http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Triumph Thunderbird 1600 - Chuligán po päťdesiatke alebo Hasta la vista bejby

[Testy a predstavenia - Test]

Keby sa točil Terminátor 2 v 21. storočí a nebodaj v Anglicku, Arnie by určite jazdil na Thunderbirdovi. Majestátny, mohutný, silný, precízne skonštruovaný a s veľkými “guľami”. Zároveň je zaujímavé sledovať, ako sa kultúra a temperament národa vie premietnuť do techniky, ktorú vyrába.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Jednoduchá a svalnatá elegancia

T-Bird 1600 bol verejnosti predstavený v roku 2009 a hneď v tom istom, ako aj v nasledujúcom roku vyhral prestížne ocenenie cruiser roka podľa časáku Cycle World. Kto by náhodou nevedel - je to americký magazín, čo hovorí za veľa. Tento cruiser bol tak trochu na americký trh aj mierený. Samotný dizajn má na starosti kalifornský dizajnér Tim Prentice, ktorý sa podieľal na vzhľade takých zaujímavých mašín ako Honda Rune a VTX, Triumph Rocket III alebo aj Yamaha Road Star. Cieľom bolo využiť Timove cruiserácke zanietenie ako aj znalosť US trhu pre ľahší vstup Téčka na americký trh, kde medzi cruisermi dominuje H-D.

Aj keď sa vo svete chrómu a nadmerných hmotností neorientujem tak dobre ako náš bývalý redaktor Enem, musím uznať, že sa to podarilo. Puristické poňatie tohto štýlu, masívna stavba, čisté línie bez zbytočných “cingrlátok“ tak trochu pripomínajú H-D Dyna Super Glide. Triumph si však zároveň ponechal svoju tvár – ako pohonnú jednotku nepoužil skoro “povinný” V-twin, ale dvojvál radový a to priam najväčší, s objemom 1597 ccm.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Mašina je už na prvý pohľad kus poriadneho “železa”, tu sa na diéty nehralo (pohotovostná hmotnosť 339 kg). Všetko je tu tak nejako väčšie, „Árniofské”. Počnúc motorom, cez veľký vertikálny kvapalinový chladič, 19” predné koleso, rozmerné a pohodlné jazdcove sedlo a dlhé laufy, až po 200 mm širokú zadnú Metzelerku. K tomu veľa chrómu, krásne päťlúčové disky a elegantné čierne lakovanie – čo viac si pri cruisri priať? Klasika na snívanie! Jedinú výtku k dizajnu by som mal ohľadom veľkosti predného svetla - je skrátka malé a pôsobí disproporčne, ako hlávka detí alkoholikov. A ak by som mal byť úplný detailista, zadné koleso by som viac zapustil do blatníka, ktorý sa mi zdá trošku “krosovo” vysoko.

042 Triumph Thunderbird 1600
045 Triumph Thunderbird 1600
038 Triumph Thunderbird 1600
046 Triumph Thunderbird 1600

Pri bližšej obhliadke náročný motorkár ocení vysokú kvalitu spracovania, cit pre detail (napr. mnohé dielce sú označené značkou Triumph), solídnosť materiálov a jednoduchú eleganciu. Dizajn je skôr konzervatívnejší. Angličan sa nezaprie.

035 Triumph Thunderbird 1600
037 Triumph Thunderbird 1600

Kultúra pretavená do stroja

Do testu sme Birda dostali v neskorú jeseň, pár týždňov po testovanej MG Californii a keďže je to prakticky rovnaká kategória, občas sa priamemu porovnaniu nevyhnem. Dokonca som sa na oboch vozil aj v jeden deň a preto boli rozdiely v poňatí tej istej triedy mašín neprehliadnuteľné. Talian sa vyjašil na dizajne, mal športovejší motor hladný po otáčkach a rád sa vrhal do zákrut. Ukecane vibroval a bol celkovo drzejší. Naproti tomu Brit vyzerá uhladenejšie, má prebytok sily, ale nepotreboval to hneď vykričať a správal sa síce drsne, ale kultivovane. Fakt mi to pripomenulo starého chuligána – každý vie, že zabíja aj pohľadom, ale vedomý si svojej sily, odrastený od pubertálnej roztopaše, si nemusí nič dokazovať. Ale pekne po poriadku.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Pri prvom osedlaní tohto oceľového vtáka ma oblial pocit že rešpekt. Predsa len jedna šestka a cez tri metráky váhy verzus mojich chabých 80 kg... Váhu je samozrejme cítiť, ale nízko posadené sedlo (700 mm) a celkovo nízke ťažisko umožňuje mašinu nohami pevne stabilizovať. Prdel som si rozvalil na priestrannom kresielku, ruky aj nohy predkopnuté mierne dopredu, radím za jedna. Už tu je cítiť precíznosť – jednotka klapne, ale ide zaradiť hladko, no a ostatne prevody už idú ľahučko, s presne vymedzenými krátkymi dráhami. Falošný neutrál tu nehrozí.

Rozbeh je vďaka mamutiemu krútiaku (145 Nm už pri 2750 otáčkach)možný doslova bez plynu. Keďže tu sa s elektronickými “fičurami” ala kontrola trakcie neoperovalo a v deň D bolo tak 10 stupňov, idem na plyn zľahka. Klišé o tom, ako je hmotnosť centralizovaná a ako sa pri jazde stráca vynechám, ale to, ako sa na svoju triedu motorka ľahko ovláda, spomenúť musím. Skutočne, ani mesto jej nerobí problém, naopak užívam si pozornosť, autá ma vďaka rozmerom a zvukovému prejavu rešpektujú. A ten zvuk! Samozrejme je utlmený, ale niekde je tam počuť mix amerických “muscle cars” a drapľavého V-twinu. Zimomriavky – ale ako je to možné, keď ide o radový motor? V motore bol pre vyšší krútiak od najnižších otáčok aj pre žiaduci zvukový prejav použitý 270-stupňový uhol kľukového hriadeľa. S laďákmi to musia byť orgie!

Jazda mestom je pre mňa nutným zlom na hocijakej mašine, nie to ešte na takom tanku, ale na Téčku sa dá pretrpieť. Vystačím si tu s prvým a tretím prevodom a otáčky nie je potreba zdvíhať nad 2500 – skoro ako moja 2-litrová Mazda . Nie je to žiaden pracant, nemá odkladacie priestory, rozmery a ľahkosť bicykla, ale nie je tak ťažkopádny ako sa zdá a mestom prejdete bez problémov. Dokonca vďaka dvojitému vyvažovaciemu hriadeľu, ktorý sa nachádza v prednej a zadnej časti valcov, netrpí motorka vibráciami ako pri V-twin cruisroch a teda v spätných zrkadlách aj niečo vidíte.

Bezstarostný cruising

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

No ale poďme pekne von z nasej veľkej dedinky priamo smerom na naše obľúbené Záhorie. Motorku už mám ako tak v rukách, tak sa osmelím trochu viac. Pri prudšom rozbehu kreslíte na asfalt, preťaženie vás slušne zatlačí do sedla (je na to dobre tvarované, takže zadok má oporu a nešmýka sa) a vy sa nestíhate diviť, ako rýchlo s týmto drobčekom “futášite”. Vraj to ide skoro 190 km/h, ja som skúsil 160, ale čuduj sa svete, extra rozkoš som pri tejto rýchlosti nepociťoval. Niežeby to mašine robilo problém, točila pri tom menej ako priemerné benzínové auto a na plyn reagovala tak ako aj pri 120ke, ale nápor vzduchu sa nad 120 rýchlo zvyšoval a keďže Bird nemá žiadnu ochranu, je to otravné. Navyše z motora šla najväčšia radosť do tých 130 km/h. Určite sa netrápil, ale skrátka nemal tú chuť po otáčkach ako napríklad California. Toto je mašina, kde si viete užiť jazdu aj pri civilizovaných rýchlostiach - len si tak vrkať do plynu a “frírajdovať“ si na vlne mohutného krútiaku, kde aj na svižnú jazdu stačí 2 -3000 otáčok.

