http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 2

[Testy a predstavenia - Doplnky]

Počas dovolenky v Nórsku som sa podujal na krátky testík štyroch navigácii od Garminu. V tejto časti sa pozrieme na GPSmaps 62ST a Montana 600 Moto.

Prvý diel testu:

03.10.2013 - zooo Čitatelia: 14510 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Doplnky]

-

Garmin 4x inak (Zumo 660, Zumo 350, Montana 600 Moto, GPSmaps 62ST) - Krátky užívavateľský test, časť 1

Počas dovolenky v Nórsku som sa podujal na krátky testík štyroch navigácii od Garminu.

 

GPSmap 62 ST

Táto navigácia mala byť v teste viac-menej iba do počtu. Auto navigácia rozhodne nie je jej primárnou funkciou a je to úplne iný prístroj ako všetky ostatné testované navigácie. Nemá dotykový displej, hlasovú navigáciu ani aktívny držiak. Napriek tomu si 62ka poradí s každou úlohou.

 GPSmap 62 ST
GPSmap 62 ST

Vyhotovenie

Skôr ako motonavigáciu pripomína starší mobil. Dnes možno o nej povedať, že má drobný displej, trčiacu anténu a nemoderné tlačidlá. Avšak pogumované a robustné telo sa pohodlne drží a ľahko sa schová vo vrecku. Anténa typu Quad Helix by mala zabezpečiť vysokú presnosť a rýchlosť pri určení polohy aj v nepriaznivom teréne (medzi budovami, v lese a pod.). Uhlopriečka displeja má 2.6 palca a dnes už väčšina mobilných telefónov disponuje väčším displejom. Ešte horšie je to z rozlíšením, ktoré je len 160x 240 bodov. Nemá žiadne napájacie konektory a preto nie je k nemu dostupný žiadny aktívny držiak. V krabici nájdeme len pútko na ruku, pričom pri ostatných testovaných navigáciách bol v balení aj držiak na motorku. Vnútorná pamäť dostupná pre užívateľa je len 500MB, keďže v pamäti je už predinštalovaná topomapa Európy. Našťastie, rozšíriť sa dá pomocou pamäťovej karty. Napájanie zabezpečujú 2 batérie AA. Existuje viacero modifikácii s fotoaparátom, s/bez topomapy Európy alebo slotu na pamäťové karty.

Menu

Menu je strašne obsiahle, 62ka nie je zďaleka len jednoúčelová navigácia. Napriek tomu, že v menu je milión funkcií a nastavení, dá sa v ňom rýchlo zorientovať. Celé menu ešte dá prispôsobiť podľa predstáv užívateľa (usporiadanie, počet ikoniek na obrazovku atď.). Navyše sa tieto a aj ďalšie nastavenia sa dajú uložiť ako samostatné profily. Takže po prepnutí profilu sa zmení celé menu, spôsob výpočtu trasy, zobrazované údaje pri navigácii atď. Toto prispôsobenie ma úplne fascinovalo, pretože celé menu som si mohol prispôsobiť pre každý typ použitia zvlášť a potom jednoducho prepínať, čiže mód pre cyklistiku, pešiu turistiku, moto navigáciu, navigáciu v aute atď. Jediná chybička krásy bolo skracovanie popisov. Viacslovné popisy boli skrátené, aby sa zmestili na displej a niekedy som musel riadne ponamáhať mozgové závity, aby som tie skratky rozlúštil. Počas navigácie sa dajú na displeji zobrazovať všetky možné údaje o vzdialenosti, čase, smere atď. Nastaviť sa dajú 0 až 4 polia s údajmi.

