[Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Aby sme neostali nič dlžní labužníkom blata a off-road jazdcom celkovo, prinášame prehľad nových mašiniek do terénu na nastávajúcu sezónu. Na svoje si prídu ako ostrieľaní borci, tak aj nováčikovia v tejto kategórii.
Po úspešných modeloch supermoto (SXV) a enduro (RXV) sa páni z Noale, kde sa Aprilia vyrába, rozhodli investovať energiu a peniaze aj do motokrosu a rozšíriť tak portfólio o model MXV. Napriek podobnému výzoru sa jedná o odlišné stroje, ale popierať fakt, že aký-taký základ je v predchodcoch, je samozrejme nezmysel.
![]() |
MXV 450 |
Rám a palivová nádrž prešli radikálnymi zmenami a motor bol prekopaný od nasávania po výfuk. Aby bolo MXV konkurencieschopné aj v racingovom nasadení, základnou úlohou konštruktérov pri motokrosovom stroji bolo znížiť hmotnosť a zvýšiť tuhosť rámu oproti RXVčku. Nádrž si našla svoje miesto viac vložené v ráme a posunuté smerom dozadu a nižšie kvôli centralizácii hmotnosti a zníženiu ťažiska. Tieto zmeny zapríčinili aj zmenu pozície airboxu, ktorý je teraz umiestnený vpredu a je ľahšie ho vymeniť.
Čo sa týka motora, Taliani sú verní koncepcii dvojvalca do V s uhlom 77° medzi valcami. Elektrický štartér bol pre rok 2009 vymenený kick štartérom. Odľahčením sa maximálne otáčky motora posunuli na hranicu 12 500 ot./min a oddelením oleja v motore od toho v spojke dosiahli v Aprilii dlhšie výmenné intervaly.
Čo v dnešnej dobe znamená pojem „úplne nový“? Dá sa prepracovaný model z minulého roka považovať za ALL-NEW? Honda zobrala nový motor so vstrekovaním, ktorý vložila do nového kolískového rámu s predĺženou kývačkou. Výsledkom je nižšie položené ťažisko prinášajúce viacero výhod. Pojem „komplet nový“ nie je pre Hondu len marketingovým ťahom a neprináša so sebou len zmenu grafiky, ktorá je na prvý pohľad viditeľná. Pozrime sa na stroj trošku detailnejšie.
![]() |
Hore model 2008, dolu 2009. |
V súčasnosti takmer žiadna značka, ktorá vyrába off-road modely nemá problém s nedostatočným výkonom, ale veľkú časť svojho úsilia sústreďuje na zlepšenie ergonómie a ovládateľnosti daného modelu. V porovnaní s modelom 2008 prešli zmenami, ktoré sa týkajú ovládateľnosti, hlavne rám a sedlo. K ľahšej jazde by malo prispieť aj celkové zúženie motorky.
![]() |
Kompaktnejší agregát nového modelu. |
Keď už je reč o zmenšovaní, nevyhlo sa ani pohonnej jednotke, ktorá disponuje výkonom 56 koní. Nižšia stavba 450 kubíkového agregátu dovolila konštruktérom posunúť ho v ráme viac k prednému kolesu. Výsledok: nižšie položené ťažisko a lepšie rozloženie hmotnosti.
![]() |
O vstrekovanie paliva sa po novom stará PGM-FI (Programmed Fuel Injection) systém s priemerom nasávania 50mm s 12-timi dýzami. Tento systém monitoruje viacero faktorov: otvorenie plynu, teploty vzduchu a chladiacej kvapaliny, tlak vzduchu a zaradenú rýchlosť a na základe týchto informácii zlepšuje odozvu na plyn.
Menšia sestra tiež prešla drobnými zmenami, pričom predovšetkým išlo o zníženie hmotnosti a kompaktnejšie riešenie motora. Kvôli zlepšeniu priebehu výkonu v spodných a stredných otáčkach sa udiali zmeny v hlave valca. Modernizáciu zaznamenala aj prevodovka, od ktorej si v Honde sľubujú ľahšie a presnejšie kvaltovanie. Ostatné zmeny sú viac kozmetického typu: nový dizajn a polepy, kryt kotúča a jeho tvar, čierne kolesá a ušetrenie zopár gramov na ostatných komponentoch.
![]() |
CRF 250R v akcii |
Značka z krajiny troch koruniek predstavila nové modely už koncom minulého roka. V skratke sme už o novom modeli písali, tak sa teraz poďme na toto enduro pozrieť trošku detailnejšie.
