[Testy a predstavenia - Test]
Ako jediná redakcia na Slovensku sme dostali pozvanie si vyskúšať unikátny prototyp elektro biku, ktorým americký výrobca Harley-Davidson prekvapil mnohých. Testovacia jazda prebehla v Holandsku neďaleko Amsterdamu.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, HD media
Či sa nám to páči alebo nie, elektro pohon je pravdepodobne otázkou blízkej budúcnosti. Po elektro skútroch (napr BMW C Evolution) a elektro endure (KTM Freride E) prichádza Harley ako prvý z veľko výrobcov motocyklov s vlastným konceptom veľkého cestného elektro-motocykla. Projekt sa nazýva Livewire a predstavili sme vám ho už dávnejšie. Po zapojení sa do súťaže ste mali dokonca aj vy možnosť si elektro H-D vyskúšať... Neviem ale či sa to podarilo niekomu zo Slovenska. Ak áno dajte nám vedieť vaše dojmy.
Harley predstavil Project Livewire v polovici roka 2014. Vidieť sme ho mohli už v Miláne, ako prototyp. Vtedy mi ani len nenapadlo, že si ho vyskúšam sám už tak skoro. Zatiaľ sa jedná len o prototyp a vyrobených bolo pokiaľ viem 40ks s ktorými Harley rozbehol sériu testovacích eventov po celom svete. Prototyp ponúkol na otestovanie nielen novinárom ale aj zákazníkom (Skúsiť ste to mohli aj vy). Takto stroj otestovalo už viac ako 8000 jazdcov a ďalších 12000 prostredníctvom simulátora Jumpstart. Práve v Holandsku bola posledná testovačka v Európe a tour bude pokračovať v Ázii a v Kanade.
Za projektom stojí relatívne malý vývojový tím v Milwaukee. Pre firmu ktorá produkuje tradičné cruisre to bola poriadna výzva spojiť tradične s moderným. Projekt má však aj ukázať že firma H-D nespí na vavrínoch a venuje sa aj technológiám budúcnosti. Kľúčovým prvkom bol dizajn, keďže samotné batérie tvoria hlavnú časť motocykla a rozhodne nie sú „sexy“. Konštruktéri pre projekt Livewire vyvinuli prvý celohliníkový rám H-D, ktorý vyniká hmotnosťou len 6,3kg. Inšpiráciou pre dizajn boli okrem iného aj výkonné americké hot-rody a dizajn motora nesie preto prvky vzhľadu superchargerov.
Trojfázový striedavý motor je umiestnený v dolnej časti rámu a netradične je montovaný pozdĺžne. To znamená že za motorom je ešte súkolesie, ktoré mení smer otáčania hriadeľa o 90 stupňov. Motor je hlavným prvkom, ktorý má zaujať nielen oko ale aj ucho diváka. Vývojári totiž pracovali aj na tom aby mal motor zaujímavý zvuk. Motor má výkon 55kW, ale oveľa dôležitejší je krútiaci moment 70 Nm, ktorý je dostupný ihneď od 0 otáčok. Aj vďaka tomu Livewire zrýchľuje na stovku za menej ako 4 sekundy. Výkon je na zadné koleso prenášaný pomocou remeňa a to bez prevodovky. Zvyšok priestoru nad motorom ukrýva batérie potrebné na pohon a malý olejový chladič na chladenie motora. Podovozok tvorí vpredu športová USD vidlica, zadné koleso je odpružené centrálne umiestneným tlmičom. Vpredu je 18-palcové koleso s pneumatikou 120/70-ZR18, vzadu športová 180/55-ZR17, pneumatiky Michelin. Celok dopĺňajú LED svetlá, LED smerovky integrované so spätnými zrkadlami a dvojica kotúčových bŕzd. Prototyp nie je vybavený systémom ABS.
Livewire, tak ako je postavený je prototyp, ktorý ešte nie je priamo určený do predaja. Aktuálne technické parametre sú provizórne a samotný výrobca má záujem ich výrazne vylepšiť pred spustením sériovej výroby. Aktuálne má prototyp dojazd cca 145 km v režime Range (optimalizácia na dojazd) a 85km v režime Power (optimalizácia na výkon) Nabíjanie batérií zaberie 3 hodiny. Hmotnosť stroja je 210 kg. H-D má v pláne popracovať hlavne na dojazde, výkone batérií a hmotnosti. H-D formou testovacích jázd zbiera aj názory zákazníkov a na základe, ktorých bude prototyp formovať do sériovej podoby.
V prvej jazde mi personál zapol režim Range. Jeho cieľom je optimalizovať jazdu na čo najväčší dojazd. Keďže Livewire je prototyp jazdilo sa na uzavretom okruhu policajnej akadémie.
Po prepnutí spínača na pravej rukoväti sa naštartuje elektronika a na plne farebnom LCD displeji sa zobrazí základná obrazovka - „SYSTEM STATUS“ Nájdeme tam stav batérie, teplotu, napätie a čas potrebný na dobytie. Tiež je tam možnosť voľby režimu: Range a Power. Po zvolení režimu sa už objaví prístrojovka avšak motocykel ešte nereaguje na plyn, čo indikuje aj zobrazením 179 km/h na displeji. Teraz je potrebné stlačiť tlačidlo štartéra na rukoväti a Livewire je pripravený na jazdu.
Pre rozbeh stačí pootočiť plynovú rukoväť. Spojkovú páčku či radičku prevodovky by ste hľadali márne. Rozbeh je veľmi plynulý a výkon dobre dávkovateľný.
Na prvý dojem je stroj niečo úplne iné ako klasická produkcia značky. Je to ľahký bike, skôr naháč alebo športový cruiser. Vyniká skvelou ovládateľnosťou za čo vďačí aj nízko umiestnenému ťažisku. Podvozok je naladený športovo čo zvýrazňuje skvelý pocit z jazdy. Ale to najdôležitejšie je motor.
Zvuk je zaujímavý no nedá sa porovnať s nijakým spaľovacím motorom. Pri rozbehu ho takmer nepočuť, s pootočením plynu sa začne ozývať výraznejším „bzučaním“. Vibrácie motor v podstate nepozná. Zvuk začne byť zaujímavý pri plnom pridaní plynu čo sprevádza aj naozaj slušné zrýchlenie stroja. Toto je aj tá najzábavnejšia časť jazdenia – parádny zvuk „turbíny“ a k tomu zrýchlenie. V režime Range však elektronika v záujme úspory nedopraje jazdcovi plný výkon motora. Napriek tomu je aj toto svižná jazda, ktorú by som porovnal a bikom strednej triedy cca 600-800ccm.
Aby som len o tom zvuku nepísal pozrite si aj video z testovacej jazdy:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v režime Power, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Harley už po prvej jazde zanechal skvelé pocity, ale stále som tušil potenciál toho motora a nevedel som sa dočkať druhej jazdy. Režim prepínam hneď do Power a ideme nato. Rozdiel je vskutku výrazný. Motorka akceleruje ako blesk a je jedno v akých otáčkach motor práve je. Ten zvuk "turbíny" je neskutočne nákazlivý a je skvelá zábava s touto elektro hračkou zrýchľovať. Na rovinke sa čoskoro dostávam k obmedzovaču - prototyp mal maximálku obmedzenú na 153 km/h aj keď je jasné že motor stále mal rezervu. Musím povedať že táto druhá jazda úplne otočila môj pohľad na tento stroj.
S takýmto motorom je hneď jasné prečo tu nájdeme kvalitný plne-nastaviteľný podvozok. Trochu s nedôverou som sa pozeral na prednú jednokotúčovú brzdu ale musím priznať že brzdila naozaj dobre. Nakoniec motor má aj funkciu rekuperácie elektrickej energie. Pri zavretí plynu sa dostaví brzdný efekt podobný ako pri brzdením klasickým spaľovacím motorom a elektrická energia tak putuje späť do akumulátorov. Prototyp nebol vybavený ani systémom ABS čo bolo zdrojom ďalšej nekonečnej zábavy. Motorka sa totiž naozaj rýchlo "rozgúľa" pričom zvuk tomu nie vždy nasvedčuje. Nad 100 km/h už viac počuť hluk vetra ako motorky. No a potom príde zákruta a treba 210kg mašinu spomaliť. Brzdy to zvládali hravo, hlavne tá zadná ktorá šla takmer hneď do šmyku. Perfektná zábava.
Ako celok sa H-D LiveWire ovláda veľmi dobre a ľahko. Odpadá spojkovanie a radenie rýchlostí čo môže nám "starým psom" odchovaným na klasických motorkách aj trochu chýbať. Jednoducho veziete sa ako na skútri s posedom ako na motorke. Na druhej strane ak na toto sadne človek "motorkami nepoškvrnený" myslím si že to veľmi rýchlo zvládne a nebude mu nič chýbať.
Jazda v režime Power bola pre mňa tak zábavná že si neviem ani predstaviť ako by som na inom režime jazdil. Musím ale povedať že sme boli len na okruhu a čo sa tam dá iné robiť ako blbnúť že?
Konkurentov H-D Livewire zatiaľ veľa nemá. Doteraz sa elektro bikom venovali skôr malé firmy, ktoré aj keď mali možno dobrý produkt tak sa nevedeli presadiť. Spomeniem však americkú firmu Victory (koncern Polaris) ktorá začiatkom tohto roka prevzala firmu Brammo a teraz už ponúka model Victory Empulse TT. Je to tiež naháč, ale už v sériovej podobe. Motor má podobné parametre, ale zaujímavosťou tohto stroja je že je vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dojazd je až 160km. Ďalším konkurentom môže byť tiež americký produkt Zero SR s porovnateľným výkonom, ale dvojnásobným krútiakom a avizovaným dojazdom viac ako 250 km. Spomeniem ešte taliansky prototyp výkonného naháča Energica Eva tu sú výkonové parametre niekde úplne inde, ale otázne je či sa dostane do výroby a aká bude cena. Z Európskych výrobcov ešte spomeniem BMW C Evolution aj keď v tomto prípade ide o maxi-skúter.
H-D Livewire si viem predstaviť ako motorku na každý deň, na štýlové dochádzanie do práce. Ak bude dojazd v produkčnej verzii vyšší určite by to bola aj skvelá voľba na krátke výlety. Väčšiemu rozšíreniu elektro bikov môže napomôcť legislatíva, úľavy na daniach či parkovnom a hlavne široká sieť nabíjacích staníc.
celkový športový charakter, motor, zvuk motora, zrýchlenie, nulové emisie :-), nízke prevádzkové náklady | dojazd, cena, spätné zrkadlá |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, HD media
Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Central Eastern Europe. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Victory | Zero | Energica | BMW |
Model: | Project LiveWire | Empulse TT | SR | Eva | C Evolution |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Prototyp | Naháč | Naháč | Naháč | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | Elektromotor | elektrický |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / 8500 ot. | 54.7 k (40.3 kW) / ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 4000 ot. | 133.1 k (97.9 kW) / ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 4650 ot. |
Max. krútiaci moment: | 70 Nm / 0.1 ot. | 82.7 Nm / 0.01 ot. | 144 Nm / 0.01 ot. | 195 Nm / ot. | 72 Nm / 4500 ot. |
Chladenie: | vzduchom a olejom | kvapalinou | vzduchom | vzduchom a olejom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | ||||
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | remeň | reťaz | remeň |
Zdvih vpredu: | 159 mm | 120 mm | |||
Zdvih vzadu: | 161 mm | 115 mm | |||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 310 mm | 270 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR18 | 120/70-ZR17 | 110/70-17 | 120/70-ZR17 | 120/70 R15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 270 mm | |||
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 160/60-ZR17 | 140/70-17 | 180/55-17 | 160/60 R15 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 210 kg | 213 kg | 188 kg | 258 kg | 265 kg |
Výška sedla: | 800 mm | 807 mm | 780 mm | ||
Rázvor: | 1473 mm | 1410 mm | 1465 mm | 1594 mm | |
Dĺžka: | 2065 mm | 2190 mm | |||
Šírka: | 947 mm | ||||
Svetlá výška: | 185.4 mm | ||||
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 153 km/h | 161 km/h | 164 km/h | 240 km/h | 120 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.9 s | 3.3 s | 3 s | 6.2 s | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | nie | nie | nie | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | nie | nie | |
Trakčná kontrola: | nie | nie | |||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | nie | nie | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | nie | nie | nie | |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Motor: trojfázový striedavý 74k (55kW) pri 8,000 ot. Max krútiak 70 Nm. Krútiaci moment je dostupný od nulových otáčok v celom spektre. Zrýchlenie z 0 - 100 km/h: menej ako 4 sekundy Max rýchlosť: je obmedzená na 148 km/h. Dojazd prototypu určeného na testovanie: cca 85 km Doba plného nabitia: cca 3:30 hod. | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený kvapalinou Batérie Brammo Li-Ion, 10400 Wh, 100V, doba nabitia cca 3,9 h Dojazd cca 105 km (režim Sport), cca 160km v úspornom režime (Eco) Záruka 5 rokov a 100 000 míľ Cena od 19999 USD | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom Batérie Li-Ion, 10 kWh, doba nabitia cca 2,4 h až 8,6 hod podľa použitého zdroja Dojazd cca 160 km Záruka na batérie 5 rokov/160.000 km | Striedavý motor s permanentným magnetom, chladený vzduchom a olejom Kapacita batérie 11,7 kWh Dojazd 150km Doba nabitia cca 3h cez 220V zásuvku | Dojazd 100 km, 4 režimy jazdy, kontrola trakcie TCA, systém rekuperácie energie |
Pridané dňa: 14.08.2015 Autor: Awia