[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Šesťstopäťdesiatku sme už testovali, aj stodvadsaťpäťku sme už mali, ale táto štyristovka sa nám stále vyhýbala... Ale keďže je to vlastne novinka (minulý rok prišla neskoro), tak sme ju konečne mohli vziať do parády. Chutila nám!
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer
Burgman, to je pojem. Keď v roku 2002 prišla šesťstopajda, padali nám sánky, a keď neskôr prišla nadupaná verzia Executive, neverili sme vlastným očiam. Mesto má priamo v názve a už takmer dvadsať rokov je neúprosne preverovaný svetovými metropolami. Každý z nás v redakcii má aj svoj vlastný skúter, a využívame ich takmer denne. Na nového štvorstovkového Burgesa sme sa teda vrhli bez milosti.
Oproti predchodcovi má novinka o palec väčšie predné koleso, o niečo kompaktnejší, ostrejší a vyšší dizajn, a napríklad žiaden chróm. Predné blinkre sa presunuli z horného konca svetiel až pod ne a plexi je podstatne, ale podstatne menšie. Výkon o niečo klesol, krúťak zostal rovnaký, ale obe sú značne nižšie než na predošlom modeli (až o 1 300 otáčok): 31 koní pri 6 300 a 36 Nm pri 4 800 otáčkach. Hmotnosť našťastie klesla tiež, a to o pekných sedem kíl. Niektorí sa možno pozastavia nad tým, že sedlo je zrazu o 4,5 centi vyššie, ale novinka ho má o niečo menej "kresloidné", takže nohy nemusia byť tak rozkročené. Dôležité je, že svetlá sú odteraz ledkové, čo je výrazný príspevok k vyššej bezpečnosti.
Už pri prvom nahliadnutí do kokpitu je jasné, že ide o Burgmana. A to je dobré, pretože bol to práve Burgman 650, kto stanovil luxusne vysokú latku medzi maxiskútrovými prístrojovkami; štyristovka je len o niečo chudobnejšia. Áno, stále tu nájdeme obyčajný LCD displej a okrem teplomera vzduchu nič navyše, ale... Táto kubatúra nikdy nebola myslená ako prémiová. Jediným nezvyčajným prvkom na našom kúsku sú červené kolesá. Suzuki je prísne pragmatická značka, a preto tu nemôžeme čakať žiadne výstrelky. Dokonca aj plast okolo budíkov, ktorý imituje karbón, Suzuki používa už vyše desať rokov. Lenže doteraz nevymyslel nikto nič lepšie, na čom by nebolo vidieť odtlačky prstov alebo špinu z ulice.
Oukej, poďme sa vrhnúť do divokej balkánskej premávky, rozumej do pondelňajších ranných blaváckych zápch. Burgman našťastie nepodľahol trendu presúvania zrkadiel ďaleko dopredu a nízko, a ďalšie plus vidím v tom, že odteraz sú zrkadlá plastové čierne namiesto predošlých chrómovaných. Chróm na skútri je čudná vec, pretože buď je večne špinavý, alebo otročí svojho majiteľa, ktorý ho stále leští. Čiže zrkadlá sú blízko a vysoko, nekolidujú s auťáckymi, to je základný predpoklad na bezproblémové preštrikovanie sa dopredu. Ani nič iné nezavadzia, jednoducho Burges má ten ideálny skútrový tvar, na ktorom dizajnéri nemajú veľmi čo meniť, pretože je jednoducho daný dlhými rokmi ostrej prevádzky v prehustených mestách.
Jedna vec však prešla zmenšovacou kúrou, a to predné plexi. Na predošlej generácii bolo majestátne, a aj keď som sa na nej nevozil, viem si predstaviť, že jazdca dokázalo ochrániť lepšie (to mi pripomenulo jeden vtip, hahaha: Dežo, máš rád mastný chleba? Jasné! A už si ho jedol? Nie, ale brat ho videl). Pravdou však je, že na novej generácii je plexi podstatne kolmejšie a ani so svojimi 188 cm som sa nemohol na jeho prácu sťažovať.
Sedíme na štyristovke a tá už musí mať nejaký ten výtlak. Pre uvedenie do obrazu - takéto maxiskútre vznikli najmä pre Talianov, Španielov a Francúzov, ktorí do práce cestujú denne aj sto kilákov, a to predovšetkým po diaľniciach. V týchto krajinách sa po diaľniciach jazdí rýchlo, a posledné čo Talian chce, je byť na skútri pomalý. Burgman 400 úplne v pohode zvláda presunovú rýchlosť 140 km/h, čo je na preplnenú diaľničnú tepnu dostačujúce. Odpichy z križovatiek hádam ani spomínať nemusím, tam si jednoducho vždy prvý. Ak by mal človek na skútri jazdiť vždy len sám, tak asi by si nekupoval rovno maxiskútra, pretože bol by hriech nevziať na to krásne rozmerné a pohodlné sedlo nejakého spolujazdca. O tom svedčí najmä fakt, že Burgmany mali podsedlové priestory vždy riešené tak, že sa do nich vždy vošli dve integrálky. Pri tomto novom by som si tým nebol až tak istý; ak by jedna z nich bola XXS, tak možno, ale... Ok, nie je problém vziať si jednu prilbu do kancelárie. Pod sedlom je stále dosť miesta aj na ruksak a ďalšie potrebnosti. A ak by to bolo málo, pred kolenami má jazdec dva kastlíky na veci. Vojdú sa do nich rukavice, kukly, šatky a podobne. V jednej z nich je aj 12V zásuvka, v dnešnej dobe štandardná a veľmi užitočná vec.
Jediné, čo nám pri Burgmane dvihlo obočie, bol tankovací otvor. Odomknúť ho treba kľúčom, teda musíš ho vybrať zo spínačky a šmátrať ním dole, kde ti trochu zavadzia plastový deklík. Zvláštne, keby sa ten plastový dekel otváral na opačnú stranu, všetko by bolo jednoduchšie. Nie je to však nič, s čím by sa nedalo žiť, pretože vďaka objemnej nádrži stačí pri dennej prevádzke tankovať zhruba raz za týždeň, teda po 280 až 300 km - Burgman tak dovolí najazdiť nejakých 60 km za pracovný deň. Spotreba sa nám pohybovala ľahko nad štyrmi litrami, ale to jazdíme "na Talianov". Kultivovanejší jedinci sa celkom určite dokážu udržať pod hranicou štyroch litrov.
Ale to je asi tak všetko, nad čím sme sa pozastavili. Naše vysoké nároky Burgman 400 uspokojil. On je taká sivá myška, pretože nemôže byť prémiový ako 650, ale pritom musí byť jasne odlíšiteľný od dvestovky... Je ako dobrá manželka - nemusí byť najkrajšia, ale dobre navarí a o všetko sa postará.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Najlepšou správou na novom Burgmane 400 sú predné svetlá, ktoré využívajú LED technológiu, a tak vytvárajú prémiovejší dojem. Blinkre vpredu sú na rozdiel od predchodcu mimo svetiel a dotvárajú krajší dizajn Burgeru, pardon Burgmanu (u nás v redakcii som ho ja volal Burger a Hergi Burges). Máme ho v krásnej matnej farbe, ktorá sa hlavne ľahko udržuje a jediné extrvagantnejšie čo ťahá oči, sú červené disky. Aj sedadlo má červené prešitie, ale inak je celkovo ladený decentne.
Obrovskou výhodou je rozmer sedadiel, či už jazdca alebo spolujazdca, ten je veľkorysý. Odkladacie priestory sú taktiež dostatočné, pod sedlo sa mi vždy vošiel plný batoh, alebo integrálka a popri nej menšie predmety, no a na menšie veci, ktoré chcete mať poruke, sú určené kastlíky vpredu pod riadidlami. Praktické je, že v pravom kastlíku sa nachádza 12V zásuvka. Veko nádrže je položené dosť nízko a navyše je potrebné ho otvárať kľúčom. Objem palivovej nádrže je 13,5 litra. Podsedlový priestor sa otvára kľúčom, ktorý musí byť v zapaľovaní a je potrebné ho zatlačiť a pootočiť vpravo. Ručná brzda tu ostala, je to praktická vec pri manipulácii v kopci alebo pri parkovaní. Budíky sú analógové a medzi nimi je displej, ktorý ukazuje všetko potrebné. Prepínanie zobrazenia informácií na displeji je dvomi tlačidlami pod ním. V otáčkomeri je malá zelená ikonka ECO, rozsvieti sa vždy pri ekonomickej jazde. Spotrebu udáva výrobca 4 l na sto, ja som sa pohyboval od 3,7 l po 4,6 l, kde som už ozaj išiel stále plný plyn. Naša spotreba sa ustálila na 4,2 l.
Najviac sa mi páčili odpichy na svetelných križovatkách, vtedy keď pridáte plný plyn, tak zadok vám mierne podvihne a vystrelí dopredu ako raketa, je to zábava. Dokonca sa mi stalo, že zadné koleso prešmyklo pri výjazde na zelenú a zanechalo za sebou čiernu čiaru, aké impozantné. Štarty zo svetelných križovatiek sú pre motorky kľúčové, lebo akonáhle sa prederiete pomedzi autá dopredu, tak musíte aj rýchlo zmiznúť, lebo niektorým autám sa tento trend nepáči. Napriek väčším rozmerom som nezaznamenal problém prejazdu pomedzi autá v zápche. Nízke ťažisko v spojitosti s relatívne nízko položeným sedadlom (výška od zeme 755 mm) umožňuje Burgmanu ľahšiu manipuláciu a obratnosť. Na parkovanie je možné použiť bočný stojan, ale ja oceňujem hlavný stojan, a to ako sa napriek rozmerom a hmotnosti tohto maxiskútra ľahko vyklápa. V meste som nemal s ničím problém a poslúžil mi na výbornú.
Mimo mesto je už cítiť pohodlie a komfort skútrov väčších rozmerov. Stabilita je jednou z kľúčových vlastností Burgmana a nevadia mu ani vyššie rýchlosti. Ja som z neho vydoloval niečo cez 140 km/h a aj v tejto rýchlosti sa choval pokojne. Veterný štít ma odbremenil od náporu vzduchu a náletu všetkého možného hmyzu. Využil som aj natiahnuté nášlapy pri dlhších a pokojných presunoch bez premávky. Nohy som si dal čo najviac dopredu, kde sa dá zaprieť a plavil som sa krajinou. Zrýchlenie je svižné, najviac to bolo cítiť pri predbiehaní áut na okresných cestách, ktoré nerobilo žiaden problém.
Nových majiteľov poteší, že ledkové svietenie vpredu vnímajú vodiči áut s rešpektom a všimnú si vás oveľa skôr. Dokonca ma zdravili aj motorkári, čo v prípade skútrov nie je až takým zvykom (kontroverzná nekonečná téma). Veľmi ma potešil objem palivovej nádrže (13,5 l), lebo za celý týždeň som nemusel tankovať a spravil som viac ako 300 km. Brzdy fungovali kvalitne, tak ako sa na skúter týchto rozmerov hodí. ABS je nastavené pomerne citlivo a nedá šancu zaflekovať ani malému koliesku vzadu.
Po jazde bola radosť umývať matnú farbu a čistotu docielite pomerne ľahko a rýchlo. Burgman ma uistil, že aj maxiskúter je výborným pomocníkom vo večne upchatých mestách a cez víkend sa premení na pohodlného turistu, s ktorým zvládnete aj väčší nájazd kilometrov pokojne aj vo dvojici, a ešte si budete môcť zbaliť so sebou zopár vecí.
ovládateľnosť, odpich, praktickosť | manipulácia pri tankovaní, trochu zastaraný dizajn |
Hm, je veľmi ťažké nebrať do úvahy konkurentov s objemom tristo kubíkov! Preberme si najprv reálne štyristovky - máme tu Kymco XCITING 400i, Yamahu X-MAX 400 a BMW C 400 X. Ako vždy, Bavorák to berie veľmi svojsky, má objem 350 kubíkov (napriek tomu má papierový výkon aj krúťak vyšší než Burgman) a je vyrábaný v Číne, a aj keď jeho cena pre slovenský trh ešte nebola stanovená, dá sa očakávať, že bude okolo 8 000 eur. Každopádne, kým príde na Slovensko, ešte máme nejaký ten čas, dovtedy budú hlavnými konkurentami Yamaha a Kymco. X-MAX útočí využiteľnejším podsedlovým priestorom, vyšším výkonom aj krúťakom, a aj veľmi praktickým bezkľúčovým ovládaním, a to všetko za rovnakú cenu ako Burgman. Kymco XCITING 400i je o šesť stoviek lacnejšie, ale po praktickej stránke je na tom horšie než Burgman - ak majiteľ plánuje využívať svoj štvorstovkový skúter skutočne prakticky a nie iba relaxačne, šesť kíl je zanedbateľný rozdiel. A to nehovorím o dizajne, ktorý každý berie veľmi subjektívne.
Či chceme alebo nie, záujemcovia o kubatúru štyristo budú určite brať do úvahy aj tristovky, ktoré majú podobnú maximálku a aj pohodlie, pritom sú podstatne dostupnejšie, a to v priemere až o 1 500 eur. Napríklad nová Honda Forza 300 pojme hravo dve integrálky a aj menší ruksak k tomu, má elektricky posúvateľné plexi, bezkľúčové ovládanie, trakčnú kontrolu a nadčasový dizajn, a stojí "len" 5 350 eur. O niečo horšie vychádza Kawasaki J300, ktorá je od Burgmana lacnejšia o 1 400 eur. Tristovky majú navyše menšiu spotrebu. Logicky majú aj nižší výkon, ale pokiaľ jazdíš väčšinu času sám, ani to nepostrehneš.
Cena novej Suzuki AN400 Burgman je 6 990 eur. Na pomery Suzuki je to pomerne vysoká cena, pretože nie je najnižšia z triedy, a keď to vezmeme trochu odľahčene, V-Strom 650 môžeš mať za cenu len o tisícku vyššiu. Povedzme si na rovinu: štvorstovkový Burgman na rozdiel od šesťstopäťdesiatkového nie je niečo, z čoho budú tvoji susedia padať na zadok, o to viac je tá cena prekvapujúca. Na druhej strane je to produkt, ktorý na sebe nesie kultovú značku, meno, ktoré si nedovolí nikoho sklamať. Nesklamalo ani nás, a aj keď maxiskútre u nás nikdy nemali výrazné predajné čísla, Burgmanu 400 držíme palce!
praktickosť a pragmatickosť | možno dizajnová striedmosť |
Servisný interval | 6000 km |
Naša spotreba | 4,1 l/100 km |
Objem nádrže | 13,6 l |
Približný dojazd | 300 km |
Počet dealerstiev na Slovensku | 6 (BA, TT, Matúškovo, Vráble, KM, PO) |
Cena | 6 990 eur |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Spoločnosť MSC – Suzuki Slovensko, o. z.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Suzuki | Kymco | Yamaha | BMW | Honda | Kawasaki |
Model: | AN 400 Burgman | XCITING 400i | X-MAX 400 | C 400 X | Forza 300 | J300 |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 400 ccm | 399 ccm | 395 ccm | 350 ccm | 279 ccm | 299 ccm |
Max. výkon: | 31.3 k (23.0 kW) / 6500 ot. | 36.0 k (26.5 kW) / 7500 ot. | 33.3 k (24.5 kW) / 7000 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 7500 ot. | 25.16 k (18.50 kW) / 7000 ot. | 27.6 k (20.3 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 34 Nm / 5000 ot. | 37.67 Nm / 6250 ot. | 36 Nm / 6000 ot. | 35 Nm / 6000 ot. | 27.2 Nm / 5750 ot. | 28.7 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,6:1 | 10,8 : 1 | 10,6 : 1 | 11,5 : 1 | 10.5:1 | 10,8 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 77,6 mm | 72,7 x 72,0 | 83,0mm x 73,0mm | 80 x 69.6 mm | 72 x 68,5 mm | 72,7 x 72,0 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 34 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC | OHC (4V) | OHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | variátor | remeň |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | 110 mm | 110 mm | ||
Zdvih vzadu: | 100 mm | 107 mm | 112 mm | 100 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 267 mm | 265 mm | 256 mm | 260 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-15 M/C 56S | 120/70-15 | 120/70-15 | 120/70 ZR15 | 120/70 R15 | 120/80-14 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 210 mm | 267 mm | 265 mm | 240 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 150/70-13 M/C, 64S | 150/70-14 | 150/70-13 | 150/70 ZR14 | 140/70 R14 | 150/70-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Hmotnosť s náplňami: | 215 kg | 200 kg | 210 kg | 204 kg | 182 kg | 191 kg |
Výška sedla: | 750 mm | 810 mm | 800 mm | 775 mm | 780 mm | 775 mm |
Rázvor: | 1585 mm | 1570 mm | 1540 mm | 1565 mm | 1510 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2240 mm | 2205 mm | 2185 mm | 2210 mm | 2140 mm | 2235 mm |
Šírka: | 760 mm | 820 mm | 766 mm | 835 mm | 755 mm | 775 mm |
Výška: | 1350 mm | 1450 mm | 1415 mm | 1470 mm | 1260 mm | |
Svetlá výška: | 125 mm | 135 mm | 135 mm | 145 mm | ||
Objem nádrže: | 13.5 l | 12.5 l | 13 l | 12.8 l | 11.5 l | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 140 km/h | 139 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 9.5 s | |||||
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km | 3.5 l/100km | 3.1 l/100km | 3.9 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 232 km | cca 274 km | cca 278 km | cca 250 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | 5000km | ||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palivové mapy: | nie | |||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | |||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | |||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | ||||
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | |||||
Iná výbava: | 12V zásuvka | 12V zásuvka | ||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 10/2018: 6 990 eur | Cena 10/2018: 6 399 eur | Cena 10/2018: 6 990 eur | Cena 10/2018: 5 350 eur | Cena 10/2018: 5 595 eur |
Pridané dňa: 09.10.2018 Autor: Herghott