http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Vyskúšali sme Indian Chief Classic - znovuzrodené americké železo

[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Značka Indian pôvodne produkovala motorky v rokoch 1901 - 1953. Teraz zažíva svoje vzkriesenie a my sme mali možnosť vyskúšať jej legendárny model Chief v modernom prevedení roku 2014.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Trochu histórie:

Legendárna značka vznikla v roku 1901 a do desiatich rokov od vzniku sa stala najväčším výrobcom motocyklov na svete. Po vojne však postupne upadá až do bankrotu v roku 1953. Nasledovalo viacero pokusov o vzkriesenie. To posledné má na svedomí Polaris, ktorý značku kúpil v roku 2011.

Indian Chief Blackhawk 1950, Zdvihový objem 80 kubických palcov
Indian Chief Blackhawk 1950, Zdvihový objem 80 kubických palcov
Indian Chief začala vyrábať firma Hendee Manufacturing Company (neskôr Indian Motocycle Company) v roku 1922. Chief bol predstaviteľom veľkého dvojvalca, väčší a silnejší ako jeho súrodenec Scout. Keď po vojne Indian obnovil civilnú výrobu, bol to práve Chief, ktorý vyrábali až do roku 1953, kedy z výrobnej linky zišiel posledný kus a továreň sa zatvorila.

Preto sa nie je čomu čudovať, že firma Polaris (vlastní tiež značku Victory) sa rozhodla vzkriesiť slávne meno práve týmto modelom. Pustili sa hneď do práce. Prvý bol na rade motor.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014, Zdvihový objem 111 kubických palcov

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Thunder Stroke™ 111 je kompletne od piky vyvinutý motor. Má zdvihový objem 111 kubických palcov, čo zodpovedá 1811 ccm a je vybavený vstrekovaním paliva. Pochopiteľne, ide o vidlicový dvojvalec chladený vzduchom s rozvodom OHV. Zaujímavosťou je použitie trojice vačkových hriadeľov. Ten stredný je hnaný reťazou a predný a zadný potom už ozubenými kolesami. Toto usporiadanie umožnilo paralelné uloženie zdvíhacích tyčiek a dalo motorke klasický retro vzhľad. Výkon výrobca neuvádza, zato sa nebojí pochváliť úctyhodným krútiakom 138,9 Nm / 3000 ot.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - motor Thunder Stroke™ 111

Prevodovka je šesťstupňová a je integrovaná s motorom. Jej pohon rovnako zabezpečujú ozubené kolesá. O pohon zadného kolesa sa stará oku diváka úplne schovaný ozubený remeň. Rám je napriek nadpisu "americké železo" vyrobený z hliníkovej zliatiny.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Klasickým dizajnovým prvkom modelu Chief sú hlboké blatníky. Tie sa historicky stali poznávacím znakom Indianov. K tomu treba pridať aj typickú červenú farbu (Indian Red), ktorú značka zaviedla v roku 1912. Metalízu v nej ale nehľadajte. No a v neposlednom rade musím spomenúť emblém Indiána na prednom blatníku, ktorý značka zaviedla v roku 1947. Je podsvietený a slúži ako pozičné svetlo.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Kompletne retro vzhľad, ale moderná technika. Výbava v sérii obsahuje brzdový systém s ABS. Vpredu je dvojica kotúčov so štvorpiestikovými strmeňmi, ktoré sú však skryté v hlbokom blatníku. Vo výbave nájdeme aj bezkľúčové zapaľovanie, tempomat a rampu doplnkových svetlometov.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Osedlajme Indiana:

Chief je kus motorky. Keď ju zbadáš, prvý krát budeš okolo nej chodiť a pozerať na množstvo prepracovaných detailov. Logo našlo svoje miesto na množstve dielov a dáva celku punc exkluzivity. Niečo ako keď obzeráš MV Agustu a jej logo aj na bočnom stojane. Keď sa usadíš do sedla, naskytne sa ti majestátny výhľad na riaditka a veľkú prístrojovku na nádrži. Nalievacie otvory na nej sú dva, ale funkčný je len ten pravý. To sa už nevieš dočkať a stláčaš tlačidlo štartéra.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

K svetu sa prebúdza obrovský motor. Na prekvapenie, vibrácie nie sú také, ako som čakal, zato zvuk naznačuje, že to je poriadna klasika. Vrknutie do plynu dáva tušiť, že tu sa bude jazdiť pekne "od podlahy". Zapieram sa nohami do zeme a cúvam. Napriek úctyhodnej hmotnosti Indiana to ide vcelku ľahko. Radím jednotku, ktorá tam pekne hlučne padá a rozbieham sa do mesta.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Nebudem kecať, hmotnosť "šéfa" pod zadkom je poriadne cítiť, nebude to motorka na každodenné prepletanie sa zápchou na ceste do práce. Na druhej strane, jeho prejav a ovládanie je niekde medzi H-D a japonskými cruisrami. Motor, aj keď je veľké V-čko retro prevedenia, nemá také vibrácie, no nemá ani takú kultivovanosť chodu ako japonci. Iná je aj prevodovka, ktorá je síce hlučná, ale kvalty tam padajú ľahko. Dokonca som bez problémov radil aj bez spojky.

Náhodné stretnutie - Jawa Custom a Indian
Náhodné stretnutie - Jawa Custom a Indian

Ťažisko je nízke, takže aj v pomalších rýchlostiach sa dá šéf rozumne ovládať. Oveľa viac mu ale pasuje, keď naberieš trochu rýchlosť. Tam už ťa hmotnosť netankuje a užívaš si bublotanie motora a vietor vo vlasoch. No a ešte je tu jedna vec, a tou sú pohľady všetkých naokolo. Indianu sa podarilo postaviť dokonalý retro vzhľad, ktorý púta každého. Hlavne skoršie narodení ho poznávajú, a keď som fotil, tak sa zastavili pozrieť. Nový Chief ich dokonale zmiatol a chválili mi pekný veterán.

Indian Chief Classic 2014 - aj tento pán ho považoval za veterán. Až bližší pohľad naznačí že ide o znovuzrodenie
Indian Chief Classic 2014 - aj tento pán ho považoval za veterán. Až bližší pohľad naznačí, že ide o znovuzrodenie

Podvozok je robustný a prekvapivo pohodlný. Jazdil som v meste aj dláždené cesty aj menej kvalitný asfalt a "šéf" to zvládal a nerovnosti hltal ako nejaký turista. Za toto si zaslúži rozhodne pochvalu, pretože som čakal čosi viac utrasené. A keď už chválim, nemôžem vynechať brzdy. Jazdil som už rôzne cruisre a s brzdami to nemali tieto ťažké stroje vždy všetko s kostolným poriadkom. Indian však dostal do vienka kvalitné štvorpiestiky a brzdenie je naozaj bezproblémové z akejkoľvek rýchlosti. Navyše systém ABS je namontovaný v sérii, takže nie je čo riešiť.

Video: Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Vypadnime z mesta tam, kde cesta je cieľ:

Samozrejme, poďho čím skôr z mestskej džungle. Motor je pochopiteľne ťahúň, newtonmetre naskakujú odspodu a kvalty tam rýchlo nasypeš. Potom už stačí sedieť v pohodlnom kresle a pozerať do diaľok. Nie je to však len lokomotíva na nekonečné rovné cesty. Napriek celkovej dĺžke sa príjemne posiela aj do zákrut. Náklony sú limitované bočnými platňami, ale nemal som pocit, že by ma "šéf" výrazne obmedzoval, skôr naopak, vedel som si užiť aj svižné prejazdy zákrut.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Čo mi už ale problémy robilo, bolo otáčanie sa, a toho je pri fotení naozaj neúrekom. Otočiť šéfa na klasickej dvojprúdovke na šupu je takmer nemožné. Treba aspoň trochu priestoru navyše alebo si budeš musieť cúvnuť. Okrem toho dostávala zabrať aj moja ľavačka ovládajúca lankovú spojku. Hydraulika by ma asi neurazila. Na druhej strane musím priznať, že som sa za pol hodinu otáčal asi toľko krát, ako priemerný jazdec možno za týždeň. :-)

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Čo zaujme je bohatá výbava. Napriek tomu, ako "šéf" klame telom s vzhľadom starého, má "pod kapotou" tie najnovšie vychytávky. Prístrojovka s LCD displejom ukazuje aj zaradený stupeň, otáčky motora či spotrebu paliva. V sérii je vybavený tempomatom, ktorý sa ovláda naozaj intuitívne a jednoducho priamo z pravej rukoväte. Bezkľúčový štart je rovnako samozrejmosť. Stačí mať pri sebe len elektronický kľúč a potom vysadnúť do sedla a zobudiť šéfa tlačidlom na nádrži alebo tlačidlom štartéra. V noci zasa každého poteší aj dvojica doplnkových svetlometov na rampe. Zapínanie je pekne skryté a zároveň ľahko dostupné vypínačom na zadnej strane prednej vidlice.

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Okolo komína a ešte aj trochu ďalej:

Cruiser je cruiser a voziť sa s ním len okolo domu asi nemá veľmi cenu. Vedia to aj v Indiane a mysleli na to aj pri návrhu originálneho príslušenstva. V prvom rade je Chief pohodlný. Motor sa uspokojí aj s menej ako 6 litrami paliva na stovku, čo mu dáva dojazd slušných 260 km. Pre zlepšenie pohodlia si môžeš dokúpiť opierku ako pre jazdca, tak aj pre spolujazdca a tiež rozmerné predné plexi s rýchlym systémom upevnenia a demontáže. Pre uloženie batožiny priestor v sérii nie je, ale poriešia to spoľahlivo kožené brašne a nosič batožiny. No a aby sa šefino nejako nedoškriabal, ak ťa naozaj aj niekde prevalí, tak výrobca ponúka aj padacie rámy.

Indian Chief Classic 2014 - Príslušenstvo Saddlebag with fringe-web
Indian Chief Classic 2014 - Príslušenstvo Heritage Messager Bag-web
Indian Chief Classic 2014 - Príslušenstvo Driver backrest grip fringe-web
Indian Chief Classic 2014 - Príslušenstvo Driver Backrest, Passenger Backrest, Backrest Pad-web

Myslím, že takto vybavený Chief sa naozaj nestratí na akomkoľvek tripe cez Európu, Ameriku alebo iný kontinent...

Indian Chief Classic 2014 - Príslušenstvo - plexi štít

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Konkurencia

Konkurenciu rozdelím do dvoch skupín. Tá prvá je USA a Európska produkcia. Samozrejme, začať treba širokou ponukou amerického výrobcu Harley-Davidson. Modelov by bolo viac, ale ja spomeniem najviac retro ladený Heritage Softail Classic - podobne klasicky ladený, trochu zaostáva motorom a len jednokotúčovou brzdou vpredu. Moto Guzzi má v ponuke svoju Californiu, ktorá pôsobí oproti Indianu naozaj priam futuristicky - technika je ale porovnateľne moderná u oboch. No a potom je tu bojovník z ostrovov - Triumph Thunderbird zo spomenutých s najmohutnejším krútiakom.

Japonská konkurencia tiež nezaostáva. Máme tu stroje od 1700 do 1900 kubíkov. Klasicky strihnutá Kawasaki VN 1700 Classic, silná Yamaha XV1900A Midnight Star a trochu moderne pôsobiaca VZR 1800 od Suzuki konkurujú Indianu na všetkých frontoch, vrátane ceny.

Video: Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Záver

Indian je znovuzrodené americké železo. Nehrá sa na nič, čo nie je. Za motorkou je kompletne nový vývoj všetkého, počnúc motorom. Ten si zachováva retro vzhľad a techniku kombinovanú s modernými technológiami. Dizajnovo je Chief presne verný značke a jej histórií. Ak ho chceš, tak sám vieš prečo. Ak sa ti páči, budeš musieť rozbiť poriadne naplnené prasiatko, lebo za toto americké železo treba na pult postaviť 23 690 európskych peňazí. Značka Indian má teraz na Slovensku nového dílera - firmu Klasik moto vo Zvolene.

Plusy, mínusy

Skvelý nový motor, dokonalý retro vzhľad, vkusne skrytá moderná technika, bezkľúčový štart, tempomat, solídne brzdy hmotnosť neoslní, cena

Video

Video: Indian Chief 2014

Pozadie / Wallpaper:

Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo
Indian Chief Classic 2014 - znovuzrodené americké železo

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Indian Chief Classic 2014:

Servisný interval 8000 km
Spotreba 6 l/100 km
Objem nádrže, z toho rezerva 20,8 l (5,6 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 260 km
Cena motorky 23,690,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Plaxi štít od 639 EUR
Opierka pre spolujazdca 409 EUR
Nosič batožiny k opierke pre spolujazdca 299 EUR
Vyhrievané sedadlo 919 EUR
Kožené brašne originál s úchytmi 1559 EUR
Chrbtová opierka pre vodiča 409 EUR
Ladené výfuky Jekill a Hyde od 1889 EUR
Padáky predné 469 EUR
Padáky zadné 349 EUR
Veterné deflektory 209 EUR

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Beal
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť KLASIK MOTO. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Indian Chief Classic 2014 Harley-Davidson Heritage Softail Classic 2014 Moto Guzzi California 1400 Custom 2014 Triumph Thunderbird 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:IndianHarley-DavidsonMoto GuzziTriumph
Model:Chief ClassicHeritage Softail ClassicCalifornia 1400 CustomThunderbird
Rok:2014201420142014
Kategória:Chopper/CruiserChopper/CruiserKlasikaKlasika
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:1811 ccm1690 ccm1380 ccm1699 ccm
Max. výkon:74.8 k (55.0 kW) / 5010 ot.96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot.85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot.
Max. krútiaci moment:138.9 Nm / 3000 ot.130 Nm / 3000 ot.120 Nm / 2750 ot.146 Nm / 2750 ot.
Kompresný pomer:9,5 : 19,6:110,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 113.0 mm98.4 x 111.1 mm104 x 81.2 mm103.8 x 94.3 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHV (2V)DOHCDOHC
Chladenie:vzduchomvzduchomvzduchom a olejomkvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňkardanremeň
Zdvih vpredu:119 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:94 mm95 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová 4 piestikjedno kotúčová 4-piestikdvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeňdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm320 mm310 mm
Pneu vpredu:130/90B16 67HMT90B16 72H130/70-18120/70 R19
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, dvojpiestikový strmeňjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:300 mm282 mm310 mm
Pneu vzadu:180/65B16 81H150/80B16 71H200/60-16200/50 R17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:354 kg327 kg
Hmotnosť s náplňami:370 kg339 kg300 kg339 kg
Výška sedla:660 mm690 mm720 mm700 mm
Rázvor:1730 mm1635 mm1685 mm1615 mm
Dĺžka:2630 mm2405 mm2445 mm2340 mm
Šírka:1025 mm850 mm880 mm
Výška:1176 mm1181 mm1120 mm
Svetlá výška:140 mm131 mm165 mm151 mm
Objem nádrže:20.8 l18.9 l20.5 l22 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:6 l/100km5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 260 kmcca 253 km
Servisný interval:8000 km10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:nie
Tempomat:áno, v sérii
Iná výbava:bezkľúčové zapaľovanie
Poznámka:
Poznámka:Cena 11/2014: 23,690,- EURCena 11/2014: 21,600,- EURCena 11/2014: 16.995,- EURCena 11/2014: 14,254,- EUR
Foto:
 Indian Chief Classic 2014 Yamaha XV1900A Midnight Star 2014 Suzuki VZR 1800 (Intruder M1800R) 2014 Kawasaki VN 1700 Classic 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:IndianYamahaSuzukiKawasaki
Model:Chief ClassicXV1900A Midnight StarVZR 1800 (Intruder M1800R)VN 1700 Classic
Rok:2014201420142014
Kategória:Chopper/CruiserChopper/CruiserChopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:1811 ccm1854 ccm1783 ccm1700 ccm
Max. výkon:90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot.125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot.74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot.
Max. krútiaci moment:138.9 Nm / 3000 ot.155.1 Nm / 2500 ot.160 Nm / 3200 ot.135 Nm / 2750 ot.
Kompresný pomer:9,5 : 19.48 : 110.5:19,5:1
Vŕtanie x Zdvih:101.0 x 113.0 mm100.0mm x 118.0mm112.0 x 90.5 mm102 x 104 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHV (2V)OHV (4V)DOHCSOHC (4V)
Chladenie:vzduchomvzduchomvzduchom a olejomkvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:remeňremeňkardanremeň
Zdvih vpredu:119 mm130 mm130 mm140 mm
Zdvih vzadu:94 mm80 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová 4 piestikdvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm298 mm310 mm300 mm
Pneu vpredu:130/90B16 67H130/70R18M/C 63H130/70-R18130/90B16M/C 67H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:300 mm320 mm275 mm300 mm
Pneu vzadu:180/65B16 81H190/60R17M/C 78H240/40-R18170/70B16M/C 75H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:354 kg
Hmotnosť s náplňami:370 kg347 kg347 kg345 kg
Výška sedla:660 mm705 mm705 mm720 mm
Rázvor:1730 mm1715 mm1710 mm1665 mm
Dĺžka:2630 mm2580 mm2450 mm2500 mm
Šírka:1025 mm1095 mm875 mm1025 mm
Výška:1176 mm1125 mm1185 mm1155 mm
Svetlá výška:140 mm155 mm130 mm130 mm
Objem nádrže:20.8 l16 l19.5 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 260 km
Servisný interval:8000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:nie
Tempomat:áno, v sérii
Iná výbava:bezkľúčové zapaľovanie
Poznámka:
Poznámka:Cena 11/2014: 23,690,- EURCena 11/2014: 15,790,- EURV USA po názvom: Suzuki Boulevard M109R
Cena 11/2014: 12,990,- EUR
Cena 11/2014: 13,495,- EUR

Pridané dňa: 26.03.2015 Autor: Awia

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk