http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Prvý test novej Honda Africa Twin Adventure Sports 2018 zo španielskych šotolín

[Testy a predstavenia - Test]

Nová Africa má za sebou dva roky na trhu a dočkala sa nielen vylepšení, ale aj nového modelu s označením Adventure Sports. Ten má byť množstvom vylepšení odpoveďou pre jazdcov, ktorí chcú jazdiť ďalej a viac v teréne. My sme mali možnosť ju exkluzívne ešte pred sezónou vyskúšať v španielskej Granade.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Honda Europe (Francesco Montero photo) a Tomáš Hajduch - Awia
Video: Honda Europe a Tomáš Hajduch - Awia

Afriku asi netreba nikomu špeciálne predstavovať, a už vôbec nie tu na motoride.sk. Nakoniec len prednedávnom sme zverejnili naozaj jedinečný test tohto stroja, keď sme dve Afriky zobrali na reálny výlet do Afriky do tuniskej Sahary. Ak si ho nečítal, tak neváhaj:

27.02.2018 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 19928 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Test]

-

Na Afrikách do Afriky - adventure offroad test Hondy CRF1000 Africa Twin v Tunisku

Nie jednu, ale rovno dve Afriky, manuál aj automat, sme zobrali na kontinent, ktorý dal tejto legende meno. Testovali sme dva týždne v reálnych podmienkach dobrodružnej turistiky, 3500 km, prejazdili hory, piesok a aj saharské duny krížom krážom. Aké je naše hodnotenie motoriek? Je lepší automat alebo starý dobrý manuál? Dokáže Africa pokoriť duny Sahary?

 

Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports 2018

Od januára 2016 sa predalo po celom svete 51 000 kusov Africa Twin, z čoho bolo 45 % vo verzii s automatom DCT. Zhruba polovica tohto počtu pripadá na európky trh. Afrika sa teda od uvedenia teší dobrej popularite, a pre sezónu 2018 prichádza s mnohými vylepšeniami. Pozrime sa na ne čo najstručnejšie:

Nová Africa Twin Adventure Sports

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Novinkou je ale hlavne verzia Adventure Sports, ktorá prináša množstvo ďalších vylepšení pre jazdcov, ktorí chcú viac. Okrem vyššie spomenutých vylepšení sa pozrime na to, čo dostaneš navyše:

Video: Videotest Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 v Španielsku

Zoznámte sa – Africa Twin Adventure Sports

Musím priznať, že Adventure Sports vyzerá na prvý pohľad fakt dobre. Farebná kombinácia v štýle pôvodnej XRV sa podarila, a keď prídeš bližšie, zbadáš ešte tú metalízu, ktorá sa na slnku trbliece. Čerešničkou na torte je potom aj logo 30. výročia na nádrži. Všetky detaily jej dávajú naozaj šmrnc.

Ako si ju začneš bližšie obzerať, zbadáš na prvý pohľad väčšiu – hlavne širšiu palivovú nádrž. Motorka zmohutnela, ale čo je dôležité, nepribrala na šírke v oblasti kolien. Keď sme stáli, porovnával som ju zo štandardnou nádržou, a treba povedať, že aj keď má o 5 l viac, na strane je širšia len o pár centimetrov. Rovnako predná kapotáž je takmer na nerozoznanie, i keď v základe tu nájdeme o 80 mm vyššie plexi.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Po vysadnutí padne do oka nová prístrojovka, ktorú tvorí teraz jediný displej. Ten predchádzajúci bol rozdelený rámčekmi, kde sa pri jazdení v teréne usádzal prach a komplikovane sa displej utieral. Prístrojovka je natočená k jazdcovi pod menej ostrým uhlom, aby bola lepšie viditeľná pri jazde v stupačkách.

Nová prístrojovka – bez rámčekov, aby sa neusádzal prach - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Nová prístrojovka – bez rámčekov, aby sa neusádzal prach - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Riadidlá sú konečne dvihnuté a mne parádne sedia do rúk. A to ani nehovorím, aká je to paráda pri jazde v stupačkách. Toto sme si pekne porovnali keď sme neskôr presadli na štandardnú verziu. Je to síce drobnosť, ktorú si vie každý doplnkami vyriešiť aj dodatočne, ale je fajn, že na „Športke“ už nemusí. K posedu patrí aj sedlo, ktoré je teraz rovné, a nové širšie stupačky. Tu treba povedať, že sedlo je vo výške 920 mm, čo nižším jazdcom môže spôsobovať istú dávku neistoty. Pre nich je tu možnosť posunutia sedla do spodnej polohy alebo voľba zníženého sedla: buď - 30 mm alebo až - 60 mm. Advenure Sports si ale podľa mňa kupuje jazdec, ktorý chce jazdiť v teréne, a teda toto pre neho problém nebude. Veď na motorke sa jazdí, nie kolobežkuje, takže ja nutnosť dosiahnuť z motorky na zem oboma chodidlami nepovažujem za dôležitú. Pri mojej výške 182 cm z tohto sedla v pohode dosiahnem na zem oboma nohami naraz, ale určite nie celým chodidlom.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Skrinka v podsedlovej kapotáži podľa vzoru XRV650 - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Rovné sedlo. - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Nový nosič batožiny – v rovine zo sedlom  Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Vyššie plexi v sérii - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Ešte pred odchodom na jazdy sa zoznamujem s novými voliteľnými režimami jazdy. Keďže je to novinka, rozpíšem to trochu detailnejšie. Elektronický plyn umožňuje lepšiu kontrolu nad škrtiacou klapkou, ktorú už neovláda jazdec lankami, ale elektronika. No a vďaka tomu sa oveľa lepšie riadi odozva na pridanie plynu, samotná palivová mapa, trakčná kontrola, či plyn pri preraďovaní, či už automatu alebo pri použití quickshiftera.

Režimy jazdy sú štyri a každý z nich má svoje nastavenie parametrov: Výkon (1 - 3), brzdenie motora (1 - 3) a trakčná kontrola (0 - 7). Vyššie číslo znamená väčší zásah elektroniky. Jedna znamená maximálny výkon, maximálne brzdenie motorom a najmenej citlivá trakčná. Režim „TOUR“ využíva najvyšší výkon (1), strednú úroveň brzdenia motorom (2) a vysokú úroveň systému HSTC (6). Režim jazdy v meste „URBAN“ využíva strednú úroveň výkonu (2) a brzdenia motorom (2) a vysokú úroveň systému HSTC (6). Režim jazdy na štrku „GRAVEL“ využíva najnižšiu úroveň výkonu (3) a brzdenia motorom (3) s vysokou úrovňou systému HSTC (6). Štvrtý – „používateľský“ – režim „USER“ umožňuje vodičovi nastaviť a uložiť si vlastnú kombináciu úrovne výkonu, brzdenia motorom a systému HSTC.

Samotné režimy sa prepínajú ľahko voličom na ľavej rukoväti a aj za jazdy. Trakčná kontrola má ako doteraz vlastné tlačidlo – čo je super, lebo je rýchlo dostupné. Dlhým podržaním sa dá kedykoľvek vypnúť. Režim USER si pamätá vami zvolené nastavenie, avšak trakčnú najmenej v režime 1. Z bezpečnostných (a asi aj legislatívnych) dôvodov sa po každom novom zapnutí zapaľovania trakčná aj ABS zapína. Keď už spomínam ABS, to sa dá ako u predchodcu deaktivovať na zadnom kolese, a to tlačidlom na prístrojovke.

Zaujímavá je ešte jedna vec - že palivové mapy sú citlivé aj na úroveň otvorenia plynu. Zjednodušene to znamená, že ak potrebuješ, aj na slabšej mape pridáš na 50 % alebo až 75 % plynu, tak motor zareaguje ostrejšie.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Vyrážame na cestu v sedle Adventure Sports

Dosť bolo zoznamovania. Vysadám do sedla Adventure Sports a vyrážame na okruh po cestách. Obuté máme sériové pneu na cestu Dunlop alebo Bridgestone. Počasie nám praje, neprší (a v kopcoch nesneží ako pred pár dňami), i keď teplota ráno je sotva 10 stupňov.

