[Testy a predstavenia - Test]
Ja viem, ja viem už ten nadpis lieta v oblakoch, ale čo robiť keď sa vrátite z víkendu plného skvelej jazdy na štvorici Adventure motoriek, každá iná, každá na inej trase a to celé spojené aj s dávkou zdravej súťaživosti?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: KTM CEE, David Bodlák, Martin Matula
Tak presne takáto bola testovačka rodiny Adventure modelov na ktorú sme dostali pozvanie do Slovinskej Ľubľany. Cesta autom z Košíc sem stála zato aj keď na otočku... Pripravené pre nás boli totiž štyri stroje 1190, 1190 R a nové 1050 Adventure a 1290 SuperAdventure.
Rodinka Adveture bikov KTM sa nám pre rok 2015 rozrástla už na štyroch bráškov. Základ je model 1190/R. Je to najúspešnejší adventure bike KTM. Po prvý krát získal titul „Alpenmaster“ a ako prvý priniesol stabilizačný systém MSC. Pre rok 2015 prináša len drobné vylepšenia, ktoré smerujú hlavne na zvýšenie komfortu jazdca ale ja spolujazdca.
Jednou z noviniek je 1050-tka. Je to nový bike postavený na platforme motora LC8, avšak so zväčšeným zdvihovým objemom. V KTM mu dali jasný cieľ, aby oslovil mladých jazdcov alebo jazdcov, ktorí uvažujú nad vstupom do segmentu cestovných endúr.
Je to teda cenovo najdostupnejšie riešenie s istými kompromismi v oblasti výbavy, ale so snahou zachovať stále vynikajúcu kvalitu. Celkový vzhľad a dizajn si prebral od svojho väčšieho brata, rovnako aj jeho ťažšiu kľukovku, ktorú skombinoval s ľahkými piestami. Výsledkom je takmer identický výkon a krútiak v pásme do 6000 ot., ako má 1190. Pre mnohých bude zaujímavá aj informácia že 1050 bude dostupná aj vo verzii s výkonom 35kW pre vodičáky A2. Taktiež sa môže pochváliť najnižším sedlom zo všetkých Adv – 850 mm, je najľahší 212 kg a má užšie pneumatiky. Ďalšie rozdiely nájdeme hlavne v podvozku, vpredu je vidlica WP s priemerom „iba“ 43mm a nie je plne nastaviteľná. Vzadu je kompaktnejší tlmič. Sedlo je jednodielne, bez možnosti výškového nastavenia. Podsedlový rám je z hliníka bez ďalšej povrchovej úpravy, iné sú smerovky (nie LED) a spätné zrkadlá. Zvyšné detaily, plasty, prístrojovka, komponenty sú prebrané z 1190.
Na úplne opačnom konci ponuky sa nachádza ďalšia novinka – SuperAdventure. Tu je vylepšené čo sa dalo a výbava je tak bohatá, že si takmer nie je čo dokúpiť. Motor prebraný zo SuperDuke má 1301 ccm. Výkon 160 koní, krútiak majestátnych 140 Nm, pričom 105 Newtonov je k dispozícii už pri 2500 ot. Motor dostal aj systém MSR (Motor Slip Regulation), čo je elektronický systém s podpornou funkciou k anti-hop spojke. Inými slovami ak pri spomaľovaní / podradení systém zdetekuje že ide zadné koleso do šmyku systém zvýši otáčky motora.
Podvozok je po prvý krát semi-aktívny, to znamená, že reaguje na podnety z okolia a prispôsobuje v reálnom čase nastavenie podvozku podmienkam jazdy. Pravá vidlica nemá vo svojich útrobách žiadnu pružinu a má na starosti iba tlmenie. Pružina sa nachádza v tej ľavej. Nastavenie podvozka má režimy: Comfort, Street, Sport, Offroad. Nový podvozok má okrem toho aj protiponorovú funkciu pri brzdení – anti-dive.
Výbava je nesmierne bohatá v sérii nájdeme spomínaný semiaktívny podvozok, LED denné svetlá, LED svetlá do zákrut (svetové prvenstvo), vyhrievané rukoväte, vyhrievané sedadlá, tempomat (KTM a tempomat? Áno vidíš dobre :-) ) 30l nádrž, anti-dive systém, MSC + ABS fungujúce v zákrutách... Čo dokúpiť? Nie je toho veľa spomeniem systém HHC – Hill Hold Control, ktorý uľahčuje rozbeh do kopca, podrží vám zabrzdené brzdy a pomôže pri rozbehu.
