Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2003 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28519
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16986)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11533)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Elektrický skúter BMW C Evolution skutočnosťou

 Zdieľať

Pridané: 12.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 22562 [Novinky - Predstavujeme]

Na autosalóne vo Frankfurte BMW predstavilo finálnu verziu elektrického skútra BMW C Evolution. Už pri predstavení prototypu bolo jasné, že BMW to s elektrickým skútrom C Evolution myslí naozaj vážne, no až teraz máme naozaj potvrdené, že sa dočkáme aj sériového predaja tohto skútra.

Seriál článkov - Novinky 2014:

| Seriál článkov: Novinky 2014 |

Príchod skútra BMW C Evolution znamená začiatok nového segmentu v radoch BMW. Skútre už síce sú (aj boli) súčasťou modelovej rady BMW avšak C Evolution znamená ďalší posun v oblasti výroby vozidiel určených najmä pre mestskú premávku. Skúter BMW C Evolution však nebude žiadnym malým vyslovene mestským približovadlom. Jeho rozmery a tvary sa nápadne podobajú maxiskútrom C600 Sport a C650 GT.

BMW C Evolution bude poháňané kvapalinou chladeným motorom zatiaľ čo jeho batéria bude chladená vzduchom. Kapacita batérie by mala vystačiť na jazdu dlhú 100 kilometrov pri bežnom štýle jazdenia. Lítium-íonovú batériu je pritom možné nabíjať z bežnej 220V elektrickej siete. Nabitie úplne vybitej batérie na maximum bude trvať 4 hodiny. Náhon zadného kolesa je zabezpečený remeňom. Najzaujímavejší je ale výkon motora. Ten bude pracovať bežne s 11-timi kW avšak jeho maximálny výkon bude až 35 kW a maximálny krútiaci moment úctyhodných 72 Nm. To umožní skútru BMW C Evolution dosiahnuť maximálnu rýchlosť 120 km/h, no jedná sa o rýchlosť elektronicky obmedzenú, skutočná maximálna rýchlosť by mohla byť teda vyššia. Z nuly na 50 km/h by sa pritom C Evolution mal dostať za 2.7 sekundy a na stovku by to malo byť za 6.2 sekundy.

Skúter BMW C Evolution bude naviac vybavený systémom zabezpečujúcim rekuperáciu energie. Tento systém doteraz nebol použitý na žiadnom jednostopovom vozidle. Rekuperácia bude prebiehať automaticky pri brzdení či už brzdami alebo motorom. Šetreniu energie má napomôcť aj možnosť zvolenia si jedného zo štyroch režimov jazdy.

V móde Road bude k dispozícii maximálny výkon motora pri prudkom pridávaní, avšak rekuperácia energie pri brzdení bude len 50%, no pri brzdení brzdami už 100%. Eco Pro mód pre zmenu využíva iba redukovaný výkon motora aj pri pridaní no systém rekuperácie energie pôjde vždy na 100%. Režim jazdenia s názvom Sail zase úplne potláča rekuperáciu energie počas brzdenia motorom, čo umožňuje skútru C Evolution "plachtiť" okolím aj pri pustenom plyne. Nuž a režim Dynamic využíva všetko (výkon motora a rekuperáciu energie) naplno. Skúter BMW C Evolution je naviac vybavený režimom napomáhajúcim pri manévrovaní skútrom na mieste. Motor jazdcovi pomôže pri tlačení aj cúvaní so skútrom.

Čo sa rámu týka, nosným prvkom pri skútri BMW C Evolution je práve jeho batéria. Presnejšie povedané nosným prvkom je hliníkový kryt batérie o ktorý sú prichytené ostatné časti motorky. Na prednej strane je o "batériu" prichytený rám z oceľových trubiek, ktorý nesie celú prednú časť skútra aj s USD vidlicou. Priamo o "batériu" je vzadu uchytený zadný tlmič a jednostranná kyvka. Vzadu je taktiež pomocný rám z oceľových trubiek.

Bezpečnosť jazdy bude aj na tomto skútri kontrolovaná okrem systému ABS aj kontrolou trakcie TCA (Tourque Control Assist). TCA bude mať na starosti aj dohľad nad zablokovaním kolesa pri prudkom pustení plynu, pokiaľ bude BMW C Evolution jazdiť v niektorom z jazdných režimov využívajúcich rekuperáciu energie naplno.

Moderným až futuristickým dojmom pôsobí multifunkčný TFT displej. Ten jazdca informuje ako ináč o rýchlosti akou ide, no medzi zobrazenými údajmi bude aj priemerná spotreba v kWh/100km, celková spotreba energie, stav nabitia batérie, priemerná rýchlosť, dojazd na zostatok energie v batérii (s ohľadom na zvolený jazdný režim). Na displeji je aj stĺpcový indikátor spotreby resp. nabíjania batérie jazdou.

Čo sa praktických vecí a dizajnu týka budem stručný. Skúter sa nabíja pomocou kábla ktorý sa napojí do priestoru kolien v ľavej časti zatiaľ čo napravo je uzamykateľná skrinka. Priestor pod sedadlami je značne redukovaný kvôli batérii zabezpečujúcej pohon motora avšak do priestoru pod zadným sedadlom sa zmestí napríklad aj prilba. Dizajn ako som spomínal nesie jasné črty segmentu skútrov od BMW ale je o čosi futuristickejší. Sviežo pôsobia farby Light White (biela) a Electric Green (zelená), zvolené ako kombinácia zafarbenia skútra.

Video: Elektrický skúter BMW C Evolution

Pridané: 12.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

BMW C Evolution 2014:

Foto:
BMW C Evolution 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMW
Model:C Evolution
Rok:2014
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:elektrický
Max. výkon:47.6 k (35.0 kW) / 4650 ot.
Max. krútiaci moment:72 Nm / 4500 ot.
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Sekundárny pohon:remeň
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:115 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:270 mm
Pneu vpredu:120/70 R15
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:270 mm
Pneu vzadu:160/60 R15
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:265 kg
Výška sedla:780 mm
Rázvor:1594 mm
Dĺžka:2190 mm
Šírka:947 mm
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:120 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:6.2 s
Poznámka:
Dojazd 100 km, 4 režimy jazdy, kontrola trakcie TCA, systém rekuperácie energie

Seriál článkov - Novinky 2014:

| Seriál článkov: Novinky 2014 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria