[Testy a predstavenia - Test]
Jedným z veľkých prekvapení minuloročnej milánskej show bolo určite aj vzkriesenie legendárnej VéeFeRy. Honda ukázala sport-touring ľahko rozpoznateľných tvarov s novým LED svetlometom, odľahčený, so sviežim športovým duchom. Aká teda je?
Honda v 80. rokoch predstavila V4 motor, ktorý sa rozhodne zapísal do histórie a aj do sŕdc mnohých jej majiteľov. Ľudí si hneď získal hlavne motor so záťahom odspodu, podobný dvojvalcom a zároveň vrchlovou špičkou ako u štvorvalcov. VFR začala s objemom 750. Postupom času sa VFR zo športovej motorky plynule presunula do kategórie sport-touring. Motor narástol na objeme na 800 ccm a pribúdali moderné technológie ako vstrekovanie a systém variabilného časovania ventilov V-TEC. Tento v nízkych otáčkach „otváral“ len 2 ventily na valec a od cca 6500 ot. sa do práce zapojili aj ďalšie dva. Ešte pred desiatimi rokmi bola VFR jedno z najlepších volieb na športovú turistiku do Álp. Doba sa ale mení a medzi turistami dnes kraľujú cestovné endurá...
Už prvý pohľad novú VFR odlíši od predchodcov. Dizajn, aj keď nadväzuje na históriu, je modernejší a VFR pôsobí uhladenejšie a štíhlejšie. Vďačí za to aj presunutie chladičov z bokov do prednej časti. Rovnako smerovky sa z kapotáže presunuli do spätných zrkadiel a tak majú bočné plasty hladké línie.
Predná maska dostala úplne nový svetlomet a to dokonca kompletne vybavený technológiou LED. Sadu žiaroviek tak nebude potrebné nosiť, pretože LED-ky sa nasťahovali aj do zadného svetla. Nové sú 10-lúčové FDC (Fine Die-Cast) kolesá, ale čo je dôležité jednoramenná kyvka - aj keď prepracovaná - zostala zachovaná. Výhľad na ňu však z pravej strany trochu cloní mohutný tlmič výfuku. Napriek tomu, že pôsobí mohutne, vývojárom sa podarilo na výfukovom systéme ušetriť až 7 kg váhy. Ďalšie 3 kg ušetrili na podsedlovom ráme. Sedlo jazdca po novom výškovo nastaviteľné a rovnako ako sedlo spolujazdca má byť pohodlnejšie. Podsedlovka má navyše v duchu aktuálnej doby zakomponované úchyty na bočné kufre.
Zmenami prešiel aj motor. V rámci turistických požiadaviek bol posilnený hlavne spodok a stred výkonového spektra. Makalo sa poriadne aj na systéme VTEC, ktorý bol u predošlých modelov kritizovaný za rázny prechod a „cuknutie“ pri zapojení druhej sady ventilov. Toto by teraz malo prebehnúť oveľa hladšie. Z elektronických pomôcok teraz nájdeme pod kapotami aj systém kontroly trakcie TCS.
VFR jazdí na klasickej prednej vidle HMAS s priemerom klzákov 43 mm a nastaviteľným predpätím. Zadná kyvka je s tlmičom prepojená prepákovaním Pro-Link, je možné nastaviť odskok a predpätie pomocou hydrauliky. Zmeny nájdeme aj v brzdách, a to hlavne vpredu, kde VFR hrdo ukazuje mohutné radiálne štvorpiestiky Tokico.
Už po prvom usadnutí som presne vedel na čom sedím. V tomto bude hneď doma každý majiteľ VFR. Posed je takým rozumným kompromisom medzi športom a touringom. Riadidlá a horné okuliare pôsobia veľmi kvalitným dojmom a poteší aj nastavovanie prednej vidlice. Výhľad nekazia žiadne hnusné plastové nádobky na kvapaliny. Všetko to čaro dopĺňa nová prístrojovka s čiernym podkladom a bielym zobrazením údajov na LCD displejoch. Nielen dobre vyzerá, ale má aj skvelú čitateľnosť cez deň či v noci.
Prístrojovke stále dominuje analógový otáčkomer a nájdeme tam i stav paliva a digitálny tachometer, ukazateľ zaradeného stupňa, vonkajší teplomer, spotrebu paliva a hodiny. Okrem bežnej sady kontroliek pribudla jedna pre trakčnú kontrolu a tiež ukazovateľ nastavenia vyhrievaných rukovätí (5 stupňov), ktoré sú na Honde VFR800F už v štandarde.
Po stlačení štartéra sa ozve dunivý zvuk V4-ky a vyrážame na cesty. Spočiatku VFR pôsobí trochu neohrabane. Napriek tomu, že nejaké kilá zhodila, vyššiu hmotnosť je cítiť hlavne v malých rýchlostiach. V rýchlom presune, ktorý nasleduje po vymotaní sa z mesta, však ukazuje svoje dobré stránky a tvár športového turistu. Prvýkrát skúšam nádherný zvuk motora, ktorý sa ešte umocňuje po zapnutí VTEC-u a je doslova návykový.
Na presune si všímam aj novú „fičúrku“ - systém automatického vypínania smeroviek, ktorý funguje na základe porovnávania rýchlosti predného a zadného kolesa. Po výjazde z početných kruháčov či mestských križovatiek nikto z našej kolóny „nezabúda“ smerovky vypnúť - systém funguje spoľahlivo.
Na vzájomné oťukanie sme teda veľa príležitosti na presune nemali a hneď v prvej sérií zákrut nás odstavujú na prvé fotenie. Pokiaľ ide o panorámu okolitého prostredia, nie je fotografom čo vytknúť. Horšie je to už s pomalými zákrutami na dvojku. VFR zrovna neprekypuje ovládateľnosťou a agilnostou v týchto rýchlostiach a treba sa s ňou trochu popasovať. Nuž nie je to žiadny ľahký naháč, ktorý prehadzujete z jednej strany na druhú ako nič. Všetko ale hasí úžasný V4 motor, ktorý sa krásne hrabe aj z nižších otáčok a dodáva jazdcovi krásnu dobre čitateľnú porciu krútiaku. Zapojenie druhej dvojice ventilov sprevádza nádherný zvukový efekt a tiež výkonový „kopanec“, ktorý ale rozhodne už nie je tak ucukaný ako u predchodcu. Skôr naopak, v každej jazdnej situácii som sa na neho tešil a motor točil nad hranicu cca 6500 otáčok, kde to divadlo začalo.
Po fotení vyšlo slnko, mohli sme vypnúť vyhrievané rukoväte a s radosťou sa zahryznúť do nekonečného množstva zákrut pred nami. Už po pár kilometroch opadlo prvé rozčarovanie ako sa pred nami roztvorili rýchle a prehľadné zákruty a VFR sa dostala do svojho raja. Hmotnosť razom mizne a zo svižnejším tempom si užívam skvele nastavený podvozok, ktorý jazde na hladkom asfalte dáva istotu jazdy po koľajniciach. K tomu sa pridávajú brzdy Tokico, ktoré sú dôkazom, že vo svete bŕzd nemusíš mať na motorke len Brembo. Radiálne štvorpiestiky ponúkajú všetko, čo na športovú svižnú jazdu jazdec potrebuje.
Motor svojimi údajmi na papieri dnes už veľmi neohúri, ale je to ten typ motora, ktorý kočírovať je naozaj zábava. Dodáva veľmi lineárny a dobre čitateľný priebeh výkonu so slušným spodkom a stredom, ktorý oceníš na výjazde zo zákruty na vyššom kvalte, ale aj pri turistickej jazde. K tomu ten zvuk, ktorý sa derie aj zo sériovej koncovky a povzbudzuje ťa na vytočenie. Po prekročení cca 6500 otáčok systém VTEC pripojí ďalšie ventily a z motora je razom transformer. Z uhladeného slušáka sa za revu motora stáva nefalšovaný športovec. Športová jazda na VFR je tak poriadne navýková, jazdec sa nenudí a u udržať svižné športové tempo si vyžaduje aj dávku jazdeckého umenia. To nie je ako sedieť na dvestokoňovej mašine plnej elektroniky, ktorá všetko žehlí za jazdca. Napriek tomu si myslím, že VFR si stále zachovala dve tváre a je to aj turista, ale aj športovec s ktorým sa nemusíš vyhýbať ani jazdám na okruhu.
Turistika je dnes veľmi populárna. Kým v minulosti bola doménou hlavne sport-touring mašín, dnes tu kraľujú hlavne cestovné endurá. A to bude asi hlavným chrobákom v hlave každého záujemcu o VFR.
Z turistického pohľadu je VFR veľmi dobre pripravená na moto dovolenku či alpský výlet. Relatívne veľká nádrž poskytuje dobrý dojazd. Motor má dobrý krútiak aj na pohodovú jazdu na kochačku a zvláda dobre aj jazdy po okreskách na vyšších kvaltoch. Dodávka výkonu je tak dobre predvídateľná, že si myslím, že systém kontroly trakcie je tu akosi navyše. Možno niekde v daždi môže jazdcovi zachrániť krk, ale pri bežnej jazde k tomu veľmi nepríde.
Sedlo poskytuje dobré pohodlie pre dvojicu. V Honde mysleli aj na transport batožiny a do podsedlovky zakomponovali úchyty na bočné kufre. Posed je ale športovejší a to pri dlhých presunoch bude musieť jazdec akceptovať. Na druhej strane nie každému musí vyhovovať vzpriamená poloha na cestovnom endure. VFR je stále stroj dva v jednom - pod kabátom turistu je schovaný športovec a toto je asi to hlavné čo môže potenciálneho záujemcu presvedčiť. Je to motorka, s ktorou nie je problém medzi turistickými výletmi zabehnúť aj na nejaký ten okruh a užiť si športovú jazdu.
A čo spotreba? Keď som jazdil trochu športovejšie, pohybovala sa aj niečo málo nad 6 litrov/100 km. Na turistike je to viac ako o liter nižšie, takže pod hranicu šiestich litrov. Toto všetko pri nádrži, ktorá pojme 21,5 litrov paliva znamená bez problémov dojazd nad 250 km.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Športovo turistických modelov do litra až tak veľa v ponuke nie je. Pochopiteľne, V4 je niečo, čo vám ponúkne len Honda a o systéme VTEC ani nehovoriac. Spomenul by som však Kawasaki Z1000SX, čo je veľmi dobre vyzerajúci turista na báze naháča. S litrovým radovým štorvalcom ponúka väčší výkon aj krútiak. Turisticky je veľmi podobne vybavená a pripravená ako VFR. Cenovo je len o 3 stovky drahšia, takže stojí určite za zváženie.
VFR je legenda, kedysi na špici, dnes v strednej triede, kam ju odsunul jej väčší brat VFR1200. Rozhodne ale nehrá druhé husle. Základom je legendárny V4 motor so systémom VTEC, ktorý sa teší obľube. Ak máš rád športovú jazdu a chceš športovú motorku, ktorá zvláda s prehľadom aj alpskú turistiku vo dvojke, VFR môže byť aj pre teba tou správnou voľbou. Pripraviv si necelých 12 tisíc a môže byť tvoja.
motor, moderný dizajn, full-LED svetlomet, VTEC - dva v jednom touring aj sport | hmotnosť - trochu neohrabaná manipulácia |
Servisný interval | 12000 km |
Spotreba | 5,6 l/100km |
Objem nádrže | 21,5 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 287 km |
Cena motorky | 11 900 eur (ABS v základe) |
Nosič kufra topcase | 378 EUR |
Kufor topcase | 363 EUR |
Bočné kufre | 948 EUR |
Príplatok ABS | v základe |
Vyhrievané rukoväte | v základe |
Turistické plexi | - |
Tankvak | 175 EUR |
Padacie rámy | - |
Ochrana motora | - |
Páčka brzdy | 50 EUR |
Stupačka | 81,6 EUR |
Spätné zrkadlo | 212 EUR |
Smerovka | integrovaná |
Svetlomet | 1502 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Honda Europe (Brendan, Dom, Rowan, Steve)
Foto: Honda Europe (Zep Gori, Francesc Montero, Ula Serra, Felix Romero)
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda SLovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | BMW | Ducati | Triumph |
Model: | VFR800F | Z 1000 SX | F 800 GT | Hyperstrada | Tiger Sport 1050 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Superšport | Športovo cestovná | Cestovná | Supermoto | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 782 ccm | 1043 ccm | 798 ccm | 821.1 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 105.9 k (77.9 kW) / 10250 ot. | 142.1 k (104.5 kW) / 10000 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 8000 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 9250 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot. |
Max. krútiaci moment: | 75.1 Nm / 8500 ot. | 111 Nm / 7300 ot. | 86 Nm / 5800 ot. | 89 Nm / 7750 ot. | 104 Nm / 4300 ot. |
Kompresný pomer: | 11.8:1 | 11.8:1 | 12:1 | 12.8:1 | 11.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72.0 x 48.0 mm | 77 x 56 mm | 82 x 75.6 mm | 88 x 67.5 mm | 79 x 71.4mm |
Palivový system: | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | remeň | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 108 mm | 120 mm | 125 mm | 150 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 138 mm | 125 mm | 150 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 300 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70ZR17M/C | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 250 mm | 265 mm | 245 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 190/50ZR17M/C | 180/55-17 | 180/55-17 | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 181 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 239 kg | 230 kg | 213 kg | 204 kg | 235 kg |
Výška sedla: | 789 mm | 820 mm | 800 mm | 850 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1460 mm | 1445 mm | 1514 mm | 1500 mm | 1540 mm |
Dĺžka: | 2134 mm | 2105 mm | 2156 mm | 2150 mm | |
Šírka: | 748 mm | 790 mm | 905 mm | 835 mm | |
Výška: | 1203 mm | 1170 mm | 1310 mm | ||
Svetlá výška: | 126 mm | 135 mm | |||
Objem nádrže: | 21.5 l | 19 l | 15 l | 16 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4 s | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.2 l/100km | 4.3 l/100km | 5.3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 287 km | cca 274 km | cca 261 km | cca 283 km | |
Servisný interval: | 12000 km | 6000 km / 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palivové mapy: | nie | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Tempomat: | nie | nie | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | nie | |||
El. Podvozok: | nie | nie | |||
Iná výbava: | Kompletný LED svetlomet, vyhrievané rúčky v sérii | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 5/2014: 11 900 EUR | V sérii KTRC (trakčná kontrola), dvojica palivových máp Full a Low Cena 5/2014: 12 195 EUR (ABS +600EUR) | ABS v sérii | Cena: 02/2013 11 440 EUR |
Pridané dňa: 27.10.2014 Autor: Awia