http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

[Testy a predstavenia - Test]

Už samotný názov Pan America vzbudzuje dojem majestátnosti, veď ide o najdlhšiu zjazdnú cestu sveta. Meria okolo 30 000 km a spája Aljašku s Ohňovou zemou, čiže takpovediac oba póly zemegule. Prechádza pohoriami, púšťami i džungľami. A Harley-Davidson po nej pomenoval svoje prvé cestovné enduro.

Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

V živote motonovinára je niekoľko momentov, ktoré ho dokážu vrátiť späť do čias, keď sa ako malý chlapec obzeral za každou veľkou motorkou. Jeden z týchto momentov je vtedy, keď nejaká značka prinesie úplne nový model, ktorý nemá priameho predchodcu. Zmysly mu vtedy pracujú naplno, aby načítal všetko, čo fabrika do nového modelu vložila. V prípade Harley-Davidson Pan America to platí doslova od podlahy, pretože úplne nový model má aj úplne nový motor, a spadá do segmentu, v ktorom táto takmer 120-ročná americká značka nikdy nemala ani jeden zárez. Dámy a páni, privítajte prosím od prvej do poslednej skrutky celkom nové cestovné enduro Harley-Davidson Pan America 1250!

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Spolu s novým motorom, úplne prvým z Milwaukee, ktorý slúži ako nosná časť rámu, je tu toľko ďalších panenských harlejáckych tenkát poprvé, že by sa o tom dali písať litánie: vysoký výkon motora, variabilné časovanie ventilov, odlievaná hliníková kyvka, pohon reťazou, veľké zdvihy, semiaktívny podvozok so znižovaním pri zastavení, prisvecovanie do zákrut a kopec kopec užitočnej elektroniky (náklonovej!), aj vyslovene dizajnových prvkov.

Nový motor v skratke

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Harley, samozrejme, pri tvorbe nového cestovného endura nemohol veľmi čerpať z vlastných skúseností, ale ako sme sa dozvedeli na online Q&A session, viacerí členovia vývojového tímu jazdia na veľkých endurách od iných značiek, takže prispeli svojimi poznatkami. Najviac sa nám pozdáva jasný fakt, že Pan America je na prvý pohľad odlíšiteľný stroj. Lepšie povedané, Harley žiadneho konkurenta nekopíroval. Nedá sa s ničím pomýliť. A z celého toho haló okolo predstavenia tohto bezprecedentného modelu je jasné, že Harley-Davidson si dal na vývoji, skladaní a prezentácii extra záležať. Od počiatku bol nový model stavaný tak, aby bol na 50 % na cestu a na 50 % do terénu. Fabrika na prototypoch najazdila okolo 1 600 000 kilometrov, pričom niektoré komponenty prešli testom na Long way up.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Základná architektúra a komponenty

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

A čo elektronika?

Harley-Davidson Pan America™ 1250 2021 - prístrojovka

Z bodov vyššie je zrejmé, že popri základnej verzii je k dispozícii aj verzia Special. Tá už len svojím názvom prezrádza, že má v sebe niečo luxusnejšie. Okrem spomínaných elektronických funkcií je to aj tlmič riadenia, chrániče rukovätí, centrálny stojan, padacie rámy, hliníková ochrana motora, nastaviteľný enduro brzdový pedál a vyhrievané rukoväte. Special je zároveň ťažšia o 12 kíl.

Parádnou vychytávkou ku verzii Special je príplatkové automatické znižovanie podvozku (ARH, adaptive ride height). To sa hodí najmä nízkym jazdcom, ktorí stále trpia na „krátku nohu“ - motorka jednoducho podľa zvoleného nastavenia zníži celé odpruženie tak, aby pri zastavení, teda keď jazdec dáva nohy na zem, bol celý podvozok čo najnižšie. Tu treba podotknúť, že táto funkcia počas jazdy nijako neznižuje zdvihy, neovplyvňuje svetlú výšku, ani maximálny náklon. Má štyri režimy: automatický, kedy systém podľa brzdenia a rýchlosti zníži odpruženie ešte pred zastavením, potom režim s krátkym oneskorením, kedy odpruženie klesne až po zastavení, režim s dlhším oneskorením, ktorý vyčká istý čas po zastavení, alebo vypnuté. Jednoduchá a geniálne užitočná vec. Využívať ju môžu aj vyšší jazdci, napríklad keď majú za sebou spolujazdca a batožinu.

