[Testy a predstavenia - Test]
Pôvodne som chcel v nadpise použiť niečo ako neunaviteľný hltač kilometrov alebo nenásytná beštia, ale tejto motorke v podstate sedia všetky menované prívlastky. KTM 1290 Super Duke GT posúva modernosť cestovania opäť o krok ďalej. Až sa mi zdá, že po nej môže prísť už hádam iba teleport.
Text: Peter Fischer, Varan
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Už pri predstavení tohto modelu minulú jeseň v Miláne mi pekne padla sánka. Borci v KTM vzali GT verziu do parády pekne od podlahy, teda že reálne do nej nasekali veci, ktoré sú na cestách prínosné, a to so semiaktívnym podvozkom na čele. Ten totiž nájdete iba v gétečku, nemá ho ani jeho súrodenec Super Duke R. Podobne aj hŕbu ďalších užitočných vecí ako predné svetlo prisvecujúce do zákrut, väčšiu (a dostatočne veľkú) 23-litrovú nádrž, kombinované náklonové ABS, tlmič riadenia, bočné kufre, tempomat a napríklad aj asistovanie pri rozbehu do kopca. Väčšie kapoty, plexi a komfortnejší posed sú popri tom iba také detailíky. A to som ešte nespomenul veci, ktoré už má v "genofonde" od Super Duke R: quickshifter, antihoppingová spojka, hektoliter adrenalínu, tonu štýlu a 173 besných koní v dvoch valcoch.
Nevedel som sa dočkať až stlačím štartér :) Keď sa tak stalo, trochu ma prekvapilo ako kultivovane sa GT zohrieva. Kedysi dávno taká 950 alebo 990 Adventure pekne rozvibrovala okná na ulici, ale táto GT je aj s originálnym Akrapom celkom umiernená ovečka. Pozor, to však platí iba do prvých metrov jazdy! Ešte musím pochváliť veľmi jemné reakcie elektronického plynu, ale všetko ďalej je... ako to nazvať... všetko ďalej je akési zrýchlené :) GT skutočne provokuje k vysokým rýchlostiam, k myšičkovaniu medzi autami a ku šprintovým križovatkovým odpichom. Ty vieš že ona je taká, ona vie že ty to o nej vieš, a vedia to aj ľudia naokolo, pretože im to je jasné na prvý pohľad - dokonalá kombinácia na test zrýchlenia z nuly na (CENZUROVANÉ) trebárs niekde na Račianskej v Blave. Ehm, áno, na GT sa skutočne občas stane, že odzrazu letíš kilo(C-E-N-Z-U-R-O-V-A-N-É)mdesiat po meste.
Našťastie je tu miernejší Street mód. Mód Sport odporúčam používať fakt iba na nekonečných kopcovitých diaľniciach alebo na okruhu. Ešte je tu mód Rain; ten si môžu zapnúť tí, čo ešte nesedeli na podobnej motorke. (Inak ak by ti zvýšený adrenalín nespôsobila jazda na tejto motorke, je dosť možné, že ti ho spôsobí listovanie a nastavovanie v jej menu - niekoľkokrát si zopakuješ pokus/omyl. To je trochu škoda, že pri takom veľkom displeji a štyroch tlačidlách sa tu dá pohybovať iba veľmi ťarbavo. Napríklad na zapnutie vyhrievaných rukovätí treba asi tak 5 - 7 kliknutí.)
Klobúk dole a hlboká poklona pred semiaktívnym podvozkom. Kedysi dávno sa vravievalo, že ak vyskúšaš motorku s vyhrievanými rukoväťami, tak už nikdy nebudeš chcieť jazdiť na inej. Dnes sa to isté dá povedať o motorkách so semiaktívnym podvozkom.
Rýchlokurz pre neznalých: semiaktívny alebo poloaktívny podvozok je taký, ktorého riadiaca jednotka v reálnom čase sleduje niekoľko hodnôt jazdy ako napríklad prácu tlmičov, rýchlosť, (niektoré aj zaťaženie) a podobne, a podľa nich niekoľkokrát za sekundu upravuje nastavenie tlmičov. Výsledný pocit je veľmi komfortný, akoby niekto razom opravil naše krásne cesty. Záleží samozrejme aj od motorky a správnosti zvolenej charakteristiky. Je kúzelné, keď predok preletí cez hrbol a citeľne ho "odfiltruje", pričom zadok je už v tej chvíli na tento hrbol pripravený. Fakt parádička.
Treba podotknúť, že toto GT a 1290 Super Adventure sú jediné dve motorky, ktoré majú takýto podvozok od firmy WP. Všetky ostatné značky používajú systém od Sachs. Konkrétne na GT si môžeš zvoliť tri základné charakteristiky: sport, street a comfort, a každú z nich ešte doladiť v štyroch stupňoch podľa zaťaženia. Musím povedať, že zmeny skutočne cítiť. Ak si napríklad v sporte a so spolujazdcom, ale zrazu ho vysadíš a prídu hrboľaté cesty, celkom určite čo najrýchlejšie nájdeš miesto na zastavenie, aby si naklikal niečo komfortnejšie.
Štandardný Super Duke sa v tomto GT však nijako nezaprie - precízne správanie v zákrutách (vzadu je samozrejme stodeväťdesiatka), absolútna istota v každej situácii. Človeku sa až nechce veriť, že tých niekoľko oranžových rúrok drží pohromade a krotí vyše 170 koní... A pritom tak pevne! Zvláštne; občas sa cítim ako na 1190 Adventure (aj veľa ľudí sa ma pýtalo, či je to cestovné enduro alebo čo), ale keď prídu zákruty, tak je to jasný polokapotovaný naháč - dve sedemnástky v tom správnom športovom obutí, tu je to bez kompromisov...
Po otestovaní snímania a nahadzovania kufrov (všetko ide ľahko a intuitívne), drsnosti stupačiek (dosť nám pršalo - čižmy sa nešmýkali), miesta pod spolujazdcovým sedlom (áno, dá sa tam odložiť napríklad lekárnička a zopár drobností) sme prišli na to, že odhliadnuc od zložitého menu je jedinou chybičkou tohto nenásytného hltača krátky tŕň na bočáku. Ťažko sa tak hľadá pri vyklápaní, a pri zaklápaní sa zas z neho noha vyšmykne, ťukne do radičky, a na tej je quickshifter, ktorý preruší zapaľovanie, a motor preto samozrejme zhasne. Všetko by vyriešil trochu dlhší tŕň.
Naši drahí čitatelia nám hádam odpustia, že na sledovanie spotreby sme sa vysr, ehm, vykašľali. Skutočne nikto z nás netuší koľko tá motorka žerie, aj keď sme viackrát tankovali. A musím povedať, že nás to ani nezaujíma, rovnako ako to pravdepodobne nebude zaujímať ani jej majiteľa, čo za ňu vysype osemnásť litrov. Dvojciferná tá spotreba asi nie je a to je najpodstatnejšie.
Keď som raz večer sedel na dvore pri tomto majestátnom gétečku, musel som sa pousmiať nad tým, aké motorky sme kedysi považovali za hltače kilometrov. Taký Blackbird alebo CBR 1000 F... Neskôr napríklad Streetfighter 1098. Vtedy stáli takmer rovnako veľa, ale z dnešného pohľadu ponúkali len zlomok pohodlia a bezpečnosti tohto GT. Semiaktívny podvozok, náklonové ABS, kontrola trakcie, quickshifter, naklápacie svetlá, tempomat, to všetko tak veľmi zjednodušuje a spohodlňuje jazdu, že za deň dokážete na takýchto strojoch prejsť viac kilákov než na spomínaných starinkách.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Zobrať športového naháča, dať tam nejakú tú kapotu, zväčšiť nádrž a upraviť sedlo, prípadne doplniť úchyty kufrov a hotovo, športový cesťák je na svete. No len to by nebola KTM, keby idú cestou kompromisov. Zabudnite na kompromisy, poďme ale pekne po poriadku.
Uchopujem široké rajdy, nastavujem páčky podľa seba a štartujem. Akrapović s db-killerom vydáva zvuk, z ktorého ide strach, no nie je zbytočne uvrieskaný. V hydraulilcky ovládanej spojke je krásne čitateľný cit, ale na to sme u oranžových zvyknutí. Prepletačka mestom sa koná na trojke, štvorka už protestuje, no všetko je v ekonomických otáčkach také zamatové, vyhladené, motorka necuká. V podvozkovom režime Street o nerovnostiach viem, cítim ich, no akoby boli o dve tretiny menšie. V meste sa ale cíti ako vykastrovaný pes, ktorý by aj chcel, ale aj tak nič z toho.
Nevymäkol? Vyskúšame. Podraďujem, otáčam heftom a nestačím sa diviť. Otáčky letia hore ako besné a podobne aj rýchlosť, ktorou letím ako vystrelený z praku. Áno, asi letím, pretože semiaktívny podvozok ma napriek svojej pevnosti a stabilite nerozhodí ani na väčších nerovnostiach v tempe, ktoré má od turistiky ďaleko. Prepínam teda na Sport, nech je to záživnejšie a emotívnejšie. Podvozok stvrdol, no cítiť to najmä na nerovnostiach, ktoré už tak nezadupáva do zeme a cítiť ich tak ako sa od športového bajku očakáva. V tomto režime sa už v sedle cítim byť potrebný, pokiaľ chcem udržať tempo a nezahodiť to. O chvíľu dráždim aj trakčnú kontrolu, ktorá nie je tak besná a reaguje na výjazdoch zo zákrut veľmi citlivo aj pri buranskom zaobchádzaní s plynom. Rýchle tempo zákrut je radosť a ani na okruhu isto nebude problém s neustále drhnúcimi stupačkami.
Predné monobloky Brembo sú absolútne bez výhrad. Supersilné, citlivé a s perfektným dávkovaním. Pri silnom brzdení na nerovnostiach však cítim reakcie semiaktívneho podvozku z predku. Nie je to síce nič nepríjemné ani rušivé, ale cítiť to.
Dokonalá mašina neexistuje a SuperDuke GT nie je výnimkou. Pri snahe o maximálne využitie výkonu na prvých troch kvaltoch trakčná kontrola pri dvíhaní predného kolesa už nefunguje tak dobre ako pri preklze zadku. Predné koleso odlepí od zeme, trakčná zasiahne a toto celé sa opakuje, takže predné koleso len nervózne poskakuje. Bolo by vhodné oddeliť antiwheelie od trakčnej kontroly alebo zjemniť jej reakcie pri dvíhaní predku. Takisto quickshifter nie je veľmi športovo naladený a pri plnom zrýchlení vo vysokých otáčkach je doba ,,ubratia” pre zapadnutie rýchlosti akási dlhá.
Plexi do najvyššej polohy, bočné kufre, naložiť polovičku a prepnúť podvozok do režimu Comfort. Podvozok ani v režime Comfort nevymäkol, pri zrýchlení ani brzdení sa takmer neponára, v zákrutách taktiež necítiť zaváhanie, veľmi sa však zmenila reakcia na nerovnosti. Veľmi oceňujem, že napriek vyrovnanej a pohodlnej jazde nie som okradnutý o odozvu. Motorku nerozhodí ani podpriemerná kvalita okresiek tretej triedy, no v rajdoch stále cítim, čo sa pod mašinou deje.
Hoviem si na sedle z veľmi príjemného materiálu a do nejakých 120 km/h som v absolútnom pohodlí. Pri rýchlejšej jazde už cítiť nápor vetra predovšetkým od ramien hore. Prekvapením tak napriek nie veľmi pohodlne vyzerajúceho zadného sedla bolo hodnotenie zhýčkanej polovičky, ktorá si značne pochvalovala. Vraj dobre vidí ponad mňa, nohy nemá v krkolomnej polohe, sedadlo je veľmi pohodlné, no chýbal topcase, ktorý však nie je v ponuke, čo dosť zamrzí ak sa plánuje cestovanie vo dvoch. Motor má neskutočnú paru už od nízkych otáčok, no napríklad na veľmi dlhej šestke sa mu pod 110 km/h veľmi nechce.
