[Testy a predstavenia - Test]
Po desiatich úspešných rokoch GS strednej triedy bavorská značka prináša úplne nové stroje, poháňané novým motorom z vlastnej dielne, v novom ráme, so sviežim dizajnom a voliteľnou výbavou zo segmentu prémiových modelov.
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Foto a video: BMW.press a Tomáš Hajduch - Awia
Napriek tomu, že ich príchod prišiel pomerne potichu a bez veľkého rozruchu, ide o úplnú prestavbu cestovných endúr strednej triedy od bavorskej značky. Od predstavenia dvojvalcových F GS v roku 2007 to bol pre BMW úspešný príbeh. Aj preto sa pustili do stavby úplne novej motorky vo vlastnej réžii, a to vrátane motora. Na pohon nových bikov už viac neslúži motor Rotax.
Najviac času z celkového vývoja zabral návrh novej pohonnej jednotky, ktorý kompletne prebiehal v Nemecku. Nový radový dvojvalec má zdvihový objem 853 ccm, dva vyvažovacie hriadele, zapaľovací interval 270/450 stupňov a pohon reťaze teraz na opačnej strane. Produkuje výkon 57 kW (77 k) pri 7500 ot. v F750 a 70 kW (95 k) pri 8250 ot. v športovejšej F 850 GS. Súčasťou motora je antihop spojka a manuálna 6-stupňová prevodovka. Pohon je na ľavej strane, čo znamená aj presun výfuku na praktickejšiu pravú stranu.
V dnešnej dobe nemôže chýbať ani elektronika. V sérii sú jazdné režimy (Road a Rain), ABS a ASC. Za príplatok sú dostupné režimy Pro, čo obsahuje: režimy Dynamic, Enduro a Enduro Pro (na F850) ďalej dynamická trakčná kontrola DTC a náklonové ABS Pro. ABS Pro obsahuje aj dynamické brzdové svetlo, ktoré pri prudkých brzdných manévroch varuje jazdcov za vami blikaním brzdového svetla. Navyše, ak jazdec núdzovo zastaví, rozblikajú sa aj výstražné smerovky.
Svetlomet v sérii je LED, avšak za príplatok je denné LED svietenie DRL. Ďalšou voliteľnou „hračkou“ je plne farebná prístrojovka s modulom Connectivity, ktorá sa dokáže spojiť s mobilom, komunikátorom v prilbe, zobrazovať navigačné pokyny, prehrávať hudbu či telefonovať.
Úplnou novinkou v segmente je voliteľný systém volania pomoci v núdzi, tzv. eCall. Je to malá jednotka intergovaná na pravej strane riadidiel, ktorá obsahuje SOS tlačidlo, mikrofón aj reproduktor. V prípade ťažkej nehody systém automaticky aktivuje záchranné zložky a odosiela polohu nehody. Pri menších nehodách sa cez systém „telefonuje“, alebo je možné tlačidlom privolať pomoc aj inému účastníkovi nehody.
Úplne nový je aj pevný rúrkový rám, ktorý vytvára úplne novú geometriu a obklopuje úplne presne nový motor. Palivová nádrž sa teraz presunula znovu na klasické miesto nad motor, pre lepšie rozloženie hmotnosti stroja. Okrem toho to prinieslo možnosť vytvoriť naozaj štíhlu zadnú časť a pod sedlo umiestniť aj odkladací priestor.
V BMW pracovali aj na tom, aby sa na motorkách cítili dobre aj jazdci nižšieho vzrastu alebo ženy. 750-tka má štandardnú výšku sedla 815 a 850 má sedlo nižšie ako predchodca o 20 mm na terajších 860 mm. Obe motorky však majú možnosť zníženia + nižšieho voliteľného sedla, čím sa dostanete na minimálne hodnoty 770, resp. 815 mm.
Zmenami prešiel aj podvozok. Vpredu je to buď klasická 41-mm vidlica so zdvihom 151 mm na 750-tke, alebo USD vidlica 43-mm so zdvihom 204 mm pre offroadovejšie zameranú 850-tku. V oboch prípadoch je predná vidlica nenastaviteľná. Vzadu nájdeme hliníkovú kyvnú vidlicu a centrálny tlmič s nastaviteľným predpätím a útlmom, zdvih 177 pre 750 a 219 mm pre 850-tku. Dozadu je možnosť namontovať za príplatok elektronické pruženie Dynamic ESA.
Zameraniu strojov korešpondujú aj použité kolesá. Civilnejšia 750-tka jazdí na cestnejších kolesách z ľahkých zliatin 110/80 R19 vpredu a 150/70 R17 vzadu. Offroad zameraná 850 stojí na enduráckych vypletaných kolesách 90/90 21 vpredu a 150/70 R17 vzadu, ktoré sú po novom bezdušovej konštrukcie.
Ako je u BMW zvykom, oba modely majú širokú škálu doplnkov, ktoré umožňujú si aj do biku strednej triedy dať výbavu z prémiových strojov. Možností je naozaj veľa, na čo najlepšie poslúži konfigurátor. Kompletný zoznam doplnkov nájdeš v závere testu.
Mňa ako dobrodruha, cestovateľa, ale aj milovníka offroadu na veľkých endurách pochopiteľne láka viac F850 GS. Predchádzajúca generácia bola hodne obľúbená, prišla v správny čas a ponúkla ľahšiu alternatívu k veľkému GS. Mnoho ľudí v jej sedle precestovalo svet. Mne však nikdy nesadla do ruky pri jazde v teréne po stránke ergonómie, a aj preto si ju veľa ľudí upravovalo. Slabinou bola aj predná vidla, ktorá v teréne nestíhala. Aj preto som očakával pri novinke nastaviteľnú vidlicu, čo sa nepotvrdilo. Aj keď viem, že väčšina ľudí podvozok nenastavuje, pretože to nevie, je to tak trochu škoda, už len z toho pohľadu, že každý konkurent to má.
Prvé stretnutie s novou F850 je naozaj prívetivé. Usadám do nízkeho sedla nohami bez problémov na zemi, a to mi ešte núkajú znížené sedlá. Inak sedlo nie je výškovo nastaviteľné – má len jednu polohu. Riadidlá sú široké a padnú do ruky presne, ovládače známe BMW a poruke. Plexi nízke ako mala v sérii aj stará. Tu asi turista bude dokupovať. Po stlačení štartéra sa prebúdza nový motor – má fakt zaujímavý zvukový prejav a takmer neciteľné vibrácie. Po pridaní je motor pekne hladný po otáčkach. To už radíme jedna a vyrážame.
Po rozbehu som si stopercentne istý, že sedlám úplne iný stroj. BMW si proste ide svojou cestou a má vlastnú predstavu ako ma Gelände Strasse (GS) vyzerať. Ako vyvážený mix cesťáka, turistu na dlhé vzdialenosti, pohodlia, a to všetko v kombinácii s schopnosťami v teréne. Nové GS mi príde na pocit ako o číslo menšia motorka, posedom, nízko umiestnenou prístrojovkou a nízkym plexi, ale hlavne ľahkým ovládaním. Mám pocit akoby som sedlal nejaký jednovalec, avšak uchu príjemný zvuk, ktorý vychádza z výfuku, dáva jasne najavo, že tu bijú dva piesty.
Keď sme pri motore, ten má priam ideálny mix krútiaku a výkonu tesne pod hranicou číslice 100. 70 kW je zvolených určite aj kvôli legislatíve, pretože sa z neho dá ľahko spraviť škrtená verzia pre vodičák A2 (35 kW). Nové GS má športový prejav, motor sa veľmi ľahko a ochotne vytáča do otáčok. Jeho charakter je odlišný od napr. Africa Twin, ktorá je taký bublák – bavorák je proste športovejší. Napriek tomu nový motor nemá žiadny problém jazdiť aj v nízkych otáčkach bez veľkých protestov. Najlepšie však je, keď ho držíš okolo 6 000 ot. a máš tak poruke tú správnu porciu výkonu na športovú jazdu až po obmedzovač. Jazdné režimy som poprepínal len raz, aby som zistil či sú tam :-). V režimoch Road a Dynamic je reakcia na plyn pomerne ostrá, čo je pre niekoho fajn a niekto iný to nazve „ucukaným plynom.“ Režimy sa prepínajú pomerne ľahko, vlastným big tlačidlom Mode pri pravej rukoväti. Zvyšok jazdy už trávim v režime Dynamic.
Podvozok má zdvihy 204 a 219 mm. Tu ma prekvapuje menší zdvih vpredu. Na ceste však podvozku naozaj nie je čo vytknúť. Už som spomínal nenastaviteľnú prednú USD vidlicu, no na druhej strane musím pochváliť jej naladenie. Nepríde mi vôbec mäkká alebo neistá a naozaj dobre aj “žerie“ nerovnosti na ceste. Tu treba povedať, že sme jazdili sólo a bez batožiny. Toto GS má enduro kolesá, a tak predná 21-tka by mala byť na ceste trochu menej agilná, ale ja vôbec nemám ten dojem. Motorka sa ľahúčko preklápa zo zákruty do zákruty, často až s pocitom o číslo menšej motorky. Brzdy sú overené Brembáče – nie sú to síce radiálky, ako je dnes takpovediac „módou“, no treba povedať, že tieto strmene sú rokmi overené. Vpredu dva kotúče a dvojpiestiky, vzadu jeden kotúč nemajú problém si poradiť so spomalením GS. Systém ABS je v sérii, no za príplatok je aj ABS Pro, ktoré rozoznáva aj náklony motorky a reaguje na ne. ABS je už tradične dobré, zbytočne vám do toho nekecá keď to nie je potrebné, ale vždy je tam. Funguje dobre aj v teréne, ale o tom v ďalšej kapitole.
Nedá mi ešte nespomenúť quickshifter – teda doplnkové rýchloradenie. Skvelá vec, super naladená na tento stroj. Radenie bez spojky pod plným plynom je vec návyková. Asi to nie je nutné a možno ani lákavé pre každého jazdca, ja som si to však veľmi užil. Pre mňa jeden z top doplnkov posledných rokov a je fajn, že si ho môžeš nahodiť i na F850GS.
No a potom je tu ďalšia doplnková vec a to nová farebná prístrojovka. Je identická ako na R1200GS, a musím povedať, že je asi jedna z najlepších aké som videl. Čitateľnosť je skvelá za každého počasia. Tiež sa mi páči je rozmer 6,5 palca, nepôsobí ako tablet, ale nie je ani malá. Pristrojovka dáva jazdcovi mnoho informácii o stroji, tlak v pneumatikách, denné počítadla atď. Okrem toho má možnosti spárovania s mobilom, prilbou a aj zobrazovania navigačných pokynov. Toto všetko však popíšem detailne nižšie v článku (sekcia o F750GS).
Pokračovanie článku na ďalších stranách: F850GS offroad, F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Dosť bolo presunov po asfalte. Boli to síce krásne zákrutové horské cesty, avšak tá pravá zábava začína v teréne. Presadáme na stroje vo farebnom prevedení Rallye s doplnkami a hlavne offroad pneumatikami Metzeler Karoo 3 – typická guma 50 na 50: cesta vs. terén.
Začíname odbočkou na pomerne široké šotolinové cesty. Sprievodkyňu nám robí baba, inštruktorka BMW enduroškoly z Hechlingenu. S Vláďom (motorkari.cz) sa vešiame hneď za ňu a púšťame sa do jazdenia.
Večer po prezentácii nás presviedčali, aby sme dali šancu a otestovali novú trakčnú kontrolu v režime Enduro Pro. A tak sa púšťam do toho. Jazdíme krásne šotolinky s krátkymi rovinkami a pomerne častými, i keď nie ostrými zákrutami. Do zákruty cca 50 km/h, ideálne dvojka, a parádny prejazd zákruty driftom a akcelerácia na stovku. Som prekvapený ako to celé funguje, ako ľahko to ide, ako trakčná (Enduro Pro) toto celé zvláda a nezasahuje mi do toho. Ukážkovo funguje aj ABS, ktoré je v Enduro Pro na zadnom kolese deaktivované a umožňuje si zadok zablokovať kedykoľvek podľa potreby. Tento typ terénu zvláda GS famózne a je to aj zábava.
Prekvapuje ma dosť aj postoj. Riadidlá sú na mňa trochu nízko, napriek tomu postoj v stupačkách nie je žiadna tragédia. Absolútne niekde inde ako predchádzajúca generácia. Motorka je úzka, štíhla a dobre padne do ruky. S GS si od prvého momentu rozumiem a v stupačkách sa bavíme. Jediná vec čo mi prekáža je nízko nastavená páčka zadnej brzdy – ale to je vec nastavenia toho konkrétneho stroja. Za jazdy ju musím vždy hľadať a krútiť nohou okolo stupačky do nepríjemnej pozície...
Na týchto vypaľovákoch sme jazdili svižne a napriek tomu som nemal žiadne pripomienky k podvozku. Na dorazy som nešiel a nebolo to ani nijako uhúpané. Z tohto mám pocit, že tu je oproti predchodcovi posun k lepšiemu, ale to sa bude treba pozrieť ešte do náročnejšieho terénu.
Ten prišiel keď sme dorazili do Enduro Parku BMW tu v Španielsku. Tu na nás boli pripravení inštruktori, vyskúšali sme si aj pomalý aj rýchly slalom, brzdenie s ABS Pro a niekoľko krátkych cvičení. Na blatistom teréne sa začali ukazovať hranice Enduro Pro trakčnej kontroly. Tá dokáže „tolerovať“ pomerne veľké preklzy, ale keď som v poriadne strmom výjazde pridal na doraz, už sa ozvala. No a keď sa ozve, tak na zhruba pol sekundy výrazne uberie plyn, pričom aj jazdec musí ubrať, aby sa dalo pokračovať. Samozrejme, trakčná reaguje celý čas, ale jej zásahy sú jemné a takmer neciteľné (bliká kontrolka). To už musí byť fakt prúser, aby zabrala týmto výrazným spôsobom.
Po silných dažďoch tu vládlo mazľavé šmykľavé blato, ale napriek tomu sa jazdilo skvele. Toto si však nemysleli všetci jazdci z našej skupiny a šli radšej na obed, kým mi s Vláďom sme si vypýtali bonus. S inštruktorom sme vybehli na ďalšie testovacie kolečko. Začalo nám aj pršať, šotolinky sa zmenili na blatisté, a napriek tomu v našej malej skupine stúplo tempo. Tu už sme začali blbnúť, lietalo blato, drifty boli divoké, pretože sme povypínali všetko (motorky mali pod sedlom príplatkový čip, čo znamená, že si pamätali aj vypnutie TC a ABS). Keď sme pri tom čipe: funguje to tak, že ak ABS alebo trakčnú vypneš, ostane vypnutá stále a vo všetkých režimoch a aj po vypnutí kľúčika. To je fajn vec a takpovediac nutnosť, ak chcem celý deň blbnúť v teréne, ale myslím, že by to bolo lepšie, keby to zostalo len v režime napr. Enduro Pro. Takto keď vylezieš na asfalt, tak si prepínaš režim a zapínaš ABS a trakčnú... A tak dookola. Dobrá správa je, že sa to vypína rýchlo a vlastným tlačidlom, netreba sa preklikávať nejakým menu.
Tento typ jazdy už znamenal aj pár krízoviek, takmer nedobrzdenia do zákruty a aj predná vidla sa niekedy pozrela na koniec svojho zdvihu :-) Zablatené motorky odovzdávame s úsmevom na tvári – F850GS je nepochybne fun bike, s ktorým ani v teréne nie je nuda.
Do terénu ale bike potrebuje doplnky – určite kvalitnú ochranu motora, kryty rukovätí a padacie rámy. Predsa len na boku je pomerne dosť plastov, ktoré sa aj pri menších pádoch dajú ľahko poškodiť. Tu chválim aj presunutie výfuku na pravú stranu – už tak nehrozí nejaké popálenie seba či oblečenia o horúci výfuk pri dvíhaní alebo tlačení motorky a podobne.
Turistika asi bude hlavným využitím tohto modelu. Plexi štít je v sérii rovnako nízky ako u predchodcu. Tu však treba povedať, že bol navrhovaný v aerodynamickom tuneli a funguje naozaj dosť dobre. Myslím, že si ho treba vyskúšať a vyšší jazdci pravdepodobne siahnu po nejakom vyššom plexi.
Spotreba bola u predchodcu famózna. Konštruktéri o novom motore hovoria, že by ju mal ešte prekonať. Mne palubný počítač po jazdení na cestách ukázal hodnotu 4,9 l/100 km, čo je viac ako kvalitný prísľub. Toto teda môže byť čiastočne ospravedlnením malej 15-litrovej nádrže. Výrobca udáva spotrebu 4,1 l/100km, čo by malo činiť dojazd cca 270 km po rezervu.
Čo sa pohodlia týka, tak posed je celkom fajn a vyzerá dobre koncipovaný aj pre spolujazdca. Sediel je v ponuke niekoľko typov vrátane komfortného. My sme najazdili cca 200 km v zmiešaných podmienkach, takže sa neviem celkom zodpovedne k pohodliu sedla vyjadriť.
Pokiaľ sa pozrieme na konkurenciu, nemôžem začať inak ako pri Honda CRF1000L Africa Twin. Podobný motor, výkon, hmotnosť a zameranie. Africa má vyššie zdvihy, nastaviteľný podvozok a pôsobí dojmom väčšej mašiny, a má voliteľný automat DCT. F850 má bezdušové kolesá, asi nižšiu spotrebu a bohatšiu voliteľnú výbavu. Cenovo je v „holý-bosý“ bavorák lacnejší.
Ďalší konkurent je z ostrovov, Triumph Tiger 800 XC. Výkon trojvalca identický, krútiak trochu menší, hmotnosť porovnateľná a znova podvozok nastaviteľný a na vyšších zdvihoch + možnosť doplnkov ako tempomat či farebná prístrojovka. Aj tu bavorák vynikne hlavne spotrebou a nižšou cenou.
A do tretice spomenie offroadovo zameranú KTM 1090 Adventure R 2018. Vyššia kubatúra prináša aj vyšší výkon a krútiak, u KTM samozrejme plne nastaviteľný podvozok, vyššie zdvihy, endurácke rozmery kolies (21 a 18 palcov) a pri 23-l nádrži porovnateľná hmotnosť. KTM je zo spomenutých najdrahšia, oproti F850GS si treba priplatiť 2000 eur.
F850GS ide s dobou, je evolúciou predchodcu v každom smere. Motor silnejší, športovejší, ovládateľnosť fajnová, v teréne asi lepšie postavená mašinka. Stále je to GS podľa toho ako si to predstavuje BMW, teda kompromis medzi cestou, športom, turistikou a offroadom. Má slušný potenciál v každej z týchto oblastí a v každej sa dokáže postaviť konkurencii čelom. Cena začína zhruba od 12 170 eur za motorku takmer bez výbavy, ale možnosť doplnkov je naozaj výnimočná.
agilita, pocit o číslo menšej motorky, športový motor, elektro výbava, bezdušové kolesá, cena, bohatá volieľná výbava: quicskhifter Pro, Dynamic ESA | nenastaviteľná vidlica, nízke plexi, slabá ochrana motora v sérii, malá nádrž, vysoká hmotnosť na papieri |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | BMW | Honda | Triumph | KTM |
Model: | F 850 GS | CRF1000L Africa Twin | Tiger 800 XC | 1090 Adventure R |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 853 ccm | 998 ccm | 800 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 92 Nm / 6250 ot. | 99 Nm / 6000 ot. | 79 Nm / 8050 ot. | 109 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12,7:1 | 11.3:1 | 13.0:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 84 x 77 mm | 92 x 75.1 mm | 74 x 61.9 mm | 103 x 63 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 204 mm | 230 mm | 220 mm | 220 mm |
Zdvih vzadu: | 219 mm | 220 mm | 215 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 310 mm | 305 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 54 V | 90/90-R21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 256 mm | 255 mm | 267 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 69 V | 150/70-R18 | 150/70-17 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 208 kg | 205 kg | 207 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 229 kg | 230 kg | ||
Výška sedla: | 860 mm | 870 mm | 840 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1593 mm | 1575 mm | 1545 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 2305 mm | 2335 mm | 2215 mm | |
Šírka: | 922 mm | 930 mm | 865 mm | |
Výška: | 1350 mm | 1475 mm | 1390 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm | ||
Objem nádrže: | 15 l | 18.8 l | 19 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | |||
Spotreba paliva: | 4.1 l/100km | 5.6 l/100km | 4.7 l/100km | 5.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km | cca 251 km | cca 303 km | cca 313 km |
Servisný interval: | 10 000km | 12000 km | 15 000km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | nie | áno, v sérii | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | za príplatok | nie | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | áno, v sérii | ||
Automatická prevodovka: | za príplatok | |||
Iná výbava: | USD vidlica | plne nastaviteľný podvozok | nastaviteľný podvozok WP | plne nastaviteľný podvozok |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2018: od 11 150 eur | Cena 10/2018: 12 890 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 10/2018: od 13 100 eur | Cena 3/2018: 13 999 EUR |
Pokračovanie článku na ďalších stranách: F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Nasledujúci deň sa počasie ešte vylepšilo a my sme mali možnosť osedlať „entry bike“ - 750-tku. V prvom rade chcem povedať, že to nie je žiadny lacný príbuzný. Jeho smerovanie je úplne iné a cieli na inú skupinu zákazníkov. BMW k tomu pristupuje priam až z hrdosťou, že ponúka stroj, ktorý sadne aj začiatočníkom, nižším jazdcom alebo napríklad ženám a poskytne im zážitok zo sveta GS. Navyše k tomu aj za priaznivejšiu cenu.
Všetko toto znamená, že F750GS má nižší výkon, nižšie zdvihy, vpredu klasickú vidlicu a 19-palcové koleso, kolesá z ľahkých zliatin, nižšie radidlá, plexi a sedlo, ktoré je vo výške len 815 mm v sérii s možnosťou zníženia až na 770 mm. Sériová výbava je podobná ako u 850, a rovnaká aj možnosť doplnkov. To znamená, že aj do biku tejto triedy si môžeš dať veci ako bezkľúčový štart, farebnú prístrojovku alebo Dynamic ESA.
Dojem z jazdy na 750-tke nie je úplne vzdialený od jeho väčšieho brata. Zamerám sa hlavne na rozdiely. Tým prvým je posed, ktorý je oveľa nižší. Po nasadnutí mám pocit, že sedlám nejaký naháč a dopomáha tomu aj pohľad na naozaj maličký predný plexi štít. Motorka nezaprie svoju jasnejšiu orientáciu na cestu. Riadidlá sú iné – 22-milimetrová rúra, a sú trochu nižšie. Ostrejší uhol zvierajú aj kolená. Evidentne tieto veci nahrávajú jazdcom nižšieho vzrastu.
Motor je naladený na nižší výkon, ale povedzme si pravdu, je to tá istá pohonná jednotka. Sú tam tie isté gény a určite sa nedá povedať, že to je zdochliak. Možno ho treba niekedy trochu viac vytočiť, ale dá sa zajazdiť naozaj športovo. Keď sme boli v zmiešanej skupine 750/850, nemal som absolútne žiadny problém držať krok aj s jazdcami na silnejších strojoch.
Podvozok na ceste odvádza dobrú prácu, ale trochu ma prekvapuje ťažkopádnosť riadenia – otáčania predného kolesa na mieste či pri rozbehu. Oba modely majú v sérii totiž tlmič riadenia, tak neviem či tu nebol nejaký pri tuhý. Za jazdy pracuje dobre a aj tu je možnosť pre fajnšmekra zvoliť si elektronický dynamický podvozok na zadné koleso – Dynamic ESA.
Počas druhého dňa som mal oveľa viac času sa venovať voliteľnej farebnej prístrojovke a modulu BMW Connectivity, ktorý sa dokáže spojiť s mobilom, komunikátorom v prilbe, zobrazovať navigačné pokyny, prehrávať hudbu či telefonovať. Nainštaloval som si aj potrebnú aplikáciu do mobilu. Tu treba povedať, že ide o rovnakú technológiu, akú len prednedávnom BMW predstavilo pre vlajkovú loď R1200GS.
Proces párovania prebehol pomerne ľahko. Na systémové menu a jeho ovládanie som si musel trochu zvyknúť, ale potom to šlo. Mobil (Android) som napároval hneď, ale nechcelo mi to z neho načítať hudbu - načítanie kontaktov bolo hneď. Po druhom párovaní už bolo všetko v poriadku.
Rovnako bez problémov som prístrojovku spároval aj s interkomom (InterPhone), ale tu som narazil na problém. Jednoducho do slúchadiel interkomu nešiel žiadny zvuk. Neviem povedať, či bol problém v BMW alebo v interkome, avšak mojim kolegom s inými značkami interkomov to šlo. Tu treba povedať, že BMW garantuje 100 % funkčnosť len s vlastným interkomom, pričom sa snažia podporovať čo najviac jednotiek iných výrobcov.
Takže som sa musel zaobísť bez počúvania hudby a telefonovania – čo mi nečinilo žiadny problém, pretože nie som zrovna fanúšikom tejto zábavy. Napríklad telefonovanie je asi posledná vec, čo chcem na motorke robiť! Hudba nemusí byť na škodu, ale môže odvádzať pozornosť jazdca.
V rychlosti som si vyskúšal aj aplikáciu BMW v mobile, vďaka ktorej máte poruke informácie o svojej motorke. Tiež si v nej vieš naplánovať jazdu a odoslať ju do motorky a prístrojovka potom dokáže zobrazovať jednoduché navigačné pokyny. Funguje to tak, že naviguje ťa mobil, ktorý máš niekde vo vrecku a prístrojovka je len displejom, kde vidíš pokyny. Ak používaš GPS, toto asi nevyužiješ, na druhej strane mať to v motorke sa môže niekedy zísť.
Tieto moderné prístrojovky sú novinkou a je to asi smer, kam sa pôjde. Za mňa veľká pochvala smeruje k čitateľnosti displeja BMW, ktorý je rozhodne asi tým najlepším v tomto smere čo som videl, za akýchkoľvek svetelných podmienok. Rovnakú prístrojovku sme už vyskúšali na najväčšom GS.
Ako prvú spomeniem Honda NC750X, ktorá zaujme zaujímavou konštrukciou s odkladacím priestorom namiesto nádrže, naozaj nízkou spotrebou, možnosťou voliteľného automatu a v neposlednom rade aj cenou. BMW má ale športovejší motor, lepšie brzdy, bohatšiu výbavu, ale aj cenu o takmer 2000 eur vyššiu.
Tradične silný v tejto kategórii je Suzuki V-Strom 650, ktorý má podobné kolesá aj zdvihy, väčšiu nádrž a napriek tomu je o 10 kg ľahší. Jeho výbava je však pomerne sparťanská. Za GS asi ale stále musíš priplatiť 1700 eur viac ako za Stroma.
Cestnejšie zamerané sú Kawasaki Versys 650 a Yamaha Tracer 700 na 17-palcových kolesách. Obe majú z menšieho motora trochu menší výkon, ale sú ľahšie (Tracer výrazne ľahší), majú väčšiu nádrž a stále cenovku o cca 1700 eur nižšiu.
Zo všetkých doteraz spomenutých má F750GS najvyšší výkon, ale aj zdvihový objem. Nakoniec spomeniem ešte Triumph Tiger 800 XR, ktorý je silnejší, má vyššie zdvihy a má už aj bohatšiu výbavu alebo vyššiu verziu XRx. Tu už sa ceny pomerne vyrovnávajú, GS je dokonca lacnejšie o cca 600 eur.
F750GS može byť skvelou voľbou v dvoch prípadoch: 1. buď vôbec nechceš jazdiť v teréne a hľadáš univerzálny šikovný bike na každý deň, ale aj na dovolenku. 2. si nižší a hľadáš niečo, kde zo sedla pohodlne dosiahneš na zem. V oboch prípadoch má 750GS čo ponúknuť. Je tu aj tretí faktor, a tým je cena, ktorá štartuje od 9 772 eur.
zameranie na cestu, nízke sedlo, bohatá voliteľná výbava: quickshifter Pro, Dynamic ESA | nenastaviteľná vidlica, nízke plexi, žiadna ochrana motora v sérii, malá nádrž, vysoká hmotnosť na papieri |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | BMW | Honda | Suzuki | Kawasaki | Yamaha | Triumph |
Model: | F 750 GS | NC 750 X | V-Strom 650 | Versys 650 | Tracer 700 | Tiger 800 XR |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovná | Cestovné enduro | Cestovná | Cestovná | Cestovné enduro |
Motor: | ||||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 853 ccm | 745 ccm | 645 ccm | 649 ccm | 689 ccm | 800 ccm |
Max. výkon: | 77.5 k (57.0 kW) / 7500 ot. | 54.8 k (40.3 kW) / 6250 ot. | 70.7 k (52.0 kW) / 8000 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 8500 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 83 Nm / 6000 ot. | 68 Nm / 4750 ot. | 62 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 7000 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 79 Nm / 8050 ot. |
Kompresný pomer: | 12,7:1 | 10.7: 1 | 11.2:1 | 10.8:1 | 11.5 : 1 | 11.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 84 x 77 mm | 77 x 80mm | 81.0 x 62.6 mm | 83 x 60 mm | 80 x 68.6 mm | 74 x 61.9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 151 mm | 153.5 mm | 150 mm | 150 mm | 137 mm | 180 mm |
Zdvih vzadu: | 177 mm | 150 mm | 159 mm | 145 mm | 130 mm | 170 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 320 mm | 310 mm | 300 mm | 282 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 110/80 R19 | 120/70-17 | 110/80-R19 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-17 | 100/90-ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 240 mm | 260 mm | 250 mm | 245 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 160/60-17 | 150/70-R17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55-17 | 150/70-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 199 kg | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 224 kg | 219 kg | 213 kg | 214 kg | 196 kg | |
Výška sedla: | 815 mm | 830 mm | 830 mm | 840 mm | 835 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1559 mm | 1540 mm | 1560 mm | 1415 mm | 1450 mm | 1530 mm |
Dĺžka: | 2255 mm | 2210 mm | 2275 mm | 2165 mm | 2138 mm | 2215 mm |
Šírka: | 922 mm | 840 mm | 835 mm | 840 mm | 806 mm | 829 mm |
Výška: | 1350 mm | 1285 mm | 1405 mm | 1400 mm | 1270 mm | 1350 mm |
Svetlá výška: | 165 mm | 170 mm | 140 mm | |||
Objem nádrže: | 15 l | 14.1 l | 20 l | 21 l | 17 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 190 km/h | 185 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.1 s | |||||
Spotreba paliva: | 4.1 l/100km | 3.5 l/100km | 4 l/100km | 5.1 l/100km | 4.3 l/100km | 4.7 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km | cca 302 km | cca 375 km | cca 308 km | cca 296 km | cca 303 km |
Servisný interval: | 10 000km | 12000 km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | |||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | nie | za príplatok | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | za príplatok | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok | ||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | za príplatok | ||||
LED denné svetlá: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | |||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | ||||
El. Podvozok: | za príplatok | |||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | |||||
Quick-shift: | za príplatok | |||||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | |||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | |||||
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | za príplatok | ||||
Iná výbava: | 12V zásuvka | nastaviteľný podvozok, USD vidla | ||||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 5/2018: od 9 150 eur | Cena 07/2018: 7 390 eur verzia s DCT: 8 190 eur | Cena 7/2018: 7 990 eur | Cena 7/2018: 7 995 eur | Akciová cena 7/2018: 7 790 eur | Cena 10/2018: 10 650 eur |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Počas testovania v Španielsku ste mali možnosť sa pýtať čo vás zaujíma. My sme vaše otázky položili priamo ľuďom z BMW a tu sú doplnené otázky aj s odpoveďami.
Motor je úplne nový, dizajn, vývoj kompletne v Nemecku, dva roky vývoja. Je úplne iný, kompaktný, má dva vyvažovacie hriadele, posunutý kľukový hriadeľ, nepravidelné zapaľovanie. Teda prejav ako V2. Vyrába sa v továrni Loncin v Číne. Ná rovnaký výkon ako Afrika, ale športovejší prejav, ide ochotne a rýchlo do otáčok. Jazdí aj vo vyšších otáčkach.
Podvozok je naladený fakt dobre, aj keď (čo je sklamanie najmä na F850) predná vidlica je nenastaviteľná. Vzadu sme mali doplnkový Dynamic ESA – elektronický podvozok. Inak na tlmičoch je logo ZF, je to teraz nové označenie ZF Sachs. Podvozok je nastavený na jazdca 75 kg a polovicu nádrže. Pri sólo jazde na ceste bol vynikajúci a prekvapivo dobre fungoval aj v teréne – jazdili sme piesok, rieku, brody a šotoliny – žiadny hard terén. Napriek nižším zdvihom bol super, na dorazy som ho dal asi len 1-2 krát. Otázka je aký bude pri plnom naložení alebo v ťažšom teréne.
TFT displej je perfektne čitateľný vždy!
Áno, určite bude, ale zvyšné informácie mi oficiálne nedali, lebo nemôžu. Iba z úsmevu na moje otázky sa dalo vydedukovať, že bude už o rok, nádrž bude väčšia. Či bude predná vidlica nastaviteľná? Nemohol mi povedať. (Ja dúfam, že áno.)
Na toto som dostal takúto odpoveď: tento nový model je kompletne prepracovaná motorka. Nový motor dnes spĺňa EURO4 – čo znamená veľa vecí, ktoré pred 10 rokmi na R1200GS nebolo potrebné riešiť a spĺňať. Okolo motora je nový a veľmi pevný dvojitý rám. Aktuálny model je o 12 kg ťažší ako predchodca.
Lepšie rozloženie hmotnosti, zaťaženie predného kolesa. Nádrž vzadu veľa ovplyvňovala zaťaženie zadného tlmiča, plná vs. prázdna. Takto keď je na klasickom mieste, tak zaťažuje rovnomerne predok aj zadok. Inak povedal, aj že motor potrebuje na funkciu airbox istého objemu. Ak nie je naň miesto, tak musí ísť nádrž inam – čo bol pravdepodobne tiež dôvod u predchádzajúceho modelu.
Pod sedlom je slušný odkladací priestor, viď foto – bolo tam náradie, lekárnička, reflexná vesta a doklady.
Vzadu na ľavom boku je funkčný prvok ESA, viď foto:
Je to dizajnová záležitosť – vyzerá to pekne + logo BMW.
Nevedel mi odpovedať na 100 %, pretože to nebol človek motorkár. Mal by to byť kanálik na recykláciu plynov, niečo pre ekológiu.
Trúba – nevidel v tom problém. (Inak tá foto je z F750) F750 nemá v sérii žiadny kryt motora – výfukov. Kryt motora vyzerá takto.
Podsedlovy rám je montovaný.
V sérii sa ABS a trakčná zapnú automaticky po vypnutí kľúčika (teda po zdochnutí motora nie). Tak ako u veľkého GS je možné dokúpiť Enduro Pro – ten keď je zasunutý v motorke, tak potom si motorka pamätá nastavenie a aj po vypnutí kľúčika zostáva ABS/trakčná vypnutá.
Samozrejme, je možné štartovať s rýchlosťou.
Ako je u BMW zvykom, oba modely majú širokú škálu doplnkov, ktoré umožňujú si aj do biku strednej triedy dať výbavu z prémiových strojov. Možností je naozaj veľa, na čo najlepšie poslúži konfigurátor.
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 4,1 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 15 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 270 km |
Cena F750GS | od 9 772 EUR |
Cena F850GS | od 12 180 EUR |
Nosič kufra topcase | 161 EUR |
Vyhrievané rukoväte | 217 EUR |
Bezkľúčový štart | 267 EUR |
Quickshift Pro | 424 EUR |
Connectivity | 605 EUR |
Dynamic ESA | 454 EUR |
Jazdné režimy Pro | 408 EUR |
Kontrola tlaku v pneu | 227 EUR |
Tempomat | 338 EUR |
Hlavný stojan | 141 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg)
Foto a video: BMW.press a Tomáš Hajduch - Awia
Na akciu nás pozvala spoločnosť BMW Motorrad. Redaktor jazdil v oblečení KLIM a prilbe Touratech Aventuro Carbon, čižmách Touratech Destino.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | BMW | BMW |
Model: | F 750 GS | F 850 GS |
Rok: | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 853 ccm | 853 ccm |
Max. výkon: | 77.5 k (57.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 83 Nm / 6000 ot. | 92 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 12,7:1 | 12,7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 84 x 77 mm | 84 x 77 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 151 mm | 204 mm |
Zdvih vzadu: | 177 mm | 219 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 110/80 R19 | 90/90-21 54 V |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R17 | 150/70-R17 69 V |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 224 kg | 229 kg |
Výška sedla: | 815 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1559 mm | 1593 mm |
Dĺžka: | 2255 mm | 2305 mm |
Šírka: | 922 mm | 922 mm |
Výška: | 1350 mm | 1350 mm |
Objem nádrže: | 15 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 190 km/h | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.1 s | 3.8 s |
Spotreba paliva: | 4.1 l/100km | 4.1 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km | cca 274 km |
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | za príplatok |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | za príplatok | za príplatok |
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | za príplatok |
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | za príplatok |
Iná výbava: | USD vidlica | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 5/2018: od 9 150 eur | Cena 10/2018: od 11 150 eur |
Pridané dňa: 18.04.2018 Autor: Awia