 Obrazovky
Obrazovky

Navigácia

62ka dokáže navigovať niekoľkými spôsobmi. Štandardný autorouting, pešia chôdza, priama navigácia, lodna či cyklo navigácia. Autorouting ma zaujímal najviac. Ako sa dá s tak malým displejom a bez hlasových povelov navigovať? Musím uznať, že sa s tým v Garmine pohrali. Pri navigácii sa na dipleji zobrazujú informácie ako čísla ciest, označenia medzinárodných trás či smerov ako sú na smerových tabuliach. V Nórsku, kde boli cesty veľmi dobre značené, bola navigácia úplne bezproblémová. Občas som mal pocit, že niekto tu trasu prešiel a presne opisoval značky po trase. To čo som mal na displeji sa o chvíľu objavilo na návesti po trase a presne som vedel kde odbočiť.
Pešia navigácia - turistiku sme spolu síce neabsolvovali ale zato sme sa vybrali na prechádzku po Osle a Mníchove. Tu je obrovská výhoda, že zariadenie je menšie a malý displej vôbec nevadí. Navigovať dokázalo tak, ako je to pre chodca výhodné. Žiadne nezmyslené obchádzky cez jednosmerky ako by navigovala cestná navigácia. Priama navigácia je o tom, že zadáte bod, kam sa chcete dostať a displej ukazuje len smer a vzdialenosť k bodu. Toto je dobre použiteľné pri navigačných pretekoch či offroad potulkách. Navigácia bude ukazovať len smer a vzdialenosť k cieľu a cestu si už musí nájsť človek sám.

Ďalšie funkcie

62 je univerzálny vojak, ktorý okrem GPS prijímača má barometrický výškomer (podstatne presnejší ako údaj z GPS signálu), trojosí kompas a možnosť použiť ANT príslušenstvo. Takto máte navigáciu na vysokohorskú túru, loď, motorku, rally navigáciu, cyklopočítač a navigátora do mesta v jednom. Lodná navigácia asi nebude hojne využívaná, zato po doplnení o ATN príslušenstvo sa z nej stáva vysoko sofistikovaný cyklopočítač. Zvládne zobrazovať srdcovú frekvenciu, kadenciu šliapania, nadmorskú výšku, teplotu a všetky tie štandardné údaje z GPS.

 Duralový držiak od Jaštericu
Duralový držiak od Jaštericu

Skúsenosti

GPSmap 62 som zaradil do testu aj preto, že som stále veril, že to s tým nedotykovým displejom pekne natrie ostaným navigáciám. Po vybalení z krabice nadšenie trochu opadlo. Jednak pre nízke rozlíšenie displeja a jednak preto, že očakávania boli oveľa vyššie ako realita. V celkovom hodnotení by som ho jeho displej zaradil ako druhý najlepší, čo sa týka čitateľnosti na slnku. Subjektívne bola Montana na tom o kúsok lepšie (za tmy sa mi zase zdalo lepšie čitateľný displej Zuma 350 a 660). Malý displej a hrubý raster však spôsobili ďalší problém. Drobnejšie nápisy na mape sú zle čitateľné a navigačná čiara bola tak hrubá, že občas prekrývala aj niektoré objekty pri ceste (odpočívadlo, pumpa).

Ďalším mínusom je chýbajúci aktívny držiak. Aj keď batérie vydržali cca 14 hodín navigovať, po čase ich bolo potrebné vymeniť. Mimo mesta bola navigácia bez problémov, odbočky boli výborne značené, aj keď zo začiatku som mal trochu problém niektorým skratkám rozumieť. Keďže displej je malý, sú dosť využívané a človek musí chvíľu rozmýšľať, čo to znamená. V meste bolo potrebné častejšie pozerať na displej. Karta sa však obrátila, keď sme sa v meste pohybovali pešo. Na mape boli obchody, bankomaty a zastávky MHD. Presnosť navigácie bola ukážková a odnavigovanie na presnú adresu bolo vždy na jednotku. Celkom šikovná funkcia je barometrický výškomer. Ten sa dá použiť na predpoveď počasia ale mňa skôr zajímala nadmorská výška pri horských prechodoch. Tento výškomer bol podstatne presnejší ako vypočítaná nadmorská výška z gps signálu na Zumo 660. Ta lietala aj na rovnej ceste 10 metrov hore dole, zatiaľ čo barometricky výškomer pekne kopíroval terén. Výdrž na 2 tužkové batérie pri zapnutom šetriacom móde a vypnutom podsvietení bola cca 14 hodín. Po vypnutí šetriaceho módu bol zariadenie podstatne živšie.

 Porovnanie s Montanou
Porovnanie s Montanou

Silné stránky

Robustné vyhotovenie, množstvo funkcií a rôzne módy navigácie robia z GPSmap 62 skutočne šikovného pomocníka. Ako sa hovorí, malý ale šikovný. A pri pešej turistike či na bicykli sú malé rozmery skôr výhodou. A aby som nezabudol, GPSmap 62 podporuje satelitné mapy od Garminu tzv. Birdseye. Pomocou programu Basecamp sa dajú pohodnlné stiahnuť do zariadenia. Stačí pripojiť zariadenie k PC, označiť oblasť a odoslať do zariadenia. Táto služba je spoplatnená ako ročné predplatné. Suma však je viac než prijateľná.

