http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018

[Testy a predstavenia - Test]

Norma Euro4 priniesla aj nutnosť revolúcie dvojtaktov. Karburátorom zazvonil umieráčik, na svete je inovatívne vstrekovanie do prefukového kanála predstavené pod názvom TPI. Ako sa jazdí na novej generácii dvojtaktov? Na to sme hľadali odpoveď za horúceho dňa na trati v Skýcove.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia, KTM.press
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia

TPI – Transfer port Injection – vstrekovanie do prepúšťacieho kanála

Možno ste si podobne ako ja mysleli, že problém s emisiami pri dvojtaktoch spôsobuje ten fakt, že sa spaľuje aj olej. To je však omyl. Ako vyplýva z princípu fungovania dvojtaktného motora, počas spojených taktov dochádza k spojeniu výfukovej a čerstvej zmesi s palivom vo valci a tým pádom zákonite aj k úniku časti čerstvej zmesi do výfuku – no a to sú potom tie problematické emisie.

Motor - po bokoch valca sú viditeľná dva vstrekovače - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Motor - po bokoch valca sú viditeľná dva vstrekovače - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Motor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Valec - KTM EXC 250/300 TPI 2018

V KTM začali pracovať na vývoji 2T vstrekovania v roku 2004 a prešli si viacero nie celkom vydarenými prototypmi, kým sa dopracovali k vstrekovaniu do prepúšťacieho kanála. Ten je čo najďalej od výfuku a zároveň rieši problém dlhších vstrekov, ktoré neboli možné pri priamom vstreku alebo vstreku z boku valca. Okrem toho vstrek neprichádza do kontaktu so samotnou expanziou.

Trocha histórie

KTM 175 ccm -  prvý vlastný dvojtaktný motor KTM z roku 1972
KTM 175 ccm - prvý vlastný dvojtaktný motor KTM z roku 1972

KTM 125 LC 1981 -  prvý kvapalinou chladený dvojtakt KTM
KTM 250 MX 1984
KTM 250 MX 1985 - prvé digitálne elektronicke zapaľovanie
KTM 250 MX 1987 - najdôležitejší skok – výfuková prívera (power valve)

Ako to teda funguje?

Motor nasáva cez sacie hrdlo (Dell'Orto 39 mm) so škrtiacou klapkou (podobne ako 4T motor) V tomto sacom hrdle je vstrekovač oleja, ktorý dávkuje olej z vlastnej nádržky (700 mlotvor plnenia vpredu pri krku riadenia) Nádržka má aj senzor nízkej hladiny a na jedno naplnenie zvládne až 5 nádrží benzínu. Do palivovej nádrže sa tak dávkuje už len čistý benzín. Množstvo oleja dávkuje riadiaca jednotka na základe otáčok a natočenia plynu a pomer sa v priemere pohybuje až okolo 1 : 80. Táto zmes je klasicky nasávaná do motora a olej v nej maže potrebné diely a ložiská.

Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Počas pohybu piesta dole je zmes vzduchu a oleja pretláčaná cez prepúšťací kanál hore nad piest do spaľovacieho priestoru. Práve počas toho riadiacia jednotka vstrekne potrebné množstvo paliva cez dva vstrekovače do dvoch zadných kanálov (vstrekovače 3,5 BAR, prebrané z 4T modelov) a vytvorí výbušnú zmes. Tá sa v spaľovacom priestore stretne s vyhorenou zmesou a ako býva zvykom, časť sa dostane cez výfuk von do kolena a následne sa po odrazení vráti späť do spaľovacieho priestoru. Túto zmes potom piest svojim pohybom nahor utesní a po zapálení nasleduje expanzia a nový cyklus.

Vstrekovač benzínu do prepúšťacieho kanálu - TPI - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Vstrekovač benzínu do prepúšťacieho kanálu - TPI - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Generátor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Rám a nádržka na olej s plniacim hrdlom vpredu pri krku riadenia - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Ako ste si stihli všimnúť, celý proces je veľmi podobný klasickému karburátorovému usporiadaniu a vďaka tomu sa aj prejav motora podarilo zachovať takmer nezmenený. Napríklad riešenie s priamym vstrekom do valca (používa sa napríklad v lodných motoroch) okrem toho, že bolo technicky oveľa náročnejšie, malo úplne iný zvyk aj prejav motora.

Čo pribudlo v nových 2T

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Generátor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Rám a nádržka na olej s plniacim hrdlom vpredu pri krku riadenia - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Riadiaca jednotka EMS - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Airbox a vzduchový filter - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Výhody 2T vstrekovania TPI

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

O trati – kde sme testovali

Areál v Skýcove je rajom enduráka. Nachádza sa tu motokrosová časť so širokým štartom, výjazdami a obvyklými lavicami, no my sme je ju využívali len na presun medzi jednotlivými enduráckymi sekciami namotanými v okolitých lesoch. Tie zahŕňali typický slovenský enduro terén, kamene, prašný až blatistý podklad, strmé výjazdy, motanicu pomedzi stromy, korene a kaňony s vodou na dne.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Počas testovania udreli horúčavy, teplomer ukazoval viac ako 30 stupňov celzia a neskutočne sa prášilo, čo bolo nepríjemné hlavne v lese, kde bolo svetla pomenej. Okruh bol však pomerne dlhý, a tak sme sa tam vedeli „stratiť“ tak, že sme si zbytočne veľa neprášili. Podklad bol kvôli prachu aj pomerne nepríjemne klzký. Trať bola skôr technicky náročná ako extrémne rýchla, čo testovaniu ľahkých dvojtaktov pasovalo.

Video: Nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 Skýcov

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie 250 a 300, Porovnanie, Záver, zmeny na ostatných EXC 2018 modeloch, SixDays modely, Video a technické parametre.

KTM 250 EXC TPI na trati

Samozrejme, na začiatok som sa rozhodol vyskúšať holú, v podstate sériovú dva a polu. Plán bol sa zoznámiť ako s mašinou, tak aj s traťou.

KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018
KTM 250 EXC TPI 2018

Ak by som to mal povedať jednou vetou, tak: Napriek naozaj veľkej revolúcii v technike motora je jazda na TPI nie veľmi vzdialená karburátorovým predchodcom. A to je asi aj dobre. Nové TPI si zobrali všetko to dobré a obľúbené z starých dvojtaktov a pridali kopu pozitív zo sveta moderných 4T.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Už po naštartovaní sa ozve typická zvuková kulisa dvojtaktu, rovnako zvuk po pridaní je taký, ako sme navyknutí. Vyrážam do terénu a zisťujem že dva-a-polka sa vedie terénom dobre a ľahúčko ako doteraz, nejaké to kilečko navyše vo váhe ani nepozorujem. Rozdiely v prejave motora nie sú badateľné hneď, ale postupne sa ukážu. Reakcia na plyn je taká nejaká lepšia, presnejšia. Rovnako po dlhšej jazde bez plynu, napríklad v klesaní a podobne, je reakcia po pridaní okamžitá. Karburátorový motor sa vedel "zaliať" a potreboval trochu prepláchnuť. No a posledné čo som si všimol, je malý náznak brzdenia motorom. Pri zatvorení plynu vstreky pravdepodobne palivo nedávkuju, takže motor je len mazaný. Netreba ale očakávať brzdný účinok ako na štvortakte.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Celkovo má 250 EXC stále tú neskutočnú ľahkosť akú majú len dvojtakty. V jej sedle má jazdec pocit, že zvládne aj extrémnejšie veci v teréne. Motor to podporuje svojím vcelku silným stredom a schopnosťou potiahnuť. Teraz po novom sa mi zdá, že je jazda v tomto režime ešte o trochu istejšia, sám som sa viackrát pristihol, ako som vybehol výjazd aj na vyššom kvalte, a 250-tka ma nenechala na holičkách, vytiahla ma hore bez podradenia.

Podvozkovo je to klasika od WP, naladená endurácky, aj keď pre rok 2018 trochu tvrdšie ako u predchodcov. Trať bola len pár týždňov po pretekoch slušne rozbitá, a množstvo koreňov, šutrov a drážok preverilo schopnosti podvozku naplno. Brzdy a spojku ani nie je dôvod spomínať, všetko dobré zostáva, brzdy od Bremba, spojka DDS ľahko ovládateľná.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Ku 250-tke som sa tento deň vrátil ešte niekoľkokrát. Skúšal som aj verzie s doplnkami či SixDays-ku. Za zmienku stojí hlavne prepínač palivových máp. Na rozdiel od štvortaktov, tu je palivová mapa označená číslom dva tá jemnejšia a lepšie dávkovateľnejšia. Odkedy som ju skúsil, už som na tejto technickej trati inú ani nechcel. Jednoducho s motorkou som si hneď lepšie rozumel, lepšie sa mi dávkoval výkon na zadné koleso a motorka sa snažila menej mi urthnúť ruky :-)

300 EXC TPI

300-vka je dlhodobo mojím favoritom a nesmierne som sa na ňu tešil. Nie preto, že by som dokázal jej výkon ukočírovať, ale preto, že vždy mala porciu sily dole a v strede, ktorá riešila všetky jazdecké problémy a nedostatky. Nebolo tomu inak ani teraz.

KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018
KTM 300 EXC TPI 2018

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Hmotnostný rozdiel oproti 250-tke v podstate neexistuje, rovnaká je aj ergonómia a pocit ľahkosti z jazdy. Avšak rozdiel je v motore. Ten má jednoducho viac pary a hlavne keď mu jazdec dopraje plný plyn, tak sa dejú veci... 300 letí vpred a takmer nikdy nemá predné koleso na zemi. Toto som si na tejto trati užil len na niekoľkých rovnejších úsekoch. Vo zvyšku trate v technických kaňonoch, ostrých točkách, korenistých výjazdoch s hlbokými koľajami som bojoval s ostrou motorizáciou. 300 som vracal do depa úplne vyšťavený, hlavne moje ruky mi dali jasne najavo, že toto je na mňa (na tejto trati) priveľa.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Aj tristovku som vyskúšal v tento deň viackrát, a aj tu som neskôr zvolil palivovú mapu 2. Táto vecička je naozaj fajnová a rozhodne by som si ju prikúpil, pretože s touto mapou je to na technickej trati proste výhoda. 300 mi však stále dala hodne zabrať.

Plusy, mínusy

okamžitá a presnejšia reakcia motora, ľahšie štartovanie, nižšia spotreba a dymivosť, jednoduchšie tankovanie, zachovaný charakter dvojtaktu pribudla elektronika, odpadá možnosť ladenia karburátora, nárast hmotnosti o 3 kg

250 alebo 300?

Rozum vraví jasne, na 250 som menej trpel, pravdepodobne šiel lepšie a vyrovnanejšie, a bol som menej unavený. 250 je taká rozumná stredná cesta, vôbec nie je slabá, to by povedal len blázon. Dobre sa dávkuje jej výkon, je ľahká a obratná.

Moje srdce však bije v rytme väčšieho dvojtaktu z tejto dvojice a hlási, že s 300-vkou to bude výzva sa naučiť ju ukočírovať. Je divoká, keď jej pridáš plný, tak ide ako utrhnutá z reťaze. Na jednej strane je tento pocit neskutočný, na druhej táto sila nesprávne krotená vie zobrať jazdcovi kopu síl.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko

V Skýcove si bol nové dvojtakty vyskúšať aj Štefan Svitko. Jeho jazdu si môžete vychutnať na nasledujúcich fotografiách, aj v priloženom videu z testovania.

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Záver

Prednedávnom, keď som začínal tušiť postupný koniec 2T endúr, ma v Španielsku ľudia z KTM uistili, že dvojtakty neopustia. Už vtedy ale predstavili malé 2T (125 a 150 XC-W) bez homologizácie. A tak som si hovoril, že 2017 bude posledná príležitosť kúpiť dvojtaktné enduro.

Dnes tu ale máme TPI a je isté, že 2T zatiaľ nevymrie. TPI ma presvedčilo, že je z pohľadu jazdných schopností na tom rovnako dobre ako karburátory, ba má i veľa výhod. Čas ukáže, či bude všetko nové fungovať ako má, a keď áno, tak tu máme stále možnosť voľby na údržbu menej nenáročného dvojtaktu s ľahkou ovládateľnosťou a tým výbušným motorom.

Vývoj nezastavíš. Zomrel kráľ karburátor už aj v dvojtaktoch. Nech žije kráľ TPI. Zaujímavé bude sledovať aj konkurenciu (Sherco, Beta, možno Gas Gas), čo prinesie do sveta dvojtaktov ako odpoveď na TPI.

EXC zmeny pre 2018 pre všetky modely

Výbava modelov Six Days

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

KTM 250 EXC TPI SixDays 2018
KTM 250 EXC TPI SixDays 2018

KTM 300 EXC TPI SixDays 2018
KTM 300 EXC TPI SixDays 2018

Video: Nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 Skýcov

Video: Jazda na nových 2T KTM EXC TPI 2018, Skýcov

Video: KTM EXC TPI predstavenie -Erzberg 2017

Pozadie / Wallpaper

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
Štefan Svitko - KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia, KTM.press
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia
Navštívili sme: Chateau Topoľčianky - vinárske závody

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Kini prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 KTM 250 EXC TPI 2018 KTM 300 EXC TPI 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTM
Model:250 EXC TPI300 EXC TPI
Rok:20182018
Novinka:NOVINKA 2018NOVINKA 2018
Kategória:EnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:249 ccm293.2 ccm
Vŕtanie x Zdvih:66.4 x 72 mm72 x 72 mm
Palivový system:vstrekovanie TPIvstrekovanie TPI
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:300 mm300 mm
Zdvih vzadu:310 mm310 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm
Pneu vpredu:80/100-2180/100-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:140/80-18140/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:103 kg103 kg
Výška sedla:960 mm960 mm
Rázvor:1482 mm1482 mm
Svetlá výška:370 mm370 mm
Objem nádrže:9 l9 l
Doplnková výbava:
Palivové mapy:za príplatokza príplatok
Iná výbava:el. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínuel. aj kick štartér, el. ovládaný vstrek oleja aj benzínu
Poznámka:
Poznámka:* Hmotnosť s náplňami bez paliva
Cena 06/2017: 9 090 EUR (SixDays 9 590 EUR)
* Hmotnosť s náplňami bez paliva
Cena 06/2017: 9 449 EUR (SixDays 10 090 EUR)

Pridané dňa: 05.07.2017 Autor: Awia

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk