[Testy a predstavenia - Test]
Montesa je španielska značka, ktorá vznikla po druhej svetovej vojne a postupne sa začala špecializovať na trial. Od 90. rokov je pod krídlami značky Honda a my sme mali možnosť vyskúšať jej zaujímavý bike – z trialu odvodené enduro s homologizáciou na cestu s názvom 4Ride (pre jazdu).
Text: Tomáš Hajduch - Awia, login
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Spolupráca: Vlado Kothay
Trial je určite zaujímavý moto segment, ale aj pomerne málo rozšírený. Relatívne málo jazdcov na Slovensku malo možnosť vyskúšať si „šlapačku“ - ako sa zvykne trialovým motorkam slangovo hovoriť. No a inak to nie je ani u mňa. I keď jazdím absolútne všetko od cesty, turistiky, endura až po motokros – skutočný trial sa mi vyhýbal. A preto som od začiatku vedel, že na tento test budem potrebovať pomoc. Oslovil som teda skvelého chlapa, TOP slovenského trialového jazdca Vlada Kothaya. Aj s jeho pomocou sa pokúsim vám tento nezvyčajný bike predstaviť a ukázať jeho schopnosti.
Trial biky sú v dnešnej dobe špeciály určené na preteky. Totálne odľahčené stroje, bez sedla, so špeciálnymi nízkotlakými „lepkavými“ pneumatikami a motormi s mohutným krutiakom. Asi aj toto je dôvod, prečo ich mnoho jazdcov nemá kde vyskúšať. Aj preto prichádza Montesa s modelom 4Ride, ktorý podľa nich „znovu objavuje offroad koncept“. Montesa nazýva tento model Adventure trial.
4Ride priamo vychádza z trialu Cota 4RT260. Mimochodom Cota je názov najúspešnejšieho trial biku značky a dnes má asi jeden z najlepších 4T trialových motorov. 4Ride preberá zo závoďáku 4RT kompletný hliníkový rám, hliníkovú kyvku a tiež motor so zdvihovým objemom 259 ccm, ktorý má krútiak 17,3 Nm. Prevodovka bola prepracovaná, stupne predĺžené a prisposobené na dlhšie trasy. Nastaviteľný podvozok má vyššie zdvihy a narástla aj palivová nádrž z 1,9 l na adventuróznych 4,4 l.
Keďže rám je stále trialový, ale 4Ride dostala sedlo, tak pod ním nájdeme nezvyčajne veľký odkladací priestor, kde sa bez problémov vojde fľaša s vodou a kopa iných vecí, napríklad aj ľahká bunda bez chráničov. Sedlo nie je extra nízko, 885 mm, ale bike je tak úzky, že asi nik nebude mať problém dočiahnuť na zem. No a celé toto balenie sa môže pochváliť suchou hmotnosťou len 82 kg. Pri tak malej nádrž je aj plne natankovaný bike ďaleko pod hranicou 100 kg.
Začínam veľmi netradične: 4Ride preberám v Považskej Bystrici a potrebujem sa presunúť po ceste. Nakoniec, je to na značkách, tak prečo nie. Prvá vec je, že by si tu len márne hľadal spínačku, nie to ešte elektrický štartér. 4Ride teda nebude extra praktický bike do mesta, keďže ho bez nejakej reťaze ani nezamkneš. OPRAVA - Doplnenie článku už po jeho zverejnení: Ako nás informoval jeden čitaťel, zámok riadenia 4Ride vraj má a to zospodu okuláru prednej vidlice.
Malý motor sa nenakopáva ťažko, ale vyžaduje trochu cviku, od ktorého sme si už odvykli. Nastaviť si hornú úvrať a potom švih. Asi na tretí pokus mi motorček vrčí, rozbieham sa na jednotke a po 30 metroch jazdy už radím trojku :-) No a smerujem hneď na pumpu. Trialové gumy sú podhustené na 0,5 a menej atmosféry – tak ich dofukujem a spokojne vyrážam na svoje cestné adventure.
Je mnoho detailov ktoré si hneď všimneš a ktoré 4Ride odlišujú asi od všetkého čo si kedy jazdil. Bočný stojan je na opačnej strane – teda vpravo. Ako som sa neskôr dozvedel od Vlada Kothaya pri trial motorkách je to relatívne bežné, stojan sa dáva na opačnú stranu ako je reťaz, aby neprekážal, takže mnoho strojov ho má aj napravo.
Ďalšia vec je umiestnenie radičky hodne vpredu – vlastne doslova mimo dosahu nohy, ktorá je na stupačke. Na triale to má svoje opodstatnenie – aby si jazdec v teréne omylom nevykopol kvalt. Na ceste to pôsobí trochu podivne a chce trochu zvyku. Keď sme pri tej radičke a prevodovke, motor s takým krútiakom a trialovo ladená prevodovka znamená, že sa rozbehneš na ktoromkoľvek kvalte. A to myslím doslova – šlo to aj na päťke. Kvalty napriek tomu, že sú predĺžené, sú tak krátke, aké nezažiješ na žiadnej inej sériovej motorke (ani Freeride 350). Pri triale jazdci často volia kvalt podľa terénu a prekážok, ktoré musia prekonať.
Prístrojovka je maličká, digitálna, a obsahuje iba úplný základ: rýchlosť, celkové km a trip. Zapne sa keď Montesu nakopneš. Páčka smeroviek je obyčajná a nevypína sa stlačením, ale musíš ju vrátiť do strednej polohy. Zrkadlá sú obyčajné, a čo je na škodu, nesklopné pre jazdu v teréne. Zato sa mi ľavé sklápalo za jazdy. Ja by som tu rozhodne dal sklopné endurácke zrkadlá.
Takže tak, čo vám poviem, na ceste je to, hmmm, zaujímavé. Pri rozbehu z pumpy, kým prídeš na križovatku, máš trojku, stačí stlačiť spojku, zastaviť, dať prednosť autám a v pohode sa rozbehnúť. Zaradiť do päťky a 4Ride sa rozbehne na 70 až do maximálnych cca 82 km/h. Uhneš sa na krajnicu a pomalým tempom sa presunieš niekam, kde ťa čaká terén. Na cestu to môže, ale necíti sa tam nijako extra dobre... Ja som ale napriek tomu v pohode zvládol presun do Piešťan a neskôr do Nitry, kde som sa stretol s Vladom.
Tak ako 4Ride nedáva na ceste vôbec zmysel, tak sa všetko otočí keď prídeš do terénu. Ja teraz hodne preskočím a najprv ti ukážem, kde je 4Ride ako doma. Vlastne neukážem ti to len ja, ale hlavne majster Európy v triale Vlado Kothay v nasledovnom videu, ktoré vyslovene odporúčam si pozrieť:
Vlado je špičkový trialista a je to hneď aj vidieť. Má ten know-how, ktorý ja nemám a dokáže predviesť možnosti, ktoré sa v tomto hobby biku skrývajú. Aj keď so sedlom je 4Ride schopná predviesť všetky možné trialové kúsky, výskoky na skaly, skoky po zadnom, otočky na prednom a rôzne technické výjazdy.
Ja som pri sledovaní Vlada mal pocit, že sa s ňou hral, a prešiel úplne čokoľvek na čo si zmyslel. Vlado ale poznamenal, že motor je trochu utlmený oproti špeciálu, ale inak pochválil aj podvozok, ktorý je samozrejme tiež odlišný, ale pritom dostačujúci. Ani po jeho skokoch z viac ako meter vysokých skál to nešlo nijako extra na dorazy. Trpel len držiak poznávacej značky, ktorý na tento bike rozhodne nepasuje, a po tom, čo dostál pár rán od zadného kolesa, praskol :-)
Myslím si, že Vlado dokázal, že 4Ride má stále poctivé trialové korene a ukázal vám jej možnosti. Pre neho ako pre pretekára samozrejme nie je určená, ale skôr je určená pre hobíkov a jednoducho pre verejnosť. Takže práve takýto pohľad sa vám pokúsim sprostredkovať.
Považujem sa za enduráka a mám rád aj technické jazdenie, náročné výjazdy, prekážky, a to aj na ťažkých XL endurách. Napriek tomu, že som trial nikdy nejazdil, jazda v stupačkách mi vyslovene vyhovuje a po rokoch v teréne je to aj nutnosť, obzvlášť na ťažkej motorke.
Keď vysadneš na 4Ride ako bežný endurák, nie si vôbec stratený. Iné je umiestnenie radičky, sprevodovanie prevodovky a samozrejme motor, ktorý nemá extra vysoký výkon, ale zato brutálny krútiak. Pri extra nízkej hmotnosti stroja a pneumatikách, ktoré správne podhustené majú neskutočnú trakciu, je 4Ride neskutočný stroj na prekonávanie terénnych prekážok. Aj klasickým enduro prístupom v sedle a v stupačkách si s 4Ride trúfneš na veci kde by si možno aj na ostrom endure zaváhal.
Môže za to určite celková ľahkosť ovládania, nízke ťažisko a ten motor, ktorý namiesto toho, aby prekoňovaný preklzoval, krásne vedie stroj po neuveriteľnom teréne tam, kam si to namieriš. Na 4Ride neletíš terénom rýchlo a nespoliehaš sa na hybnosť a podvozok, ktorý to vyžehlí. Toto je úplne iné jazdenie, v malých rýchlostiach, technické a napriek tomu neskutočne zábavné. Tomu ale zodpovedajú aj terény, ktoré si vyberáš. Už nie si limitovaný „vyjazdenými chodníčkami“, 4Ride si nasmeruješ kdekoľvek do lesa, preskakuješ korene, skaly, pne či popadané stromy, otáčaš so v strmom svahu takmer na mieste a pustíš sa do strmého zjazdu. Brzdy (aj spojka) sa ovládajú extra ľahúčko, iba jedným prstom, a predná si aj popiskuje – čo mi dáva pocit ako na pretekárskom triali :-) Mimochodom zaujímavosť - predná brzda je monoblokový štvorpiestik.
Po „enduráckom“ jazdení na 4Ride som sa pochopiteľne aj ja rozhodol, že okúsim svet trialu, a musím vám povedať, že až od tohto momentu mi začal tento bike dávať zmysel.
Všetko sa začína tým, že zabudneš, že máš sedlo. To znamená, že od nulovej rýchlosti sa postavíš do stupačiek a… Stojíš. Udržanie rovnováhy mi vôbec nie je cudzie, pretože aj dosť bicyklujem, a tento zmysel pre rovnaváhu som si na MTB biku cibril od detstva. A... stojím... na mieste. 4Ride má na to talent, celkovo trial biky sú na to postavené, a tu je o rovnaké.
Týmto spôsobom sa úplne zmení pohľad na jazdu terénom. Stojím v stupačkách a skúmam skalku pred sebou. Neviem aký kvalt vyskúšať, tak radím jedna. Pridávam plyn a hravo dvíham na zadné a i keď trochu neohrabane, pokladám predné koleso na skalku a už len obyčajným podržaním plynu vybieham aj zadným kolesom a prechádzam prekážku... Ako? Ako nič...
Točím sa tam medzi skalkami a skúšam aj vyššie kvalty, vychádzam na skaly zboku, skúšam strmšie nájazdy a smerom dolu odskakujem zo skaliek. Keď zastavujem, neskladám nohu na zem, ale udržiavam rovnováhu. A rovnako ako nedávam nohu na zem, tak nedávam riť na sedlo. Po krátkej chvíli sa už cítim ako Vladov konkurent a v duchu vypĺňam prihlášku na najbližší majstrák trialu... Ešte že Vlado už odišiel domov a nevidí ma :-)
Samozrejme, že moje výkony nemali veľa spoločného s tým čo predviedol Vlado, ale môžem potvrdiť priam nekonečné schopnosti tejto Montesy v teréne. Je to skutočný trial, a keď k nemu tak pristúpiš, môžeš na ňom stvárať asi všetky možné aj nemožné kúsky.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Keďže konkurencie až tak veľa nie je, na začiatok spomeniem Gas Gas, ktorý sa dnes už nevyrába: TX Randonne 200 je veľmi podobný bike od konkurenčnej trial značky a robil sa ako 125, tak aj 200. Po problémoch značky sa po roku 2014 prestal vyrábať. Principiálne to je ale porovnateľne ľahký stroj, odvodený z trialky, veľmi podobného zamerania.
Ďalší konkurent, ktorý nám prirodzene napadne, je KTM Freeride 350. 250-tku nespomínam, lebo už nie je v ponuke. Freeride som tiež testoval a viem tie biky dosť porovnať. Musím povedať, že z KTM som cítil viac enduro charakter biku. Freeride je ľahké enduro s motorom, ktorý má skôr spodok a nie je teda ostrý ako na pretekárskom endure. Je to enduro, ktoré sa dostane všade, a má čosi z trialu. Motoricky má výkon niekde úplne inde ako Montesa. Podobne je na tom elektrický Freeride E-XC. Montesa je však o hodne ľahšia a trialovejšia, a treba povedať, že aj lacnejšia.
Ako posledné spomeniem hobby endurko od ďalšej trial značky, tentoraz Beta Alp 200. Tá je postavená ešte viac hobby, vzduchom chladený motorček, vyššia hmotnosť, elektrický štartér a tiež také skôr endurkové zameranie. Cenovo je však 1 500 eur pod cenou Montesy.
Montesa 4Ride je stroj, aký sa len tak nevidí. Je to bike, ktorý spraví aj z menej skúseného jazdca enduráka, ktorý prejde veci, čo by inak ani nesníval. Je to naozaj taký trial adventure. Pri presunoch si môžeš aj sadnúť, čo sa na trialke nedá, a keď prídeš do ťažkého terénu, zvládneš takmer všetko čo trial.
Je to bike buď pre hobíka, ktorý sa rád túla po krajine a chce totálnu prejazdnosť a ľahkosť. Alebo môže poslúžiť endurákovi ako bike na tréning techniky. Alebo len tak na „hubárčenie“ :-) Alebo by to mohol byť dobrý stroj pre nejakú adventure enduro požičovňu – adventure výjazdy niekde po rumunských či balkánskych horách.
Cena Montesy 4Ride je stanovená na 6 990 eur (akciová cena 6 490 eur). Na slovensku ju predáva priamo Honda a jej sieť dílerov.
nízka hmotnosť, ťažisko, základ v reálnom trial biku, ľahkosť ovládania, sedlo – možnosť sedieť pri presune | slabšia dynamika na ceste pri presunoch |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd Slovensko. Redaktor jazdil v oblečení Kini a prilbe Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Montesa | KTM | KTM | Beta | GAS GAS |
Model: | 4Ride | Freeride 350 | Freeride E-XC | Alp 200 | TX Randonne 200 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | ||||
Kategória: | Trial | Enduro | Enduro | Enduro | Trial |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | Elektromotor | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 259 ccm | 349.7 ccm | 199 ccm | 179.2 ccm | |
Max. výkon: | 8.57 k (6.30 kW) / 4500 ot. | 24.48 k (18.00 kW) / ot. | 21.76 k (16.00 kW) / 4500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 17.3 Nm / 2750 ot. | 42 Nm / ot. | |||
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | 9,4:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 78.0 x 54.2 mm | 88 x 57.5 mm | 66.0 x 58.2 mm | 64.0 x 54.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie | karburátor(y) | karburátor PTK 34 | |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 199 mm | 250 mm | 250 mm | 170 mm | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 170 mm | 280 mm | 250 mm | 185 mm | 164 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 185 mm | 260 mm | 260 mm | 245 mm | 185 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 | 90/90-21 | 2.75-21“ | 90/90-21 | 2,75x21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 185 mm | 210 mm | 230 mm | 220 mm | 150 mm |
Pneu vzadu: | 120/100-18 | 120/90-18 | 120/90-18“ | 120/80-18 | 4x18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 82 kg | 99.5 kg | 106 kg | 108 kg | 86 kg |
Výška sedla: | 880 mm | 915 mm | 910 mm | 830 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1325 mm | 1418 mm | 1418 mm | 1370 mm | 1330 mm |
Dĺžka: | 2035 mm | 2085 mm | 2110 mm | ||
Šírka: | 835 mm | 800 mm | 827 mm | ||
Výška: | 1160 mm | 1107 mm | 1120 mm | ||
Svetlá výška: | 325 mm | 340 mm | 300 mm | 315 mm | |
Objem nádrže: | 4.4 l | 5.5 l | 6 l | 4 l | |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 80 km/h | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | nie | nie | |||
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | nie | ||||
Palivové mapy: | áno, v sérii | ||||
Palubný počítač: | nie | ||||
Tempomat: | nie | ||||
LED denné svetlá: | nie | ||||
El. Podvozok: | nie | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Motorka odvodená z trialu so sedlom a odkladacím priestorom pod ním a so zväčšenou nádržou. Cena 07/2017 6 990,00,- EUR (Akciová cena 6490,- EUR) | Cena 07/2017 7 700,00,- EUR | Striedavý synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi 260 / 300 V, vymeniteľná batéria 2600 Wh. Doba nabíjania: 100% 80min / 80% 50 min Cena 07/2017 11 650,00,- EUR - vrátane batérie a nabíjačky | Cena 07/2017 4 490,00,- EUR |
Pridané dňa: 25.07.2017 Autor: Awia