Ta Dááá... Máme predstavené môžeme ísť jazdiť...
Zvyčajne to prebieha tak, že dostanete na celý deň motorku, sadnete do sedla a jazdíte po naozaj zaujímavých cestičkách v skupine s ďalšími novinármi a so sprievodcami. Niekde sa musíte zastaviť a spraviť fotografie či video, ale inak je to celodenná jazda...
V KTM to tentoraz vymysleli inak. Keď som to počul, hneď som tomu v duchu dal názov „Testovačka hrou“. Žiadny sprievodcovia, žiadne veľké skupinky, to by bola nuda. Rozdelili nás do skupiniek po štyroch – vždy z rôznych krajín. Jedna moto mala turistické GPS a dostali sme aj papierovú mapu trasy. Vyrazili sme podľa toho na trasu, kde bol aj jeden kontrolný bod so súťažnou Adventure úlohou. Tá bola pre všetkých vždy prekvapením. Trasa mala vždy okolo 100km, bola ušitá na mieru danej motorke a mali sme na jej absolvovanie vrátane fotenia a úlohy časový limit 2 hodiny. Po návrate na miesto štartu sme sa striedali a šlo sa ďalej...
Priznám sa že keď som ju videl v Miláne bol som sklamaný, čakal som niečo ako nasledovníka LC8 Adventure ľahké a s ambíciami v teréne. KTM priniesla ale úplne iný stroj a aj zameraný na úplne inú skupinu jazdcov.
Prvý prekvapením je pre mňa motor. Ten je rozhodne silnou stránkou tohto stroja, nie slabinou. Ak niekoho udivuje výkon 70 kW (v porovnaní s predchodcom LC8) treba zobrať do rúk kalkulačku a podeliť dvomi. Ten kto to zvládne aj bez kalkulačky hneď vie, že KTM šlo o možnosť ponúknuť aj 35 kW verziu pre vodičáky A2 európskej legislatívy (Podľa EU 35kW verzia sa môže odvodiť len z biku s max dvojnásobným plným výkonom). Motor ide naozaj dobre a v spodných a stredných otáčkach je na nerozoznanie od 1190. Rozdiel sa ale dostaví v otáčkach vysokých, hlavne keď sa z ničoho nič pri cca 8500 ot. ozve obmedzovač. Prístrojovka je totiž z 1190 nezmenená a končí na 12 000 ot. Je to ale len vec zvyku a nič to neuberá na pocite z jazdy. 1050 nie je žiadny lenivec.
Na ovládanie je veľmi ľahká a agilná, čomu prispeli aj užšie pneumatiky. Je to niečo ako bolo SMT ale posed nie je motardový ale z cestného endura. Podvozok napriek tomu, že nie je nastaviteľný, nezostáva nič dlžný svojmu menu a plní svoju úlohu tak, ako sa na WP patrí. Rovnako sú na tom brzdy, kde nie je čo vytknúť. Kým ale stíham toto všetko zistiť, sledovať trasu a nezablúdiť, prichádzame k jazeru na prvý kontrolný bod, fotenie a prvú úlohu.
Prvá úloha je zbaliť stan Quechua. To je ten stan čo vybalíte z púzdra, hodíte na lúku a on sa sám postaví. To je síce pekné, ale tá skutočná úloha je ho zbaliť. Ja som z tých, čo to robia po prvý krát. Losujem si tretie poradie a fakt sa snažím, čo má za dôsledok, že zle prekrížim „osmičku“ a neviem ho zapnúť. Výsledok je najhorší čas z našej skupinky. Hovorím si: „Fuuu to bude hanba, posledný“
Hádžem to ale za hlavu a ideme do sediel, lepšie povedané do stúpačiek. 1050 je v tomto smere na tom rovnako, ako všetci bratia, na jazdu v stupačkách sú riaditka nízko. Oberá ma to trochu o radosť z jazdy na luxusnej šotolinke kde fotíme, avšak motorka napriek obutým Touranckám je skvelým spoločníkom aj na takéto cesty.
Dokončujeme svoju trasu a ja vraciam 1050 Adventure bez škrabančeka a s poctom, že to vôbec nie je žiadny „odfláknutý“ bike. Možno to nie je to, čo som ja od KTM čakal (nasledovníl 950/990 LC8) ale vzhľadom na to, ako ho navrhovali si myslím, že to spravili dobre. Motoricky mi nič nechýba, v otáčkach kde sa bežne jazdí je porovnateľná z 1190, podvozkovo je naozaj dobrá, nastavenie tlmičov aj tak 90% jadcov nemení, brzdy sú prémiové. Zvyšok celku je viac menej prevzatý z 1190 a rozhodne nedýcha lacnotou. Kto chce mať za čo najlepšiu cenu Adventure od KTM, nemá čo riešiť. Škoda, že aj cenovku sa im nepodarilo stlačiť ešte trochu nižšie.
motor so skvelo naladeným spodkom a stredom, brzdy, prístrojovka, režimy jazdy, cena najlepšia zo štvorice | nenastaviteľné sedlo, obmedzovač už pri 8500 ot., nenastaviteľný podvozok, riaditka nízko pre jazdu v stupačkách, cena síce najlepšia zo štvorice, ale... |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 1290 SuperAdventure, 1190 Adventure a Adventure R, video a technické parametre.
Do centra sa vraciame natesno, ale v časovom limite. „Entry Adventure“ vymieňam za super-luxusné SuperAdventure a hneď vyrážame na druhý okruh. Trasa začína na diaľnici a tak okrem ohromného záťahu motora môžem po prvý raz v sedle KTM vyskúšať tempomat. Koho by niekedy napadlo, že značka so sloganom Ready To Race ponúkne tempomat? Nuž dnes je to v tomto segmente nutnosť. Tempomat funguje na prevodoch 4, 5 a 6 a v rýchlostiach 40 – 200 km/h. Motor ide ako besný, tu nie je čo vytknúť, na každom kvalte ťahá jak šľak. Výjazdy so zákrut takmer vždy doprevádza drift zadného kolesa krotený trakčnou kontrolou. Trochu ma prekvapujú vyššie otáčky v ktorých tento veľký motor jazdí, čakal som trochu iné, pohodovejšie sprevodovanie.
Zaujímavou novinkou z voliteľnej výbavy sú aj smerovky s automatickým vypínaním. Tie sú dostupné voliteľne pre všetky štyri modely. Smerovka sa vypne automaticky po prejdení vzdialenosti 150m a zároveň po 10 sekundách jazdy. Fungovalo to spoľahlivo pre bežnú jazdu. Akurát v našej skupinke, pri špecifiku našej navigačnej jazdy sa nám vypínali skôr ako sme chceli, keďže sme si zapnutými smerovkami v skupine ukazovali vo veľkom predstihu kam budeme odbočovať. Vedúci jazdec zapol smerovku v predstihu a tá sa mu vypla skôr, ako sme vošli do križovatky a nie vždy si to všimol.
Potešiteľnou správou pre všetkých, čo o super luxusnom dobrodruhovi uvažujú je fakt, že napriek mohutnému vzhľadu a širokej nádrži počas jazdy vôbec nemáte pocit extra mastodonta. Je to veľmi podobné ako u konkurenčného Adventure modelu z Mníchova. Vyzerá to síce obrovsky, ale jazdí to takmer identicky ako „štíhla“ verzia. SuperAdventure ale hýčka svojho majiteľa navyše luxusným semi-aktívnym podvozkom, ktorý sa neustále prispôsobuje podmienkam jazdy. Okrem toho má na svedomí aj elektronicky riadenú funkciu anti-dive, napriek zdvihom 200m sa pri brzdení takmer neponára a to som skúšal aj ostré brzdenie v strmom klesaní.
To už nás ale itinerár doviedol k predajcovi KTM – Seles moto v Ľubľane, kde na nás čakalo pohostenie, ale aj ďalšia súťažná úloha. K SuperAdventure pripravili aj super dobrodružnú úlohu a to výmenu zadného kolesa. Rovnako aj tu nám to predviedli a rovnako som si nevytiahol prvé poradové číslo. Keďže práca a servis motorky mne nesmrdí a robím si takmer všetko sám, tušil som, že v tejto disciplíne mám šancu si polepšiť renomé zo skladania stanu :-) Kolesá na moto som nielen menil, ale aj prezúval nespočetne krát a navyše aj v strese pár minút pred štartom na pretekoch. Odtiaľ viem, že treba zachovať hlavne kľud a rozvahu.
Zvládol som to za 1 minútu a 43 sekúnd a mohlo to byť aj rýchlejšie, keby sa mi v závere pri uťahovaní osky neprepla račňa. Nakoniec to bol najrýchlejší čas nielen z našej skupiny, ale aj celkovo.
U tohto predajcu sme mali navyše v strmom výjazde od predajne možnosť otestovať aj ďalšiu voliteľnú funkciu a to HHC – Hill Hold Control. Je to funkcia, ktorá ma pomôcť jazdcovi pri rozbehu do kopca. Dá sa v menu palubného počítača aktivovať aj deaktivovať. Funguje to podobne ako pri autách. Zastavíte v kopci, stlačíte brzdy a môžete ich uvoľniť. Teda obe nohy na zemi a voľné aj obe ruky. Potom sa stačí rozbiehať a elektronika automaticky uvoľní brzdy pre hladký rozbeh.
Systém ale brzdí len 5 sekúnd a potom pomaly brzdy uvoľní. Je to teda asistent rozbehu a nie ako som sa ja domnieval, že si takto niekde v kopci v zápche zabrzdím motorku a počkám na zelenú... Napriek tomu si myslím, že to nemusí byť zlé ako pomoc pri rozbiehaní komplet nabalenej mašiny, aj so spolujazdcom.
Zo Seles moto nás čakala už pomerne krátka jazda a ukončený druhý trip. SuperAdventure je luxusne vybavený bike, v ktorom nájdete v sérii takmer všetky moderné technológie, ktoré sa dnes montujú. Je to veľký bike, s veľkou nádržou, maximálne pohodlný ako stvorený na dlhé cesty vo dvojici. Napriek tomu len o 12kg ťažší ako 1190 a stále so schopnosťami jazdy aj v teréne.
neskutočne silný motor, robustné prevedenie, semi-aktívny podvozok s anti-dive, brzdy, extrémne bohatá výbava, pododlie vyhrievané sedadlá aj rukoväte, 30l nádrž, stále prijateľná hmotnosť | najdrahšia zo štvorice :-) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 1190 Adventure a Adventure R, video a technické parametre.
Po výdatnom obede pokračujeme trip v sedle „známej“ 1190. Tentoraz bez miesta na fotenie, keďže to už nieje novinka. Rozpisovať sa o nej veľmi nebudem nakoniec pozrite si testy tu: KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh.
Vrcholom našej jazdy bol príjazd po pekných serpentínach v lese k hradu Turjak, kde na nás čakala aj ďalšia úloha. Tentoraz to bolo balenie vecí do kufra. Jeden bike bol vybavený horným kufrom a na lavičke bolo pripravených množstvo vecí na cesty od U zámku, cez nejaké náradie, termosku, hrnček, nepremoky, oblečenie atď. Aj túto úlohu som zvládol hravo a vo veľmi dobrom čase a začínal som tušiť, že hanba z prvej úlohy bude už zažehnaná.
1190 Adventure je s tejto štvorice najviac univerzál a asi najlepšia voľba pre toho, kto sa nevie rozhodnúť. Má bohatú výbavu, má elektronický podvozok aj keď nie semi-aktívny, výkon 150 koní, kolesá cestnejších rozmerov 19 a 17 palcov. Overený turista a nakoniec aj aktuálny „Alpenmaster“. Čo povedať viac?
Na záver nášho dňa sadáme do sedla mnou najobľúbenejšej Adventure R. Kto má pozná vie, že cestné enduro je pre mňa zaujímavé viac ako enduro, ako cesťák a Adventure R je toho čistým stelesnením. Poriadny podvozok so zdvihmi 220mm od WP je plne nastaviteľný, ale bez elektroniky, kolesá 21 a 18 palcov, svetlá výška 250 mm, štíhle jednodielne sedlo, nižší plexi štít a do oči bijúci oranžový rám a padacie rámy rovno volajú po jazde v teréne. Škoda že s off-road celkom nekorešpondujú cestné pneumatiky TrailAttack.