Výkon sa dávkuje lineárne, má mohutný nástup, vyladené vstrekovanie, takže žiadne šklbanie pri pridaní zo zavretého plynu. Vibrácie sú minimálne a hlavne pozitívne . O prevod výkonu na zadné koleso sa stará bezúdržbový ozubený remeň so zmesou kevlaru, čo je pre Triumph netradičné riešenie. Naposledy ho použili v dvadsiatych rokoch minulého storočia.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Pri skúšaní pružnosti motora premýšľam, ako sa bude tento kolos správať pri svižnejšej, zákrutovej jazde. Prvé zákruty ma utvrdzujú, že sa niet čoho báť a Triumph nekecal, že Thunderbird má vo svojej kategórii nadštandardné, až ojedinele dobré jazdné vlastnosti. Do zákrut ho treba trošku potlačiť silou, predsa len váha a zadná 200ka robia svoje, ale stopu drží pevne a väčšinu času sa chová neutrálne. Nerovnosti žehlí predná nenastaviteľná 47mm vidla a vzadu potom dva pochrómované tlmiče s nastaviteľným predpätím od Showy. A robia to skvele – ako v nejakej prémiovej limuzíne – nekvalitný asfalt filtrujú a zároveň sa pri brzdení motorka neponárala do asfaltu.

028 Triumph Thunderbird 1600
027 Triumph Thunderbird 1600
037 Triumph Thunderbird 1600
038 Triumph Thunderbird 1600

Brzdy sú ďalšia oblasť, ktorú Triumph na tejto mašine ospevuje a veruže právom. Predné štvorpiestiky Nissin sú veľmi príjemne dávkovateľné a s mašinou tohto kalibru si vedia ľahko poradiť. Porovnateľné v tejto kategórii som skúsil len na Californii. Škoda že Triumph neponúka ABS v základnej výbave, pretože prebrzdiť predné koleso na takejto motorke bude ťažko ustojiteľné. Obvykle zadná brzda nie je moc zaujímavá, ale na takejto motorke je takmer rovnocenná prednej a zadný dvojpiestik výdatne napomáha brzdnému účinku.

Krídelká športovej jazde pristrihujú nižšie stúpačky, ktoré sa mi podarilo chytiť aj koncom jesene. Ináč sa dá jazdiť celkom svižne – motor, dvojitý rúrkový chrbticový rám spolu s podvozkom a brzdami nie sú proti.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Pokračovanie článku na ďalšej strane: s Thunderbirdom diaľkam napred, Komu Bird dýcha na chrbát?, I’ll be back!, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Thunderbirdom diaľkam napred

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Ako som už spomínal, táto motorka je skôr o pohodovom cruisovaní. Z takmer stovky originálnych doplnkov si každý vie vtáčika prispôsobiť svojmu vkusu a potrebám. Od osekaného cruisra, až po ovešaného krížnika ciest. Pre skutočné cestovateľské ambície by som začal plexi štítom a bočnými taškami. Taktiež ak chcete zobrať aj ľadvinku a nie je zrovna XS rozmerov, popremýšľať treba aj nad iným sedlom pre spolujazdkyňu. Nie je nepohodlné, ale je menšie a ľadvinka musí byť nalepená na jazdcovi ako kliešť, lebo každé prudšie pridanie ju bude zo sedla strhávať, keďže je rovné a nemá sa kde chytiť. Pre jazdca je sedlo rozmerné, pohodlné a dobre tvarované.

