[Testy a predstavenia - Test]
Aha, pozri, je to nové GS? Crosstourer? Nejaká CB500? Alebo niečo z Talianska! Veru, zopár takýchto poznámok som začul, kým som na RVM 500 brázdil cesty-necesty nášho hlavného mesta. Zmiatla aj motorkárov, ale obzerali sa za ňou aj bežní ľudia. RVM je moderná a vysoká motorka s objektívne peknou stavbou, každý si ju rád obzrie.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Keď som si RVM 500 by Jawa preberal na test, po nasadnutí mi hneď napadlo, že pripomína oveľa väčší stroj. Tipol by som to na tisícdvestovku, niečo ako ten Crosstourer. Riadidlá sú nezvyčajne vysoko, jazdec je v motorke doslova ponorený. Celý stroj je pomerne veľký a vysoký. Všetko čo na ňom vidím, je čisto sériový stav: padacie rámy, hliníková ochrana motora, centrálny stojan, zadný nosič, kompletné ledky, a aha, nastaviteľná obrátená vidlica KYB a dva brzdové kotúče so strmeňmi Nissin. Na prístrojovke je výškomer. Dole odlievaná kyvka a pekný odlievaný bočný stojan. Dve zásuvky poruke. Začína to pekne!
Kto vlastne postavil takýto dobre vybavený stroj? RVM? Nikdy som o nich nepočul. Stačí trochu googlenia a podobný model nájdeš od viacerých značiek pod X rôznymi menami na rôznych koncoch sveta. Dokonca ti ho veľkoobchodne dodajú pod akýmkoľvek menom chceš, s akoukoľvek nálepkou na nádrži. Motor je do poslednej skrutky rovnaký ako majú CB500 od Hondy, avšak Honda pre nich tieto motory nevyrába, ani im neposkytla žiadnu licenciu. Mladého chalaniska to poteší, skúsený strojár skôr dvihne obočie... A ako sa vlastne ocitlo logo Jawa na čínskom stroji? Hádam každému je jasné, že česká Jawa s výrobou tohto motocykla nemá absolútne nič spoločné. Pozrime sa, čo o tomto projekte hovorí samotná Jawa na svojich stránkach:
„Již v minulosti byla v Evropě poptávka po motocyklech nabízených v Argentině společností RVM, které nesly logo tradičního českého výrobce motocyklů JAWA. Bohužel legislativa spojená s homologací a vysoké náklady na přepravu motocyklů do Evropy způsobily, že jejich prodej v Evropě byl nereálný.
S novými projekty však přicházejí i nové možnosti. V novém projektu RVM 500 již byly zohledněny jak požadavky argentinského, tak evropského trhu a byl připraven motocykl odpovídající požadavkům všech. Tento nový model má za cíl nabídnout motocyklistům možnost cestování na delších vzdálenostech s odpovídajícím pohodlím. Univerzálnost je pro motocykly JAWA typickým prvkem a tak i tento nový model lze zařadit do kategorie motocyklů, které svou univerzálností jako cestovní enduro předčí všechny ostatní.“
Ide teda o iný výrobný proces než napríklad pri modeli 350 OHC, ktorého základ vznikne v Číne a v českom Týnci nad Sázavou stroj skompletizujú, čím má v techničáku české VIN číslo. Na RVM 500 Jawa nepohne ani jednou skrutkou, VIN číslo nie je české (motocykel sa vyrába v Tibete, teda v Číne), importované kusy iba jednoducho predávajú cez svojich dealerov. Aj to logo Jawa na nádrži sa mi zdá proporčne nesprávne...
Pri vymotávaní sa z mesta som rozmýšľal, prečo vlastne Jawa do tohto projektu išla. Už aj vrabce na streche štebocú, že vlastný litrový motor majú hotový, aj nejaký stroj okolo neho, tak proč, Irenko? Pravdepodobne iba využila dieru na trhu (v tom čase tu boli v predaji iba dvaja konkurenti) a kúpila si čas, čím pomohla svojím predajcom. To už prišli prvé zákrutky. Aj moje prekvapenie. Musel som zastaviť; tu niečo nehrá. Asi mám mäkké gumy. Alebo je niečo nedotiahnuté. Na najbližšej pumpe som skontroloval tlak, s motorkou na centrálnom stojane potom vôle na podvozku. Všetko ok, tak si poďme tie zákruty zopakovať.
RVM prechádza zákrutami inak ako ostatné stroje. Za 25 rokov, čo jazdím na všetkých možných motorkách, sa mi ešte nestalo, aby som nejakú nevedel v zákrutách načítať. Musel som si dať rovnaký úsek asi päťkrát po sebe, aby som prišiel na to, čo na RVM spôsobuje tú inakosť. Sú to riadidlá. Tým, že sú široké a uložené pomerne vysoko, a tým, že je jazdec v motorke taký utopený, sa do nich viac opiera rukami a nevedome zasahuje do riadenia. Pred zákrutou tak akoby dával kontru, čím sa ocitne v úplne inej stope. Stačí si to uvedomiť, párkrát si na skúšku prejsť rovnaké zákruty s minimálnym dotykom na riadidlách, a potom už by to malo byť v poriadku.
Posedu sa inak nedá nič vytknúť, stále sa cítim ako na oveľa väčšom stroji. Menší objem prezrádza len motor, ktorého využiteľné otáčky sú dosť úzke. Reálne sa dá svižne jazdiť asi nad 5 000, ale už nad 7 alebo 8 tisíc dá agregát vibráciami vedieť, že sa mu športovať veľmi nechce. Tu sa krásne vykresľuje rozdiel medzi originálom a kópiou - Hondu CB500 môžeš točiť koľko len chceš a nikdy ju neunavíš, ale tu, kde je na prvý pohľad každá skrutka rovnaká, rýchlo nájdeš limity. Verím, že tento rozdiel je spôsobený inou presnosťou výroby a menej kvalitnými materiálmi. RVM jednoducho nemá extra kondičku. A pripomenie ti to aj pri dlhších presunoch mimo zákrut, pretože dosť vibruje. Niekedy som mal pocit, akoby do motora niekto niečo nasypal alebo nalial, a že všetkým vnútornostiam sa preto ťažšie rotuje. Kto nikdy nevyskúšal podobné stroje od tradičných výrobcov, si to možno ani neuvedomí; nie je to niečo nezdravé, iba rozhodne iné, až ti nakoniec v hlave vyskočí otáznik, že prečo to čínski inžinieri spravili práve takto. Pri strojoch ako 350 OHC alebo 300 CL sú určité nedokonalosti akoby vítané, pretože ti pripomínajú staré časy, a s takými retro modelmi navyše nikto nebude vymetať apexy, ale dobre vyzerajúce cestovné endurko s najvyššou cenovkou v triede by si zaslúžilo trochu vyšľachtenejšie správanie.
Vývojári si rozhodne dali záležať na celkovom vzhľade a aj niektorých spomínaných detailoch, preto je škoda, že napríklad prístrojovku nechali akoby z 90. rokov. Analógový otáčkomer je fajn, iba by som mu dal modernejšiu a športovejšiu grafiku, a trochu by som upravil pomery a veľkosti na digitálnom displeji. Jazdec by tak mal pocit oveľa dospelejšieho stroja, veď prístrojovku má pred sebou počas jazdy neustále. Prekvapil ma aj lacno vyzerajúci poťah na sedlách. Ale sedí sa na nich fajn. Plexi je nastaviteľné, ibaže treba odskrutkovať štyri skrutky.
Nakoniec som zistil, že RVM 500 sa najlepšie cíti v meste a v teréne. Tam sa jeho anomálie nemajú kde prejaviť, pretože nejdeš rýchlo, motor netočíš, zákruty nevymetáš. Lenže živiť endurko strednej triedy len kvôli presunom po meste a nejakej tej šotolinke je zbytočný luxus.
Pre viac informácií si pozri užívateľskú príručku alebo katalóg náhradných dielov (áno, naozaj je tam navyše 130 prázdnych strán z dôvodu nesprávneho nastavenia excelu pred exportom do PDF).
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video a Technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | RVM 500 |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 471 ccm |
Max. výkon: | 44.2 k (32.5 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 40.5 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 66.8 |
Palivový system: | vstrekovanie |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 195 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm |
Pneu vpredu: | 110 / 80-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150 / 70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1479 mm |
Objem nádrže: | 20 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Iná výbava: | vypletané kolesá, 12V zásuvka, USB zásuvka, výškomer |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 9/2021: 6 890 eur |
Tu je to jasné ako facka, primárnym konkurentom RVM 500 je Honda CB500X. Viacero parametrov majú ako cez kopirák, a to vrátane ceny. Lepšie povedané, málokto by to čakal, ale RVM je o tri stovky drahšie. Nezabúdajme, že oproti Honde má v sérii padacie rámy, hliníkový kryt motora a hlavný stojan, nehovoriac o USD vidlici a dvoch kotúčoch vpredu. Honda je však z jazdného hľadiska podstatne vyzretejšia, čitateľnejšia, so spoľahlivým a točivým motorom a lepším spracovaním. Áno, prehráva vo výbave a niektorých materiáloch, ale spracovanie má lepšie. Od roku 2022 bude mať tiež vpredu USD vidlicu a dva kotúče.
Potom tu máme ďalšieho rivala, ktorý je ako cez kopirák, a to úplne doslova, pretože ide o takmer identický motocykel - Voge 500 DS. Najväčším rozdielom sú kolesá, pretože sú odlievané a majú cestnejšie rozmery, teda 17-palcové, 120/180. Voge v sérii nemá hlavný stojan ani hliníkový kryt motora, ale má úplne rovnaký motor ako RVM. Cena je stanovená ľahko nad 6 000 eur.
O svoj kus koláča v tomto segmente sa snaží aj Benelli s modelom TRK 502, a to aj s cestnou verziou na sedemnástkach, aj s endurovitejšou s výpletmi a devätnástkou vpredu. Pozor, nemýľ si to s legendárnymi talianskymi strojmi Benelli, tieto nové sa už všetky robia v Číne. TRK má síce svoj motor, paralelný dvojvalec, ale údaje sú takmer totožné s ostatnými konkurentmi. Zaujme, že má najvyššiu hodnotu krúťaku v najnižších otáčkach (46 pri 6 000). Benelli tiež ponúka padáky a ochranu motora, ale obe sú podstatne menšie než pri RVM. Cena je opäť ľahko nad 6 000 eur, cestná verzia môže byť za priaznivých podmienok dokonca pod šiestimi tisíckami.
Viem si predstaviť, že mladý chalanisko s čerstvým A2 vodičákom pôjde najmä po cene, pretože zvyšok usporených peňazí bude chcieť proste prevoziť, a 35 kW stroj o pár rokov aj tak predá. V takom prípade treba myslieť na zostatkovú hodnotu, budúci majiteľ sa určite opýta aj na servisovateľnosť.
RVM 500 by Jawa skočila do segmentu veľmi sebavedomo s najštedrejšou výbavou a netypicky s najvyššou cenou: 6 890 eur. Jawa v tomto prípade nemá ako čerpať zo svojej tradície alebo patriotizmu; zákazníkov môže viesť iba čistý pragmatizmus. Tento model je krištáľovo čistým príkladom čínskej lepkavej stratégie útoku na prvú signálnu, ale s ďalšími parametrami, na ktorých dosiahnutie treba istý inžiniersky um a skúsenosti či motorkárske srdce, je to o niečo horšie. RVM 500 by Jawa dobre poslúži mladému chalaniskovi pri rozlete do veľkého motorkového sveta; svoju úlohu zvládne so cťou. A pritom by stačilo tak málo, aby to vedela o niečo lepšie.
vzhľad, výbava | zvláštny charakter motora, vibrácie, detaily, cena |
Servisný interval | 5 000 km (alebo 1 rok) |
Spotreba | 4,3 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 20 l (2 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 420 km |
Cena motorky | 6 890 eur |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoráreň, s. r. o.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Jawa | Honda | Voge | Benelli |
Model: | RVM 500 | CB500X | 500DS | TRK 502 X |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 471 ccm | 471 ccm | 471 ccm | 499.6 ccm |
Max. výkon: | 44.2 k (32.5 kW) / 8500 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 8600 ot. | 46.9 k (34.5 kW) / 8500 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 40.5 Nm / 6500 ot. | 43 Nm / 6500 ot. | 44.5 Nm / 7000 ot. | 46 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7:1 | 10.7: 1 | 11.5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 66.8 | 67 x 66.8 | 69.0 x 66.8 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | PGM FI | vstrekovanie | vstrekovanie |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 195 mm | 150 mm | 150 mm | |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 150 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 310 mm | 298 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110 / 80-19 | 110/80R19M/C | 120/70-17 | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 150 / 70-17 | 160/60R17M/C | 160/60-17 | 160/60 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg | 197 kg | 205 kg | 210 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 830 mm | 835 mm | 840 mm |
Rázvor: | 1479 mm | 1445 mm | 1525 mm | |
Dĺžka: | 2155 mm | 2115 mm | 2170 mm | |
Šírka: | 825 mm | 850 mm | 890 mm | |
Výška: | 1410 mm | 1355 mm | 1235 mm | |
Svetlá výška: | 180 mm | |||
Objem nádrže: | 20 l | 17.7 l | 16.5 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 184 km/h | |||
Spotreba paliva: | 3.6 l/100km | 4.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 368 km | cca 294 km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | vypletané kolesá, 12V zásuvka, USB zásuvka, výškomer | podvozok Kayaba | vypletané kolesá (R19 vpredu), nastaviteľná USD vidlica a tlmič | |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 9/2021: 6 890 eur | Cena 9/2021: 6 590 eur | Cena 9/2021: 6 199 eur | Cena 9/2021 6 199 EUR |
Pridané dňa: 26.09.2021 Autor: Herghott