http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Skúsenosti z Rally Albania 2014 – miúsy, duše, T-lock, pneu

[Šport - Rally]

Už je najvyšší čas pustiť sa do záverečných článkov tohto seriálu. Jazdecký vývoj pokračuje nepretržite a opäť je tu mnoho nových a zopár zdupľovaných skúseností. Dnes to bude o tom, čo na kolesá.

Miúsy

V rámci tímových úvah sme predpokladali, že Taliansky (t.j. európsky) výrobca a jasné určenie TechnoMousse je zárukou, že pre naše „hobby“ účely a nároky tento produkt bude OK. Výhodná cena v porovnaní so štandardnými miúsami (rozumej Michelin, Dunlop a pod.) bola silným argumentom.

 TechnoMousse
TechnoMousse

Pre LC4-ku som objednal tzv. saharské miúsy, ktoré sú určené na ťažšie rally mašiny a simulujú mierne vyšší tlak oproti enduru (údajne asi 1,1 bar v porovnaní s asi 0,9 bar). Taktiež rozmer bol objednaný presne pre vybrané penu 90/90/21 a 140/80/18. Doobjednal som aj extra pixlu mazadla, aby boli miúsy namazané ako treba.

Samotné obúvanie bol boj, obzvlášť keď som to robil prvý krát. Ráfy boli očistené veľmi precízne, aplikoval som pásku, namazal ako ráf, tak aj plášť z vnútra aj samotný miús. Počas jazdy z ráfu vytláčalo mazivo, bolo ho tam teda naozaj dosť. Pri prevoze do AL bola moto na dušových kolesách, kolesá s miúsmi sa prehodili až v AL, po odjazdení išla moto na stojan. Na asfalte som na miúsoch šiel max 85 km/hod. Skrátka všetko na 100% tak, ako uvádza výrobca.

 Takto by to vyzerať určite nemalo
Takto by to vyzerať určite nemalo

Prečo to tak detailne popisujem? Aby bolo jasné, že sa s miúsmi robilo presne tak, ako sa má a zlé skúsenosti s TechnoMousse nepramenia z chýb užívania. Pretože miúsy od TechnoMousse sú omyl, ktorý nám priniesol ako tímu vážne problémy. Nedám za ne už ani 5 korún... Problémy s nimi mal dokonca aj Dodo na svojej ľahučkej EXC300-ke! TechnoMousse skrátka vôbec nezvládal záťaž v podmienkach Albánskej rally. Vo vnútri sa tavil a spekal a vytvárali sa v ňom vzduchové bubliny, resp. kanály. Zároveň sa „vyžvatlal“ a nedržal vyplnenú pneumatiku. Po stlačení pneu bolo cítiť, že medzi pneu a miúsom je vzduchový priestor. Po vybratí miúsu bolo jasne vydieť, že sa scvrkol a po jeho rozrezaní boli vidieť defekty vo vnútornej štruktúre. Zadný TechnoMousse odchádzal úplne už po cca 350 km. Predný ako tak zvládal 2 - 3 etapové dni.

 Niekde je zrejme chyba...
Niekde je zrejme chyba...


Je pravda, že TechnoMousse je možné v závislosti od aktuálnych ponúk predajcov získať aj o 30% lacnejšie oproti konkurenčným produktom, ale to je na adresu jeho plusov asi tak všetko. Osobne mám na výrobcu ťažké srdce. Pustiť do obehu takýto produkt a tvrdiť o ňom to, čo je popísané v propagačných materiáloch, je vyslovená drzosť. Na obale je alibisticky obrázok teplomeru so slniečkom a údaj o 30 stupňoch Celzia. Celkom racionálne sme predpokladali, že ide o údaj pre podmienky skladovania. Veď kto by už vyrábal miús označený „Sahara“ pre rally s použitím do 30 stupňov, nie?!? Dnes už vieme, že je to zrejme naozaj údaj o podmienkach použitia. V propagačných údajoch sa však neuvádza a zákazník ho nájde na krabici až po zakúpení produktu.

Pred štvrtým súťažným dňom v Albánsku som kúpil sadu Michelin miúsov od Jana Mareša (Czech Beer Team) a tým moje problémy s výplňou pneu skončili.

Duše:

Tento bod je veľmi jednoduchý. Do podmienok Albánskej rally sú duše absolútne nevhodné. V dôsledku problémov s TechnoMousse musel Josip jazdiť na duši vzadu a dostal 3 dni po sebe defekt. Pár rokov dozadu sa ešte na dušiach jazdilo a jazdci si prípadne nosili aj náhradné sebou + náradie na prezutie. Tie časy už sú ale preč. Náročnosť a rýchlosť stúpa a duše už nie sú schopné túto záťaž v „race“ nasadení zvládnuť.

 Tohto si Josip užil dosť a dosť
Tohto si Josip užil dosť a dosť

T-Lock:

Ide o dvojkomorový systém náhrady klasickej duše. Do ráfu ide malá duša, ktorá sa tlakuje na cca 7 bar a ktorá je z bokov a z hora chránená špeciálnym puzdrom. Táto duša pritláča pätky plášťa k ráfu. Medzi plášťom samotným a puzdrom malej duše je vzduchová komora. V nej je trochu vulkanizačnej tekutiny, ktorá v prípade defektu by mala tento defekt zalepiť. Bližšie info sa dá nájsť na nete aj s jasnými schémami. Tu sa zameriam na moje praktické skúsenosti z pohľadu rally.

 T-lock, obsah balenia
T-lock, obsah balenia


Systém bol pre mňa nový. Je to trochu zložitejší koncept a prepichovanie plášťa ihlou, cez ktorú sa plášť fúka, je tiež psychologicky trochu zvláštne. Tento systém však údajne používajú crosáci. Chcel som ho otestovať a bral som sadu kolies s týmto systémom ako zálohu. Chvíľa na test prišla tretieho dňa po problémoch s TechnoMousse.

Inštalácia je náročná na precíznosť. Ráf musí byť očistený na stav “ako nový“, aby bez vád doľahla pätka plášťa k ráfu. Záslepkami z balenia treba utesniť všetky prebytočné otvory v ráfe (napr. po haltri). Ochrannej pásky na ráf je v balení dosť. Treba si dávať pozor pri obúvaní plášťa, nakoľko malá duša sa rada prišmochce k pajsrom. Je vhodné si ju pri obúvaní fúknuť cca na 1 bar, aby sadla kde má, zároveň vyšponuje ochranné púzdro a potom už riziko seknutia nehrozí. Aj ventil je potrebné osadiť precízne (t.j. nie nebol šikmo), aby ho vysoký tlak nenamáhal.

 Malá duša v ochrannom obla, pohľad zospodu, od ráfu
Malá duša v ochrannom obla, pohľad zospodu, od ráfu

T-lock naozaj funguje a funguje dobre. Klasická vzduchová výplň pneu je príjemná. Nanešťastie, ani tento systém sa v podmienkach rally, t.j. v rôznorodých reálnych terénoch (nie na vyjazdenom okruhu cross trate) neosvedčil.

Počas prvej spojovačky tretieho dňa bolo všetko OK, a taktiež na začiatku prvej RZ. Cca 10 km po začiatku RZ začínala náročná kamenistá horská časť, kde som vďaka výbornému podvozku predbiehal jendu 450-ku za druhou. Avšak toto tempo na veľmi náročnom povrchu nevydržala zadná penu s T-lockom. Seknutie pneu nedokázala vulkanizančná tekutina zalepiť. Čakalo ma tak 120 km vo veľmi náročnom teréne na prázdnej zadnej gume a boj o udržanie v preteku. Môžem vďačiť dvom faktorom za dojazdenie: T-lock po celú dobu držal pneu na mieste a tá sa nepretáčala. Zároveň Mitas C-18 Super je veľmi odolná guma, ktorá to zvládla.

 Aj toto obnáša inštalácia T-lock
Aj toto obnáša inštalácia T-lock

K T-locku teda nasledovné: Tento systém funguje a ponúka vzduchovú výplň pneumatiky s určitou samoreparačnou schopnosťou na klasické defekty a s výbornou ochranou proti preklzu podhustenej (aj úplne prázdnej) pneu. Tým umožňuje až extrémny dojazd aj v prípade neúspechu so "samozalepením“ defektu. Avšak nie je vhodný na rally, nakoľko “vzduch“ ako taký rally záťaž nezvláda.

Čo teda do plášťa na rally?

Jednoznačne miúsy, ale tým myslím skutočné miúsy od niektorého z ich skutočných výrobcov. Je tiež vhodné dávať miús do na to určenej pneu. Náročnosť terénu neumožňuje race jazdu na vzduchu. Ak dôjde k defektu (skôr „až k nemu dôjde...“), ide spravidla o veľké diery a zároveň jazda na náročnom povrchu v nerovnomerných podmienkach nesvedčí práci vulkanizačnej tekutiny.

Samozrejme, dá sa to odjazdiť aj na inom. Ak ale vezmeme do úvahy náklady na takýto pretek, investovaný čas a energiu, tak je vyslovene nerozumné riskovať zmarenie tohto všetkého kvôli ušetreným 200 Eur za dobré miúsy.

Ďalšia strana o pneumatikách.

Pneu

Všetky ďalšie riadky sa týkajú hodnotenia pneumatík vo vzťahu ku Albánskej rally a jej špecifickým terénom. V žiadnom prípade nie je možné moje hodnotenia interpretovať spôsobom "objavenia“ univerzálnej rally pneumatiky.

 C-19 Super
C-19 Super

C-19 Super, 90/90-21, žltý pás

Pneu výborná na naše stredoeurópske zmiešané terény, napr. na preteky v Piliscséve. V Albánsku ale nevhodná z hľadiska dezénu (príliš riedke štople). Neočakávane a nedôvodne podklzuje na šotoline (mal som na nej nepochopiteľné pády...). Z hľadiska odolnosti konštrukcie naopak bez výhrad, zvláda strašné nárazy.

 Sport Extreme Army 644
Sport Extreme Army 644

Sport Extreme Army 644, 100/90-21

Univerzálna pneu s veľmi dobrou výdržou. Hojne používaná na 600-vkové a väčšie endurá do zmiešaných terénov. Vhodná aj na prevažne šotolinovo-kamenistý albánsky terén (samozrejme nie bez výhrad, ale nepomerne lepšie než C-19). Primerane zvláda aj terénne zmeny, prejazdy kaluží, trávnaté naklonené svahy. Odolná konštrukcia. Voľba číslo 2. pre prednú pneu na Albánsku rally.

 C-17 StoneEater Dakar
C-17 StoneEater Dakar

C-17 StoneEater Dakar, 90/90-21, žltý pás

Voľba číslo 1. pre prednú pneu. Najlepšia z vyskúšaných pneu na šotoline a kameňoch z hľadiska bočného vedenia. Veľmi odolná kostra a dobrá výdrž, nárazy „do predku“ znáša hravo. Bez zásadných výhrad aj na iných terénnych povrchoch a pri ich striedaní. Brody a riečne korytá suverénne. Kilometrová výdrž bez výhrad.

 Dunlop D908 Rally Raid
Dunlop D908 Rally Raid

Dunlop D908 Rally Raid, 140/80/18

Absolútne nevhodná na albánske šotoliny. Nikdy som toľko nedriftoval, ak na tejto gume. V drifte stále a veľmi nepríjemne, aj tam, kde by to vôbec nebolo treba. Príliš veľké štople plávu po teréne a nedávajú dostatočný záber a istotu. To sa prejavuje aj pri brzdení. Pravdepodobne pritvrdá zmäs.

 C-18 Country Cross
C-18 Country Cross

C-18 Country Cross, 120/80/18, žltý pás

Akceptovateľný kompromis. Čitateľná a predvídateľná v drifte na šotoline. Dobrý záber dopredu na rôznych povrchoch, nemá zásadné nedostatky ani z hľadiska bočného vedenia alebo brzdenia. Odolná na tvrdom teréne, štople sa nevytrhávajú. Extrémna odolnosť pri podhustení. Voľba č. 2 pre zadnú pneu.

 EF-07 Super
EF-07 Super

EF-07 Super, 140/80/18

Voľba číslo 1. pre zadnú pneu do Albánska. Vynikajúca odolnosť kostry a taktiež štoplov proti vytrhnutiu. Výborná trakcia dopredu aj pri značnom opotrebení stredových štoplov, pričom bočné vedenie bez citeľných zmien. Až extrémna trakcia dopredu pri naozaj tvrdých povrchoch, skalným stupňoch a schodoch. Stabilná na šotoline, primeraná a čitateľná v drifte. Slabá na tráve, na naklonených lúkach pozor, pri zodratých štoploch pri vrknutí plynu ihneď odstreluje. Pri blatistých prejazdoch akceptovateľná. Brody a riečne korytá bez problémov a s istotou, aj pri nižších rýchlostiach stabilný dopredný záber vo vode.

 Mitas Tires
Mitas Tires

Spokojnosť s Mitasom:

Spokojnosť s Mitasom je veľká. Prakticky som si overil, že výrobca vie čo vyrába a je rozumné riadiť sa tabuľkou určenia jednotlivých pneumatík. Výrobcove odporúčania sa mi v praxi na 100% potvrdili. Mohol som si odpustiť experimentovanie a bol by som na tom lepšie. Každopádne, univerzálna pneumatika nebola a zrejme ani nebude, pneu je potrebné voliť podľa terénu. V Albánsku prevažuje šotolinový, kamenistý, s občasnými vložkami iných povrchov. Je na jazdcovi, čo uprednostní. Moja skúsenosť hovorí jasne v prospech prispôsobenia pneu pre ťažšie technické pasáže, nakoľko rovný „vypalovách“ napr. na pláži sa naozaj dá odpáliť prakticky na hocičom. Pri jazdcovi na výkonnostnej úrovni členov Slovak4RallyTeam predpokladám na 7-dňovú Albánsku rally 3 zadné a 2 predné penu, pričom od štýlu, nasadenia a trochy šťastia záleží, či po preteku zostane jedna nedotknutá sada (pravdepodobne áno).

Na záver ešte jedno poučenie. Počas etapového preteku nie je vhodné striedať rôzne pneu. Jazdec sa vždy „zžíva“ s pneu a stále viac jej rozumie a automaticky sa jej prispôsobuje. Zmena správania pneu je zásadnou nevýhodou, s ktorou sa jazdec opäť musí určitý čas vyrovnávať.

 Partneri projektu
Partneri projektu

Pridané dňa: 31.07.2014 Autor: Landal

http://motoride.sk