Na začiatok som vyfasoval manuál a nesťažujem sa. Počas nutného presunu z hotela niekam do kopcov sa hrajem sa prepínaním palivových máp – resp. režimov. Pravdu povediac necítim nejaké dramatické rozdiely. Iba Gravel je o poznanie slabší, resp. menej ostro reaguje na pridanie plynu. Úprimne, nie som fanúšikom takýchto hračiek, pretože mi to príde ako funkcia pre funkciu. Akože neprekáža mi to, veď prečo aj – ale myslím, že je to hračka, ktorá vás skoro prestane baviť. Ja aj tak vždy skončím pri najsilnejšej mape a vozím sa. Tu to nie je výnimka – nastavujem si režim USER na 1 / 1 / 1 a užívam si jazdu. Honda teraz už má niečo čo nemala, a tak pri porovnaní s konkurenciu bude ďalšia kolónka „odfajknutá“ :-)

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Keď už sme pri tom, spomeniem novú prístrojovku, ktorá stratila niečo zo svojho pôvabu na predchádzajúcej verzii, teraz je vo forme obdĺžnikového displeja. Našťastie otáčkomer je pekný oblúkový a dobre sa podľa neho orientuje. Prístrojovka si zachovala zobrazenie biele údaje na čiernom pozadí. Displej ako taký je dobre čitateľný cez deň aj na slnku, avšak krycie sklíčko je extra lesklé a funguje ako zrkadlo. Čitateľnosť teda kazia časté odlesky v ňom a úplne najhoršie je ak doň priamo zasvieti slnko. Možno je to aj zmenou sklonu displeja, každopádne toto mohli spraviť nejako lepšie, alebo aspoň použiť matnejšie sklíčko. Inak nad prístrojovkou je pomerne veľké plastové „tienidlo.“

Prístrojovka na slnku - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Prístrojovka na slnku - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Dostávame sa do hôr a cesta pred nami sa začína parádne kľukatiť. Razom človek nerieši prkoniny, ale venuje sa naplno jazde. Chválim nový posed s vyššími riadidlami, ale hlavne podvozok. Napriek tomu, že Športka má o 2 cm vyššie zdvihy, nijako to nevplýva na jej jazdné vlastnosti. Naviac predná vidlica bola prepracovaná z hľadiska jej základného nastavenia, a to hlavne so silnejšou kompresiou. Afrika sa dnes už tak nehúpe a neponára pri ubratí plynu alebo brzdení, a celkovo z jazdy ide lepší pocit. Cesta po ktorej ideme, je na mnohých miestach akoby prepadnutá – podklad asi nebol dobre spevnený. Tieto úseky sú pomerne časté, a aj v zákrutách, no Afrika ich aj v svižnom tempe a slušnom náklone zvláda ukážkovo. Samozrejme, podvozok je tak ako doteraz plne nastaviteľný, teda vpredu aj vzadu je možné upraviť predpätie pružín a nastaviť kompresiu aj odskok tlmičov.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Zákruty nemajú konca – ideme klasickú španielsku horskú cestu – traverz horského masívu – naľavo skaly a pod cestou priepasť. Rovinky neboli „na sklade“, a tak je to nekonečná prehadzovačka motorky zo strany na stranu. Radím len kvalty 2 – 3 – 4 a točím do červeného a užívam si príjemne svižné tempo. Motor prešiel menšími zmenami ako ľahší vyvažovací hriadeľ, prepracované sanie a výfuk a spomínaný elektronický plyn. Nový výfuk má len dve komory a ešte viac zvýrazňuje pekný zvuk motora. Celkový pocit z motora je ale porovnateľný s predchodcom. Podobne je to s brzdami, ktoré sú identické. Osvedčené štvorpiestiky ale nemajú nikdy problém riešiť spomaľovanie. Vzhľadom na tempo akým naša skupinka ide, mám pred očami často aj ďalšiu novinku – signalizáciu núdzového brzdenia. Pri ostrom brzdení (spomalenie 6,0 m/s2) sa rozblikajú výstražné smerovky. Či je to priskoro neviem posúdiť, ale rozhodne moji novinárski kolegovia neboli v núdzi, len si užívali našu ostrejšiu jazdu :-)

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Po jednej z prestávok som presedlal aj na stroj s automatom. O tom sme už písali veľa – dvojspojkovú automatickú prevodovku Honda zvládla perfektne a je stále jediná, ktorá dáva svojim zákazníkom takúto voľbu. Príplatok za automat je rovných 1000 eur, a za zaň dostávaš pohodlie na cestách a jednoduchšiu jazdu v teréne. Len nedávno sme zverejnili test Afrík zo Sahary a myslím, že jasne preukázali, že z hľadiska prejazdnosti sú si stroje rovnocenné. Automat má stále režimy D, 3 režimy S + manuál, no dostal nový volič na ľavej rukoväti. Vami zvolená úroveň režimu S zostáva zapamätaná. Do terénu je tu naviac režim G.

Automat je príjemné vozenie, ale neskôr som presedlal na ďalší stroj, čo bol manuál vybavený ďalšou novinkou – rýchloradením, tzv. quickshift. Aj táto novinka prichádza vďaka elektronickému plynu a umožňuje radiť bez spojky, a to aj smerom dole. Zďaleka to nie je prvá motorka s takýmto systémom na ktorej som jazdil, ale zas a znova musím povedať, že pre mňa je toto absolútne najlepšia a najzábavnejšia voľba. Tento systém si vyberá to najlepšie z oboch svetov – jazdec je stále plne pánom situácie, ale môže radiť športovo a rýchlo. Navyše tie zvuky čo idú z výfuku pri podraďovaní, sú extrémne návykové. Asi nemusím spomínať, že motorka má antihoppingovú spojku, ktorá robí tieto podradenia ešte hladšie. Kým donedávna som mal dilemu, či by som si zvolil automat alebo manuál, dnes v tom mám jasno – manuál s quickshifterom. Zo všetkých moderných vecí ktoré sú na nových motorkách dnes dostupné, ma mrzí iba to, že takéto rýchloradenie nikdy nenamontujem na svoju starú motorku :-)

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Offroad, Turistika, Štarndardná Africa Twin Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Tá pravá zábava – offroad na Adventure Sports

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Po obedňajšej prestávke vymieňame motorky. Na kolesách máme obuté štuple TKC80, ktoré sú teraz plne homologované v rozmeroch na Afriku vrátane rýchlostných indexov. Púšťame sa do terénu, a to hneď za hotelom. Krátka spojovačka vedie suchou poľňačkou s množstvom výmoľov a celkom slušne sa práši. Od prvého postavenia do stupačiek som spokojný. Pod nohami mám nové širšie zubaté stupačky (guma zo stupačiek sa dá demontovať) a do rúk skvele sadnú dvihnuté riadidlá. Postoj teda už nie je taký zhrbený ako na štandardnom modeli. Terajšia ergonómia mi príde skvele vyladená na človeka s výškou 180 cm (ja mám 182).

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Začínam svoje jazdenie na automate, a už zo skúsenosti z Tuniska volím športový režim prevodovky a G-mód. S automatom sa jazdí dobre, pretože netreba nič riešiť, iba točiť šúlcom na pravačke a užívať si rýchlu odozvu, rovnako pri brzdení netreba riešiť spojku a kľudne si zadné koleso hodiť aj do šmyku. Je to to taká bezstarostná jazda, až kým sa z prachu predo mnou nevynorí pomerne hlboký šikmý rigol cez cestu. Na reakciu nie je veľa času. S manuálom by som si tu pomohol spojkou, aby som odľahčil predok, tu mi zostalo len pridať plný a čakať ako si s tým podvozok poradí. Ten to zvládol dobre, dostal som síce mierny kopanec do riadidiel, ale nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Na to, že Afrika nemá tlmič riadenia, má veľmi stabilnú geometriu podvozka a nenechá sa ľahko rozhádzať.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Presúvame sa pod nádherný kopec na ktorého vrchol vedie poriadne dlhá šotolina. Dávam sa dokopy s Gasom (Motohouse) a Vláďom (motorkari.cz) a robíme skupinku. Na čele predo mnou ide Gas a nechávame si slušný odstup, lebo nie všetci jazdci v skupine si jazdu v teréne vychutnávajú tak ako my. Tu spomeniem rituál vypínania elektroniky, ktorý má na automate pre mňa takýto priebeh: mám zvolený režim USER (1-1-1), po naštartovaní podržím tlačidlo trakčnej, čím ju vypínam a na palubovke ťuknem do G-módu a držím ABS na jeho vypnutie. Vedľa prístrojovky svietia dve žlté kontrolky (vypnutá trakčná a ABS) a viem, že všetko je pripravené na to, aby som si užil zábavu bez zbytočného kibicovania elektroniky :-) Už len zaradiť režim S a vyrážame.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Cesta na kopec je pomerne dlhá šotolina s množstvom zákrut a serpentín. Terén ale nie je nejako extra náročný, je to taký rally vypaľovák – podklad kamene a šotolina – sem tam nejaká väčšia diera alebo skok. Pomerne dosť sa práši, tak sa držím čo najtesnejšie za Gasom, ale mimo jeho stopu, aby ma nezasypával odletujúcimi kameňmi. Musím povedať, že toto bolo rozhodne to najlepšie na tejto testovačke. Letíme bežne viac ako 100 km/h a potom dobrzďujeme v šmykoch do zákrut. Napriek tomu, že sme si nechali dosť odstup, dobiehame aj predbiehame ďalších jazdcov. Gas ťahá za plyn z každej zákruty v sprievode ukážkových driftov a my za ním. Niekedy sa obzerá či stíhame... :-)

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Nová Afrika sa na tomto podklade cíti ako doma. Postoj v stupačkách je oveľa lepší, a tvrdší podvozok s vyššími zdvihmi tiež žerie všetko čo sa dostane pod kolesá. Na prekvapenie mi neprekáža ani vysoké turistické plexi, lebo v stoji nahnutý dopredu pozerám s prehľadom ponad neho. Zadné koleso vo výjazdoch neustále hrabe, tak často prisadám, aby som zaťažil zadok a oceňujem sedlo zarovnané do roviny. Dobré je aj to, že si nijako neuvedomujem väčšiu nádrž – v priestore kolien je rovnako úzka a motorky sa perfektne drží. Na konci tohto kopca ľutujem len dve veci: že už to skončilo a že som nemal manuál s quickshifterom.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Ten si ale beriem potom na spiatočnú cestu. K tomu nemám veľmi ani čo dodať. Dobrzďovanie do zákrut spojené s podradením o dva až tri kvalty dole je doslova návykové. Motorka parádne pláva a samotné podraďovanie dáva zadok do príjemného driftu. Je to neskutočne zábavná tancovačka – hra s brzdou a plynom. Akože bez quickshiftera sa dá žiť, to je jasné, ale je to naozaj veľmi návyková hračka... Honde rozhodne palec hore za to, že ju Afrike dopriala.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

A čo tu nájde cestovateľ

Adventure Sports je vylepšenou verziu štandardnej Afriky. Väčšina vylepšení je nasmerovaná na zlepšenie už tak veľmi slušného potenciálu motorky v teréne. Turista ocení určite hlavne o 5 litrov väčšiu nádrž, ktorá posunie dojazd stroja až niekam ku 500 km. Spolu s tým tu nájde lepšiu ochranu pred poveternostnými podmienkami – vyššie plexi a mierne širšiu prednú kapotáž. Za zmienku stojí aj lepšia ochrana spodku motora či padacie rámy, vyhrievané rukoväte a 12V zásuvka, ktoré sú tu v sérii.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Paradoxne práve vyššie zdvihy a vyššie sedlo môžu ale niektorých turistov odradiť. Ak totiž nejazdia v teréne športovo, aj štandardná Afrika im poskytne parádne jazdné vlastnosti a s istotou nižšieho posedu. Tu môže trochu pomôcť voliteľné znížené sedlo v prevedeniach – 30 a – 60 mm.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Plusy, mínusy

vyvážený pomer výkonu, hmotnosti, skvelá ovládateľnosť na ceste aj v teréne, veľká nádrž, zvýšený enduro podvozok, vyšší posed, bohatá výbava (plexi, kryt motora, rámy, vyhrievané rukoväte, 12V zásuvka) prístrojovka sa leskne, pre niekoho vysoké sedlo, dušové kolesá

