistuje, v ňom sú kontrolky smeroviek, svetiel. Ukazuje len celkový počet kilometrov. Prepínače smeroviek a ostatné tlačidlá sú výborné, bezproblémové a ergonomicky vhodne umiestnené hneď vedľa sú nádobky na brzdovú kvapalinu. Na brzdové páčky dosiahne v pohode aj žena a tlak na páčky potrebný na zastavenie dvoch ťažších pasažierov pri väčšej rýchlosti by sa mohol zdať pre ženu veľký. Na ľavej strane je páčka zadnej dvojpiestikovej brzdy a na pravej páčka prednej. Nad ľavým kolenom je palivomer 7 l nádrže, ktorý ukazuje presne a je podsvietený, zelená dióda znamená, že teplota motorčeka je OK, červená prehriatie. Vedľa svetla som nechal urobiť samostatný spínač na spustenie ventilátora chladiča, ktorý využívam v chladných mesiacoch. Na spodku skútra som vyrobil posúvateľný kryt, ktorým zabránim úniku teplého vzduchu od motorčeka a ten som usmernil cez nové výduchy na členky. Smerovky sú viditeľné z veľkého uhla aj pri silnom slnečnom svetle.

 Občas si píšem po svetle. Môj PC.
Občas si píšem po svetle. Môj PC.

V spätných zrkadlách vidím vynikajúco, ostro, motorček nedokáže vibráciami rozkmitať kostru. ŠPZ auta idúceho za mnou v pohode prečítam. Útly spolujazdec ma dostatok miesta, pohodlne sa oprie o kufor. Stupačky sú pekné a funkčné. Jeho kolená vyčnievajú spoza predného krytu a tak sú vetru a sviežemu rannému vzduchu „dobre prístupné“ Hranica znesiteľnosti pre spolujazdca 100-120 km denne. Pre jazdca 350km. Ďalšie jazdenie po tomto intervale nemá nič spoločné s relaxom a oddychom. Sedadlo som zatiaľ nevysedel, nepraskol jediný šev, trochu vŕzga, vodu nenasáva. Vyhovuje mi, že kolenami za jazdy ho môžem chytiť a zatáčať tlačením do strán. Kĺb umiestnený vpredu by mohol byť tesnejší, vyzdvihuje sa odomknutím kľúča. Spolujazdec ma k dispozícií malé tvrdé sedadielko, ktoré je v rovnakej výške ako jazdcove, takže keď si sám a dlháň, tak ho využívaš. Bočný stojan dokáže odklopiť každý, na hlavný to ide ľahko vďaka nášľapnej páke a dokáže aj 50kilogramová žienka. (hmotnosť skútra 121 kg) Absentuje spínač vyklopenia bočného stojanu. Na držiaku kufra sú poriadne madlá. Spínacia skrinka je pred pravým kolenom, dá sa šesťhranom na druhej strane kľúča uzamknúť, aby detváky, ktoré nepovozíš okolo bytovky ti nestrkali bordel do spínacej skrinky. Polohy, zamknuté riadidlá, odomknuté a štart. Vadí mi, že zamknutie riadidiel nie je možné do obidvoch strán. To by pomohlo pri parkovaní tesne vedľa predmetov, o ktoré chceš skúter v meste priviazať.

 Romantika na Geči
Romantika na Geči

Jazda, prevádzka, spoľahlivosť, alarm.

Štartovanie kľúčom. Po rozsvietení kontrolky a stlačení hociktorej brzdy tlačidlom „štart“ úplne v pohode. Štart prebehne hneď, pri veľmi teplom motore trošičku pridať plyn. Po spätnom otočení motor a svetlá zhasnú. Diaľkovým ovládačom je možné naštartovať aj keď sú riadidlá uzamknuté. Ako dlho držíš ovládač na alarme, tak dlho štartuje, keďže chytá hneď pozor na pastorok. Túto zbytočnú funkciu som začal po čase využívať, nie však na verejnosti, pretože to nie porsche. Ale z práce na firemnom parkovisku ho na 30m naštartujem, prichádzam z kufra vyberiem vercajg a akurát po 1 min klesajú otáčky a môžem ísť. Pri tomto štartovaní sa motor dá vypnúť len diaľkovým ovládačom (zhasnú aj svetlá). Ako som už spomínal zhruba po 1 min po naštartovaní otáčky klesajú, čo sa v istom okamžiku prejaví zaklepaním plastov, keď je na hlavnom stojane, po ďalšom klesaní je všetko OK. Takže sme vzorne oblečení a cestujeme. Po otočení rukoväťou asi o 90stupňov zrýchľuje skúter ako všetci normálni ľudia v meste na autách a rýchlosť sa ustáli na 60km/h. Ak chceš dosiahnuť maximálku musíš plyn prechytiť a otočiť, čo sa mi nepáči. Max. je 85-90km/h (hore kopcom, dole kopcom) čo na mesto stačí, ale mimo samozrejme nie. Variátor je asi zablokovaný pretože zrýchľovanie do max. je plynulé a zrazu stop, mám pocit, že by to šlo viac. Model ARN s takýmto motorom, ale vzducháč má max. 100km/h. Niekedy mi ho je ľúto, pretože idem hodinu, dve 85tkou a ide naplno. Ale drží sa. Spotreba je v rozpätí 2.5 – 3.0 l. ale už dlho mám priemerku 2.8l. Nerovnosti na ceste zvláda celkom dobre, zlé je to s priehlbinami, jamami. Utlmenie je slabé a dostávaš rany do chrbtice. Keď som sa spočiatku vozil po meste a mám ho zjazdené autom poriadne, bol som prekvapený koľko nových hrboľov je v meste. Všetko je na skútri cítiť, pekelne. Pneumatiky sú neuveriteľne tvrdé, doživotné, na 7000km nemerateľné opotrebenie, ale na mokrej ceste strach, na mokrej ceste a teplote 2-5 stupňov, skutočné riziko.

 Za Miskolcom na štrkoviskách
Za Miskolcom na štrkoviskách

Servisný interval je 4000km, ale výmena oleja 3000km (0.8l) v návode sú dokonca inštrukcie ako máš, čo samostatne servisovať. Výmena vzduchového filtra a sviečky po 8000km, remeň náhonu pri 16.000 km. Olej používam syntetický Motul 10w-40. Nedolievam od výmeny do výmeny. Chladiacu kvapalinu som dolial asi 1.5 dcl. Brzdovka, žiadna netesnosť, brzdové obloženie má asi 70%. Výfuk, spoje náznak korózie, ale chrómovanie je v poriadku.

Toľko k, na motoride spomínanej, spoľahlivosti exotických, lacných značiek. Prvé zdesenie prišlo okolo 460km, spozoroval som pár kvapiek pod skútrom, to som si skôr nevšimol, lebo to kvapkalo len za tepla príčina pretlačený chladič, neviem, či pri montáži, alebo odrazený kameň. Mechanik v pondelok po 16h skútrik opatrne rozobral do 20.00h. V stredu prišiel chladič UPSkom z Budapešti. Ponúknutý odvoz domov. Niekde okolo 2500km ma vycvičila kontrolka prehriatia motora. Pokračoval som pomalou jazdou. Čidlo bolo OK. Zlý-slabý kontakt, neviem, či to bolo zlé zložené po výmene chladiča. 3000km nový tachometer. Cena za prvú serv. prehliadku, vlastný olej 200Sk. Druhú mi uznali mnou vykonanú. Spočívala len vo vizuálnej kontrole a výmene oleja. Okolo 6000km bolo nutné dotiahnuť šrúbu na riadení. Zatiaľ sa nestalo , aby som jazdu nedokončil, alebo ostal niekde bezradne stáť a pomaličky začínam skútriku dôverovať. Spočiatku som mal pri sebe stále toľko peňazí, aby sme sa v prípade pokazenia dostali obaja v pohode domov. Opravy 0 Sk, odstránené v záruke.

Alarm je dosť citlivý na otrasy, nedá sa nastaviť, bol v cene. V podstate som s ním spokojný, až na vec, že k nemu nebol návod a vadí mi, že zapnutie a vypnutie je doprevádzané takým pípnutím, ktoré v pivnici musí sused počuť. Prepáč sused. Je to naozaj hlasné.

 Pieniny
Pieniny

Záver.

Tento lacný skútrik mám s manželkou ukázal, že mini výlety okolo mesta môže byť relaxačne vhodné po dlhom pracovnom týždni a je to celkom fajn doskútrovať na zmrzlinu, alebo dobrú kávičku do centra mesta, alebo na kofolu k Hornádu, vylihovať pri rybníkoch a na Bukovci, nestresovať sa hľadaním voľného parkovacieho miesta. Mňa to vozenie na dvoch kolesách natoľko zobralo, že som prestal používať auto, skútrujem do práce aj keď leje. Veď aj v daždi treba vedieť jazdiť. Nejaké negatívne skúsenosti s plechovkami nemám, jazdím v 1/3 jazdného pruhu takmer vždy, keď som za autom idem tak, aby ma videl v ľavom späťaku. Nikdy nestojím tesne na autom ktorého vodič nemá výhľad dozadu. Autá sú dôležité, ale prestali ma baviť.

 Červený Kláštor
Červený Kláštor

Pre tých, ktorí sa rozhodujú pre kúpu číňana.

Zámerne som použil vetu od Slave-ho. Over si firmu u ktorej by si chcel kupovať, dodanie náhradných dielov, kľudne volaj do centrály, niečo si vymysli a volaj. Vopred sa dohodni na včasnom dodaní TP a na zľave ak to bude meškať. Over si platnosť údajovv letáku, ak je to možné, dohodni zľavu, alebo nejaké ústupky ak by údaje v TP boli rozdielne. Môj skúter sa obchodne volá KEEWAY, ale v TP je nejaký koncern, ktorého názov je dlhý aj na PC skopírovanie v Google nájdeš info o tom, že fabrika produkuje 1000.000 skútrov ročne, agregáty dodáva firma CFMOTO. Neplaš sa a dobre si všetko premysli aj na 65.000Sk je treba pracovať a to dosť. Za „ušetrené“ 45.000Sk oproti kvalitnejšiemu, výkonnejšiemu skútru sa môžeš tri roky voziť do zbláznenia a solídne obliecť. Čo to opraviť a vylepšiť. Fakty poznáš – rozhodni sa sám.

Pridané dňa: 17.05.2005 Autor: MajoKE

http://motoride.sk