Dá sa s ním jazdiť veľmi kultivovane, plynule a v nižších otáčkach nevyžaduje prehnane citlivú prácu s plynom. V plnom naložení poteší asistent rozjazdu v kopci, ktorý funguje bezchybne. Veľkým prínosom k bezpečnosti vidím v prisvetlovaní do zákrut, ktoré je z funkčného hľadiska vymakané naozaj perfektne, stále vidím presne tam, kam by som chcel vidieť.
Ale ani ako GT to nebude bez výhrad. Motor pekelne hreje na lýtka pri pomalej jazde mestom a zapnúť tempomat bez zmeny cuknutia s plynom je takmer nemožné, tlačidlá nie sú v komfortnom dosahu palca. Ľavý displej pre tripy a nastavenia elektroniky je veľmi zle čitateľný na slnku.
Mašina to dokonalá nie je a asi ani nechce byť. Vie ísť besne ako SuperDuke R, zježiť každý chlp na tele a to bez toho aby akokoľvek vymäkla vďaka prívlastku GT. Pritom vie veľmi rýchlo, komfortne, ale predovšetkým s plnou parádou ukrajovať veľké dávky kilometrov. Nie je veľa motoriek, na ktorých sa dá ísť takáto paľba a potom prejsť vo dvojici Európu. Je celkom drahá, ale vzhľadom na použitie najmodernejších elektronických vymožeností, ktoré nemajú ani mnohé čisto turistické mašiny jej to nemožno veľmi vyčítať. Je jednoducho fakt dobrá, toto v Mattighofene naozaj trafili.
prejav motora, brzdy, športové nadanie, pohodlie aj pre spolujazdca, plná elektronická výbava | teplo od motora, ovládanie tempomatu, topcase nie je v ponuke, nervózne reakcie trakč. kontroly pri dvíhaní predku |
Hm, čo je najbližší konkurent? Ťažké, že? Ak by sme vychádzali z toho, že konkurent by mal byť prekapotovaný steroidový naháč s výbavou na úrovni, tak žiadny ani neexistuje. Ok, je tu povedzme BMW R 1200 R, ktorého základná cena je zhruba o šesť litrov nižšia než u GT, ale... Nie, bavorácke erko je niekde úplne inde. To skôr K 1300 R alebo S s rovnakým výkonom a podobnou výbavou, ale vyššou hmotnosťou a úplne iným charakterom. Alebo Kawasaki Z 1000 SX? S prižmúrením oboch očí možno, ale technologicky je pozadu... Prípadne Ducati Diavel, ale aj tá loví v iných vodách. Len nech prosím vás nikomu z vás nenapadne porovnávať KTM 1290 Super Duke GT so strojmi ako BMW S 1000 XR alebo Ducati Multistrada. Nie, GT vychádza z naháča a tak sa na ňom aj sedí, tak sa aj správa. Absolútne žiadna spojitosť s endurom. Preto si myslím, že najbližšieho konkurenta nájdeme práve v radoch KTM, a to najmä preto, že zákazníci KTM sú dosť špecifickí a lojálni. Možno oželieš tú luxusnú GT výbavu a siahneš po najbližšom 1290 Super Duke R, a za usporené dva litre otočíš peknú dovolenku.
Veru, bol to krásny týždeň s týmto gétečkom! Škoda, že počko nám až tak neprialo, a kulminácia prišla presne v deň odovzdávania. GT sa však v chladnejšom počasí vôbec necítilo zle, ani v hmle a vetre, veď koniec koncov aj takéto situácie patria k cestovaniu.
Veľmi dobre si viem predstaviť, že by sme s manželkou na gétečku križovali Európou. Je pekné, je veľmi funkčné, je závideniahodné. Taliani by doň nasypali určite viac štýlu a tvrdohlavosti, ale... ale Rakúšania to vidia takto a nechajú si to patrične zaplatiť - cena KTM 1290 Super Duke GT je 17 790 eur. To sa môže zdať veľa, ale berme do úvahy, že je to deluxe full verzia, na ktorú si môžeš dokúpiť akurát tak tankvak, pretože všetko ostatné už má.
V KTM nielenže motorky stavajú reálni motorkári, oni tam píšu aj marketingové texty. Napríklad táto veta okopírovaná z ich stránky platí na tisíc percent: "A motorcycle that is equally happy hunting horizons, as it is chasing superbikes." (Motorka, ktorá sa cíti dobre pri naháňaní horizontov, ako aj suberbikov.)
silná charizma a aura v sérii, nadčasovosť, jemné reakcie plynu, výbava | nemotorná manipulácia s bočákom (ťuknutie do quickshifteru), nastavovanie a listovanie v menu |
Článok nemá žiadne Pozadia/Wallpapers v galérii!!!
Servisný interval | 15 000 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 23 l (XX l rez.) |
Cena motorky | 17 790 eur |
Kufor topcase | nie je k dispozícii, iba taška na miesto spolujazdca |
Nosič bočných kufrov + kufre | v sérii |
Príplatok ABS | v sérii |
Turistické plexi | 147,42 EUR |
Tankvak | 156,42 EUR |
Páčka brzdy | 76,14 EUR |
Stupačka | 45,60 EUR |
Spätné zrkadlo | 74,52 EUR |
Smerovka | 37,32 EUR |
Svetlomet | 451,02 EUR |
Text: Peter Fischer, Varan
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE s. r. o. Redaktor Motoride.sk oblečený vo 4SR, obutý v čižmách TCX od spoločnosti Styx, s prilbou AGV od firmy Motostore.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | Ducati | BMW |
Model: | 1290 SuperDuke GT | 1290 SuperDuke R | Diavel | K 1300 S |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | |||
Kategória: | Športovo cestovná | Naháč | Naháč | Športovo cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec V75° (4T) | vidlicový dvojvalec V75° (4T) | dvojvalec (4T) | štvorvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1301 ccm | 1198.4 ccm | 1293 ccm |
Max. výkon: | 172.7 k (127.0 kW) / 9500 ot. | 179.5 k (132.0 kW) / 8870 ot. | 161.8 k (119.0 kW) / 9250 ot. | 172.7 k (127.0 kW) / 9250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 144 Nm / 6750 ot. | 144 Nm / ot. | 130.5 Nm / 8000 ot. | 140 Nm / 8250 ot. |
Kompresný pomer: | 13.2 : 1 | 12.5:1 | 13:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 108 x 71 mm | 106 x 67.9 mm | 80 mm x 64.3 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 125 mm | 120 mm | 115 mm |
Zdvih vzadu: | 156 mm | 156 mm | 120 mm | 135 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 265 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR 17 | 240/45-ZR17 | 190/55-ZR17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 205 kg | 189 kg | 210 kg | 228 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 239 kg | 254 kg | |
Výška sedla: | 835 mm | 835 mm | 770 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1482 mm | 1580 mm | 1585 mm |
Dĺžka: | 2235 mm | 2182 mm | ||
Šírka: | 860 mm | 905 mm | ||
Výška: | 1192 mm | 1.221 mm | ||
Svetlá výška: | 140 mm | 140 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 18 l | 17 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6.2 l/100km | 6.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 278 km | cca 217 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii + Supermoto mód | áno, v sérii + Supermoto mód | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | áno, v sérii | nie | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Iná výbava: | PASC antihop spojka, radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky | PASC antihop spojka, radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | 100 Nm už pri 2500 ot. | z 0 na 200 km/h za 7,2 sek 100 Nm už pri 2500 ot. Cena 04/2014: 15400,- € | Za príplatok ABS, ESA, ASC,... |
Pridané dňa: 21.06.2016 Autor: Herghott