Kombináciou automatického znižovania podvozku a doplnkového nižšieho sedla sa vie jazdec dopracovať ku výške nezaťaženého sedla okolo 800 mm, zaťaženého okolo 750 mm. V oblasti rozkroku je Pan America pomerne úzka, čo je tiež dobrá správa pre nižších jazdcov.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Prvé dotyky

Nami testované kúsky boli jedny z prvých v Európe vôbec. Pred nami sa na nich odviezlo len niekoľko európskych novinárov, Američania paradoxne ešte nie. Čiže sme ich mali „napozerané“ iba z fotiek, ktoré často klamú. Spomínam to preto, lebo Pan America pôsobí menším dojmom než na fotkách; každý akosi automaticky očakáva kusisko kovu ako Electra Glide alebo niečo podobné. Toto je azda prvý Harley-Davidson, kde sa naozaj (a naozaj myslím naozaj) dbalo na kompaktnosť a efektívnosť.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

S tým svojským dizajnom sa Harleyu ani nemôžeme veľmi čudovať. V triede cestovných endúr bolo vymyslené už hádam všetko a Harley potreboval vyraziť dych. Stále je tu veľa „americkosti“, napríklad motor je z pravej strany dizajnovo krásne uhladený, ale z ľavej je to industriálny drsňák, aj s ich typickými indučkami, alebo že smerovky sú na takýto model až príliš klasické, okrúhle a veľké - to, čo je spredu schované pod maskou, sú naozaj blinkre a nie hmlovky. Samotná maska vyzerá ako zmenšená z nejakého auta, ale Harley nijako netají, že sa inšpiroval aj americkými ikonami ako Jeep Willys či Ford Bronco.

Po nasadnutí (a najmä rozbehu) jazdca prekvapí pohodlie. Riadidlá sú dosť vysoko a sedí sa pomerne v motorke, pričom sedlo je mäkučké, rozmaznávajúce. Všetky naše testovačky mali semiaktívny podvozok, aj to určite dosť prispelo celkovému pohodliu. Naklápateľná 6,8-palcová farebná prístrojovka je najväčšia z celej triedy a ako jediná je dotyková. Dotyky fungujú aj v rukaviciach a za dažďa! Toto Harley vždy vedel. Horšie je to s čitateľnosťou niektorých údajov - zámerne sme ich odmerali pravítkom - viaceré čísla a písmená majú na výšku tri milimetre. Pritom obrazovka poskytuje dostatok miesta, stačilo by fonty trochu zväčšiť. Predpokladám však, že keď už bude Pan America v tvojej garáži nejaký ten piatok, budeš v prístrojovke ako doma. Zaujímavou vecou je, že všetky kontrolky sa zobrazujú priamo v grafike obrazovky, teda žiadna z nich nie je nikde bokom so zvlášť podsvietením.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Aj ovládače sú celkom nové a pomerne veľké. Prekvapilo nás až príliš jemné ovládanie smeroviek. Prostredie celej prístrojovky a menu je inak dosť intuitívne, a funguje dokonca aj v slovenčine. Na to, že vývojári tvrdili, že stroj je určený z 50 % na cestu a z 50 % do terénu, je predná vidlica dosť zapustená dole. Veď zajtra sa uvidí, pomysleli sme si s Awiom. Keď nám predstavili vedúcich na zajtrajšie jazdy v teréne, trochu som znervóznel - dakarské kalibre David Pabiška a Dušan Randýsek. Vraj nás čaká aj piesok.

Hneď z fleku je cítiť nízke ťažisko a centralizáciu hmoty. Bezpochyby aj nízku hmotnosť, veď v harlejáckom ponímaní tu hovoríme o úspore, ehm, priemerne 30, 50, alebo aj 100 kíl (teraz som sa musel presvedčiť, že píšem pre motorkársky server a nie pre stránku o chove ošípaných).

Pokračovanie článku na ďalších stranách: Jazda na ceste, jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.

Foto:
 Harley-Davidson Pan America 1250 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonHarley-Davidson
Model:Pan America 1250Pan America 1250 Special
Rok:20212021
Novinka:NOVINKA 2021NOVINKA 2021
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1252 ccm1252 ccm
Max. výkon:152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:127 Nm / 6750 ot.127 Nm / 6750 ot.
Kompresný pomer:13 : 113 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105,0 x 72,0 mm105,0 x 72,0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:191 mm191 mm
Zdvih vzadu:191 mm191 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monobloky
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70R19 60V120/70R19 60V
Brzdy vzadu:kotúčovákotúčová
Priemer bŕzd vzadu:280 mm280 mm
Pneu vzadu:170/60R17 72V170/60R17 72V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg239 kg
Hmotnosť s náplňami:242 kg254 kg
Výška sedla:869 mm850 mm
Rázvor:1580 mm1580 mm
Dĺžka:22645 mm2645 mm
Šírka:965 mm965 mm
Výška:1510 mm1510 mm
Svetlá výška:210 mm210 mm
Objem nádrže:21.2 l21.2 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km4.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 324 kmcca 324 km
Servisný interval:8000 km8000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
Zákrutové svietenie:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sérii
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sérii
Asistent rozbehu do kopca:áno, v sériiáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: od 15 700 eurCena 7/2021: od 18 100 eur

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Jazda na ceste

Veľmi som sa tešil na nový motor. Harley-Davidson ho už veľmi potreboval, bez neho by v budúcnosti nedokázal splniť čoraz prísnejšie normy a najmä okolo žiadneho svojho existujúceho motora nevedel postaviť moderné cestovné enduro. Vývojári teda začínali na zelenej lúke a agregát nakreslili nielenže moderne, ale aj s ohľadom na budúce prísne normy (preto variabilné časovanie ventilov a kvalitné senzory klepania - Pan America zhltne aj 91-oktánový benzín). Na rozdiel od všetkých tradičných H-D motorov je tento nový chladený kvapalinou, podštvorcový a má rozovretie valcov 60 stupňov. To doteraz platilo iba pri motore z V-Roda. Ten, mimochodom, nakreslili inžinieri z Porsche pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Aha kam sa odvtedy doba posunula: Porsche dnes vyrába kombi alebo štvordverový elektromobil. A áno, je možné, že pri tvorbe nového Revolution Max motora sa vývojári inšpirovali práve tým z V-Roda.

Harley-Davidson motor Revolution Max 1250 2021
Harley-Davidson motor Revolution Max 1250 2021

Práve vďaka tej modernosti a napríklad aj variabilnému časovaniu ventilov som čakal niečo ako hutný záťah od 1 500 otáčok a raketové trhanie rúk vo vysokých otáčkach, ale Pan America je v tomto smere skôr umiernený old-school. Prejav motora mi najviac pripomínal asi V-Strom 1000, čo je koncepčne zhruba dvadsať rokov starý stroj, pričom motor pochádza ešte zo svojského TL. Pan America má v motore stále veľa pohodlnej americkosti, teda človek tu nemôže čakať športovosť ako od rakúskeho či talianskeho konkurenta. Ani masívny záťah hneď od voľnobehu; treba ju trochu roztočiť, trebárs nad 2 500 otáčok. Prekvapil ma aj trochu usekaný plyn s neskrývaným on-off efektom.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Veľmi ma mrzí, že sme sa nedostali na otvorenejšie cesty než bežné okresky, pretože som chcel vyskúšať maximálku, alebo aspoň optimálnu presunovú rýchlosť. Aj na okreskách sme jazdili dosť svižne, tacháč sem tam ukázal aj 150, ale to nič nevypovie o pohodlí pri trvalejšom cestovaní v takejto rýchlosti. Predpokladám, že striedmejší priebeh výkonu a krúťaku súvisí práve s cieľom nechať Pan Ameriku spolovice zameranú do terénu. Každopádne je to najšportovejší motor aký kedy vyšiel z fabriky v Milwaukee, ak nie rovno z celej Ameriky.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Ešte sa vrátim k tomu pohodliu: je až neuveriteľné, akú dobrú ergonómiu má Pan America pri všetkých možných typoch jazdy. Dokáže sa znížiť pri zastavení a manévrovaní, je pohodlná na okreskách, a výborne sa na nej ide aj v stupačkách. Až návykovo pohodlne. Je len málo strojov, kde sú riadidlá dostatočne vysoko na to, aby sa na nich šlo dobre aj v stupačkách, ale Harley na toto zjavne myslel. Len ten chýbajúci quickshifter! Lebo všetko ostatné tu najmä vďaka nízkemu ťažisku ladí a nahráva preklápaniu v zákrutách; niežeby si to Pan America vyslovene pýtala, ale vysporiada sa s nimi bez problémov.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Doplnky a príslušenstvo

To najlepšie, čo môže každá značka urobiť, je podhodiť svojim ortodoxným zákazníkom hrubé katalógy civilného oblečenia, celej motorkovej výstroje a všetkých možných doplnkov a príslušenstva priamo pre model, ktorý majú v garáži. Aj toto mal Harley-Davidson vždy premakané do detailu, Pan America nie je výnimkou. V tomto prípade sa nesnažili objaviť teplú vodu, ale rovno oslovili renomovaných výrobcov: kvalitnú výstroj od hlavy až po päty im zabezpečil Rev'it a hliníkové kufre s nosičmi SW-Motech. Pan America má v sérii integrované nosiče na bočné kufre, ale iba na ich vlastné, plastové, vhodnejšie na cestné používanie. Hlinikáče potrebujú zvlášť rúrkové nosiče. V ponuke je aj tankvak a viaceré nepremokavé tašky. K pohodlnejšej turistike potom prispejú vyhrievané rukoväte, vyššie štoky na riadidlá, vyššie plexi, hmlovky, centrálny stojan a podobne.

V katalógu nájdeme aj rôzne kryty, z ktorých najužitočnejší je čierny hliníkový kryt motora chrániaci aj regler, ktorý je pri štandardnom šusplechu celkom nepochopiteľne odhalený a rovno na rane za predným kolesom. Samozrejme, chýbať nesmie mriežka na chladič a svetlomet. Kto má iba základnú verziu, vie si dokúpiť prisvecovanie do zákrut. Pre jazdcov náročných na audio tu je titánová koncovka Screamin' Eagle a viacero športových vzduchových filtrov vrátane jedného určeného špeciálne pre off-road.

Video: Harley Davidson Pan America 1250 2021 - prekvapivo solídne postavený adventure bike

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.

Foto:
 Harley-Davidson Pan America 1250 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonHarley-Davidson
Model:Pan America 1250Pan America 1250 Special
Rok:20212021
Novinka:NOVINKA 2021NOVINKA 2021
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1252 ccm1252 ccm
Max. výkon:152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:127 Nm / 6750 ot.127 Nm / 6750 ot.
Kompresný pomer:13 : 113 : 1
Vŕtanie x Zdvih:105,0 x 72,0 mm105,0 x 72,0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:191 mm191 mm
Zdvih vzadu:191 mm191 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monobloky
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70R19 60V120/70R19 60V
Brzdy vzadu:kotúčovákotúčová
Priemer bŕzd vzadu:280 mm280 mm
Pneu vzadu:170/60R17 72V170/60R17 72V
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg239 kg
Hmotnosť s náplňami:242 kg254 kg
Výška sedla:869 mm850 mm
Rázvor:1580 mm1580 mm
Dĺžka:22645 mm2645 mm
Šírka:965 mm965 mm
Výška:1510 mm1510 mm
Svetlá výška:210 mm210 mm
Objem nádrže:21.2 l21.2 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.9 l/100km4.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 324 kmcca 324 km
Servisný interval:8000 km8000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
Zákrutové svietenie:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sérii
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sérii
Asistent rozbehu do kopca:áno, v sériiáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: od 15 700 eurCena 7/2021: od 18 100 eur

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America

Názor druhého redaktora - jazda v teréne:

Tomáš Hajduch - Awia:

Keď Harley-Davidson prišiel s konceptom adventúry, tak som si pomyslel, že jednoducho nemajú na výber a že to bude z núdze cnosť. Že prinesú bike, ktorý môžu postaviť pred showroom a povedať: pozrite, aj my máme adventure. Že to bude mať väčšie kolesá a zdvihy a že sa to bude tváriť že by to mohlo ísť aj mimo cesty...

A tak sme sa dostali do Čiech na dvojdňové jazdenie na Pan Americe. Privítalo nás aj daždivé počasie a dvaja dakarskí jazdci David Pabiška a Dušan Randýsek a tvrdenie konštruktérov, s ktorými sme mali večer rozhovor cez internet, že Pan America je postavená z 50 % do terénu. Pomyslel som si svoje a vyrazili sme jazdiť.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Po úvodnom zoznámení na nejakej tej šotolinke som zistil, že ergonomicky je Pan America postavená fakt dobre. V sériovom stave fakt vynikajúci postoj v supačkách, štíhla medzi kolenami, perfektne mi sadla do ruky. Na šotolinkách naberáme rýchlosť a napriek hladkým gumám naši dakarskí sprievodcovia tomu pomerne odvážne nakladajú. Síce sa kvôli tomu naša skupinka pomerne dosť trhá, ale ja zisťujem, že ju nenachytám ani na podvozku. Ten je vo verzii Special elektronický a šlape fakt dobre, má dokonca novú a tak trochu prelomovú fičúrku. Harley totiž nepriniesol len nový a plne elektronicky vybavený bike, ale pridal aj novú funkciu znižovania podvozku pri zastavení. Ja som vysoký, mne by to nebolo treba, ale musím povedať, že pre to množstvo ľudí, ktorí stále riešia pomerne vysoký posed na adventúrach, je toto fakt suprová vecička.

Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America
Prvé dojmy zo stupačiek H-D Pan America v piesku, blate a šotoline - Naživo: Testujeme prvý adventure Harley - Pan America

A tak sme sa dostali – predstavte si – na pieskovú motokrosovú trať. Obdivne som pozdvihol obočie, rýchlo prepol režim na offroad (okamžite vypnutá trakčná a ABS na zadku) a pustil sa do trate vrátane skokov. Verte či nie, Harley to valí na piesku a celkovo v teréne nielenže porovnateľne s konkurenciou, ale dokonca spomedzi veľkých motoriek na 19/17 palcových kolesách tuším aj ako jeden z najlepších! OK, priznávam, na skokoch som ho už trochu nachytal na hruškách a preklepol dorazy vpredu aj vzadu, ale zas na skákanie si adventúru asi nik nekupuje.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

No a to nebolo všetko, v ten deň nás čakali rýchle šotoliny, kde som pokoril maximálku ďaleko za hranicou povolenej na diaľnici, blatisté mokré cesty-necesty a aj veľa pieskových trás. Pan America u mňa zanechala len najlepšie dojmy, Harleyu sa podarilo postaviť bike, ktorý má silný konkurencieschopný motor, vôbec nie je najťažší, má skvelý podvozok, vyladenú ergonómiu sedenia i státia a fakt solídny offroadový potenciál. Práve ten ma fakt prekvapil a aj vďaka tomu tvrdím, že Pan America nebude v segmente len do počtu, ale smelo sa môže postaviť aj rokmi ošľahanej konkurencii a dokonca jej narobiť aj vrásky. Sám som zvedavý ako sa jej bude dariť.

motor, ergonómia - postoj v stupačkách, štíhlosť medzi kolenami, ovládateľnosť, odpruženie ochrana spodku motora

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Konkurencia

Najbližším rivalom novej Pan America je podľa mňa Suzuki V-Strom 1000. Aj keď má o tretinu nižší výkon, aj keď je o viac ako štyri tisícky lacnejší. Som si však istý, že vývojári mysleli na porážanie úplne iných strojov než V-Strom. Pan America sa možno ešte dá porovnať s BMW R 1250 GS, ktoré je o tisícku drahšie, ale už len ťažko s Afrikou či KTM 1290 Super Adventure S. Pan America má všetky parametre niekde uprostred triedy, ale každopádne vyčnieva možnosťou automatického znižovania podvozku.

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Záver

Cena základnej verzie Harley-Davidson Pan America 1250 začína na 15 700 eurách, Special so semiaktívnym podvozkom a širšou výbavou je potom drahšia o 2 400 eur. Funkcia automatického znižovania podvozku je za zvlášť príplatok.

Harley-Davidson vývoj bezprecedentného modelu Pan America nijako nepodcenil, a ako sa dalo tušiť už z prvých fotiek, od počiatku šiel svojou cestou. To sa odrazilo aj na celkovom charaktere stroja, ktorý je veľmi pohodlný a ani trochu zákerný či nevyspytateľný. Pan America je umiernený krížnik, čo na pohodlí nestráca ani keď zíde z asfaltu.

Plusy, mínusy

originalita, nový motor, pohodlie, príplatkové automatické znižovanie podvozku, kvalitné doplnky a príslušenstvo malé písmená na prístrojovke, chýbajúci quickshifter

Video

Video: Harley Davidson Pan America 1250 2021 - prekvapivo solídne postavený adventure bike

Video: Harley-Davidson Pan America 1250

Video: Harley-Davidson Pan America Virtual Predstavenie

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Harley-Davidson Pan America 1250 2021

Servisný interval 8 000 km alebo 1 rok
Spotreba (oficiálna) 4,9 l/100 km
Objem nádrže, z toho rezerva 21 l (3,5 l rez.)
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) 350 km
Cena základnej verzie od 15 700 eur
Cena verzie Special: od 18 100 eur

Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special

Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia

Na akciu nás pozvala spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe. Redaktor jazdil v oblečení Klim, 4SR, a čižmách a prilbe Touratech.

Foto:
 Harley-Davidson Pan America 1250 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special 2021 Suzuki V-Strom 1050 2021 KTM 1290 Super Adventure S 2021 Honda CRF1100L Africa Twin 2021 BMW R 1250 GS 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Harley-DavidsonHarley-DavidsonSuzukiKTMHondaBMW
Model:Pan America 1250Pan America 1250 SpecialV-Strom 10501290 Super Adventure SCRF1100L Africa TwinR 1250 GS
Rok:202120212021202120212021
Novinka:NOVINKA 2021NOVINKA 2021NOVINKA 2021
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)dvojvalcový boxer (4T)
Objem:1252 ccm1252 ccm1037 ccm1301 ccm1084 ccm1254 ccm
Max. výkon:152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot.107.4 k (79.0 kW) / 8500 ot.160.5 k (118.0 kW) / 9000 ot.102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot.136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot.
Max. krútiaci moment:127 Nm / 6750 ot.127 Nm / 6750 ot.101 Nm / 4000 ot.138 Nm / 6500 ot.105 Nm / 6250 ot.143 Nm / 6250 ot.
Kompresný pomer:13 : 113 : 111.3:113.1 : 110,1:1
Vŕtanie x Zdvih:105,0 x 72,0 mm105,0 x 72,0 mm100 x 66 mm108 x 71 mm92 mm × 81,5 mm102.5 x 76 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)SOHC (4V)DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinouvzduchom a kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťazkardan
Zdvih vpredu:191 mm191 mm160 mm200 mm230 mm190 mm
Zdvih vzadu:191 mm191 mm160 mm200 mm220 mm200 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne monoblokydvoj kotúčová radiálne monoblokydvojkotúčovádvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvoj kotúčová, radiál 4 piest
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm310 mm320 mm310 mm305 mm
Pneu vpredu:120/70R19 60V120/70R19 60V110/80-R19120/70 ZR1990/90-21M/C 54H120/70-ZR19
Brzdy vzadu:kotúčovákotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:280 mm280 mm260 mm267 mm256 mm276 mm
Pneu vzadu:170/60R17 72V170/60R17 72V150/70-R17170/60 ZR17150/70R18M/C 70H170/60-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:228 kg239 kg220 kg204 kg
Hmotnosť s náplňami:242 kg254 kg236 kg226 kg249 kg
Výška sedla:869 mm850 mm855 mm849 mm850 mm850 mm
Rázvor:1580 mm1580 mm1555 mm1557 mm1575 mm1525 mm
Dĺžka:22645 mm2645 mm2285 mm2330 mm2207 mm
Šírka:965 mm965 mm865 mm960 mm952.5 mm
Výška:1510 mm1510 mm1410 mm1395 mm
Svetlá výška:210 mm210 mm165 mm223 mm250 mm
Objem nádrže:21.2 l21.2 l20 l23 l18.8 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.6 s
Spotreba paliva:4.9 l/100km4.9 l/100km4.8 l/100km5.7 l/100km4.9 l/100km4.75 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 324 kmcca 324 kmcca 312 kmcca 302 kmcca 287 kmcca 315 km
Servisný interval:8000 km8000 km12 00015 000km12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériinieáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sériinieadaptívnyáno, v sériiza príplatok
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériinieáno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Zákrutové svietenie:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:áno, v sériinieáno, v sériinieza príplatok
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sériiáno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatok
Vyhrievané sedlo:za príplatokza príplatok
Asistent rozbehu do kopca:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozokUSB na prístrojovke + 12V zásuvka pod sedlomVoliteľné Rally Pack a Tech Pack (MSR, HHC, SuspensionPro + Rally)plne nastaviteľný podvozok, dušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesaza príplatok vypletané kolesá
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: od 15 700 eurCena 7/2021: od 18 100 eurCena 7/2021: 11 390 eurCena: od 18 090 eur (2/2021)

Pneu Mitas TERRA FORCE-R
DCT 236 kg
Cena 03/2020: 13 790 EUR (DCT +1000 EUR)
Cena: od 16 800 eur (2/2021)

Variabilné časovanie ventilov ShiftCam

Pridané dňa: 23.07.2021 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk