Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1337 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

DS auto Sumoto Brno MOTOQUAD www.foxracing.sk Indian - www.klasikmoto.sk choppermania.sk

Anketa:

Jazdil podľa teba Marc Márquez na VC Argentíny 2018 v súlade s predpismi:

Spolu odpovedi: 2599
Áno, bolo to v pohode: 48% (1247)
Nie, bolo to ďaleko za: 52% (1352)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 55188 [Technika - Motor]

Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

Pozri tiež:

24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 51050 [Technika - Motor]

-

Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...

Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.

 

09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 46437 [Technika - Motor]

-

Štvortaktný motor - princíp funkčnosti

Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.

 

11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 40228 Strany: 3 [Technika - Motor]

-

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie

Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...

 

Ako vyplýva z názvu, dvojtaktný motor pracuje na dva takty (doby): nasávanie + kompresia, expanzia + výfuk (výplach). V dvojtaktnom motore prebiehajú pracovné procesy nielen nad, ale aj pod piestom v kľukovej skrini. Toto je veľmi dôležitý fakt. V kľukovej skrini sa nachádza kľukový hriadeľ, ojnica a piest. Z hornej strany je spaľovací priestor uzavretý hlavou valcov. Tá je však veľmi jednoduchá pretože okrem zapaľovacej sviečky neobsahuje žiadne ventily, resp ventilový rozvod ako je to u štvortaktného motora. Riadenie prívodu čerstvej zmesi, resp. odvod spalín zabezpečuje u dvojtaktného motora pohyb samotného piestu.

 Princíp činnosti dvojtaktného motora
Princíp činnosti dvojtaktného motora

PRINCÍP ČINNOSTI

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti
Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti

1. Nasávanie + Kompresia:

Piest sa pohybuje smerom hore a priestor pod ním sa zväčšuje. Tým vzniká podtlak (kľuková skriňa musí byť u dvojtaktného motora plynotesná) Dolná hrana piestu pri pohybe nahor uvoľní sací kanál, čim sa so kľukovej skrine nasaje čerstvá palivová zmes z karburátora.

Súčasne sa nad stúpajúcim piestom stláča palivová zmes.

2. Expanzia + Výfuk (výplach):

Tesne pred tým ako piest dosiahne hornú úvrať, zapaľovacia sviečka zapáli stlačenú zmes. Rozpínajúce plyny konajú prácu a tlačia piest dole. Tým sa v kľukovej skrini stláča čerstvá zmes nasatá pri prvom takte. Krátko pred dolnou úvraťou uvoľní horná hrana piestu výfukový kanál, ktorým môžu prúdiť spaliny do výfuku. Tesne potom horná hrana piestu uvoľní aj prepúšťací kanál (spája priestor pod a nad piestom). Tým môže stlačená čerstvá zmes z kľukovej skrine prúdiť do spaľovacieho priestoru. Určitý čas je pritom otvorený výfukový aj prepúšťací kanál súčasne (pokiaľ sa piest neprehupne cez dolnú úvrať a neuzavrie svojou hornou hranou výfukový kanál), čo má za následok to, že so spalinami uniká do výfuku aj časť čerstvej zmesi. Celý cyklus sa takto opakuje.

Príčinou neekologickosti a neekonomickosti dvojtaktných motorov je práve únik nespálenej zmesi do výfuku. Ďalším problémom je mazanie pohybujúcich sa častí motora. Keďže v kľukovej skrini prebiehajú pracovné procesy nemôže byť využitá ako zásobáreň oleja ako je tomu pri štvortaktných motoroch. Preto sa musí olej pridávať priamo do paliva, čo spôsobuje namodro zafarbený dym a charakteristický zápach dvojtaktných motorov.

VÝHODY DVOJTAKTNÉHO MOTORA:

  • Na jeden pracovný takt pripadá jedna otáčka kľukového hriadeľa (Na rozdiel od štvortaktného motora, kde 1. prac. takt = 2. ot. kľukového hriadeľa).
  • Relatívne vyšší výkon. (oproti štvortaktu s rovnakým zdvihovým objemom)
  • Nižšia hmotnosť.
  • Konštrukčná jednoduchosť a tým pádom aj jednoduchšia údržba a opravy.

NEVÝHODY DVOJTAKTNÉHO MOTORA:

  • Vyššia spotreba paliva (oproti štvortaktným motorom).
  • Neekologická prevádzka.
  • Nekľudný chod (hlavne pri voľnobežných otáčkach).
  • Nedostatočný výkon pri nižších otáčkach.
  • Relatívne vysoká spotreba oleja (závisí od pomeru miešania oleja s benzínom a spotreby benzínu motora).

Pridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

ItalMoto-akcia-06-2018

mikona-05-08

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal: GaST
Keď som bol malý, ani neviem prečo, ale som sa veľmi bál alkoholikov... dnes už viem, že nikomu neublížime!

Ďalšie vtipy »