A ešte prirovnanie k motorke. Je to také malé ľahké enduro. Napríklad taká KTM 350 EXC. Šikovné do mesta, perfektné do terénu a ani kratší výlet nie je problém. Na dlhšie túry sa však nájdu aj vhodnejšie stroje.

Plusy a mínusy

rôzne spôsoby navigácie, editovateľné menu, výdrž na batérie nízke rozlíšenie displeja, chýba aktívna kolíska

Montana 600

Takže sme tu mali multitalent v podobe GPSmap 62 a skvelú navigáciu Zumo na ceste. A čo vznikne skrížením oboch? Garmin Montana, ktorá ponúka to najlepšie z oboch a k tomu ešte skvelý displej.

 Montana 600
Montana 600

Vyhotovenie

Montana je turisticky orientovaná navigácia. Oproti Zumo 350/660 má menší 4 palcový displej zapustený v tele s rozlíšením 272 x 480 bodov. Telo je pogumované a vodotesné (spĺňa normu IPX7). Na hornej hrane (aj keď tu ťažko hovoriť, čo je horná hrana) je jediné tlačidlo na zapnutie a vypnutie. Napájané je buď 3x AAA batériami alebo dodávaným LiIon akumulátorom. Montana je vybavená 3GB vnútornej pamäte, slotom na MicroSD kartu a 4 konektormi. Audio 3,5mm jack, mini usb na pripojenie k PC, konektor na externú anténu a kontakty na spojenie s aktívnym držiakom. Displej je lesklý a dotykový, čo vo mne vôbec nevzbudzovalo dôveru. Opak je však pravdou, skvelú čitateľnosť na priamom slnku aj pri vypnutom podsvietení má na svedomí displej s reflexnou vrstvou. V podstate čím viac okolitého svetla, tým menej je potrebné podsvietenie. Ovládanie šlo hladko aj v rukaviciach.

Menu

Tak ako 62ka, aj Montana má menu, ktoré sa dá prispôsobiť. Vytiahnuť najpoužívanejšie funkcie nahor a schovať tie nepotrebné. Samozrejme sa nastavenia dajú uložiť pre každý profil zvlášť, takže menu môže vyzerať inak v turistickom móde a inak pri navigácii v aute. Do obrazovky hlavného menu je možné doplniť niektorý z ovládacích panelov napr. stopky, kompas, barometer, dátové polia, atď. Zvlášť sa dá nastaviť ovládací panel aj pre mapu resp. navigáciu a na obrazovke pre nastavenie podsvietenia. V menu sa dá veľmi rýchlo zorientovať a zvyknúť si naň. Navyše ikonky môžete rôzne usporiadať či schovať. Drobnú výčitku mám len ku kategóriám POI, kde rozdelenie je horšie ako pri Zumo 350/660. Výborne je však spracované zobrazovanie údajov pri navigácii. Na vyber je viacero rôznych panelov, ktoré sa dajú schovať a zase vytiahnuť pohybom po displeji. Z údajov sa dá zobraziť všetko to, čo aj pri 62. Číže okrem štandardných údajov o čase, rýchlosti a vzdialenosti aj informácie z barometrického výškomera, kompasu a ATN príslušenstva. Zobraziť sa dá aj klasický trasový počítač ako pri ostatných zariadeniach.

 Obrazovka s údajmi
Obrazovka s údajmi

Ďalšie funkcie

Okrem samotného GPS modulu je Montana vybavená aj spomínaním barometrickým výškomerom a 3D kompasom. Výškomer sa dá využiť nielen na zaznamenanie výškového profilu trasy ale poslúži aj pri predpovedi počasia, kedy zmena tlaku pri konštantnej nadmorskej výške naznačí, ako sa bude počasie meniť. Podobne ako pri 62ke sa dá použiť bezdrôtové príslušenstvo na bicykel, meranie tepu a teplomer. Ešte spomeniem prehliadač obrázkov a vo verzii 650 aj digitálny fotoaparát. Chýba však BT modul, reproduktor a prehrávač mp3.

Navigácia

Najdôležitejšia funkcia je však navigovanie. A pre Montanu platí asi všetko čo aj pre GPSmap 62. K dispozícii sú rôzne módy od pešej turistiky, cez jazdu autom až po lodnú navigáciu. Sú to rovnako zamerané navigácie iba v rozdielnom prevedení - hardware. Spomeniem len hlavné rozdiely. Montana má aj hlasovú navigáciu. Reproduktor resp. interkom treba pripojiť káblom. Vďaka väčšiemu displeju nemá také nedostatky pri navigácii ako spomínaná 62. Navyše sa dá natočiť na výšku aj na šírku. V pohode sa na displej zmestí panel s údajom o zmene smeru jazdy a panel s voliteľnými údajmi. A stále ostáva dosť miesta na zobrazenie mapy. V baleni moto pack bola aj aktívna kolíska, držiak na motorku a cestná mapa CN.

 Navigacia
Navigacia

Skúsenosti

Na samotné zoznámenie resp. vyskúšanie som mal iba pár dní (kým sa nedopatrením nerozbil displej) a preto to trochu skrátim. Prvá vec, pre ktorú som si Montanu rýchlo obľúbil hneď bol perfektný displej. Zo začiatku sme išli veľa kilometrov po nudnej diaľnici, tak som začal do nej sem tam ťukať. Prepínal som trasový počítač s mapou, menil zobrazované údaje atď. Vtedy som si uvedomil, že to ovládanie je rýchle a jednoduché. Všetko išlo na pár klikov a aj vyklikať prejazd cez Prahu na D8 bola malina. Okrem klasickej cestnej mapy si Montana poradí aj s topomapami a Birdseye (satelitné mapy). Celkovo zanechala Montana skvelý dojem a po návrate to bol adept na novú navigáciu.

 Porovnanie s Zumo 350
Porovnanie s Zumo 350

Silné stránky

Jeden bod dávam Montane za displej, druhý za ovládanie a tretí za presné mapy. Niekedy som bol prekvapený z toho, s akou presnosťou boli zakreslené všelijaké poľné cesty. Jeden mínusový bod dávam za to, že jej chýba BT alebo aspoň vstavaný reproduktor. Druhý za to, že praskol displej. Čo však nie je ani tak chyba zariadenia, ako moja :-)

Pre mňa Montana 600 = cestovné enduro. Povedzme taká Yamaha Tenere 660.

Plusy a mínusy

skvelý displej, editovateľné menu, rôzne mody navigácie, chýba BT a reproduktor

Dostali sme sa na záver testu. Nedá mi nespomenúť ešte pár skúsenosti s aktualízáciou a plánovaním. Na svoje PC som nainštaloval Garmin express a Base Camp. S Expresom sa dá celkom pohodlne aktualizovat firmware a mapové podklady (samozrejme za predpokladu, že máte aktualizáciu zakúpenú). Pokiaľ sa podarilo Windowsom detekovať zariadenie, s aktualizáciou firmware nebol problém žiaden. Firmware býva len niekoľko megabajtov veľký a rýchlo sa naištaloval resp. aktualizoval na všetkých štyroch zariadeniach. Je dobré, že výrobca pracuje na FW aj pre staršie zariadenia. Naproti tomu je aktualizácia máp trochu dlhší proces. Stiahnut vyše 4 GB dát a naištalovať ich do zariadenia je otázka pár hodín. Najlepsšie dať inštalovať cez noc a modliť sa aby do rána nezamrzol počítač, nevypadol internet a tak. Proces nie je nijako náročný no nie vždy sa to podarilo a potom bolo treba celú tortúru podstúpiť znovu. Nič zábavné. S Expresom sa ešte dá nainštalovať mapa priamo do PC. Takže pri plánovaní trasy v Basecampe netreba mať pripojenú navigáciu cez USB kábel. Expres má ešte niekoľko ďalších funkcii. Vie zálohovať a obnoviť uložene body a cesty, inštalovať doplnky ako sú hlasy, ikonky vozidla, zobrazť info o zariadení a upozorní na dostupné aktualizácie. Uvítal by som, ak by sa v Expresse dala pri aktualizácii mapy vybrať, ktorú časť mapy nainštalovať. Zatiaľ som to riešil pomocou Basecampu.

 Basecamp
Basecamp

Ďalší program na prácu s navigáciou je spomínaný Basecamp. Ten je už podstatne zložitejší ako Express. Jeho primárna funkcia je plánovanie trás. V tomto je úplne perfektný a popis všetkých fukncií by stačil na takú menšiu brožúrku určite. Začnem najpodstatnejším - plánovanie trasy. Pre auto a moto routing sa dajú nastaviť priemerné rychlosti na každý typ ciest (okrem nespevnenej), ktoré by sa potom mali zohľadniť pri výpočte trasy. Ďalej minimalizovanie stúpania, čo je zaujímavé napr. pri cyklistike. Nastavenia pre výpočet trasy sú ukložené do jednotlivých profilov pre jednoduhšie plánovanie. K trase vygeneruje basecamp podrobné informácie o vzdialenosti, čase, prejazdových bodoch, komplet itinerár, graf s prevýšením (záleží od mapy) a ešte sa dajú uložit k trase poznámky. Ďalšou fíčurou sú tzv. adventures. To je akýsi mix trasy s doplňujćimi informáciami, fotkami a videom. Šikovný spósob ako nazdieľať peknú trasu aj s fotkami a popisom. A ešte jedna funkcia ktorá určite stojí za pozornosť je BirdsEye, ciže satelitné snímky, ktoré sa dajú exportovať do turistických navigácii ako je Montana či GPSmap. Zumo však tento typ máp nepodporuje.

 Ukážka Birdeyes
Ukážka Birdeyes

Postup na ich import je celkom jednoduchý, pripojiť zariadenie, označiť oblasť, zvoliť priblíženie a odoslať do zariadenia. Tieto satelitné mapy sú licencované ako ročné predplatné. Sťahovanie už potom nie je nijako limitované. V jednej z posledných verzií pribudol teraz populárny cloud, do ktorého sa dajú uložiť všetky trasy, záznamy trás a body (adventure nie sú podporované). Aktuálne je k dispozícii 150MB, čo určite stačí na pekných pár trás. Suma sumárum, basecamp je pokročilý nástroj na plánovanie trás a prakticky celú cestu na sever až po Nordkapp sme mali naplánovanú vopred. Mimo hlavných trás po úžasných cestičkách. Nájsť na internete tie najlepšie cesty na motorku a potom naplánovať trasy trvalo asi 2 týždne. Každopádne sa oplatilo.

Zhodnotenie

Keby som mal zhodnotiť všetky 4 navigácie a vybrať víťaza, tak s tou druhou časťou by som mal problém. Zhodnotiť sa dajú jednoducho - výborné mapové podkladny, kvalitné prevedenie a skvelá podpora od výrobcu (aktualizácie, dodávaný software). Pre mňa bola naj Montana. Take cestovné enduro. Nestratí sa ani v meste , ani na diaľnici, ani v lese. Skvely displej, editovateľné menu, použiteľnosť viacero druhov máp, to je to s čím som bol nadmieru spokojný. Niekomu by však mohol chýbať vačší displej či BT. Každému bude vyhovovať niečo iné, záleží na osobných preferenciách a potrebách.

A čo ďalej?

Kým som spracoval tento článok, Garmin medzičasom vydal novú navigáciu Zumo 390LM. Zumo 350 a 390 sa líšia iba v niekoľkých vlastnostiach. 390 na BT s možnosťou pripojenia telefónu, pribudol výpočtou trasy po kľukatých cestách a podporuje bezdrôtové príslušenstvo ako sú tlakové senzory na kolesách.

No a čoskoro by sa mala dostať do predaja aj nová Monterra ako nástupca Montany. O Monterre sú zatiaľ iba oficiálne informácie od výrobcu, kedže sa zatiaľ nepredáva. Papierovo by malo ísť o najnadupanejšiu navigáciu. Na americkej stránke výrobcu sa píše o podpore GPS aj Glonass. Ďalej sa spomína kompas, barometrický výškomer, wifi, BT, 8MP fotoaparát, FM rádio, atď. Monterra navyše pobeži na operačnom systéme Android a umožní doinštalovanie ďalších aplikácii z Google play.

 Očakávaná novinka od Garminu - Monterra
Očakávaná novinka od Garminu - Monterra

Toto boli novinky na záver. Ďakujem, že ste to dočítali až sem :-)

Pridané dňa: 11.11.2013 Autor: zooo

http://motoride.sk