[Testy a predstavenia - Test]
Kawasaki pre rok 2019 inovuje svoju vlajkovú loď pre turistiku – cestovné enduro Versys 1000, ktorý dostáva kopu nových vecičiek, ale aj špeciálnu nadupanú verziu SE s naozaj prémiovou výbavou. A práve túto verziu sme si vyskúšali.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Martin Kňaze - matox
Versys je známy svojim litrovým štvorvalcom, ktorý má korene v športových Ninjach a naháčoch značky. Rokmi sa etabloval ako športový bike na cesty s posedom cestovného endura. Nikdy sa netlačil vehementne do terénu a aj dnes jazdí na cestných 17-palcových kolesách.
Motor má 1043 kubíkov a ponúka 120.0 k / 9000 ot. a 102 Nm / 7500 ot. Aj keď sa tieto čísla nejavia extra vysoké motor nezaprie svoj športový pôvod a ponúka široký rozsah otáčok. Dokáže jazdiť poslušne ako mačiatko aj v nízkych otáčkach, ale po pridaní plynu sa ukáže Ninja v ňom schovaná. Je naozaj hladný po otáčkach a športový jazdu miluje.
Verzia SE je doslova narvaná technológiami a najnovšou elektronikou. Jazdné režimy, palivové mapy, nastaviteľná trakčná kontrola, ABS, quickshifter, zákrutové svietenie, elektronický podvozok atď, Všetko sa nastavuje ovládačmi na riaditkách, ale väčšina iba keď motorka stojí. Ovláda sa to tlačítkami na oboch rukovätiach na čo som si musel trochu zvyknúť, ale je to spravené veľmi logicky ako aj celé menu, kde sa rýchlo dostanete tam kam chcete.
Jazdné režimy (Sport, Road, Rain a Rider) sa prepínajú dlhým stlačením tlačidla a to aj za jazdy. V režime Rider si jazdec môže nastaviť úplne svoje vlastné nastavenia a to vrátane podvozku a upravenia predpripravených podvozkových nastavení.
Versys je motorka postavená s jasným cieľom a to na turistiku a aj na pohodlnú turistiku vo dvojici. Samozrejmosťou je teda pohodlné sedenie pre oboch jazdcov, ktoré bude dojem až kresla. Nemôže chýbať príprava na bočné kufre priamo v podsedlovke a kvalitná ochrana pred vetrom. Na našom testovacom kúsku boli 2 bočné kufre, ale samozrejme je možnosť aj topcasu. Predná kapotáž je rozmerná a spolu s výškovo nastaviteľným plexi bez problémov ochráni aj 180cm + chlapa. Nastavovanie plexi sa robí ručne a je potrebné povoliť dve matice (rukou bez náradia) a potom si nastaviť výšku. Za jazdy to asi nebude moc pohodlné a bezpečné, zato na mieste je to fakt rýchlovka. Pohodlie jazdca dopĺňajú kryty rukovätí a vyhrievané rukoväte (vo verzii SE v sérii) Na diaľnici sa zas hodí tempomat.
Versys je postavený ako športová motorka s pohodlným turistickým posedom. Je na ňom zážitok užívať si športovú jazdu v zákrutách a potom sa pohodlne previesť aj na dlhšie vzdialenosti. S úsmevom zvláda aj menej kvalitné cesty a poskytne skvelú ochranu pred nepriazňou počasia.
Motoricky si myslím že mi nechýba absolútne nič, je to taký ideálny koktejl, výkonu je dostatok na naozaj športové vybláznenie. Hyper návykový je obojsmerný quickshifter čo je vecička, ktorú každý nadšenec športovej jazdy bude chcieť. Radí rýchlo, presne a návykovo. Trochu ma na ňom prekvapil jeho „gumenný“ resp. lepšie povedané pružinový chod. Je to ale niečo čo som cítil na mieste, ale absolútne o tom nevedel za jazdy.
Čo sa týka bŕzd tak tu tiež nie je dôvod sa sťažovať, radiálne štvorpiestiky makajú na jednotku s hviezdičkou a vždy bezpečne zastavia tento turistický kolos. Plne natankovaný Versys pojme 21 litrov paliva a váži 253 kg. Napriek tomu sa s ním dá v pohode manipulovať aj na mieste, potlačiť či otočiť sa. Turistu poteší aj spotrebe okolo 5,5 litra čo mu dáva dojazd takmer 300 km. To však bude hodne záležať aj na tom ako veľmi bude točiť plynovú rukoväť. Tiež servisný interval 12 000 km zabezpečí že budete častejšie na ceste ako v servise...
Versys je motorka pre športového turistu, pre jazdca ktorý mal možno predtým superbike, ale chce teraz aj trochu pohodlia a jazdiť možno aj vo dvojici. Versys mu dá aj to pohodlie a aj tú športovú jazdu na štvorvalci. Dokonca si myslím, že raz za čas s ním majiteľ môže vybehnúť aj na okruh a dobre sa zabaví.
Verzia SE ponúka plne farebnú prístrojovku a Bluetooth konektivitu s mobilom a s vlastnou aplikáciou Rideology. Tá ponúka mnoho funkcií a veľkou novinkou je aj možnosť nastavovať parametre všetkých elektronických systémov v mobile a po spojení sa s motorkou je možnosť si tam tieto nastavenia nahrať. Poďme ale po poriadku.
V prvom rade aplikácie vždy po spojení stiahne a aktualizuje všetky údaje palubného počítača, takže ich máš stále pri sebe. Na mapke vidíš poslednú známu polohu motorky a všetky info o nej, celkové počítadlo, tripy, čas jazdy, stav nádrže, maximálne náklonové uhly, termín servisu, výmeny oleja, stav batérie, spotrebu atď.
V ďalšej záložke „Tunning“ je možne nastavovať parametre motorky a to výkon, trakčnú kontrolu KTRC, quickshifter KQS a elektronický podvozok KECS (režim, predpätie, kompresia aj útlm vpredu aj vzadu). Vlastné nastavenia je možne si pomenovať, uložiť a kedykoľvek nahrať do motorky. Rovnako sa dajú aj nastavenia z motorky „stiahnuť“ do apky. Môžeš si tak spraviť vlastné nastavenia napríklad na pohodovú turistiku vo dvojici, na športovú jazdu, terén či na okruh.
Ďalšou funkciou aplikácie je „Riding Log“ - záznam trás. Treba si to spustiť a zaznamená vám to presnú trasu, kedy začala, ako dlho trvala, trasu na mape a k tomu aj telemetrické údaje ako: rýchlosť, prevodový stupeň, teplotu chladiacej kvapaliny, náklon a podobne.
Samotná prístrojovka má skvelú čitateľnosť a dve rôzne témy. Zaujímavosťou sú ukazovatele na displeji ako náklon, úroveň otočenia plynu a stlačenia brzdy alebo ukazovateľ preťaženia. Módy sa prepínajú rýchlo jedným tlačidlo aj počas jazdy. Prístrojovka je krásnou ukážkou toho ako sa dá moderná farebná prístrojovka spojiť s analógovým otáčkomerom. Týmto spôsobom to Kawa vymyslela šalamúnsky a poteší pravdepodobne oba tábory – aj priaznivcov moderného displeja a aj ľudí, ktorím sa páči analóg.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Offroad, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Na moje prekvapenie má Versys aj pomerne slušný postoj v stupačkách čo som si overil jazdou po poľných cestách. Je pomerne široký v kolenách, ale celkovo je postoj dobrý a aj keď nemá vyslovene terénne zameranie tak umožňuje pekne ovládať motorku. Versys rozhodne zvládne aj nejaké tie kratšie presuny po nespevnených a povedzme že suchých cestách za nejakým tým dobrodružstvom.
Nakoniec dnes sú v ponuke už aj nejaké tie „offroad“ pneumatiky aj v 17-palcovom rozmere ak by niekto po tomto zatúžil. Nemyslím si ale že toto bude zrovna doména týchto motoriek, terénu sa nezľaknú, ale väčšinu času tam tráviť rozhodne nebudú.
Začnem trochu netradične športovým tourerom Honda Crossrunner ktorý síce zaostáva mierne výkonom, ale má podobné športové zameranie a zaujímavý V4 motor, ale hlavne je lacnejší ako štandardný Versys. Yamaha má teraz Tracer 900 GT so zábavným trojvalcom sa výkonovo doťahuje a je aj výrazne ľahší a cenovo podlieza aj Hondu. Taliani majú teraz novú Multistradu 950 s L-kovým dvojvalcom len o mál slabším od Versysa. Ducati má však 19-tku vpredu, je ľahšia a cenovo už o 700 eur drahšia od základného Versysa.
Z anglicka prichádza ďalší vážny konkurent Triumph Tiger Sport 1050, ktorého trojvalec výkonovo o kvapku predbieha Versysa, je o pár kíl ľahší, rovnako športovo orientovaný, ale hlavne o pár stoviek lacnejší. A z bavorského tábora spomeniem BMW S1000XR ktorá hodne vytŕča výkonom, ale už aj cenou. No výber to nie je vôbec ľahký že... :-)
Versys je motorka čo sa od svojho uvedenia na nič nehrá, je to "nasraný" superbike oblečený do kabátu pohodlného cesťáku. Nie je to však sport-touring (ako Z1000SX) ale s posedom vzpriameným ala cestovné enduro. Do terénu sa však nikdy nehrnul a to mu zostáva - naďalej jazdí na 17-palcových cestných kolesách.
Teraz dostal do vienka tie najnovšie high-tech vecičky z prémiových bikov tak sa môže hrdo postaviť konkurencii. Či už v základnej výbave alebo nami testovanej našlapanej SE verzii je to zábavná športová motorka so štvorvalcom neustále hladným po otáčkách, ktorá miluje jazdu v zákrutách. A toto všetko ponúka s maximálnym pohodlím plnohodnotne dvojici v jeho sedle.
K tomu naviac má turistickú tvár, dobrú ochranu posádky, pohodlie, spotrebu a motor, ktorý poslušne pradie aj v nízkych otáčkach pri kochačkovej turistickej jazde. Tak ako to býva zvykom motorka na rozhraní viacerých svetov, univerzál na kaŽdý deň, na dovolenku, na športovú jazdu a občas možno aj na okruh - prečo nie. To je Versys 1000.
Športový charakter a dizajn, točivý motor, pohodlie, prehľadná farebná prístrojovka + Rideaology aplikácia, široké možnosti nastavenia el. podvozku, ochrana pred vetrom | „gumenný“ quick-shifter |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 5,5 l/100km |
Objem nádrže | 21 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 286 km |
Cena štandard verzie | od 12 995,- EUR |
Cena SE verzie | od 16 395,- EUR |
Quickshifter | 328.99 EUR |
Kryt chladiča | 105.96 EUR |
Ochrana rámu | 218.41 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 310.82 EUR |
Krytka rukoväte | 149.28 EUR |
Turistické plexi | 195.29 EUR |
Znížené sedlo | 469.09 EUR |
Zámok prilby | 151.01 EUR |
Kryt sedla spolujazdca (Metallic Moondust Gray) | 271.58 EUR |
Hmlovky | 558.46 EUR |
Držiak navigácie | 94.64 EUR |
Text: Martin Kňaze - matox, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia, Martin Kňaze - matox
Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki SLovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Kawasaki | Honda | Yamaha | Ducati |
Model: | Versys 1000 | Crossrunner | Tracer 900 GT | Multistrada 950 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Športovo cestovná | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | dvojvalec do L (4T) |
Objem: | 1043 ccm | 782 ccm | 847 ccm | 937 ccm |
Max. výkon: | 120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot. | 106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 113.0 k (83.1 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 102 Nm / 7500 ot. | 75 Nm / 8500 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 96.2 Nm / 7750 ot. |
Kompresný pomer: | 10.3 :1 | 11.8:1 | 11.5 : 1 | 12,6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 56 mm | 72 x 48 mm | 78 x 59.1 mm | 94 x 67,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 145 mm | 137 mm | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 152 mm | 148 mm | 130 mm | 170 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová, 4-piestikové radiálne stremene |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm | 298 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-R17M/C | 120/70-17 | 120/70 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestokový strmeň |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 256 mm | 245 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17M/C (73W) | 180/55-R17M/C | 180/55-17 | 170/60 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 204 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 253 kg | 242 kg | 215 kg | 227 kg |
Výška sedla: | 840 mm | 815 mm | 850 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1520 mm | 1475 mm | 1440 mm | 1594 mm |
Dĺžka: | 2270 mm | 2190 mm | 2160 mm | 2280 mm |
Šírka: | 895 mm | 870 mm | 950 mm | 995 mm |
Výška: | 1400 mm | 1360 mm | 1345 mm | 1470 mm |
Svetlá výška: | 150 mm | 165 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 21 l | 20.8 l | 18 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.4 l/100km | 5.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 286 km | cca 288 km | cca 272 km | |
Servisný interval: | 12000 km | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | za príplatok | |||
El. Podvozok: | za príplatok | nie | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | bočné kufre, plne nastaviteľná predná vidlica | plne nastaviteľný podvozok, 12V zásuvka | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 04/2019 štandard: od 12 995,- EUR SE verzia: od 16 395,- EUR | Cena 6/2017: 12 190 eur | Cena 7/2018: 11 990 eur | Cena 5/2019: 13 690 eur |
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | Triumph | BMW |
Model: | Versys 1000 | Tiger Sport 1050 | S1000XR |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Športovo cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1043 ccm | 1050 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 9475 ot. | 164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 102 Nm / 7500 ot. | 106 Nm / 7000 ot. | 114 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 10.3 :1 | 11.7:1 | 12.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 56 mm | 79 x 71.4mm | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 140 mm | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 152 mm | 150 mm | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm | 255 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17M/C (73W) | 180/55 ZR 17 | 190/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 253 kg | 235 kg | 228 kg |
Výška sedla: | 840 mm | 830 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1520 mm | 1540 mm | 1548 mm |
Dĺžka: | 2270 mm | 2150 mm | 2183 mm |
Šírka: | 895 mm | 835 mm | 940 mm |
Výška: | 1400 mm | 1310 mm | |
Svetlá výška: | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 21 l | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s | ||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.3 l/100km | 6.7 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 286 km | cca 283 km | cca 223 km |
Servisný interval: | 12000 km | 10 000 km | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | |
Zákrutové svietenie: | za príplatok | ||
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | semiaktívny podvozok | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 04/2019 štandard: od 12 995,- EUR SE verzia: od 16 395,- EUR | Cena 9/2017: cca 12 410 eur | Cena 9/2017: 15 400 eur |
Pridané dňa: 03.06.2019 Autor: Awia