[Vaše stroje - Moja motorka]
Je úsmevné, ako sa ľudia dokážu na internete pohádať kvôli skútrom takmer pre nič. Zhodou okolností mi títo dvaja prckovia robia spoločnosť v zime 2019/2020. Tak ich porovnám.
Keď hocikomu s vodičákom B prasknú nervy v každodennej, beznádejnej dopravnej kolóne krajských miest a musí sa stať skútristom, alebo máš deti nad 18 rokov a kradnú ti auto, prípadne chceš v lete vyvetrať pazuchy, začneš pozerať internet a čítať testy, aby si sa dostal do obrazu. Fenomén PCX ťa osloví. Môžu ťa formovať priatelia, ktorí vlastnia niečo dvojkolesové a môže z nich vyletieť aj iný tip, napr. Yamaha NMax.
Kawasaki nemá u nás malého 125tkového vodníka / obdoba NMax – PCX /. Klikneš na www.piaggio.sk , cenník starý 2 roky, www.italmoto.sk klikneš na model a si v angličtine. Cenník nejestvuje. Úbohé. www.suzuki.sk skromné, ale aspoň vieš, že jestvujú. Nemajú u nás ekvivalent NMax - PCX. www.yamaha.sk si v Styxe, www.yamaha-motor.sk aspoň vieš o všetkých modeloch, technických parametroch a hlavne aj cenu doplnkov a doplnky vidíš samostatne. Na obrazovke vidíš slovenčinu, súčasne s češtinou a angličtinou. Podľa mňa hanba. To tam nikomu nevadí úvodná prezentácia firmy??? www.honda.sk najlepšia stránka, ale doplnky na PCX tam nie sú.
Keď vynechám pre nás exotické značky, možno aj dobré tak moderných 125tiek nie je až tak veľa. Keď zoberieme do úvahy rozmiestnenie predajní a oficiálny servis, imaginárne „povedomie značky medzi ľudom“ výber za zúži. Komu vadí stredový tunel zaujímavé by bolo porovnanie Honda SH 125, Yamaha Xenter 125 a Piaggio Medley 125.
Takže sme pri bielej slečne krásnej Honda PCX 125 2018 a modrý chlapčisko Yamaha NMax 125 2019.
Internetovú nemohúcnosť, či slabinu importérov sme prebrali. Potom sa pozrieme na internetovú ponuku jazdených skútrov a tam vyhráva Honda určite o 500%. Vkus každého súdruha je iný, ale drvivej väčšine ľudí sa viac páči PCX, za šera a v noci sa doslova LED svetlami predvádza a nie je to len hocaké „Haló efekt“, ale ozaj predné svetlá rovnomerne osvetľujú cestu. Navyše sa dajú výškovo nastaviť! Honda mala krajšie svetlá aj na PCX II z rokov 2014 – 2017. Viac pri osvetlení. V zime na obidvoch pri stlačení plastov budeš počuť vŕzganie.
NMax má tiež LED predné svetlá, tiež dobre osvetľujú cestu, parkovacie je klasické. Môj názor z premávky a bežného života je, že PCX má malú plochu smeroviek a tak ich svietivosť skôr zanikne pri nevhodnej kombinácii „svietivosti slnka“ predného LED svetla a odbočovania.
Nmax má smerovky typu FJR, XMax a majú veľkú plochu, osvetľuje ich klasická žiarovka aj na 5 litrovom XMaxe?! Pri pohľade zozadu mi svetlá na PCX pripadajú ako použité z iného skútra. NMax má koncové svetlo klasické, brzdové LED. Mne sa lepšie ovládajú prepínače smeroviek na PCX a lepšie mi sedí aj ich umiestnenie. Ale keď máš len jednu možnosť neuvedomíš si to.
mm | Predný zdvih. | Zadný zdvih. | Výška pr.pneu. | Výška z.pneu. | Rozmer pr.pneu. | Rozmer z. pneu. | Výška pr.kolesa | Výška z.kolesa |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NMax | 100 | 90 | 77 | 91 | 110/70/13 | 130/70/13 | 48,4cm | 51,2cm |
PCX | 89 | 84 | 80 | 84 | 100/80/14 | 120/70/14 | 51,6cm | 52,4cm |
NMax 13“ kolesá maskuje vyššími zdvihmi pruženia a vzadu výškou pneumatiky / nie výška pneu a koleso./ Keby som si to neprečítal a nevyrátal, pocitovo by som PCX vyhodnotil ako mäkšie. Môže to súvisieť aj s tým, že na PCX je menej miesta a mám viac pokrčené nohy. Teda menej hmotnosti „na riti“.
Medzi tými dvoma azijskými prskoletmi je jeden priepastný rozdiel a to v možnosti natiahnuť si nohy, prípadne poskladať naň veľkého chlapa. NMax má väčšiu vzdialenosť od riadidiel po koniec sedadla pre jazdca o 6 cm. Na obidvoch skútroch som pri ich kúpe šiel viac ako 350 km, preto to spomínam. V mestskej premávke je to OK.
Až na vlastných fotografiách som si uvedomil aké sú tie skútre maličké. Na prospektoch asi fotia 155 cm jazdcov. V základnom prevedení fúka na obidvoch skútroch rovnako. NMax sa mi zdá mierne hlučnejší na voľnobehu a pri nižších rýchlostiach
Spolujazdec má reálne menej miesta na sedačke ako je v tabuľke, pretože prechod je šikmo. Pohodlnejšie si nohy odloží na PCX, ale keď má čižmy s vnútorným zipsom orýpe ti lak!
NMax má pre spolujazdca a bezpečnosť výhodu v tom, že spolujazdec sa vie chytiť za madlá, akoby chytil tyč, teda palcom zomknúť prsty takmer v päsť. Na PCX sa spolujazdec drží len prstami nie palcom. Možno sa ti to zdá ako bezpredmetné, ale deti a fifleny, nemajú silný úchop a pri panickom brzdení ich máš na sebe. Pri prudkom nečakanom vyhýbaní ani nehovorím.
NMax má bližšie umiestnené brzdové páky k riadidlám o 1 cm, PCX má výstražné smerovky a 12V zásuvku v zatváracej neuzamykateľnej schránke. Ale, aby NMax znova vrátil úder pri zamknutí riadidiel nezapadne západka spínacej skrinky. Ak to uznáš za vhodné, tak si ju tlačidlom zamkneš, na PCX je to vždy aj v garáži, aj na firemnom bezpečnom parkovisku. Loptička je zas na druhej strane a PCX vracia úder, vie zamknúť riadidlá na obe strany.
Obidve sedadlá držia vzpery. Odkladací priestor má PCX dlhší a plytší, menšiu otváraciu prilbu tam vložíš, ohneš sedadlo a zamkneš, nemôžeš si sadnúť, budeš sedieť na prilbe. Na NMaxe musíš prilbu otočiť opačne, buď si tam nalepíš niečo mäkké, alebo si ju orýpeš, ale sedadlo zatvoríš OK.
cm | Sedadlo | Pre jazdca | Pre spolujazdca | Šírka sedadla | Najširšia časť náš-ľapnej plochy. | Vzdialenosť brzdových páčiek |
---|---|---|---|---|---|---|
NMax | 64 | 37 | 27 | 34 | 13 | 5 |
PCX | 71 | 37 | 34 | 35 | 11 | 6 |
Ako som spomínal na obidvoch som po kúpe šiel dlhšiu trasu pri teplote asi 3 – 5 stupňov a dážď.
Na PCX BA - KE 80 – 85 km/h, spotreba 3,0 l bolo mi ho ľúto mal iba 2000 km.
Na NMax TT – KE 90 – 95 km/h, spotreba 3,1 l. Vo vyšších rýchlostiach je NMax úspornejší a mierne živší. V tejto kategórií by som to nazval nezanedbateľne živší. Mal však najazdené 5800 km. Môj mestský štýl jazdenia znamená remízu 2,3 l. Na 1 km sa kolesá na PCX otočia 617/608 krát na NMaxe 657/621 krát. Prakticky žiadny rozdiel v prevádzke.
Ďalšia nepodstatná vec je rozdiel v hmotnosti NMax váži o 3 kg menej 127 kg, ale má o 14 dcl menšiu nádrž, takže 1600 gramov to je nič. Rozdiel v svetlej výške 2 mm a vo výške sedadla 1 mm. Úplné nič.
Čo už stojí za povšimnutie sú výkonovo rovnaké motorčeky, ale s výkonom v iných otáčkach. Takže, keď pučíš NMaxa, výkon a najvyšší krútiačik sa stretnú okolo 7250-7500 ot. Preto má NMax tesne pred maximálkou viac života. V reálnom živote to má význam, napríklad pri predbiehaní nákladného auta, ktoré ide 90 km/h. Či NMax dokáže variabilným časovaním ventilov kontrovať PCX pri 5000 otáčkach je na stopky a mimo užívateľského zistenia, či vnímania.
PCX | max. rýchl. v TP 97 km/h | výkon 9 kW pri 8500 ot/min | krútiačik 11,8Nm/5000 ot/min |
NMax | max. rýchl. v TP 99 km/h | výkon 9 kW pri 7500 ot/min | krútiačik 11,7Nm/7250 ot/min |
Užívateľovi to môže byť jedno, otáčky aj tak neovplyvňuje a vôbec netuší koľko to točí. Možno by sa hodila kontrolka studeného motora, odhadujem, že na rozbeh budú potrebovať okolo 4000 ot. XMax 300 ak sa chcem pohnúť s čo najmenšími otáčkami, dočkám sa pohybu až pri 2400 ot. To, že má NMax o 10 mm väčší predný brzdový kotúč je jedno, ale výraznú prevahu má v zadnej kotúčovej brzde s ABS. PCX nemá vzadu ABS a má bubnovú brzdu. To môže byť pre rozumných začiatočníkov vážny argument. NMax oficiálne odvezie 168 kg, PCX 180 kg.
Servis | ventily | olej | vzd. filter | sviečka | chl. kvap | remeň |
---|---|---|---|---|---|---|
NMax | 6 tkm | 6 tkm | 18 tkm | 12 tkm | 3 roky | kontrolka |
PCX | 6 tkm | 6 tkm | 18 tkm | 12 tkm | 12 tkm | asi meranie |
Aj v servisných nákladoch máme nerozhodne. Čo sa týka bežných starostí okolo nasadania a blbovzdornosti mne pripadá NMax odolnejší napr. v prípadoch, keď nám niekto na parkovisku zvalí skúter, alebo ho začiatočník zaparkuje dole kopcom na 2 sekundy. Tam, kde to je praktické NMax má nelakované plasty. Kto už raz kupoval plasty na PCX vie, o čom píšem. PCX je slečinka, vždy spadne na lakovaný plast.
NMax , rýchlomer, palivomer, hodiny, bežné kontrolky plus kontrolka vysokej teploty motora!
Štartovanie kľúčom v spínacej skrinke a tlačidlom na rukoväti, otváranie sedadla zo spínacej skrinky. Otváranie palivovej nádrže kľúčom a potom to veko s kľúčom nemáš kam položiť.
PCX, rýchlomer, palivomer, hodiny, bežné kontrolky plus kontrolka vysokej teploty motora!
Štartovanie kľúčom v spínacej skrinke a tlačidlom na rukoväti, otváranie sedadla a nádrže tlačidlom pri pravom kolene, ale kľúč musí byť v tej správnej polohe, potom to veko nemáš kam položiť. Vieš si nastaviť úroveň podsvietenie prístrojovky a výšku osvitu svetiel.
NMax má škaredšiu a menšiu prístrojovku, na ktorej ukazuje viac údajov. PCX má krajšiu, horšiu, ale postačujúcu. Obidvaja nemajú ukazovateľ vonkajšej teploty.
Spätné zrkadlá nekomentujem, lebo môj NMax ich ma širšie, prvý majiteľ si ich upravil. Voči zrkadlám PCX nemám výhrady.
Víťazom je u mňa skúter PCX, pretože má lepšiu reklamu, web, znovupredajnosť a „ošiaľ“ Haló efekt okolo neho, ktorý niekto musel vypracovať, zaplatiť, vytvoriť. Teda sa viac snažil.
NMax je lepší, ak nejazdíš do práce v poctivej tme, ABS vzadu a variabilné časovanie ventilov je u mňa viac ako štart/stop systém a 12V zásuvka plus výstražné smerovky. Tak to už v živote chodí, si lepší a nik o tebe nevie, môžeš ty revať doma do vankúša.
Obidva skútre v článku sú moje, nemusím nikomu ohrievať polievku, neživím sa predajom motoriek.
Obidva skútre stoja v decembri 2019 2890 eur. No a teraz si vyber....
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Yamaha |
Model: | PCX 125 | NMAX |
Rok: | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | |
Kategória: | Skúter | Skúter |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 125 ccm |
Max. výkon: | 12.24 k (9.00 kW) / 8500 ot. | 12.24 k (9.00 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.8 Nm / 5000 ot. | 11.7 Nm / 7250 ot. |
Kompresný pomer: | 11:1 | 11.2 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52,4 x 57,9 | 52 x 58.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 89 mm | 100 mm |
Zdvih vzadu: | 84 mm | 90 mm |
Brzdy vpredu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 230 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-14M/C (48P) | 110/70-13 |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 230 mm |
Pneu vzadu: | 120/70-14M/C (61P) | 130/70-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 130 kg | 127 kg |
Výška sedla: | 764 mm | 765 mm |
Rázvor: | 1313 mm | 1350 mm |
Dĺžka: | 1923 mm | 1955 mm |
Šírka: | 745 mm | 740 mm |
Výška: | 1107 mm | 1115 mm |
Svetlá výška: | 137 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 8 l | 6.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | |
Spotreba paliva: | 2.1 l/100km | 2.3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 285 km | cca 215 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 9/2019: 2 890 eur | Cena 9/2019: 2 890 eur |
Pridané dňa: 27.12.2019 Autor: MajoKE