Anketa:
KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh 1/3
ZdieľaťPridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 30677 [Testy a predstavenia - Test]
Už na pohľad mi bolo jasné, že nová KTM s menom Adventure nepôjde tak celkom v šľapajach 950 a 990-tok. Zdedila však športové gény, síce z rodiny superšportov, no off-roadu sa tiež nezľakla. Vďaka Motoshopu Žubor sme mohli na vlastnej koži vyskúšať čo za cestovateľku nám to teda v tej KTM-ke namixovali.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Keď v roku 2003 spustila KTM predaj modelu 950 Adventure, doslova tak priniesla verejnosti možnosť kúpiť si civilnú verziu dakarského špeciálu. Inovovaný model 990 Adventure od svojho predchodcu taktiež ďaleko neutiekol. Gény týchto strojov mali jasný pôvod, rely! Preto niet divu, že si KTM v segmente cestovných endúr vybudovala povesť tej najostrejšej mašiny, ktorá ťažkým terénom nie len prejde, ale so schopným jazdcom ním doslova preletí. Dalo by sa povedať, že zo všetkých motocyklov v segmente bola práve KTM najviac „adventure“, avšak nie každý chcel mať doma šelmu o ktorú sa treba patrične starať. Čas ukázal, že zákazník chce viac pohodlia, kultivovanejší motor...
Adventure v podaní KTM pre rok 2013
V KTM sa teda zamysleli a priniesli na trh úplne nový model cestovného endura, model KTM 1190 Adventure. Všetko staré je preč, a to doslova. Srdce stroja, motor (so servisným intervalom 15.000 km), teraz pochádza z nadupanej KTM RC8, jazdec je hýčkaný rôznymi elektronickými systémami, dokonca aj podvozok je elektronicky nastaviteľný a objavilo sa aj delené sedadlo. KTM 1190 Adventure teda ukazuje iný pohľad rakúskej firmy na to ako by mal vyzerať pohodlný adventure cestovateľ.
Jasný signál o kompletnej zmene vysiela aj dizajn novej KTM-ky. Komu sa páči, nebudem mu to brať a kto má iný názor, tak iba súhlasne kývnem. Do úst sa mi tlačí slovo divný, no zároveň vďaka výzoru motorka pôsobí už na pohľad ľahko. Zmes ostrých hrán pod sebou ukrýva 23 litrovú nádrž a naopak hluché miesto pod sedadlom, ukazuje celému svetu nadupaný 150 koňový motor, poriadne dlhý zadný tlmič a časť rámu. Z celej motorky mám akýsi rozpačitý dojem. Zvlášť z detailov. Niektoré pôsobia lacno (stopky malých spätných zrkadiel) iné zase fajnovo (odlievaná zadná kyvka). Vôbec však nie som schopný pochopiť človeka, ktorý odobril dizajnérom návrh predného svetla. Ten lem LED svetielok je ako z nejakej stuningovanej Škody 105. O jeho zapínanie sa ale vôbec netreba starať, vlastne má jazdec na starosti iba zapínanie diaľkového svetla. Automatické denné svietenie je v réžii skrytého senzoru.
Síce predo mnou nestojí umelecké dielo, ale stojí predo mnou motorka, ktorá si vás získa čímsi úplne iným. Už v základnej cene pre slovenský trh prináša bohatú výbavu. Vlastne by sa dalo povedať, že si ku KTM 1190 Adventure môžete dokúpiť už len padacie rámy, vyhrievané rukoväte, sadu kufrov a zopár iných drobností. Veci ako tlmič riadenia, elektronicky nastaviteľný podvozok WP, kombinovaný vypínateľný systém ABS s režimom off-road či kontrola trakcie reagujúca na prepínanie režimov jazdy sú na motorke montované už v základe.
Elektro nepohltilo iba hudbu
Všetka tá elektronika musela dostať aj adekvátne ovládacie prvky. Tomu sa prispôsobila aj prístrojovka pozostávajúca akoby z troch častí. Dominuje jej analógový otáčkomer, ktorého súčasťou sú aj „vystražné“ kontrolky informujúce o štandardných veciach ako zaradený neutrál, blikanie smeroviek, nízky tlak oleja... a na konci stupnice otáčkomera je aj jasne červeno blikajúci indikátor preradenia. Pravý LCD displej zobrazuje veľkými číslicami rýchlosť, jeho súčasťou je aj ukazovateľ zaradeného stupňa, stavu paliva, teploty motora. Displej zobrazuje aj čas, zvolené nastavenie režimu jazdy a nastavenie podvozku. Táto časť palubovky bola vždy dobre čitateľná, čo bohužiaľ nedá povedať o ľavom LCD dipleji.
Práve prítomnosť ľavého displeja si vynútili nainštalované elektronické prvky a tlačidlá na ľavej časti riadidiel. Tie ovládajú multifunkčný displej zobrazujúci nepreberné množstvo informácii. Štyrmi tlačidlami sa dosť zložito preklikávalo cez bohaté menu palubného počítača. Všetko bolo treba viacnásobne odkliknúť a za jazdy sa mi stávalo, že som si navolil úplne iné veci než som chcel, respektíve som sa na nastavovanie kvôli vlastnej bezpečnosti vytoto. Inak som si mohol pozrieť aktuálny tlak v pneumatikách (občas však blblo zobrazovanie tlaku v prednej pneumatike), teplotu vzduchu, rôzne hodnoty odjazdených kilometrov a spotrieb dvoch tripov, a kopec iných vecí.
Komfort, bezpečnosť a určite aj snaha nezaostať za konkurenciou dohnala konštruktérov k zavedeniu elektronicky ovládaného plynu na KTM 1190 Adventure. Toto je prvý krok k úspešnému kroteniu motora, ktorého základy vznikli pri konštrukcii superšportu KTM RC8. Vďaka elektronicky ovládanému plynu bolo možné vytvoriť a zladiť nárast výkonu pri tej ktorej zvolenej palivovej mape. V kombinácii s trakčnou kontrolou (MTC), ktorá má aj náklonový senzor, a kombinovaným systémom ABS tu máme ľahko zvládateľných 150 rakúskych žrebcov a 125 Nm.
Plné stádo je k dispozícii v režimoch Sport a Street. Tie sa líšia zasahovaním trakčnej kontroly, ktorá by v režime Sport mala dovoliť ľahké prekĺznutie zadného kolesa pri výjazdoch zo zákrut. Redukovaný výkon na 100 koní je k dispozícii v režimoch Rain a Off-road. Rain skutočne výrazne ovplyvnil reakciu motorky na zatočenie šulcom, nehovoriac o výraznom zasahovaní trakčnej kontroly a ABSka pri brzdení. Režim Off-road je fakt hoden svojho mena. Tu trakčná kontrola dovolila pustiť zadné koleso aj do väčších driftov na šotoline, zatiaľ čo ABS-ko dokázalo jemne plniť svoje úlohy aj tam, kde prvé generácie ABSiek naplno zlyhali.
Pre tých, ktorý by však chceli pri brzdení poslať zadné koleso do riadneho šmyku tu je možnosť nastaviť na ABS mód off-road, vtedy systém dovolí zadné koleso naplno zablokovať zatiaľ čo predok je stále pod jeho dohľadom. Ortodoxný vyznávači jazdy do ktorej im žiadne ABS ani MTC nezasahuje tieto systémy môžu proste vypnúť, načo by si ale potom túto motorku kupovali.
Elektrika má na starosti aj nastavovanie podvozku WP so zdvihmi 190 mm. Bez ohľadu na zvolený režim jazdy si jazdec môže vybrať medzi troma režimami tlmenia: Comfort, Street a Sport. Reálne rozdiely v jazdných vlastnostiach však bolo cítiť iba veľmi slabo. Potom je treba navoliť si nastavenie podvozku podľa zaťaženia: sólo, sólo s batožinou, jazda vo dvojici a jazda vo dvojici s batožinou.
Pri tej všetkej elektronike sa zdá byť hádam až neuveriteľné, že celý elektrický systém má iba dve poistky. Výborným bezpečnostným prvok je zapojenie zadného svetla. Ak z nejakého dôvodu zlyhá, rozblikajú sa smerovky aby informovali jazdca o probléme ale hlavne aby ostala motorka aj naďalej viditeľná.
Nuž a nejako takto vyzerá zoznámenie s cestovateľským bikom z roku 2013. Ešte pred nasadnutím na samotnú motorku mám pocit, že budem hrať iba nejakú videohru.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 17.05.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- BMW R 1200 GS 2013 - kráľ zomrel, nech žije kráľ - Awia
- V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? - Awia
- Porovnávačka: BMW R1200GS vs. KTM 1190 Adventure – tradičný súboj cestovných endúr - zeON
- KTM 1050 Adventure 2015 - Oranžový mix chutí - zeON
- KTM 1290 SuperAdventure 2015 - S(A)nehuľka na steroidoch - datadive
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
- Honda CRF 1100 L Africa Twin a Adventure Sports 2020 Kráľovná Adventure dozrieva ako víno - Awia
- Pilotný test oboch verzií znovuzrodenej legendy Honda Africa Twin - Herghott
- Prečo som si kúpil KTM 1190 Adventure? - Varan
- Suzuki V-Strom 250 2018 - hladný po dobrodružtve - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora