[Testy a predstavenia - Test]
Suzuki v poslednom čase vstúpila aj do segmentu malých cestovných mašín. Donedávna prázdny segment tak má nového hráča a nie je prekvapením, že po vzore väčších bratov nesie označenie V-Strom 250.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
V-Strom bol vždy synonymom kvalitného viac na cestu orientovaného cestovateľa. 650-ka sa dlho pýšila aj titulom kráľa alpských priesmykov. Nová 250-tka pokračuje v tomto trende a prináša kvalitne spracovaný bike s cestnejším zameraním. Niečo ako verziu XT na vypletaných kolesách by sme pri 250-tke hľadali márne.
Malý stromček teda jazdí na kolesách z ľahkých zliatin a v 17-palcovom rozmere 110/80-17M/C 57H vpredu a 140/70-17M/C 66H vzadu v sérii obutých to cestných pneumatík. 17 vpredu môže byť trochu problém pri voľbe terénnejších pneumatík – aj keď dnes začínajú výrobcovia prinášať „pseudo-štuple“ aj v tomto rozmere.
Motor malého V-Stroma napriek názvu nie je vidlicový, ale je to aspoň dvojvalec. Pochádza zo športového modelu Suzuki GSX250R, a čo je trochu na škodu veci, nie je pravdepodobne nijako preladený na cestovné využitie. Parametre: 248 ccm kvapalinou chladený dvojvalcec s dvomi ventilmi, max. výkon 25,16 koňa pri 8500 otáčkach a maximálny krútiaci moment 23,4 Nm pri 6500 otáčkach
Podvozok zabezpečila značka KYB, o brzdenie sa starajú dve kotúčové brzdy pod dozorom systému ABS. Zmenami prešiel samozrejme rám s podsedlovkou. V-Strom dostal do vienka naozaj veľkú 17,3-litrovú nádrž, ktorá mu zabezpečí poriadny dojazd.
Čo sa týka dizajnu, ten je nevšedný. Nemôže chýbať typický zobák a nad ním je, čuduj sa svete, okrúhle svetlo. Mne osobne sa tento neokukaný vzhľad páči a som rád, že tam iba neokopčili dizajn z väčších bratov. Na zobáku je výrazný nápis V-Strom a plastovanie je dvojfarebné – mimochodom, dostupné v troch prevedeniach: čierno-žltá, červená a čierna.
Nad plexi nájdeme pomerne vysoký a kolmý plexi štít. Sedlo je rozmerné, vo výške 800 mm, a navrhnuté dostatočne pohodlne aj pre dvoch jazdcov. Za ním je naozaj parádny a robustný nosič batožiny, za aký by sa nemusela hanbiť ani o triedu väčšia motorka. A čo je fakt zaujímavosť, v podsedlovke nájdeme predprípavu na originálne 20-litrové bočné kufre. V tomto segmente vec nevídaná.
Konečne vysadnem do sedla a musím pochváliť, že je len 800 mm nad zemou, čo ocenia baby a jazdci nižšieho vzrastu. Daňou za to je pomerne ostrý uhol ohnutia kolena, ale aj ja so svojimi 182 cm sa na Stromček pohodlne poskladám. Aj keď budí dojem malej motorky, je postavený dobre. Riadidlá sú vysoko, posed je vzpriamený – ale na prvý dojem sa mi zdajú riadidlá úzke.
Plne digitálna prístrojovka je prevzatá z GSX250R, a tak tu nájdeme aj ukazovateľ zaradeného stupňa, indikátor preradenia, palubný počítač (2x trip), hodiny a samozrejme palivomer. Vedľa prístrojovky nájdeme už v sérii aj 12V zásuvku.
Motor má príjemný zvuk, za čo asi vďačí pomerne rozmernej koncovke výfuku. V meste je dynamika fajn, V-Strom hravo drží krok s premávkou, avšak zisťujem, že sprevodovanie je dosť krátke a treba pomerne často radiť. Napriek tomu, že plne natankovaný má 188 kg, je to ľahko ovládateľná mašina, hravo sa prepletá mestskou premávkou. Zo vzpriameného posedu mám dobrý výhľad dopredu a dobre umiestnené sú aj zrkadlá, ktoré netrpia vibráciami.
Mesto mám za sebou úplne bez problémov a dostávam sa na okresky. Tu začína zábava a aj čosi ako športová jazda s 25-koňovým motorčekom. Prečo nie? Nakoniec motor je bez zmien z malého superšporta, ochotne sa nechá vytáčať. Prevodovka funguje hladko a radí skvele i bez spojky. Otáčkomer držím v tých najvyšších číslach a jazda je fakt svižná. Brzdy mi plne postačujú k tempu jazdy, ktoré V-Strom dokáže udržiavať. Ich činnosť navyše kontroluje systém ABS. Na pomerne úzkych pneu sa veľmi ochotne púšťa do náklonov a je radosť na ňom vyberať zákruty.
Začínajúcemu jazdovi isto prídu vhod informácie na prístrojovke – a to hlavne zaradený stupeň a indikátor preradenia. Keďže je sprevodovaný tak ako je, radiť treba fakt často. Pri športovej jazde mi to vôbec neprekáža.
No ale situácia sa mení keď vybehneš na diaľnicu a nasmeruješ si to z hlavného mesta do metropoly východu. Tu by sa na turistiku hodilo naozaj iné sprevodovanie. Pri 90 km/h na šiestom prevodovom stupni motor točí 7000 otáčok. Ako sa prehupneš cez 100 km/h, už svieti indikátor preradenia a už neshasne. Maximálna rýchlosť je cca 135 km/h a dá sa krátkodobo využiť napr pri predbiehaní. 110 - 115 je taká optimálna rýchlosť.
Napriek tomu, keď idem na šestke v dedine 50 km/h, tak rozjazd je fakt svižný a úplne v pohode. Aj preto mám pocit, že to mohli v Suzuki preladiť a ja by som aspoň úpravou reťazového kitu posunul otáčky dolu. Motor má sily dosť.
Plexi je pomerne malé, ale kolmé. Aerodynamika je spravená dobre – na ceste Bratislava - Košice som na prilbu nenachytal žiadne mušky. Plexi smeruje nápor vetra vyššie na hornú hranu prilby a jazda je tak naozaj komfortná.
Posed je ako na veľkých cestovných endurách, i keď výška sedla je udržaná naozaj na minime. Priestoru na sedle je dosť nielen pre jazdca, ale i spolujazdca. Spomínal som už fakt kvalitný robustný horný nosič, ako aj nevídanú predprípavu držiakov na bočné kufre, čo je paráda.
Spotrebu výrobca udáva 3,2 l na 100 km, čo je určite reálna hodnota. Keď som ale jazdil naozaj svižne alebo dlhodobo vo vyšších rýchlostiach, tak som sa priblížil skôr k 4 litrom. Aj tu si myslím, že by iné sprevodovanie výrazne pomohlo. Nádrž má však veľkorysý objem 17,3 l, čo dáva malému turistovi dojazd cez 350 km na jedno tankovanie.
Do terénu sú trochu limitujúcim faktorom 17-palcové kolesá. Dozadu nie je problém niečo obuť, ale vpredu mohla byť aspoň 19-tka a bolo by to jednoduchšie. Na toto ale dnes už výrobcovia pneu reagujú a prinášajú nové pneu aj v 17-palcovom prevedení vpredu.
Napriek tomu sa v teréne nestratí – je to malá štíhla ľahká a obratná motorečka. V sérii má parádny chránič motora, a myslím, že svojho majiteľa dostane všade tam, kam si on trúfne. Je to presne taký správny mix cesty/terén ako V-Strom 650.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Žijeme v dobe, kedy objem, a nielen ten, hrá veľkú úlohu v mužskej spoločnosti. Je to vec vkusu, prezentácie a nadradenosti. Malého stroma som sedlal presne tak, ako by sa patrilo na dnešnú dobu: 250-tka? 18 kW? 25 poníkov? No to bude zas nuda… Veď to nemá žiaden litrový motor a brzdy od Bremba, a čo je najhoršie, nemá to logo BMW…
Ale viete ako sa vraví, lepšie raz skúsiť ako 1000-krát počuť. A presne tak to aj bolo. Po celom dni fotenia a testovania som zosadol a povedal, Awia, prečo ju už musíš vrátiť? Jazda bola na stromčeku príjemná, ničím neurazila. Stromček hltal kilometre a tešil sa všetkému novému čo ešte nevidel. Občas chcel aj súperiť s inými motorkami, ale hneď pochopil, že musí ešte vyrásť.
Tak a teraz napriamo. Strom ma potešil svojím prejavom a vskutku hravou jazdou. Suzuki vie urobiť motorku (veď práve preto mám aj jednu v garáži). V-strom je motorka, ktorú môžeš zobrať na dovolenku alebo aj do mesta na kávu. Teraz si vravíš, určite, ale veď to môžem spraviť s každou motorkou. To je pravda, ale ver, že hravejšiu jazdu nezažiješ. Tá motorka je ako nejaké malé dieťa, ktoré chce a chce ísť, chce skúšať nové veci a nebojí sa ich. Takže môj skromný názor je taký, že V-Strom 250 je jedna skvelá motorka, ktorá sa určite na trhu nestratí. Ak hľadáš niečo ľahšie, príjemné a nenáročné, určite by si jej mal dať šancu.
ľahká manipulácia, zásuvka na 12V, posed aj pre vyššie postavy, spotreba, adventure vzhľad | krátke sprevodovanie, nemá vypletané kolesá |
Pred pár rokmi segment malých adventure bikov ani neexistoval, dnes je to už inak. Začnem netradične Honda CRF 250 Rally – motorkou, ktorá je maximálne určená do terénu a je úplne protipólom V-Stroma. Ľahká na vysokých zdvihoch a enduro kolesách Honda cieli pravdepodobne aj na zákazníka inej krvnej skupiny.
Podobný zameraním je Kawasaki Versys-X 300, ktorý ale ťaží z väčšieho motora a výkonom V-Stromu poriadne uteká. Je to podobne viac na cestu zameraný stroj, ktorý sa tiež tvári, že je o číslo väčší.
No a napokon tu máme BMW G 310 GS – motor len jednovalec, ale najvyšší objem. Má taktiež takmer o 10 koní viac ako V-Strom, zaujímavý vzhľad populárnej GS rodiny. Nevýhou u neho môže byť malá nádrž, iba 11 l.
V-Stom je zo všetkých spomínaných najlacnejší: 5 290 eur, spomínaní konkurenti sa pohybujú veľmi tesne okolo hladiny 5 800 eur, teda o 500 eur vyššie. V-Strom má naviac aj pomerne bohatú výbavu.
V-Strom je veľký cestovateľ s malým srdcom. Je to kvalitne premyslená a prepacovaná mašina s mnohými peknými detailami. Myslím si, že po malej úprave reťazového kitu získa ešte na ochote hltať veľké porcie kilometrov. Začínajúcemu dobrodruhovi ponúkne výlety ďaleko za hranice Slovenska. Nebál by som sa ho zobrať k moru, na Balkán, na Korziku, do Španielska, v podstate kdekoľvek. Ak sa vyhneš diaľniciam, tak to bude príjemné zvezenie a nemusíš sa báť vyraziť ani vo dvojici. Ak sa ti páči môže byť tvoj – cenovka začína na príjemnej sume 5 290 eur.
kvalitné spracovanie, dotiahnuté detaily, pohodlný posed, nízke sedlo, nosič + príprava na kufre v podsedlovke, kryt motora, pristrojovka, 12V zásuvka, ochrana pred vetrom | sprevodovanie motora (vysoké otáčky), 17-palcové koleso vpredu |
Servisný interval | 5 000km |
Spotreba | 3,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17,3 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 370 km |
Cena motorky | 5 290 eur |
Nosič kufra topcase | 46,84 EUR |
Kufor topcase | 360,42 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 29,46 + 627,16 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 179,21 EUR |
Turistické plexi | nie je v ponuke |
Tankvak | 103,74 EUR |
Padacie rámy | nie je v ponuke |
Ochrana motora | v sérii |
Páčka brzdy | 62,80 EUR |
Stupačka | 30,17 EUR |
Spätné zrkadlo | 25,73 EUR |
Smerovka | 26,88 EUR |
Svetlomet | 136,06 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
Motocykel na test poskytla spoločnosť M.S.C. Suzuki. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Klim a prilbách Touratech.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Kawasaki | BMW | Honda |
Model: | V-Strom 250 | Versys-X 300 | G 310 GS | CRF 250 Rally |
Rok: | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 248 ccm | 296 ccm | 313 ccm | 249.4 ccm |
Max. výkon: | 25.16 k (18.50 kW) / 8500 ot. | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. | 24.75 k (18.20 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 23.4 Nm / 6500 ot. | 27 Nm / 10000 ot. | 28 Nm / 7500 ot. | 22.6 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 11,5:1 | 10.6:1 | 10.6:1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 53,5 x 55,2 | 62.0 x 49 mm | 80.0 x 62.1 mm | 76 x 55 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (2V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 180 mm | 250 mm | ||
Zdvih vzadu: | 180 mm | 265 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová dvojpiestková |
Priemer bŕzd vpredu: | 290 mm | 300 mm | 256 mm | |
Pneu vpredu: | 110/80-17M/C 57H | 100/90 - 19M/C 57S | 110/80 R 19 | 3.00-21 51P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm | 220 mm | |
Pneu vzadu: | 140/70-17M/C 66H | 130/80 - 17M/C 65S | 150/70 R 17 | 120/80-18M/C 62P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 188 kg | 169.5 kg | 157 kg | |
Výška sedla: | 800 mm | 835 mm | 895 mm | |
Rázvor: | 1425 mm | 1420 mm | 1445 mm | |
Dĺžka: | 2150 mm | 2075 mm | 2210 mm | |
Šírka: | 790 mm | 880 mm | 900 mm | |
Výška: | 1295 mm | 1425 mm | ||
Svetlá výška: | 160 mm | 270 mm | ||
Objem nádrže: | 17.3 l | 17 l | 11 l | 10.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 143 km/h | 120 km/h | ||
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | 3.33 l/100km | 3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 370 km | cca 247 km | cca 252 km | |
Servisný interval: | 5000km | 10 000 km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | podvozok KYB, 12 V zásuvka | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Zabudované nosiče bočných kufrov Cena 9/2017: 5 290 eur | Cena 9/2017: 5 795 eur | Cena 9/2017: 5 800 eur | Cena 9/2017: 5 790 eur (akcia 5 490 eur) |
Pridané dňa: 13.08.2018 Autor: Awia