[Vaše stroje - Moja motorka]
Aby sme si rozumeli, cieľom tohto článku nie je podrobný opis tejto motorky, ale priblížiť radosti a starosti, náklady pri prevádzke skromnej a účelne postavenej motorke. Takže nečakaj popis jazdy v noci, daždi, upevnenie batožiny, offroad....
Asi každý z nás občas aj z dlhej chvíle pozerá na webe motocykle, ktoré sú nad jeho finančný limit, alebo by niečo na sezónu, dve aj skúsil, ale nemal to do konca života.
Alebo, čo tak kúpiť si motorku, úplne iného zamerania ako som mal doteraz a skúsiť niečo iné...?
Tu prichádzajú na rad jazdenky, ktoré nás oslovujú a v duši pri stave „km“ sa vynárajú otázniky. Nie je to veľa km? Samozrejme pre dvojtakt 50 cm3 , ktorý od naštartovania ide na plný plyn je 10.000 km niečo iné ako pre kľudný „nadliter“.
Keď vynecháme výletníkov a výlety so sadomasochistickým podtónom, typu čo s najslabšou a najstaršou motorkou,s osvetlením na úrovni petrolejky, alebo aspoň najnevhodnejšou, kde 1/3 cesty čakám na servis-opravu-diely, 1/3 výletu opravujem, 1/3 idem po krajnici na plný plyn 60tkou so spotrebou dnešných 500 – 750tiek. Čo tak pozrieť sa na zúbky prvým modelom Suzuki DL650, Yamahe XT660R, TDM 900, rade Honda NC750, alebo Yamahe XT660Z? To je výzva pre vás, vlastníkov týchto motoriek.
V roku 2006, keď som chodil do Yamahy Petro a spol. meniť olej na Yamahe FZ 6 Fazer 2x ročne, veď interval bol 10.000 km, mechanik niečo poznamenal, že ste tu takí viacerí... Pravdivá rozprávka o 54 321 km na Yamahe FZ 6 S Fazer
Vtedy som párkrát zaregistroval modrú Yamahu XT660R a chlapíka, čo stále jazdí. Teraz / október 2019/ sa dozvedám, že chlapík – Marek, mal eRko v rokoch 2005 - 2009 a natočil na nej 88.000 km, bez zásahu do motora. Víťazná taktika sa nemení a tak v roku 2009 mu hovorí pane Yamaha XT660Z Ténéré.
Mareka som znova stretol v prešovskej Yamahe v októbri 2019.
„Stále máš zetko?“
„Áno“.
„Pozývam ťa na obed, môžem počuť tvoj príbeh?“
„Dohodnuté.“
O pár dní sa stretávame v Košiciach na stopke. Malá tenerka nie je na fotenie nijako pripravená, je to motorka na každodenné jazdenie. Marekove pohyby okolo nej sú automatické akoby boli spolu od nepamäti. Všímam si, že je nižší ako ja, meriam 176 cm a motorka má vyššie sedadlo 895 mm. Stúpačky nemajú gumu, Marek sa totiž pri nastupovaní postaví na stúpačku a potom prehodí druhú nohu. Stúpačka je hladká ako námestie v starom Dubrovníku. Preto je aj bočný stojan unavený.
Dohodneme si miesto na pár fotiek pri Bukovci. Chodím dookola okolo motorky a pozerám sa, akoby som tomu rozumel. Hľadám ošúchanú nádrž od kolien, prečalúnené sedadlo, ošúchané symboly na prepínačoch. Veď, keby ju tak 3 hodiny Marek čistil vyzerala by na 40.000 km. Marek mi ešte zdôrazňuje, nezabudni napísať, že nejazdím ťažký terén, aby tam bolo všetko pravdivé....Dáme spoločný obed, vymeníme si motorky na 60 km.
Štartujem. Oooj, ako sa trasie. Aká príjemná spojka. Skromná palubovka, veď jazdci tejto moto sa dívajú na terén. Prevodovku som čakal ďaleko horšiu, ale Marek mal hrubé enduro čižmy a ja som pri radení musel dvíhať nohu zo stúpačky, aby som preradil a Marek na mojej pätou dvíhal radičku, lebo tam nevopchal nohu. Tak na tejto moto je zbytočné dávať ukazovateľ zaradeného kvaltu, keď spadnú otáčky pod 2500 ten protest motora musí cítiť každý.
Na 5tke tam máme ideálnych 130km/h pri 5000 otáčkach a to stačí. / v tom čase KTM 690 na 6tke 5000 otáčok -115km/h /. Schválne triafam nejaké nerovnosti na ceste, ktoré sú predkom vyžehlené ako na lietajúcom koberci, vzadu to trochu natriasa. Opatrne skúšam prednú brzdu, čakal som ponorenú vidlu ako na hojdajúcom koníkovi. Moja tenerka je o 1/3 prihnutá k tvrdosti, ale XT660Z bola o máličko mäkšia / vymenené pružiny/. Pri zastavení som musel vedieť, ktorú nohu chcem zložiť vopred.
Tých 60 km na mňa urobilo dobrý dojem. Popravde čakal som motorku, ktorú pri 130tke ledva udržím v jazdnom pruhu. Najviac som očumoval nádrž ako je zložito formovaná, keby som si to všimol skôr prisahal by som, že od vibrácií jednovalca musí po rokoch slziť, presakovať. Je riadne veľká plastová a 23 l. Keby bola moja, terén by som jazdil s ½ nádrže, aby som ju mal o 11 kg ľahšiu. Viac postrehov na popise fotografií.
Výmena oleja, olejový filter, vzduchový filter, sviečka vymenené vždy do 10.000 km!
Ako ste si všimli kufre na fotografii sú čierne, pôvodné boli strieborné, ale panička na plechovke vyletela zo zákruty a odrazila ľavý kufor. Pár cm a nepíšem tento príbeh a máme tu pacholeg.com 2. Ďalšie kilometre budú pribúdať pomalšie, pretože malá Ténéré bojuje o svoju priazeň od 1/2018 znova s Yamahou XSR700 kúpenou v prešovskej Yamahe. A Marek jej bol už 20.000 km neverný. Veď, ako bolo spomenuté, víťazná taktika sa nemení.
Ďakujem Marekovi za čas a ochotu podeliť sa o informácie, ozaj neskreslené. Keď som fotil, tak som sa opýtal, či mám retušovať EČV. Odpoveď ste videli. Môžem sa s tvojím súhlasom opýtať na servisnú históriu v Petro a spol.? Znova som položil blbú otázku.
Marek, prajem ti Široké cesty a veľa šťastia na motorke ako doteraz! Čakám na 200.000 km.
Kto máte v blízkosti takého jazdca, alebo aspoň overenú motorku, sem s tým, nech máme čo v zime čítať.
Pridané dňa: 03.12.2019 Autor: MajoKE