[Testy a predstavenia - Test]
Hodiť kapotáž na malých vojvodov bol logickým krokom od KTM. Veď prečo neponúknuť mladým to po čom väčšinou túžia, teda okapotovanú dospelo sa tváriacu mašinu. A tak tu máme pre držiteľov vodičáku A1 KTM RC125, ktorá bude snom nejedného mladého superšporťáka.
KTM chce modelmi RC125/200/390 naviazať na úspechy, ktoré dosiahla pri predstavení trojice malých naháčov KTM Duke 125/200/390. Jedná sa samozrejme o vstupné modely do motocyklového sveta, zvlášť určených pre mladú generáciu. V KTM však aj k výrobe entry modelov pristúpili svojsky a nepokúšajú sa zákazníkov získať stoj čo stoj nízkou cenou, ale orientujú sa na zážitok z jazdy s ich typickým „Ready to Race“ faktorom.
![]() |
RC125 teda vychádza priamo z modelu Duke 125, no nejedná sa len o pridanú kapotáž. Malý superšport dostal nízko umiestnené riadidlá, zmenila sa poloha stúpačiek a sedadla. Prakticky to znamená, že sa kompletne zmenil posed. Malé zmeny sa udiali aj na ráme následkom čoho je zmena v uhle na krku riadenia, zväčšila sa svetlá výška (zo 170 na 178.5 mm) a skrátil sa rázvor (z 1367 na 1340 mm). Tlmiče značky WP ostali rovnaké avšak na prednom sa znížil zdvih zo 150 na 125 mm, vzadu ostal zdvih rovnaký, 150 mm.
Čo eRCéčko robí eRCéčkom je najmä vzhľad. Nech sa vám predok zdá byť akokoľvek pre superšport nevhodný či rovno škaredý, kontroverzný dizajn s dvomi šošovkami a malým zobáčikom so vstavanými dennými LED svietidlami na mňa naživo zapôsobil. Celú motorku považujem za veľmi peknú (až na predný blatník a chýbajúce "závažia" na koncoch riadidiel) s agresívnym vzhľadom aký si, i keď len malý ale predsa superšport, zaslúži.
Naživo je to totiž iná kávička. Detaily sú prepracované a vôbec nepôsobia lacno. Veterný štít zakrývajúci celú prednú časť je vyrobený z jedného kusu priesvitného plastu. Tykadlá držiace spätné zrkadlá sú kovové a sú v nich vstavané LED smerovky, ktoré tak nemusia nevkusne vytŕčať kdesi z kapotáže. Tá je totiž pekne spracovaná a aj keď v rámci šetrenia tam mohli hodiť iba rovný plastový kus, s jej dizajnom sa pohrali a pozostáva akoby z dvoch oddelený častí položených na sebe.
Zadná časť je kapitolou samou o sebe. Zrak k nej pritiahne odhalený rúrkový rám v oranžovej farbe. Zadok pôsobí veľmi ľahko a vyzerá, že je zakrytý plastom. Žeby bola RC125 iba pre mladého jazdca? Nuž nie je to tak, celá zadná časť je mäkká a spolujazdec, či skôr spolujazdkyňa si sadá priamo na ňu. Na pohmat, je mäkká a nevyzerá, že by sa na nej mal zadoček kamarátky, frajerky, radodajky... šmýkať. Hlavne nech je tiež krásne formovaný aby sa k tejto KTM kráske hodil. Súčasťou zadnej časti je aj svetlo alá novšie Suzuki SV, teda pásiky LED diód, tu však vedené ako jeden celok. Časť pre umiestnenie ŠPZ a zadných LED smeroviek je zdá sa nutným zlom, no nijako zvlášť dojem z motorky nekazí.
Zvyšok viac menej už poznáme z KTM Duke 125 preto sa nemá zmysel rozpisovať o zadnej kyvke, patentovanom výfukovom systéme vedenom okolo motora kde iba koncovka končí akoby pod motorom, prístrojovej doske či podsvietených ovládačoch na riadidlách.
Od 125-tiek sa často očakáva aj ich praktickosť v meste. KTM RC125 je však hodná sloganu Ready to Race a aj keď v ponuke originálneho príslušenstva nájdeme vačky a iné praktické doplnky, na prácu malé eRCéčko vhodné aj tak nebude. Ale aby si tam chalan hodil veci do školy a priletel ako veľký frajer rovno pred vchod, ou jé tak to už hej.
Pre jazdu v meste hovorí za doslova bicyklová ovládateľnosť a malé rozmery biku. Skrčený posed už nebude plusom a pomerne veľká váha jazdca zaťažujúca ruky praktikov tiež neohúri. Len na to nech sa sťažujú starci, mlaďas chce ten pocit z jazdy aj keď sa motá v meste 50-tkou. Na červenej vždy dopredu a každý semafór nech je štartom do novej veľkej ceny. Čo tam po zlom výhľade v späťákoch, hlavne že tie zrkadlá vyzerajú štýlovo. Keď sa chcem pozrieť za seba, pridvihnem lakeť a je to.
Tak poďme dráždiť 15 kobýl, viac ich totiž 16 ročný rejser pod správu nedostane. Skrátka budú musieť stačiť na rovinky, v zákrutách aj v kopcoch. KTM RC125 je z tohto hľadiska dobrá ako nástroj na učenie sa. Nevyjazdený začínajúci jazdec plný hormónov so snahou ohúriť okolie je tu však viac menej chránený pred blbinami, ktoré by tak či tak svojou zbrklosťou napáchal.
Motorka totiž vie byť zábavná aj bez veľkého stáda pod kapotami. KTM RC125 začína hneď tým ako vyzerá a potom sú tu jej jazdné vlastnosti a posed, ktorý si skrátka pýta prikrčenie. Potom už ostáva len rvať za plyn aby to šlo.
Motor je nutné stále vytáčať a často radiť. Nič neobvyklé v tejto triede. Len ono to potom človeku dodá pocit, že ide fakt rýchlo pritom sa stále pohybuje v rámci povolených rýchlosti. Veru mnoho krát je väčšia zábava dusiť z biku všetky dostupné koníky ako bojovať s motorkou, ktorá ich má až príliš.
Točenie šulcom má svoje čaro, zvlášť keď na prístrojovke pri deviatich tisícoch začne blikať červená kontrolka odporúčajúca preradiť. A aj tak to potiahnem až po obmedzovač k jedenástim tisícom a potom kop do radičky. Kto chce športovejšiu jazdu musí si ju vyslúžiť.
Lenivci sa totiž budú okolím iba motať. Niežeby sa motor pomaličky nepozbieral na 6-tke aj zo 4.500 ot./min. znamenajúcich jazdu rýchlosťou 50 km/h, no o tom tento bike nie je. Proste to chce neustále radenie hore dole. Snažiť sa držať otáčky motora blízko obmedzovača. Skrátka sa jazdou baviť, užívať si to a čo je pre hlavného sponzora (rodiča) najdôležitejšie, bude to v rámci minimálneho rizika, ktoré prináša motorkovanie.
Malé stádo zdatný novic vykompenzuje jazdou v zákrutách. Podvozkovo niet čo KTM RC125 vyčítať. Snáď len malé húpanie pri snahe preletieť zákrutu rýchlosťou blížiacej sa maximálke stroja. Ináč to je vynikajúci stroj do zákrut. Najväčšou zábavou boli časté preklápačky medzi zákrutami, kde bike pôsobil stále istým dojmom. Len to chcelo mať vždy správne zvolený prevodový stupeň aby sa zbytočne nestrácala rýchlosť.
Radiálne montovaným brzdám so sériovo dostupným systémom ABS pri ostrej jazde okolím Linzu tak isto niet čo vytknúť. Ovládanie jedným prstom, dobre dávkovateľné a aj to ABS-ko do jazdy zbytočne zasahovalo. Dobre som sa bavil pri šialenom podraďovaní aj o 4 stupne, kedy som si prudkým pustením spojky hodil zadok do šmyku. ABS-ko síce je vypínateľné, no pri častom striedaní jazdy v obci a mimo obce som ho radšej nechával zapnuté.
Vozenie na KTM RC125 dostalo naozaj punc vážneho pretekania okolím. Keď okolo preletela KTM RC8 iba som si povzdychol, snáď jedného dňa keď vyrastiem, pričom až po chvíli mi došlo, že som vlastne už vyrástol a pod riťou som už mal aj beštiu 1290 Super Duke R. V KTM tie eRCéčka vyrobili zrejme dobre aj z tohto pohľadu. Chytiť mladú generáciu za srdce a nepustiť ju od oranžových nikam inam.
Lebo voziť sa na KTM RC125 dá veľa, a lacno, veď predsa 2.1 litríka na stovečku, to je skoro ako zadarmo. Len pozor na iných kamarátov eRCéčkarov. Pri jazde na tak malej motorke rozhoduje váha jazdca viac než by sa zdalo. Takže nepestovať pivný bruch, ale cvičiť a makať na sebe, oplatí sa. Ostatný testovači, zhruba o 20 kg ťažší mali pomalšie stroje a papalo im to o 4 deci viac. Aj dosiahnutá maximálka sa líšila, 133 km/h verzus 128 km/h.
Hádam by nikto neťahal motorku s maximálkou neprekračujúcou 140 km/h na seriózny veľký okruh. Aj keď na to vyzerá, malý okruh s množstvom utiahnutých zákrut bude istotne lepšou voľbou na šantenie. Na podobný nás vytiahli aj s KTM RC125, čo bol véľmi dobrý ťah.
Čisto čistá zábava, ináč sa to opísať nedá. Bezpečné hľadanie limitov stroja zaručuje nekonečnú zábavu. Malé eRCéčko bolo akoby stvorené pre tento druh jazdy. Snaha o čo najväčší náklon, tesné brzdenie s vypnutým ABS-kom a na krátkej rovine spakovanie sa za kapotáž nech nič zbytočne nebrzdí malú KTM-ku.
Dokázal by som to robiť celý deň. Pri spotrebe 3.2 l/100km to stále vychádza na lacnú zábavu. Jasné kto by meral spotrebu na okruhu, no nepoteší? Len tá predná brzda s pancierovou hadicou by mohla zniesť čosi viac. Po pár okruhoch vymäkla, tak som občas čakal kým vychladne, myslím, že nič neobvyklé ak sa človek k motorke správa doslova ako hulvát. A keď už sme pri menovaní nepríjemnosti. Ustrelené obe kolesá v náklone pri tak ľahkej motorke vyrieši reflexný kopanec do zeme. Motka sa vyrovná a jazdec „práši“ ďalej.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Pozadie/Wallpaper, Oficiálne video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
KTM RC125 je najnovším, najprepracovanejším a najdrahším motocyklom v kategórii malých superšportov. Treba však brať do úvahy, že RC125-ka prichádza so systémom ABS, ktorý je montovaný sériovo a oproti konkurencii má vzadu širšiu pneumatiku o rozmere 150/60-17, namiesto bežného rozmeru v tejto triede 130/70-17.
Čím teda môžu zaujať konkurenti? Motocykle ako Aprilia RS4 125, Yamaha YZF-R125, Derbi GPR125 4T či menej známe Rieju RS3 125 majú vpredu, ako KTM RC125, radiálne montovaný brzdový strmeň a tvária sa taktiež ako dospelé motocykle. Rozdiel v maximálnom výkone tu rozhodovať nemôže, keďže všetky tieto motocykle majú 11kW čo je maximálny možný dostupný výkon pre vodičák A1. Rozhodne teda dizajn a rozdiel v cene, ktorý u Aprilie a Yamahy nie je markantný, a ktorý KTM RC125 kompenzuje spomínaným ABS-kom.
Bike, ktorý robí KTM RC125 vážneho cenového konkurenta je Honda CBR125R. Tá ma nižší výkon, nenájdeme na nej vpredu radiálku a skrátka sa celá netají tým, že je to rozpočtovka. Lenže má aj výrazne nižšiu cenu a pri tejto kategórii motoriek môže byť cenový rozdiel 1.400 eur práve tým najrozhodujúcejším faktorom.
Dobre vyzerajúca (z môjho pohľadu), prepracovaná, skvelo jazdiaca a zábavná. Presne taká je KTM RC125 a asi v mnohých domácnostiach spôsobí opakovanie slovného spojenia „Mamí, mamí, takúto chcem!“ Aj ja chcem, ale RC390, predsa len som už starší kôň, ktorému by 15 kobyliek bolo málo. No začínajúcim „racerom“ musí stačiť aj toto, nech sa najprv poriadne vyškolia a nech doma nespôsobujú zbytočný plač.
Dizajn, Prepracované detaily, Podvozok, Spotreba | Ak by som mal 16 tak žiadne :-), Výhľad v späťákoch, Veľká váha jazdca na rukách |
Servisný interval | 7.500 km |
Spotreba | 2.1 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 10 l (1.5 l rez.) |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 km/h | 4.500 ot. / 7.000 ot. / 10.500 ot. |
Cena motorky | 4550,- EUR |
Ceny vybraných doplnkov
Výfuk Aakrapovič | 673,20,-EUR |
Padací protektor predný | 36,30,-EUR |
Padací protektor zadný | 36,30,-EUR |
Taška na zadné sedadlo | 163,10,-EUR |
Zvýšený veterný štít | 66,00,-EUR |
Text: Feri Zubal - zeON
Foto: KTM.com
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM-Sportmotorcycle AG. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | KTM | Aprilia | Yamaha | Derbi | Rieju | Honda |
Model: | RC 125 | RS4 125 | YZF-R125 | GPR 125 4T | RS3 125 | CBR 125R |
Rok: | 2015 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 125 ccm | 278.3 ccm | 124.02 ccm | 124.8 ccm | 125 ccm | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 9500 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 10500 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 8750 ot. | 13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.8 Nm / 8000 ot. | 10.9 Nm / 8250 ot. | 12.4 Nm / 8000 ot. | 10.4 Nm / 8000 ot. | ||
Kompresný pomer: | 12,6:1 | 12,5 : 1 | 11.2:1 | 12.5:1 | 52 x 58.6 | 11 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58 x 47.2 mm | 58 x 47 mm | 52.0 x 58.6 mm | 58.0 x 57 mm | 58 x 47,2 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie Dell Orto 33 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | karburátor Keihin CVEK 30 | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (2V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 110 mm | 130 mm | 110 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 122 mm | 114 mm | 130 mm | 126 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 300 mm | 292 mm | 300 mm | 280 mm | 276 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 100/80-17 | 100/80-17 M/C | 110/80-ZR17 | 100/80-17 | 100/80-17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 218 mm | 230 mm | 218 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 130/70-17 | 130/70-17 M/C | 130/70-ZR17 | 130/70-17 | 130/70-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 135 kg | 128 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 140 kg | 137 kg | ||||
Výška sedla: | 810 mm | 820 mm | 825 mm | 820 mm | 845 mm | 795 mm |
Rázvor: | 1340 mm | 1480 mm | 1355 mm | 1350 mm | 1330 mm | 1310 mm |
Dĺžka: | 1953 mm | 1955 mm | 1953 mm | 1970 mm | 1946 mm | |
Šírka: | 740 mm | 680 mm | 740 mm | 720 mm | 704 mm | |
Výška: | 1138 mm | 970 mm | 1138 mm | 1100 mm | 1089 mm | |
Svetlá výška: | 178.5 mm | 155 mm | 185 mm | |||
Objem nádrže: | 10 l | 14.5 l | 11.5 l | 13 l | 12 l | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 133 km/h | 134 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 2.1 l/100km | 4 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 357 km | cca 243 km | ||||
Servisný interval: | 7.500 km | |||||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | |||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 8/2014 4.550,-EUR | Cena 8/2014 4.300,-EUR | Cena 8/2014 4.290,-EUR | Cena 8/2014 4.100,-EUR | Cena 8/2014 3.999,-EUR | Cena 8/2014 3.150,-EUR |
Pridané dňa: 13.08.2014 Autor: zeON