Anketa:
Derbi GPR 125 4T – osminka s charakterom
ZdieľaťPridané: 16.01.2013 Autor: Varan
Čitatelia: 14601 [Testy a predstavenia - Test]
Aj keď sa už posledné slnečné lúče oteplujúce naše cesty definitívne schovali za oblaky, nič to neubralo na mojom potešení z jazdy na tejto športovej španielke.
Sobotu ráno vstávam a idem pre ňu. Teplomer neukazuje ani desať a vo mne sa zobúdza obava. Radostná túžba z jazdy klesá priamo úmerne s vyvíjajúcimi sa dennými teplotami. Naviac začína mrholiť. Super. ,,Ideálne“ počasie pre jazdu na športovej motorke.
Očný kontakt a prvé dotyky
Celý sklesnutý prichádzam k nej a sledujem jej tvary. Nálada mi hneď stúpa. Predné svetlá a lá Aprilia RSV alebo VTR SP1, prístrojovka a ráfiky ako na športovej Ducati, zadné diódové svetlo, predná červená USD vidlica, mohutná kapotáž, štíhla podsedlovka a k tomu moderný, neokukaný a svieži dizajn pekne nakombinovaný s bielou, červenou a čiernou.
![]() |
Sadnem na ňu a ona klesne ledva o centimeter. Ono to bude asi skutočne športové náradie. Chytám riadidlá a nohu dávam na stúpačku. Všetko mi sedí a na napohľad malú motorku sa krásne so svojimi 180timi centimetrami vleziem. Na rukách nie je prehnane veľká váha a nohy tiež nie sú v krkolomnej polohe. Nebehajme ale okolo horúcej kaše a poďme ju prebehnúť.
Kávičkové jazdenie
Ideálna motorka do mesta a po okolí? No... Mala by byť ľahučká, s dobrou ovládateľnosťou, dobrými zrkadlami, príjemnou jazdnou pozíciou, nejakým úložným priestorom a v neposlednom rade by mala byť zábavná. Až na ten úložný priestor, kde schováš ledva mobil, to sedí.
Oproti vidím zelených a okom mrknem na displej, kde je dominantne zobrazená rýchlosť (74 km/h, ešte že merali druhú stranu :-)), otáčky, teplota motora a jeden z nasledujúcich údajov: celkový počet km, dva tripy, stopky, otáčky (v číselnej forme), maximálna dosiahnutá rýchlosť a čas. Ovládanie je na pravej rukoväti nad tlačidlom štartéra, čo je podľa mňa pohodlné riešenie, keď počas jazdy nemusíš tápať rukou v okolí palubovky.
Zvuk na voľnobehu je akýsi klepotavý a hlasnejší, prvý moment pripomína Ducati, ale fakt len úplne prvý moment :-) Pri jazde je veľmi tichý a kultivovaný ako elektromotor, takže pred babami so zvukom moc nezapôsobíš, za to pri vysokých rýchlostiach jeho tichosť oceníš, ale o tom neskôr...
![]() |
Čo však bude proti pokojnej jazde mestom je motor, prevodovka a celkový prejav. Spojka je síce príjemne mäkká a stlačíš ju aj jedným somálskym prstom, ale má krátky záber a plynulý rozbeh znamená viac plynu a spojku nechať dlhšie kĺznuť. Do 4 tisíc nejaví žiadne známky života a do päť je to len na také plantanie sa medzi autami. Najčastejšie sa v meste budeš pohybovať od 5 do 7 tisíc, čo Ti na prejazd mestom bez toho, aby si bol v očiach okoloidúcich za nerozvážneho blázna, stačí. 6-stupňová prevodovka je pri takejto prevádzke hrubá a radenie je dosť hlasné, preto mám obavy, čo sa bude diať pri razantnejšom správaní.
Šport
Všetko sa zmení, keď vyjdeš z upchatého mesta na pokrútené okresky. Otáčky sa prehupnú cez sedmičku, motor sa začne citeľne rozmotávať a na výkone naberá až do 9 250 otáčok, kde dosahuje svoj zákonom stanovený limit 15 koní. Za otáčkami 9 500 to už nemá zmysel a oplatí sa preradiť, čo Ti pripomenie červená blikajúca dvojica diód radenia nad displejom (otáčky, pri ktorých má začať blikať, sa dajú nastaviť). Športový základ je 7 500 točiek, takže máš dve tisícky otáčok, kde motor dáva zmysel pre šport. Jediné, čo môžem povedať k motoru, je charakter. Takéto správanie a nástup výkonu Ti dáva skutočné potešenie z jazdy, aké nezažiješ asi na žiadnej 4T osminke. Ty sa len blbo usmievaš v prilbe a nechápeš, ako športovo a zábavne sa dá naservírovať iba 15 koní.
![]() |
Čo ale podvozok? Podvozok je síce nenastaviteľný, ale Španieli asi vedeli prečo. Inými slovami, takto sa správajúci podvozok chcem na každej športovej motorke na cestu. Toľko dôvery, citu a presnosti nemajú ani niektoré modely s takmer päťnásobným objemom. A pritom nie je nijako nepríjemne tvrdý. Jednoducho perfektný mix športovej tvrdosti a potrebného komfortu. Aj keď najradšej má cesty s kvalitným asfaltom, jazda vie byť príjemná aj na našich cestách druhej triedy. Síce cítiš každú nerovnosť, ale tie menšie s prehľadom poberie a neodskakuje. Jediné, čo budeš odteraz doma na nete študovať, sú mapy s čo najpokrútenejšími cestami :-) Škoda len studeného asfaltu počas testu, čo mi nedovolilo skúsiť, čo všetko podvozok dokáže.
Turistika
Pokiaľ sa nechceš kochať krajinkou nabalený vo dvojici, ale užívať si jazdu, tak v pohode. Na zadné sedadlo upevníš batožinu sieťkou, ktorú uchytíš na držiaky spolujazdcových stúpačiek a na konštrukciu držiaku ešpézetky. Absolvoval som trip dlhý 300 kilometrov a nepociťoval som žiadne známky únavy. Vietor Ti prúdi asi do polovice hrude a okolo prilby sa netvoria žiadne turbulencie.
![]() |
Motor ani pri rýchlostiach nad sto (a teda vyšších otáčkach na 6ke) nie je moc počuť, čo výrazne zvyšuje komfort rýchlejšej jazdy aj na malom objeme. Pri kilečku točí 8 300 otáčok, ale dlhodobo udržateľná rýchlosť je okolo 110 km/h, kedy motor už síce točí niečo málo cez 9 000 otáčok, ale nikde necítiš zvýšené vibrácie, ktoré sú asi na úrovni turistického štvorvalca a jazda je teda veľmi komfortná. Maximum, čo sa mi podarilo dosiahnuť, bolo tachometrových 133 km/h, ale to chce zaľahnúť za kapotáž a dlhú rovinku. Čo som si ešte všimol, je, že aj na stretávačkách svieti lepšie ako hociktoré auto predo mnou.
Konkurencia
Najhorúcejším protivníkom je Yamaha YZF-R125. Rovnaký výkon a rozmery pneu, dospelý vzhľad s rovnakou cenou, no prednej brzde chýbajú 2 piestiky a USDčku na nej tiež nenajdeš. Na niekoho však zapôsobia ladičky v znaku. Cenovo je bežne na tom rovnako ako GPR, no pri terajšej akcii na obe Yamaha prehráva o rovných 600,- €. Honda prišla tento rok s novou CBR 125R a síce nemá plných 15 koní, nevyzerá tak mohutne a dospelo, no na druhú stranu je o tisícku lacnejšia, no pri terajšej akcii na Derbi sa cenou dostali na tú istú úroveň. A čo novinka Aprilia RS4 125? Ten istý motor, rám, podvozok a brzdy ako Derbi, no dizajn zobrala RSV4ke.
Záver
Páčia sa Ti športové motorky, ktoré sú zábavné, majú charakter a musíš sa trochu aj ty prispôsobiť jej správaniu? Nevadí Ti, že jej motor je niekedy nepraktický? Čo sa Ti ráta, je predovšetkým radosť zo športovej jazdy aj pri neveľkom výkone? A ešte nech veľa nežerie. Uhádol som? Tak potom musíš mať túto motorku. Čaká na teba za 4 100,- € (akciová cena 3 090,- €).
![]() |
Plusy, mínusy
fun factor, perfektný podvozok, dizajn, kontrolka preradenia, brzdy | neochota v nízkych otáčkach, úzky záber spojky, úložný priestor |
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Derbi GPR 125 4T 2011:
Spotreba | 4,2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 13 l (1 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 290 km |
Otáčky motora pri 90, 130 kmh | 7 500 ot. / 11 200 ot. |
Cena motorky | 4 100,- EUR |
Akciová cena predvádzačky | 2 990,- EUR |
Akciová cena motorky | 3 390,- EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: doodeec, VaranDriver07
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Derbi | Yamaha | Honda | Aprilia |
Model: | GPR 125 4T | YZF-R125 | CBR 125R | RS4 125 |
Rok: | 2011 | 2009 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2011 | |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 124.02 ccm | 124.7 ccm | 124.8 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 12.24 Nm / 8000 ot. | 10.4 Nm / 8000 ot. | ||
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 11.2:1 | 11 : 1 | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 57 mm | 52.0 x 58.6 mm | 58 x 47,2 mm | 58.0 x 57 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 130 mm | 120 mm | 110 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 125 mm | 126 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 292 mm | 276 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-ZR17 | 100/80-17 M/C | 100/80-17M/C | 110/80-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 218 mm | 230 mm | 220 mm | 218 mm |
Pneu vzadu: | 130/70-ZR17 | 130/70-17 M/C | 130/70-17M/C | 130/70-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 126.5 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 137 kg | |||
Výška sedla: | 820 mm | 818 mm | 795 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1350 mm | 1355 mm | 1310 mm | 1350 mm |
Dĺžka: | 1953 mm | 2015 mm | 1946 mm | 1953 mm |
Šírka: | 740 mm | 660 mm | 704 mm | 740 mm |
Výška: | 1138 mm | 970 mm | 1089 mm | 1138 mm |
Svetlá výška: | 155 mm | 185 mm | ||
Objem nádrže: | 13 l | 13.8 l | 13 l | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 134 km/h | 125 km/h | ||
Spotreba paliva: | 4 l/100km | 3.3 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 243 km | cca 313 km | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 119 900 Sk (27.5.2008) |
Pridané: 16.01.2013 Autor: Varan Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cestou necestou za gruzínskymi šotolinami 2018
- Prečo som si kúpil KTM 1190 Adventure?
- Vyskúšali sme tri BMW: S 1000 XR, R 1200 RT a K 1600 GTL
- BMW R1150 GS pohľadom dneška
- Vyskúšali sme deflektor MRA X-Creen Sport
- Test Derbi Terra 125 Adventure - slečna na všetko
- Husqvarna SMR 511 - generátor zábavy
- Kawasaki VN900 Classic SE - pohoda, klídek a tabáček
- Husqvarna TE 310: viac ako málo, menej ako veľa
- Test KTM 125 Duke - Teens fighter
- ... zobraz všetky články od tohto autora