[Testy a predstavenia - Test]
Dunlop Sportsmart Mk3 je najnovšia pneumatika segmentu Hypersport zameraná na využitie na ceste s občasným jazdením na okruhu. Zameranie je teda 90% cesta a 10% okruh a výkonné motorky typu superšport a naháče. Mi sme ju testovali v okolí Barcelony na cestách a aj na okruhu.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Dunlop.press a Tomáš Hajduch - Awia
Video a strih Tomáš Hajduch - Awia
Pneumatiky SportSmart Mk3 vytvárajú novú pozíciu v hyperšportovom rade značky Dunlop. Ako nové pneumatiky zamerané na dynamickú jazdu po ceste stoja v jej výrobnom programe vedľa nedávno uvedených SportSmart TT, ktoré sú skonštruované pre zmiešané použitie na ceste aj na okruhu. Pneumatiky prinášajú nové technológie a Dunlop prehlasuje, že v segmente hyperšportových pneumatík "prepisujú pravidlá" vďaka svojej schopnosti podávať skvelý výkon ako na suchu, tak aj za mokra.
Pneumatiky SportSmart Mk3 sa vyznačujú úplne novou Multi-Tread (MT) zmesou s tromi rôznymi zmesami na zadnej pneumatike, ktorá jazdcom aj v tých najťažších podmienkach zaručuje maximálnu istotu. Toto riešenie okrem iného taktiež napomohlo k zvýšeniu priľnavosti pneumatík na mokrom povrchu o 20% pri podobnom zlepšení aj na suchu.
Súčasťou technológie MT je zmes veľmi odolná voči opotrebeniu, ktorá je použitá v strede behúňa a zaisťuje silný záber. Táto zmes je pretiahnutá aj pod mäkšiu zmes na kraji, kde pomáha spevňovať celú konštrukciu. Bočná zmes obsahuje úplne novú živicu pre priľnavosť za mokra spolu s najmodernejšími technológiami 'Hi Silica' a 'Fine Carbon'. Celá táto zmes bola vyvinutá tak, aby sa pneumatiky rýchlo zahrievali a mali vysoký výkon aj v chladnejšom počasí.
Vyšší podiel siliky v zmesi pomáha pneumatikám zvýšiť priľnavosť a záber za chladnejšieho počasia. Dodatočnou výhodou je zníženie hodnoty valivého odporu, a teda aj dlhší kilometrový výkon. Využitie jemného uhlíka, ktorý sa viaže na polyméry v zmesi, skracuje dobu zahrievania. Jemné molekuly sa tiež presnejšie viažu na povrch vozovky, čo má za následok väčšiu styčnú plochu v prudkých zákrutách.
Predné pneumatiky obsahujú rovnakú živicu pre priľnavosť za mokra a tiež technológie 'Hi Silica' a 'Fine Carbon'. To všetko dáva jazdcom sebadôveru a stabilitu pri prudkom brzdení a dovoľuje im, aby mohli lepšie posúdiť úroveň priľnavosti pri zákrutách vo vysokej rýchlosti.
Dezén z výraznými drážkami dopĺňa technológiu zmesi a posilňuje priľnavosť za mokra, bez akýchkoľvek ústupkov vo veci kilometrového výkonu. Vďaka lepšiemu odvodu vody sa zlepšia aj vlastnosti na mokrom povrchu.
V pneumatikách SportSmart Mk3 sa spájajú technológie iných pneumatík hyperšportového radu Dunlop. Dynamické zloženie prednej pneumatiky pochádza z okruhových pneumatík SportSmart TT.
Systém kontroly pnutia v kostre značky Dunlop (Carcass Tension Control System - CTCS) stráži rozloženie zaťaženia kostry. Zvyšuje tým záber pri priamom pohybe vpred a zlepšuje spätnú väzbu a stabilitu, ktorú náročné hyperšportové motorky na namáhavých cestných výletoch potrebujú.
Technológia bezšvového pásu Dunlop (JLB) sa výborne osvedčila v celom rozsiahlom rade hyperšportových a športovo-turistických pneumatík. Zaisťuje dodatočné posilnenie kostry a obmedzuje rozťahovanie pneumatík pri rýchlej jazde. Vďaka tomu sa môžu jazdci tešiť zo stabilnej a predvídateľnej jazdy.
Všetky tieto nové technológie dopĺňa nový tvar konštrukcie pneumatík. Na rozdiel od súčasných hyperšportových pneumatík predovšetkým pre cestné použitie - SportSmart2 Max - má prierez nových pneumatík profil, ktorý zväčšuje stopu v zákrutách, ale súčasne tiež vytvára konzistentnejšiu styčnú plochu v celom priebehu opotrebovávania pneumatík. Výsledkom je len malý rozdiel vo výkonnosti medzi úplne novou a už dlhšie používanou pneumatikou.
Nové pneumatiky SportSmart Mk3 prešli rozsiahlymi testami na skúšobnom okruhu spoločnosti Dunlop vo francúzskom Mireval. Preukázali, že poskytujú o 20% vyššiu priľnavosť za mokra ako predchádzajúci rad. Ešte väčší pokrok pritom vývojári dosiahli v hodnote priľnavosti na suchu, ktorá sa zvýšila o viac ako 23%.
Pneumatiky SportSmart Mk3 sa v hyperšportovom rade Dunlop nachádzajú vedľa SportSmart TT (použitie 50/50 cesta/okruh), D212 GP Racer (zamerané na track days - voľné jazdy na okruhu) a GP Pre D213 (najvyšší pretekársky rad pre majstrovstvá, ktoré vyžadujú pneumatiky povolenej aj pre jazdu na ceste). Doterajšie SportSmart2 Max budú premiestnené do kategórie hyperšportových pneumatík strednej úrovne.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie na BMW S1000R a S1000XR na ceste, na okruhu Kawasaki Z900 a ZX-6R, Záver, Plusy a mínusy, Video, dostupné rozmery novej pneu.
Naše testovanie začíname pomerne skoro ráno a čaká nás množstvo kilometrov. Podarilo sa mi uchmatnúť nadupaný naháč BMW S1000R, ktorého 165 koní určite kvalitne preverí, čo dokážu nové pneumatiky. Ráno je pomerne chladné a cesty sú miestami ešte mokré. My však nemáme absolútne žiadne problémy a náš sprievodca po krátkej jazde cez mesto začína zrýchľovať. Cesty v tieni ešte mokré, nie najlepšej kvality a napriek tomu mi nedarí výkonného naháča nejako roztancovať. Nové pneumatiky v týchto podmienkach fungujú naozaj skvele. Od prednej gumy ide skvelá odozva a maximálny pocit istoty ako pri ostrom brzdení tak aj v náklonoch. Tu je hodne cítiť že je to fakt pneumatika stavaná na cestu, ktoré sú na míle vzdialené tomu čo je na okruhu. Na cestách totiž na jazdca číha oveľa viac prekvapení a rôznorodých podmienok ako chlad, voda, diery, štrk, nečistoty ako olej a iné kvapaliny... V podstate pre výrobcu pneumatiky je oveľa náročnejšie postaviť dobrú pneumatiku do takýchto podmienok, kde musí hľadať kompromis medzi výkonom za sucha, za mokra a v neposlednom rade aj kilometrový výkon, ktorý zákazníci tiež požadujú čo najvyšší.
My sme samozrejme nemali možnosť vyskúšať kilometrový výkon, ktorý by mal byt zas o niečo dlhší ako u predchodcu, ale overili sme si schopnosti najnovších Sportsmartov prenášať výkon tých najsilnejších bikov dnešnej doby. Dostali sme sa do hôr do typického Katalánskeho zákrutového raja. Náš sprievodca (profi testovací jazdec Dunlop) začína nakladať kým za sebou vidí jazdca zrýchľuje. No ale za ním ide Carlos (Motohouse) takže definitívne trháme našu skupinku a 100% kapacity mozgu zamestnávajú už len veci ako plyn, brzda, kvaltovanie, vysadnúť a zasa ťahať za plyn... A čo gumy? Žiadna krízovka, žiadna neistota, mega zábava a v prípade potreby zvládajú aj núdzové ostré dobrzďovanie do zákruty keď som to nie celkom odhadol... Poobede som naháča vymenil za BMW S1000XR a testoval schopnosti Sportsmartov aj na športovom cestovnom endure.
Okolo obeda prichádzame na okruh Okruh Parkmotor Castellolí kde nás čaká testovanie - tentoraz v sedle dvoch Kawasaki: Z900 a novinky 2019 ZX-6R. Z900 je motorka v TOP5 predávaných v Európe v posledných rokoch a aj preto si ju Dunlop zvolil.
Okruh je situovaný v horskom teréne a je hodne kopcovitý. Na naše šťastie sa dá pomerne skoro naučiť čo je pre naše jazdenie výhodou. Je to okruh, ktorý sa hodne využíva na testovanie a nie je až tak známy ako iné - pretekárske okruhy. Trochu nevýhodou je potom povrch, ktorý bol na tomto okruhu hlavne na brzdiacich bodoch alebo výjazdoch pomerne hrboľatý.
Napriek týmto nerovnostiam nové pneumatiky aj tu ukázali svoje schopnosti. Jazdili sme normálne výrobcom stanovené tlaky - tak to pre túto gumu Dunlop aj odporúča. Nie je to vyslovene okruhová guma a tak sa tlaku neznižujú, rovnako ani netreba používať nahrievaky. Tvrdili nám, že Sportsmart Mk3 sa na tomto okruhu dostane do rozsahu svojej pracovnej teploty už za pol kola. To je vlastne veľká výhoda pneumatík určených hlavne na cestu. Ak si niekto na svoj superšport kúpi ostré okruhové pneumatiky na bežné jazdenie a myslí si ako dobre spravil, mal by vedieť, že pravdepodobne ich ani len nedokáže pri normálnej jazde zahriať na pracovnú teplotu a môže sa mu jazdiť ešte horšie.
Čo je veľká výhoda na ceste môže byť aj nevýhoda. 20-minútovku na okruhu tieto gumy hravo zvládajú, ale nie sú stavané na celodenné nakladanie na okruhu. Pri prehrievaní sa poškodzuje silika a ďalšie prvky zmesi a pneumatika stráca svoje výnimočné vlastnosti na vode či v nižších teplotách. Preto je aj to zameranie 90% cesta a 10% asfalt.
Aj preto sa tu na jazdách striedali Z900 a ZX-6R pričom kým jazdili naháče tak ZX-6R oddychovali a vychladli aj pneumatiky. Čo sa týka dojmu z jazdy tak nedalo sa rozoznať že to nie je vyslovene okruhová pneumatika. Obe mašiny sa správali skvele. Predná pneumatika poskytuje perfektnú istotu tak na ceste tak aj tu na okruhu. Tu si naozaj jazdec veľmi rýchlo zvykne a je na ňu spoľah. Motorky sa aj skvele preklápali zo strany na stranu. Na niektorých nerovnostiach predok dokonca aj trochu odskakoval hlavne pri nájazde na cieľovku už pod plným plynom ale pneumatiky to ustáli na jednotku.
So zadnou pneumatikou som mal jednu menšiu krízovku v dlhej tiahlej zákrute dole kopcom, ktorá bola tiež pomerne hrboľatá. Bola to už jedna z posledných jázd, sedlal som Ninju a začal som dosť skúšať hranice. Vo výjazde zo zákruty ešte v slušnom náklone som dal viac plynu a zadok odskočil na nerovnosti začal utekať smerom von a podskakovať. Všetko bolo ale dobre kontrolovateľné a neustrelilo to bez varovania. Nespanikáril som a nezavrel plyn len mierne skorigoval a začal aj narovnávať mašinu a všetko sa zastabilizovalo. Sportsmarta ma tu rozhodne nevystrašila, ale skôr podržala čo hodnotím hodne pozitívne.
Ak to zhrniem tak najnovší Sportsmart Mk3 ide v duchu značky Dunlop a prináša tie najlepšie vlastnosti pre tých, ktorý majú výkonnú cestnú motorku od stredného naháča až po tie najsilnejšie stroje na trhu a jazdia po cestách. Je na to stavaná skvele zvláda chladné počasie aj jazdu na mokrom povrchu, čomu sa street jazdec nevyhne.
Naviac je to guma s ktorou môžeš kľudne vyraziť na agentúrny okruhový deň, prísť tam rovno na motorke, neriešiť nahrieváky a zajazdiť si niekoľko jázd a určite si to užiješ. Sportsmart Mk3 navyše sľubuje ešte trochu väčšiu kilometrovú výdrž ako predchodca, čo sme síce neotestovali, ale zostáva nám to veriť výrobcovi. Ako zákazník to určite oceníš.
výrazné zlepšenie vlastností na vode, rýchle zahrievanie pneumatiky (netreba nahrieváky), skvelá odozva prednej pneu, vhodná aj do chladnejšieho počasia | vhodná iba na občasné využitie na okruhu (na okruh radšej Sportsmart TT) |
P/Z | Rim | Size | TT/TL | L/S | SAP code |
---|---|---|---|---|---|
P | 17 | 120/70 ZR 17 | TL | (58W) | 635215 |
Z | 17 | 180/55 ZR 17 | TL | (73W) | 635216 |
Z | 17 | 180/60 ZR 17 | TL | (75W) | 635217 |
Z | 17 | 190/50 ZR 17 | TL | (73W) | 635218 |
Z | 17 | 190/55 ZR 17 | TL | (75W) | 635219 |
Z | 17 | 200/55 ZR 17 | TL | (78W) | 635220 |
Motocykle a testované pneumatiky na test poskytla spoločnosť Dunlop EU. Jazdili sme na ceste a na okruhu Okruh Parkmotor Castellolí.
Pridané dňa: 13.05.2019 Autor: Awia