![]() |
Husaberg prišiel pravdepodobne s najvýraznejšou zmenou v enduro svete za ostatný rok. Nový jednovalec s SOHC rozvodom má valec naklonený nezvyčajne smerom dopredu o 70°. Konštruktéri sa držali niečoho v zmysle „všetko prebytočné musí ísť preč“ a preto tu máme veľmi kompaktnú stavbu oboch agregátov s objemami 449,3 ccm a 565,5 ccm. O centralizácii hmotnosti sa už narozprávalo dosť a pokračujem v tom aj teraz. Hlavným zlepšením je posunutie kľukovej hriadele o 10 cm nahor a o 16 cm dozadu. Tým sa dostala do blízkosti celkového ťažiska stroja a u tohto rotujúceho prvku to je o to dôležitejšie. Už len ako čerešnička na torte je priblíženie šesťstupňovej prevodovky k ťažisku. Len pre zaujímavosť, váhový rozdiel medzi 450tkou a 570 je iba 0,5 kila.
![]() |
To, že je valec naklonený, ovplyvnilo aj umiestnenie airboxu, ktorý sa momentálne nachádza hneď za otvorom palivovej nádrže. Týmto konštruktéri dosiahli to, že palivová zmes akoby prepadala voľným pádom cez valec. O plnenie palivom sa stará elektronické vstrekovanie Keihin. Z ďalších zaujímavostí stojí za zmienku to, že na stroji je k dispozícii iba elektrický štartér. V Husabergu to s tými zbytočnosťami a hmotnosťou myslia seriózne a vážne – kickštartér bol priťažký.
![]() |
Oba modely majú rovnaký rám aj komponenty. Rám je vyrobený z chrómmolybdénových trubiek a špecialitkou je podsedlová časť vyrobená z plastu. Aj tu sa zhadzoval každý prebytočný gram. O spolupráci KTM a Husabergu sa vie už hodnú chvíľu, takže použité komponenty značky WP nie sú prekvapením.
Taliansky výrobca prezentoval tento rok viacero upravených modelov aj v motokrosovom aj v endurovom sektore. Hodíme očkom na každý z nich aspoň zľahka.
Nová dvojtaktná osminka má byť voľbou mladých jazdcov, ktorí pomýšľajú na vstup do svetového motokrosu. Rám vychádza zo štvortaktných modelov a mal byť ľahší a ovládateľnejší vďaka použitým rôzne profilovaným trubkám. Za zmienku stojí aj použitý tzv. Soft Damp systém odpruženia zadnej kývačky, ktorý zabezpečuje menšie namáhanie rámu a menšie výkyvy reťaze, čo v konečnom dôsledku zlepšuje trakciu stroja.
![]() |
Štvortaktnou voľbou v motokrose je nová ľahká 250-ka. Konštruktéri vychvaľujú zníženie hmotnosti motora na 22 kg, ktorá by mala byť najnižšou vo svojej kategórii. V porovnaní s modelovou radou z roku 2008 je motor zmenšený vo všetkých rozmeroch cca o 13% a taktiež ako u Husabergu sa hmotnosť centralizuje ako sa dá. Keď postavíme túto ľahkú cicu na váhu, ručička za zastaví na 92 kilogramoch suchej hmotnosti. Stroj je vybavený komponentmi z dielne Marzocchi (vpredu) a Sachs (vzadu).
![]() |
WR 300-vka prišla na svet najprv pomocou transformačného kitu z WR 250-ky. Teraz patrí pevne do portfólia enduro modelov a je replikou Seb Gillauma zo svetovej triedy E3. Objem 293,1 kubíkov bol dosiahnutý zväčšením vŕtania na súčasnú hodnotu 72 mm. Zmeny sa dotkli aj výfukových ventilov, hlavy valca a výfukovej sústavy. Ostatné zmeny sa týkajú celej endurovej rady: nové brzdové kotúče, nové nastavenia podvozkových komponentov a zopár ďalších detailov.
Posledná novinka zo stajne Husky je orientovaná skôr na bežných užívateľov ako na svetové šampionáty. Model TE 310 má ľahší, spevnený rám a jazdcovi dodáva viac istoty. Motor má pôvod v štvortaktnej 250-ke s tým, že je orientovaný viac na dlhodobejšie používanie. Nasvedčuje tomu použitie oceľových ventilov a iných častí motora, ktoré nešetria gramy, ale jazdcovu peňaženku. Čo sa týka komponentov, tie sú orientované viac na pohodlie. Treba to síce brať s dávkou rezervy, ale omáčku tiež nečakajme. Vylepšenia sa ďalej týkajú drobností: digitálny displej s lepšou čitateľnosťou, lepší svetlomet, atď.
Po minuloročnom predstavení malého Nindžátka 250R sa Kawasaki dala na off-roadovú záležitosť pre mladých začínajúcich jazdcov, prípadne terénnejšie založené nežné pohlavie. Na druhej strane výkon 16 kW pri 7500 otáčkach a krútiaci moment 20,5 Nm v techničáku nie je málo ani do mesta, alebo na jednoduché vozenie po poľných cestách.
![]() |
Keď zoberieme do úvahy, že štvrťlitrová KLX je postavená na podvozkovom základe endura KLX 300R, potom možno jazdenie nezostane len na poľných cestičkách. Ľahký pevný rám vpredu dopĺňa 43 mm USD vidlica a zadný centrál používa na tlmenie vzduch. Vodou chladený motor s rozvodom DOHC má objem 249 kubíkov a na rozdiel od ostrého endura sa štartuje elektricky.
![]() |
Medzi ďalšie plusy malého endurka patrí šesťstupňová prevodovka, pohotová hmotnosť 138 kg a cena, ktorá je na Slovensku stanovená na 4565 €. V každom prípade ide o zaujímavý model a konkurenciu pre Yamahu WR250R.
KTM sa tentokrát s novinkami poponáhľala a možnosť otestovať si modely na rok 2009 sme mali už skoro v polovici minulého roka spolu s Taddym Blazusziakom. Všetko potrebné nájdete v nasledujúcom článku: Vyskúšali sme KTM off-road modely 2009 už na trati!
Minulý rok prišla Yamaha s modelovou radou s objemom motora 250 kubíkov a vyzerá to, že celkom úspešne zaplnila medzeru, ktorá na trhu vznikla. Išlo o nenáročné motorky na každý deň, ktoré neohurovali výkonom a geniálnymi jazdnými vlastnosťami, ale obyčajný človek viac ku šťastiu nepotrebuje.
![]() |
Tento rok je situácia iná a trh so 125-kami u nás už tiež nie je najmenší. Yamaha vyrobila veľmi podobné modely, aké už má vo svojej ponuke, no rozdiely samozrejme existujú – zatiaľ čo nižšia rada XT (125R/X) disponuje vzduchom chladeným motorom s výkonom približne 10 koní, nové WRky majú maximálny povolený výkon v danej triede 15 koní, ktorý je produkovaný vodníkom.
![]() |
Už pri prvom pohľade na motorku je jasné, že WRka sa cíti na viac. Do terénu jej k tomu pomáha vpredu 21" koleso a vzadu poctivá endurová 18-tka. Sériové obutie je volené viac univerzálne, ale vzhľadom na rozmery kolies je možné vybrať originálne krosové alebo endurové obutie a nie nejaké „dual-purpose“.
![]() |
Na krotenie malej šelmičky použili Japonci wave kotúče s priemerom 240 mm vpredu a 220 mm vzadu. S off-roadovým nasadením sa počíta asi dosť vážne – výška sedla je 930 mm a riadidlá sú umiestnené tak, aby jazda v stupačkách nebola problémom. Uvidíme, akú cenovú politiku zvolí Yamaha na Slovensku. Dúfajme, že to nebude ako s WR 250-kami, ktoré vďaka svojej cene určite nešli na odbyt ako teplé rožky.
Na záver dopĺňam informácie o motorke, ktorá bola predstavená ešte v roku 2007 na milánskej výstave EICMA, ale nebola v predajniach počas celého roka. BMW ju poskytlo továrenským jazdcom a poriadne preverilo v súťažiach, akými sú svetový šampionát v endure alebo Šesťdenná, ale aj v extrémnejších podmienkach na Erzberg rodeu, či na RedBull Romaniacs. Podľa výsledkov sa nemajú bavori za čo hanbiť.
Najzaujímavejším prvkom stroja je umiestnenie vývodového kolieska, ktoré sa nachádza v osi čapu zadnej kývačky a nedochádza tak k rozhádzaniu reťaze počas pérovania. Z ostatných detailov stojí za zmienku umiestnenie nádrže pod sedlom pre zníženie ťažiska, podvozok je vybavený vidlicou Marzocchi a vzadu sa o pruženie stará švédsky Ohlins s prepákovaním. Motor má papierový výkon 52 koní a krútiaci moment 43 Nm pri 6500 otáčkach. Homologizovaná verzia poskytuje cca 40 koní a dá sa uzavrieť aj na 25 kW pre potreby mladších kvôli vodičskému preukazu.
Pridané dňa: 24.01.2009 Autor: Cacao