[Testy a predstavenia - Test]
Už samotný názov Pan America vzbudzuje dojem majestátnosti, veď ide o najdlhšiu zjazdnú cestu sveta. Meria okolo 30 000 km a spája Aljašku s Ohňovou zemou, čiže takpovediac oba póly zemegule. Prechádza pohoriami, púšťami i džungľami. A Harley-Davidson po nej pomenoval svoje prvé cestovné enduro.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia
V živote motonovinára je niekoľko momentov, ktoré ho dokážu vrátiť späť do čias, keď sa ako malý chlapec obzeral za každou veľkou motorkou. Jeden z týchto momentov je vtedy, keď nejaká značka prinesie úplne nový model, ktorý nemá priameho predchodcu. Zmysly mu vtedy pracujú naplno, aby načítal všetko, čo fabrika do nového modelu vložila. V prípade Harley-Davidson Pan America to platí doslova od podlahy, pretože úplne nový model má aj úplne nový motor, a spadá do segmentu, v ktorom táto takmer 120-ročná americká značka nikdy nemala ani jeden zárez. Dámy a páni, privítajte prosím od prvej do poslednej skrutky celkom nové cestovné enduro Harley-Davidson Pan America 1250!
Spolu s novým motorom, úplne prvým z Milwaukee, ktorý slúži ako nosná časť rámu, je tu toľko ďalších panenských harlejáckych tenkát poprvé, že by sa o tom dali písať litánie: vysoký výkon motora, variabilné časovanie ventilov, odlievaná hliníková kyvka, pohon reťazou, veľké zdvihy, semiaktívny podvozok so znižovaním pri zastavení, prisvecovanie do zákrut a kopec kopec užitočnej elektroniky (náklonovej!), aj vyslovene dizajnových prvkov.
Harley, samozrejme, pri tvorbe nového cestovného endura nemohol veľmi čerpať z vlastných skúseností, ale ako sme sa dozvedeli na online Q&A session, viacerí členovia vývojového tímu jazdia na veľkých endurách od iných značiek, takže prispeli svojimi poznatkami. Najviac sa nám pozdáva jasný fakt, že Pan America je na prvý pohľad odlíšiteľný stroj. Lepšie povedané, Harley žiadneho konkurenta nekopíroval. Nedá sa s ničím pomýliť. A z celého toho haló okolo predstavenia tohto bezprecedentného modelu je jasné, že Harley-Davidson si dal na vývoji, skladaní a prezentácii extra záležať. Od počiatku bol nový model stavaný tak, aby bol na 50 % na cestu a na 50 % do terénu. Fabrika na prototypoch najazdila okolo 1 600 000 kilometrov, pričom niektoré komponenty prešli testom na Long way up.
Z bodov vyššie je zrejmé, že popri základnej verzii je k dispozícii aj verzia Special. Tá už len svojím názvom prezrádza, že má v sebe niečo luxusnejšie. Okrem spomínaných elektronických funkcií je to aj tlmič riadenia, chrániče rukovätí, centrálny stojan, padacie rámy, hliníková ochrana motora, nastaviteľný enduro brzdový pedál a vyhrievané rukoväte. Special je zároveň ťažšia o 12 kíl.
Parádnou vychytávkou ku verzii Special je príplatkové automatické znižovanie podvozku (ARH, adaptive ride height). To sa hodí najmä nízkym jazdcom, ktorí stále trpia na „krátku nohu“ - motorka jednoducho podľa zvoleného nastavenia zníži celé odpruženie tak, aby pri zastavení, teda keď jazdec dáva nohy na zem, bol celý podvozok čo najnižšie. Tu treba podotknúť, že táto funkcia počas jazdy nijako neznižuje zdvihy, neovplyvňuje svetlú výšku, ani maximálny náklon. Má štyri režimy: automatický, kedy systém podľa brzdenia a rýchlosti zníži odpruženie ešte pred zastavením, potom režim s krátkym oneskorením, kedy odpruženie klesne až po zastavení, režim s dlhším oneskorením, ktorý vyčká istý čas po zastavení, alebo vypnuté. Jednoduchá a geniálne užitočná vec. Využívať ju môžu aj vyšší jazdci, napríklad keď majú za sebou spolujazdca a batožinu.
Kombináciou automatického znižovania podvozku a doplnkového nižšieho sedla sa vie jazdec dopracovať ku výške nezaťaženého sedla okolo 800 mm, zaťaženého okolo 750 mm. V oblasti rozkroku je Pan America pomerne úzka, čo je tiež dobrá správa pre nižších jazdcov.
Nami testované kúsky boli jedny z prvých v Európe vôbec. Pred nami sa na nich odviezlo len niekoľko európskych novinárov, Američania paradoxne ešte nie. Čiže sme ich mali „napozerané“ iba z fotiek, ktoré často klamú. Spomínam to preto, lebo Pan America pôsobí menším dojmom než na fotkách; každý akosi automaticky očakáva kusisko kovu ako Electra Glide alebo niečo podobné. Toto je azda prvý Harley-Davidson, kde sa naozaj (a naozaj myslím naozaj) dbalo na kompaktnosť a efektívnosť.
S tým svojským dizajnom sa Harleyu ani nemôžeme veľmi čudovať. V triede cestovných endúr bolo vymyslené už hádam všetko a Harley potreboval vyraziť dych. Stále je tu veľa „americkosti“, napríklad motor je z pravej strany dizajnovo krásne uhladený, ale z ľavej je to industriálny drsňák, aj s ich typickými indučkami, alebo že smerovky sú na takýto model až príliš klasické, okrúhle a veľké - to, čo je spredu schované pod maskou, sú naozaj blinkre a nie hmlovky. Samotná maska vyzerá ako zmenšená z nejakého auta, ale Harley nijako netají, že sa inšpiroval aj americkými ikonami ako Jeep Willys či Ford Bronco.
Po nasadnutí (a najmä rozbehu) jazdca prekvapí pohodlie. Riadidlá sú dosť vysoko a sedí sa pomerne v motorke, pričom sedlo je mäkučké, rozmaznávajúce. Všetky naše testovačky mali semiaktívny podvozok, aj to určite dosť prispelo celkovému pohodliu. Naklápateľná 6,8-palcová farebná prístrojovka je najväčšia z celej triedy a ako jediná je dotyková. Dotyky fungujú aj v rukaviciach a za dažďa! Toto Harley vždy vedel. Horšie je to s čitateľnosťou niektorých údajov - zámerne sme ich odmerali pravítkom - viaceré čísla a písmená majú na výšku tri milimetre. Pritom obrazovka poskytuje dostatok miesta, stačilo by fonty trochu zväčšiť. Predpokladám však, že keď už bude Pan America v tvojej garáži nejaký ten piatok, budeš v prístrojovke ako doma. Zaujímavou vecou je, že všetky kontrolky sa zobrazujú priamo v grafike obrazovky, teda žiadna z nich nie je nikde bokom so zvlášť podsvietením.
Aj ovládače sú celkom nové a pomerne veľké. Prekvapilo nás až príliš jemné ovládanie smeroviek. Prostredie celej prístrojovky a menu je inak dosť intuitívne, a funguje dokonca aj v slovenčine. Na to, že vývojári tvrdili, že stroj je určený z 50 % na cestu a z 50 % do terénu, je predná vidlica dosť zapustená dole. Veď zajtra sa uvidí, pomysleli sme si s Awiom. Keď nám predstavili vedúcich na zajtrajšie jazdy v teréne, trochu som znervóznel - dakarské kalibre David Pabiška a Dušan Randýsek. Vraj nás čaká aj piesok.
Hneď z fleku je cítiť nízke ťažisko a centralizáciu hmoty. Bezpochyby aj nízku hmotnosť, veď v harlejáckom ponímaní tu hovoríme o úspore, ehm, priemerne 30, 50, alebo aj 100 kíl (teraz som sa musel presvedčiť, že píšem pre motorkársky server a nie pre stránku o chove ošípaných).
Pokračovanie článku na ďalších stranách: Jazda na ceste, jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Pan America 1250 | Pan America 1250 Special |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1252 ccm |
Max. výkon: | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6750 ot. | 127 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,0 mm | 105,0 x 72,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 191 mm | 191 mm |
Zdvih vzadu: | 191 mm | 191 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R19 60V | 120/70R19 60V |
Brzdy vzadu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 280 mm | 280 mm |
Pneu vzadu: | 170/60R17 72V | 170/60R17 72V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 239 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 242 kg | 254 kg |
Výška sedla: | 869 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 22645 mm | 2645 mm |
Šírka: | 965 mm | 965 mm |
Výška: | 1510 mm | 1510 mm |
Svetlá výška: | 210 mm | 210 mm |
Objem nádrže: | 21.2 l | 21.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | cca 324 km |
Servisný interval: | 8000 km | 8000 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 7/2021: od 15 700 eur | Cena 7/2021: od 18 100 eur |
Veľmi som sa tešil na nový motor. Harley-Davidson ho už veľmi potreboval, bez neho by v budúcnosti nedokázal splniť čoraz prísnejšie normy a najmä okolo žiadneho svojho existujúceho motora nevedel postaviť moderné cestovné enduro. Vývojári teda začínali na zelenej lúke a agregát nakreslili nielenže moderne, ale aj s ohľadom na budúce prísne normy (preto variabilné časovanie ventilov a kvalitné senzory klepania - Pan America zhltne aj 91-oktánový benzín). Na rozdiel od všetkých tradičných H-D motorov je tento nový chladený kvapalinou, podštvorcový a má rozovretie valcov 60 stupňov. To doteraz platilo iba pri motore z V-Roda. Ten, mimochodom, nakreslili inžinieri z Porsche pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Aha kam sa odvtedy doba posunula: Porsche dnes vyrába kombi alebo štvordverový elektromobil. A áno, je možné, že pri tvorbe nového Revolution Max motora sa vývojári inšpirovali práve tým z V-Roda.
Práve vďaka tej modernosti a napríklad aj variabilnému časovaniu ventilov som čakal niečo ako hutný záťah od 1 500 otáčok a raketové trhanie rúk vo vysokých otáčkach, ale Pan America je v tomto smere skôr umiernený old-school. Prejav motora mi najviac pripomínal asi V-Strom 1000, čo je koncepčne zhruba dvadsať rokov starý stroj, pričom motor pochádza ešte zo svojského TL. Pan America má v motore stále veľa pohodlnej americkosti, teda človek tu nemôže čakať športovosť ako od rakúskeho či talianskeho konkurenta. Ani masívny záťah hneď od voľnobehu; treba ju trochu roztočiť, trebárs nad 2 500 otáčok. Prekvapil ma aj trochu usekaný plyn s neskrývaným on-off efektom.
Veľmi ma mrzí, že sme sa nedostali na otvorenejšie cesty než bežné okresky, pretože som chcel vyskúšať maximálku, alebo aspoň optimálnu presunovú rýchlosť. Aj na okreskách sme jazdili dosť svižne, tacháč sem tam ukázal aj 150, ale to nič nevypovie o pohodlí pri trvalejšom cestovaní v takejto rýchlosti. Predpokladám, že striedmejší priebeh výkonu a krúťaku súvisí práve s cieľom nechať Pan Ameriku spolovice zameranú do terénu. Každopádne je to najšportovejší motor aký kedy vyšiel z fabriky v Milwaukee, ak nie rovno z celej Ameriky.
Ešte sa vrátim k tomu pohodliu: je až neuveriteľné, akú dobrú ergonómiu má Pan America pri všetkých možných typoch jazdy. Dokáže sa znížiť pri zastavení a manévrovaní, je pohodlná na okreskách, a výborne sa na nej ide aj v stupačkách. Až návykovo pohodlne. Je len málo strojov, kde sú riadidlá dostatočne vysoko na to, aby sa na nich šlo dobre aj v stupačkách, ale Harley na toto zjavne myslel. Len ten chýbajúci quickshifter! Lebo všetko ostatné tu najmä vďaka nízkemu ťažisku ladí a nahráva preklápaniu v zákrutách; niežeby si to Pan America vyslovene pýtala, ale vysporiada sa s nimi bez problémov.
To najlepšie, čo môže každá značka urobiť, je podhodiť svojim ortodoxným zákazníkom hrubé katalógy civilného oblečenia, celej motorkovej výstroje a všetkých možných doplnkov a príslušenstva priamo pre model, ktorý majú v garáži. Aj toto mal Harley-Davidson vždy premakané do detailu, Pan America nie je výnimkou. V tomto prípade sa nesnažili objaviť teplú vodu, ale rovno oslovili renomovaných výrobcov: kvalitnú výstroj od hlavy až po päty im zabezpečil Rev'it a hliníkové kufre s nosičmi SW-Motech. Pan America má v sérii integrované nosiče na bočné kufre, ale iba na ich vlastné, plastové, vhodnejšie na cestné používanie. Hlinikáče potrebujú zvlášť rúrkové nosiče. V ponuke je aj tankvak a viaceré nepremokavé tašky. K pohodlnejšej turistike potom prispejú vyhrievané rukoväte, vyššie štoky na riadidlá, vyššie plexi, hmlovky, centrálny stojan a podobne.
V katalógu nájdeme aj rôzne kryty, z ktorých najužitočnejší je čierny hliníkový kryt motora chrániaci aj regler, ktorý je pri štandardnom šusplechu celkom nepochopiteľne odhalený a rovno na rane za predným kolesom. Samozrejme, chýbať nesmie mriežka na chladič a svetlomet. Kto má iba základnú verziu, vie si dokúpiť prisvecovanie do zákrut. Pre jazdcov náročných na audio tu je titánová koncovka Screamin' Eagle a viacero športových vzduchových filtrov vrátane jedného určeného špeciálne pre off-road.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v teréne, Video, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Pan America 1250 | Pan America 1250 Special |
Rok: | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1252 ccm |
Max. výkon: | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6750 ot. | 127 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,0 mm | 105,0 x 72,0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 191 mm | 191 mm |
Zdvih vzadu: | 191 mm | 191 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R19 60V | 120/70R19 60V |
Brzdy vzadu: | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 280 mm | 280 mm |
Pneu vzadu: | 170/60R17 72V | 170/60R17 72V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 239 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 242 kg | 254 kg |
Výška sedla: | 869 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 22645 mm | 2645 mm |
Šírka: | 965 mm | 965 mm |
Výška: | 1510 mm | 1510 mm |
Svetlá výška: | 210 mm | 210 mm |
Objem nádrže: | 21.2 l | 21.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | cca 324 km |
Servisný interval: | 8000 km | 8000 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 7/2021: od 15 700 eur | Cena 7/2021: od 18 100 eur |
Keď Harley-Davidson prišiel s konceptom adventúry, tak som si pomyslel, že jednoducho nemajú na výber a že to bude z núdze cnosť. Že prinesú bike, ktorý môžu postaviť pred showroom a povedať: pozrite, aj my máme adventure. Že to bude mať väčšie kolesá a zdvihy a že sa to bude tváriť že by to mohlo ísť aj mimo cesty...
A tak sme sa dostali do Čiech na dvojdňové jazdenie na Pan Americe. Privítalo nás aj daždivé počasie a dvaja dakarskí jazdci David Pabiška a Dušan Randýsek a tvrdenie konštruktérov, s ktorými sme mali večer rozhovor cez internet, že Pan America je postavená z 50 % do terénu. Pomyslel som si svoje a vyrazili sme jazdiť.
Po úvodnom zoznámení na nejakej tej šotolinke som zistil, že ergonomicky je Pan America postavená fakt dobre. V sériovom stave fakt vynikajúci postoj v supačkách, štíhla medzi kolenami, perfektne mi sadla do ruky. Na šotolinkách naberáme rýchlosť a napriek hladkým gumám naši dakarskí sprievodcovia tomu pomerne odvážne nakladajú. Síce sa kvôli tomu naša skupinka pomerne dosť trhá, ale ja zisťujem, že ju nenachytám ani na podvozku. Ten je vo verzii Special elektronický a šlape fakt dobre, má dokonca novú a tak trochu prelomovú fičúrku. Harley totiž nepriniesol len nový a plne elektronicky vybavený bike, ale pridal aj novú funkciu znižovania podvozku pri zastavení. Ja som vysoký, mne by to nebolo treba, ale musím povedať, že pre to množstvo ľudí, ktorí stále riešia pomerne vysoký posed na adventúrach, je toto fakt suprová vecička.
A tak sme sa dostali – predstavte si – na pieskovú motokrosovú trať. Obdivne som pozdvihol obočie, rýchlo prepol režim na offroad (okamžite vypnutá trakčná a ABS na zadku) a pustil sa do trate vrátane skokov. Verte či nie, Harley to valí na piesku a celkovo v teréne nielenže porovnateľne s konkurenciou, ale dokonca spomedzi veľkých motoriek na 19/17 palcových kolesách tuším aj ako jeden z najlepších! OK, priznávam, na skokoch som ho už trochu nachytal na hruškách a preklepol dorazy vpredu aj vzadu, ale zas na skákanie si adventúru asi nik nekupuje.
No a to nebolo všetko, v ten deň nás čakali rýchle šotoliny, kde som pokoril maximálku ďaleko za hranicou povolenej na diaľnici, blatisté mokré cesty-necesty a aj veľa pieskových trás. Pan America u mňa zanechala len najlepšie dojmy, Harleyu sa podarilo postaviť bike, ktorý má silný konkurencieschopný motor, vôbec nie je najťažší, má skvelý podvozok, vyladenú ergonómiu sedenia i státia a fakt solídny offroadový potenciál. Práve ten ma fakt prekvapil a aj vďaka tomu tvrdím, že Pan America nebude v segmente len do počtu, ale smelo sa môže postaviť aj rokmi ošľahanej konkurencii a dokonca jej narobiť aj vrásky. Sám som zvedavý ako sa jej bude dariť.
motor, ergonómia - postoj v stupačkách, štíhlosť medzi kolenami, ovládateľnosť, odpruženie | ochrana spodku motora |
Najbližším rivalom novej Pan America je podľa mňa Suzuki V-Strom 1000. Aj keď má o tretinu nižší výkon, aj keď je o viac ako štyri tisícky lacnejší. Som si však istý, že vývojári mysleli na porážanie úplne iných strojov než V-Strom. Pan America sa možno ešte dá porovnať s BMW R 1250 GS, ktoré je o tisícku drahšie, ale už len ťažko s Afrikou či KTM 1290 Super Adventure S. Pan America má všetky parametre niekde uprostred triedy, ale každopádne vyčnieva možnosťou automatického znižovania podvozku.
Cena základnej verzie Harley-Davidson Pan America 1250 začína na 15 700 eurách, Special so semiaktívnym podvozkom a širšou výbavou je potom drahšia o 2 400 eur. Funkcia automatického znižovania podvozku je za zvlášť príplatok.
Harley-Davidson vývoj bezprecedentného modelu Pan America nijako nepodcenil, a ako sa dalo tušiť už z prvých fotiek, od počiatku šiel svojou cestou. To sa odrazilo aj na celkovom charaktere stroja, ktorý je veľmi pohodlný a ani trochu zákerný či nevyspytateľný. Pan America je umiernený krížnik, čo na pohodlí nestráca ani keď zíde z asfaltu.
originalita, nový motor, pohodlie, príplatkové automatické znižovanie podvozku, kvalitné doplnky a príslušenstvo | malé písmená na prístrojovke, chýbajúci quickshifter |
Servisný interval | 8 000 km alebo 1 rok |
Spotreba (oficiálna) | 4,9 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 21 l (3,5 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 350 km |
Cena základnej verzie | od 15 700 eur |
Cena verzie Special: | od 18 100 eur |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: HDpress
Video: HDpress, Tomáš Hajduch - Awia
Na akciu nás pozvala spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe. Redaktor jazdil v oblečení Klim, 4SR, a čižmách a prilbe Touratech.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson | Suzuki | KTM | Honda | BMW |
Model: | Pan America 1250 | Pan America 1250 Special | V-Strom 1050 | 1290 Super Adventure S | CRF1100L Africa Twin | R 1250 GS |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1252 ccm | 1252 ccm | 1037 ccm | 1301 ccm | 1084 ccm | 1254 ccm |
Max. výkon: | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 152.3 k (112.0 kW) / 9000 ot. | 107.4 k (79.0 kW) / 8500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 9000 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 127 Nm / 6750 ot. | 127 Nm / 6750 ot. | 101 Nm / 4000 ot. | 138 Nm / 6500 ot. | 105 Nm / 6250 ot. | 143 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13 : 1 | 11.3:1 | 13.1 : 1 | 10,1:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105,0 x 72,0 mm | 105,0 x 72,0 mm | 100 x 66 mm | 108 x 71 mm | 92 mm × 81,5 mm | 102.5 x 76 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC variabil. časovanie ventilov VVT (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 191 mm | 191 mm | 160 mm | 200 mm | 230 mm | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 191 mm | 191 mm | 160 mm | 200 mm | 220 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 310 mm | 320 mm | 310 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R19 60V | 120/70R19 60V | 110/80-R19 | 120/70 ZR19 | 90/90-21M/C 54H | 120/70-ZR19 |
Brzdy vzadu: | kotúčová | kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 280 mm | 280 mm | 260 mm | 267 mm | 256 mm | 276 mm |
Pneu vzadu: | 170/60R17 72V | 170/60R17 72V | 150/70-R17 | 170/60 ZR17 | 150/70R18M/C 70H | 170/60-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 228 kg | 239 kg | 220 kg | 204 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 242 kg | 254 kg | 236 kg | 226 kg | 249 kg | |
Výška sedla: | 869 mm | 850 mm | 855 mm | 849 mm | 850 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1580 mm | 1555 mm | 1557 mm | 1575 mm | 1525 mm |
Dĺžka: | 22645 mm | 2645 mm | 2285 mm | 2330 mm | 2207 mm | |
Šírka: | 965 mm | 965 mm | 865 mm | 960 mm | 952.5 mm | |
Výška: | 1510 mm | 1510 mm | 1410 mm | 1395 mm | ||
Svetlá výška: | 210 mm | 210 mm | 165 mm | 223 mm | 250 mm | |
Objem nádrže: | 21.2 l | 21.2 l | 20 l | 23 l | 18.8 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | |||||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km | 4.8 l/100km | 5.7 l/100km | 4.9 l/100km | 4.75 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | cca 324 km | cca 312 km | cca 302 km | cca 287 km | cca 315 km |
Servisný interval: | 8000 km | 8000 km | 12 000 | 15 000km | 12000 km | |
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | adaptívny | áno, v sérii | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | nie | za príplatok | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | ||||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | za príplatok | ||||
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | USB na prístrojovke + 12V zásuvka pod sedlom | Voliteľné Rally Pack a Tech Pack (MSR, HHC, SuspensionPro + Rally) | plne nastaviteľný podvozok, dušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | za príplatok vypletané kolesá | |
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 7/2021: od 15 700 eur | Cena 7/2021: od 18 100 eur | Cena 7/2021: 11 390 eur | Cena: od 18 090 eur (2/2021) Pneu Mitas TERRA FORCE-R | DCT 236 kg Cena 03/2020: 13 790 EUR (DCT +1000 EUR) | Cena: od 16 800 eur (2/2021) Variabilné časovanie ventilov ShiftCam |
Pridané dňa: 23.07.2021 Autor: Herghott