Vrcholom tejto jazdy bola parádna šotolinová cesta, niečo ako horský priesmyk, kde sme si to naozaj užili spolu s poľským a slovinským kolegom. Tu trochu bojujem s neduhom nízko položených riaditok pre jazdu v stupačkách (aspoň eRko ich mohlo mať vyššie) a tiež musím prepínať trakčnú kontrolu, ktorá ma oberá o radosť z driftov. Trasa je taká super že si ju dávame dva krát a s prenastavenou motorkou je to hneď lahoda. Neváham ani odbočiť na lesnú cestu a dať si výjazd po kameňoch a koreňoch a v podstate mám hneď jasno v tom, ktorá zo štvorice je pre mňa tá naj.
To už ale stojíme na vrchole (po druhý krát) a čaká nás ďalšia úloha. Tentoraz je to tlačenie Adventure R a aby to nebolo také ľahké, tak tlačíme moto cez rebrík. Aj sa tomu sám divím, ale aj do tejto úlohy som sa poriadne zaprel a „vytlačil“ najlepší čas. Tu to však bolo iba o sekundách.
1190 Adventure R je aktuálne bezkonkurenčný stroj pre jazdca, ktorý hľadá skutočné enduro medzi tými cestnými. Jediné má endurácke kolesá 21 a 18 palcov, vysoké zdvihy a to všetko pri hmotnosti 217 kg (suchá) Konkurenciu mu pravdepodobne chystá len Honda s pripravovanou True Adventure – Africa Twin.
Po splnení poslednej úlohy vyrážame znovu na šotolinu a pečieme si to do hotela. Aj poslednú mašinku vraciam bez škrabančeka a vysmiaty ako lečo. Za nami za jeden deň takmer 400 km v sedle štyroch mašín a ja stále nemám dosť. Riaditka ale čoskoro vymením za volant plechovky na trase Ľubľana – Košice.
Ešte pred odchodom domov pripravili KTM CEE vyhodnotenie súťaže. Aj keď šlo hlavne o zábavu a tak to mnohí kolegovia aj poňali, KTM CEE vyhodnotili jednotlivé disciplíny a aj celkového víťaza. Na moje prekvapenie som bol najrýchlejší v troch a vyhral aj celkovo, vďaka čomu som si domov odniesol aj malý prezent. V súťaži v podstate rozhodla disciplína výmena kolesa, pretože rozdiely v ostatných boli v sekundách.
V tomto smere si dovolím poďakovať KTM CCE za originalitu a spôsob testovačky, aký pre nás pripravili, ktorý nám dal nielen možnosť za jeden deň vyskúšať a hlavne porovnať 4 podobné a pritom rozdielne mašiny, ale sme si užili aj kopu zábavy.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: KTM CEE, David Bodlák, Martin Matula
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 1050 Adventure | 1190 Adventure | 1190 Adventure R | 1290 Super Adventure |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 1195 ccm | 1195 ccm | 1301 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 6200 ot. | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107 Nm / 5750 ot. | 125 Nm / ot. | 125 Nm / ot. | 140 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 105 x 69 mm | 105 x 69 mm | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 185 mm | 190 mm | 220 mm | 200 mm |
Zdvih vzadu: | 190 mm | 190 mm | 220 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-R19 | 120/70-19 | 90/90-21 | 120/70-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 268 mm | 268 mm | 267 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 170/60-17 | 150/70-18 | 170/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 212 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 235 kg | 230 kg | 235 kg | 229 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 860 mm | 890 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1560 mm | 1560 mm | 1580 mm | 1560 mm |
Svetlá výška: | 220 mm | 220 mm | 250 mm | 220 mm |
Objem nádrže: | 23 l | 23 l | 23 l | 30 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.6 l/100km | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 308 km | cca 308 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | nie | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | áno, v sérii | nie | áno, v sérii |
Iná výbava: | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | v sérii LED smerovky, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | V sérii: LED smerovky, svetlá do zákruty, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí, vyhrievané sed | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 06/2015 12 700,-EUR | Cena 06/2015 15 350,-EUR | Cena 06/2015 15 450,-EUR | Cena 06/2015 17 800,-EUR |
Pridané dňa: 29.06.2015 Autor: Awia