[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
V redakcii sme sa vozili hádam už na všetkých modeloch radu NC, čo kedy vyšli na cesty tohto sveta. Najnovšia NC750X 2018 s dvojspojkou nás teda nemala čím prekvapiť, lenže... Lenže keď sa väčšinu času vozíš na dvadsaťtisícových testovačkách so stopäťdesiatimi koňmi, a potom presadneš na takúto NC, potrápiš ju v meste a aj na diaľnici, a zistíš, že vlastne ti slúži podobne než trojnásobne drahé motorky, tak...
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Poďme však pekne po poriadku. Dvojvalcový radový motor, ktorý v sebe ukrýva NC750X, je už notoricky známy. Má výkon 40,3 kW (54,8 koní) a krúťak 68 Nm. Náš testovací kus je s automatickou dvojspojkovou prevodovkou, zadným kufrom, prednými hmlovkami, ochranným rámom, krytmi rukovätí, aj hlavným stojanom. Na pohľad vyzerá ako dospelý turista, čo mu pridáva body. Palubovke dominuje displej, na ktorom sa zobrazujú všetky potrebné údaje. Je prehľadný a čitateľný v každom počasí, aj za ostrého slnka. Ukazuje aj zaradený prevodový stupeň, čo oceníte najmä v manuálnom režime. Tlačidlá na prepínanie zobrazenia údajov sa nachádzajú na okrajoch displeja.
Ako to pri dvojspojkách býva, na riadidlách chýba spojková páčka, zato je tu ručná brzda. Je to užitočná vec, najmä keď zastavíte v kopci. Takisto sa tu po novom ovláda aj nastavenie trakcie, ktoré má dva stupne a ešte sa dá úplne vypnúť. Dvojspojková prevodovka sa dá prepnúť aj do manuálneho režimu, kedy sa dá radiť tlačidlami pri ľavej rukoväti. Dá sa sem však dokúpiť aj dodatočná nožná radiaca páčka, ktorá tieto tlačidlá nahrádza, a s ktorou sa radí ako s klasickou radičkou, ibaže nemusíte stláčať spojku a púšťať plyn. Čisto automatický režim má štyri úrovne v akých dokáže preraďovať.
22.04.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 37560 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Séria NC priniesla pri svojom debute množstvo nových nápadov a dnes jej modely patria medzi najpredávanejšie v Európe. Pre rok 2016 dostali kopu vylepšení, ktoré sme si mohli vyskúšať na cestách v španielskej Andalúzii.
Pod displejom sa zapínajú príplatkové hmlovky, ktoré sú neoceniteľný pomocník najmä v tom, aby vás registrovali plechovkári. Hneď za riadidlami je ďalší otvor na kľúč, kde sa otvára buď prístup ku tankovaciemu otvoru, alebo odkladací priestor, ktorý je na mieste nádrže. Veľmi šikovné, najmä keď potrebujete mať niečo poruke. Príplatkový zadný kufor má šikovný tvar, zmestí sa doň dosť batožiny alebo dve integrálky a má aj popruhy, ktoré zabraňujú pohybu batožiny. Veterný štít vpredu je síce menší, ale plní svoju funkciu dostatočne, znižuje nápor vetra priamo na jazdca. Svetlá sú full LED aj s hmlovkami, vyzerá to dobre, a zatmavené blinkre sú štýlové.
Je skoro ráno po dni kedy zatopilo Bratislavu, rozmýšľal som či skôr neurobíme test ponorky, ale už je to ráno suché, iba sem tam nejaká mláka. Beriem si NC750X v krásnej modrej farbe, táto farebná kombinácia jej vážne pristane. Hádžem do kufra ruksak, na hlavu dávam prilbu a vyrážam. Inokedy by som napísal, že radím jednotku a vpred, ale tu stlačím tlačidlo a volím režim D a už sa nemusím o nič starať, žiadne spojkovanie, preraďovanie. V dnešnej dobe je to od Hondy skvelá ponuka, keď si môžete vybrať medzi manuálom alebo automatom, najmä pre pohodlných ľudí. Hneď sa dostávam do zápchy, kde sa vďaka úzkej stavbe krásne preštrikujem dopredu. V zápche radšej volím otáčkovejší režim S, aby prevodovka viac podržala jednotlivé stupne, lebo v režime D radí vyššie prevodové stupne dosť skoro, hlavne aj kvôli spotrebe. Tú ešte spomeniem neskôr, no je kráľovská.
Po práci idem domov a potom cvičiť, tak si doma len prehadzujem veci a hor sa smer posilka. V Pezinku, resp. v Grinave chytám klasickú poobednú zápchu, ale je mi to šumák, veď mám motorku. Podvozok mi na pezinských rozbitých cestách dáva vedieť, že je absolútne komfortne nastavený a filtruje nerovnosti s úplnou ľahkosťou. Jednoduchosť, akou sa ovláda toto NC, by som prirovnal ku skútrom, čo ale myslím v pozitívnom zmysle (spotreba, ovládanie, automat). Výhodou oproti skútrom je, že sedíte ako na normálnej motorke. V zákrutách sa s Hondičkou narába krásne, perfektne drží stopu a s náklonmi nemá problém. Brzdy sú na jej výkon dostatočné, takže si to užívam. Pred posilkou parkujem v kopci a tu využívam „ručnú brzdu“, ktorá zabraňuje pohybu (zišla by sa aj na iné motorky).
Keď docvičím, tak pekne trielim domov, ale na výjazde z Vinosadov vidím ceduľu Pernek/Malacky. Mnohí z vás vedia, že to je odbočka na Pezinskú Babu. Ach jaj, zas som sa nechal stiahnuť silou pokušenia, nevadí, dobre je :) Volím režim S a začnem tlačiť na pílu. Prvá ostrá zákruta, brzdy sa zakusujú, prevodovka v tomto režime radí správne a vyhovuje to aj mne, na výjazde mám dvojku a pekne podrží otáčky až po červené, akoby vedela, že som na Babe a chcem využiť celé spektrum otáčok. Do zákrut sa skláňa s ľahkosťou. Na heliporte nás strážia policajti, aby sme náhodou nevyleteli za čiaru, inak nám to radi pripomenú za menší poplatok :D Hore si volím režim manuál, ale po chvíli zisťujem, že režim S robí všetko to, čo robím aj sám v manuálnom režime. Ešte sa trošku pojaším v zákrutách a beriem roha. Teším sa, že som si tu zajazdil po cvičení s plne naloženým kufrom a na pohodu. Pozriem si stav nádrže a neverím vlastným očiam, tá motorka snaď jazdí na vzduch. Výrobca udáva spotrebu 3,5 litra a mám pocit, že tento údaj je ľahko dosiahnuteľný. Na Babe som sa nedostal cez 5,5 litra, čo je na športovú jazdu paráda.
Ešte spomeniem diaľničnú jazdu a tempo. Nenútene sa vyšplhá na 130 km/h, ľahko ťahá až do 160, potom niekde pri 180 je maximálka. Na túto kategóriu je to dostatočná rýchlosť. Večer sa vytešujem z LED osvetlenia, ktoré by podľa mňa mala mať už každá nová motorka. Okrem toho, že lepšie vidíte večer, tak aj cez deň vás autá vnímajú inak, no tu je to umocnené aj prídavnými svetlami (hmlovkami), ktoré vzbudzujú rešpekt.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Kým kolega Muli dral NC750X najmä v meste a na Babe, ja som ju v rámci služobky vzal na rýchly diaľničný výlet spojený s kratučkým presunom po celkom peknom meste; žiaľ, nie slovenskom, pretože takých tu máme žalostne málo. Išiel som do Brna na superbajky. V čase odchodu mi doma stáli štyri motorky s objemom motora 1 200 kubíkov a s turistikou v popise práce, ale ja som sadol na aký stroj? Áno, na NC750X. Vravím si, veď ma čaká hľadanie hotela v centre Brna a potom parkovanie medzi kopou natlačených motoriek na okruhu, vezmem teda ostrieľaného pracanta.
Toť hneď za domom som išiel na Babu, a kokso, už niekde v polke stúpania som musel zastaviť, aby som sa pozrel, aké sú tam gumy. Bridžky Battle Wingy. Perfektne držia v zákrutách! Určite tomu dopomáha aj kufor značne zaplnený vínom, hah. Ale vo všeobecnosti som mal zo správania sa podvozku v náklonoch veľmi dobrý pocit; tipol by som, že sú tam obuté o dosť športovejšie gumy. A tak nejako sa mi zdá, že toto X-ko je v zákrutách dokonca športovejšie než menší naháč NC750S, a celkom určite obratnejšie než Integra, ktorá má rovnaký základ.
Na diaľnici hneď naložím 180 km/h, na malú chvíľu zvoľním iba pri prechode hraníc. (Vážená prokuratúra, predošlú vetu som nepísal ja, niekto sa hackol do môjho konta, neviem ju ani vymazať.) Trochu sa mi nechce veriť, že NC vtedy žerie iba 5,5 litra na stovku. Proste sto kilákov idem vkuse plný kotel a z nádrže zmizne len niečo cez päť litrov. Keď si vezmeme, že v meste si táto motorka vypýta okolo 3,5 litra, pri plus mínus kombinovanej prevádzke je dojazd okolo 330 - 350 kilákov. A tá nádrž má pritom len 14 litrov! Čiže na pumpe dotankuješ plnú za necelých 20 petrošekelov a ďalších krásnych 350 kilákov je pred tebou.
Musíme si uvedomiť, že celý rad modelov NC bol primárne stavaný na vysokú praktickosť. Nejde o žiadnu evolúciu starších modelov, jednoducho motor a aj celý koncept vznikli v podstate nedávno, a to najmä za účelom takpovediac čo najviac zjednodušiť ľuďom život v jednej stope. Nikto z nej nebude odpadávať keď ju uvidí u teba na dvore, ale je možné, že budú odpadávať normálni motorkári, keď im porozprávaš koľko málo ťa stojí prevádzka takejto motorky. Mňa môj vysokorýchlostný brnenský trip vyšiel na plus mínus dvadsať éčiek. Ak by som šiel na "dospelej" motorke, tak odhliadnuc od toho, že by ma stála raz toľko peňazí, pri 180 km/h by zožrala určite viac.
praktickosť, premyslené detaily, neuveriteľná spotreba, výroba v Japonsku | chcelo by to odvážnejší dizajn |
NC750X má troch úhlavných nepriateľov, aj keď s trochu inou cieľovou skupinou. Všetci sú z Japonska, a tam sa aj vyrábajú, čo je veľká devíza - Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 a Yamaha Tracer 700.
Aj keď dizajn posudzuje každý subjektívne, hádam sa nenájde človek, ktorý by tvrdil, že NC750X poráža konkurentov vzhľadom. Celkom objektívne ich však poráža cenou (o 400 až 600 eur nižšou, a v tejto triede fakt rozhodujú stovky) a praktickosťou. A to ani nespomínam možnosť dvojspojkovej prevodovky (príplatok 800 eur) alebo napríklad veľmi bezpečné LED osvetlenie, ktoré žiaden z konkurentov nemá, alebo nízke prevádzkové náklady. Aj keď NC má spomedzi konkurentov najvyšší objem motora, má aj najnižší výkon, ale zas hodnotu krúťaku úplne na strope, a pritom položenú nizučko. Všetky motory NC boli vždy postavené na krúťaku, pretože to je veličina, ktorá je pri praktickom využívaní takéhoto typu stroja podstatná.
A je tu aj jeden interný konkurent: lacnejší a kompaktejší naháč NC750S. Ten má rovnaký motor a základ ako NC750X, ale cenu o 540 eur nižšiu. História nám však ukázala, že naháč v predajoch X-ko nikdy nepredbehol, a to nielen u nás, ale ani v Európe.
NC750X je motorka určená pre ľudí, ktorí vstupujú do kategórie motoriek určených na cestovanie. S jej vyšším podvozkom sa človek môže vybrať aj do ľahšieho terénu. So spotrebou na dlhé cesty budú majitelia extra spokojní. Výhodou sú aj rozmery, a tak sa v meste netreba báť, že sa človek neprešmykne pomedzi autá. Je to motorka, ktorá sa nestratí v meste, mimo mesta, na nespevnených cestách, v zákrutách, inak povedané absolútny univerzál. Je už len na vás, či si zvolíte manuál alebo automat - rozdiel medzi nimi je 800 eur, teda základ stojí 7 390 eur, dvojspojková verzia 8 190 eur.
praktickosť, spotreba, radenie v športovom režime | ponárajúci sa predok pri brzdení, chýbajúca nožná radička (za príplatok) |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 4,2 l/100 km |
Objem nádrže | 14,1 l |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 km/h | 2 000 ot. / 2 700 ot. / 4 000 ot. |
Počet dealerstiev na Slovensku | 8 (BA, TT, NR, TN, ZA, KE, PO) |
Cena motorky | 8 190 eur (verzia DCT) |
Zadný kufor (45 l) s nosičom | 440 eur |
Bočné kufre (2 x 29 l) | 670 eur |
Vyhrievané rukoväte | 270 - 330 eur (podľa verzie) |
Prídavné LED svetlá s rámom | 790 eur |
Hlavný stojan | 176 eur |
Padacie rámy | 150 eur |
Elektronická nožná radička | 217 eur |
Páčka brzdy | 53,62 eur |
Stupačka | 72,33 eur |
Spätné zrkadlo | 76,88 eur |
Smerovka | 67,21 eur |
Svetlomet | 287,98 eur |
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | Suzuki | Yamaha | Honda |
Model: | NC 750 X | Versys 650 | V-Strom 650 | Tracer 700 | NC 750 S |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Kategória: | Cestovná | Cestovná | Cestovné enduro | Cestovná | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 745 ccm | 649 ccm | 645 ccm | 689 ccm | 745 ccm |
Max. výkon: | 54.8 k (40.3 kW) / 6250 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 8500 ot. | 70.7 k (52.0 kW) / 8000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 54.8 k (40.3 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 68 Nm / 4750 ot. | 64 Nm / 7000 ot. | 62 Nm / 6500 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 68 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.8:1 | 11.2:1 | 11.5 : 1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 80mm | 83 x 60 mm | 81.0 x 62.6 mm | 80 x 68.6 mm | 77 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6 stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 153.5 mm | 150 mm | 150 mm | 137 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 145 mm | 159 mm | 130 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 300 mm | 310 mm | 282 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 110/80-R19 | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 250 mm | 260 mm | 245 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 150/70-R17 | 180/55-17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 219 kg | 214 kg | 213 kg | 196 kg | 216 kg |
Výška sedla: | 830 mm | 840 mm | 830 mm | 835 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1540 mm | 1415 mm | 1560 mm | 1450 mm | 1525 mm |
Dĺžka: | 2210 mm | 2165 mm | 2275 mm | 2138 mm | 2195 mm |
Šírka: | 840 mm | 840 mm | 835 mm | 806 mm | 780 mm |
Výška: | 1285 mm | 1400 mm | 1405 mm | 1270 mm | 1130 mm |
Svetlá výška: | 165 mm | 170 mm | 140 mm | 140 mm | |
Objem nádrže: | 14.1 l | 21 l | 20 l | 17 l | 14.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 185 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | 5.1 l/100km | 4 l/100km | 4.3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 302 km | cca 308 km | cca 375 km | cca 296 km | |
Servisný interval: | 12000 km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | za príplatok | |
Iná výbava: | nastaviteľný podvozok, USD vidla | 12V zásuvka | Voliteľná automatická prevodovka DCT | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 07/2018: 7 390 eur verzia s DCT: 8 190 eur | Cena 7/2018: 7 995 eur | Cena 7/2018: 7 990 eur | Akciová cena 7/2018: 7 790 eur | Cena 7/2018: 6 850 eur, verzia s DCT: 7 650 eur |
Pridané dňa: 11.07.2018 Autor: Muli