047 Triumph Thunderbird 1600
039 Triumph Thunderbird 1600
026 Triumph Thunderbird 1600
024 Triumph Thunderbird 1600

Pri hltaní kilometrov vám osamelý, ale veľmi vkusný chrómový budík na nádrži toho veľa nepovie, ale aspoň máťe čas relaxovať a vychutnávať si okolitú krajinu. Obsahuje palubný počítač, hodiny, ukazovateľ stavu paliva, analógový otáčkomer a tachometer a samo vypínacie smerovky. Do objemnej, klasicky kvapkovitej nádrži sa zmestí 22 litrov paliva, čo pri mojej priemernej spotrebe 5,9 litra zaručí dojazd cez 300 km. Do tejto spotreby bolo zarátané aj fotenie, takže pri kochačke to pôjde pod 5,5 l, čo je na taký motor a váhu ozaj krásna spotreba. Pri naháňaní po 6500 otáčok spotreba určite vyskočí, ale robiť to na tomto stroji je barbarstvo a hlavne zbytočné, keďže všetko dôležité sa deje do 3500 otáčok.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Komu Bird dýcha na chrbát?

Vysoko objemových cruisroch už nie je ako šafranu a tak o svoje miesto na slnku musí bojovať aj tento prémiový stroj. Prvú konkurenčnú mašinu spomeniem práve Califu, o ktorej si viac môžete prečítať v našom teste. Je však drahšia, vzduchom chladená a viacej výstredná.

Iný neeurópsky konkurent, tento raz spoza veľkej mláky, by mohol byť FLSTF "Fat Boy" od HD. Ide o vzduchom chladený V-twin s objemom až 1690 ccm a s podobným výkonom ako Bird. Táto americká oceľ ponúka okrem iného prestíž a tradíciu. Jej cena začína na 20 820 eur. Ale porovnávať by sa mohol s viacerými modelmi od HD - napríklad s Dyna Super Glide.

Z Japonska tu potom máme Yamahu XV1900A Midnight Star, čo je objemovo väčší, ale parametrovo a váhovo podobný cruiser. Je tiež poháňaný remeňom. Cena je však vyššia – 15 790 eur.

Suzuki má svoje želiezko v ohni v sérii viac orientované na cestovanie. VL 1500BT Intruder je plnohodnotný turistický cruiser a za 12 990 eur disponuje výkonom 79 koní, točákom 131 Nm a chladený je kvapalinou.

Káwa má tiež svojho sloníka, konkrétne VN1700 Classic. Je to tiež muskulatúrny bajk klasického vzhľadu, poháňaný remeňom a plný moderných technológií (ABS, elektro plyn, LED zadné svetlo). S výkonom 74 koní, krútiakom 135 Nm a váhou 349 kg ho môžete mať za 13 495 eur.

I’ll be back!

Toto si asi vravel Thunderbird vždy, keď sa počas jeho dlhej histórie ukončila modelová rada. Posledný T-Bird je najväčší a jeden s najvýkonnejších zo všetkých Hromoftákov. Komu by však ani to nestačilo, dá sa zakúpiť prestavbový kit na objem 1700 ccm, ktorý zvýši aj výkon a krútiaci moment (aj cenu). Alebo rovno verziu Storm s objemom 1700 ccm. Hovorí sa síce, že výkonu nikdy nie je dosť, ale ja som jeho nedostatok skutočne nepociťoval. Thunderbird je motorka dospelá, sebavedomá, napohľad drsná s obrovským krútiakom.

Za akciovú cenu 12 850 eur dostanete prémiovú mašinu, kvalitne postavenú, reprezentatívnu s dostatočnou dávkou chlapáctva. Okrem toho budete mať motorku, ktorá tak trochu klame telom – na pohľad rozvalitá – klasická americká “rovnobežka”, avšak s jazdnými vlastnosťami ľahších mašín z iných kategórii pestrého moto sveta.

Skrátka prémiový cruiser, ktorý nielen že dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí.

 Triumph Thunderbird 1600
Triumph Thunderbird 1600

Plusy, mínusy

dizajn, motor, podvozok, brzdy, spotreba malé svetlo

Video: Triumph Thunderbird 2009 Promo Video

Pozadie / Wallpaper:

012 Triumph Thunderbird 1600
021 Triumph Thunderbird 1600
011 Triumph Thunderbird 1600
019 Triumph Thunderbird 1600
016 Triumph Thunderbird 1600

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Triumph Thunderbird 1600 2014:

Servisný interval 10000 km
Spotreba 5.9 l/100km
Objem nádrže 22 l
Cena motorky s ABS 14.300,- EUR (12.850,-EUR aktuálna akcia)

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR

Foto:
 Triumph Thunderbird 2014 Moto Guzzi California 1400 Custom 2013 Harley-Davidson FLSTF Yamaha XV1900A Midnight Star 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:TriumphMoto GuzziHarley-DavidsonYamaha
Model:ThunderbirdCalifornia 1400 CustomFLSTF "Fat Boy®"XV1900A Midnight Star
Rok:2014201320142014
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:KlasikaKlasikaChopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1699 ccm1380 ccm1690 ccm1854 ccm
Max. výkon:85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot.96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot.90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot.
Max. krútiaci moment:146 Nm / 2750 ot.120 Nm / 2750 ot.132 Nm / 3250 ot.155.1 Nm / 2500 ot.
Kompresný pomer:10,5 : 19.48 : 1
Vŕtanie x Zdvih:103.8 x 94.3 mm104 x 81.2 mm100.0mm x 118.0mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHCDOHCOHV (4V)
Chladenie:kvapalinouvzduchom a olejomvzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:remeňkardanremeň
Zdvih vpredu:120 mm120 mm130 mm
Zdvih vzadu:95 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeňdvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm320 mm298 mm
Pneu vpredu:120/70 R19130/70-1817"/Dunlop® D408F 140130/70R18M/C 63H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, dvojpiestikový strmeňjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:310 mm282 mm320 mm
Pneu vzadu:200/50 R17200/60-1617"/Dunlop® D407 200190/60R17M/C 78H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:313 kg
Hmotnosť s náplňami:339 kg300 kg347 kg
Výška sedla:700 mm720 mm690 mm705 mm
Rázvor:1615 mm1685 mm2.396 mm1715 mm
Dĺžka:2340 mm2445 mm2580 mm
Šírka:880 mm850 mm1095 mm
Výška:1120 mm1181 mm1125 mm
Svetlá výška:151 mm165 mm155 mm
Objem nádrže:22 l20.5 l18.9 l16 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 11/2014: 14,254,- EURCena ku 22.10.2013 - 15.995,- Eur v Akciicena ku 22.10.2013 - 20.820,- EurCena 11/2014: 15,790,- EUR
Foto:
 Triumph Thunderbird 2014 Suzuki Intruder C1500T 2013 Kawasaki VN 1700 Classic 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:TriumphSuzukiKawasaki
Model:ThunderbirdIntruder C1500TVN 1700 Classic
Rok:201420132013
Novinka:NOVINKA 2013
Kategória:KlasikaChopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1699 ccm1462 ccm1700 ccm
Max. výkon:85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot.78.9 k (58.0 kW) / 4 ot.74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot.
Max. krútiaci moment:146 Nm / 2750 ot.131 Nm / 2 ot.135 Nm / 2750 ot.
Kompresný pomer:9,5:19,5:1
Vŕtanie x Zdvih:103.8 x 94.3 mm96 x 101 mm102 x 104 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHCSOHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňkardanremeň
Zdvih vpredu:120 mm130 mm140 mm
Zdvih vzadu:95 mm108 mm80 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovájednokotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm330 mm300 mm
Pneu vpredu:120/70 R19130/80-17130/90B16M/C 67H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:310 mm275 mm300 mm
Pneu vzadu:200/50 R17200/60-16170/70B16M/C 75H
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:339 kg363 kg345 kg
Výška sedla:700 mm720 mm720 mm
Rázvor:1615 mm1675 mm1665 mm
Dĺžka:2340 mm2570 mm2500 mm
Šírka:880 mm990 mm1025 mm
Výška:1120 mm1440 mm1155 mm
Svetlá výška:151 mm140 mm130 mm
Objem nádrže:22 l18 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 11/2014: 14,254,- EURCena 05/2013: 12 990,-€

Pridané dňa: 31.03.2014 Autor: matox

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk