[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Motocykle značky Yamaha mávame na test len o niečo častejšie než sa na Slovensku dostane nejaký podmastený politik do basy, a rozhodne to nie je tým, že by sa nám testovať nechcelo. Vďaka jednej dobrej duši sme však mohli po roku a pol opäť nasadnúť na tri ladičky, konkrétne na ďalší derivát modelu MT-07, turistickejšie zameraný Tracer 700.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 82 kg)
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Bez mučenia sa priznám, že na základnej MT-07 som sa doteraz pravdepodobne ako jediný človek v republike nevozil, takže je to pre mňa tenkrát poprvé aj s týmto moderným dvojvalcovým motorom. Počul som však iba ódy na jeho hutný záťah a ochotu vytáčať sa, niečo prezradia aj papierové údaje: pálenie po 270 stupňoch, takmer rovných 700 kubíkov, vŕtanie a zdvih 80 x 68,6 mm, parádne plochá krivka krúťaku... No poď moja, ideme na to!
Kto už bol pri MT-07 aspoň na dotyk, tak vie, že je to celkom malá motorka. A keďže tento Tracer z nej vychádza, tak tiež je celkom kompaktný. Turistickejšie ambície dokazujú najmä hlbočizné riadidlá na dlhých štokoch, vďaka ktorým je posed vzpriamenejší, potom aj vyššie plexi s polokapotážou, väčšia nádrž alebo iný uhol krku riadenia. Tracer z niektorých uhlov pripomína starého dobrého litrového Fazera. Po nasadnutí je však hneď cítiť, že tento stroj vychádza z menšieho brata - predná časť aj s prístrojovkou sú dosť dole, vlastne celý stroj je pomerne nízky, preto sa tu sedí viac "na" motorke než v nej.
Že komplimenty k motoru sú oprávnené, som pochopil hneď po rozbehu. Preplietli sme sa rozpáleným mestom až do kopcov, a že fúha, veď tento agregát ťahá úplne všade! Jazdec tu má k dispozícii rozsah plných 10 000 otáčok, a tak ako môže ísť šesťdesiatkou šestke, tak môže ísť športovo na rýchlo sa striedajúcich nízkych kvaltoch bez toho, že by mu motor dal najavo, že toto už nie. Veru, zákruty hltá Tracer 700 veľmi rád; ešte aj teraz, keď zavriem oči, úplne vidím a počujem ako si ich užíva: dvojka, trojka, brzda, dvojka, plný... Dvojvalec páli po 270, čiže je to akoby prezlečené véčko, a kondička mu rozhodne nechýba. Aj v prípade Tracera je krúťak rozhodujúcejší než kone - 68 Nm je pri 6 500 otáčkach, ale čo je dôležité, zhruba 60 Nm je pripravených už ľahko nad 4 000 otáčkami. Plných 75 koní potom motor dáva pri 9 000 otáčkach.
A keďže Tracer má rád aj zákruty aj otáčky, bolo by fajn, keby tejto kombinácii stíhal aj podvozok. Predná vidlica je nenastaviteľná a vzadu sa dá upraviť iba predpätie, čo v tejto triede vieme pochopiť. Horšie je, že aj pri takmer plnom predpätí je zadok mäkučký. Motorka tak pri ostrejšom zaobchádzaní v zákrutách pláva, a pri rýchlom preklápaní z jednej strany na druhú je v určitej miere neistá. Áno, gumy sme mali správne nahustené, kontrolovali sme ich krátko predtým na pumpe. Po celý čas som na motorke jazdil sólo s jedným malým ľahkým ruksakom. Viem si predstaviť, že keby som za seba posadil manželku a za ňu dal ešte plný kufor, predné svetlo bude osvetľovať akurát tak hviezdy na nebi. A to je pri turisticky zameranom stroji tak trochu škoda.
Ale inak nie je veľmi čo Traceru vytýkať. Čisto teoreticky, ak by si na ňom jazdil sólo iba v meste a priľahlých zákrutách, a nevážiš pritom metrák, tak by si možno žiadne jeho negatíva nenašiel. Je to aj pekná motorka, popri starom Fazeri mi z každého uhla pripomína Rossiho. Fakt, Yamaha má takýto marketing mega vymakaný, človek normálne čaká, že spoza rohu vyjde Vale a spýta sa ho, ako sa mu na Traceri jazdí. Ani z klasickej praktickosti tejto motorke nič nechýba - má ukazovateľ kvaltu na prístrojovke a pod sedlo vopcháš štandardnú lekárničku a pár drobností, v zápchach nie je nervózna, výhľad v zrkadlách v pohode, čo viac si priať.
Rovno napíšem, že spotrebu sme nemerali a nestihli sme vyskúšať ani dlhšie diaľničné presuny. Je však známe, že model MT-07 s rovnakým motorom nemá veľký smäd, a preto sa nedá očakávať ani u Tracera.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Aj pre mňa to bola premiéra v sedle MT-07. Túto strednú kategóriu vcelku obľubujem, takže sa musím priznať, že som sa aj dosť tešil. Ako sa ukázalo, ak dvaja robia to isté, málokedy to je to isté. Yamaha vybalila v segmente asi najtočivejší motor, asi niekde na opačnej strane barikády ako má Honda NC750. Tracer 700 od prvého momentu dáva najavo, že má rád otáčky...
Dizajnovo mi pripomína Fazera z nedávnej minulosti, čo môže byť pre niekoho aj dobre, ale posed je vzpriamenejší ako na naháči. Predné plexi sa dá zdvihnúť, čo je dobre, ale spravíš tak len keď stojíš, pretože treba povoliť a dotiahnuť dve plastové matice. Našťastie nepotrebuješ náradie.
Tracer je pomerne kompaktná mašina, po svižnom rozbehu sa prejaví aj príjemnou ovládateľnosťou. Za to vďačí naozaj priaznivému údaju o hmotnosti - pod 200 kg plne natankovaný - to nie je zlé. Ideme hneď do zákrut, a tu sa Tracer cíti ako ryba vo vode. Ak má jazdec rád športovú jazdu, tak bude chrochtať blahom nad motorom a širokým pásmom zmysluplných otáčok. Brzdy nepoprú svoj pôvod zo superšportov Yamahy z rokov len nedávno minulých, takže tu sa nie je vôbec o čo obávať. Obe majú taký skôr plynulý nástup, nie ostrú hranu ako na superšporte, a na ich prácu dozerá systém ABS. Avšak tu chýba možnosť vypnutia, čo je trochu škoda - padlo by vhod pri občasnej jazde do ľahkého terénu či pri blbnutí aj na asfalte.
Fajnovo obratná, fajnovo športová, ľahká a pohodlná motorka, čo zvládne aj dlhší výlet, aj vo dvojici. Vyzerá to ako dobrá voľba pre človeka, čo má rád športovejšiu jazdu.
motor sa nechá rád točiť, športový prejav, malá vrtká motorka, nízka hmotnosť | ABS sa nedá vypnúť |
Ou, tak tu je to komplikované. Veľa výrobcov sa už vykašľalo na polokapotované verzie, robia rovno endurká s vyššími zdvihmi. Také zas však nemá Yamaha. Do výberu som teda zahrnul aj motoricky porovnateľné stroje od konkurencie, pre porovnanie aj základnú MT-07.
Tracer je v podstate zo všetkých najtočivejší, a má pravdepodobne aj najplochejšiu krivku krúťaku. Presným opakom sú modely radu NC750 od Hondy, ktoré dosahujú rovnaký krúťak ako Tracer, lenže už pri 4 750 otáčkach. Napriek vyššiemu objemu sú tieto stroje slabšie o 20 koní a majú len 6 500 využiteľných otáčok, ale nedá sa povedať, že by na nich bol človek automaticky pomalší. NC750S aj X majú praktický odkladací priestor na prilbu v mieste kde býva nádrž, majú plné LED svietenie a dajú sa objednať aj so šikovnou automatickou prevodovkou DCT. Oba sú zároveň pre posádku o niečo priestornejšie než Tracer, pričom sú však o 20 kíl ťažšie.
Priestornejší a pohodlnejší je aj Versys 650 od Kawasaki, a tiež je od Tracera ťažší. Komu by bol Versys veľký, môže vyskúšať zmenšeninu v podobe Z650, prípadne aj Suzuki SV650, jediné skutočné véčko v tejto triede. Pre zaujímavosť som do výberu dal aj schopnejšie enduro BMW F700GS, ktoré má ako jediné vpredu 19-palcové koleso.
Keď ku všetkému vyššie spomenutému pripočítaš to, že Tracer 700 je zo všetkých najdrahší (odhliadnuc od BMW, to je niekde inde), tak pre Yamahu to nevychádza nijako ružovo. Ok, rozprávame sa o rozdieloch okolo stovky éčiek, lenže Yamaha podľa mňa neponúka žiadny extra benefit, ktorým by zákazníkov jasne presvedčila; dokonca aj sedlo má v porovnateľnej výške ako endurá od konkurencie. Áno, je podobne športová ako naháče (ako jediná má 180 gumu vzadu), ale to sa ti zíde iba pri jazde sólo.
Problém s cenou si medzičasom uvedomila aj Yamaha, pretože cenu Tracera niekoľkokrát znížila. Kým počiatočná bola dosť vysokých 8 390 eur (!!!), aktuálne je to 7 790 eur vrátane zadného kufra. Nie príliš veľké predaje na Slovensku však reálne potvrdzujú čo som písal vyššie, že jednoducho keď si človek porovná všetky katalógy a parametre, Tracer mu z toho pravdepodobne vyjde ako menej výhodná možnosť. Musí mu teda biť srdce pre Yamahu, alebo mu možno nechutia motorky na vyšších zdvihoch a chce niečo bezprostrednejšie. A pritom by stačilo málo, aby bol Tracer úspešnejší.
svižný a pružný motor, jednoduchá ovládateľnosť | cena, príliš mäkký zadný tlmič, pre niekoho možno malosť stroja |
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 82 kg)
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdili v oblečení 4SR a Held, prilbách Suomy od spoločnosti Styx a AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o., a čižmách TCX od spoločnosti Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Honda | Honda |
Model: | Tracer 700 | MT-07 | NC 750 S | NC 750 X |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Kategória: | Cestovná | Naháč | Naháč | Cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 689 ccm | 689 ccm | 745 ccm | 745 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 54.8 k (40.3 kW) / 6250 ot. | 54.8 k (40.3 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 68 Nm / 6500 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 68 Nm / 4750 ot. | 68 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5 : 1 | 11.5 : 1 | 10.7: 1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 68.6 mm | 80 x 68.6 mm | 77 x 80mm | 77 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 137 mm | 137 mm | 120 mm | 153.5 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 130 mm | 120 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 282 mm | 282 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 245 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 180/55-17 | 160/60-17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 196 kg | 182 kg | 216 kg | 219 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 805 mm | 790 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1450 mm | 1400 mm | 1525 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2138 mm | 2085 mm | 2195 mm | 2210 mm |
Šírka: | 806 mm | 745 mm | 780 mm | 840 mm |
Výška: | 1270 mm | 1090 mm | 1130 mm | 1285 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 140 mm | 140 mm | 165 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 14 l | 14.1 l | 14.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 4.3 l/100km | 3.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 296 km | cca 302 km | ||
Servisný interval: | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | Voliteľná automatická prevodovka DCT | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Akciová cena 11/2017: 7 790 eur (vrátane zadného kufra) | Akciová cena 11/2017: 6 190 eur | Cena 11/2017: 6 390 eur, verzia s DCT: 7 350 eur | Cena 11/2017: 6 790 eur verzia s DCT: 7 590 eur |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | BMW | Kawasaki | Kawasaki |
Model: | Tracer 700 | F 700 GS | Z650 | Versys 650 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Cestovná | Cestovné enduro | Naháč | Cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 689 ccm | 798 ccm | 649 ccm | 649 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 7300 ot. | 68.3 k (50.2 kW) / 8000 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 68 Nm / 6500 ot. | 77 Nm / 5300 ot. | 65.7 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5 : 1 | 12:1 | 10.8:1 | 10.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 68.6 mm | 82 mm x 75.6 mm | 83 x 60 | 83 x 60 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 137 mm | 170 mm | 125 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 170 mm | 130 mm | 145 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 282 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 110/80-R19 59 H | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 265 mm | 220 mm | 250 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 140/80-R17 69 H | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60ZR17M/C (69W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 186 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 196 kg | 209 kg | 187 kg | 214 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 820 mm | 790 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1450 mm | 1562 mm | 1410 mm | 1415 mm |
Dĺžka: | 2138 mm | 2280 mm | 2055 mm | 2165 mm |
Šírka: | 806 mm | 880 mm | 775 mm | 840 mm |
Výška: | 1270 mm | 1215 mm | 1080 mm | 1400 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 130 mm | 170 mm | |
Objem nádrže: | 17 l | 16 l | 15 l | 21 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 192 km/h | |||
Spotreba paliva: | 4.3 l/100km | 4.5 l/100km | 5.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 296 km | cca 266 km | cca 308 km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | ||
Trakčná kontrola: | za príplatok | nie | ||
Palivové mapy: | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | nie | |||
El. Podvozok: | za príplatok | nie | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Akciová cena 11/2017: 7 790 eur (vrátane zadného kufra) | Cena 11/2017: 9 150 eur | Cena 11/2017: 6 695 eur | Cena 11/2017: 7 995 eur |
Pridané dňa: 30.11.2017 Autor: Herghott