http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Yamaha X-MAX 300. Poctivá 300vka s malými chybami.

[Vaše stroje - Moja motorka]

Vždy som si kládol otázku, či to stredná trieda skútrov nepreháňa s cenovkou oproti tej základnej. V zime 2019/2020 u mňa parkovali Nmax 125, Pcx 125, X MAX-300. Tak som okolo nich chodil a porovnával. Výsledok môjho hútania je, že to preháňajú, ale mierne.

1.1 Nie sú dve kolesá ako dve kolesá.
1.1 Nie sú dve kolesá ako dve kolesá.

Niežeby som bol expert na skútre ale mám rád ich praktičnosť, blbovzdornosť a jednoduchú obsluhu. Nikdy sa jazdnými vlastnostiami nevyrovnajú motocyklom, je jedno čo ti tvrdia v prospekte. Nezabudnem ako som dnes už nejestvujúcu zákrutu na Zelenom dvore prešiel vždy s palcom v nose 130tkou na Yamahe FZ6 a Honde NT 700 V a skoro som sa tam zabil na Honde SW T 600. A to bola cukríková. Spoločnosť mi robila aj Honda SW T 400 a na tú dobu podarené Kymco Xciting 500.

1.2. Veru waw, je krásny.
1.2. Veru waw, je krásny.

Rada Yamaha X MAX 250/300 nie je žiaden nováčik, pokiaľ nebude dramatický cenový rozdiel medzi poslednou 250tkou a prvou 300vkou, ber novšie. Ten motor rozhodne stojí za to. Podľa mňa X MAX 300 v kritériu úžitok/€ poráža X MAX 400, pre rok 2020 to pochopil aj importér a cenu 300vky navýšil a 400vky znížil. Preto je rozdiel v roku 2020 1000 €. Zaň dostaneš poctivú 400vku / pozor na označenie napr. BMW C 400 X je 350tka / vpredu 2x kotúč, ručnú brzdu, 4kW, oveľa nižšiu svetlosť presne o 4,5 cm, vzadu koleso len 13“ a + 31 kg! Podstatne vyššiu spotrebu. Takže prečo brať 400vku?

1.3 Čierna jej pristane.
1.3 Čierna jej pristane.

Keď som si už utrel ústa o BMW mohli by si od nich brať ostatní výrobcovia príklad ako prenikajú do kategórií, kde sú nováčikovia. Super nápad ako odložiť prilbu, keď máš skúter na hlavnom stojane, vyklopíš dno...o konektivite a vyhrievanom sedadle Yamaha sníva. Veď skútre od 5.700 € si mládež nekupuje, to znamená, že chlap po 40tke si oblečie motorifle, prehodí bundu, zapne ohrev rite a rúčok a hasí si to do práce.

1.4  Ak ťa lákajú aj také potulky pozor na nízku svetlosť X MAX 400.
1.4 Ak ťa lákajú aj také potulky pozor na nízku svetlosť X MAX 400.

Omáčka je za nami, poďme ku Yamahe X MAX 300.

Samozrejme najkrajšia farba je matná čierna, drobné šmuhy od topánok nevidno, prípadne odreniny od dverí áut, pasuje ku každému oblečeniu, zoberieš reflexnú, alebo bielu prilbu a šup jazdiť. Štartovanie, otváranie, zamykanie preberiem osobitne. X MAX nie je podľa mňa prioritne určený do mesta a časté nastupovanie, zostupovanie na to sú vhodnejšie Piaggio Beverly 300/350, Honda SH 300, majú užší stredový tunel, alebo ho vôbec nemajú. Nastupovanie nie je tragické, ale pre nízkych alebo menej pohyblivých či starších to môže byť nepríjemné. Diaľničných 130 km/h zvláda úplne s prehľadom.

1.5 Nie každý je dlhý, pružný a ohybný, aby poľahky nastúpil.  Čierna skrýva oderky.
1.5 Nie každý je dlhý, pružný a ohybný, aby poľahky nastúpil. Čierna skrýva oderky.

Ďalej si pri všetkých veľkých skútroch treba uvedomiť, že majú veľké pohodlné sedadlo. Veľké znamená aj široké, široké, že keď nemáš nad 175 cm oboma nohami na zem nedočiahneš. Veľmi nepríjemné to bolo na Honde SW T 600 navyše mala aj široké nášľapy a tak, keď som chcel dať chodilo na zem musel som ju dosť nakloniť a mala vyše 250 kg, aj keď nízko umiestnených.

2.1  Určite sú to mále otvorené prilby, ale mne moje vošli.
2.1 Určite sú to mále otvorené prilby, ale mne moje vošli.

Späťáky sú na riadidlách, tak to mám rád a často to využívam, mám po ceste domov dve Y križovatky a keď vytočím hlavu ako sova, vždy mi zimná windstoperová kukla vylezie a „netesní“ takto si natočím riadidlá a je to. Späťáky majú rozumný tvar a sú dobré.

Sedadlo.

2.2 Základné sedadlo, príplatkový nosič kufra.
2.2 Základné sedadlo, príplatkový nosič kufra.

Vizuálne je krásne. Už v základnej verzii je rozprávkové a pohodlné. Využiteľná dĺžka cca 80 cm, je dlhšie, ale zadnou časťou stehien sa ho nedotýkaš. Šírka sedadla v najširšom bode 43 cm! Zadok budeš mať vo výške 79,5 cm.

Mne vyhovuje 100%.....ale prečo by nemohlo byť za príplatok nižšie pre prckov ako pri BMW C400X, alebo prečo by ten hrboľ na sedadle nemohol byť „posúvateľný“ ako na Kymco Xciting 500 z roku 2006? Veď 190 cm človek sedí inak ako 165 cm. Prečo má dlháň pokrčené nohy a polovica sedadla je prázdna, keď nemá spolujazdca? Na prvých PCXkách sme si hrbole na sedadlách zmenšovali. Keď sme už pri hľadaní správnej pozície tak, riadidlá sa dajú posúvať o 20 mm vpred/vzad.

2.3  Kufor je pekný, operadlo kráľovské, ale nepraktický.
2.3 Kufor je pekný, operadlo kráľovské, ale nepraktický.

Keď nadvihneme sedadlo máme k dispozícií 48 l osvetlený odkladací priestor na dve integrálne prilby a niečo k tomu. Je to ozaj dobrý výsledok. Jeho dĺžka je 89 cm! Šírka 34 cm, hĺbku ti nepoviem, lebo sedadlo má zdola preliačiny. Samozrejme sedadlo drží v hornej polohe.

2.4 Sedí sa na ňom fajn.
2.4 Sedí sa na ňom fajn.

Keď sme pri odkladaní. Originálny kufor je ozaj dizajnovo a aerodynamicky vhodný. Je aj pekný, ale tak ako je pekný je aj nepraktický. 55% kufra je jeho veko. Už som párkrát na výletoch zatváral kufor naplnení na 95% a vždy som niečo zacvakol. S takým obrovským vekom ťažko využiješ jeho objem, keď využiješ chvíľu to potrvá. Mne to síce nevadí na výlety mám inú motorku, ale mysli na to. Rozhodne odporúčam kúpiť originálny držiak kufra, nie je lacný, ale nie sú to uhnuté železné rúrky ale dizajnovo pekná vec s poriadnymi madlami pre spolujazdca. Riešenie je hliníkový kufor ak máš dve mašiny budeš ich len prekladať, ale odkedy som odbil svojimi krížami kufor pri nehode v Nemecku roku pána 2015 budem mať vždy plasťák.

4.6 Tučnému zadku nevadí tučný kufor.
4.6 Tučnému zadku nevadí tučný kufor.

Osvetlenie.

3.1 Stretávacie svetlo.
3.1 Stretávacie svetlo.

Potvrdzujem, že v noci medzi stretávacím a diaľkovým svetlom je minimálny rozdiel. Trošku, zanedbateľne viac svetla v úzkom strede. Ak chceš v tme, ale riadnej tme bez pouličného osvetlenia odbočiť povedzme 30-40tkou v pravouhlej zákrute ideš do neznáma. To, čo svetlá osvetľujú je doslova vybielené LED sa nezaprie. So 72 kg človekom svietia blízko, v manuáli nie je zmienka o nastavení výšky svetelného lúča, až servisný manuál / ako majiteľ ho nemáš / odhaľuje zahalenú skrutku. No, každý máme svoje tajomstvá.

3.2. Diaľkové svetlo...
3.2. Diaľkové svetlo...

Nakoniec som rád, že plocha žiarovkových smeroviek je veľká a sú ďaleko od stretávacích svetiel.
Netýka sa to X MAX. Ako nebezpečné sú pre mňa úzke LED smerovky blízko hlavného svetla a keď poloblázon jazdí ešte aj so zapnutým diaľkovým tak splynú v jednu svetelnú guľu. Čo myslíš, koľko ľudí ma po 50tke dobrý zrak? Alebo si dalo skontrolovať zrak a nosia okuliare?

3.3 Dva prsty nestačia.
3.3 Dva prsty nestačia.

Brzdíme.

Na brzdové páčky musíme vyvíjať väčší tlak ako je žiadúce. To si myslím ja, chudý ľahký človek, ktorý v posilovni rád cvičí zhyby. Zabudni, že núdzové brzdenie zvládneš dvoma prstami. Páčky sú nenastaviteľné, brzdový systém nie je kombinovaný. Najbližšia vzdialenosť od páčky ku rúčke je 5,5 cm. No, veď si pozri foto, ako musíš otvoriť ruku, keď máš malé dlane a krátke prsty ako ja. Riešenie nie veľmi drahé, ďalšie dosky si kúp mäkšie a pribaľ aj nastaviteľnú páčku. Ručná brzda, ani žiadny mechanizmus zablokovania brzdy ako ručnej tu nie je.

3.4 Ak chceš dlhšiu páku od kĺbu páčky musíš mať dlhé prsty.
3.4 Ak chceš dlhšiu páku od kĺbu páčky musíš mať dlhé prsty.

Odomykanie, zamykanie, otváranie, zatváranie, štartovanie.

Už som sa to naučil, ale prečo je to zbytočne komplikované? Elektronický kľúč máš pri sebe. Prichádzaš ku zamknutému skútru, nič sa nedeje. Potom musíš stlačiť otočný spínač na skútri a otočiť ho do žiadúcej polohy. Urobíš úkon a potom ho musíš znova tlačiť pre ďalší úkon. Ikony nie sú osvetlené. Skrátka nedávaš kľúč do zámku, celá veda. Samozrejme, ak necháš otvorené sedadlo a trošku sa vzdiališ, napríklad zatvoriť garážové dvere skúter piští. Ak sa ti vybije batéria v ovládači, môžeš komplikovane skúter naštartovať, ale to by som nedal, nepochopil som to. Takže si prilep páskou malú batériu CR2032 do neuzamykateľnej priehradky a máš pokoj. Pravdou je, že systém ťa varuje o končiacej batérií.

3.5 Nie je podsvietený. Šlo by to aj jednoduchšie.
3.5 Nie je podsvietený. Šlo by to aj jednoduchšie.

4.1 Kde oko nevidí je kvalitne oplastovaný.
4.1 Kde oko nevidí je kvalitne oplastovaný.

Teraz trochu snívam.....Nemá to skoro nik. Moja predstava bezkľúčového ovládania je, že by som prišiel ku skútru, systém by ma spoznal, stlačím štart a idem. Veď to mal Renault Laguna v roku 2001. Chcem otvoriť sedadlo? Nadvihnem ho a je otvorené. Taliani vyklopia bočák a tiahlo cez bowden zabrzdí. Alebo aretácia brzdovej páčky za 1 euro? A čo tak naštartovať skúter na bočáku? Ak sa chceš pohnúť čo s najmenšími otáčkami potrebuješ ich 2600 na X MAXe 300. Prečo tam nie je možnosť naštartovať na bočáku, ak by náhodou vyskočili otáčky nad 2000 nech zdochne motor? / napr. keby ti niekto pridal plyn, dieťa, polodebil kolega atď/. Chudák X MAX dostáva kritiku za celú triedu!

4.2 Nešpliecha, neprská, koleso schovali.
4.2 Nešpliecha, neprská, koleso schovali.

Motor.


Budem stručný. Je to klenot. Vďaka nemu berie X MAX body Honde Forza 300, ktorá je vlastne 270tka a chýbajú jej 2 kW ale má elektricky nastaviteľné plexi 14 cm!!!
So mnou bez kufra je spotreba pri poctivej 100vke 2.6 l/100 km a keď pôjdeš trvalo 130-140 km/h 3.6 l/100 km. Ja mám priemer 3,1 l/100 km. Len pre zaujímavosť, ak sa schováš za kamión tak pri 90tke je spotreba 1,9 l/100 km. Čo je samozrejme veľmi blbý nápad. Motor potrebuje 1,6 l oleja a chce ho meniť každých 5.000 km, alebo raz ročne. Ventily sa kontrolujú a nastavujú každých 20.000 km.

4.3 Klasika, takto jasne bude ukazovať aj o 7 rokov.
4.3 Klasika, takto jasne bude ukazovať aj o 7 rokov.

Palubovka.

Tu by som si prial terajšiu prístrojovku a kto chce konektivitu a „tablet“ nech si priplatí / ale je mu to prd platné / , lebo nazývať verziu „TECH“ s lepším, poťahom a pár hliníkových somariniek sa mi nezdá vhodné.

Takže naša klasika otáčkomer a rýchlomer, medzi nimi displej. Na ňom si naklikáš všetko potrebné, aj zbytočné:
• hodiny
• palivomer, pri 2.4 l paliva varuje
• teplota chladiacej kvapaliny
• denné počítadlo – celkové km, čas jazdy, prejdené km na rezervu, km od olejového servisu, km od výmeny remeňa
• informačný displej – teplota vzduchu !!! Konečne Yamaha.
• napätie akumulátora
• stav protiklzového systému, vieš ho vypnúť
• priemerná spotreba paliva
• aktuálna spotreba paliva
• priemerná rýchlosť
• varovné správy

4.4 Utopené hrdlo.
4.4 Utopené hrdlo.

Servis a údržba.


Olejový servis 5.000 km, objem oleja pri výmene 1,6 l s filtrom, bez neho 1,5 l. To zvládneš....
10.000 km bežné vizuálne kontroly, premazania pohyblivých častí a kontrola vzduchového filtra skrine hnacieho remeňa.
20.000 km. Výmena sviečky a odporúčaná výmena hnacieho remeňa, kontrola a nastavenie ventilov, výmena vzduchového filtra, výmena olejového filtra, výmena oleja sekundárneho prevodu 0,2 l – to prežiješ.
Chladiaca kvapalina výmena každé 3 roky, brzdovka po 2 rokoch.
Chválim Yamahu za pomerne obsiahlu knihu s popisom domáceho servisovania.

4.5 Nabíja, keď chce  On.
4.5 Nabíja, keď chce On.

Čo dodať?

Som k tomuto krásnemu skútru zbytočne kritický? Alebo prísny? Hanil som Yamahu X MAX 400...tak som si pozrel hmotnosť iných 400viek. A je to v normále. X MAX 300 bude aj cenovo stabilný, znovupredajnosť a strata hodnoty bude úplne inde ako pri Kymcu Xciting 400, to nastaviteľné páčky a lepšie brzdy nezachránia.

5.1 Takto schovaný môžeš dochádzať večne.
5.1 Takto schovaný môžeš dochádzať večne.

Yamaha X MAX 300 má výbornú hmotnosť 179 kg, priestor, ochranu, nízku spotrebu a servisnú náročnosť. Pohodlie spolujazdca je neuveriteľné. Pozri si výšku tvojej nášľapnej plochy a výšku stúpačiek spolujazdca. Pár mínusom som napísal vyššie, myslím, že pri našich starostiach v marci 2020 sú to sračky. Je skvelý na dochádzanie do práce po diaľnici a následné presúvanie po veľkom meste. Ak jazdíš sám do práce, nakupuješ proviant pre rodinu a nie si cintľavka 10 mesiacov v roku nepotrebuješ auto. Ak ho prezuješ na zimné pneumatiky, príde ti vhod, že nemá prepojené brzdy. A auto na dochádzanie do práce ti je zbytočné.

5.2 Nedá sa naň hnevať.
5.2 Nedá sa naň hnevať.

P.S. Skúter bol môj, kupoval som ho za vlastné prachy, nikto ma nedotoval. napísal som to ako to vidím ja. A pozri si v galérií foto, kde je prepočet kolies 14/70/14 a 150/70/13. Fotografia 2.1, 4.3, 4.5 je oficiálna yamahácka, zvyšok je môj.

Pridané dňa: 20.04.2020 Autor: MajoKE

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk