[Testy a predstavenia - Test]
Nový tristovkový Versys je nielen úplne čerstvým prírastkom v rodine Versysov, ktorá sa tak rozšírila od malého až po najväčšie enduro, ale aj koncepčne úplne novým strojom z dielne Kawasaki. Po týždni v jeho sedle môžeme povedať, že sa im viac ako vydaril!
Text: Peter Fischer
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Michal Meško - Cuba
Hneď na úvod musím zdôrazniť, že Versys-X 300 je dvojvalec. Tým sa podstatne rozšírilo pole jeho pôsobnosti, pretože takmer nevibruje a aj na diaľnici dokáže držať krok. Pritom ovládateľnosť mimo spevnených ciest je stále na úrovni malého endura, takže tu vlastne máme celkom dostupný stroj, ktorý dokáže svojho majiteľa dôstojne povoziť po poľnačkách (lebo veď s frajerkou na rybník), veľkomeste (do práce), a aj okreskách a diaľniciach (s frajerkou na výlet). Dokonalá kombinácia.
Sama Kawasaki ponúka Versys-X 300 v ďalších dvoch výbavových verziách Urban a Adventure, čo jasne prezrádza kam má tento model namierené. V ponuke sú aj všetky tri kufre, čiže so záťažou a dlhšími trasami sa tu priam počíta; k tomu všetkému sa Versysík nezľakne ani spolujazdca, má priateľskú spotrebu a stačí naň vodičák skupiny A2. K pochopeniu tohto všetkého mi stačilo prvých päť kilometrov jazdy. Eh, som zvedavý, kde budem hľadať negatíva.
Agregátom najmenšieho Versysa je kvapalinou chladený radový dvojvalec známy aj z trojstovkovej Ninji. Oproti nej má trochu upravené priebehy výkonu a krúťaku, konkrétne 40 koní pri 11 500 otáčkach a necelých 26 Nm pri 10 000. Motor dýcha cez osem ventilov, čo sa pozitívne prejavuje na vyšších dosahovaných rýchlostiach. Prístrojovka je prehľadná a logicky usporiadaná, ukazuje aj zaradený kvalt. Celkovo je pracovisko jazdca celkom sympatické a aj dobre chránené pred vetrom. Versys-X nepôsobí zakrpateným dojmom, po všetkých stránkach je to stále motorka, ktorá naozaj sebavedome dokáže odviezť dvoch ľudí.
Sedlo je vo výške 845 mm, a je z neho pekný výhľad na premávku pred sebou. Komu by sa to zdalo veľa, Kawasaki ponúka aj príplatkové sedlo nižšie o 25 mm. Predné plexi do výhľadu nezasahuje, ale akonáhle sa Versys-X dostane za mesto a do trojciferných rýchlostí, kumulovaný vzduch ide jazdcovi rovno na hlavu. Kawasaki neponúka žiadnu vyššiu náhradu, takže som si takmer istý, že dlhší jazdci jazdiaci častejšie na otvorených cestách siahnu po nejakej druhovýrobe. V tomto smere dokážu pomôcť aj príplatkové deflektory rukovätí.
Zvuk dvojvalca na voľnobehu je taký, no, ako v tejto kategórii býva, teda žiadna drsňačina, skôr taký pridusený hlásoček, aký má náš obľúbený exprezident, vážený pán docent JUDr. Ivan Gašparovič, kandidát vied, doctor honoris causa. Zaujímavé však je, že vo vysokých otáčkach sa veľmi podobá na zvuk šesťstovkového štvorvalca. Fakt! A vďaka dvom valcom neprotestuje ani vo vysokých, ani v nízkych otáčkach. Že nevibruje, to som spomínal už v úvode. Má skutočne kultivovaný prejav a pritom spotrebu len okolo 4,3 litra na stovku. V nej sú započítané naše presuny po diaľniciach, zápchach a aj s batožinou. Myslím si, že mladší, ľahší a menej skúsení jazdci by sa dokázali dostať aj pod štvorku. Versys-X im v tom dokáže aj napomáhať - na displeji sa pri dobrej spotrebe ukáže znak ECO.
Keď už spomínam tú prístrojovku: je pomerne hlboká, a tak pri ostrom a vysokom slnku hádže tiene sama na seba. Niektoré údaje sú tak slabšie čitateľné, ale nie je to nič, čo by liezlo na nervy. Hneď vedľa nej je predpríprava na príplatkovú 12V zásuvku a spínač hmloviek. Mám taký pocit, že tá prístrojovka je prvá a zároveň posledná položka na zozname nedotiahnutých vecí. Naozaj tej motorke nemám čo viac vytknúť.
S Versysom vybieham rovno na diaľnicu, pretože čo najskôr musím byť pracovne v Piešťanoch. Čoskoro zisťujem, že takého naháňanie mu vôbec nevadí - klasických 140 až 150 km/h sa dá udržiavať aj celkom trvalo. Skôr než čokoľvek iné by sa tu fakt zišlo vyššie plexi, lebo nechať si dlhší čas kymácať hlavou v kumulovanom uhučanom vzduchu nie je nič komfortné. Ale kto nerieši dlhšie presuny, ten bude spokojný. Aj posed je neúnavný, veľmi podobný väčším Versysom. Na rozdiel od starších bratov má Versys väčšie predné koleso, a to 19-palcové. Obe kolesá sú vypletané a dušové, vzadu je stotridsiatka.
Kolesám kvalitne sekunduje dobre odladené odpruženie. Predok je síce nenastaviteľný, ale dostatočne tuhý na to, aby zmákol aj vyššie zaťaženie. A pritom nijako divoko neodskakuje, proste správa sa slušne a svoju prácu robí poctivo. Vzadu sa dá nastaviť iba predpätie, čo je po naložení motorky takmer povinnosť. Na uchytenie menšej batožiny dobre poslúži oceľová platňa, ktorá je na zadnom rúrkovom nosiči už v sérii. Po bokoch má malé ušká na gurtne. Taká drobnosť, a tak veľmi praktická!
Rúrkový nosič slúži zároveň aj ako madlá pre spolujazdca. Ten sa tu inak nemá na čo sťažovať, jeho časť sedla je tuším aj o niečo dlhšia než jazdcova, a sedí sa na nej pekne pohodlne. Sedlo sa navyše dáva dole a nahadzuje späť celkom ľahko; pod neho sa zmestí plus mínus iba motolekárnička a palubné náradie.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pri novom Versyse-X mi napadá jediné. Načo v Kawasaki čakali tak dlho kým ho predstavili, keď už motor a vlastne celý základ mali pripravený v Ninji 300 hafo rokov. Malý Versys zblízka vôbec nepôsobí ako malý, je to plnohodnotná veľká motorka, v ktorej je schovaný menší motor. Dizajnovo veľmi podarené cestovné endurko.
Kolesami a podvozkom je zameraný tak nejako ideálne do stredu medzi cestu a terén, to znamená, že mladý jazdec sa po ceste dostane až na kraj kontinentu, a tam ak bude chcieť, zvládne aj nejakú tú šotolinku či trochu offroadu. Asi nik si ho nebude kupovať ako enduro, ale ako turistu určite áno. Versys-X zvláda vcelku svižnú jazdu, na okreskách mu nechýba nič, a dokáže aj obiehať. Zvláda aj diaľničnú rýchlosť, ale to už je trochu na hrane.
Ja osobne vidím Versys-X v rukách mladého jazdca, ktorý túži spoznávať okolité krajiny, sám i vo dvojke, so slušnou spotrebou a v pohodlí dospeláckeho biku.
vzhľad dospelej motorky, slušný motor, príjemný podvozok, brzdy, univerzálne on/off zameranie | nenapadá mi nič |
Všetci konkurenti nového Versysu-X sú úplné novinky, niektoré až natoľko, že ešte nestihli ani prísť do Európy. Máme tu Hondu CRF250 Rally, ktorá má 21/18 kolesá, a ktorá je oveľa viac zameraná do terénu a na jazdu sólo, a to s cenou v podstate rovnakou ako Kawasaki. Potom sú tu Suzuki V-Strom 250 a BMW G 310 GS. O nich toho zatiaľ vieme len toľko, koľko sa dá vyčítať z mediálnych podkladov: sú o 14 a 5 koní slabšie než Versys-X, a z pohľadu odlievaných bezdušových kolies aj orientované viac na cestu.
Kawasaki Versys-X 300 nezostáva nič dlžná dobrému menu, ktoré vybudovali jej väčší súrodenci. Versys je skratkou pre versatile system, teda všestranný, univerzálny systém. Môžem kompetentne potvrdiť, že tieto prívlastky o mnohostrannosti sú tu myslené skutočne vážne. Versys-X je dobre vymyslenou a postavenou motorkou, ktorá je ešte rozšíriteľná o reálne využiteľné príslušenstvo. Za nás každopádne všetky palce hore!
Cena Kawasaki Versys-X 300 je 5 795 eur.
flexibilita a spotreba dvojvalcového motora, veľkosť motorky, univerzálnosť, príplatkové doplnky | pre niekoho možno dušové gumy - inak je to veľmi premyslená motorka |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 4,3 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 325 km |
Otáčky motora pri 50, 90 a 130 km/h | 3 800 ot. / 6 500 ot. / 9 500 ot. |
Cena motorky | 5 795 eur |
Kufor topcase | 149 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 534 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 69 EUR |
Tankvak | od 69 EUR |
Padacie rámy | 208 EUR |
Hmlovky | 397 EUR |
Páčka brzdy | 6 EUR |
Stupačka | 35 EUR |
Spätné zrkadlo | 64 EUR |
Smerovka | 37 EUR |
Svetlomet | 330 EUR |
Text: Peter Fischer
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Michal Meško - Cuba
Motocykel na test poskytla spoločnosť U. M. S., s. r. o. Redaktor jazdil v oblečení 4SR a KLMwear, čižmách TCX od firmy Styx a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Motocykel bol počas testu ošetrovaný kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Kawasaki | Honda | Suzuki | BMW |
Model: | Versys-X 300 | CRF 250 Rally | V-Strom 250 | G 310 GS |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 |
Kategória: | Cestovné enduro | Enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 296 ccm | 249.4 ccm | 248 ccm | 313 ccm |
Max. výkon: | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. | 24.75 k (18.20 kW) / 8500 ot. | 25.16 k (18.50 kW) / 8500 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 27 Nm / 10000 ot. | 22.6 Nm / 6750 ot. | 23.4 Nm / 6500 ot. | 28 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.6:1 | 10.7: 1 | 11,5:1 | 10.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 62.0 x 49 mm | 76 x 55 mm | 53,5 x 55,2 | 80.0 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 180 mm | ||
Zdvih vzadu: | 265 mm | 180 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová | jedno kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 290 mm | 256 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 100/90 - 19M/C 57S | 3.00-21 51P | 110/80-17M/C 57H | 110/80 R 19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 130/80 - 17M/C 65S | 120/80-18M/C 62P | 140/70-17M/C 66H | 150/70 R 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 157 kg | 188 kg | 169.5 kg | |
Výška sedla: | 895 mm | 800 mm | 835 mm | |
Rázvor: | 1445 mm | 1425 mm | 1420 mm | |
Dĺžka: | 2210 mm | 2150 mm | 2075 mm | |
Šírka: | 900 mm | 790 mm | 880 mm | |
Výška: | 1425 mm | 1295 mm | ||
Svetlá výška: | 270 mm | 160 mm | ||
Objem nádrže: | 17 l | 10.1 l | 17.3 l | 11 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | 143 km/h | ||
Spotreba paliva: | 3 l/100km | 3.5 l/100km | 3.33 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 252 km | cca 370 km | cca 247 km | |
Servisný interval: | 5000km | 10 000 km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Iná výbava: | podvozok KYB, 12 V zásuvka | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 5 795 eur | Cena 9/2017: 5 790 eur (akcia 5 490 eur) | Zabudované nosiče bočných kufrov Cena 9/2017: 5 290 eur | Cena 9/2017: 5 800 eur |
Pridané dňa: 02.07.2017 Autor: Herghott