[Testy a predstavenia - Test]
Ducati Multistrada minulý rok dostala nový motor 1260 kubíkov. Tohto roku sa tento motor dostal aj do verzie Enduro a my sme mali to šťastie že sme ju dostali aj na offroadových kolesách a mohli sme verziu Enduro vyskúšať aj v teréne. Aké to je jazdiť s veľkou motorkou s 30 L nádržou na vysokých zdvihoch aj v teréne. Bola to zábava a Ducati presvedčila že to zvláda ako na ceste tak aj mimo nej. Pozrite sa na to s nami.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Martin Matula
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Adventure segment dnes hýbe svetom a úspešne do neho naskočila aj talianska Ducati. Najprv orientovaná na cesty Multa bola ako superbike prezlečený do turistického kabáta. No a neskôr sa taliani odvážili aj do terénu - nech sa páči predstavujeme Ducati Multistrada 1260 Enduro 2019:
Základná výbava verzie Enduro je poriadne plná. Kto by čakal že to bude odľahčená verzia postavená do terénu bude prekvapený, pretože v Ducati to postavili viac ako diaľkového adventure turistu so zvýšenou prejazdnosťou. Tú zabezpečujú vypletané kolesá, 19-tka vpredu, vyššie zdvihy a ochrana motora. Turista ocení 30 l nádrž, ale do terénu to nie je výhoda. Hlavne je motorka širšia a teda náchylnejšia na nejaké poškodenie pri páde - treba padáky. Rovnako frajerina sú smerovky v blastroch - vyzerá to pekne ale jazdec v teréne to neocení.
Veľmi dobre je zvládnutý systém menu, ovláda sa z ľavej rukoväte a je veľmi intuitívny a prehľadný. Každý jazdný režim si môže majiteľ upraviť podľa seba a hlavne tie nastavenia zostávajú. Takže v režime Enduro som si hneď nastavil offroad ABS a vypnutú trakčnú a bolo to hneď veselšie. Bez toho je jazda v teréne príliš obmedzujúca a prístrojovka bliká ako vianočný stromček.
Čo sa týka podvozku ten je plne elektronicky nastaviteľný a to ako predpätie pružiny - teda záťaž: 1 jazdec, dvaja, + batožina tak aj charakteristika tlmenia. Zmeny v nastavení tlmenia sú hodne citeľné. Rovnako platí že si môžeš v každom jazdnom režime nastaviť podvozok podľa seba. Rovnako sa dá zvoliť aj palivová mapa a tiež reakcia na otočenie plynovej rukoväte. Režimy (Enduro, Urban, Touring, Sport) sa potom dajú prepínať dlhým stlačením tlačidla MODE na ľavej rukoväti.
Enduro vychádza zo zabehnutej Multistrady takže pokiaľ ide o turistiku bolo na čom stavať. Sedlo je širokánske, luxusné a pohodlné aj pre spolujazdca, mohutný predok zabezpečuje ochranu pred vetrom. Veľmi jednoducho a prakticky sa mení výška predného plexi. Žiadne točenie nejakým nastavovačom - stačí plexi chytiť, ktoroukoľvek rukou, potlačiť uvoľňovač a dvihnúť alebo spustiť. Jednoduché a praktické - to sa mi páči.
Väčšie kolesá a zdvihy umožnia Multe na turistike zablúdiť aj mimo asfalt alebo teda aspoň pohodlnejšiu jazdu po rozbitých cestách. Veľká nádrž zasa hltať dlhé presuny, ktoré spríjemní aj tempomat. Je fajn že v sérii je aj hlavný stojan, čo sa hodí aj pri údržbe reťaze. LED svetlá aj s prisvedcovaním do zákrut zas pomôžu pri jazde po západe slnka.
Motor na ceste poskytuje obrovskú výkonovú rezervu. L-kový dvojvalec má mohutný záťah už od spodných otáčok. Dá sa tak s ním jazdiť na pohodu aj na vyšších kvaltoch a stále nemá problém ani zrýchľovať pri predbiehaní. Samozrejme keď má jazdec chuť a pustí ten motor do horného pásmu otáčok, tak sa turista razom mení na superbike a motor sa rozpamätá z akého sveta prichádza.
Túto Multu sme dostali na pneumatikách Pirelli STR Rally a tak som sa veľmi tešil že s ňou pôjdem aj do terénu. Je to veľká a ťažká motorka, primerane k tomu aké má kolesá (19-tka) a pneumatiky to jazdí v teréne veľmi pekne. Dobre je navrhnutá poloha stupačiek, sedla a riaditok - sadne dobre do ruky pri jazde v stupačkách a dobre sa s ňou manipuluje a prenáša hmotnosť. je trochu širšia v oblasti kolien, ale je vidieť že sa dizajnéri snažili ju srpaviť tu čo najštíhlejšiu.
Nejaký čas som sa hral s nastavením aby som si našiel to svoje do terénu: podvozok trochu mäkší, palivovú mapu endurácku, ABS-ko iba na prednom kolese a trakčnú na minimum, alebo najlepšie úplne vypnúť. Takto nastavený som nemal problém s Multou vybehnúť aj na motokrosovú trať a poviem vám že sa tam vôbec nestratila. Či už prejazdy klopenými zákrutami, terénne vlny alebo dokonca skoky na lavici všetko zvládala so cťou. Podovozok aj v týchto podmienkach robil svoju prácu na výbornú. Je jasné že majiteľ toto asi robiť nebude, ale bežné prejazdy polňačkami zvláda suprovo a navyše je to aj mega zábava.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Konkurencia je pomerne široká, ale ja k Multe Enduro spomeniem hlavne tie offroad zamerané. Začnem KTM 1290 Super Adventure R. Rakúšania to s terénom ako jediný myslia fakt vážne a eRko jazdí na 21 / 18 palcovych kolách, má najvyššie zdvihy, je najľahšia a k tomu má pomerne slušnú vybavu , výkon ako Multa a nádrž nie zanedbateľnú 23 litrov.
Multa sa stavia aj proti etalónu triedy BMW R 1250 GS Adventure. Bavorák má najvyšší krútiak, vyššie zdvihy, rovnaké kolesá a aj 30l nádrž. Má kardan napriek tomu nie je nejako extremne ťažšia ako Multa Rovnako BMW má plno voliteľných prvkov výbavy a asistentov tak si ju môže majiteľ vyskladať ako chce.
Nakoniec spomeniem trojvalcového Triumph Tiger 1200 Explorer XCx Angličania dnes ponúkajú vysokú kvalitu a najmodernejšiu techniku. Elektrikou nabitý Tiger sa kľudne môže postaviť Multe čelom. Aj keď papierovo motoricky zaostáva v reále to nie je vôbec také výrazné. Trojvalec je netradičným zjavom v segmente.
Ducati Multistrada 1260 Enduro je stelesnenie zábavy na dvoch kolesách. Viac ako Enduro ju vnímam ako veľký Adventure koráb prispôsobený aj do ľahšieho terénu postavený okolo zábavného športového L-kového dvojvalca. Má plnohodnotnú elektro výbavu, luxusné prevedenie a jedinečný dizajn. Okrem pohodlného turistu má však v sebe aj druhú tvár a to je šoprtové srdce a výkon superbiku. Mne táto Multa príde oveľa viac univerzálnejšia a využitelnejšia ako jej na cestu zamerané sestry, na ceste mi tento rozmer kolies absolútne neprekáža a má rád aj tu možnosť vyblázniť sa rámci možností aj v teréne.
skvelý motor, plná el. výbava, prehľadná intuitívna farebná prístrojovka, športové jazdné vlastnosti, dobrá ergonómia pre jazdu v stupačkách | široká stavba (veľká nádrž), smerovky v blastroch |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Martin Matula
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť www.ducati.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Klim.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Ducati | KTM | BMW | Triumph |
Model: | Multistrada 1260 Enduro | 1290 Super Adventure R | R 1250 GS Adventure | Tiger 1200 Explorer XCx |
Rok: | 2019 | 2018 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | L-kový dvojvalec DVT (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1262 ccm | 1301 ccm | 1254 ccm | 1215 ccm |
Max. výkon: | 158.3 k (116.4 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. | 141.4 k (104.0 kW) / 9350 ot. |
Max. krútiaci moment: | 128 Nm / 7500 ot. | 140 Nm / 6750 ot. | 143 Nm / 6250 ot. | 122 Nm / 7600 ot. |
Kompresný pomer: | 12,5 : 1 | 13.1 : 1 | 12.5:1 | 11.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 106 x 71.5 mm | 108 x 71 mm | 102.5 x 76 mm | 85 x 71.4 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 220 mm | 210 mm | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 185 mm | 220 mm | 220 mm | 193 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 305 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R19 | 90/90-21 | 120/70-ZR19 | 120/70 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 268 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 170/60 R17 | 150/70-18 | 170/60-ZR17 | 170/60 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 225 kg | 217 kg | 248 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 254 kg | 268 kg | ||
Výška sedla: | 870 mm | 890 mm | 890 mm | 835 mm |
Rázvor: | 1530 mm | 1580 mm | 1504 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2190 mm | 2270 mm | 2230 mm | |
Šírka: | 1000 mm | 952 mm | 962 mm | |
Výška: | 1495 mm | 1470 mm | ||
Svetlá výška: | 250 mm | |||
Objem nádrže: | 30 l | 23 l | 30 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4 s | |||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.75 l/100km | 5.2 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 473 km | cca 288 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 16 000 | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | áno, v sérii | nie | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | vypletané kolesá | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | vypletané kolesá | povozok WP, vypletané kolesá |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Touring pack (hliníkové bočné kufre, vyhrievané rukoväte, taška na riaidilá) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, čierny, hliníkový kryt vodného čerpadla, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (hliníkový zadný kufor, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryt vodného chladiča, kryt olejového chladiča, padací rám, kryt zadného brzdového kotúča, spodný kryt reťaze) Cena 09/2019: 20 890 EUR | Cena 2/2017: 16 750 eur | Variabilné časovanie ventilov ShiftCam |
Pridané dňa: 17.09.2019 Autor: Awia