Štandardná Africa Twin

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Nasledujúci deň sme testovali štandardnú verziu Africa Twin. Tá prešla tiež inováciou a má množstvo vylepšení, viď začiatok tohto článku. V podstate sa dá povedať, že v Honde po dvoch rokoch zareagovali na množstvo pripomienok od majiteľov a novinárov a vylepšili alebo vyladili mnohé drobnosti. Aj štandardná Afrika má dnes elektronický plyn, jazdné režimy, 7-stupňovú trakčnú kontrolu, novú prístrojovku, širšie stupačky a lepšie uchytené zadné stupačky. Jazdci sa sťažovali, že zadné stupačky zavadzali jazdcovi a niekedy o nich zavadil zadnou stranou nohy. Je aj ľahšia a má lítium-iónovú batériu.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Jazdili sme na podobných trasách ako Adventure Sports, boli sme aj v teréne, ale len na cestných pneumatikách. Je to o poznanie iná motorka ako Adventure Sports. Je nižšia, takže v pohode oboma chodidlami na zemi, a to som nemal sedlo v nižšej polohe. Posed je iný, ale hlavne riadidlá sú nižšie. Celkovo po priamom presadnutí je to akoby viac na cestu zameraná motorka, ale pritom je plne porovnateľná so svojím predchodcom. Jednoducho povedané žiadna revolúcia – len evolúcia.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Pre mnoho jazdcov bude dobrou voľbou aj preto, že má nižšie sedlo dostupné širšiemu spektru jazdov. Stále je to skvelá motorka na ceste aj v teréne a myslím, že sa bude dobre predávať. Nakoniec cenový rozdiel medzi oboma verziami činí 1100 eur.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Príslušenstvo

Pre oba modely je v ponuke široká paleta originálneho príslušenstva značky Honda:

CRF1000L Africa Twin:

  • Horný kufor a vnútorné vaky
  • Kufre
  • Padací rám
  • Dymový štít
  • Vysoký štít
  • Horný a spodný veterný deflektor
  • Gumové stupačky pre spolujazdca
  • Nožná páka radenia prevodovky DCT
  • Vyhrievané rukoväte
  • Elektrická zásuvka 12 V
  • Hmlové svetlá s montážnou lištou na kryt
  • Pásy na kolesá
  • Alarm
  • Hlavný stojan
  • Ochranný kryt olejovej vane
  • Nižšie a vyššie sedadlo
  • Rýchloradenie

CRF1000L Africa Twin Adventure Sports:

  • Kufre
  • Gumové stupačky pre spolujazdca
  • Nožná páka radenia prevodovky DCT
  • Hmlové svetlá
  • Alarm
  • Hlavný stojan
  • Ochranný kryt olejovej vane
  • Dva typy nižšieho sedadla
  • Rýchloradenie
  • Vak na nádrž

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Foto:
 Honda CRF1000L Africa Twin 2018 Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CRF1000L Africa TwinCRF1000L Africa Twin Adventure Sports
Rok:20182018
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2018
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:998 ccm998 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:99 Nm / 6000 ot.99 Nm / 6000 ot.
Vŕtanie x Zdvih:92 x 75.1 mm92 x 75.1 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:230 mm252 mm
Zdvih vzadu:220 mm240 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm310 mm
Pneu vpredu:90/90-R2190/90-R21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:256 mm256 mm
Pneu vzadu:150/70-R18150/70-R18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:208 kg
Hmotnosť s náplňami:230 kg243 kg
Výška sedla:870 mm900 mm
Rázvor:1575 mm1580 mm
Dĺžka:2335 mm2340 mm
Šírka:930 mm930 mm
Výška:1475 mm1570 mm
Svetlá výška:250 mm270 mm
Objem nádrže:18.8 l24.2 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 251 kmcca 324 km
Servisný interval:12000 km12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienie
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokáno, v sérii
Automatická prevodovka:za príplatokza príplatok
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozokplne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 10/2018: 12 890 eur, príplatok za DCT 1000 eurOproti základnej CRF1000: vyššie zdvihy, väčšia nádrž, širšia kapotáž, ochrana motora, vyhrievané rukoväte a 12V zásuvka
Cena 3/2018: 13 990 eur, príplatok za DCT 1000 eur

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Konkurencia

Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports 2018

Konkurencia nespí, čo je len a len dobre. V podstate každý rok je situácia iná, dnes Africa stojí proti iným mašinám ako pred dvoma rokmi. Porovnávať budem verziu Adventure Sports. Začnem pochopiteľne dlhonohou športovou rakúšankou KTM 1090 Adventure R. Obe motorky majú jasné zameranie na jazdu v teréne, KTM má väčší a výkonnejší motor a je ľahšia o cca 10 kg, Honda vyššie zdvihy, obe majú plne nastaviteľný podvozok, rovnaké rozmery kolies a porovnateľnú nádrž. Pri rovnakej cene má Honda trochu bohatšiu výbavu.

Pokračovať budem novinkou 2018 - inovovanou BMW F 850 GS. Bavorák, aj keď má menší motor, má identický výkon a trošku nižší krútiak, nižšie zdvihy a oveľa menšiu nádrž, avšak je známy nízkou spotrebou. Honda je o 13 kg ťažšia a má v sérii lepšiu výbavu a plne nastaviteľný podvozok. Bavorák je v základnej cene o 1990 eur lacnejší, ale v porovnateľnej výbave ako Adventure Sports by stál cca o 900 eur menej ako Honda. F850GS je skor konkurentom štandardnej Afriky a jeho výhodou môže byť napríklad aj voliteľný elektronický podvozok.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Ďalší konkurent z ostrovov prešiel taktiež modernizáciou – Triumph Tiger 800 XC. Má taktiež rovnaký výkon, i keď je to pre zmenu trojvalec, nižšie zdvihy, menšiu nádrž, má farebnú prístrojovku a je ľahší o cca 13 kg – podobne ako GS konkuruje skôr štandardnej Afrike. Rovnaký majú rozmer kolies a obe majú plne nastaviteľný podvozok. Triumph by mal byť cenovkou niekde medzi štandardnou Afrikou a Adventure Sports.

A len tak mimochodom spomeniem ešte dvojicu konkurentov, ktorí nie sú až tak zameraní do terénu, a to Suzuki Vstrom 650 / 1000 XT. Obe sú lacnejšie, s menšími kolesami a chudobnejšou výbavou, ale cenovo rozhodne zaujímavé motorky.

Honda má oproti konkurentom ako jediná v ponuke automatickú prevodovku. Tieto verzie sú však o 1000 eur drahšie a o 10 kg ťažšie.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 a pôvodná XRV650
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 a pôvodná XRV650

Záver

Honda po dvoch rokoch dovolím si povedať úspešného znovunasadenia reinkarnovanej Africa Twin inovovala. Nebola to žiadna revolúcia ale evolúcia a pridanie nových funkcií a samozrejme príchod vylepšeného modelu Adventure Sports. Ten je drahší o nemalých 1 100 eur a to či to stojí za to, si bude musieť zodpovedať každý potenciálny zákazník. Ak som si len narátal doplnky ktoré sú na športke v sérii, teda padáky, ochrana motora, vyhrievané rukoväte a plexi, dorátal som sa k sume 1266 eur (vychádzajúc z cien 2017, čo určite nie je presné). No a ak k tomu pridáš väčšiu nádrž, vyššie zdvihy a riadidlá tak už ten cenový rozdiel nevyzerá až tak zle.

Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

P - Power / výkon, EB - Engine Brake / brzdenie motorom, T - Trakčná kontrola - Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Africa Twin pre mňa zostáva veľmi dobre navrhnutou motorkou so zameraním na jazdu v teréne. Že dokáže to čo sľubuje viem veľmi dobre po tom, čo som ju koncom roka poriadne pozvŕtal na Sahare. Sériová motorka priamo z predajne prejde všade kde si jej majiteľ trúfne. Má svoje chyby aj silné stránky, ale ak máš rád dobrodružné a offroad cestovanie, stojí za zahrnutie do zoznamu potenciálnych kandidátov.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Video

Video: Videotest Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 v Španielsku

Video: Nová Honda Africa Twin Adventure Sports 2018

Video: Nová Honda Africa Twin Adventure Sports 2018 - vlastnosti

Pozadie / Wallpaper:

Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 a pôvodná XRV650
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018
Honda CRF1000L Africa Twin 2018

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Honda CRF1000L Africa Twin 2018:

Servisný interval 12 000 km
Spotreba 5,5 - 6,5 l/100 km
Objem nádrže z toho rezerva 18,8 l / 24,2 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 251 km / cca 324 km
Cena Africa Twin 12 890 eur, DCT verzia 13 890 eur
Cena Adventure Sports 13 990 eur, DCT verzia 14 990 eur

Ceny vybraných doplnkov:

Ceny doplnkov a príslušenstva vychádzajú z cien z roku 2017.

Nosič kufra topcase 64 EUR
Kufor topcase 324 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 712 EUR
Vyhriavané rukoväte 330 EUR
Turistické plexi 146 EUR
Tankvak 89 EUR
Padacie rámy 529 EUR
Ochrana motora 261 EUR

Katalóg príslušenstva na stiahnutie

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 53 EUR
Stupačka 83 EUR
Spätné zrkadlo 79 EUR
Smerovka 93 EUR
Svetlomet 627 EUR

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Honda Europe (Francesco Montero photo) a Tomáš Hajduch - Awia
Video: Honda Europe a Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.

Foto:
 Honda CRF1000L Africa Twin 2018 Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018 KTM 1090 Adventure R 2018 BMW F 850 GS 2018 Triumph Tiger 800 XC 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHondaKTMBMWTriumph
Model:CRF1000L Africa TwinCRF1000L Africa Twin Adventure Sports1090 Adventure RF 850 GSTiger 800 XC
Rok:20182018201820182018
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2018NOVINKA 2018NOVINKA 2018
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:998 ccm998 ccm1050 ccm853 ccm800 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot.95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot.95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot.
Max. krútiaci moment:99 Nm / 6000 ot.99 Nm / 6000 ot.109 Nm / 6500 ot.92 Nm / 6250 ot.79 Nm / 8050 ot.
Kompresný pomer:13.0:112,7:111.3:1
Vŕtanie x Zdvih:92 x 75.1 mm92 x 75.1 mm103 x 63 mm84 x 77 mm74 x 61.9 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:230 mm252 mm220 mm204 mm220 mm
Zdvih vzadu:220 mm240 mm220 mm219 mm215 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová radiálne strmenedvoj kotúčová 2 piestikdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm310 mm320 mm305 mm305 mm
Pneu vpredu:90/90-R2190/90-R2190/90-2190/90-21 54 V90/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:256 mm256 mm267 mm265 mm255 mm
Pneu vzadu:150/70-R18150/70-R18150/70-18150/70-R17 69 V150/70-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:208 kg207 kg205 kg
Hmotnosť s náplňami:230 kg243 kg229 kg
Výška sedla:870 mm900 mm890 mm860 mm840 mm
Rázvor:1575 mm1580 mm1580 mm1593 mm1545 mm
Dĺžka:2335 mm2340 mm2305 mm2215 mm
Šírka:930 mm930 mm922 mm865 mm
Výška:1475 mm1570 mm1350 mm1390 mm
Svetlá výška:250 mm270 mm250 mm
Objem nádrže:18.8 l24.2 l23 l15 l19 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.8 s
Spotreba paliva:5.6 l/100km5.6 l/100km5.5 l/100km4.1 l/100km4.7 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 251 kmcca 324 kmcca 313 kmcca 274 kmcca 303 km
Servisný interval:12000 km12000 km15 000km10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:za príplatok
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienieza príplatokáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
El. Podvozok:nienienieza príplatok
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:za príplatok
Quick-shift:za príplatokza príplatokza príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:za príplatokza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Vyhrievané sedlo:áno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:za príplatokáno, v sérii
Automatická prevodovka:za príplatokza príplatok
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozokplne nastaviteľný podvozokplne nastaviteľný podvozokUSD vidlicanastaviteľný podvozok WP
Poznámka:
Poznámka:Cena 10/2018: 12 890 eur, príplatok za DCT 1000 eurOproti základnej CRF1000: vyššie zdvihy, väčšia nádrž, širšia kapotáž, ochrana motora, vyhrievané rukoväte a 12V zásuvka
Cena 3/2018: 13 990 eur, príplatok za DCT 1000 eur
Cena 3/2018: 13 999 EURCena 10/2018: od 11 150 eurCena 10/2018: od 13 100 eur

Pridané dňa: 05.03.2018 Autor: Awia

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk