[Vaše stroje - Moja motorka]
Jedno staré arabské príslovie, ktoré som si teraz vymyslel, hovorí „tovar stojí toľko, koľko je zaň ochotný zaplatiť kupec.“
Začnem kriticky, budem v tom pokračovať a na záver ju pochválim, oprávnene.
Zimu 2023/2024 si krátim jazdou na ADV 350 na zimných pneu Heidenau. Je to ozaj zábava. V hlave mám súboj medzi pekne škaredou Honda CL500 a novinkou Triumph Scrambler 400. Čertovsky zavážila skúšobná jazda. V K-moto som si požičal Hondu. Mala 2800 km, nikto nenuloval PC a Trip A 2800 km a spotreba pre Trip A 2,8 l/100 km! Chápeš, na motorke z požičovne. No a v januári 2024 chlapci v RP Moto majú zabudnutú čiernu, matnú, čo považujem za najkrajšiu farbu na motorku. Povedia cenu...to sa nedá vydržať... je doma.
Pultová oficiálna cena 6390 €. To je ozaj prestrelená cena, veď CB500F stála o 200 - 300 € menej a končiaca CB500X rovnako. A podľa profesionálneho ekonomického poradcu Bazos.sk má CB500X stratu hodnoty mesačne jednu pizzu a pivo. A to majú lepšie brzdy, výbavu a USD vidlu. Takže leto 2024 a Honda model CL500 zlacňuje o - 400 €. Čo zrejme nepomáha a 2. 9. 2024 vychádza cenník a tam je mínus ďalších 400 €.
Výsledok 5590 €. A to je ozaj dobrá ponuka. Podlieza u nás známejšiu Čínu. Zákazník sa teší. Mali by sme Hondu za to pochváliť. Ale zákazník je aj človek, čo za ňu vysolil 6390 €. No a je tu ešte taká nepríjemnosť, na stránke honda.sk je pri modeli CL cena 6390 € a v sekcii katalógy a cenník cena 5590 €. Prečo je prezentácia dôsledného výrobcu, ktorého mám rád, nedôsledná? Píšem to preto, lebo ak vlastníš CL a po roku ho chceš predať, utrieš ústa. Kto o nej uvažuje, nech rýchlo beží do predajne. Keď bude mať tá motorka 10 rokov bude stáť okolo 4000 € ako všetky CB500F. Nemá význam kupovať jazdené...
A vedeli ste, že Honda, keď začala vyrábať Rebela a CL vykúpili všetky fúriky z Tadžikistanu a použila ich na výrobu zadnej kyvky? Nikde sa to však nespomína.
Zabudni na otáčkomer, imobilizér, ukazovateľ teploty vzduchu, motora, hlavný stojan, závažia na riadidlách. Párovanie, párujú sa živé tvory, nie motorka človek.
Táto motorka bez doplnkov je surový holobyt, v ktorom môžeš čúrať a kadiť do odpadovej rúry a na dvojplatničke variť párky. Lenže jazda je pôžitok a relax. Keď sa na rovnej ceste pozriem na rýchlomer nikdy tam nie je vyššie číslo ako 90 km/h. V obci sa nikdy nepozerám na rýchlosť, lebo viem, že na 4rke tam idem medzi 50 - 60 km/h.
Keď veľmi hučí a brnia mi stupačky, mám preradiť. Moja jazda na nej trvá 2 - 3 h, prejdem do 100 km. Motám sa po cestách medzi dedinami, kde by som sa veľakrát stratil nebyť neustále zapnutej apke mapy.cz. Som na nej spokojný ako Kevin Spacey vo filme Americká krása, keď šoféruje vytúžený červený Pontiac.
Nech si kdekoľvek, nikdy ju nebudeš mať na hlavnom stojane. Ten sa nedá namontovať. Odlepiť ju z bočného dokáže skutočne každý, sedadlo je úzke vo výške 79 cm, neviem ti opísať originál, lebo všetky si nechávam ihneď upraviť na vyhrievané. Dokúpiť si môžeš vyššie, je hnedé a bude vo výške 81 cm.
Skutočne malý a slabý človek s ňou bude ľahko manipulovať okrem tlačenia do kopca. Na to máme predsa motor. Má 192 kg ale nižšiu svetlosť len 15.5 cm, teda má nízko ťažisko. Aj keď ju nechtiac pri manipulácií nakloníš na stranu, väčšinou vyhráš súboj s gravitáciou.
Keďže mám doma motorky s bezkľúčovým štartom, takmer vždy zabudnem odomknúť riadidlá vpravo pri hlave riadenia. Takže prv odomkneš riadidlá vpravo, vytiahneš kľúč a vložíš ho na ľavej strane do spínacej skrinky. Vadí mi to. Štart je okamžitý. Zvuk je pre mňa ideálny, nerušivý, tichý.
Ožil aj okrúhly displej. Môžeš ho hneď nastaviť na maximálny jas. Je jednoduchý a nastavíš ho bez manuálu. Ukazuje pár nevyhnutných údajov, celkové km, dva Tripy a z nich ráta spotrebu, dojazd na posledný dielik palivomera. Čas, zaradený kvalt. Prvý Trip mám na tankovanie a druhý na čistenie reťaze.
Dnes je bežné, že litrové motorky majú lankom ovládanú spojku, keď prvýkrát stlačíš spojku a máš doma veľkú motorku, pozrieš sa, či tam máš lanko. Stláča sa detsky ľahko. Spojka je antihopingová, keby si bol nemehlo a pri 110tke tam šľahol dvojku. Keď sa tak ľahko obsluhuje spojka a plyn je ovládaný klasicky lankom rozjazdy, pomalé, či rýchle sú nezáludné, a aj človek po autoškole si bude v ťažších situáciach veriť a nebude sa stresovať hľadaním neutrálu. Kontrola trakcie by tu bola ozaj zbytočná. Radenia rýchlosti, presnosť neutrálu sú úžasné. Nastavíš si polohu radičky a na niečo ako rýchloradenie si ani nespomenieš. Skrátka jemná mechanika.
Riadidlá sú široké 75 cm s priemerom 22 mm. Lanká a kabeláž nie sú dlhšie ako je nutné, NEKUPUJ si žiadne nadstavce na riadidlá. Nepoužiješ ich. Osobne by som privítal širší rozstup spätných zrkadiel. Ovládače na riadidlách sú fantasticky pevné s jasnými dráhami chodu. Žiadne súčasné drobné tlačidlá, o ktorých máš často pochybnosti, zapol som, či nezapol smerovku?
Originálne vyhrievané rukoväte ozaj hrejú a sú 31 mm tenké, dobrá správa pre nás krátkoprstých. Majú zbytočných 5 stupňov ohrevu, o stupni ohrevu sa dozvieš blikaním kontrolky, 5 stupeň, 5 x blikne. Jedno bliknutie je tvorené asi 4 bliknutiami. Takže 5 stupeň je potvrdený asi 20 bliknutiami. Viem, že si nerozumel. Pekná blbosť. Oveľa bezpečnejšie by bolo mať dva tri stupne a kontrolka by svietila napríklad zeleno, oranžovo, červeno. Takto sa počas premávky dívať a rátať blikania, no čo ja viem...
Keďže mám TOP výbavu, mám nastaviteľnú brzdovú páčku. Keby som bol EÚ mocipán, prikázal by som všetkým výrobcom motocyklom nad 125 cm3 mať obe páčky nastaviteľné pre EU a mať madlá pre spolujazdca ak je moto dvojmiestna. Tu môžeme pochváliť Čínu, robia to.Priemer kotúčov 310 a 240 mm sú pre mňa priemerné a vyhovujúce, lenže pozor, jazdím relaxačne takmer výlučne sám a som chudý ako trieska. Ťažký jazdec môže mať iný názor. Pri prudkom brzdení a „použití“ ABS Ceelko bliká smerovkami. ABS sa nedá vypnúť. Trochu mi to vadí. Chcel by som brzdiť v teréne šmykom ako malý chlapec na bicykli.
U mňa je to kľudný držiak. Žiadna zrada, má tisíce čínskych kópií, ktorých životnosť je otázna. Áno, trasie sa pri vysokých otáčkach, ale kto by už na Ceelku jazdil dlhodobo v otáčkach tesne pred obmedzovačom. Servisne nenáročný, 2,7 l oleja pri intervale 12 000 km, alebo raz ročne. Sviečky meníš pri 24 000 km, kontrola ventilov taktiež. Tento motor otročí v množstve Honda modelov a najazdil určite milióny km. Výstupné ozubenie 15, rozeta 41, kto by chcel experimentovať s rýchlosťou, či pružnosťou. Avšak zbytočne, všetko je adekvátne nastavené. Reťaz má 112 článkov, takže 3x pri čistení, mazaní reťaze prejde okolo teba ventil.
Vpredu nenastaviteľné so zdvihom 150 mm na asfalte ho nezaskočíš a nevyvedieš z miery pri bežných rýchlostiach a dierach. To 19“ koleso robí svoje. Vzadu sú zdvihy 149 mm a v 5 stupňoch nastaviteľné predpätie, to som si zmäkčil. Pri štýle mojej jazdy mi to vyhovuje. Zadné 17“ koleso obúva klasický rozmer pneu 150/70.
V teréne som opatrný, kvôli nízkej svetlosti a svojím mizerným skúsenostiam. Pri obci Veľký Folkmar je kopec a na ňom bol dvojkríž. Prvýkrát som tam vyšiel na XTZ 1200 a z prudkého kopca sa díval aký som motokrosový King. O 15 minút ku mne prišla 20 ročná Fábia s prívesným vozíkom. A bolo po radosti. Ak už máš škrtnúť spodkom, radšej pravou stranou, kde je výfukové potrubie, obyčajná kovová rúra ako olejovou vaňou na ľavej strane. Ozaj padám každých 200 km. Mám na mysli pády pri rýchlosti okolo 20 km/h v teréne, kde som neuveriteľne nešikovný.
Jedného krásneho slnečného dňa som dostal nápad, že na hline vytočím plyn na polovicu a len tak si pustím spojku. Prešiel som presne 1485 mm, to je rázvor Ceelky. Motorka sa za necelú sekundu otočila vľavo so mnou o 1800 . Uložili sme sa do mäkkej hliny. Pochopil som, že som motokrosové hovno s nohami a musím s tým niečo robiť.Ak si pozorne čítal, vieš, kde je kľúč od zapaľovania. Trčí vľavo a pýta sa o kontakt s hlinou. Dokúpiť padací rám je povinnosť. Zabudni, že na nej budeš jazdiť v stúpačkách a skákať v teréne alebo na motokrosovej trati. Alebo, že na prvoobutí zdoláš strmý svah za mokra. Ceelko je doma na poriadne rozbitom asfalte, meste a poľných cestách.
V meste s úsmevom kľučkuješ a zdolávaš zápchy, motorka necuká na jednotke pri pomalej jazde pri zaradenej jednotke bez plynu ide 9 km/h ak sa treba ozaj plaziť, spojkovanie je malina. Jednotku vytočíš na 60 km/h. Dvojka končí pri 95 km/h trojka pri 125 km/h. Keď ma pamäť neklame moja Honda NC750DCT 2014 na trojke končila pri 117 km/h. To som vyskúšal len kvôli článku.
Nekecám, jazda v krajskom meste je brnkačka. Vyjazdené koľaje po MHD ťa netrápia, kde módne skútre na 12“ kolesách oddeľujú sedadlo od riti jazdca sa smeješ. Smiech ťa prejde pri jazde v daždi a ostrejších zákrutách, ten krátky blatníček ti to spočíta. Motorka tvojim nohám neposkytuje žiadnu ochranu pred vetrom, je štíhla.
Hodí sa to v lete. Pri teplote 10 stupňov zistíš ako dobre je v závetrí aj na 125tkových skútroch. Drobná výhoda je, že sa rovnomerne vrstvíš pri obliekaní hore aj dole. Lebo budeš vetrom chladený.
Vidiecke cesty akejkoľvek kvality ťa budú volať a ty ich poslúchni. Máš na to 6 mesiacov v roku. Inak to chce veľké odhodlanie.
Presne na každého obyvateľa Číny pripadá jeden. Od absolútnych blbostí typu, chránič chrániča po celkom fajn doplnky. Ohrev rite, dávam na každú svoju motorku. Ovládač umiestni na ľavú stranu, aby zbytočne nemokol pri parkovaní. V čase mojej kúpy nebol v ponuke žiadny padací rám. A ten trčiaci kľúč som už 2x spomenul. Ali ho mal. Teraz už aj SW Motech vyrába 3x drahší ale pevnejší rám ako mám ja. S malou dušou som u Aliho objednal nosič vrchného kufra, pasuje aj k originálnej bočnej taške. Ani som ho veľmi nepotreboval, ale občas veziem dcéru a nemala sa čoho držať. Ako veľmi vkusný a prakticky hodnotím adaptér USB A a C, navyše je zakrytý.
Keby si sa nudil a mal nejaké staré cyklokapsy, alebo kapsy z riadidiel zo starších motoriek môžeš ich použiť ako vnútornú tašku na predmety, ktoré občas potrebuješ. Na plast bočnej tašky umiestniš tenký plech a naň si prinituješ malú kapsu. Vojde ti do nej domácky zdvihák motorky z napínača drôtov, sprej na reťaz, malé čistenie reťaze.
Lekárničku môžeš schovať do rámu nosiča kufra. Originálna brašňa a vrchný kufor ti ostanú voľné. Ako vždy všade píšem, vrchný kufor používam Shad 39, keď ho zatvoríš je zatvorený a nie zamknutý. Na jeho otvorenie nepotrebuješ kľúč. No a prekladám ho aj na ADV 350.
No na krátku cestu k rybníku robiť lásku to dáte. Ale pozri uhol mojich kolien. Stúpačky su vysoko. Kvôli výfuku nemáš pravú brašnu, iba ak by si obetoval 600 € a prikúpil výfuk Coffmans. Je ozaj pekný a nie je hlučný.
Všetko, čo na motorku namontuješ, ty a spolujazdec musí vážiť do 179 kg. Motorka nie je krátka má rázvor 1485 mm /Suzuki GSX S 1000 GT 1460 mm / , čo je na úrovni litrových naháčov, len je úzka. V užívateľskej príručke nie je zmienka o nastavení LED svetla. Takže so spolujazdcom svietiš do neba. Alebo to všetko nalož na vozík, kde ťa nepustia na motorke, pôjdeš na bicykli s parťákom.
Honda CL500 nikdy nezostarne, lebo už je „stará“. Nie je ani ušľachtilá, je len strohá a podľa všetkého aj trvácna a večná. Ak sa o ňu budeš primerane starať, bude predmetom dedičstva tvojich detí. Ak by si akútne potreboval farebný displej, tak vedz, že displej nejazdí.
Ak by si chcel ušetriť skutočne nepodstatné eurá a šiel do neznámej Číny, tak sa na predajni opýtaj, kedy by ti vedeli dodať zopár dielov pri ľahkom páde alebo nejaký snímač. A budeš odmilovaný ako čerstvý, ranný neverník po búrlivej noci s barovou neznámou.
Ak by si šiel do „overenej“ Číny, možno to bude fungovať. To „možno“ ťa vyjde draho pri znovupredaji. Pozri ekonomického poradcu bazos.sk.
5590 € je dobrá ponuka. Je mi jedno, čo si kúpiš, opisujem svoju motorku, ktorú som si kúpil za vlastné prachy. Nik mi za článok neplatí, píšem ako to vidím. A nie celkom rád, priznávam, tá jednoduchá motorka mi robí väčšiu radosť ako 3x silnejšia, zaprášená v garáži, ktorá ma ešte aj odváži a chce sa párovať.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CL500 |
Rok: | 2023 |
Novinka: | NOVINKA 2023 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 471 ccm |
Max. výkon: | 46.6 k (34.3 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 43.4 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 66.8 |
Palivový system: | PGM FI |
Rozvod: | DOHC (2V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80R19M/C 59H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70R17M/C 69H |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 192 kg |
Výška sedla: | 790 mm |
Rázvor: | 1485 mm |
Dĺžka: | 2175 mm |
Šírka: | 831 mm |
Výška: | 1135 mm |
Svetlá výška: | 155 mm |
Objem nádrže: | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 3.7 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 243 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Poznámka: | |
Poznámka: | EURO 5 Cena 03/2023: 6 390 EUR |
Pridané dňa: 13.11.2024 Autor: MajoKE