http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

My motorkári nechávame za sebou jednu stopu, iba občas dve. Trojkolesová Yamaha Niken však za sebou necháva tri stopy, ktoré sa zriedka môžu spojiť do dvoch, ale nikdy nie do jednej. To zabezpečuje celkom inú priľnavosť a rozloženie síl najmä v zákrutách alebo pri brzdení. Vitaj, krásne naklápateľný Niken!

Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Yamaha.media

Yamaha Niken 2018
Yamaha Niken 2018

Hneď v úvode si musíme ujasniť základné fakty: Niken má zo všetkých trojkoliek zďaleka najsofistikovanejší systém zavesenia predných kolies. Akákoľvek trojkolka, ktorú si videl niekde na cestách, mala určite jednoduchšie zavesenie než Niken. Každému napadne trebárs Piaggio MP3 alebo Yamaha Tricity - áno, obe sú tiež naklápateľné, ale s oveľa jednoduchším, skútrovým podvozkom. (Produkciu Can-Am hádam ani nemusím spomínať, tá nie je naklápateľná ani trochu, patrí skôr do sveta áut.) Podstatným faktom je aj to, že podvozok Nikenu nemá vo vzpriamenej polohe žiadnu aretáciu, ktorá by pri státí na križovatke udžala motorku hore (takýto systém má Piaggio, čiže jazdec nemusí skladať nohu), a nemá ani ručnú brzdu. Takže pri zastavení alebo parkovaní platia rovnaké zákonitosti ako pri motorkách. Niken sa vo vzpriamenej polohe sám neudrží, treba dať dole nohu, treba dať bočák... Atď atď.

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

Popri naklápaní zvláda Niken aj natáčanie predných kolies pod rozdielnymi uhlami. V motorkovom svete sme nikdy nemuseli riešiť, že vnútorné koleso v zákrute prechádza kratšiu trasu než vonkajšie, ale japonskí inžinieri na to nezabudli - využili auťácky systém Ackermann. Čiže dvojkolesový predok sa naklápa, zatáča, a je samozrejme aj odpružený, a to rovno štyrmi USD teleskopmi. Každé koleso je zavesené na dvoch tlmičoch, jeden má priemer 43 mm a má nastaviteľnú kompresiu aj odskok, druhý má 41 mm a je nenastaviteľný. Zdvih vpredu je 110 mm. Zaujímavé je, že v celej dĺžke zdvihu a vo všetkých uhloch naklopenia zostáva rozchod predných kolies rovnaký, a to 410 mm. Na prezentácii sme sa dozvedeli aj to, že maximálny náklon Nikena je 45 stupňov. Bolo nám vysvetlené, že ani v hraničných náklonoch sa nestane to, že by sa vonkajšie koleso odlepilo od cesty.

Odhliadnuc od exotického predku má zvyšok motorky základ v modeli MT-09, resp. Tracer 900, a to vrátane známeho trojvalcového 847-kubíkového motora. Ten agregát bola veľmi dobrá voľba, lebo nie je široký a má dostatočný výkon na utiahnutie ťažšieho stroja, než do akého bol určený. Ak to vezmeme čisto matematicky, celý ten predok váži 72 kíl, pretože to je rozdiel v pohotovostných hmotnostiach Nikena a MT-09: 263 kg verzus 191. Táto hmotnosť je rozdelená medzi predok a zadok presne na polovicu, ale (!) iba vrátane sediaceho jazdca. Konštruktéri pritom vychádzali z hmotnosti jazdca 70 kg. Práve pre mohutnosť predku bola jazdecká pozícia posunutá viac dozadu, a to riadidlá aj sedlo.

Porovnanie ergonómie Tracer 900 a Niken
Porovnanie ergonómie Tracer 900 a Niken

Do sedla na troch kolesách

Asi nikdy som nebol pred jazdou taký zvedavý ako teraz. Zároveň som sa bál, že predný mechanizmus bude klásť nejaký odpor, že budem musieť Nikena do zákrut prehovárať. Ale už pri oťukávaní na mieste mi bolo jasné, že to nebude až také zlé - keď ho chytíš za riadidlá a popreklápaš medzi nohami, je to ako keby si to skúšal s nejakou oveľa ťažšou dvojkolesovou motorkou. Treba však povedať, že pred jazdcom je veľká masa hmoty, Niken pôsobí dosť široko. Reálne ani nie je širší než bežné motorky (885 mm), ibaže tá šírka je sústredená oveľa nižšie. Spätné zrkadlá sú pod úrovňou riadidiel a zhruba v rovnakej výške ako auťácke späťáky, takže v zápche to až taká zábava nebude. Na prezentácii však viackrát dôrazne odznelo, že Niken je postavený pre šport, do zákrut, pre náklony, pre zábavu. Nikde ani slovo o meste.

