[Testy a predstavenia - Test]
U nás (nielen u nás) nepotrebujete jednostopého "svalovca", čo Vás prepraví z jedného miesta na druhé. Nízka hmotnosť, prevádzkové náklady
a obratnosť, to sú len jedny z mála výhod a kvalít, ktoré cestovné motocykle strednej triedy poskytujú.
Toto si uvedomili aj traja japonskí producenti a prišli na trh motocyklov so strojmi, ktoré tieto vlastnosti spĺňajú a ponúkajú "veľa muziky za málo peňazí". Sú to SUZUKI GSF 600 S - Bandit, YAMAHA FZS 600 S - Fazer, HONDA CB 600 S - Hornet.
V minulom roku dostali Hornet a Bandit mnoho technických vylepšení, Fazer dostal len nové farebné prevedenie.
Zaparkované stroje nebudia takú pozornosť ako moderné litrové trhače asfaltu. Nie sú to ani výstavné stroje. Japonské firmy sústredili svoju
pozornosť na produkciu motocyklov, ktoré budú dobre fungovať a budú k dostaniu za rozumnú cenu. Dokonca ani po naštartovaní, svojou "utlmenou silou"
nevzbudia pozornosť, ba môžete mať pocit že máte pod sebou elektromotor.
Všetko ale začne vrieť akonáhle si sadnete na sedadlo a uchopíte riadidlá do rúk. Na všetkých troch motocykloch sedíte uvoľnene ba až
vzpriamene, takže ani po prejdení väčšieho množstva kilometrov Vás posed neunaví.
Ale poďme pekne po poriadku :
Najprv si predstavíme najstaršieho zástupcu z tejto trojky SUZUKI GSF 600S Bandit
![]() |
SUZUKI GSF 600S - Bandit |
Z trojice najstarší model, ktorý firma Suzuki predstavila v polovici 90. rokov (1994) ako menšiu sestru Bandita 1200. Nahá šesťstovka sa stala ozajstným bestsellerom na trhu. Jej hlavnou prednosťou je veľmi dobrý pomer medzi cenou a úžitkovými vlastnosťami. GSF 600 je nahým motocyklom, nenapodobuje však klasické tvary. Je to typický predstaviteľ štýlu naked bike s dvojitým rámom z oceľových trubiek, moderne rezanou nádržou i podsedadlovými líniami. Zadné koleso je odpružené centrálnou jednotkou, vpredu sú teleskopické tlmiče. Vzduchom a olejom chladený motor pochádza z modelu GSX-R rok 88. Model dostal v roku 2000 technické vylepšenia a takisto bol zavedený model GSF 600 S, ktorému pribudla veľmi elegantná a originálna polokapotáž, účinne chrániaca jazdca do rýchlosti 180km/h. Vylepšenia obsahovali predĺženie rázvoru, strmšieho sklonu prednej vidlice, ktoré majú vylepšiť jazdné vlastnosti a manévrovateľnosť motocykla. Medzi ďalšie zmeny patrí zväčšenie priemeru brzdových piestikov a nové nízkoprofilové pneumatiky 120/60 ZR17 vpredu a 160/60 ZR17 vzadu. Pohonná jednotka je vybavená karburátormi KEIHIN CVR 32, vybavenými senzorom polohy škrtiacej klapky.
YAMAHA FZS 600 S Fazer
![]() |
YAMAHA FZS 600S - Fazer |
Veľmi živá pohonná jednotka z modelu YZF 600 R Thundercat, našla svoje uplatnenie aj v naháči Fazer. Na trh bol uvedený v roku 1998 a hneď si našiel svoje miesto v predajných štatistikách v segmente "streetfigter". Mohutný priestorový rám, zvarený z oceľových trubiek v spojení s duralovou zadnou kyvnou vidlou ponúka stabilitu a vynikajúce jazdné vlastnosti. Pre rok 2000 bol Fazer vylepšený, čo ocenili hlavne rýchli turisti. Bolo ponúknuté trojfarebné lakovanie (značí písmeno S). Objem nádrže bol zväčšený na 20 litrov, čo zväčšilo dojazd "smädného" motora na približne 320km. Digitálny displej (ako jediný z trojky) ukazuje čas, pribudla výstražná funkcia smeroviek. Riadidlá boli posunuté viac nahor a stúpačky spolujazdca sa znížili. Motor točí živých 95 koní pri 11500 ot./min. Príliš mäkká predná vydlica bola v r.2000 nahradená silnejšou s možnosťou nastavenia predpätia pružín tlmičov. Kapotáž spoľahlivo ochráni jazdca do rýchlosti 150 km/hod.
HONDA CB 600 S - Hornet
![]() |
HONDA CB 600S - Hornet |
Naked bike postavený na základe legendárnej HONDY CBR 600 F prišiel na trh v roku 1998. Od svojho uvedenia na trh sa stal Hornet motocyklom pre široké využitie nielen v bežnej premávke, ale aj pri šantení na pretekárskom okruhu. Mierne preladený motor dostal extra dávku pružnosti a svoj pôvod potvrdzuje dravosťou už od stredných otáčok. Jazdec na tomto stroji sedí vzpriamene ale za to s nohami riadne v kolenách zalomenými. Koncom roku 1999 pribudol "holému" Hornetu aj motocykel s polokapotážou (do názvu pribudlo písmenko S) a tým sa stal využiteľný vo väčšej miere aj pre turistiku. Pre rok 2000 pripravila HONDA už tretiu generáciu tohto malého sršňa. Motocykel dostal do vienka väčšie 17" predné koleso, lepšie brzdy a zmeny sa nevyhli ani motoru, kde boli zmenené charakteristiky zapaľovania a zmenené nastavenia na karburátoroch, čím sa síce znížil výkon, ale sa zoptimalizoval jeho priebeh.
AKO ICH VIDELI TESTOVACÍ JAZDCI:
JAZDNÉ VLASTNOSTI:
Všetci výrobcovia sa snažili ponúknuť svoje stroje ešte širšiemu okruhu záujemcov tým, že znížili výšku sedla. Vďaka tomu sú všetky stroje vhodné aj pre ženy alebo menších jazdcov. I jazdci vysoký viac ako 180cm sa na strojoch cítia prirodzene. Ďalším užitočným prvkom na týchto strojoch sú zrkadlá. U všetkých strojoch sú spracované na výbornú. Nielen, že sú veľké a dobre umiestnené, takže nevidíte iba svoje ramená a lakte, ale tiež netrpia nadmernými vibráciami. Suzuki má z tejto trojice najslabší výkon, takže ak neradi príliš často radíte a neustále točíte plynom, tak tento stroj asi nebudete mať moc radi. Naproti tomu motor Fazera prebratý z Thundercatu zaberá silno v celom rozsahu otáčok, bez potreby veľkého úsilia zo strany jazdca.A iba malá kapotáž Vás odradí k pokorovaniu rýchlostí cez 210 km/h. Malá kapotáž Fazera odvádza dobrú prácu pri povolených rýchlostiach, menších jazdcov bude chrániť i vo vyšších rýchlostiach, ale pre vyšších jazdcov je ochrana vo vysokých rýchlostiach slabšia. Najlepšiu kapotáž pre dlhších jazdcov má jednoznačne Suzuki. Motor Hornetu, svojimi charakteristikami je niekde uprostred medzi Yamahou a Suzuki. Stále trochu zaostáva za Fazerom, ale úpravy na modelu 2000 ho určite k Yamahe priblížili viac než Suzuki. Stále potrebuje viac vytáčať ako Fazer, ale nie toľko ako Bandit. Keď je potreba, k dispozícii máte uspokojivý záťah doplnený vytím z nezvyčajne vysoko umiestneného tlmiča výfuku.
Ale hlavný dôvod pre existenciu Fazera, Horneta a Bandita sa ukázal pri jazdách na vedľajších cestičkách, kde ich výkon
a primeraná ovládateľnosť môžu byť plnohodnotne využité. To je miesto, kde 600cc stroje svojimi schopnosťami prekvapia drahé výkonné superbiky.
Najviac si ich užijete pri plynulom prechádzaní zákrut, preklápaní zo strany na stranu a pri prudkom brzdení.
Ktorý stroj by ste si pre jazdu na týchto cestách zvolili, záleží na tom, ktorá ovládateľnosť a manévrovateľnosť budú vášmu štýlu jazdy
najbližšie. Hornet je naklápaní do zákrut veľmi mrštný a ľahký, Fazer je príjemne neutrálny a Bandit je skôr lenivý a pomalý. Ale predná
vidlica Horneta sa zdá trochu mäkká, má tendenciu k ľahkému klepaniu, keď stroj pri prejazde zákrutou chcete o trochu viac, než Vám je
ochotná ponúknuť. Ale to sa stane iba pri veľkej rýchlosti. Podobným chovaním, teda miernou nervozitou prednej vidlice, stroj trpí aj pri
tvrdom pridaní plynu. Keď požadujete stabilitu, tak sa na pomyslený vrchol dostáva Fazer. Bandit potrebuje pri klopení do zákruty trochu
väčšie povzbudenie, ale je príjemne stabilný a odpruženie je primerané s porovnaním s ostatnými strojmi, ale nijako ohromujúce. Pravdu
povediac, Bandit by pre rok 2001 potreboval viac než len drobné vylepšenia, potreboval by komplexne prepracovať. Ak chce byť Suzuki v popredí
kategórie, ktorú vytvorila, musí sa vylepšiť na súčasný stroj, ako je Fazer alebo Hornet.
BRZDY:
Znovu je na čele Fazer, ale tiež brzdy Horneta po vylepšení v roku 2000 oproti minuloročnému modelu sa o moc zlepšili. Nové hadice, zmeny na hlavnom valci a nový materiál brzdových doštičiek sa podieľajú na ostrejšom a ľahšom brzdení Horneta r.v. 2000. Brzdy Bandita nie sú slabé, ale konkurencia ich prekonáva. Bandit zaspal a teraz sa to veľmi ťažko doháňa.
CELKOVÉ HODNOTENIE:
Fazer je v každom ohľade na pomyslenom prvom mieste. Možno preto Yamaha sa rozhodla, že nepotrebuje veľa zmien, aby sa udržal na vrchole. A tak jedinou novinkou na Fazeru 600 2001 je nové farebné prevedenie. Na rozdiel Hornet dostal radu technických vylepšení, aby dohnal Yamahu. Boli zlepšené brzdy, predné 17-palcové kolo nahradilo staré 16-palcové kvôli lepšej stabilite a širšej možnosti voľby pneumatík, iné nastavenie zapaľovania a karburátorov trochu znížilo výkonový vrchol, ale pomohlo zoptimalizovať výkonovú krivku a zlepšiť spotrebu paliva. Pri tvrdej jazde na Hornetu z roku 1999 sa kontrolka rezervy rozsvietila už po 130 km. Pri rovnakom tempe model 2001 vydržal až k 160 km hranici. Tiež Bandit 2001 dostal niekoľko užitočných zmien, ale nič prevratného. Výkonnosť motoru bola upravená použitím nových 32mm karburátorov Keihin a samostatného naprogramovania zapaľovania - tím sa zlepšila reakcia motoru na otočení plynom a spotreba paliva. Ťažisko bolo posunuto viac dopredu uhol riadenia bol trošku znížený za účelom zlepšenia ovládateľnosti. Boli použité nové pneu Bridgestone BT56, ktoré majú lepšiu priľnavosť a výška sedla bola znížená o 10cm. Po kozmetickej stránke bola prepracovaná prístrojovka a široká zadná časť kapotáže je nová. Rám bol celkovo trocha zosilnený. Avšak Suzuki mala venovať viacej úsilia motoru, ktorý je stále slabou stránkou Bandita. Žiadne z týchto vylepšení v skutočnosti nijak výrazne nepriblížilo Bandita k svojím súperom.
POROVNÁVACIA TABULKA:
SUZUKI GSF 600S Bandit | YAMAHA FZS 600 S Fazer | HONDA CB 600 S Hornet | |
Motor: | 4-valec, 4-takt, 16V, DOHC, vzduchom/olejom chladený | 4-valec, 4-takt, 16V, DOHC, chladený kvapalinou | 4-valec, 4-takt, 16V, DOHC, chladený kvapalinou |
Zdvihový objem: | 599 ccm | 599 ccm | 599 ccm |
Vŕtanie/zdvih: | 62,6x48,7 | 62,6x49,6 | 62,6x49,1 |
Výkon: | 78 k/10500 ot. | 95 k/11500 ot. | 97,5 k/12000 ot. |
Krútiaci moment: | 54 Nm/9500 ot. | 62 Nm/9500 ot. | 66 Nm/1000 ot. |
Príprava zmesi: | Keihin CVK31 | N/A | 4x karburátor 34 mm |
Pohon: | 6-stupňová prevodovka, náhon reťaz | 6-stupňová prevodovka, náhon reťaz | 6-stupňová prevodovka, náhon reťaz |
Rám: | dvojitý, oceľový | dvojitý, oceľový | jednoduchý, chrbticový, pozváraný z oceľových profilov |
Rozmery (DxŠxV): | 2070x765x1220 mm | 2080x710x1170 mm | 2095x740x1065 mm |
Pruženie vpredu/vzadu: | 41 mm, teleskopická / nastaviteľná | teleskopická / nastaviteľná, monocross | klasická teleskopická / centrál |
Pneu vpredu/vzadu: | 120/60ZR17 / 160/60ZR17 | 120/60ZR17 / 160/60ZR17 | 120/70-17 / 180/55-17 |
Brzdy vpredu/vzadu: | 290 mm, dvojitá kotúčová, 4-piest. čeľusť / 240 mm, kotúčová, 2-piest. čeľusť | 290 mm, dvojitá kotúčová, 4-piest. čeľusť / 240 mm, kotúčová, 2-piest. čeľusť | 2x kotúč / 1x kotúč |
Čistá hmotnosť: | 208 kg | 189 kg | 179 kg |
Objem nádrže: | 20 l | 20 l | 16 l |
A NA ZÁVER CHARAKTERISTIKY:
![]() |
Porovnávací graf výkonu a krútiaceho momentu |
Zdroj: www.moto.cz, Svet motocyklov.
Pridané dňa: 22.10.2001 Autor: maco