[Testy a predstavenia - Test]
Zdá sa, akoby tu bola roky, Forza však vyráža iba do tretej sezóny. Popri prispôsobení novej Euro4 norme dostala aj zopár inovácií, ktorým kraľuje bezkľúčové ovládanie. Vďaka nemu je teraz Forza najpraktickejšia spomedzi 125-kubíkových "maxiskútrov".
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Karol Achberger
Vlastne všetky zmeny boli čisto praktické: nárast výkonu na najvyššiu možnú hranicu "béčkových" vodičákov, teda 11 kW, úprava prevodového pomeru vo vyšších rýchlostiach, aby bola rýchlejšia na diaľnici, maličký nárast krútiaceho momentu pre lepší záťah v stredných rýchlostiach, lepšie umiestnenie spätných zrkadiel, a už spomínané bezkľúčové ovládanie. Parádna spotreba zostala na rovnakej úrovni, ako aj obrovský podsedlový priestor, veľká nádrž, aj ochrana pred vetrom.
Forza pôsobí majestátnym dojmom. Človek by ju hneď tipol na nejakú dvestovku, dvestopäťdesiatku. Dosť miesta na nej bude mať nielen vodič, aj keby bol statnejší, ale aj spolujazdec. Sedlo je, uf, obrovské... Spolujazdca privíta aj inovované zadné pruženie s progresívnejším charakterom. Jasným signálom, že tu sa ráta s jazdou vo dvojici je aj to, že pod sedlo sa zmestia dve bežné integrálky. A to v ňom ešte stále zostáva miesto na ďalšie drobnosti :) Celkový objem má až 48 litrov, čo je zhruba objem bežného motorkového kufra. Celková plocha je v tejto kategórii určite najrovnejšia, bez väčších skokov, má aj šikovnú flexibilnú posúvateľnú, resp. vyberateľnú prepážku.
Za veľkú prístrojovku by sa nemuselo hanbiť ani auto; má aj otáčkomer a výrazný, inverzne podsvietený displej. Nami testovaná Forzička mala namontovaný aj príplatkový držiak na mobil. Ako som zistil, je to ďalšia megapraktická pomôcka. Mobil sa v ňom síce nedá ovládať bez vyklopenia veka (a to sa našťastie dá vyklopiť v rukaviciach), ale dá sa v ňom dobíjať a je chránený pred vodou. Držiak pri jazde nijako nezavadzia, ani nebráni vo výhľade na prístrojovku. Len je vhodné zvyknúť si pri odchode z neho vybrať mobil, pretože nie je uzamykateľný. Neraz sa mi stalo, že som sa po polhodinke vrátil ku Forze a mobil našiel v držiaku :)
Keďže vo Forze plní úlohu štartéra alternátor, naštartovanie motora je úplne, ale úplne tiché. Netreba k nemu nikam strkať kľúč, pretože Forza ani žiadny kľúč nemá. Má len diaľkový ovládač, ktorý stačí mať vo vrecku - prídeš ku skútru, na otočnom ovládači pod riadidlami zvolíš čo potrebuješ, a ideš. Podobne ako na ostatných honďáckych skútroch, otváranie sedla a nádrže je riešené kolískovým tlačidlom, ktoré je aktívne iba pri jednej konkrétnej polohe otočného ovládača. Ak už naštartuješ, a chcel by si ešte niečo prihodiť pod sedlo, budeš musieť vypnúť motor otočením ovládača do príslušnej polohy, otvoriť sedlo, a potom celé naopak. Tento postup je jediným a ešte k tomu maličkým mínusom v inak premyslenej praktickosti. Vykompenzovať ho môže napríklad odkladací priestor pred ľavým kolenom, ktorý je tiež dosť veľký. Vojdú sa doň kožené turistické XXL rukavice aj s peňaženkou, alebo napríklad celé veľké noviny bez krčenia. Je v ňom aj klasická 12V zásuvka.
Popri absencii klasického štartérového "zakašľania" je Forza veľmi tichučká aj na voľnobehu. Pri rozbehu sa však osminkový motor zvukovo pripomenie a pekne potiahne celú hmotu vpred. Pocitovo sa mi zdá, že táto inovovaná Forza sa rozbieha ráznejšie než jej predchodkyňa. Isté však je, že má vyššiu maximálku, na ktorú ani netreba nejako dlho čakať - pri normálnych podmienkach dá ľahko 120 km/h, pri ľahkých osobách a vetre odzadu, či dole kopcom určite aj cez 130. Áno, toľko možno išla aj staršia Forza, ale rozbeh jej trval dlhšie a trvalá rýchlosť nad 120 km/h jej nebola natoľko príjemná. Tu už je to luxus - na blaváckom obchvate bezpečne obiehaš veľké limuzíny :) Podobne musím ohodnotiť aj brzdy, ktoré podľa tlačových materiálov neprešli žiadnou zmenou, ale pocitovo brzdia tak dobre ako na normálnej motorke. Forza je na Slovensku v predaji iba vo verzii s ABS, čo je len plusom.
Nuž a keď už zastavíš, na rad príde systém vypínania motora štart/stop. Pri čakaní na červenej jednoducho motor po niekoľkých sekundách tichučko zhasne, a po otočení plynom opäť tichučko naskočí. Netreba sa báť, že by štartovanie trvalo nejako dlho a že by ťa plechovky začali obiehať, to určite nie. Systém sa však pre istotu dá vypnúť tlačidlom pri pravej rukoväti.
Celková veľkosť skútra, ktorú som spomínal v úvode, ukáže svoje nevýhody pri nízkych rýchlostiach či parkovaní. Pri prepletaní cez zápchy budeš občas očami chrániť spätné zrkadlá, ktoré majú pre tento rok inú pozíciu. Z môjho pohľadu sú trochu viac vpredu a o máličko vyššie. Sú v nich aj smerovky, čím sa stali úplne neprehliadnuteľnými. Nuž a dať Forzu na hlavný stojan už chce trochu sily. Nechcem tým povedať, že by ženy boli v tomto prípade mimo hry, ale určite sú pre ne aj vhodnejšie modely.
Zaujímavé je, že všetky Forzy, ktoré som skúšal v priebehu niekoľkých rokov a za rôznych podmienok, mali stále rovnakú spotrebu. 2,4 alebo 2,5 litra. O nič menej, o nič viac. Sám výrobca dosiahol pri metodike WMTC spotrebu 2,3 litra. A to sa musím priznať, že v meste na skútri nejazím nijako defenzívne, ale čisto "na Taliana". Keď si vezmeme, že Forza má 11,5-litrovú nádrž, dojazd po rezervu môže byť vyše 400 kilometrov. V každý pracovný deň tak môžeš prejsť 80 kilákov a stále ti bude stačiť natankovať raz za týždeň.
Dynamike Forzy inak niet čo vytknúť. Pekne sa nechá popreháňať aj zákrutami a podvozok je slušne športovo tuhý, vzadu s nastaviteľným predpätím. A nastaviteľné je napríklad aj predné plexi, a to v rozmedzí asi 15 cm. Dá sa posúvať pekne oboma rukami, trebárs aj počas státia na križovatke. Celkovo je ochrana pred nepriaznivým počasím (aké nám počas väčšiny testu ZASE vládlo) na Forze veľmi dobre vyriešená, takže sezóna na nej môže byť bez príplatkov o niečo dlhšia.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Súperov pre Forzu vyrábajú všetky tri zvyšné japonské značky, a sú veru tvrdými rivalmi. Sú nimi Suzuki Burgman 125, Yamaha X-MAX 125 a Kawasaki J125. Je tu aj jeden nejaponský, ale stále ázijský konkurent, čerstvo inovovaný Kymco X-Town 125. Taliani, aj keď je ich krajina najväčším odbytiskom takýchto "maxiskútrových" modelov, paradoxne neponúkajú v tejto najvyššej možnej osminkovej triede vôbec nič. (Forza je inak čisto taliansky názov, znamená sila.)
Parametrovo, výbavovo a aj vzhľadovo je najsilnejším konkurentom yamahácky X-MAX 125 s len o máličko slabším motorom, rovnakou veľkosťou kolies, väčšou nádržou, tiež miestom pre dve integrálky, ale vyšším sedlom, o 14 kg vyššou hmotnosťou, a s o 260 eur nižšou cenou. Starý známy Burgman tiež pojme dve integrálky, má však o 2 kW slabší motor, menšie kolesá, a pritom porovnateľnú hmotnosť. Sedlo je nižšie o viac ako 5 cm, a cena o 660, resp. až 1 060 eur nižšia, pretože Burgman sa ponúka aj vo verzii bez ABS. Model J125 od Kawasaki aktuálne ešte nie je v predaji v povinnej Euro4, stále sa naň čaká. Ak máme vychádzať z Euro3 špecifikácií, J125 má nižší výkon aj krútiak, menšie kolesá, vyššie sedlo, pod ktoré sa dve integrálky nevojdú, a o takmer 20 kg vyššiu hmotnosť. Cena logicky tiež ešte nie je známa, ale ak by sme mali vychádzať z hladín pred rokom 2016, bola by nižšia než má Forza.
Kymco X-Town 125 sa do boja púšťa tiež slabším motorom, menšími kolesami, o dosť vyšším posedom, ale zato cenou nižšou o 850 eur, a to vrátane ABS. Do podsedlového priestoru Kymca sa dve integrálky nevojdú.
Žiadny z vyššie spomínaných modelov však neponúka bezkľúčový štart a plné LED svietenie. Elektronický kľúč ušetrí obrovský kopec času a starostí, LED svietenie je zase neporovnateľne viditeľnejšie pre plechovkárov, nehovoriac o lepšej svietivosti v noci.
Je veľmi pravdepodobné, že Forzu si bude kupovať niekto, kto už má na skútri v meste niečo odlietané, a koho omrzel tradičný ázijský či mestský vzhľad skútrov. Lepšie povedané, keďže je Forza cenovo aj výbavovo úplný top v segmente, určite pôjde o chlapíka, ktorý vyžaduje štýl a nekompromisnosť. Svoju Forzu môže reprezentatívne odparkovať hneď vedľa stola, kde bude mať obchodný obed alebo večeru.
Odhliadnuc od väčších rozmerov (tie sú v tejto najvyššej cenovej hladine takpovediac povinné), ponúka Forza absolútne maximum z praktickosti, bezpečnosti a pohodlia. Pritom je to stále stodvadsaťpäťka, na ktorú stačí aj obyčajný béčkový vodičák.
Cena inovovanej Forzy je 4 650 eur.
praktickosť, výkon, štýl, premyslené detaily, podvozok, dostatok miesta pre dvoch bez kompromisov | cena |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 2,4 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 11,5 l (2 l rez.) |
Približný dojazd po kontrolku rezervy | 380 km |
Cena motorky | 4 650 eur |
Nosič kufra topcase | 128 EUR |
Kufor topcase | 170 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 333 EUR |
Páčka brzdy | 27,55 EUR |
Spätné zrkadlo | 130 EUR |
Svetlomet | 412,53 EUR |
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Karol Achberger
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx, a prilbách AGV od firmy U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | Forza 125 | X-MAX 125 | Burgman 125 | J125 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 125 ccm | 125 ccm | 124 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 8750 ot. | 14.42 k (10.60 kW) / 9000 ot. | 12.38 k (9.10 kW) / 8000 ot. | 14.01 k (10.30 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 12.5 Nm / 8250 ot. | 12.14 Nm / 6750 ot. | 10.8 Nm / 6500 ot. | 11.5 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11:5 : 1 | 11,2 : 1 | 11.6:1 | 11,7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52.4 x 57.9 mm | 52,0 mm x 58,6 mm | 57,0 mm x 48,8 mm | 54,0 x 54,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 34 mm |
Rozvod: | SOHC (4V) | OHC | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | remeň |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | ||
Zdvih vzadu: | 84 mm | 100 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 267 mm | 240 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-15 | 120/70-15 | 110/90-13 56P | 120/80-14 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/70-14 | 140/70-14 | 130/70-12 62P | 150/70-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 161 kg | 173 kg | 159 kg | 182 kg |
Výška sedla: | 780 mm | 785 mm | 735 mm | 775 mm |
Rázvor: | 1490 mm | 1525 mm | 1465 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2134 mm | 2160 mm | 2055 mm | 2235 mm |
Šírka: | 748 mm | 790 mm | 740 mm | 775 mm |
Výška: | 1452 mm | 1385 mm | 1355 mm | 1260 mm |
Svetlá výška: | 148 mm | 145 mm | ||
Objem nádrže: | 11.5 l | 13.2 l | 10.5 l | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 105 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.3 l/100km | 2.9 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 375 km | cca 271 km | ||
Servisný interval: | 6000 | 5000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
Trakčná kontrola: | nie | nie | ||
Palivové mapy: | nie | nie | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | nie | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | nie | ||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | Kompletný LED svetlomet | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena v máji 2017: 4 650 eur | Cena v máji 2017: 4 390 eur | Cena v máji 2017: 3 990 € ABS 3 590 € bez ABS | Cena 06/2016: 4 195 € 4495 € s ABS |
Pridané dňa: 24.05.2017 Autor: Herghott