[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Značka Indian pôvodne produkovala motorky v rokoch 1901 - 1953. Teraz zažíva svoje vzkriesenie a my sme mali možnosť vyskúšať jej legendárny model Chief v modernom prevedení roku 2014.
Legendárna značka vznikla v roku 1901 a do desiatich rokov od vzniku sa stala najväčším výrobcom motocyklov na svete. Po vojne však postupne upadá až do bankrotu v roku 1953. Nasledovalo viacero pokusov o vzkriesenie. To posledné má na svedomí Polaris, ktorý značku kúpil v roku 2011.
Indian Chief začala vyrábať firma Hendee Manufacturing Company (neskôr Indian Motocycle Company) v roku 1922. Chief bol predstaviteľom veľkého dvojvalca, väčší a silnejší ako jeho súrodenec Scout. Keď po vojne Indian obnovil civilnú výrobu, bol to práve Chief, ktorý vyrábali až do roku 1953, kedy z výrobnej linky zišiel posledný kus a továreň sa zatvorila.Preto sa nie je čomu čudovať, že firma Polaris (vlastní tiež značku Victory) sa rozhodla vzkriesiť slávne meno práve týmto modelom. Pustili sa hneď do práce. Prvý bol na rade motor.
Thunder Stroke™ 111 je kompletne od piky vyvinutý motor. Má zdvihový objem 111 kubických palcov, čo zodpovedá 1811 ccm a je vybavený vstrekovaním paliva. Pochopiteľne, ide o vidlicový dvojvalec chladený vzduchom s rozvodom OHV. Zaujímavosťou je použitie trojice vačkových hriadeľov. Ten stredný je hnaný reťazou a predný a zadný potom už ozubenými kolesami. Toto usporiadanie umožnilo paralelné uloženie zdvíhacích tyčiek a dalo motorke klasický retro vzhľad. Výkon výrobca neuvádza, zato sa nebojí pochváliť úctyhodným krútiakom 138,9 Nm / 3000 ot.
Prevodovka je šesťstupňová a je integrovaná s motorom. Jej pohon rovnako zabezpečujú ozubené kolesá. O pohon zadného kolesa sa stará oku diváka úplne schovaný ozubený remeň. Rám je napriek nadpisu "americké železo" vyrobený z hliníkovej zliatiny.
Klasickým dizajnovým prvkom modelu Chief sú hlboké blatníky. Tie sa historicky stali poznávacím znakom Indianov. K tomu treba pridať aj typickú červenú farbu (Indian Red), ktorú značka zaviedla v roku 1912. Metalízu v nej ale nehľadajte. No a v neposlednom rade musím spomenúť emblém Indiána na prednom blatníku, ktorý značka zaviedla v roku 1947. Je podsvietený a slúži ako pozičné svetlo.
Kompletne retro vzhľad, ale moderná technika. Výbava v sérii obsahuje brzdový systém s ABS. Vpredu je dvojica kotúčov so štvorpiestikovými strmeňmi, ktoré sú však skryté v hlbokom blatníku. Vo výbave nájdeme aj bezkľúčové zapaľovanie, tempomat a rampu doplnkových svetlometov.
Chief je kus motorky. Keď ju zbadáš, prvý krát budeš okolo nej chodiť a pozerať na množstvo prepracovaných detailov. Logo našlo svoje miesto na množstve dielov a dáva celku punc exkluzivity. Niečo ako keď obzeráš MV Agustu a jej logo aj na bočnom stojane. Keď sa usadíš do sedla, naskytne sa ti majestátny výhľad na riaditka a veľkú prístrojovku na nádrži. Nalievacie otvory na nej sú dva, ale funkčný je len ten pravý. To sa už nevieš dočkať a stláčaš tlačidlo štartéra.
K svetu sa prebúdza obrovský motor. Na prekvapenie, vibrácie nie sú také, ako som čakal, zato zvuk naznačuje, že to je poriadna klasika. Vrknutie do plynu dáva tušiť, že tu sa bude jazdiť pekne "od podlahy". Zapieram sa nohami do zeme a cúvam. Napriek úctyhodnej hmotnosti Indiana to ide vcelku ľahko. Radím jednotku, ktorá tam pekne hlučne padá a rozbieham sa do mesta.
Nebudem kecať, hmotnosť "šéfa" pod zadkom je poriadne cítiť, nebude to motorka na každodenné prepletanie sa zápchou na ceste do práce. Na druhej strane, jeho prejav a ovládanie je niekde medzi H-D a japonskými cruisrami. Motor, aj keď je veľké V-čko retro prevedenia, nemá také vibrácie, no nemá ani takú kultivovanosť chodu ako japonci. Iná je aj prevodovka, ktorá je síce hlučná, ale kvalty tam padajú ľahko. Dokonca som bez problémov radil aj bez spojky.
Ťažisko je nízke, takže aj v pomalších rýchlostiach sa dá šéf rozumne ovládať. Oveľa viac mu ale pasuje, keď naberieš trochu rýchlosť. Tam už ťa hmotnosť netankuje a užívaš si bublotanie motora a vietor vo vlasoch. No a ešte je tu jedna vec, a tou sú pohľady všetkých naokolo. Indianu sa podarilo postaviť dokonalý retro vzhľad, ktorý púta každého. Hlavne skoršie narodení ho poznávajú, a keď som fotil, tak sa zastavili pozrieť. Nový Chief ich dokonale zmiatol a chválili mi pekný veterán.
Podvozok je robustný a prekvapivo pohodlný. Jazdil som v meste aj dláždené cesty aj menej kvalitný asfalt a "šéf" to zvládal a nerovnosti hltal ako nejaký turista. Za toto si zaslúži rozhodne pochvalu, pretože som čakal čosi viac utrasené. A keď už chválim, nemôžem vynechať brzdy. Jazdil som už rôzne cruisre a s brzdami to nemali tieto ťažké stroje vždy všetko s kostolným poriadkom. Indian však dostal do vienka kvalitné štvorpiestiky a brzdenie je naozaj bezproblémové z akejkoľvek rýchlosti. Navyše systém ABS je namontovaný v sérii, takže nie je čo riešiť.
Samozrejme, poďho čím skôr z mestskej džungle. Motor je pochopiteľne ťahúň, newtonmetre naskakujú odspodu a kvalty tam rýchlo nasypeš. Potom už stačí sedieť v pohodlnom kresle a pozerať do diaľok. Nie je to však len lokomotíva na nekonečné rovné cesty. Napriek celkovej dĺžke sa príjemne posiela aj do zákrut. Náklony sú limitované bočnými platňami, ale nemal som pocit, že by ma "šéf" výrazne obmedzoval, skôr naopak, vedel som si užiť aj svižné prejazdy zákrut.
Čo mi už ale problémy robilo, bolo otáčanie sa, a toho je pri fotení naozaj neúrekom. Otočiť šéfa na klasickej dvojprúdovke na šupu je takmer nemožné. Treba aspoň trochu priestoru navyše alebo si budeš musieť cúvnuť. Okrem toho dostávala zabrať aj moja ľavačka ovládajúca lankovú spojku. Hydraulika by ma asi neurazila. Na druhej strane musím priznať, že som sa za pol hodinu otáčal asi toľko krát, ako priemerný jazdec možno za týždeň. :-)
Čo zaujme je bohatá výbava. Napriek tomu, ako "šéf" klame telom s vzhľadom starého, má "pod kapotou" tie najnovšie vychytávky. Prístrojovka s LCD displejom ukazuje aj zaradený stupeň, otáčky motora či spotrebu paliva. V sérii je vybavený tempomatom, ktorý sa ovláda naozaj intuitívne a jednoducho priamo z pravej rukoväte. Bezkľúčový štart je rovnako samozrejmosť. Stačí mať pri sebe len elektronický kľúč a potom vysadnúť do sedla a zobudiť šéfa tlačidlom na nádrži alebo tlačidlom štartéra. V noci zasa každého poteší aj dvojica doplnkových svetlometov na rampe. Zapínanie je pekne skryté a zároveň ľahko dostupné vypínačom na zadnej strane prednej vidlice.
Cruiser je cruiser a voziť sa s ním len okolo domu asi nemá veľmi cenu. Vedia to aj v Indiane a mysleli na to aj pri návrhu originálneho príslušenstva. V prvom rade je Chief pohodlný. Motor sa uspokojí aj s menej ako 6 litrami paliva na stovku, čo mu dáva dojazd slušných 260 km. Pre zlepšenie pohodlia si môžeš dokúpiť opierku ako pre jazdca, tak aj pre spolujazdca a tiež rozmerné predné plexi s rýchlym systémom upevnenia a demontáže. Pre uloženie batožiny priestor v sérii nie je, ale poriešia to spoľahlivo kožené brašne a nosič batožiny. No a aby sa šefino nejako nedoškriabal, ak ťa naozaj aj niekde prevalí, tak výrobca ponúka aj padacie rámy.
Myslím, že takto vybavený Chief sa naozaj nestratí na akomkoľvek tripe cez Európu, Ameriku alebo iný kontinent...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Konkurenciu rozdelím do dvoch skupín. Tá prvá je USA a Európska produkcia. Samozrejme, začať treba širokou ponukou amerického výrobcu Harley-Davidson. Modelov by bolo viac, ale ja spomeniem najviac retro ladený Heritage Softail Classic - podobne klasicky ladený, trochu zaostáva motorom a len jednokotúčovou brzdou vpredu. Moto Guzzi má v ponuke svoju Californiu, ktorá pôsobí oproti Indianu naozaj priam futuristicky - technika je ale porovnateľne moderná u oboch. No a potom je tu bojovník z ostrovov - Triumph Thunderbird zo spomenutých s najmohutnejším krútiakom.
Japonská konkurencia tiež nezaostáva. Máme tu stroje od 1700 do 1900 kubíkov. Klasicky strihnutá Kawasaki VN 1700 Classic, silná Yamaha XV1900A Midnight Star a trochu moderne pôsobiaca VZR 1800 od Suzuki konkurujú Indianu na všetkých frontoch, vrátane ceny.
Indian je znovuzrodené americké železo. Nehrá sa na nič, čo nie je. Za motorkou je kompletne nový vývoj všetkého, počnúc motorom. Ten si zachováva retro vzhľad a techniku kombinovanú s modernými technológiami. Dizajnovo je Chief presne verný značke a jej histórií. Ak ho chceš, tak sám vieš prečo. Ak sa ti páči, budeš musieť rozbiť poriadne naplnené prasiatko, lebo za toto americké železo treba na pult postaviť 23 690 európskych peňazí. Značka Indian má teraz na Slovensku nového dílera - firmu Klasik moto vo Zvolene.
Skvelý nový motor, dokonalý retro vzhľad, vkusne skrytá moderná technika, bezkľúčový štart, tempomat, solídne brzdy | hmotnosť neoslní, cena |
Servisný interval | 8000 km |
Spotreba | 6 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 20,8 l (5,6 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 260 km |
Cena motorky | 23,690,- EUR |
Plaxi štít | od 639 EUR |
Opierka pre spolujazdca | 409 EUR |
Nosič batožiny k opierke pre spolujazdca | 299 EUR |
Vyhrievané sedadlo | 919 EUR |
Kožené brašne originál s úchytmi | 1559 EUR |
Chrbtová opierka pre vodiča | 409 EUR |
Ladené výfuky Jekill a Hyde | od 1889 EUR |
Padáky predné | 469 EUR |
Padáky zadné | 349 EUR |
Veterné deflektory | 209 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Beal
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KLASIK MOTO. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Indian | Harley-Davidson | Moto Guzzi | Triumph |
Model: | Chief Classic | Heritage Softail Classic | California 1400 Custom | Thunderbird |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Klasika | Klasika |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1811 ccm | 1690 ccm | 1380 ccm | 1699 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 5010 ot. | 96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 138.9 Nm / 3000 ot. | 130 Nm / 3000 ot. | 120 Nm / 2750 ot. | 146 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5 : 1 | 9,6:1 | 10,5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 113.0 mm | 98.4 x 111.1 mm | 104 x 81.2 mm | 103.8 x 94.3 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | OHV (2V) | DOHC | DOHC | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom a olejom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | remeň | |
Zdvih vpredu: | 119 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 94 mm | 95 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestik | jedno kotúčová 4-piestik | dvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeň | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 320 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 130/90B16 67H | MT90B16 72H | 130/70-18 | 120/70 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, dvojpiestikový strmeň | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 300 mm | 282 mm | 310 mm | |
Pneu vzadu: | 180/65B16 81H | 150/80B16 71H | 200/60-16 | 200/50 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 354 kg | 327 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 370 kg | 339 kg | 300 kg | 339 kg |
Výška sedla: | 660 mm | 690 mm | 720 mm | 700 mm |
Rázvor: | 1730 mm | 1635 mm | 1685 mm | 1615 mm |
Dĺžka: | 2630 mm | 2405 mm | 2445 mm | 2340 mm |
Šírka: | 1025 mm | 850 mm | 880 mm | |
Výška: | 1176 mm | 1181 mm | 1120 mm | |
Svetlá výška: | 140 mm | 131 mm | 165 mm | 151 mm |
Objem nádrže: | 20.8 l | 18.9 l | 20.5 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | 5.6 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 260 km | cca 253 km | ||
Servisný interval: | 8000 km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 11/2014: 23,690,- EUR | Cena 11/2014: 21,600,- EUR | Cena 11/2014: 16.995,- EUR | Cena 11/2014: 14,254,- EUR |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Indian | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | Chief Classic | XV1900A Midnight Star | VZR 1800 (Intruder M1800R) | VN 1700 Classic |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1811 ccm | 1854 ccm | 1783 ccm | 1700 ccm |
Max. výkon: | 90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 6200 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 138.9 Nm / 3000 ot. | 155.1 Nm / 2500 ot. | 160 Nm / 3200 ot. | 135 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5 : 1 | 9.48 : 1 | 10.5:1 | 9,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 113.0 mm | 100.0mm x 118.0mm | 112.0 x 90.5 mm | 102 x 104 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | OHV (2V) | OHV (4V) | DOHC | SOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom a olejom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | kardan | remeň |
Zdvih vpredu: | 119 mm | 130 mm | 130 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 94 mm | 80 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 298 mm | 310 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 130/90B16 67H | 130/70R18M/C 63H | 130/70-R18 | 130/90B16M/C 67H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 300 mm | 320 mm | 275 mm | 300 mm |
Pneu vzadu: | 180/65B16 81H | 190/60R17M/C 78H | 240/40-R18 | 170/70B16M/C 75H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 354 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 370 kg | 347 kg | 347 kg | 345 kg |
Výška sedla: | 660 mm | 705 mm | 705 mm | 720 mm |
Rázvor: | 1730 mm | 1715 mm | 1710 mm | 1665 mm |
Dĺžka: | 2630 mm | 2580 mm | 2450 mm | 2500 mm |
Šírka: | 1025 mm | 1095 mm | 875 mm | 1025 mm |
Výška: | 1176 mm | 1125 mm | 1185 mm | 1155 mm |
Svetlá výška: | 140 mm | 155 mm | 130 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 20.8 l | 16 l | 19.5 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 260 km | |||
Servisný interval: | 8000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 11/2014: 23,690,- EUR | Cena 11/2014: 15,790,- EUR | V USA po názvom: Suzuki Boulevard M109R Cena 11/2014: 12,990,- EUR | Cena 11/2014: 13,495,- EUR |
Pridané dňa: 26.03.2015 Autor: Awia