[Testy a predstavenia - Test]
Svartpilen je najnovší prírastok do rodiny „šípov“ - tentoraz čierny s motorom 701, orientovaný do terénu, inšpirovaný svetom flat track a my sme ho testovali v Ostrave a okolí.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula
Video: Miro Lacko a Tomáš Hajduch - Awia
Na jeseň sme jazdili a testovali biely šíp Vitpilen 701 a nešetrili sme chválou. Biely kafáč jazdil po cestách parádne a tak som bol zvedavý ako bude jazdiť Svartpilen.
26.11.2018 - Peter Fischer Čitatelia: 11101 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Áno, asociáciu s Ikea sme použili už pri teste menšieho Vitpilena, ale čo iné nám zostáva, keď táto motorka je dizajnovo tak veľmi švédska ako kreslo Poäng a polica Billy? Pri dizajne to však končí. Jazda je určená pre tých, čo majú gule a len tak sa nepo*erú. Vitpilen 701 nám v redakcii riadne zamotal hlavy!
Oproti Vitpilenu je tu niekoľko zmien, konštrukčných aj dizajnových.
Základom tejto mašiny je veľký jednovalec (692.7 ccm) – čo je dnes niečo ako posledný jednorožec. Výrobcovia sa takémuto motoru dnes v podstate nevenujú. Tu sa bavíme o malej kompaktnej a ľahkej pohonnej jednotke, ktorá, ale ponúka jazdcovi 74.8 k (55.0 kW) a 72 Nm / 6750 ot. a to všetko pri hmotnosti motora len 48 kg.
Okolo motora je postavený minimalistický bike s priehradovým rámom z Cr-Mo trubiek so suchou hmotnosťou pod 150 kg. Aby som bol presný s plne natankovanou 12l nádržou váži Svartpilen 158.5 kg.
Podvozok už tradične dodala firma WP, brzdy Brembo a nechýba elektronika s ABS a trakčnou kontrolou. Moderné je komplet LED osvetlenie aj keď v podobe retro okrúhleho svetlometu. Kolesá nie sú podľa očakávania vypletané, ale odlievané, čo možno viac korešponduje s flat track zameraním. K dispozícii je ale aj novinka Svartpilen 701 Style, ktorý má vypletané kolesá a bronzovú lakovačku a je o 500 eur drahší.
Tak ako veľká motorka s 6-valcom hodne vytŕča z davu tak nejak podobne, ale na opačnom konci spektra, je na tom aj kompaktný malý športový jednovalec. Doba je dnes taká že motorky sú výkonné, napratané elektronickými asistentami a tak jazda na nich je jednoduchá. Priemerný jazdec sa nemusí obávať krotiť ani 160 koňovú mašinu, trakčná kontrola sa postará o akceleráciu a náklonové ABS stráži brzdy. Motory majú silu v celom spektre otáčok a jazdec nemusí ani veľa radiť.
Jazdec „rozmaznaný“ z takejto mašiny potom len ťažko chápe jazdu na 690 kubíkovom jednovalci. Toto totiž nie je motorka pre „dôchodcu“, toto je motorka pre jazdca, ktorý vie a chce jazdiť. Tento motor má naozaj skvelý výkon – 75 koní v takto kompaktom balení dáva motorke jazdné schopnosti o ktorých môžu mastodonty len snívať. Ale tento potenciál treba vedieť aj využiť.
Tento bike vybavený obojsmerným quickshifterom sa mení na generátor zábavy, ak využijete hornú polovicu otáčok. Tu zistíte že môžete brzdiť oveľa neskôr, zákrutu prejdete hračkársky jednoducho a akcelerovať môžete oveľa skôr ako by ste čakali. Ak budete mať tú možnosť tak si to vyskúšajte a objavíte možno nový rozmer motorkovania.
Vo areálivysokej pece v Ostrave pre nás organizátori akcie našli aj plochu vysypanú kermičitým pieskom z pece. Mohli sme sa tam trochu vyblbnúť a aspoň trochu vyskúšať Svartpilen v teréne. Ja na piesku jazdím naozaj rád tak som si to tam užíval plnými dúškami.
Prekvapilo ma, že aj keď na to nevyzerá tak sa dá pomerne dobre na Svratpilene postaviť aj do stupačiek. Samozrejme pomerne predklonený, ale aj tak sa motorka v teréne skvele ovládala. Ďalšou výhodou bola aj nízka hmotnosť, takže aj keď predné koleso ušlo (čo sa stálo pomerne často) tak som vedel udržať Svartpilena a nepoložiť ho.
Nebudem tvrdiť že to je enduro, pretože nie je, ale je to motorka, ktorou nejaký ten terén prejdeš, V pohode zvládne aj nejakú poľnú cestu či šotolinu, aby si sa dostal tam kam potreuješ.
Posed na Svratpilene je ako na naháči, je o hodne praktickejší a uvoľnenejší ako na Vitpilene, kde si predklonený. To z neho podľa mňa robí aj motorkou na každý deň a nejaké to dochádzanie do práce a podobne. Ak ti do ruksaka vôjde to čo do práce potrebuješ tak to môže byť ideálny zábavný spoločník – akurát je tu riziko, že z práce nepôjdeš rovno domov ale budeš sa voziť po okolí...
Vďaka tomu posedu sa dajú na tomto dávať v pohode aj bežné celodenné výlety. 200-300 km za deň nie je na Svartpilene absolútne žiadny problém. Aj keď to tak nevyzerá tak za jazdcom je aj sedlo pre spolujazdca. Je spravené tak, že vyzerá ako tvrdý plast, ale je to normálne sedlo a sú tam aj stupačky.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
V Konkurencii spomeniem najprv súrodenca Vitpilen 701 - rovnaký motor ale v šate café racera vyslovene na cesty, posed športovej motorky - čo dodať viac, ty musíš vedieť čo chceš jazdiť. Inak viac menej jednovalcovú konkurenciu by sme hľadali márne.
Zaujímavý dvojvalec má v ponuke Yamaha - XSR700 má podobný výkon aj krutia, dvojvalec, je cestnejšia zameraná na 17-tkách kolesách a takmer o 30 kg ťažšia, má však zaujímavú cenovku takmer o 3 tisícky nižšiu.
Ducati má teraz nový Scrambler Full Throttle - podobne flat track zameraný bike s 800 kubíkovým dvojvalcom aj keď má menší výkon aj krútiak! Nie veľa ale predsa. Podobné zdvihy, kolesá a aj cenovka, ale znovu je tu nadváha 30 kg.
No a spomeniem ešte Triumph Street Scrambler podobná cena, je viac Scrambler, väčšie predné koleso, dvojvalec 900 kubíkov nižší výkon ale vyšší krútiak... Nadváha je tu už ale výrazná. Ťažko sa konkuruje kompaktnému jednovalcu :-)
Svartpilen sa mne pozdával viac ako Vitpilen, je to aj kvôli tomu že viac inklinujem k terénu. Nemal som pocit že by som na ceste výrazne stratil, posed mi príde pohodlnejší, vzpriamenejší a je tam ten trochu terénny potenciál vďaka väčšiemu kolesu a vyšším zdvihom. To ocení jazdec aj na menej kvalitných asfaltkách, nemusí s tým vôbec do terénu.
Nie je to zrovna motorka pre dvoch a na cestovanie, je to skôr naopak, pre jazdca, pre individualistu, pre motorkára, ktorý vie čo chce, rád si zajazdí svižne a športovo a chce mať niečo čo nestojí na každom rohu. Frajerku s tým na kávu odvezieš, ale väčšinu času sa budeš baviť sám.
má proste gule, je neokukaná, pohodlnejší posed, vyšší podvozok a väčšie predné koleso, motor a nízka hmotnosť, potenciál v teréne | mohol mať vypletané kolesá |
Servisný interval | 10 000 km |
Objem nádrže | 12 l |
Počet dealerov na Slovensku | 2 (Bratislava, Horná Streda) |
Cena motocykla | 10 150 eur |
Cena Svartpilen 701 Style | 10 650 eur |
Koncovka Akrapovič | 884,28 eur |
Tankvak | 195,78 eur |
Race stupačky | 58,08 eur |
Spätné zrkadlá na konce rukovätí | 175,14 eur |
Vyhrievané rukoväte | 195,78 eur |
Padáky do osky pr. kolesa | 48,24 eur |
Husqvarna konfigurátor |
Páčka brzdy | 76,14 eur |
Stupačka | 55,44 eur |
Spätné zrkadlo | 42,96 eur |
Smerovka | 39,60 eur |
Svetlomet | 648,24 eur |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula
Video: Miro Lacko a Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Husqvarana CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, a prilbách Touratech od firmy Touratech.sk.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Yamaha | Ducati | Triumph |
Model: | Svartpilen 701 | Vitpilen 701 | XSR700 | Scrambler Full Throttle | Street Scrambler |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Klasika |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 692.7 ccm | 692.7 ccm | 689 ccm | 803 ccm | 900 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 8250 ot. | 65.3 k (48.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 72 Nm / 6750 ot. | 72 Nm / 6750 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 67 Nm / 5750 ot. | 80 Nm / 3200 ot. |
Kompresný pomer: | 12.6:1 | 12.6:1 | 11.5 : 1 | 11:1 | 10,55:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80 | 105 x 80 | 80 x 68.6 mm | 88 x 66 mm | 84,6 x 88,0mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 135 mm | 130 mm | 150 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 135 mm | 130 mm | 150 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 282 mm | 330 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-18 | 110/70-17 | 120/70-17 | 110/80-18 | 100/90 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 245 mm | 245 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 150/60-17 | 180/55-17 | 180/55-17 | 150/70 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 173 kg | 206 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 158.5 kg | 157 kg | 186 kg | 189 kg | |
Výška sedla: | 835 mm | 830 mm | 815 mm | 798 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1357 mm | 1357 mm | 1405 mm | 1445 mm | 1446 mm |
Dĺžka: | 2075 mm | 2100 mm | |||
Šírka: | 820 mm | 855 mm | |||
Výška: | 1030 mm | 1150 mm | |||
Svetlá výška: | 164 mm | 140 mm | 140 mm | ||
Objem nádrže: | 12 l | 12 l | 14 l | 13.5 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 198 km | ||||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | pneu Pirelli MT 60 RS | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 02/2019: 10 150 eur | Cena 7/2019: 10 150 eur | Cena 7/2019: 7 490 eur | Cena 02/2019: 10 690 eur | Cena 04/2019: cca 10 400 eur |
Pridané dňa: 04.06.2019 Autor: Awia