[Testy a predstavenia - Test]
Keby sa točil Terminátor 2 v 21. storočí a nebodaj v Anglicku, Arnie by určite jazdil na Thunderbirdovi. Majestátny, mohutný, silný, precízne skonštruovaný a s veľkými “guľami”. Zároveň je zaujímavé sledovať, ako sa kultúra a temperament národa vie premietnuť do techniky, ktorú vyrába.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
T-Bird 1600 bol verejnosti predstavený v roku 2009 a hneď v tom istom, ako aj v nasledujúcom roku vyhral prestížne ocenenie cruiser roka podľa časáku Cycle World. Kto by náhodou nevedel - je to americký magazín, čo hovorí za veľa. Tento cruiser bol tak trochu na americký trh aj mierený. Samotný dizajn má na starosti kalifornský dizajnér Tim Prentice, ktorý sa podieľal na vzhľade takých zaujímavých mašín ako Honda Rune a VTX, Triumph Rocket III alebo aj Yamaha Road Star. Cieľom bolo využiť Timove cruiserácke zanietenie ako aj znalosť US trhu pre ľahší vstup Téčka na americký trh, kde medzi cruisermi dominuje H-D.
Aj keď sa vo svete chrómu a nadmerných hmotností neorientujem tak dobre ako náš bývalý redaktor Enem, musím uznať, že sa to podarilo. Puristické poňatie tohto štýlu, masívna stavba, čisté línie bez zbytočných “cingrlátok“ tak trochu pripomínajú H-D Dyna Super Glide. Triumph si však zároveň ponechal svoju tvár – ako pohonnú jednotku nepoužil skoro “povinný” V-twin, ale dvojvál radový a to priam najväčší, s objemom 1597 ccm.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
Mašina je už na prvý pohľad kus poriadneho “železa”, tu sa na diéty nehralo (pohotovostná hmotnosť 339 kg). Všetko je tu tak nejako väčšie, „Árniofské”. Počnúc motorom, cez veľký vertikálny kvapalinový chladič, 19” predné koleso, rozmerné a pohodlné jazdcove sedlo a dlhé laufy, až po 200 mm širokú zadnú Metzelerku. K tomu veľa chrómu, krásne päťlúčové disky a elegantné čierne lakovanie – čo viac si pri cruisri priať? Klasika na snívanie! Jedinú výtku k dizajnu by som mal ohľadom veľkosti predného svetla - je skrátka malé a pôsobí disproporčne, ako hlávka detí alkoholikov. A ak by som mal byť úplný detailista, zadné koleso by som viac zapustil do blatníka, ktorý sa mi zdá trošku “krosovo” vysoko.
Pri bližšej obhliadke náročný motorkár ocení vysokú kvalitu spracovania, cit pre detail (napr. mnohé dielce sú označené značkou Triumph), solídnosť materiálov a jednoduchú eleganciu. Dizajn je skôr konzervatívnejší. Angličan sa nezaprie.
Do testu sme Birda dostali v neskorú jeseň, pár týždňov po testovanej MG Californii a keďže je to prakticky rovnaká kategória, občas sa priamemu porovnaniu nevyhnem. Dokonca som sa na oboch vozil aj v jeden deň a preto boli rozdiely v poňatí tej istej triedy mašín neprehliadnuteľné. Talian sa vyjašil na dizajne, mal športovejší motor hladný po otáčkach a rád sa vrhal do zákrut. Ukecane vibroval a bol celkovo drzejší. Naproti tomu Brit vyzerá uhladenejšie, má prebytok sily, ale nepotreboval to hneď vykričať a správal sa síce drsne, ale kultivovane. Fakt mi to pripomenulo starého chuligána – každý vie, že zabíja aj pohľadom, ale vedomý si svojej sily, odrastený od pubertálnej roztopaše, si nemusí nič dokazovať. Ale pekne po poriadku.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
Pri prvom osedlaní tohto oceľového vtáka ma oblial pocit že rešpekt. Predsa len jedna šestka a cez tri metráky váhy verzus mojich chabých 80 kg... Váhu je samozrejme cítiť, ale nízko posadené sedlo (700 mm) a celkovo nízke ťažisko umožňuje mašinu nohami pevne stabilizovať. Prdel som si rozvalil na priestrannom kresielku, ruky aj nohy predkopnuté mierne dopredu, radím za jedna. Už tu je cítiť precíznosť – jednotka klapne, ale ide zaradiť hladko, no a ostatne prevody už idú ľahučko, s presne vymedzenými krátkymi dráhami. Falošný neutrál tu nehrozí.
Rozbeh je vďaka mamutiemu krútiaku (145 Nm už pri 2750 otáčkach)možný doslova bez plynu. Keďže tu sa s elektronickými “fičurami” ala kontrola trakcie neoperovalo a v deň D bolo tak 10 stupňov, idem na plyn zľahka. Klišé o tom, ako je hmotnosť centralizovaná a ako sa pri jazde stráca vynechám, ale to, ako sa na svoju triedu motorka ľahko ovláda, spomenúť musím. Skutočne, ani mesto jej nerobí problém, naopak užívam si pozornosť, autá ma vďaka rozmerom a zvukovému prejavu rešpektujú. A ten zvuk! Samozrejme je utlmený, ale niekde je tam počuť mix amerických “muscle cars” a drapľavého V-twinu. Zimomriavky – ale ako je to možné, keď ide o radový motor? V motore bol pre vyšší krútiak od najnižších otáčok aj pre žiaduci zvukový prejav použitý 270-stupňový uhol kľukového hriadeľa. S laďákmi to musia byť orgie!
Jazda mestom je pre mňa nutným zlom na hocijakej mašine, nie to ešte na takom tanku, ale na Téčku sa dá pretrpieť. Vystačím si tu s prvým a tretím prevodom a otáčky nie je potreba zdvíhať nad 2500 – skoro ako moja 2-litrová Mazda . Nie je to žiaden pracant, nemá odkladacie priestory, rozmery a ľahkosť bicykla, ale nie je tak ťažkopádny ako sa zdá a mestom prejdete bez problémov. Dokonca vďaka dvojitému vyvažovaciemu hriadeľu, ktorý sa nachádza v prednej a zadnej časti valcov, netrpí motorka vibráciami ako pri V-twin cruisroch a teda v spätných zrkadlách aj niečo vidíte.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
No ale poďme pekne von z nasej veľkej dedinky priamo smerom na naše obľúbené Záhorie. Motorku už mám ako tak v rukách, tak sa osmelím trochu viac. Pri prudšom rozbehu kreslíte na asfalt, preťaženie vás slušne zatlačí do sedla (je na to dobre tvarované, takže zadok má oporu a nešmýka sa) a vy sa nestíhate diviť, ako rýchlo s týmto drobčekom “futášite”. Vraj to ide skoro 190 km/h, ja som skúsil 160, ale čuduj sa svete, extra rozkoš som pri tejto rýchlosti nepociťoval. Niežeby to mašine robilo problém, točila pri tom menej ako priemerné benzínové auto a na plyn reagovala tak ako aj pri 120ke, ale nápor vzduchu sa nad 120 rýchlo zvyšoval a keďže Bird nemá žiadnu ochranu, je to otravné. Navyše z motora šla najväčšia radosť do tých 130 km/h. Určite sa netrápil, ale skrátka nemal tú chuť po otáčkach ako napríklad California. Toto je mašina, kde si viete užiť jazdu aj pri civilizovaných rýchlostiach - len si tak vrkať do plynu a “frírajdovať“ si na vlne mohutného krútiaku, kde aj na svižnú jazdu stačí 2 -3000 otáčok.
Výkon sa dávkuje lineárne, má mohutný nástup, vyladené vstrekovanie, takže žiadne šklbanie pri pridaní zo zavretého plynu. Vibrácie sú minimálne a hlavne pozitívne . O prevod výkonu na zadné koleso sa stará bezúdržbový ozubený remeň so zmesou kevlaru, čo je pre Triumph netradičné riešenie. Naposledy ho použili v dvadsiatych rokoch minulého storočia.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
Pri skúšaní pružnosti motora premýšľam, ako sa bude tento kolos správať pri svižnejšej, zákrutovej jazde. Prvé zákruty ma utvrdzujú, že sa niet čoho báť a Triumph nekecal, že Thunderbird má vo svojej kategórii nadštandardné, až ojedinele dobré jazdné vlastnosti. Do zákrut ho treba trošku potlačiť silou, predsa len váha a zadná 200ka robia svoje, ale stopu drží pevne a väčšinu času sa chová neutrálne. Nerovnosti žehlí predná nenastaviteľná 47mm vidla a vzadu potom dva pochrómované tlmiče s nastaviteľným predpätím od Showy. A robia to skvele – ako v nejakej prémiovej limuzíne – nekvalitný asfalt filtrujú a zároveň sa pri brzdení motorka neponárala do asfaltu.
Brzdy sú ďalšia oblasť, ktorú Triumph na tejto mašine ospevuje a veruže právom. Predné štvorpiestiky Nissin sú veľmi príjemne dávkovateľné a s mašinou tohto kalibru si vedia ľahko poradiť. Porovnateľné v tejto kategórii som skúsil len na Californii. Škoda že Triumph neponúka ABS v základnej výbave, pretože prebrzdiť predné koleso na takejto motorke bude ťažko ustojiteľné. Obvykle zadná brzda nie je moc zaujímavá, ale na takejto motorke je takmer rovnocenná prednej a zadný dvojpiestik výdatne napomáha brzdnému účinku.
Krídelká športovej jazde pristrihujú nižšie stúpačky, ktoré sa mi podarilo chytiť aj koncom jesene. Ináč sa dá jazdiť celkom svižne – motor, dvojitý rúrkový chrbticový rám spolu s podvozkom a brzdami nie sú proti.
Triumph Thunderbird 1600 |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: s Thunderbirdom diaľkam napred, Komu Bird dýcha na chrbát?, I’ll be back!, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
Ako som už spomínal, táto motorka je skôr o pohodovom cruisovaní. Z takmer stovky originálnych doplnkov si každý vie vtáčika prispôsobiť svojmu vkusu a potrebám. Od osekaného cruisra, až po ovešaného krížnika ciest. Pre skutočné cestovateľské ambície by som začal plexi štítom a bočnými taškami. Taktiež ak chcete zobrať aj ľadvinku a nie je zrovna XS rozmerov, popremýšľať treba aj nad iným sedlom pre spolujazdkyňu. Nie je nepohodlné, ale je menšie a ľadvinka musí byť nalepená na jazdcovi ako kliešť, lebo každé prudšie pridanie ju bude zo sedla strhávať, keďže je rovné a nemá sa kde chytiť. Pre jazdca je sedlo rozmerné, pohodlné a dobre tvarované.
Pri hltaní kilometrov vám osamelý, ale veľmi vkusný chrómový budík na nádrži toho veľa nepovie, ale aspoň máťe čas relaxovať a vychutnávať si okolitú krajinu. Obsahuje palubný počítač, hodiny, ukazovateľ stavu paliva, analógový otáčkomer a tachometer a samo vypínacie smerovky. Do objemnej, klasicky kvapkovitej nádrži sa zmestí 22 litrov paliva, čo pri mojej priemernej spotrebe 5,9 litra zaručí dojazd cez 300 km. Do tejto spotreby bolo zarátané aj fotenie, takže pri kochačke to pôjde pod 5,5 l, čo je na taký motor a váhu ozaj krásna spotreba. Pri naháňaní po 6500 otáčok spotreba určite vyskočí, ale robiť to na tomto stroji je barbarstvo a hlavne zbytočné, keďže všetko dôležité sa deje do 3500 otáčok.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
Vysoko objemových cruisroch už nie je ako šafranu a tak o svoje miesto na slnku musí bojovať aj tento prémiový stroj. Prvú konkurenčnú mašinu spomeniem práve Califu, o ktorej si viac môžete prečítať v našom teste. Je však drahšia, vzduchom chladená a viacej výstredná.
Iný neeurópsky konkurent, tento raz spoza veľkej mláky, by mohol byť FLSTF "Fat Boy" od HD. Ide o vzduchom chladený V-twin s objemom až 1690 ccm a s podobným výkonom ako Bird. Táto americká oceľ ponúka okrem iného prestíž a tradíciu. Jej cena začína na 20 820 eur. Ale porovnávať by sa mohol s viacerými modelmi od HD - napríklad s Dyna Super Glide.
Z Japonska tu potom máme Yamahu XV1900A Midnight Star, čo je objemovo väčší, ale parametrovo a váhovo podobný cruiser. Je tiež poháňaný remeňom. Cena je však vyššia – 15 790 eur.
Suzuki má svoje želiezko v ohni v sérii viac orientované na cestovanie. VL 1500BT Intruder je plnohodnotný turistický cruiser a za 12 990 eur disponuje výkonom 79 koní, točákom 131 Nm a chladený je kvapalinou.
Káwa má tiež svojho sloníka, konkrétne VN1700 Classic. Je to tiež muskulatúrny bajk klasického vzhľadu, poháňaný remeňom a plný moderných technológií (ABS, elektro plyn, LED zadné svetlo). S výkonom 74 koní, krútiakom 135 Nm a váhou 349 kg ho môžete mať za 13 495 eur.
Toto si asi vravel Thunderbird vždy, keď sa počas jeho dlhej histórie ukončila modelová rada. Posledný T-Bird je najväčší a jeden s najvýkonnejších zo všetkých Hromoftákov. Komu by však ani to nestačilo, dá sa zakúpiť prestavbový kit na objem 1700 ccm, ktorý zvýši aj výkon a krútiaci moment (aj cenu). Alebo rovno verziu Storm s objemom 1700 ccm. Hovorí sa síce, že výkonu nikdy nie je dosť, ale ja som jeho nedostatok skutočne nepociťoval. Thunderbird je motorka dospelá, sebavedomá, napohľad drsná s obrovským krútiakom.
Za akciovú cenu 12 850 eur dostanete prémiovú mašinu, kvalitne postavenú, reprezentatívnu s dostatočnou dávkou chlapáctva. Okrem toho budete mať motorku, ktorá tak trochu klame telom – na pohľad rozvalitá – klasická americká “rovnobežka”, avšak s jazdnými vlastnosťami ľahších mašín z iných kategórii pestrého moto sveta.
Skrátka prémiový cruiser, ktorý nielen že dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí.
![]() |
Triumph Thunderbird 1600 |
dizajn, motor, podvozok, brzdy, spotreba | malé svetlo |
Servisný interval | 10000 km |
Spotreba | 5.9 l/100km |
Objem nádrže | 22 l |
Cena motorky s ABS | 14.300,- EUR (12.850,-EUR aktuálna akcia) |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Triumph | Moto Guzzi | Harley-Davidson | Yamaha |
Model: | Thunderbird | California 1400 Custom | FLSTF "Fat Boy®" | XV1900A Midnight Star |
Rok: | 2014 | 2013 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | |||
Kategória: | Klasika | Klasika | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1699 ccm | 1380 ccm | 1690 ccm | 1854 ccm |
Max. výkon: | 85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot. | 96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot. | 90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 146 Nm / 2750 ot. | 120 Nm / 2750 ot. | 132 Nm / 3250 ot. | 155.1 Nm / 2500 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | 9.48 : 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 103.8 x 94.3 mm | 104 x 81.2 mm | 100.0mm x 118.0mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | DOHC | OHV (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | remeň | |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 130 mm | |
Zdvih vzadu: | 95 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeň | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 298 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70 R19 | 130/70-18 | 17"/Dunlop® D408F 140 | 130/70R18M/C 63H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, dvojpiestikový strmeň | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 310 mm | 282 mm | 320 mm | |
Pneu vzadu: | 200/50 R17 | 200/60-16 | 17"/Dunlop® D407 200 | 190/60R17M/C 78H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 313 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 339 kg | 300 kg | 347 kg | |
Výška sedla: | 700 mm | 720 mm | 690 mm | 705 mm |
Rázvor: | 1615 mm | 1685 mm | 2.396 mm | 1715 mm |
Dĺžka: | 2340 mm | 2445 mm | 2580 mm | |
Šírka: | 880 mm | 850 mm | 1095 mm | |
Výška: | 1120 mm | 1181 mm | 1125 mm | |
Svetlá výška: | 151 mm | 165 mm | 155 mm | |
Objem nádrže: | 22 l | 20.5 l | 18.9 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Servisný interval: | 10 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 11/2014: 14,254,- EUR | Cena ku 22.10.2013 - 15.995,- Eur v Akcii | cena ku 22.10.2013 - 20.820,- Eur | Cena 11/2014: 15,790,- EUR |
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Triumph | Suzuki | Kawasaki |
Model: | Thunderbird | Intruder C1500T | VN 1700 Classic |
Rok: | 2014 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Klasika | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1699 ccm | 1462 ccm | 1700 ccm |
Max. výkon: | 85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot. | 78.9 k (58.0 kW) / 4 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 146 Nm / 2750 ot. | 131 Nm / 2 ot. | 135 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5:1 | 9,5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103.8 x 94.3 mm | 96 x 101 mm | 102 x 104 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | remeň |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 95 mm | 108 mm | 80 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 330 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R19 | 130/80-17 | 130/90B16M/C 67H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 310 mm | 275 mm | 300 mm |
Pneu vzadu: | 200/50 R17 | 200/60-16 | 170/70B16M/C 75H |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 339 kg | 363 kg | 345 kg |
Výška sedla: | 700 mm | 720 mm | 720 mm |
Rázvor: | 1615 mm | 1675 mm | 1665 mm |
Dĺžka: | 2340 mm | 2570 mm | 2500 mm |
Šírka: | 880 mm | 990 mm | 1025 mm |
Výška: | 1120 mm | 1440 mm | 1155 mm |
Svetlá výška: | 151 mm | 140 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 22 l | 18 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Servisný interval: | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 11/2014: 14,254,- EUR | Cena 05/2013: 12 990,-€ |
Pridané dňa: 31.03.2014 Autor: matox