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

Ani my sme naštastie v žiadnom meste nejazdili, užívali sme si pekné zákrutky v údolí len kúsok od rakúsko-taliansko-švajčiarskeho hraničného trojuholníka. Aj počko sme vychytali viac ako exkluzívne, teda polooblačno, okolo 20 stupňov a najmä ani kvapka. Už pri vychádzaní z parkoviska sa upokojujem, lebo ovládanie Nikenu je veľmi podobné ako pri normálnej motorke. Pri zastavovaní treba dať naozaj nohy dole, inak by sa Niken zvalil, ako nám ukázal jeden účastník zájazdu :)

Yamaha Niken 2018
Yamaha Niken 2018

Len čo sme sa vymotali zo zastavanej oblasti do otvorených zákrut, hneď mi to došlo - Niken sa ovláda rovnako ľahko ako motorka, ale pritom poskytuje väčší pocit bezpečnosti. Bál som sa mechanického odporu vpredu, bál som sa nedotáčavosti, ale nič z toho tu nie je. Mimochodom, Yamaha použila geometriu typu Ackermann práve preto, aby zabránila nedotáčavosti a zabezpečila prejazd zákrutou podobný bežnej motorke. A to im teda dosť vyšlo! Najprv som zákruty dával v takej "normálnej" rýchlosti, aby som si na ten predok zvykol a dostal ho do rúk, ale už čoskoro som lietal rýchlejšie než by som šiel na MT-09 alebo Traceri. V hlave ma limitovalo iba to, že občas som mal pocit, že pravým kolesom vyletím mimo cestu. Samozrejme, bolo to iba v mojej hlave. V skutočnosti je koleso dostatočne ďaleko od krajnice, ale netreba naň zabúdať, pretože je oveľa viac vpravo, než by bolo koleso na normálnej motorke.

Lietali sme síce po dokonalých alpských cestičkách, ale na nejaké nerovnosti spôsobené pohybom podkladu sme natrafili; lenže... Lenže Niken sa na nich správal ako keby levitoval. Niektorí kolegovci cez prestávku pritvrdzovali zadok, lebo sa im zdalo, že Niken dosť pláva. On to dáva ako lunochod, nerovnosť na jednom kolese neovplyvní zvyšné dve kolesá, a väčšina nerovností sa akoby stratí v motorke. Treba si uvedomiť, že vpredu sú o dva teleskopy viac, plus okolo 60 kíl komponentov zavesenia, takže "žehlenie" je tu celkom pochopiteľné.

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady
Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady
Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady
Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

Dlho som rozmýšľal, ako opísať pocity z dvoch kolies vpredu. Kým pri preklápaní som mal pocit, že ide o bežnú motorku, v náklonoch a pri brzdení je jednoznačne cítiť vyššiu priľnavosť. Mimochodom, predné kolesá sú 15-palcové, so šírkou gumy klasických 120 mm. Na prezentácii sme sa dozvedeli, že Yamaha skúšala aj štandardné 17-palcové a 14-palcové, ale najviac pozitív im vyšlo na pätnástky. Keby som o ich menšom priemere nevedel dopredu, počas jazdy by som naň nikdy neprišiel. Úplne najväčšia výhoda dvoch kolies vpredu sa ukáže pri tvrdom brzdení - to je na Nikene nevídané. Kotúče a strmene sú tu síce rovnaké ako na Traceri, ale styčná plocha s cestou je dvojnásobná. Niken mi dal pocit, že môžem kedykoľvek začať tvrdo brzdiť, ale pritom s ním nespadnem. Áno, presne toto mu ide: dáva posádke oveľa väčší pocit bezpečnosti. A ten chýba napríklad mnohým babám, čo sedia vzadu - boja sa motoriek. Niken to má vyriešené, a jazdca pritom neoberá o športové náklony.

Yamaha Niken 2018
Yamaha Niken 2018

Popri tom všetkom vysvetľovaní ako Niken jazdí som celkom zabudol na motor a podobné "drobnosti" :) Spomínaný osemstopäťdesiatkový trojvalec už dobre poznáme z iných modelov, a jeho použitie tu bolo celkom logické. Agregát prešiel iba minimálnymi hardvérovými úpravami, napríklad má ťažší kľukový hriadeľ alebo prevodové kolesá z pevnejšej ocele a s inými pomermi. Výkon a krúťak zostali rovnaké, teda 115 koní pri 10 000 a 87,5 Nm pri 8 500. Zadná rozeta má o dva zuby viac než MT-09. Potom je tu elektronický balíček s tempomatom, palivovými mapami (vstrekovanie má iné dávkovanie než na MT-09), vypínateľnou trakčnou kontrolou a jednosmerným quickshifterom. Toto rýchloradenie mi trochu dvihlo obočie, lebo podobne ako na Traceri GT funguje iba smerom nahor, aj to až od 4 000 otáčok vyššie. V dnešnej dobe je to dosť obmedzujúce... Yamaha má dokonalý quickshifter v YZF-R1, a takýto prémiový model ako Niken by si ho zaslúžil tiež.

Yamaha Niken 2018
Yamaha Niken 2018

Keď sme nedávno skúšali Tracer 900 GT s týmto istým motorom, vyčítal som mu určitú hluchosť pri otáčkach okolo 5 až 6 tisíc. Podobne je to aj na Nikene, a tu musí motor zvládať zhruba o 70 kíl viac, takže si viem predstaviť, že niekomu môže byť tých 115 koní málo. Akože záber do 5 000 je ukážkový, v malých rýchlostiach je motor jemnučký a potom svižne vyrazí, ale pre výraznejšie športovanie sa potom treba prehupnúť ideálne nad 7 000. V tomto režime musím pochváliť aj pneumatiky Bridgestone Battlax Adventure A41. Nie sú to vyslovene športové gumy, takže aj tu je ešte priestor na zvýšenie športového potenciálu Nikena, už len nájsť také gumy v 15-palcovom rozmere...

Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady
Tri kolesá a päť tlmičov: Yamaha Niken, magnet na pohľady

Stále ma niekde vzadu prenasledovala myšlienka, že tento Niken je len nejaký testovací zajačik. Že si Yamaha očekuje reakcie ľudí, ich potreby, a potom prinesie niečo väčšie a ešte lepšie. Osobne si predstavujem niečo ako FJR s kuframi vzadu, veľkou farebnou prístrojovkou a kopou miesta pre posádku. Jasné, bude to veľké a ťažké, ale čo nespravíš pre bojazlivú manželku, že? :)

Pokračovanie článku na ďalšej strane: príslušenstvo, odpovede na vaše otázky, záver a technické parametre.

Príslušenstvo

V príslušenstve toho nie je veľa, a aj to málo pozostáva z výlučne imidžových vecí. Žiadne kufre, nič na dlhé trasy. Je možné, že praktickejšie doplnky Yamaha ešte nestihla pripraviť, možno čakajú na reakcie ľudí, ale možné je aj to, že hmotnostný limit je príliš prísny (len samotná pohotovostná je 263 kg, prirátaj si tri plné kufre a dvoch ľudí vo výstroji...) Uvidíme. Každopádne, kufre veľmi chýbajú, pretože ide o turistický stroj.

Vybrané príslušenstvo na Niken
Vybrané príslušenstvo na Niken

Vaše otázky:

Aký vodičák na Nikena potrebujem?

Jednoznačne veľký motorkový, teda skupina A. Tvrdí to aj Yamaha a vychádza to tak aj z našej legislatívy.

Potrebovali ste pri testovaní Kinedryl? :)

Určite nie :) Ako som písal, pred jazdou som sa trochu obával odporu od predného mechanizmu, a aj som si myslel, že sa na Nikene budem musieť učiť akoby odznovu jazdiť. Ale všetko prebehlo hladko, už po pár stovkách metrov som bol ako doma.

Aký je to pocit, keď sa vyhýbaš výmolu jedným kolesom, tak ho trafíš druhým a keď ani druhým, tak tretím?

Tak toto sa netýka iba Nikena, ale všeobecne trojkoliek, navyše trápiť nás to môže iba na Slovensku :) Cesty, po ktorých sme jazdili, boli doslova dokonalé, učebnicovo alpské, takže žiadne hrboly neboli. Ako som však spomínal, odpruženie predku pracuje veľmi dobre (a zavesenie je nezávislé), pričom zadok je plne nastaviteľný, takže až tak tragicky by som tie hrboly nevidel.

Ide to na zadné?

Áno, ide :) Videl som to aj na vlastné oči, ale na vlastnej koži som to nevyskúšal.

Keď to už má bočný stojan, má aj centrálny?

V ponuke nie je a na Nikene som si ani nevšimol montážne otvory.

Dá sa s tým vyjsť Stelvio?

Určite áno. Podobné zákruty sme koniec koncov jazdili aj my, ibaže nie až také utiahnuté vracáky. Na mieste sa však s Nikenom otáča ľahšie než na normálnej motorke, takže v tesných vracákoch by som problém nevidel.

V čom je to lepšie ako motorka?

Jednoznačne v lepšej adhézii a vyššej bezpečnosti. Máš veľa hmotnosti vpredu, a máš tam dve pneumatiky s výborným odpružením.

Koho chce Yamaha Nikenom osloviť?

Citujem priamo z prezentácie: inovátorov (majú radi najnovšie technológie), expertov (sú skúsení a hľadajú nové nadšenie) a funkcionalistov (hľadajú viac istoty, dôvery). Viac na tomto slajde z prezentácie, nech to je bez straty v preklade.

Ako sa to správa pri pozdĺžnych nerovnostiach, keď jedno predné koleso ide na asfaltovej vlne dole a druhé je vyššie?

Sám som si to vyskúšal - jedným kolesom som šiel po kamennom odvodňovacom žľabe a druhým po normálnom rovnom asfalte. Nerovnosti zo žľabu som takmer necítil, a pri prudkom brzdení Niken nijako neznervóznel. Aj ostatní účastníci skúšali jazdiť jedným kolesom mimo cesty, v prachu, a bez problémov.

Yamaha Niken 2018

Záver

Niken je jednoznačne stroj, ktorý si treba vyskúšať. Prvé kusy by mali ku nám prísť už v septembri a októbri, takže si treba odsledovať ktorí dealeri budú mať Nikena ako predvádzacie vozidlo, prípadne ešte asi mesiac potrvá európsky Niken Tour, ktorého zastávky budú ku nám najbližšie v Nemecku a Švajčiarsku.

Keď sa na cieľovú skupinu Nikena pozriem reálnejšie, vidím v nej človeka, ktorý má fóbiu z toho, že bežná motorka má málo kolies a môže sa šmyknúť, prípadne v nej vidím postarší pár, ktorý sa po dlhých rokoch opatrne vracia k motorkám, ale obyčajná motorka je pre nich príliš divoká. Veľkú časť zákazníkov budú tvoriť exhibicionisti, pretože Niken neuveriteľne priťahuje pohľady ľudí. Keď zastavíš pred kaviarňou, to Porsche kabrio vedľa teba zovšednie ako firemná Fabia HTP. A môžeš si byť istý, že nikto nemá šancu prísť s lepším lapačom pohľadov.

Podľa všetkých dostupných informácií by cena Nikena mala byť 14 990 eur. Túto cenu logicky nesmieme porovnávať s cenou MT-09, a keďže Niken je stroj skôr z prémiového konca cenníka, nemali by sme o nej ani veľmi polemizovať. Cieľovej skupine Nikena je podľa mňa jedno či stojí 12 000 alebo 15 000, pretože pôjde prevažne o bohatých ľudí. A čo je najpodstatnejšie, v tomto segmente nemajú na výber žiadny iný stroj.

Yamaha Niken 2018

Plusy, mínusy

pocit bezpečnosti, veľmi dobré predné odpruženie a brzdy, magnet na pohľady absencia turistických doplnkov, úzko využiteľný quickshifter

Video: Yamaha NIKEN 2018 - Technické video

Video: Yamaha NIKEN 2018 - trojkolka s naklápaním - technické video

Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer, Yamaha.media

Na akciu nás pozvala a cestu plne hradila spoločnosť Yamaha Motor Europe N. V., odštepný závod Česká republika. Redaktor Motoride.sk jazdil v oblečení Rev'it, prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a čižmách TCX a chrbticovom chrániči Forcefield od spoločnosti Styx.

Foto:
 Yamaha Niken 2018
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:Niken
Rok:2018
Novinka:NOVINKA 2018
Kategória:Trojkolka
Motor:
Typ motora:radový trojvalec
Objem:847 ccm
Max. výkon:115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:87.5 Nm / 8500 ot.
Kompresný pomer:11.5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:78 x 59.1 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:110 mm
Zdvih vzadu:125 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:298 mm
Pneu vpredu:120/70R15
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:282 mm
Pneu vzadu:190/55-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:263 kg
Výška sedla:820 mm
Rázvor:1510 mm
Šírka:885 mm
Objem nádrže:18 l
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:nie
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:áno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sérii
Quick-shift:áno, v sérii
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2018: cca 14 990 eur

Pridané dňa: 04.09.2018 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk